Markus Pasi Pönkä - Paloittelusurma Tallinnassa v. 2005

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
Avatar
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 2:33 am

Markus Pasi Pönkä - Paloittelusurma Tallinnassa v. 2005

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Tietääkö kukaan aidonnäköisistä huijauslaskuista eli "pönkäleistä" ja niihin liittyvästä murhasta? Päähenkilönä toimi muuan nuori, lupaava asejournalisti Markus Pönkä. Google-haulla löytyy lukuisia vinkkejä ko.tapauksesta.
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.

Avatar
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 2:33 am

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Tässä on Markus Pöngän mielipide "vapaasta aseenkanto-oikeudesta":

Jos olisi laillista kantaa aseita mukana ja käyttää niitä itsepuolustukseen, loppuisivat ”jengiammuskelut” melkoisen pian. Nimitäin muut ihmiset ampuisivat ”ammuskelijat”. Muutoin ”ammuskelijat” saisivat tappaa ihmisiä rauhassa, ennen poliisien tuloa, ilman pelkoa tulla ammutuksi. […] Mitäs perusteluita sinulla on siihen, ettei ase ehkäisisi rikoksia? […] Jokainen potentiaalinen rikollinen miettii tarkemmin, että ryhtyykö rikokseen vaiko ei, mikäli on suuri todennäköisyys kuolla. Toki ne saattavat aseistautua enemmän, mutta silti rikosta tehdessä on suurempi riski kuolla. Vaikka ei kuole ensimmäistä kertaa ryöstäessä tms., mutta pian kuitenkin. Kuolleet rikolliset eivät enää tee rikoksia, toisin kuin rikolliset, joiden vaatimuksiin uhrit suostuvat aina.

(lähde: sfnet.keskustelu.politiikka -ryhmä, keskusteluketju ”Suomalaiset ’perusoikeudet’”, aloitettu 31. lokakuuta 2000)

Ja taatusti hän on käyttänyt hyväkseen "kansalaisen vapaata aseenkanto-oikeuttaan"!
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.

Klaara
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 3:57 pm
Paikkakunta: Helsinki Rock City

Viesti Kirjoittaja Klaara »

^No huhhuh. :shock: Onpa logiikkaa!

Mun avokki oli rinnakkaisluokalla peruskoulussa Pöngän kanssa. Markusta kiusattiin paljon. Hän oli ikäisekseen isokokoinen (tukeva), änkytti, kimeä-ääninen sekä hieman simppelin oloinen. Jo ala-asteella Markus oli äkkipikainen; kerran hän löi toista oppilasta kynällä selkään, niin että kynä upposi syvälle. Hänellä oli koira, ja kun siitä sanottiin pahasti, hän kävi agressiiviseksi.

Mitenköhän pärjää linnassa?

hopo-66
Armas Tammelin
Viestit: 78
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 9:05 pm
Paikkakunta: ilmajoki

Viesti Kirjoittaja hopo-66 »

Mitenköhän pärjää linnassa?

no markushan varmaan pärjää mukavasti... poikaystäviä riittää,jotkut varmaan tykkäävät kimittämisestä.ja joku voi myös upottaa hänen selkäänsä jotain terävää jos tarpeeksi kiukuttelee siel....

Avatar
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 2:33 am

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Varsinkin tyhjentäviä wikipedia-tietoja Markus Pöngästä ja hänen rikoskumppanista/uhrista Keijo Salosta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Markus_P%C3%B6nk%C3%A4
http://fi.wikipedia.org/wiki/Keijo_Salo

Erään liikeyrittäjän Miikka Ojan tutkimushavaintoja:
http://www.murha.net/aeroflot/ojan.net/
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.

Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6651
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Minulla on tallella Ilta-Sanomat, jossa surmatun Keijo Salon vanhemmat kertovat tapauksesta. Referaatti tulee kun kiireiltä ehtii.

Avatar
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 2:33 am

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Aizerbaidzan, joko referaattisi on tulossa vai yhä vaiheessa?
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.

Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6651
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Mäsä-Masa kirjoitti:Aizerbaidzan, joko referaattisi on tulossa vai yhä vaiheessa?
Olen unohtanut täysin päivittää tilannetta. No, tehdään se nyt:

Kyseinen lehti on "kadoksissa". Lainausmerkeissä siksi, että en ole varma, olenko hävittänyt sen vai löytyykö se jostain kätköstä.

Sitten oma kysymys tähän väliin: mites tämä Pönkän talousrikosjuttu on edennyt? Koska tuomio on odotettavissa.

Avatar
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 2:33 am

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Eikös Markus Pönkää tuomittu pitkään vankeuteen viime vuonna? Ja hyväkäs yritti valittaa peräti korkeimpaan oikeuteen, mutta valitus hylättiin.
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.

Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6651
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Mäsä-Masa kirjoitti:Eikös Markus Pönkää tuomittu pitkään vankeuteen viime vuonna? Ja hyväkäs yritti valittaa peräti korkeimpaan oikeuteen, mutta valitus hylättiin.
Puhut nyt siitä Keijon murhasta.

Kyllä, siitä tuli 12 vuotta vankeutta Virossa. Pönkä siirrettiin viime syksynä Suomeen ja häntä odottaa täällä syytteet lukuisista petoksista.

Mietin vaan miten se asia etenee?

Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6651
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Pönkä on nyt saanut tuomionsa valelaskujupakasta:
MTV3 Uutiset kirjoitti:http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... /04/633185

Tallinnan paloittelusurmaaja sai neljä vuotta valelaskuista
09.04.2008 15:12

Helsingin käräjäoikeus on antanut tuomiot niin sanotussa valelaskujutussa. Päätekijäksi katsottu Markus Pasi Pönkä sai neljä vuotta lisää ehdotonta vankeutta.

24-vuotias Pönkä on aiemmin tuomittu Virossa 12 vuoden vankeuteen liikekumppaninsa paloittelumurhasta.

Sellituomio tuli seitsemästä törkeästä petoksesta ja kahdesta rekisterimerkintärikoksesta sekä ampuma-aserikoksesta. Kolme muuta vastaajaa saivat ehdolliset tuomiot, joista pisin oli vuosi ja neljä kuukautta, lyhin kaksi kuukautta.

Oikeuden mukaan teon motiiveina olivat raha ja todistajan vaientaminen.

Valelaskuvyyhdissä huijattiin noin 7500 firmaa maksamaan tekaistuja laskuja lähes kahdella miljoonalla eurolla. Laskuihin merkitty palvelupuhelin ei vastannut koskaan. Osa asiakkaista maksoi vahingossa, jotkut saatuaan uhkauskirjeen.

(MTV3-STT)
Pönkällä on nyt sitten peräti 16 vuoden vankeusrangaistus. Tosin ensikertalaisena istuu siitäkin vain puolet.

remo
Susikoski
Viestit: 36
Liittynyt: La Marras 10, 2007 12:44 am
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja remo »

Miksi lusii Suomessa? Suomessa rikoksia tehtailleet virolaiset istuu mielestäni aina Suomessa. Tämä herra olisi voinut mielestäni jäädä lusimaan maahan missä tehnyt tapon. Kommentoikaa! Esim J.R. Miten lakipykälät menee.... :evil:
Tieto luo tuskaa

teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Viesti Kirjoittaja teppo »

remo kirjoitti:Miksi lusii Suomessa?
Asiasta en muuta tiedä, mutta Suomi oli tehnyt kaverista kansainvälisen etsintäkuulutuksen juuri noiden petosjuttujen takia. Sitten kun murhan selvittely Virossa saatiin päätökseen eikä valitustietä enää ollut, niin mies luovutettiin Suomeen oikeudenkäyntiä varten, kuten oli alunperin pyydetty. Jos olisi luovutettu vasta tuomion lusimisen jälkeen niin täällä päässä olisi rikokset ehtineet vanhenemaan.

Lennox
Poliisikoira Rex
Viestit: 272
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 11:40 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lennox »

Klaara kirjoitti:Mun avokki oli rinnakkaisluokalla peruskoulussa Pöngän kanssa. Markusta kiusattiin paljon. Hän oli ikäisekseen isokokoinen (tukeva), änkytti, kimeä-ääninen sekä hieman simppelin oloinen.
Itse olin lastentarhassa samaan aikaan Markuksen kanssa (ehkä ala-asteellakin, en muista tarkkaan). Kaveerattiinkin silloin kultaisessa 6-vuoden iässä. Oli melkoinen paukku, kun kuulin tästä, mutta toisaalta en yllättynyt yhtään - poikaa kiusattiin todella rankasti. :roll:
Keep the city clean, keep the trash in jail.

Turri
Remington Steele
Viestit: 208
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 2:10 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turri »

Kyseinen heppu toimi itseni kanssa samassa talossa huijarifirmassa, joiden vuokrasopimus irtisanottiin todellisen bisneksen paljastuttua. Se firma kaupitteli ilmeisesti arvoasuntoja valheellisesti eli koko asuntoa ei ollut edes olemassa. Tämä tapahtui loppuvuodesta 2004 ja alkuvuodesta 2005.

Vastaa Viestiin