Kirvestä ei ole tekovälineenä suljettu pois. Jollakin muulla kuin fileerausveitsellä on joka tapauksessa rikottu ikkuna, joten ei ole ollenkaan ihmeellistä, että siellä on joku astalo ollut valmiina. Itse asiassa mielestäni astalo on varmaan ollut lavastusmateriaalina veitsen vieressä, mutta astaloinnin jälkeen Auer ei enää ehdi laittamaan sitä takkahuoneeseen.Pieni liekki kirjoitti:Mahdatko, perusasiamies, itse liputtaa noiden teorioidesi puolesta? Eikö sinusta murhaa suunniteltukaan puolesta vuodesta vuoteen saakka ennen surmaa, kuten nuorimmat lapset väittävät?
Eikö ole kummallista, että jos tapahtumat etenivät noin niin kuin edellä kerroit, niin Annelilla oli sorkkarauta odottamassa viimeisten kuoliniskujen antamiseksi?
Olen toteuttanut tuota ensimmäisenä mainitsemaasi ohjetta, eli kirjata ylös tarkasti tapahtumat Auerin tekemänä surmailtana, olettaen, että hän on murhaaja. Allekirjoituksessani on linkki tuohon tekokuvaukseen, joka ei ole kuitenkaan tällä hetkellä ihan ajan tasalla. Työstän siitä paria kohtaa häkepuhelun ajalta parhaillaan. Olen kuitenkin tällä hetkellä päätynyt semmoiseen lopputulokseen, että hänen on ollut mahdollista murha toteuttaa. Haastan sinut tekemään saman, kirjaa tarkalleen ylös murhaajan tekemät toimenpiteet murhayönä. Huomaat, että haaste ei ole kovin helppo.Pieni liekki kirjoitti:Aion nyt antaa sinulle kaksi ohjenuoraa, joista saat vapaasti valita kumpaa seuraat. Jos pidät Annelia veritekoon syyllisenä, niin aikatauluta tapahtumat siitä lähtien, kun Jukka iltayhdentoista aikaan saapui kotiin siihen saakka kunnes poliisin ensipartio saapui Tähtisentielle. Mieti Annelin vaatetus kunakin hetkenä, hänen tarvitsemansa astalointi- ja lavastusvälineistö sekä vaatteiden ja välineistön hävittäminen. Aikatauluta vanhimman tytön ja pojan heräämiset ja tytön liikkuminen huoneistossa. Huolehdi myös, että pysytään häkepuhelun antamissa aikaraameissa.
Vaihtoehtoinen ohjenuora on seuraava. Unohdat ennakkoasenteesi ja lähdet tarkalla korvalla kuuntelemaan, mitä Anneli ja Amanda ovat ensimmäisissä puhutteluissaan kertoneet surmatapahtuman jälkeen. Voit jälleen aikatauluttaa tapahtumat surmayöltä, mutta käytät pohjana silminnäkijähavaintoja sekä apuna häkenauhaa ja jälkiä surmapaikalta. Mietit mitä välineitä tappaja on tekonsa suorittamiseen tarvinnut ja mitä välineille on surmateon jälkeen tapahtunut. Seuraa tapahtumia kronologisessa järjestyksessä surman jälkeen ja aikatauluta, mitä on tapahtunut milloinkin.
Jos olet tarkkana, etkä mene asioiden edelle, eli et ennakoi tulevaa, niin sinun pitäisi aika nopeasti oivaltaa, milloin Annelin kertomus on poikennut sivuun totuudesta ja mitkä ovat siihen johtaneet syyt.
Yritin seurata tuota toista ohjettasi. Päädyin hyvin nopeasti ristiriitaan. Käsittääkseni Auer on 2.12.2006 sanonut seuraavaa:
Eihän tuo sovi mitenkään mihinkään. Käsittääkseni tyttären kertomusten mukaan tytär on nähnyt huppiksen poistuvan häkepuhelun aikana. Ja nykyään puolustus väittää, että murha on tapahtunut häkepuhalun aikana. Itse asiassa Auer pyrkii tuossa 2.12.2006 kuulustelussa mielestäni kertomaan, että koko murha on tapahtunut häkepuhelun jälkeen. Ja olen itse tutkimuksissani tullut samaan päätelmään: Jos Auer on murhaaja niin murha tapahtuu häkepuhelun ja poliisien soiton välillä.Anneli Auer kirjoitti:Sen muistan, että silloin oli vielä näitä hakkaamisen ääniä, kun puhuin poliisin kanssa.