15 tyttö murhasi samanikäisen tytön kotonaan Seinäjoella 28.4.2015
-
who am I to judge
- Scooby-Doo
Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko
Uhrin vanhemmat ja muut läheiset, jotka myös ovat tässä uhreja, kärsivät koko loppuelämänsä tuskaisten ajatusten kanssa. Tajusiko tytär mitä tapahtuu, ehtikö hän pelkäämään, tunsiko kipua? Painajaismaiset mielikuvat lapsensa runnotusta vartalosta, lapsen hautaaminen. Tämän lisäksi kysymykset miksi näin tapahtui, miksi en pystynyt suojelemaan kalleinta aarrettani, jäikö jotain sanomatta, oliko viimeinen keskustelu ollut positiivinen, suurin suru, jota ihminen voi kantaa, viha, epäusko, kaipuu.. Tätä kaikkea on uhrin läheisten loppuelämä.
Edelleenkinkö jonkun mielestä epäilty tässä kärsii enemmän?
Edelleenkinkö jonkun mielestä epäilty tässä kärsii enemmän?
-
Rikoksenuusija
- Alibin satunnaislukija
BMW-mysteeri paljastui, on isän auto, kuten täällä tiedettiin. Oli tänään paikallaan pihalla toisen auton kanssa, joka kuului Seinäjoen kirkon työntekijälle. Jonkinlaista kriisiapua siis taidettiin antaa ja juttuseuraa.
Siinä on kirkon työntekijälläkin kohtuullisen haastava tehtävä alkaa purkamaan tällaista tapausta omaisten kanssa.
Edit. Ja isä on paikallisen yrityksen TJ, kuten oli aiemmin puhetta. Yritystä en viitsi sanoa, mutta kärryillä täällä ollaan oltu, sähköpostiosoitteita myöden.
Siinä on kirkon työntekijälläkin kohtuullisen haastava tehtävä alkaa purkamaan tällaista tapausta omaisten kanssa.
Edit. Ja isä on paikallisen yrityksen TJ, kuten oli aiemmin puhetta. Yritystä en viitsi sanoa, mutta kärryillä täällä ollaan oltu, sähköpostiosoitteita myöden.
Olen uusi täällä, ja ketjua lukiessani tuli mieleen ajatus vielä liityen epäillyn väitetyyn päihteiden käyttöön. En usko että epäilty on ollut tekemissä ns. viihdekäyttöön tarkoitettujen päihteiden kanssa, vaan kyseessä olisi voinut olla ns. study drug ilmiö.
http://www.healthyhorns.utexas.edu/studydrugs.html
Koulusta varmasti löytyy ihmisiä, joilla on stimulantti-lääkitys. Ei tarvitse olla tekemisissä pahojen poikien/tyttöjen kanssa. Tietää mitä saa. Kiinnijäämisen riskit ovat olemattomat ja houkutus ansaita hieman ylimääräistä monelle nuorelle kova. Epäillyn on korostettu olevan hyvä oppilas, ja tätä varmasti on halunnut olla, vaikka hieman avittaen. Uhri olisi saanut vihiä asiasta ja ilmiantanut. Yksi todennäköinen syy motiviille.
Mietin myös sitä että isän ei ole annettu olla läsnä kuulusteluissa. Voihan olla niinkin että isä on todella vihainen tyttärelleen, eikä saa tämän takia olla läsnä.
Paha tunne siitä, että tosiaan on ollut luokkaa pää irti tämä tapaus. Itse en usko että epäilty on persoonaltaan terve.
Tämä kaikki siis omaa spekulaatiota.
Koulusta varmasti löytyy ihmisiä, joilla on stimulantti-lääkitys. Ei tarvitse olla tekemisissä pahojen poikien/tyttöjen kanssa. Tietää mitä saa. Kiinnijäämisen riskit ovat olemattomat ja houkutus ansaita hieman ylimääräistä monelle nuorelle kova. Epäillyn on korostettu olevan hyvä oppilas, ja tätä varmasti on halunnut olla, vaikka hieman avittaen. Uhri olisi saanut vihiä asiasta ja ilmiantanut. Yksi todennäköinen syy motiviille.
Mietin myös sitä että isän ei ole annettu olla läsnä kuulusteluissa. Voihan olla niinkin että isä on todella vihainen tyttärelleen, eikä saa tämän takia olla läsnä.
Paha tunne siitä, että tosiaan on ollut luokkaa pää irti tämä tapaus. Itse en usko että epäilty on persoonaltaan terve.
-
thanatoidi
- Alokas
Ihminen elää oman tietoisuutensa lisäksi kaikkien niiden mielessä jotka hänet ovat koskaan tunteneet, eikä siksi kuolemakaan rajoitu pelkkään yksilöön. Vaikka uhrin biologinen ruumis ei enää tiedä mitään tilastaan, koskettaa kuolema pahasti niitä jotka uhrista välittivät.CharlesBronson kirjoitti:Omituista tekstiä.Elizabeth kirjoitti: Juu elämä nuorella ihmisellä osittain pilalla. Entäs se toinen tyttö? Hei, hetkinen.. sillähän EI OLE koko elämää enää!
Oletkohan ymmärtänyt, mitä on kuolema?
Tällä hetkellä tuo uhri on autuaan tietämätön myös siitä, että hän on kuollut.
Vai kuulutko johonkin lahkoon, joka uskoo, että tuolla jossain on kuolleiden lauma, joka nytkin manaa: "Voi saakeli mä kuolin. En elä enää. Yhyy".
Tackleberry kirjoitti:CharlesBronson kirjoitti: Enemmän tässä kärsii epäity, kuin kuollut uhri.
Vai mitä olet mieltä?
Sehän se on tarkoituskin. Pahoista teoista KUULUU kärsiä. Tappajien tuomiot sais olla niin tuntuvia, että ois iha turha haaveillakaan mistään yhteiskuntakelpoisuudesta.
-
EnkelienLapsi
- Scooby-Doo
Komppaan kyllä näitä virtahevon mietteitä lääkeaineiden väärinkäyttöä koskien. Että voisi olla yksi mahdollinen motiivi. Lisäksi itse ajattelen, että jos lääkkeiden väärinkäyttöä olisi ollut, niin kyllä siinä naiivi ja kokematon viistoistavuotias voi ajautua johdateltuna myös muiden lääkkeiden väärinkäyttöön. Mistä sitä loppujen lopuksi tietää mitä suuhunsa nakkaa?virtahepo kirjoitti:Olen uusi täällä, ja ketjua lukiessani tuli mieleen ajatus vielä liityen epäillyn väitetyyn päihteiden käyttöön. En usko että epäilty on ollut tekemissä ns. viihdekäyttöön tarkoitettujen päihteiden kanssa, vaan kyseessä olisi voinut olla ns. study drug ilmiö.
Sekin on mahdollista, että isä suhtautuisi tyttäreen vihamielisesti. Vaikea arvioida miten itse suhtautuisi vastaavassa tilanteessa
Terve on niin suhteellinen käsite, mutta eiköhän tappaminen yleensäkin ole merkki ainakin jonkinlaisesta epävakaudesta...
Elämässä se on yleensä pikemmin "sekä... että" kuin "joko... tai"
-
Ranisvuohta
- Alokas
Tuohon ase keskusteluun, olen itse muutamia vuosia sitten ollut epäillyn ikäinen nuori nainen ja osasin jo silloin käyttää asetta. Aseen käyttäminen ei kuitenkaan ole kovin vaikeaa. Tosin en ole kotoisin kaupungista ja minulla oli silloin jo metsästyskorttikin. Mutta yleisesti ottaen on erittäin helppoa ladata ase ja käyttää sitä jos se säilytetään esimerkiksi asekaapissa ja lipas on tietopaikassa. Tai liipasin lukko on helppo avata jos tietää avaimen säilytyspaikan. En usko että epäillyn isä olisi kuvitellut tyttönsä ampuvan ketään joten ei varmaan olisi pitänyt avaimia (mahdollisen asekaapin tai liipasinlukon) kovin vaikeassa paikassa. Esimerkiksi äänenvaimentimella varustettu pienoiskivääri ei pidä suurta ääntä, ääni on oikeastaan napsahdus ja luulen että silläkin saisi ihmisen ammuttua. Varmaa tietoa en voi siitä sanoa koska ei ole koskaan tullut mieleen edes perehtyä asiaan kun en koskaan ole ketään aikonut tappaa.
Mutta itse en usko että kyseessä olisi ampuma-aseella tehty teko eikä minulla ole tietoa onko kyseisessä talossa edes aseita.
Ennemmin uskon että teko on saanut alkunsa ihan mitättömän kuuloisesta asiasta ja teko olisi suoritettu jollakin lyömäaseella jota en lähde sen enempää spekuloimaan.
Mutta motiivin ei tosiaan tarvitse olla suuri koska itselläni oli aikoinaan ystävä joka suuttui silmittömästi ihan mitättömistä asioista ja reaktiot olivat aivan ylimitoitettuja.
Mutta itse en usko että kyseessä olisi ampuma-aseella tehty teko eikä minulla ole tietoa onko kyseisessä talossa edes aseita.
Ennemmin uskon että teko on saanut alkunsa ihan mitättömän kuuloisesta asiasta ja teko olisi suoritettu jollakin lyömäaseella jota en lähde sen enempää spekuloimaan.
Mutta motiivin ei tosiaan tarvitse olla suuri koska itselläni oli aikoinaan ystävä joka suuttui silmittömästi ihan mitättömistä asioista ja reaktiot olivat aivan ylimitoitettuja.
Pahoista teoista kärsiä? Rikoksesta kuuluu tulla rangaistus. Suomessa se on henkirikoksista yleensä vapausrangaistus, joka pääosin suoritetaan vankilassa. Vankila taas ei ole paikka jossa on tarkoitus kärsiä, vaan valmistautua vapauteen sitten kun sen aika koittaa.Elizabeth kirjoitti:Tackleberry kirjoitti:CharlesBronson kirjoitti: Enemmän tässä kärsii epäity, kuin kuollut uhri.
Vai mitä olet mieltä?
Sehän se on tarkoituskin. Pahoista teoista KUULUU kärsiä. Tappajien tuomiot sais olla niin tuntuvia, että ois iha turha haaveillakaan mistään yhteiskuntakelpoisuudesta.
Tietenkin henkirikos on aina uhrin omaisten kannalta käsittämätön asia ja tuo surua. Surua ei voi vähentää antamalla pitkä rangaistus. Mikään ei uhrin omaisten kannalta tunnu välttämättä oikeutetulta.
Mä haluisin jonkun perustelevan, kuinka esim 10v rangaistus tässä tapauksess olisi oikein. Perusteeksi ei riitä, että se on oikein.
-
who am I to judge
- Scooby-Doo
Pitkä rangaistus olisi oikeudenmukaista siltä kantilta katsottuna, että uhrin vanhemmilta vietiin elämänilo kymmeniksi vuosiksi, he ehkä toivoisivat epäillyn menettävän, jos ei muuta, niin parhaat nuoruuden vuotensa, heidänkään tyttärensä ei koskaan saanut niitä elää.
Eiköhän olisi parasta jättää epäillyn tytön tuomitseminen oikeuslaitokselle. Sivuille on tullut huomattava määrä kovia rangaistuksia vaativia henkilöitä, paljon enemmän kuin meitä kohtuullisen rangaistuksen ja tulevan yhteiskuntakelpoisuuden kannattajia. Tuntuu että teillä kovanlinjan kannattajilla ei ole muuta mielessä kun kovat rangaistukset ja tuomitun hautaaminen vuosiksi laitokseen, niin että yhteiskuntaan paluu muodostuisi mahdollisimman vaikeaksi. Muistakaa että epäilty on juuri ja juuri 15 vuotias! Onko teillä omia lapsia, joille soisitte samanlaisen tuomion jos he olisivat joutuneet samaan tilanne? Olen itse toiminut teinien parissa yli 20 vuotta ja erilaiset "pimahdukset" tuon ikäisillä ovat valitettavan yleisiä. Onneksi suurimmalla osalla maltti riittää rauhoittumiseen eikä tämänkaltaisia onnettomia tapauksia tapahdu kovinkaan usein.
Useampi kirjoittaja pitää epäillyn käytöstä tutkintovankeudessa jotenkin omituisena. Epäillyn henkilön syyllisyyttä (rikoksen tyyppiä) ei mielestäni voi tällaisessa tapauksessa määritellä sen mukaan tunnustaako hän tekneensä epäillyn rikoksen vai ei. Henkirikoksissa ei tunnustaminen alenna tuomiota kuten USA:n Blea bargain. Se mikä epäillyn mielentila tai yleisvointi tutkintovankeudessa on on vain pienen piirin tiedossa ja me ulkopuoliset emme voi tietää sitä. Tutkimuksia johtavan poliisin kommentit ovat tietoisen ympäripyöreitä, jottei hän paljastaisi mitään salassapidettävää tieto. Eräät kirjoittavat tuntuvat vaativan epäillyn jonkinasteista romahdusta, joka osoittasi epäillyn jonkinasteista katumusta teostaan. Se mikä hänen oma katumusasteensa lopulta on nyt tai miksi se vähitellen muodostuu on vain epäillyn itsensä tiedossa.
Joskus tämän ketjun vähän varhaisemmassa vaiheessa eräät kyökkipsykologit yrittivät tulkita epäillyn fb-kuvan tyhjää ilmettä merkiksi tekijän tunnekylmyyden merkiksi ja kuvaa verrattiin joihinkin tuomittuihin rikollisiin, voi voi! Kaikki vähänkään nuorten parissa työskennellet ja teinien vanhemmat tietävät, että teinien "tyhjä" ilme on osa heidän omaa suojamuuuriaan ulkoista maaimaa vastaa, eikä se kerro yhtään mitään teinin oikeasta luonteesta. Usein on jopa niin, että mitä tyhjemmän tai jörömmän katseen omaava nuori, sitä älykkäämpi ja mukavampi ko. nuori lopulta on kun hänet oppii tuntemaan. Jonkun ihmisen luonteen tulkitseminen parin kuvan avulla on kuin käytäntö natsisaksassa, jossa pelkkä epäarjalainen tai muutoin epäilyttävä ulkomuoto saattoi johtaa keskitysleirille lähettämiseen.
Tuntuu siltä, että näille sivuille on pesiytynyt kiihkeä joukko niitä ihmisiä, jotka vaativat automaattisesti kovia rangaistuksia sen enempää rikoksia tai niiden tekijöitä yksilöimättä. Kovat rangaistukset eivät tunnetusti vähennä vakavia rikoksia, esimerkkinä vaikkapa USA. Yleisellä uimarannalla päiväsaikaan naiskentelusta 15 vuotta linnaa ym. tätäkö ja oikeita kuolemaan päättyviä elinkautisia tuomiota te tänne haluatte. Tottakai Suomestakin löytyy muutama vanki, jota ei tulisi päästää koskaan vapauteen, mutta vain muutama. Minä en pelkää yhtään jos tästä tapausesta aikanaan (toivottavasti asiallisen) tuomion saava nuori nainen päästetään jossain vaiheessa vapauteen.
Useampi kirjoittaja pitää epäillyn käytöstä tutkintovankeudessa jotenkin omituisena. Epäillyn henkilön syyllisyyttä (rikoksen tyyppiä) ei mielestäni voi tällaisessa tapauksessa määritellä sen mukaan tunnustaako hän tekneensä epäillyn rikoksen vai ei. Henkirikoksissa ei tunnustaminen alenna tuomiota kuten USA:n Blea bargain. Se mikä epäillyn mielentila tai yleisvointi tutkintovankeudessa on on vain pienen piirin tiedossa ja me ulkopuoliset emme voi tietää sitä. Tutkimuksia johtavan poliisin kommentit ovat tietoisen ympäripyöreitä, jottei hän paljastaisi mitään salassapidettävää tieto. Eräät kirjoittavat tuntuvat vaativan epäillyn jonkinasteista romahdusta, joka osoittasi epäillyn jonkinasteista katumusta teostaan. Se mikä hänen oma katumusasteensa lopulta on nyt tai miksi se vähitellen muodostuu on vain epäillyn itsensä tiedossa.
Joskus tämän ketjun vähän varhaisemmassa vaiheessa eräät kyökkipsykologit yrittivät tulkita epäillyn fb-kuvan tyhjää ilmettä merkiksi tekijän tunnekylmyyden merkiksi ja kuvaa verrattiin joihinkin tuomittuihin rikollisiin, voi voi! Kaikki vähänkään nuorten parissa työskennellet ja teinien vanhemmat tietävät, että teinien "tyhjä" ilme on osa heidän omaa suojamuuuriaan ulkoista maaimaa vastaa, eikä se kerro yhtään mitään teinin oikeasta luonteesta. Usein on jopa niin, että mitä tyhjemmän tai jörömmän katseen omaava nuori, sitä älykkäämpi ja mukavampi ko. nuori lopulta on kun hänet oppii tuntemaan. Jonkun ihmisen luonteen tulkitseminen parin kuvan avulla on kuin käytäntö natsisaksassa, jossa pelkkä epäarjalainen tai muutoin epäilyttävä ulkomuoto saattoi johtaa keskitysleirille lähettämiseen.
Tuntuu siltä, että näille sivuille on pesiytynyt kiihkeä joukko niitä ihmisiä, jotka vaativat automaattisesti kovia rangaistuksia sen enempää rikoksia tai niiden tekijöitä yksilöimättä. Kovat rangaistukset eivät tunnetusti vähennä vakavia rikoksia, esimerkkinä vaikkapa USA. Yleisellä uimarannalla päiväsaikaan naiskentelusta 15 vuotta linnaa ym. tätäkö ja oikeita kuolemaan päättyviä elinkautisia tuomiota te tänne haluatte. Tottakai Suomestakin löytyy muutama vanki, jota ei tulisi päästää koskaan vapauteen, mutta vain muutama. Minä en pelkää yhtään jos tästä tapausesta aikanaan (toivottavasti asiallisen) tuomion saava nuori nainen päästetään jossain vaiheessa vapauteen.
Jinx kirjoitti:Eiköhän olisi parasta jättää epäillyn tytön tuomitseminen oikeuslaitokselle. Sivuille on tullut huomattava määrä kovia rangaistuksia vaativia henkilöitä, paljon enemmän kuin meitä kohtuullisen rangaistuksen ja tulevan yhteiskuntakelpoisuuden kannattajia. Tuntuu että teillä kovanlinjan kannattajilla ei ole muuta mielessä kun kovat rangaistukset ja tuomitun hautaaminen vuosiksi laitokseen, niin että yhteiskuntaan paluu muodostuisi mahdollisimman vaikeaksi. Muistakaa että epäilty on juuri ja juuri 15 vuotias! Onko teillä omia lapsia, joille soisitte samanlaisen tuomion jos he olisivat joutuneet samaan tilanne? Olen itse toiminut teinien parissa yli 20 vuotta ja erilaiset "pimahdukset" tuon ikäisillä ovat valitettavan yleisiä. Onneksi suurimmalla osalla maltti riittää rauhoittumiseen eikä tämänkaltaisia onnettomia tapauksia tapahdu kovinkaan usein.
Asiallinen vastaus.
Anteeksi...nyt hiukan sivusta asiaa. Poikani huomasi, että on vaikea keskittyä, kävi terveydenhoitajalla, joka passitti neuropsykologille. Ekalla käynnillä poika sai lääkityksen, Conserta, joka amfetamiinijohdannainen huumaava lääke. Laillinen huume siis.EnkelienLapsi kirjoitti:Komppaan kyllä näitä virtahevon mietteitä lääkeaineiden väärinkäyttöä koskien. Että voisi olla yksi mahdollinen motiivi. Lisäksi itse ajattelen, että jos lääkkeiden väärinkäyttöä olisi ollut, niin kyllä siinä naiivi ja kokematon viistoistavuotias voi ajautua johdateltuna myös muiden lääkkeiden väärinkäyttöön. Mistä sitä loppujen lopuksi tietää mitä suuhunsa nakkaa?virtahepo kirjoitti:Olen uusi täällä, ja ketjua lukiessani tuli mieleen ajatus vielä liityen epäillyn väitetyyn päihteiden käyttöön. En usko että epäilty on ollut tekemissä ns. viihdekäyttöön tarkoitettujen päihteiden kanssa, vaan kyseessä olisi voinut olla ns. study drug ilmiö.
Sekin on mahdollista, että isä suhtautuisi tyttäreen vihamielisesti. Vaikea arvioida miten itse suhtautuisi vastaavassa tilanteessaOlenko missannut ketjun spekulaatiot epäillyn äidin roolista?
Terve on niin suhteellinen käsite, mutta eiköhän tappaminen yleensäkin ole merkki ainakin jonkinlaisesta epävakaudesta...
Tähän tutkimukseen meni aikaa ja reseptin saamiseen 30min. Lisäksi tarjottiin Voxtraa, jos tämä ei toimi, kokeiluun :O Poikani sanoi, kokeilee ensin yhtä.
Tutkitin tämän käynnin jälkeen yksityisellä, hän teki useita tutkimuksia, käyntejä (kielsi aloittamasta helpoin perusten, koska koukutus on suuri).
3kk jälkeen määrätty annos puolitettiin ja aloitettiin lääkekokeilu (tod.add,minulla epäily lapsena adhd, periytyvä jommassa kummassa muodossa suuri).
Jos joku oppilas käyttää nettiä, katsoo oireet hän saa hyvinkin helpolla reseptin itselleen ja lääke jo sellaisenaan voi aiheuttaa vakaviakin oireita terveelle (olen kuullut psykooseista lähtien mitä on sattunut) sellaiselle jolla EI OLE oikeasti ko.sairauksia. Lääkeresepti nykyään tulee helpolla, todellakin yhdellä käynnillä. Määrä oli lisäksi 4x60tbl sillä ekalla käynnillä.
Meillä kokeilu aiheutti uneliaisuutta, se pienennettiin 1/8 osaan alkuperäisestä, nyt se toimii niin, että keskittyminen opiskeluun on sujunut hyvin. Lisäksi säännölliset käynnit lääkärillä.
En missään nimessä halua provosoida, että näin olisi, mutta on lääkkeitä jotka vastaa teholtaan amfetamiinia ja joita poikanikin sai yksin ensikäynnillä alaikäisenä. Minusta oli edesvastuutonta.
-
EnkelienLapsi
- Scooby-Doo
Omasta mielestä vankeusrangaistusten tulisilammas1 kirjoitti:Mä haluisin jonkun perustelevan, kuinka esim 10v rangaistus tässä tapauksess olisi oikein. Perusteeksi ei riitä, että se on oikein.
- vastata edes jossain määrin kansalaisten oikeustajua, joka puolestaan lisäisi kansalaisten uskoa valtiolliseen oikeusjärjestelmään (verrattuna nk. oman käden oikeuden tarpeeseen).
- tarjota tarpeeksi pitkä aika rikokseen syyllistyneen tarkkailuun, jotta voitaisiin tarjota asianmukaista hoitoa, yrittää edes saavuttaa yhteiskuntakelpoisuus, varmistaa sen mahdollinen saavuttaminen ja arvioida paremmin rikoksen uusimisalttiutta.
Että nämä nyt tuli heti mieleen tätä tapausta koskien. Itse kannatan Suomeen huomattavasti rankempia rangaistuksia kuin nykyään, mutta esimerkiksi tämänhetkisten tietojen valossa toivon että tekijä saa kohtuullisen rangaistuksen ja ennen kaikkea asiantuntevaa ammattiapua sopeutuakseen jonain päivänä yhteiskuntaan.
Elämässä se on yleensä pikemmin "sekä... että" kuin "joko... tai"
Eli ihminen joka toiselta pystyy hengen riistämään saisi taputukset olalle ja sitä sattuu aina välillä kommentteja? Ei ollut silloin hyvä päivä mutta olen nyt ihan ok.
Täällä tietääkseni kaikki tietää että tuomion määrää joku muu kuin me.
Suomessa vaan annetaan liian lyhyitä tuomioita ja siihenkään me ei voida vaikuttaa.
Riistä toiselta henki niin voi voi mutta meneppä ja vie valtiolta rahaa..
Suomessa ihmishenki on arvoton. Raha on se joka puhuu.
Kieltäydy armeijasta niin johan pääset istumaan. Naurettavaa mutta totta.
Nämä toisen elämän riistäjät pitäisi päästää jatkamaan vapauttaan heti kun on kiitetty ja kumarrettu kun ensin on selvitetty kuka teki mitä ja koska?
Minulla ei sympatiaa heru näille henkilöille ketkä riistävät toisilta sen mitä edes rahalla ei takaisin saa.
Täällä tietääkseni kaikki tietää että tuomion määrää joku muu kuin me.
Suomessa vaan annetaan liian lyhyitä tuomioita ja siihenkään me ei voida vaikuttaa.
Riistä toiselta henki niin voi voi mutta meneppä ja vie valtiolta rahaa..
Suomessa ihmishenki on arvoton. Raha on se joka puhuu.
Kieltäydy armeijasta niin johan pääset istumaan. Naurettavaa mutta totta.
Nämä toisen elämän riistäjät pitäisi päästää jatkamaan vapauttaan heti kun on kiitetty ja kumarrettu kun ensin on selvitetty kuka teki mitä ja koska?
Minulla ei sympatiaa heru näille henkilöille ketkä riistävät toisilta sen mitä edes rahalla ei takaisin saa.
kunnia meni ,mutta maine jäi.
-
who am I to judge
- Scooby-Doo
Minkälainen tuomio olisi hyvä, jos epäilty olisi vaikkapa 18-vuotias poika?