Tulilahti 1959 (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
kiinnostunut68
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Elo 23, 2013 5:58 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut68 »

Heinävedellä on Risto Joutjärven kirjan mukaan ollut sota-aikaan naisten työleiri. Kohtelu leirillä on ilmeisesti ollut melko julmaa. Itse en tuollaisen leirin olemassa olosta ole aikaisemmin kuuullutkaan Jostain kun saisi tietoa, että missä päin Heinävedellä leiri on ollut? Leirissä on ollut telttta majoitus ja olot muutenkin tosi huonot. Leirillä on ilmeisesti ollut rikoksiin syyllistyneitä naisia.
Mieleeni tuli sellainen teoria, et olisko leiri ollut juuri Tulilahdessa ja olisiko joku tai jotkut leirillä olleet naiset tulleet Heinävedelle muistelemaan 15 vuoden takaisia tapahtumia ja sitten vaan naksahtanut päässä. Nämä leirillä olleet naiset teki mm. halkoja ja muuta raskasta työtä ja olivat ilmeisesti hyvässä fyysisessä kunnossa, eli varmaan tuollainen tappo homma olisi sujunut.
Jotenkin näissä selvittämättömissä henkirikoksissa tulee mieleen, et onkohan poliisilta jäänyt kokonaan joku haara tutkimatta? Onko selvitetty, ketä leirillä oli? Missä asuivat 59? Onko rikoksia tullut leirillä olon jälkeen?
Olisiko tekijä sittenkin leirin entinen Saksassa koulutuksen saanut johtaja? Oliko leirin johtajalla yhteyksiä Assmaniin? Assmanin auton on kerrottu liikkuneen noilla suunnilla teko aikaan. Oliko auto sittenkään Assmanin, vaan olikin tämän Hail Hitlereitä huudelleen ex-leirinjohtajan auto?
Tuliko leirinjohtaja verestämään vanhoja muistojaan ja tunteet otti vallan?
Nämä vankileirit on tuohon aikaan olleet Suomelle poliittisesti hyvin arka asia, eli tehtiinkö Holströmistä sijaiskärsijä ja hirtäytyikö Rainer tosiaan itse vai hirtettiinkö Rainer jonkun toimesta?

Rigo Mort
Susikoski
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 10:59 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Rigo Mort »

Kuuntelin tuossa joku päivä sitten radio-ohjelmaa, jossa toimittaja haastatteli heinävetisiä siitä naisten työleiristä. Tietoa ei ollut monellakaan, mutta joku tiesi kuitenkin kertoa, että leiri olisi sijainnut Pölläkässä Leipämäen talossa, ettei liene mitään viitteitä Tulilahteen sillä asialla.

Avatar
paccasucco
Axel Foley
Viestit: 2108
Liittynyt: Ti Syys 02, 2014 9:28 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja paccasucco »

Rainerista en tiedä,mutta ainakin Runar hirttäytyi itse omassa sellissään 8.5.1961..Ei yleisiä hirttotuomioita siihen aikaan virkavallan taholta toteutettu,vaikka monta kertaa aihetta olisi löytynytkin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuolemanra ... s_Suomessa

Oi armahda minua Herra näiltä kaikilta salaliittoteoriolta,ja opetelkaa vihdoinkin kirjoittamaan tuo mystinen sukunimi "Assmann" kahdella n-kirjaimella.
Maksalaatikko on helpompi käsittää, kuin rakkaus- Seppo Räty

Tapiska
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Touko 25, 2015 12:34 am

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Tapiska »

K.R. Tekijänä, H.P. sammuneena
Se että tapon suorittanut henkilö saa avustajan tuohon hetkeä myöhemmin tapahtuvaan toiseen surmatyöhön on minun käsitykseni mukaan todella harvinaista. Tästä syystä uskon että esim Tuokkospoikien kohdalla olisi Pelkonen saanut tietää surmista vasta kun ne molemmat oli jo tehty. Pelkonen saattoi olla esim alkoholin vaikutuksesta sammuneena nuotiolla tai jo veneessä. Tässä tapauksessa E.N. olisi surmattu kaiketi ensin kamppailunomaisesti ja R.P. sitten yllättämällä hänet hieman kauempana. Esimerkiksi teltan ja huussin välimatka on niin pitkä että tämä on mahdollista. Ruuskanen oli kertonut menneensä virtsaamaan heti kun leiripaikalle oli rantauduttu. Tämä mielestäni viitta vahvasti siihen että ainakin hän oli nauttinut alkoholia.

K.R. tekijänä omalla reissullaan
Kehittelin myös ajatusta, jossa Ruuskanen olisi palannut yksin Tulilahteen sen jälkeen kun olivat veneilleet Pelkosen kanssa takaisin Kermanrantaan. Tapahtumat olisivatkin lähteneet vyörymään vasta sillä vierailulla. Kyseinen välimatka on mopopojalle todella lyhyt, enkä usko että lähitalojen asukkaat olisivat muistaneet muutaman viikon päästä kaikkia pärähdyksiä ja kolahduksia. Leiripaikka, näköalapaikka yms olivat kuitenkin ihan aktiivisessa käytössä muulloinkin kuin surmailtana. K.R. olisi varmasti poislähtiessään vieläpä taluttanut mopon ainakin päätielle asti. Mielestäni on aivan absurdia että lähitaloissa voitaisiin muistaa jälkeenpäin juuri kyseisen illan äänimaailmaa. Korkeintaan muistettaisiin että silloin kuun vaihteessa jonakin arkiyönä jokin kulkuväline hurisi hetken aikaa.

Versio jossa Ruuskanen olisi tehnyt surmat omalla käynnillään voisi selittää sen miksi tuohilipot oli jätetty alueelle; jos muutkin tavarat löydetään, löytyvät tuhilipotkin ja kertomukset olisivat näin ollen yhteneväiset Pelkosen kanssa. Pelkonen on vaihtoehtoisesti voinut tulla avuksi peittelytöihin sitten seuraavana (tai sitä seuraavana) iltana / yönä, kunhan K.R. on kertonut tapahtumista H.P.lle sellaisen version mikä on saanut H.P.n symppaamaan K.R.ää. Yhdessä tehty viimeinen naamioimiskäynti selittäisi E.H.n kuuleman keskustelun.


Lähistön nuoret miehet yksin surmaamassa
Tuo yksinäinen surmaaja on tietysti voinut olla myös T. Kauhanen tai joku Lyytikäisen veljeksistä. Kuka oikeasti onnistuu saamaan haavan sormeensa viinapullosta..? Aika kännissä saa olla. Surmaajaa on voinut tulla siivoamisessa auttamaan yksi Lyytikäisistä (surmaajalle joko ystävä tai veli). Heidän keskustelun E.H. on sitten kuullut leiriytyessään alueella pari päivää surmien jälkeen. Lyytikäisten jallulehden löytyminen tarkoittanee sitä että ainakin heillä oli jonkinlainen seksuaalinen yhteys tapahtumapaikkaan. Voipi olla että tirkistelijä tuli yllätetyksi alkuyön pimeydessä käymälän luona ja tapahtumat lähtivät vyörymään siitä. Tällöin R.P. Olisi kaiketi surmattu käymälän lähellä ja E.N. teltan lähistöllä, jossa on ollut vaihtamassa vaatteitaan tai tulossa pulahtamasta (alastomuus).

Ruumiin sietämätön keveys
Sattuneesta syystä eräs kaverini joutui kerran kantamaan minun velton ruumiini selässään noin 200m matkan taksitolpalle. Painoin tuolloin 83 kg. Kantaja itse oli hieman laiskanpulskea ja painoi 100 kg. Alle 60kg (korjatkaa jos olen väärässä!) painavien tyttösten kantaminen yksitellen ja jopa ilman Koikkalaisen veneen apua leirialueelta hautapaikalle ei siis ole terveeltä mieheltä (nuorukaiselta) temppu eikä mikään. Ei vaikka maasto olisikin hieman vaikeampikulkuistakin (vrt. eukonkannon MM kisat).

Kaikki nuorukaiset yhdessä surmaamassa
Pyörittelin myös vaihtoehtoa, jossa yhdistelmä Tuokkosista ja Lyytikäisistä sekä mahdollisesti T. Kauhanen, olisivat suorittaneet teot yhdessä. Syrjäisissä ja ihmismäärältään pienissä maalaisyhteisöissä samanikäiset nuorukaiset kokoontuvat usein yhteen silloin kun ovat juopottelemassa, vaikka eivät varsinaisia kaveruksia noin muutoin olisikaan. Joukossa tyhmyys tiivistyy. Olisi voinut olla jonkinlainen känninen puolileikillinen päähänpisto seksin hakemisesta joukkovoimalla, ja sitten yksi tapahtuma olisi johtanut toiseen. Tämä tuntuu kuitenkin epätodennäköiseltä vaihtoehdolta jo senkin vuoksi että salaisuuden pitäjiä olisi ollut niin monta.

Neitsyydestä
Seksuaalinen teko on voinut ainakin osittain jopa onnistuakin, sillä en itse aivan luota noihin ”tytöt olivat neitsyitä” -tutkimustuloksiin. Naiset kun ovat rakenteeltaan niin erilaisia tässä suhteessa, eikä puolivelttona humalassa tehty tunkeutuminen aiheuta välttämättä muutoksia immenrenkaaseen. ETP.ssäkin taitaa Einen kohdalla tuo koskemattomuus olla selitettynä hieman ympäripyöreämmin kuin Riitan kohdalla.

Talvehtivat löytötavarat
Hatut yms myöhemmin löydetyt tavarat ovat voineet olla metsässä taven yli. Jos löytäjä ei heti tajunnut mistä on kyse, on hän varmasti tutkinut tavaroita hetken ja tällöin karistanut mahdolliset havunneulaskerrokset yms tavaroiden päältä. En oikein jaksa uskoa että kukaan olisi uskaltanut säilyttää kamoja itsellään tai edes jemmassa talven yli. Ei talvinen lumikerros tipahda kertaheitolla painavana nuoskalaattana hattujen päälle ja likaantumisen aste riippuu hyvin paljon siitä millaiseen paikkaan kamat on jätetty. K.R. ja H.P. olivat varmasti saaneet kuulla tyttöjen seuraavan päivän matkareitistä, joten mahdollisesti he (tai pelkästään K.R.) olivat hatut yms kamat kyseiseen paikkaan vieneet. Paikka on juuri sopivasti miltei tasan puolivälissä Heinävettä ja Varkautta. Kenties K.R. haki kamat leirintäalueelta keskiviikkoiltana (kuuluisa juoksukäynti tanssien jälkeen) ja jätti sitten seuraavana päivänä löytöpaikalle samalla kun matkasi metsätöihin. Olikos se metsätyöpaikka sillä suunnalla?

Keksityt nimet tuohilipoissa
Tuntuu oudolta tuo keksittyjen nimien kirjoittaminen tuohilippoihin, jopa siinä tilanteessa että tytöt eivät olisi omia nimiään suostuneet Tuokkosille kertomaan. Ettei vaan olisi ollut ihan ensimmäisiä naamioimiskikkoja, josta sitten päätettiinkin jostain syystä luopua. Aavistivat ehkä jälkikäteen että poliisi selvittää tuohen olevan lähistön koivuista. Jos tässä tapauksessa K.R. Ja H.P. myöntävät lähteneensä tyttöjen luota myöhään, niin ketkä sinne nyt enää olisivat ehtineet signeerattuja tuokkosia veistelemään paikallisesta tuohesta.

Puukoista
Tuokkosilla (Tuokkosella) oli todistettavasti puukko /puukot käytössä surmailtana / yönä. Ei kai kaikki miehet tuolloin oikeasti pitäneet puukkoa aina matkassaan. Oliko tyttöjen oman puukon mahdollinen käyttäminen yhtenä surma-aseena suljettu tutkimuksissa pois?

Avatar
paccasucco
Axel Foley
Viestit: 2108
Liittynyt: Ti Syys 02, 2014 9:28 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja paccasucco »

Ensinnäkin suurkiitokset,että otit tämän asian pitkästä aikaa puheeksi.

Virtsaamistarve? Ilmeisesti sellaista todellakin ilmeni.Tästä on kuitenkin melko pitkä matka hirmutekojen suorittamisen asteelle.Itse olen tämän kuluvan päivän aikana käynyt jo aika monta kertaa "virtsalla",mutta en ole vielä ajatellut tarttua puukkoon.Jospa Ruuskanen oli juonut liikaa kofeiinia tai kärsi äkillisestä virtsatulehduksesta. :D

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00929

No tuo on epäolennaista ja menee huonon huumorintajuni piikkiin,mutta tämä on relevanttia:Kuinka selität sen,että tyttöjen "haudalle" naamioimistarkoituksella lyödyt näreet oli nimenomaan tyvestä teroitettu puukolla,jonka vuolujälki vastasi tarkoin Runar Holmströmin hallusta löytyneen puukon uria.Tästä vastaavuudesta on aikanaan julkaistu havainnollisia kuvia mm.Nykyposti-lehdessä.

Asia ei tietenkään osoita sitä,että R.H. olisi tekijä,se ainoastaan kertoo siitä,että näreet oli vuoltu Runarin hallusta myöhemmin löytyneellä puukolla.Mutta aika vahva indisiotodiste kumminkin.

Asiassa on joitakin epäselvyyksiä,mutta se on taas toinen tarina.
Maksalaatikko on helpompi käsittää, kuin rakkaus- Seppo Räty

Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ailar »

paccasucco kirjoitti:No tuo on epäolennaista ja menee huonon huumorintajuni piikkiin,mutta tämä on relevanttia:Kuinka selität sen,että tyttöjen "haudalle" naamioimistarkoituksella lyödyt näreet oli nimenomaan tyvestä teroitettu puukolla,jonka vuolujälki vastasi tarkoin Runar Holmströmin hallusta löytyneen puukon uria.Tästä vastaavuudesta on aikanaan julkaistu havainnollisia kuvia mm.Nykyposti-lehdessä.

Asia ei tietenkään osoita sitä,että R.H. olisi tekijä,se ainoastaan kertoo siitä,että näreet oli vuoltu Runarin hallusta myöhemmin löytyneellä puukolla.Mutta aika vahva indisiotodiste kumminkin.

Asiassa on joitakin epäselvyyksiä,mutta se on taas toinen tarina.
Asia ei ole ihan näin yksinkertainen tuon puukon tutkinnan osaltakaan. Olen asiasta jo aiemmin kirjoittanutkin, mutta jankataan lisää. :mrgreen:
Puukon tutkimuksissa ilmeni, että rikos- ja koejäljet eivät olleet enää täysin vertailukelpoisia. Uurteiden ja harjujen samanlaisen keskinäisen sijainnin ei katsottu olleen yksinään riittävä näyttö siitä, että ko. puukkoa on käytetty surmapaikan näreen vuolussa.
Kokonaan ei kuitenkaan voitu poissulkea mahdollisuutta, että puukko olisi sama.
Toinen asia on se, että tässä puukonjälkitutkimuksessa ei tehty lainkaan 'ristiinvertailuja' eli vuolujälkiä ei verrattu ollenkaan muihin Morapuukkoihin. Jospa nekin olisivat antaneet samanlaisia vuolujälkijä.
Morat olivat teollisesti terotettuja, eivät mitään uniikkikappaleita. Niitä mainostettiin aikanaan puukkoina, joita ei tarvitse koskaan terottaa. Tuo nyt varmasti on liikaa luvattu, mutta saattaa hyvinkin olla, että jollain summamutikassa otetulla Moralla olisi saatu myös vastaava tai jopa tarkempi vuolujälki verrattuna vuoltuihin näreisiin.

Tapiska
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Touko 25, 2015 12:34 am

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Tapiska »

Virtsaamisesta:
Ei vaan tunnu loogiselta että selvinpäin treffeille tai riiaamaan tulija kävisi heti ensitöikseen virtsaamaan. Siis jopa ennen kuin on ehtinyt edes jutella vastapuolen kanssa. Kaikki jotka ovat juopotelleet veneessä, tietävät mitä tapahtuu heti kun keula osuu rantaan. Poikien venematka kesti ilmeisesti max 30 min. Jos molemmat pojista olisivat aikoneet tulla ”herrasmiesmäisesti” (en keksi muutakaan sanaa) tapaamaan tyttöjä, olisivat he varmasti käyneet Kermanrannassa kusella ennen lähtöä. Tai sitten kävivätkin mutta huikan ottaminen täytti rakon uudestaan.

En kuitenkaan usko että saapuessaan leirintäalueelle olisivat pojat vielä olleet ympäripäissään. Tytötkin ovat nimittäin saattaneet hieman siemailla poikien kanssa. Ne kuuluisat tuohilipot on voitu valmistaa tyttöjen snapsiastioiksi (heidän varsinaiset retkimukinsa saattoivat olla muussa käytössä sillä hetkellä). Tytöt ovat voineet esim todeta: ei me pullon suusta.. johon pojat: äläkääpä hättäilkö, metsähän on täynnä tuohisia astioita.. Tutkittiinko ruumiinavauksessa tyttöjen mahdollista alkoholinkäyttöä surmailtana?

Tuntuvat ne K.R.n myöntämät likistely-yrityksetkin sellaisilta, että harva nuorukainen olisi niitä tehnyt tytölle jonka on tuntenut noin ½ - 2 tuntia. .. siis ellei olisi ollut humalassa. Humalatila ei tietenkään tee kenestäkään tappajaa, mutta ”yksi asia johti toiseen” -tilanteiden todennäköisyyttä se kasvattaa huomattavasti.


Runarin puukosta:
Minä en usko että R.H. on edes ollut Tulilahdella tapahtuma-aikaan. Vuolujälki vastasi vain 8mm osalta R.H.n puukon terää. Kahdeksan tai yhdeksän noin metrin korkuisen taimen ollessa kyseessä tämä tarkoittaisi noin 1% osuutta kaikista vuolujäljistä. Tuntuu todella vähäiseltä. Kuinkahan monen prosentin tulos olisi saatu jos jälkiä olisi verrattu johonkin toiseen randompuukkoon tai sitten saman malliseen Moraan.. Ailar on tosiaan tätä asiaa täällä jo aiemmin miettinytkin.

Runarissa minua itse asiassa kiinnostaa vain yksi OT kysymys: kuuluiko Runar Munsalan soutukerhoon? Hänhän oli ruotsinkielinen, kotoisin Munsalasta ja saanut 1940 -luvun puolivälin tienoilla tuomion luvattomasta rajanylityksestä.

Tapiska
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Touko 25, 2015 12:34 am

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Tapiska »

^Äsh, nyt tuli hätiköityä. Tietystihän R.H.n puukon vuolujäljestä löytyi yhteneväisyyksiä taimien teroitusjälkiin enemmän kuin prosentin verran, siinä tapauksessa että niitä katsotaan ylipäänsä löytyneen. Taimissa olevat teroitusjäljet kun lienevät olleen suht identtisiä. Itseäni ei se lehtikuva vuolujälkien vertailusta kuitenkaan vakuuta (se kuva jossa ei ole piirrettynä apuviivoja). Kolme suurinta uurretta / harjua ovat kyllä suht samoilla kohdin mutta niiden leveydet ovat selvästi erilaisia.

Avatar
paccasucco
Axel Foley
Viestit: 2108
Liittynyt: Ti Syys 02, 2014 9:28 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja paccasucco »

Tapiskalle kiitoksia mielenkiinnosta ja asian esille ottamisesta.Ainahan tässä tulee hätiköityä,minulle se on tyypillistäkin!

Ailar,asia ei ole aivan yksinkertainen,mutta puukkotutkimuksen kannalta se on juuri sitä.Olen nähnyt vertailevat jäljet monista eri kuvauskulmista,turha hangoitella vastaan-ei mene läpi!

Miksi olisi pitänyt suorittaa "ristiin vertailuja"? Edellyttikö joku sitä? Tarkoitatko,että jokaiselta suomen kansalaiselta olisi pitänyt tutkia oman puukon urat ja vuolujälki.Siihen aikaan lähes jokainen suomalainen kantoi puukkoa vyöllään.

Morat olivat teollisesti teroitettuja! Miten se asiaan liittyy? Eiköhän Runarin puukko ollut sillä Munsalan pihan kuuluisalla tahkokivellä teroitettu.

Ja lopuksi saivartelua:Mitä mieltä olet siitä,liikkuiko Runar ollenkaan Heinäveden suunnalla niihin aikoihin? Vastauksestasi voisin jo etukäteen jotain päätellä.

Huomaa:TEROITTAA,ei TEROTTAA!

http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhu ... ta_verbit/
Maksalaatikko on helpompi käsittää, kuin rakkaus- Seppo Räty

skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja skoone »

paccasucco kirjoitti:Tapiskalle kiitoksia mielenkiinnosta ja asian esille ottamisesta.Ainahan tässä tulee hätiköityä,minulle se on tyypillistäkin!

Ailar,asia ei ole aivan yksinkertainen,mutta puukkotutkimuksen kannalta se on juuri sitä.Olen nähnyt vertailevat jäljet monista eri kuvauskulmista,turha hangoitella vastaan-ei mene läpi!

Miksi olisi pitänyt suorittaa "ristiin vertailuja"? Edellyttikö joku sitä? Tarkoitatko,että jokaiselta suomen kansalaiselta olisi pitänyt tutkia oman puukon urat ja vuolujälki.Siihen aikaan lähes jokainen suomalainen kantoi puukkoa vyöllään.

Morat olivat teollisesti teroitettuja! Miten se asiaan liittyy? Eiköhän Runarin puukko ollut sillä Munsalan pihan kuuluisalla tahkokivellä teroitettu.

Ja lopuksi saivartelua:Mitä mieltä olet siitä,liikkuiko Runar ollenkaan Heinäveden suunnalla niihin aikoihin? Vastauksestasi voisin jo etukäteen jotain päätellä.

Huomaa:TEROITTAA,ei TEROTTAA!

http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhu ... ta_verbit/
Olen minä ja varmaan moni muukin esittänyt seuraavan, mielestäni melko todennäköisen selityksen Runarilta löydetyltä puukosta ja noista vuolujäljistä.

Nimittäin, surman tekijältä (tekijöiltä) putosi puukko hukuksiin ja Runar löysi esineen. RH oli pikkuvaras ja tirkistelijä, ehkäpä hän näki jopa tapauksen tai tuli paikalle vasta jälkeenpäin ja sosialisoi puukon.

Eikös toinen tuokkospojista kertonut käyneensä paikalla seuraavana päivänä? Siis etsimässä jotain. Puukkoa ehkä?
Muista lähdekritiikki!

Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ailar »

paccasucco kirjoitti:Ailar,asia ei ole aivan yksinkertainen,mutta puukkotutkimuksen kannalta se on juuri sitä.Olen nähnyt vertailevat jäljet monista eri kuvauskulmista,turha hangoitella vastaan-ei mene läpi!

Miksi olisi pitänyt suorittaa "ristiin vertailuja"? Edellyttikö joku sitä? Tarkoitatko,että jokaiselta suomen kansalaiselta olisi pitänyt tutkia oman puukon urat ja vuolujälki.Siihen aikaan lähes jokainen suomalainen kantoi puukkoa vyöllään.

Morat olivat teollisesti teroitettuja! Miten se asiaan liittyy? Eiköhän Runarin puukko ollut sillä Munsalan pihan kuuluisalla tahkokivellä teroitettu.

Ja lopuksi saivartelua:Mitä mieltä olet siitä,liikkuiko Runar ollenkaan Heinäveden suunnalla niihin aikoihin? Vastauksestasi voisin jo etukäteen jotain päätellä.

Huomaa:TEROITTAA,ei TEROTTAA!

http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhu ... ta_verbit/
Otapa ihan rauhallisesti vaan. Ei tässä ole mitään syytä kiihtyä.
Olen itsekin nähnyt nuo kuvat tuosta vuolujäljen ja puukon vertailusta, onhan minulla käytössäni etp. Toki jäljet ovat hyvin sopivat vuolujälkeen, sitä en kiistä. Pidän mahdollisena, että ne todellakin on tehty ko. puukolla.
Mielestäni olisi ollut syytä edes yhteen 'ulkopuoliseen' Morapuukkoon verrata vuolujälkiä, jotta olisi nähnyt kuinka erilaisen tai samanlaisen jäljen tekee puukko, jolla ei ole mitään yhteyttä Tulilahdelle.
Mitä tarkoitin teollisesti terotetulla puukolla. Sitä, että ellei puukkoa/puukkoja kukaan ole itse terottanut oston jälkeen, niiden jäljet voivat hyvinkin olla samanlaisia, kuten edellä kerroin.
Mitäkö mieltä olen Runarin liikkumisesta Heinävedellä. Olen asian ilmaissut useaan kertaan tälläkin palstalla, mutta tokkopa olet viitsinyt ketjua lukeakaan. Kerron sinulle mielipiteeni nyt:
Luulen, että Runar seuraili tyttöjä jopa ihan sinne leirintäalueen pusikkoihin saakka. Hän jossain vaiheessa kertoikin mm. siitä, ettei pitänyt tuokkospoikien lähentely-yrityksistä tyttöjä kohtaan.
En pidä mahdottomana sitäkään, etteikö Runar olisi mahdollinen syyllinen surmiin.
Olen kuitenkin pohtinut mahdollisuutta, että Runar vain kyttäili tyttöjä, eikä ollut syyllinen itse surmiin. Hän mahdollisesti näki kuinka jotkut henkilöt surmasivat tytöt.
On mahdollista, että hän huomasi surmaajan pudottavan puukkonsa (aivan kuten skoonekin edellä kertoi) ja meni surmien jälkeen ottamaan tämän itselleen, ymmärtämättä lainkaan miten raskauttava asia puukon löytyminen hänen hallustaan olisi. On myöskin mahdollista, että Runar näki mihin tytöt haudattiin ja päätti käydä veistämässä tälle hautapaikalle nuo merkkinäreet.
Kiitos, kun korjailet minun kirjoitusvirheeni. Tässä sitä korjailtavaa varmaan taas tuli. :mrgreen:

Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ailar »

skoone kirjoitti:Eikös toinen tuokkospojista kertonut käyneensä paikalla seuraavana päivänä? Siis etsimässä jotain. Puukkoa ehkä?
Vastaan vielä tähän skoonen pohtimaan kysymykseen.
Tuokkospojista Ruuskanen kertoili kuulusteluissa, että hän oli jopa vielä keskiviikkona 29.7. klo 21.30 käynyt Tulilahden leirintäalueella mopedillaan. Tällöin hän oli juosten mennyt rantaan katsomaan, olisivatko tytöt jättäneet tuokkoset sinne. Ei löytynyt.
Itse pidin tätä käyntiä käsittämättömänä. Kuinka ihmeessä nuo tuohilipot ovat voineet olla noin arvokkaita. Pojat olivat tuolloin tulleet tansseista ja Ruuskanen oli tänne leirintäalueelle ajanut kertomatta aikeestaan mitään seurassaan olleelle Pelkoselle (toiselle tuokkospojalle). Hän oli kyllä myöhemmin kertonut käyneensä leirillä.
Tämä käynti on sikälikin omituinen, että tytöthän olivat kertoneet pojille jatkavansa matkaa heti seuraavana aamuna. Hitonko väliä silloin olisi, ovatko jotkut tuohiaskartelut jääneet vai lähteneet tyttöjen mukaan?
Tästä epäilen, että poikien on täytynyt tietää, että tytöille on käynyt huonosti, vaikkeivat itse olisikaan aiheuttanut heidän kuolemaansa. Jäljet piti siivota.
No tämän keskiviikon jälkeen sitten valkenikin torstaipäivä, jolloin tuokkospojat sopivasti pääsivät lähtemään savottaan, jossa ei viestintävälineitä tunnettu!

John Doe
Christopher Lorenzo
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 4:28 pm
Paikkakunta: Desert Island

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja John Doe »

Tulipas tässä käytyä Tulilahdella vähän tonkimassa paikkoja. Hyvin näkyy pysyvän tapaus paikallisten mielissä, kun joku näkyy hautapaikan ristinkin uusivan säännöllisesti. Kuviakin olisi, mut kun ovat liian suuria ja en viitsi pienentää. Tässä kuitenkin yks kuva: http://aijaa.com/EcUlZo
Kuka,mikä ja missä olen...tiedätkö sinä?

Laasti
Harjunpää
Viestit: 330
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 9:21 pm
Paikkakunta: Nowhere

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Laasti »

Palasin pitkästä aikaa itsekin tämän tapauksen pariin tänään, kun kävin selailemassa vanhoja hesareita mikrofilmiltä. Laitan mahd. pian jonkinlaista yhteenvetoa. Nyt otan pari kepua ja katon jalkapalloa.
Hän on paljastanut vain yhden kerran nimensä alkuperän...

Laasti
Harjunpää
Viestit: 330
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 9:21 pm
Paikkakunta: Nowhere

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Laasti »

Vähän kuvatusta aluksi. Ferdinand Koikkalainen esittelee Nyyssönen ja Pakkasen hautaa. Muistaakseni EVK:ssa mainittiin Koikkalaisesta, että "kolkko mies ja kolkko ammatti". Pitää ehkä paikkansa, mutta ei se vielä kenestäkään murhaajaa tee :wink:

http://aijaa.com/zEM6ro

Kuvassa Heinäveden nimismies Ilmari Rauteva, joka tutkimusten alkuvaiheessa puhui "siitä miehestä". Ketähän lie vallesmanni on tarkoittanut?

http://aijaa.com/rvEOfD
Hän on paljastanut vain yhden kerran nimensä alkuperän...

Vastaa Viestiin