Mustalaiset

Sana on vapaa, jos uskaltaa...
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17110
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

YLE taas propangadalinjalla; Kaksi romania pyysi 40 suomalaiselta puhelinta lainaan – katso, mitä tapahtui

Kioskin sosiaalisessa kokeessa kaksi romania pyysi neljältäkymmeneltä suomalaiselta puhelinta lainaan. Kioskin lähetyksessä käsitellään tänään romaneihin kohdistuvaa syrjintää.

Kaksi romania pyysi 40 suomalaiselta puhelinta lainaan
Viime vuonna julkaistun vähemmistövaltuutetun selvityksen mukaan noin 70 prosenttia romaneista oli kohdannut syrjintää viimeisen vuoden aikana. Romaneilla on enemmän syrjintäkokemuksia kuin esimerkiksi somalialaistaustaisilla.
Katso videolta, mitä tapahtui, kun Kioski kokeili, lainaavatko valtaväestön edustajat puhelintaan romaneille. Kovin moni ei lainannut. Onko se syrjintää, vai etkö ylipäänsä lainaisi kännykkääsi kenellekään? Reaktiot kertovat joka tapauksessa paljon.

YLE
1.4.2015 klo 11:30

Video on kuvattu Helsingin keskustassa kaksi viikkoa sitten.

Linkkilöinen videoon: https://vimeo.com/123818142

Toimittaja Rakel Liekki oli parempi siinä edellisessä työssään, kuin nyt toimittelijana.

...käsitellään tänään romaneihin kohdistuvaa syrjintää.

Uuh, viddu mitä iänikuista elämänvalhetta; syrjintää, rasismia. Mustalaiset ovat ihan itse omalla röyhkeillä ja väkivaltaisilla toimillaan aiheuttaneet heihin kohdistuvat asenteet.
- Odotan milloin tehdään YLE julkistaa videon mustalaisten asioinneista kaupoissa
...ja tekee artikkelin invapaikkojen valtaamisesta

On kyllä niin saatananmoista paskaa tälläinen mustalaisten perseidennuoleminen. Mutta syyllinen on löydetty! Se on se sama taho, mikä elättää nämä roistot.

Mutta mitäs se poliisisetä aikoinaan sanoikaan kännyköiden lainaamisesta: http://www.petos.fi/?p=199

...koska sinun puhelimellasi on soitettu erilaisiin palvelunumeroihin kymmenien tuhansien eurojen edestä. ...kertoo rikoskomisario Anssi Köykkä.

Entäs tämä: http://www.matkapuhelin.net/news/05/01/050406.html
Tyypillinen puhelinpetos käy niin, että huijari pyytää lainata puhelinta ´tehdäkseen yhden puhelun´ mutta käyttääkin todellisuudessa puhelinta yhdistäkseen puhelu kahden muun puhelimen välille. Näin puhelimen hetkeksi lainannut maksaa tietämättään näiden hänelle täysin tuntemattomaksi jäävän kahden puhelun.

Ovatko kaikki nämä varoittelut silkkaa paskaa ja ennakkoluuloa?
- Että pitääkö sitä puhelinta lainata vain vähemmistöjen edustajille vai ei kenellekään? Lisäksi pitää muistaa, että älypuhelimet ovat paljon muutakin kuin puhelin. Tuskin kukaan lainaa kannettavaa tietokonettaan kenellekään tuntemattomalle. Etenkään mustalaisille.

YLE tuottaa veronmaksajien varoilla tälläistä paskaa. Aiheella ei ole väliä, pääasia, että saadaan rikollinenkin vähemmistö nostettua jalustalle. Hävetkää saatanat!
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Tapsa K
Harjunpää
Viestit: 331
Liittynyt: To Elo 18, 2011 7:34 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Tapsa K »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015040 ... 6_uu.shtml
Padasjoella erikoinen puukotustapaus - poliisi vaikenee
Keskiviikko 1.4.2015 klo 12.58
Päijät-Hämeellä sijaitsevalla Padasjoella tapahtui perjantain ja lauantain välisenä yönä tapon yritys, josta on vangittu yksi henkilö.
Erikoiseksi tapauksen tekee se, että poliisi on tässä vaiheessa varsin vaitonainen tapon yritykseen johtaneesta puukotustapauksesta.

- Yksi on vangittu esitutkinnassa epäiltynä tapon yrityksestä ja se on siinä, vapaapäivänään tavoitettu tapauksen tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Marko Mäkinen sanoo Iltalehdelle.

Mäkisen mukaan tapauksen osalliset ovat sekä miehiä että naisia.

- Tässä vaiheessa tutkintaa en tapauksesta sen enempää lausu, Mäkinen sanoo.
Puukon kanssa heiluminen on melko tyypillistä toimintaa mustalaisille, mutta harvemmin kai mustalaisakat puukolla sohii. Tässä tapauksessa kylläkin.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17110
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Onkohan nyt menossa jonkunlainen mustalaisten ylistämisviikko, kun heidän kokemaa rasismia ja jopa suoranaista julmuutta taas hehkutetaan? Ensin YLE sen matkapuhelimen lainaamisen kanssa ja nyt Iltalehti kertoo nuoren mustalaisneidon "koskettavan tarinan" kantaväestön häikäilemättömyydestä ja pohjattomasta ilkeydestä!

Nuoren romaninaisen koskettava vetoomus vanhemmille:
"Mannettelu opitaan kotona"

- Syrjintä ja pilkkaaminen tulevat olemaan osani luultavasti koko loppuelämäni. Vaikutanko siihen itse tai olenko ansainnut sen? En, mutta sillä ei ole juurikaan merkitystä.
- Mannettelu ei ole, eikä voi koskaan olla hauska vitsi. Se haastaa lapsen puolustamaan itseään, Janita Nyman sanoo.

Helsinkiläisen Janita Nymanin mitta tuli maaliskuussa täyteen. Hän istui alas ja kirjoitti lähes yhdeltä istumalta tekstin, jota on tähän mennessä jaettu Facebookissa jo yli tuhat kertaa. Hän kertoo saaneensa innoituksen kirjoitukseensa netissä lähiaikoina levinneistä kielteisistä ja provosoivista kirjoituksista romaneista.
- Halusin kertoa totuudenmukaisesti, itse romanina, minkälaista kohtelua useat romanit saavat osakseen, Nyman kertoo.

"Mannettelu opitaan kotona"

Nyman kertoo tulleensa kiusatuksi alakouluajoista asti. Hän tuomitsee erityisesti manne-nimittelyn, jonka loukkaavuutta osa kantaväestöstä ei hänen mukaansa ymmärrä.
- Se on äärimmäisen loukkaava haukkumanimi. Kouluaikoinani haukkujien vanhemmat puolustivat kiusaajalapsiaan sanoen, että "sehän on vain nimi". Juuri tuo haukkumanimi on provosoiva. Se ei ole, eikä voi koskaan olla hauska vitsi. Se haastaa lapsen puolustamaan itseään.

Nymanin mukaan manne-nimitys pitää sisällään kaksi asiaa.
- Ensimmäisenä sen, että nimittelyn kohde on romani, ja toiseksi kaikki omat ja opitut negatiiviset kokemukset ja olettamukset romaneista. Niitä ei eroteta toisistaan. Romani on yhtä kuin varas, tappaja, yhteiskuntaan kelvoton, vaarallinen naapuri ja niin edelleen. Se on hämmentävä haukkumanimi lapselle, joka ei tiedä kuinka puolustaa itseään ja mitä hän oikeastaan puolustaisi, sillä yhtäältä hän ei ole sitä miksi häntä haukutaan ja toisaalta hän on romani.

Nyman huomauttaa, että haukkujalapsella itsellään on harvemmin omia huonoja kokemuksia romaneista.
- Jos lapsi "osaa" haukkua manneksi, se on useimmiten opittu tai kuultu aikuiselta. Tuskin lapsi kutsuu sillä nimellä siksi, että haluaa haukkua varkaaksi tai tappajaksi. Hän haukkuu romanilasta siksi, että hän on romani. Kantaväestöön kuuluva lapsi ei osaa käsitellä sanan monisäikeisyyttä, ja siksi kotonakaan sanaa ei saisi käyttää missään muodossa.

Epäammattimaisia opettajia

Nyman kertoo, että koulumaailmassa joskus jopa opettajat syyllistyvät syrjimiseen. Tämä näkyi esimerkiksi arvosanojen radikaaleissa muutoksissa koulun vaihtuessa.
- Erään koulun todistukseen sain oppiaineen kohdalle vitosen, vaihdoin koulua ja numero nousi kasiksi. Järkyttävää, että opettajan asenne voi näkyä niin suuresti sellaisessa paperissa, joka vaikuttaa suoraan siihen, mihin ammattikouluun tai lukioon pystyin hakemaan.

Ammattikoulussa Nyman kertoo viettäneensä opiskeluaikansa mukavimmat ja suvaitsevaisimmat vuotensa.
- Koin, että osa opettajista oli ylpeitä siitä, että olin siellä opiskelemassa ja myöhemmin valmistumisestani. Noina vuosina sain olla juuri minä, en vain kasvoton romani.

Vartijat perässä

Kiusaaminen ei kuitenkaan loppunut Janitan kasvettua aikuiseksi.
- Jos käyn kaupassa, jossa naamani ei ole tuttu, saan olla melko varma, että seuraani liittyy vartija. Ei siksi että varastaisin, vaan siksi että olen romani.

Nyman kertoo siirtävänsä ostoksensa suurieleisesti hyllyiltä kärryihin ja välttävänsä omiin ja lapsensa vaatteisiin koskemista, jotta kaikki näkevät varmasti ettei hän varasta mitään.
- Sekään ei joskus riitä. Olen ollut takahuoneessa siitäkin syystä, että muut asiakkaat ovat epäilleet, että olisin voinut varastaa. Usein vartijalla on ennakkoasenne minua kohtaan ja koska ei riitä, että olen naama häpeästä punaisena kassalla maksamassa ostoksiani, hänen on pakko lausua kaikkien muiden asiakkaiden läsnäollessa "no ainahan teidän kanssa on jotain".

Nymanin mukaan myös poliisit käyttävät samaa lausahdusta.
- He, keihin pitäisi luottaa sataprosenttisesti avun ja oikeudenmukaisuuden saamisessa, ovat niputtamassa minut rikolliseksi, vaikkei minulla ole edes rikosrekisteriä.

Ei ihmisyyttä

Nymanille huudellaan kaduilla päivittäin.
- Ihmisyyteni katoaa etnisen taustani taakse. Minua ei nähdä nuorena aikuisena tai naisena. Olen kuin esine tai tavara, jolla ei ole tunteita tai muutakaan mikä tekee ihmisestä ihmisen.

Nyman kertoo törmänneensä henkilöihin, jotka haluavat "viedä kaikki romanit saunan taakse".
- Siis tappaa kaikki romanit. Sen sanominen on kuulema sanavapautta. Sairasta se minusta on. Ehdotan ammattiapua sellaiselle ihmiselle joka haaveilee massamurhista.

Nyman huomauttaa, että huonosti käyttäytyvät tai rikolliset romanit eivät ole väärintekijöitä ainoastaan kantaväestön vaan myös romaneiden silmissä.
- Vääryys on aina vääryys, oli sen tekijä kuka tahansa. Rikollisten kuuluu saada rangaistus.

Turhia haukkuja

Nymanin mukaan hänen etninen taustansa vaikeuttaa monia elämän osa-alueita.
- Minun on vaikea saada asuntoa, vaikka luottotietoni ovat kunnossa, pystyn maksamaan vuokrani, enkä ole tuhonnut edellistä asuntoa. Näillä seikoilla ei ole merkitystä. Vain sukunimelläni on painoarvoa.
- Minua haukutaan sossupummiksi, vaikken ole sosiaalihuollon asiakas. Varkaaksi, vaikken ole varastanut. Tappajaksi, vaikken ole tappanut. Käsketään muuttamaan esimerkiksi Nigeriaan, vaikka Suomi on minun kotimaani. Käsketään kouluttautua ja menemään töihin, vaikka minulla on jo ammatti ja olen työhön valmis, Nyman luettelee.

"Miettikää kahdesti"

Nymanin mukaan tilastoihin vetoaminen on yksi ärsyttävimmistä perusteluista syrjimiselle.
- Sanotaan, että "Teistä on tilastollisesti enemmän porukkaa vankilassa kuin meistä" tai "Jotkut romanit pilaa kaikkien maineen". Minä en voi maksaa loputtomiin muiden virheistä enkä pyytää anteeksi, jos minä en ole vääryyttä tehnyt.

Hän kysyy miten kukaan voi olettaa, että ihmisestä, joka on kokenut syrjintää lapsesta asti, tulee yhteiskuntaan sopiva ja kelvollinen, jos hänelle ei ole annettu alunperinkään siihen tilaisuutta.
- Tätä tekevät aikuiset. He jotka ovat esimerkkejä lapsille. Siksi pyydänkin, että ajattelisitte tämän kaiken päivittäisenä kohteluna omalle kohdallenne ennenkuin päätätte kirjoittaa sen nasevan kommentin jonkin uutisen alle Facebookissa tai tuomitset katseellasi ja olemuksellasi vastaan tulevan romanin. Jos luulet etten huomaa sitä, olet väärässä, siitä tulee todella surullinen mieli.

Jäitä hattuun

Syrjimisestä Nyman kertoo puhuvansa romaniystäviensä kanssa usein.
- Kirjoittamastani tekstistä olen saanut pelkkää positiivista palautetta, vaikka pelkäsinkin ensin muuta. Monet koulutusalan henkilöt ovat olleet minuun yhteydessä ja kysyneet, saako tekstiä näyttää koululuokille. Se on minusta aivan mahtavaa.

Hän kertoo haavelevansa romanien tasa-arvoa ajavan järjestön perustamisesta.
- Haluaisin asiaa lähestyttävän niin, että romanien kulttuuria tehtäisiin esimerkiksi kouluissa lapsille enemmän tutuksi, eikä aina keskityttäisi pelkkään syrjimiseen.

Nyman toivoo, että romanit eivät vastaisi kokemaansa pilkkaamiseen ja suoranaiseen uhkailuun samalla tavalla, vaan lähestyisivät asiaa jääpussi pään päällä.
- Sain paljon kehuja kirjoittamani tekstin monipuolisuudesta ja siitä, että siinä huomioidaan molemmat näkökulmat. Myös monen muun etnisen vähemmistön edustaja on sanonut minulle, että tähän on helppo samaistua ja ihanaa, että joku ymmärtää mitä he joutuvat kokemaan, Nyman kertoo.


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015040 ... 2_uu.shtml
Perjantai 3.4.2015 klo 20.30

On se kauhiaa... Mustalaiset - siis mannet - ovat itse omalla käyttäytymisellään; röyhkeys, pahoinpitelyt, puukotukset, varkaudet, ryöstöt, huijaukset, vankina pitämiset, tapot, murhat yms, jotka pääsääntöisesti kohdistuvat kantaväestöön ja yleensä heistä niihin "kaikkein heikoimmassa asemassa" oleviin, että tämänkin "Mirandan" olisi syytä pitää turpansa kiinni, eikä ryhtyä oitis moittimaan elättäjiään.

Suomi on varmaankin - Ruotsin jälkeen - yksi parhaimmista maista vähemmistöille - jopa mustalaisille - mutta ei kun aina näitä samoja saatanan itkuvirsiä kyhäämään; rasismia, huutelua, epäilyjä, mannettelua, työpaikan epäämistä, kyttäämistä...

Missähän ne mustalaislapset oppivat sen jullitelun? Entä röyhkeän käytöksen? Eräälläkin mustalaisämmällä oli lapset mukana grillikioskin ryöstoreissulla. Siinä sitä jälkikasvu oppi suhtautumista julleihin.

Manne on miehen nimi - yhden sellaisen varttimustalaisen tunsin; teki töitä, elätti perheensä, rehellinen mies - mutta ei suvainnut mustalaisista kuin paria prosenttia. Miksiköhän?
- Kepeät mullat vaan Mannelle.

Nyman huomauttaa, että huonosti käyttäytyvät tai rikolliset romanit eivät ole väärintekijöitä ainoastaan kantaväestön vaan myös romaneiden silmissä.

Se on tuo väärintekijä niin kovasti erilaisessa kurssissa mustalaisten keskuudessa. Jopa sankarin viittaa ylleen sovitellaan, kun taas onnistui kusettamaan julleja. Suku piilottelee, suojelee, ymmärtää ja hyväksyy.

Outoa, että Janita Nyman ei puhu mitään mustalaissukujen keskinäisistä vihanpidoista! Entä miksi hän ei puutu mustalaisperheiden kasvatusmetodeihin? Eikö palstamillimetrit riittäneet, vai loppuiko uskallus? Hähähä!

Hän kertoo haavelevansa romanien tasa-arvoa ajavan järjestön perustamisesta.

Juu, hieno idea. RAY ja mm. evlut kirkkomme ovat varmasti heti valmiit myöntämään sille rahoituksen. Eihän se raha olisi mistään muualta pois.

Onko tämä "Miranda" samaa mieltä kuin romaniasian neuvottelukunnan ämmä:
Satakunnan Kansa 2.9.2007
Satakunnan Kansa 2.9.2007
manne.JPG (89 KiB) Katsottu 5184 kertaa
Tämän ketjun aloituksessa on muutamia esimerkkejä mustalaisten tekemistä rötöksistä. Vain pieni osa, mutta kehtaavatkin kaiken tuon jälkeen edelleen syytellä elättäjiään ennakkoasenteista, rasismista, syrjinnästä ja muusta kaikesta mahdollisesta.
- Heidän röyhkeydellään ei ole mitään rajaa. Eivät osaa edes hävetä.

Ruikutus kantaväestön pahuudesta
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
karvakemoni
Sabrina Duncan
Viestit: 361
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 5:13 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja karvakemoni »

Ei rikollista mutta hauska kuvakaappaus eräältä armeijafoorumilta.

Kuva
karvakemoni
Sabrina Duncan
Viestit: 361
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 5:13 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja karvakemoni »

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkel ... ltatuomion
Raju baaripuukotus: ”Työpuukkoa” heiluttanut toveri vältti väkivaltatuomion

Poliisi hälytettiin selvittämään rajua baaripuukotusta maaliskuussa 2014. Helsingin hovioikeus antoi jutussa tuomion tällä viikolla.
RIKOS  Syyttäjä vaati rangaistusta myös puukkomiehen kaverille.

Helsingin hovioikeus ei korottanut Rainer Dimitri Richard Schwartzin (24) kolmen vuoden vankeusrangaistusta. Itä-Uudenmaan käräjäoikeus tuomitsi hänet viime maaliskuussa törkeästä pahoinpitelystä, tapon yrityksestä ja huumausaineen käyttörikoksesta kolmeksi vuodeksi vankeuteen.

Kihlakunnansyyttäjä Heidi Nummela vaati käräjäoikeudessa myös Schwartzin kaverille, niin ikään 24-vuotiaalle miehelle, rangaistusta tapon yrityksestä.

Syyttäjä katsoi , että miehet yhdessä ja yksissä tuumin yrittivät tappaa virolaismiehen hyökkäämällä hänen kimppuunsa ja yrittämällä lyödä häntä puukoilla sipoolaisessa Paroni-baarissa joulukuussa 2013. Yksi puukonisku osui miestä takaraivoon.

Käräjäoikeus kuitenkin hylkäsi 24-vuotiaan syytteen tapon yrityksestä.

Schwartzin käräjäoikeus katsoi puolestaan syyllistyneen vain törkeään pahoinpitelyyn. Tapon yritykseen hän syyllistyi huitoessaan hätiin tullutta toista virolaismiestä puukolla summittaisesti 10–20 kertaa.

Iskuista ainakin kuusi osui uhriin ja aiheutti hänelle vammoja kasvoihin, takaraivoon, kainaloon lapaan ja rintakehään.

Tapahtuma keskeytyi, kun ulkopuolinen tuli väliin. Teko jäi yritykseksi.

Syyttäjä vaati hovioikeudessa, että miehet tuomitaan ensimmäisen virolaismiehen osalta tapon yrityksestä tai 24-vuotias ainakin törkeästä pahoinpitelystä taikka ainakin, että hänet tuomitaan toisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen hallussapidosta. Lisäksi vaatimuslistaan kuului, että molemmille tuomittuja rangaistuksia kovennetaan.

Käräjäoikeushan tuomitsi 24-vuotiaan samassa jutussa törkeästä rattijuopumuksesta, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta, kahdesta huumausaineen käyttörikoksesta, ryöstöstä ja toisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen hallussapidosta viideksi kuukaudeksi vankeuteen.

24-vuotias kiisti alusta asti osallistuneensa puukotukseen. Hänen mukaansa työpuukko oli unohtunut takin taskuun ja hän otti sen esiin, kun tilanne näytti uhkaavalta, mutta hän ei käyttänyt puukkoa.

Myöskään hovioikeuden mielestä ei ollut näyttöä, että 24-vuotias olisi osallistunut väkivallantekoon. Hovioikeus katsoi miehen syyllistyneen toisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen hallussapitoon ja tuomitsi Mora-puukon valtiolle menetetyksi.

Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen muuttui perusmuotoiseksi liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi ja ryöstö laittomaksi uhkaukseksi. Muilta osiltaan käräjäoikeuden päätös säilyi entisellään.

Kummankin rangaistuksen hovioikeus säilytti entisellään.

Herrojen asianajokulut hovioikeudessa, yhteensä vähän yli 6 000 euroa, jäivät valtion vahingoksi.
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Minulla on negatiivisiä kokemuksia romaneista. Ovat varastaneet, murtautuneetkin asuntooni, uhkailleet ja milloin mitäkin. Välillä on saanut pelätä tosissaan muutamaa vähän arvaamattomammaksi tiedettyä.

Silti näitä kokemuksia on PALJON vähemmän kuin mitä valkolaisten kanssa tekemisissä ollessa. Tavalliset junttisuomalaiset on ollut useammin paljon uhkaavempia ja vaarallisemman oloisia (ja oikeasti ottaneet niitä teräaseita ja aseita esille), tehneet paljon enemmän vääryyttää minua ja tuttaviani kohtaan ja yleisesti ottaen kyllä kierrän mieluummin kaukaa känniset suomalaiset kuin ihan normitiloissa olevat romanit. Virastoissa valkolaiset istuu tuppisuuna, kukaan ei takuuvarmasti kenellekään sano mitään kuin korkeintaan kysyy "ootko jonossa" tai muuta vastaavaa. Romaneiden kanssa tilanne on eri. He ovat monesti alkaneet juttelemaan kanssani ja siinä ollaan sitten jutusteltu vuoroa odottaessa ihan normaaleita asioita, jonottamiseen, yhteiskuntaan tai milloin mihinkin liittyen. Toki olen huomannut senkin että eri puolilla Suomea romanit tuntuvat käyttäytyvän eri tavoin, mutta se taas tuntuu olevan kovasti liitoksissa valtaväestön suhtautumisessa heihin: Kauhean yllärinä ei varmaan tule että perussuomalaisella asenteella värittäytyneellä juntti-P-Pohjanmaalla missä erilaisuus on rikos on ne nuivimmat kokemukset heistä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Olen myös opiskellut muutaman romanin kanssa ja vaikka heillä on ollut omat juttunsa, niin yleensä ottaen ovat olleet ihan jees porukkaa.

Minusta tuntuu että usein romanit vastaavat sillä minkä kokemuksen ovat saaneetkin: jos olet kusipää romania kohtaan, olet mustalla listalla. Mutta ole ystävällinen ja et saa vihollista.

Näissä vähemmistö vs. tavan suomalaiset -jutuissa minua muutenkin kiinnostaa se että miksi on niin helppo asetella demonisoitu kusipään viitta vähemmistön päälle kun samaan aikaan ihan tavan valkoiset suomalaiset tekee huomattavan enemmistön kaikista Suomen rikoksista? Miksi suomalainen ei voi olla täysi kusipää ja kaikki valkoiset tekee niin ja näin, varokaa niitä, ne räjäyttelee ostoskeskuksia ja ampuu ihmisiä, ryöstää pankkeja ja tappaa teinit telttoihinsa?

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

karvakemoni
Sabrina Duncan
Viestit: 361
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 5:13 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja karvakemoni »

VoDKa kirjoitti:
Minusta tuntuu että usein romanit vastaavat sillä minkä kokemuksen ovat saaneetkin: jos olet kusipää romania kohtaan, olet mustalla listalla. Mutta ole ystävällinen ja et saa vihollista.
Vanhukset, joiden kotia romanit murtautuvat tai tunkeutuvat ryöstämään ja huijaamaan, ovat kohdelleeet selvästi romaneja väärin. Rassistit saavat mitä ansaitsevat.

Samoin alkoholistit, joilta romanit vievät pankkikortit ja pakottavat hakemaan lainaa, jos luottotiedot ovat kunnossa. Oikein rasssisteille.

Romanit ovat hieno vähemmistö, kunnioittavat vanhempiaan sekä ovat kovia tekemään töitä.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17110
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

VoDKa kirjoitti:Minusta tuntuu että usein romanit vastaavat sillä minkä kokemuksen ovat saaneetkin: jos olet kusipää romania kohtaan, olet mustalla listalla. Mutta ole ystävällinen ja et saa vihollista.
Juu, ehkä Porvoon mäkkärillä kolme henkilöä olivat kusipäitä Esa Åkerlundia kohtaan. Pernajan Isnäsissä entinen vaimo oli kusipää samaista Esa Åkerlundia kohtaan. Heidät ammuttiin. Yksinasuneet vanhukset, jotka ryöstettiin, hakattiin ja teljettiin kotinsa komeroon, olivat olleet kusipäitä mustalaisia kohtaan - eivät tienneet, että terveyskeskukseen pyyhältänyt kovaääninen ja vastenmielinen seurue on etuoikeutettua kansanosaa, eivätkä mustalaiskulttuuria ymmärtämättöminä osanneet ylempiään väistää. Sointu Nymanin ensin vangitsema ja sitten elävältä polttama alkkoholisti oli varmaan vienyt invapaikan mustalaisten nenän edestä ja joutui siksi kaltoinkohdelluksi, etc etc

Ei, ei käy. Vai oikeuttaako sairas mustalaiskulttuuri koston kierteeseen? Miksi se (huono käytös, väkivalta) pitäisi heiltä hyväksyä. Entä muilta? Sallitaanko saamelaisellekin koston kierre?

Olen sen verran oikeudenkäynneissä ollut mukana, että tiedän tasan tarkkaan mustalaisten käytöksen. Pahimpia rääkyjiä ovat ämmät. Miesten tehtävä on uhkailla. En kyllä epäile, että heistä joku ihan mukavaa seuraa saakin; ensin kysellään asutko yksin, onko luottotiedot kunnossa, ajellaan mutta osta kortilla bensaa, kaipaatko lempeä, maistuuko viina... Kaikki tuo sujuu vaivihkaa, siinä samalla selvitellen onko uhri vedätettävissä miten helposti.
VoDKa kirjoitti:Näissä vähemmistö vs. tavan suomalaiset -jutuissa minua muutenkin kiinnostaa se että miksi on niin helppo asetella demonisoitu kusipään viitta vähemmistön päälle kun samaan aikaan ihan tavan valkoiset suomalaiset tekee huomattavan enemmistön kaikista Suomen rikoksista?
Nimimerkki VoDKa esittää hyvinkin usein tasapainoisia ja järkeviä ajatuksia, mutta nyt lipsahti pahemman kerran; oletin hänen tietävän millainen suhde milläkin "ryhmällä" on per/hlömäärä per/rötös. Mustalaiset ovat ihan itse sovitelleet ylleen runsaat hameet, pahvihousut ja tuon "kusipään viitan". Ei siihen tarvitse kuin luetun ymmärtämistä, näkemänsä tajuamista ja kokonaisuuden hahmottamista. Kulttuurinen savuverho leviää meedian ja suvaitsevaiston suojeluksessa niin vahvasti, että toki siinä hämääntyy ja ryhtyy ymmärtämään ja hyväksymään vanhusten ryöstöjä, alkkoholistien kidnappauksia, peräkammarien poikain taloudellista kuppaamista, sukurutsaa, sukuriitoja, erityisvaatimuksia, sosiaalisten etujen väärinkäyttöä sekä röyhkeää ja ylimielistä käytöstä. Muun muassa. Sekä ainaista ja jatkuvaa ruikuttamista muiden pahuudesta heitä kohtaan.

Ilmeisesti nimimerkki VoDKa herkistyi luettuaan Iltalehden nyyhkyartikkelin romaninaisesta, joka syytti kantaväestöä kaikesta mahdollisesta - rasismista ja syrjinnästä eniten. Tottakai!
- Ja luettuaan - tai jo lukemisen aikana - heltyi kyyneliin, päättäen oitis kirjoittaa puolustuspuheenvuoron. Jokos muutes olet lisännyt tietouttasi mustalaiskulttuurista. Sillähän nuo ennakkoluulot saadaan kuulemma loppumaan...
- Ehkä samalla loppuisivat mustalaisten tekemät rikoksetkin. Ymmärtämällä!

On olemassa runsaasti vähemmistöjä, joiden päälle ei olla sovittelemassa "kusipään viittaa". Miksiköhän?
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Doctor Lecter kirjoitti:Juu, ehkä Porvoon mäkkärillä kolme henkilöä olivat kusipäitä Esa Åkerlundia kohtaan. Pernajan Isnäsissä entinen vaimo oli kusipää samaista Esa Åkerlundia kohtaan. Heidät ammuttiin. Yksinasuneet vanhukset, jotka ryöstettiin, hakattiin ja teljettiin kotinsa komeroon, olivat olleet kusipäitä mustalaisia kohtaan - eivät tienneet, että terveyskeskukseen pyyhältänyt kovaääninen ja vastenmielinen seurue on etuoikeutettua kansanosaa, eivätkä mustalaiskulttuuria ymmärtämättöminä osanneet ylempiään väistää. Sointu Nymanin ensin vangitsema ja sitten elävältä polttama alkkoholisti oli varmaan vienyt invapaikan mustalaisten nenän edestä ja joutui siksi kaltoinkohdelluksi, etc etc
Sairaita yksilöitä on kaikissa ryhmissä. Valkoisissa, mustissa, pilkullisissa ja sinisissä. Kuten yllä jo totesinkin, on näissäkin joukoissa ihan ookoo tyyppejä, jotka ei hyväksi kanssasisarustensa tekemisiä. Niitä jotka haluaa/yrittää elää ihan normaalia elämää. Ja sitten on se toinen puolisko jotka heittää sen maineen koko porukan päälle.
Doctor Lecter kirjoitti:Nimimerkki VoDKa esittää hyvinkin usein tasapainoisia ja järkeviä ajatuksia, mutta nyt lipsahti pahemman kerran; oletin hänen tietävän millainen suhde milläkin "ryhmällä" on per/hlömäärä per/rötös. Mustalaiset ovat ihan itse sovitelleet ylleen runsaat hameet, pahvihousut ja tuon "kusipään viitan". Ei siihen tarvitse kuin luetun ymmärtämistä, näkemänsä tajuamista ja kokonaisuuden hahmottamista. Kulttuurinen savuverho leviää meedian ja suvaitsevaiston suojeluksessa niin vahvasti, että toki siinä hämääntyy ja ryhtyy ymmärtämään ja hyväksymään vanhusten ryöstöjä, alkkoholistien kidnappauksia, peräkammarien poikain taloudellista kuppaamista, sukurutsaa, sukuriitoja, erityisvaatimuksia, sosiaalisten etujen väärinkäyttöä sekä röyhkeää ja ylimielistä käytöstä. Muun muassa. Sekä ainaista ja jatkuvaa ruikuttamista muiden pahuudesta heitä kohtaan.
Voisiko joku antaa näitä lukuja, olisi ihan mielenkiintoista nähdä (jos niitä on tässä ketjussa niin viitsisikö joku linkata). Haluaisin suht tarkat tilastot muodostettuna seuraavilla tiedoilla: Kantasuomalaisten määrä ja rikokset joita he tekevät vuodessa (kantasuomalaisen tulee olla valkoinen, ei etnistä taustaa), romanien määrä ja heidän tekemiensä rikoksien määrä vuodessa. Ei lähdetä mamulinjakeskustelulle, mutta esimerkin vuoksi mamupuolella mitä välillä olen silmäillut on uutisoitu mm. että rikoksista joka kolmas on mamun tekemä - eli 1/3. 2/3 jää suomalaisten kontolle ja silti mamu on se joka syyllistyy kaikkeen pahuuteen ja suomalainen on hyvä ja puhdasoppinen hieno tyyppi, joka ei tekisi pahaa kärpäsellekään. Paitsi silloin kun sattuu puukottamaan randomilla tuntemattoman, kännitappaa parhaan kaverinsa, surmaa koko perheensä, eron kirvoittamana ottaa eksänsä hengiltä, lähtee tapporetkelle ampuakseen niin monta tuntematonta kuin suinkin kerkeää jne. Mutta muuten. Hienoja ovat. Kaikki tyyni. ( Ja vaikka tässä nyt onkin joku kuvitelma siitä että olisin kovastikin puolustamassa niin mieluummin tuijottaisin faktoihin kuin mutuun ja siihen että joillekin on jo kotona opetettu että erilaisuus on rikos - ketään sormella osoittamatta nyt erityisesti. )
Doctor Lecter kirjoitti:Ilmeisesti nimimerkki VoDKa herkistyi luettuaan Iltalehden nyyhkyartikkelin romaninaisesta, joka syytti kantaväestöä kaikesta mahdollisesta - rasismista ja syrjinnästä eniten. Tottakai!
- Ja luettuaan - tai jo lukemisen aikana - heltyi kyyneliin, päättäen oitis kirjoittaa puolustuspuheenvuoron. Jokos muutes olet lisännyt tietouttasi mustalaiskulttuurista. Sillähän nuo ennakkoluulot saadaan kuulemma loppumaan...
- Ehkä samalla loppuisivat mustalaisten tekemät rikoksetkin. Ymmärtämällä!

On olemassa runsaasti vähemmistöjä, joiden päälle ei olla sovittelemassa "kusipään viittaa". Miksiköhän?
En herkistynyt, koska luin sen jo Facebookista kauan ennen kuin se hyppäsi Iltalehden puolelle (joten Iltiksen aikaan se oli jo WANHA). Enemmän minua pisti silmään siinä kirjoituksessa miten töksähtelevästi se oli ilmaistu ja muutamat kieliopilliset virheet. Muuten olisin saattanutkin herkistyä, mutta niiden voima oli liian suuri!

Ja ihan aidosti toivoisin asiallista keskustelua, koska tiedän Lecter sinun siihen kykenevän. Ollaan kuitenkin aikanaan juteltu ihan asiallisesti kasvotustenkin, joten mielellään jatkettaisiin samaa linjaa.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

VoDKa kirjoitti:Voisiko joku antaa näitä lukuja, olisi ihan mielenkiintoista nähdä (jos niitä on tässä ketjussa niin viitsisikö joku linkata). Haluaisin suht tarkat tilastot muodostettuna seuraavilla tiedoilla: Kantasuomalaisten määrä ja rikokset joita he tekevät vuodessa (kantasuomalaisen tulee olla valkoinen, ei etnistä taustaa), romanien määrä ja heidän tekemiensä rikoksien määrä vuodessa.
Kuten varmasti hyvin tiedät, niin tarkkoja tilastojahan on käytännössä mahdotonta antaa koska tilastoja tekijöiden etnisestä taustasta ei julkaista. Ajoittain jonkun poikkeuksen tekee Optula, jonka tietyissä julkaisuissa on tietyn rikoslajin kohdalla kerrottu myös etninen tausta.
Yksi tälläinen on OIKEUSPOLIITTISEN TUTKIMUSLAITOKSEN TUTKIMUSTIEDONANTOJA 83 RYÖSTÖRIKOSKATSAUS 2007. Sen mukaan 2005 tehdyistä ryöstöistä 18% tekijä oli romani, suomalaisten osuus oli 51%. Mustalaisten määrä on n. 13000, tosin lähes neljännes Suomen romaneista asuu Ruotsissa. Vaikka laskettaisiin kokonaismäärän mukaan, niin suomalaisia pitäisi olla vain vajaa 37000 että suhteessa määrä olisi sama...
VoDKa kirjoitti:Ei lähdetä mamulinjakeskustelulle, mutta esimerkin vuoksi mamupuolella mitä välillä olen silmäillut on uutisoitu mm. että rikoksista joka kolmas on mamun tekemä - eli 1/3. 2/3 jää suomalaisten kontolle ja silti mamu on se joka syyllistyy kaikkeen pahuuteen ja suomalainen on hyvä ja puhdasoppinen hieno tyyppi, joka ei tekisi pahaa kärpäsellekään.
Tuossa onkin yksi suurimmista ongelmista (jollei suurin) aina kun keskustellaan jonkin etnisen ryhmän tekemistä rikoksista, oli kyse sitten romanista tai maahanmuuttajasta. Mikään vähemmistö ei voi olla selvästi rikollisempaa, koska kantaväestö tekee kuitenkin määrällisesti suurimman osan rikoksista. Suomessa ulkomaan kansalaisia tai maahanmuuttajataustaisia on 5,5% koko väestöstä (vuoden 2013 tiedon mukaan), joten kärjistäen voitaisiin väittää että 5,5% tekee kolmanneksen rikoksista (näinhän ei toki ole, koska venäläisten, virolaisten ja eräiden Euroopan valtioiden kansalaisten tekemistä rikoksista valtaosan tekevät "turistit").
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

^Kiitos vastauksestasi. Juuri tälläistä keskustelua ja tiedottamista toivoinkin tältä ketjulta ja Rescuer teki sen suhteen äärimmäisen hyvää työtä. Nuo tilastot olivat ihan mielenkiintoista luettavaa ja selvensivät joitakin vastauksia. Itse en ole ihan hirveästi "suuntautunut" vähemmistöjen tekemiin rikoksiin tai tiedä niistä ihan hirveän paljoa, mutta se tieto mitä haluan on nimenomaan faktoihin perustuvaa, ei tosiaan sitä että "Kuulin että näin pitää ajatella, joten ajattelen niin"-tasoista.

Pitääkin melkein tässä lähiaikoina ottaa ihan oman tutkinnan alle tämä romaniaihe kunnolla. Sääli vain että ainakin netistä kun tietoa etsii on se monesti mutua tai yksittäisten ihmisten mielipiteitä, ei niinkään oikeisiin asioihin perustuvaa.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

seppoilmari
Martin Beck
Viestit: 776
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 11:37 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja seppoilmari »

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/suome ... la/694010/

Suomen romanien edustaja ehdottaa: Kan­sal­lis­pu­kui­hin voitaisiin totutella työpaikoilla

Tykkää 2
Kommentoi 10
JAA:

Allan Armas Lindberg on vetänyt Oulussa ELY-keskuksen hanketta, jossa vähemmistöryhmien nuoria tuettiin koulutuksessa ja työllistymisessä.
Allan Armas Lindberg on vetänyt Oulussa ELY-keskuksen hanketta, jossa vähemmistöryhmien nuoria tuettiin koulutuksessa ja työllistymisessä. KUVA: Risto Rasila
Oulu 14:41
Juha Vainio
Mainos

Suomen romaniväestön suurimmat ongelmat ovat jo vuosikymmeniä liittyneet koulutuksen vähyyteen ja työnsaannin hankaluuteen, listaa romanifoorumin toiminnanjohtaja Allan Armas Lindberg.

Koulutuksen osalta näyttää kuitenkin jo paremmalta.

– Koulutuksessa ollaan menty hirmuisesti eteenpäin lyhyessä ajassa. Nykyään se on jo kunnia-asia, että romaninuori kouluttautuu. Kyllä sellaista nuorta katsotaan pitkään, joka ei ole käynyt toisen asteen koulutusta eikä ole hankkinut ammattia.

Lindberg toivoo, että tulevaisuudessa romaneita nähtäisiin yhä enemmän myös korkeakouluissa. Hän painottaa, että korkealle tähtäävien romanien antama esimerkki vaikuttaa nuorempien asenteisiin ja urasuunnitelmiin.

Lindberg harmittelee, että vaikka kouluttautumisesta on tullut jo yleistä romanien keskuudessa, työpaikan saanti ja jopa työharjoitteluun pääsy tyssäävät usein ennakkoluuloihin.

– Työnantajilla on ennakkoasenteita: Romanit eivät tee töitä, heihin ei voi luottaa ja firman maine menee, jos romani palkataan töihin. Näistä ennakkoluuloista kuulen usein.

Romanien työttömyysmääristä ei ole tilastotietoa, mutta Lindberg sanoo, että työttömien määrä on suuri. Työ- ja elinkeinoministeriö teki vuonna 2008 tutkimuksen, jonka mukaan koulutuksen ja työkokemuksen puute vaikeuttavat romanien työllistymistä.

Lindbergin mielestä romanit ovat työllistyneet ilahduttavan paljon Helsingissä, mutta etenkin suurempien kaupunkien ulkopuolelta on tullut paljon tietoa romanien huonosta työllistymisestä.

– Työnantajan pitäisi antaa edes mahdollisuus. Työ vaikuttaa siihen, miten olet mukana yhteiskunnassa. Jokainen varmasti ymmärtää, millaisia vaikutuksia työttömyydellä on perheiden elämään.

Lindberg sanoo, että vanhempien työttömyydellä on ikäviä vaikutuksia myös lapsiin.

– Kotoa ei opita mallia, että vanhemmat lähtisivät aamulla töihin.

Lindberg on vetänyt Oulussa ELY-keskuksen hanketta, jossa vähemmistöryhmien nuoria tuettiin koulutuksessa ja työllistymisessä. Hän kuvailee auttamiensa nuorten tuntemuksia työnsaannista lähes toivottomaksi.

– Työharjoittelupaikatkin olivat kiven alla. Se oli järkyttävää. Haastoin monesti Oulun kaupunkia, että he antaisivat nuorille mahdollisuuksia ja näyttäisivät esimerkkiä yrittäjille.TE-toimistosta voi jokainen kysyä, kuinka vaikeaa on saada romani työllistettyä.

Helsinkiä Lindberg kehuu. Hän sanoo, että pääkaupungin suvaitsevaisemman ilmapiirin selittänee monikulttuurisuus, johon on kaupungissa totuttu muuta Suomea paremmin.

– Moni romani on työllistynyt työharjoittelun kautta, kun on huomattu, että kyse on hyvästä tyypistä. Näitä tilaisuuksia pitäisi antaa enemmän.

Romanikulttuurin sääntöihin kuuluu, että naiset eivät saisi kohdata vanhempaa henkilöä ”vajavaisesti pukeutuneena”, eli ilman kansallispukua. Jos romaninainen kohtaa vanhemman romanihenkilön esimerkiksi housuihin pukeutuneena, se katsotaan loukkaukseksi vanhempaa henkilöä kohtaan.

Lindberg myöntää, että on ammatteja, joissa ei voi käyttää kansallispukua esimerkiksi hygieniasyistä.

– On myös paljon aloja, joissa työskennellään suljetuissa tiloissa eikä kohdata vanhempia romanihenkilöitä, milloin voi pukeutua esimerkiksi työhaalariin.

Esimerkiksi asiakaspalvelualalla voi tulla Lindbergin mukaan ongelmia, jos romaninainen ei voi pukeutua kansallispukuunsa. Hän kuitenkin toivoo, että ongelma poistuisi samalla, kun Suomi muuttuu kauttaaltaan monikulttuurisemmaksi maaksi.

– Tulevaisuudessa kansallispukuihin voitaisiin totutella työpaikoilla samalla tavalla kuin esimerkiksi muslimien huntuihin. Ihan yhtä hyvin musliminaisetkin tekevät työnsä, vaikka heillä on pitkät hameet ja hunnut päällä työaikana.

Tänään keskiviikkona vietetään romanien kansallispäivää.
Kuva
Allan Armas Lindberg on vetänyt Oulussa ELY-keskuksen hanketta, jossa vähemmistöryhmien nuoria tuettiin koulutuksessa ja työllistymisessä. KUVA: Risto Rasila



Kantasuomalaisissahan se vika on kun on niin rasistista porukkaa 500 vuoden kokemuksella vaikka romani ei kantissa sorra, ei ryöstä eikä ammu saati puukota eikä muutenkaan käytä yhteiskuntaa hyväksi.
Chikatilo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1517
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 12:06 am

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Chikatilo »

Lindbergillä on paljon oikeaa asiaa...

Perinteinen pukeutumistapa ei kuitenkaan saa olla este työnteolle. Sadat tuhannet suomalaismiehet joutuvat päivittäin pukeutumaan töissään romanimiesten tapaan kulmahousuihin, kauluspaitaan ja nahkaisiin puolikenkiin, vaikka mieli tekisi olla lenkkareissa, farkuissa tai vaikka raappahousuissa ja tuohivirsuissa! Eikä mustalaismiesten "perinteinen" pukeutuminen ole tyyliltään peräisin kuin muutaman vuosikymmenen takaa...

Pukeutumista ohjaa meidän jullien harjoittaman rassismin lisäksi myös monikansallinen käytöskoodisto, jonka keskeisenä tarkoituksena on toisen osapuolen kunnioittaminen esimerkiksi pukeutumisella. Monessa ammatissa taas vaaditaan työasua esimerkiksi siisteyden, turvallisuuden ja tunnistettavuuden takia. Lindbergin pääkaupunkiseudulla näkemät kaapuihin ja tohveleihin pukeutuvat työläiset ovat ilmeisesti joitain monikulttuuriluotseja tai vastaavia.

Naisten pukeutumisen haasteen romanit pystyisivät ratkaisemaan omatoimisesti lanseeraamalla perinteitä kunnioittavia mutta nykyaikaan soveltuvia asusteita. Esimerkiksi röijyähän romanit ilmeisesti käyttävät käytännössä vain Suomessa, joten sitä voidaan pitää ainoastaan paikallisena erikoisuutena, ei uskonnollisena tai yleisetnisenä asusteena. Tässäpä olisi muutamalle mustalaiselle työsarkaa: Alkakaa pukusuunnittelijoiksi. Suunnitelkaa romaneille arjen työelämään soveltuvia asuja. Kymmenellä tuhannella on jo Suomessakin niistä huutava tarve!

Vai onko taustalla sittenkin vain laiskuus, normien vastainen asenne ja pyrkimys loisivaan elämäntapaan?
Kaikki sanomassa esitetty on mielikuvituksen tuotetta eikä sillä ole yhteyttä todellisiin tapahtumiin tai henkilöihin. Mahdolliset samankaltaisuudet ovat pelkkää sattumaa. Kirjoittaja on poliittisesti täysin korrekti.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17110
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

seppoilmari kirjoitti:http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/suome ... la/694010/
– On myös paljon aloja, joissa työskennellään suljetuissa tiloissa eikä kohdata vanhempia romanihenkilöitä, milloin voi pukeutua esimerkiksi työhaalariin.

Esimerkiksi asiakaspalvelualalla voi tulla Lindbergin mukaan ongelmia, jos romaninainen ei voi pukeutua kansallispukuunsa. Hän kuitenkin toivoo, että ongelma poistuisi samalla, kun Suomi muuttuu kauttaaltaan monikulttuurisemmaksi maaksi.

– Tulevaisuudessa kansallispukuihin voitaisiin totutella työpaikoilla samalla tavalla kuin esimerkiksi muslimien huntuihin. Ihan yhtä hyvin musliminaisetkin tekevät työnsä, vaikka heillä on pitkät hameet ja hunnut päällä työaikana.
"Ihan yhtä hyvin musliminaisetkin tekevät työnsä, vaikka heillä on pitkät hameet ja hunnut päällä työaikana".

Muahahahhaa :lol: Salli mun nauraa. Ensiksi: Mistäkö tämä Lindberg tietää tekevätkö nuo mustakaavut työnsä "yhtä hyvin"? Toiseksi: lukumääräisesti mustakaapuja on töissä muutama kymmenen ja nämä "työt" ovat jotain monikulttuuriin liittyvää patsastelua, täysin tuottamatonta höpöhöpöä, joka maksetaan yhteisistä varoista.
- Linderg veti huntukortin esiin puolustellakseen omiaan, "mutta kun ne muutkin..."

"Esimerkiksi asiakaspalvelualalla voi tulla Lindbergin mukaan ongelmia, jos romaninainen ei voi pukeutua kansallispukuunsa. Hän kuitenkin toivoo, että ongelma poistuisi samalla, kun Suomi muuttuu kauttaaltaan monikulttuurisemmaksi maaksi".

Linberg jauhaa paskaa/puhuu ristiin - kuten muutkin mannet: Miten tuo ongelma poistuisi jos Suomi olisi kauttaaltaan monikulttuurinen maa? Ongelma olisi edelleen mustalaisten sisäinen ongelma. Lindberg sanoo, että asiakaspalvelualalla tulisi ongelmia jos työvaatteisiin pukeutunut mustalaisämmä kohtaisi toisen mustalaisen. Entä millainen tuo ongelma olisi? verikosto, halveksunta, suvun hylkäys, yhteisön ulkopuolelle sulkeminen, surmaaminen?
- Ongelma on mustalaiskulttuurissa, turha sitä on työntää muiden syyksi/ongelmaksi.

"On myös paljon aloja, joissa työskennellään suljetuissa tiloissa eikä kohdata vanhempia romanihenkilöitä, milloin voi pukeutua esimerkiksi työhaalariin".

Vaan eipä ole 500 vuotta riittänyt siihenkään, että saisi vedettyä ylleen muutkin kuin VAHO:n haalarit. Ja kun sellaisia aloja on ja on ollut jo sata vuotta, niin silti ei vaan onnistu.

Mustalaiset tekevät tästä pukeutumisestaan ongelman. Savuverhon, jolla voidaan taas kieltäytyä tekemästä kunniallista työtä. Eipä nuo runsaat hameet ja pahvihousut kuitenkaan ole esteenä kuin ollaan rosvoretkillä; ryöstelyjä, vanhusten hakkaamista, alkkoholistien vankina pitämistä.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
carapalo
Harjunpää
Viestit: 297
Liittynyt: Ma Helmi 17, 2014 11:21 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja carapalo »

Doctor Lecter kirjoitti:Onkohan nyt menossa jonkunlainen mustalaisten ylistämisviikko, kun heidän kokemaa rasismia ja jopa suoranaista julmuutta taas hehkutetaan? Ensin YLE sen matkapuhelimen lainaamisen kanssa ja nyt Iltalehti kertoo nuoren mustalaisneidon "koskettavan tarinan" kantaväestön häikäilemättömyydestä ja pohjattomasta ilkeydestä!

Nuoren romaninaisen koskettava vetoomus vanhemmille:
"Mannettelu opitaan kotona"

- Syrjintä ja pilkkaaminen tulevat olemaan osani luultavasti koko loppuelämäni. Vaikutanko siihen itse tai olenko ansainnut sen? En, mutta sillä ei ole juurikaan merkitystä.
- Mannettelu ei ole, eikä voi koskaan olla hauska vitsi. Se haastaa lapsen puolustamaan itseään, Janita Nyman sanoo.

Helsinkiläisen Janita Nymanin mitta tuli maaliskuussa täyteen. Hän istui alas ja kirjoitti lähes yhdeltä istumalta tekstin, jota on tähän mennessä jaettu Facebookissa jo yli tuhat kertaa. Hän kertoo saaneensa innoituksen kirjoitukseensa netissä lähiaikoina levinneistä kielteisistä ja provosoivista kirjoituksista romaneista.
- Halusin kertoa totuudenmukaisesti, itse romanina, minkälaista kohtelua useat romanit saavat osakseen, Nyman kertoo.

"Mannettelu opitaan kotona"

Nyman kertoo tulleensa kiusatuksi alakouluajoista asti. Hän tuomitsee erityisesti manne-nimittelyn, jonka loukkaavuutta osa kantaväestöstä ei hänen mukaansa ymmärrä.
- Se on äärimmäisen loukkaava haukkumanimi. Kouluaikoinani haukkujien vanhemmat puolustivat kiusaajalapsiaan sanoen, että "sehän on vain nimi". Juuri tuo haukkumanimi on provosoiva. Se ei ole, eikä voi koskaan olla hauska vitsi. Se haastaa lapsen puolustamaan itseään.

Nymanin mukaan manne-nimitys pitää sisällään kaksi asiaa.
- Ensimmäisenä sen, että nimittelyn kohde on romani, ja toiseksi kaikki omat ja opitut negatiiviset kokemukset ja olettamukset romaneista. Niitä ei eroteta toisistaan. Romani on yhtä kuin varas, tappaja, yhteiskuntaan kelvoton, vaarallinen naapuri ja niin edelleen. Se on hämmentävä haukkumanimi lapselle, joka ei tiedä kuinka puolustaa itseään ja mitä hän oikeastaan puolustaisi, sillä yhtäältä hän ei ole sitä miksi häntä haukutaan ja toisaalta hän on romani.

Nyman huomauttaa, että haukkujalapsella itsellään on harvemmin omia huonoja kokemuksia romaneista.
- Jos lapsi "osaa" haukkua manneksi, se on useimmiten opittu tai kuultu aikuiselta. Tuskin lapsi kutsuu sillä nimellä siksi, että haluaa haukkua varkaaksi tai tappajaksi. Hän haukkuu romanilasta siksi, että hän on romani. Kantaväestöön kuuluva lapsi ei osaa käsitellä sanan monisäikeisyyttä, ja siksi kotonakaan sanaa ei saisi käyttää missään muodossa.

Epäammattimaisia opettajia

Nyman kertoo, että koulumaailmassa joskus jopa opettajat syyllistyvät syrjimiseen. Tämä näkyi esimerkiksi arvosanojen radikaaleissa muutoksissa koulun vaihtuessa.
- Erään koulun todistukseen sain oppiaineen kohdalle vitosen, vaihdoin koulua ja numero nousi kasiksi. Järkyttävää, että opettajan asenne voi näkyä niin suuresti sellaisessa paperissa, joka vaikuttaa suoraan siihen, mihin ammattikouluun tai lukioon pystyin hakemaan.

Ammattikoulussa Nyman kertoo viettäneensä opiskeluaikansa mukavimmat ja suvaitsevaisimmat vuotensa.
- Koin, että osa opettajista oli ylpeitä siitä, että olin siellä opiskelemassa ja myöhemmin valmistumisestani. Noina vuosina sain olla juuri minä, en vain kasvoton romani.

Vartijat perässä

Kiusaaminen ei kuitenkaan loppunut Janitan kasvettua aikuiseksi.
- Jos käyn kaupassa, jossa naamani ei ole tuttu, saan olla melko varma, että seuraani liittyy vartija. Ei siksi että varastaisin, vaan siksi että olen romani.

Nyman kertoo siirtävänsä ostoksensa suurieleisesti hyllyiltä kärryihin ja välttävänsä omiin ja lapsensa vaatteisiin koskemista, jotta kaikki näkevät varmasti ettei hän varasta mitään.
- Sekään ei joskus riitä. Olen ollut takahuoneessa siitäkin syystä, että muut asiakkaat ovat epäilleet, että olisin voinut varastaa. Usein vartijalla on ennakkoasenne minua kohtaan ja koska ei riitä, että olen naama häpeästä punaisena kassalla maksamassa ostoksiani, hänen on pakko lausua kaikkien muiden asiakkaiden läsnäollessa "no ainahan teidän kanssa on jotain".

Nymanin mukaan myös poliisit käyttävät samaa lausahdusta.
- He, keihin pitäisi luottaa sataprosenttisesti avun ja oikeudenmukaisuuden saamisessa, ovat niputtamassa minut rikolliseksi, vaikkei minulla ole edes rikosrekisteriä.

Ei ihmisyyttä

Nymanille huudellaan kaduilla päivittäin.
- Ihmisyyteni katoaa etnisen taustani taakse. Minua ei nähdä nuorena aikuisena tai naisena. Olen kuin esine tai tavara, jolla ei ole tunteita tai muutakaan mikä tekee ihmisestä ihmisen.

Nyman kertoo törmänneensä henkilöihin, jotka haluavat "viedä kaikki romanit saunan taakse".
- Siis tappaa kaikki romanit. Sen sanominen on kuulema sanavapautta. Sairasta se minusta on. Ehdotan ammattiapua sellaiselle ihmiselle joka haaveilee massamurhista.

Nyman huomauttaa, että huonosti käyttäytyvät tai rikolliset romanit eivät ole väärintekijöitä ainoastaan kantaväestön vaan myös romaneiden silmissä.
- Vääryys on aina vääryys, oli sen tekijä kuka tahansa. Rikollisten kuuluu saada rangaistus.

Turhia haukkuja

Nymanin mukaan hänen etninen taustansa vaikeuttaa monia elämän osa-alueita.
- Minun on vaikea saada asuntoa, vaikka luottotietoni ovat kunnossa, pystyn maksamaan vuokrani, enkä ole tuhonnut edellistä asuntoa. Näillä seikoilla ei ole merkitystä. Vain sukunimelläni on painoarvoa.
- Minua haukutaan sossupummiksi, vaikken ole sosiaalihuollon asiakas. Varkaaksi, vaikken ole varastanut. Tappajaksi, vaikken ole tappanut. Käsketään muuttamaan esimerkiksi Nigeriaan, vaikka Suomi on minun kotimaani. Käsketään kouluttautua ja menemään töihin, vaikka minulla on jo ammatti ja olen työhön valmis, Nyman luettelee.

"Miettikää kahdesti"

Nymanin mukaan tilastoihin vetoaminen on yksi ärsyttävimmistä perusteluista syrjimiselle.
- Sanotaan, että "Teistä on tilastollisesti enemmän porukkaa vankilassa kuin meistä" tai "Jotkut romanit pilaa kaikkien maineen". Minä en voi maksaa loputtomiin muiden virheistä enkä pyytää anteeksi, jos minä en ole vääryyttä tehnyt.

Hän kysyy miten kukaan voi olettaa, että ihmisestä, joka on kokenut syrjintää lapsesta asti, tulee yhteiskuntaan sopiva ja kelvollinen, jos hänelle ei ole annettu alunperinkään siihen tilaisuutta.
- Tätä tekevät aikuiset. He jotka ovat esimerkkejä lapsille. Siksi pyydänkin, että ajattelisitte tämän kaiken päivittäisenä kohteluna omalle kohdallenne ennenkuin päätätte kirjoittaa sen nasevan kommentin jonkin uutisen alle Facebookissa tai tuomitset katseellasi ja olemuksellasi vastaan tulevan romanin. Jos luulet etten huomaa sitä, olet väärässä, siitä tulee todella surullinen mieli.

Jäitä hattuun

Syrjimisestä Nyman kertoo puhuvansa romaniystäviensä kanssa usein.
- Kirjoittamastani tekstistä olen saanut pelkkää positiivista palautetta, vaikka pelkäsinkin ensin muuta. Monet koulutusalan henkilöt ovat olleet minuun yhteydessä ja kysyneet, saako tekstiä näyttää koululuokille. Se on minusta aivan mahtavaa.

Hän kertoo haavelevansa romanien tasa-arvoa ajavan järjestön perustamisesta.
- Haluaisin asiaa lähestyttävän niin, että romanien kulttuuria tehtäisiin esimerkiksi kouluissa lapsille enemmän tutuksi, eikä aina keskityttäisi pelkkään syrjimiseen.

Nyman toivoo, että romanit eivät vastaisi kokemaansa pilkkaamiseen ja suoranaiseen uhkailuun samalla tavalla, vaan lähestyisivät asiaa jääpussi pään päällä.
- Sain paljon kehuja kirjoittamani tekstin monipuolisuudesta ja siitä, että siinä huomioidaan molemmat näkökulmat. Myös monen muun etnisen vähemmistön edustaja on sanonut minulle, että tähän on helppo samaistua ja ihanaa, että joku ymmärtää mitä he joutuvat kokemaan, Nyman kertoo.


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015040 ... 2_uu.shtml
Perjantai 3.4.2015 klo 20.30

On se kauhiaa... Mustalaiset - siis mannet - ovat itse omalla käyttäytymisellään; röyhkeys, pahoinpitelyt, puukotukset, varkaudet, ryöstöt, huijaukset, vankina pitämiset, tapot, murhat yms, jotka pääsääntöisesti kohdistuvat kantaväestöön ja yleensä heistä niihin "kaikkein heikoimmassa asemassa" oleviin, että tämänkin "Mirandan" olisi syytä pitää turpansa kiinni, eikä ryhtyä oitis moittimaan elättäjiään.

Suomi on varmaankin - Ruotsin jälkeen - yksi parhaimmista maista vähemmistöille - jopa mustalaisille - mutta ei kun aina näitä samoja saatanan itkuvirsiä kyhäämään; rasismia, huutelua, epäilyjä, mannettelua, työpaikan epäämistä, kyttäämistä...

Missähän ne mustalaislapset oppivat sen jullitelun? Entä röyhkeän käytöksen? Eräälläkin mustalaisämmällä oli lapset mukana grillikioskin ryöstoreissulla. Siinä sitä jälkikasvu oppi suhtautumista julleihin.

Manne on miehen nimi - yhden sellaisen varttimustalaisen tunsin; teki töitä, elätti perheensä, rehellinen mies - mutta ei suvainnut mustalaisista kuin paria prosenttia. Miksiköhän?
- Kepeät mullat vaan Mannelle.

Nyman huomauttaa, että huonosti käyttäytyvät tai rikolliset romanit eivät ole väärintekijöitä ainoastaan kantaväestön vaan myös romaneiden silmissä.

Se on tuo väärintekijä niin kovasti erilaisessa kurssissa mustalaisten keskuudessa. Jopa sankarin viittaa ylleen sovitellaan, kun taas onnistui kusettamaan julleja. Suku piilottelee, suojelee, ymmärtää ja hyväksyy.

Outoa, että Janita Nyman ei puhu mitään mustalaissukujen keskinäisistä vihanpidoista! Entä miksi hän ei puutu mustalaisperheiden kasvatusmetodeihin? Eikö palstamillimetrit riittäneet, vai loppuiko uskallus? Hähähä!

Hän kertoo haavelevansa romanien tasa-arvoa ajavan järjestön perustamisesta.

Juu, hieno idea. RAY ja mm. evlut kirkkomme ovat varmasti heti valmiit myöntämään sille rahoituksen. Eihän se raha olisi mistään muualta pois.

Onko tämä "Miranda" samaa mieltä kuin romaniasian neuvottelukunnan ämmä:
manne.JPG
Tämän ketjun aloituksessa on muutamia esimerkkejä mustalaisten tekemistä rötöksistä. Vain pieni osa, mutta kehtaavatkin kaiken tuon jälkeen edelleen syytellä elättäjiään ennakkoasenteista, rasismista, syrjinnästä ja muusta kaikesta mahdollisesta.
- Heidän röyhkeydellään ei ole mitään rajaa. Eivät osaa edes hävetä.

Ruikutus kantaväestön pahuudesta
Voisit kyllä pikkuisen miettiä.Oletko todella sitä mieltä, että Janita on kohtalonsa ansainnut ?
Aika armoton olet huh,huh.
Vastaa Viestiin