Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
darude
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2015 12:21 am

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja darude »

Ostin kyllä täysin tuon toisen kirjottajan teorian. Ruumiiden siirtely verenkuivumisen jälkeen johtui siitä, että Nils otti motskarin alle ja lähti hätäpäissään pois. Oli jopa tunteja pois. Meni kauhistelemaan vanhemmilleen tekojaan. Otto -isän ratkaisu oli auttaa poikaa. Klo 5:40 takaisin teltaltta. Teoria selittää askarruttavimmat asiat: klo 6 mies, tavaroiden poisvienti, kenkäideointi, lintubongareiden kuulemat äänet teltalla. Ja teoriaa tukee vanhempien outo osallistuminen tiedotukseeen: tarinat nilsin raahaamisesta, puukkoselittely.

Olis nastaa tietää voiko tämän teorian ampua alas jollakin nykyisillä todistusaineistolla. Tai vahvistaa. Haluisin näyttää otto -isän kuvan kivilahdelle.

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja awa »

^ Joo - tuohon teoriaan sopii se, että juuri Nils Gustafssonin laukku jäi löytymättä, eli laukku jäi kotiin?!

Myös kioskimiehen vaimon havainto yöllisestä motskaripojasta, minkä miestään rauhoittaakseen sanoi olevan "oman kylän poikia - sopisi teoriaan motsakrilla porhaltavasta Gustafssonista.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

kulkijatar
Remington Steele
Viestit: 224
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 1:49 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja kulkijatar »

Ehkä - mutta MS kertoi kuulleensa kun motskari käynnistettiin riidan päätteeksi ennen puoltayötä, kioskimies vaimoineen sen sijaan kertoivat kuunnelleensa aamulla 3 aikaan kun joku ajoi motskarilla ees taas ja ihmettelivät mitä se niin pitkään siellä ajaa.

Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja Misri »

darude kirjoitti:Ostin kyllä täysin tuon toisen kirjottajan teorian. Ruumiiden siirtely verenkuivumisen jälkeen johtui siitä, että Nils otti motskarin alle ja lähti hätäpäissään pois. Oli jopa tunteja pois. Meni kauhistelemaan vanhemmilleen tekojaan. Otto -isän ratkaisu oli auttaa poikaa. Klo 5:40 takaisin teltaltta. Teoria selittää askarruttavimmat asiat: klo 6 mies, tavaroiden poisvienti, kenkäideointi, lintubongareiden kuulemat äänet teltalla. Ja teoriaa tukee vanhempien outo osallistuminen tiedotukseeen: tarinat nilsin raahaamisesta, puukkoselittely.

Olis nastaa tietää voiko tämän teorian ampua alas jollakin nykyisillä todistusaineistolla. Tai vahvistaa. Haluisin näyttää otto -isän kuvan kivilahdelle.
Korjaan kirjoitustasi siltä osin, että kuolleista uhreista ainoastan Björklundia oli siiretty kuolinpaistaan vastaavista verijäljstä teltan sisä puolelta, teltan päälle makamaan. NG itse ei ole järkevästi kyennyt selittämään sitä, miten hän on päätynyteltan päälle makaamaan.

Pidän mahdollisena sitä, että NGon käynnistänyt yöllä mottoripyörän ja mahdollisesti myöskin käynyt sillä jossain ajelemassa. Tästä on kaksikin samansuuntaista kertomusta. Porvoon naisen ja Sahakankaan kertomukset.

Vanhemmilla on selkeästi ollut tärkeä roolinsa siinä, että NG selviytynyt niinkin hyvin traumaattisesta kokemuksestaan. Varsinkin äiti on ollut hyvin aktiivinen antamaan tiedoitteita poikansa tilasta lehdistölle. Ja ilm. myöskin toisinpäin, äiti piti siitä huolen, että NG pysyi ajantasalla myöskin tutkinnan linjauksista. NG itse on tunnetusti hieman " hölösuu." Joten vanhemmat pitivät siitä huolen, ettei NG juurikaan itse päässyt kertomaan tapahtumista yksin lehdistölle. Silloin kun NGtä kuultiin ensikertaa sairaalasta pääsyn jälkeen, niin siellä oli toimittajalauma hänen kimpussaan, isänsä pyysi poliiseilta lupaa saada ajaa toimittajat pois. Samoin kotiuduttuaan, vanhemmat järjestivät asiat niin, ettei hänen tarvinnut olla yksin siellä kotonaan kun vanhemmat olivat töissään NG laitettiin ns. "päivähoitoon" äitinsä siskon luokse.

Tietysti joku voi sanoa, että tämä oli normaalia vanhempien huolenpitoa. Itse kuitenkin ajattelisin, että vanhemmat pelkäsivät eniten sitä, että toimittajat lappaisivat siellä kotona kun he itse olisivat sieltä poissa. Kuitenkin kun ajatellaan sitä, kuinka hyvä kuntoinen NG oli, eli vammojensa puolesta ei ainakaan sitä vahtimista tarvinnut. Mielenkiintoinen asia on myöskin NGn kuulustelussa kertomansa juttu, "että he isänsä ja hän kävivät useita kertoja murhapaikalla aamuyöllä aikaisin, katsomassa josko siellä näkyisi sitä murhaajaa." Tätä on joskus pohdittu keskusteluissa ja siitä saatiin jopa huumoria aikaisesksi, että mitä se isäpappa ja NG olisivat mahtaneet tehdä jos olisivat kohdanneet oikeasti siellä sen murhaajan? Oliko heillä kenties jotain kättä pidempää mukanaan.. Hieman tuo syy murhaniemessä käynteihin arveluttaa. Itse päättelisin, että se todellinen syy oli se, että NGn muistikuvat olisivat kirkastuneet siltä osin mihin hän oli piilottanut ne kaikki tavarat jotka jäivät löytymättä. Kuten tiedämme NGn muistikuvia heikensi osin mukana ollut juotu alkoholi ja kun siihen vielä lisätään traumaattinen psyykeä koetteleva taphtuma. Niin NG ei välttämättä muista kovinkaan tarkasti murhien jälkeisistä tekemisistään, tavaroiden piilotuksesta ja muusta sellaisesta. Vaan ne muistikuvat ovat olleet sekasortoisessa kaaoksessa hänen pään sisällään.

Matlock
Christopher Lorenzo
Viestit: 1515
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 6:18 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja Matlock »

[quote="MisriEn oikein ymmärrä tuota sitkeää myyttiä, että Mäki olisi elänyt jonkin aikaa, sille näkemykselle ei löydy perusteita. .[/quote]

Tätähän on täällä spekuloitu ja esitetty, että Mäki on saattanut olla hengissä jotain tunnin luokkaa vammojen saamisen jälkeen. Arvioitiinko tuota jotenkin oikeudessa, tuskin. Onhan nyt kuitenkin selvää, että hänen vammansa olivat huomattavasti lievempiä kuin Sepon ja Irmelin vaikkakin toki ilman hoitoa tappavia. Kivellä en kuitenkaan usko häntä tapetun vaan kyllä siinä on ollut jotain muuta kättä pidempää.
Pasilan mies.

Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja Misri »

Matlock kirjoitti:[quote="MisriEn oikein ymmärrä tuota sitkeää myyttiä, että Mäki olisi elänyt jonkin aikaa, sille näkemykselle ei löydy perusteita. .
Tätähän on täällä spekuloitu ja esitetty, että Mäki on saattanut olla hengissä jotain tunnin luokkaa vammojen saamisen jälkeen. Arvioitiinko tuota jotenkin oikeudessa, tuskin. Onhan nyt kuitenkin selvää, että hänen vammansa olivat huomattavasti lievempiä kuin Sepon ja Irmelin vaikkakin toki ilman hoitoa tappavia. Kivellä en kuitenkaan usko häntä tapetun vaan kyllä siinä on ollut jotain muuta kättä pidempää.[/quote]

^ Täytyisi todella olla jotain konkreettista näyttöä noiden spekulointien tueksi. Ja oman arviontikyvyn käyttö ei ole tässäkään asiassa kiellettyä.

Mäki on saanut ainakin kaksi päähän kohdistuvaa iskua laakealla astalolla, mahdollisesti kivellä. Mäen välitön kuolinsyy, oli kallonmurtuman aiheuttama aivoruhjevamma. Mäki on menettänyt nopeasti toiminytakykykynsä, eli tajuttomuus on seurannut välittömästi. Eli kyseessä oli vakava aivovamma. Vakavaan aivovammaan kuuluu yli puolentunnin tajuttomuus, eli varmasti ymmärrät mitä sellainen verta aiokudokseen vuotava ruhjouma aiheuttaa aivoille ja elintoiminnoille, hengitys-verenkierto. Iskut saatuaan Mäki on lysähtänyt teltan pohjalle, eikä ole kyennyt ed. manituista syistä sieltä enää nousemaan. Eli on todella lapsellista spekuloida jostain "tuntien elämisestä."

tuumaaja
Armas Tammelin
Viestit: 71
Liittynyt: Su Joulu 07, 2014 4:59 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja tuumaaja »

Mikäs tyyppi se Veijo-Weija oikein on? Tuolla hejac:kin puolella on mielenkiintoista spekulointia hänen tekemisestään. Ollut vahvasti epäiltynäkin poliisien taholta...mielenkiintoni heräsi. Kertokaapas mitä tiedätte tuosta tyypistä..

Myrskylintu
Sofia Karppi
Viestit: 405
Liittynyt: Su Huhti 12, 2009 12:56 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja Myrskylintu »

darude kirjoitti:Ostin kyllä täysin tuon toisen kirjottajan teorian. Ruumiiden siirtely verenkuivumisen jälkeen johtui siitä, että Nils otti motskarin alle ja lähti hätäpäissään pois. Oli jopa tunteja pois. Meni kauhistelemaan vanhemmilleen tekojaan. Otto -isän ratkaisu oli auttaa poikaa. Klo 5:40 takaisin teltaltta. Teoria selittää askarruttavimmat asiat: klo 6 mies, tavaroiden poisvienti, kenkäideointi, lintubongareiden kuulemat äänet teltalla. Ja teoriaa tukee vanhempien outo osallistuminen tiedotukseeen: tarinat nilsin raahaamisesta, puukkoselittely.

Olis nastaa tietää voiko tämän teorian ampua alas jollakin nykyisillä todistusaineistolla. Tai vahvistaa. Haluisin näyttää otto -isän kuvan kivilahdelle.
Puoli vuosikymmentä tätä osiota lukeneena olen itse sitä mieltä, että se totuus alkaa olla suurinpiirtein tuossa. Asia, mitä olen ihmetellyt on se että Nisse oli tekojen jälkeen tilassa, jossa ihminen ei ajattele tai toimi hirveän rauhallisesti ja järkevästi. Kännissä, väsynyt ja sekaisin. Lisäksi hän oli hyvin nuori. Olen ajatellut että nuo harhautushommat tuskin onnistuivat tällaiselta henkilöltä heti. Nisse sai apua. Nuo lavastus/harhautustapahtumat kokonaisuudessaan ovat vaatineet hieman enemmän intelligenssiä ja viileää harkintaa, kuin vielä lähes lapsella Nissellä on ollut tuossa tilassa tarjota.
Nissen jääminen lopulta makaamaan kuului todennäköisesti suunnitelmaan, mutta saattoi johtua myös ihan vain siitä että Nisselta loppuivat patterit. Kertakaikkiaan. Hän nukahti heti kun pani pitkäkseen.
Ajatelkaa nyt. Hän oli ollut kai töissä edellisen päivän, juonut luultavasti paljonkin alkoholia illan aikaan, sitten murha-tapahtumat, kaahannut prätkällä pitkin Espoota aamuyön.
Hän oli riekkunut 24 tuntia putkeen ja oli laskuhumalassa. Hän simahti. Lisäksi vahva emotionaalinen stressi päälle, joka vei voimia.
Mustasukkaisuusmurhat, joita tekijän vanhemmat auttoivat peittelemään. Jos ei muuten, niin passiivisesti kotoa.

Avatar
paccasucco
Axel Foley
Viestit: 2108
Liittynyt: Ti Syys 02, 2014 9:28 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja paccasucco »

Minä olen sitä mieltä(ja olen hyvin kauan ollut),että jos NG on ollut tekijä,niin hän on oman "elinkautisensa" jo monta kertaa kärsinyt ja kärsii sitä edelleen.Vaikeaa kuvitella ketään muuta tekijäksi.Paitsi tietysti "Arska".Ja jälkimmäinen maininta on mitä suurinta ironiaa.Nykyään sitä sanottaisiin parodiaksi.

Huvittavaa havaita,että Aake Jermon kirjan ilmestymisen aikoina(1975) juuri kukaan ei osannut ottaa NG:n mahdollisuutta tekijänä huomiooon.Sellaista mahdollisuutta kirja ei esittänyt.Kun uudet tutkimukset kauan myöhemmin aloitettiin,niin jopa alkoi "naapurin Arskoja"ilmestymään varmojen syyllisten listoille.Täysin ympäristöstä riippumatonta objektiivista havainnointia ei ole olemassakaan.Enkä itsekään siihen pysty.

Vahvoista epäillyistä murhat tunnustivat mm.Gyllström,Assmann,"Arska" ja kymmenet muut.Voi sitä syyllisten loputonta määrää.

Nissehän sen teki,mutta täytyi olla myös olemassa huomattava motiivi.Olemme kaikki yhtä syyllisiä tai syyttömiä.Sama asia.

Misrille ja Kuviotapetille kaunista kevättä,ja muillekin!
Maksalaatikko on helpompi käsittää, kuin rakkaus- Seppo Räty

Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ Kyllä tälläiset teot sen oman synkän varjonsa tekijän elämään aina jättää. Tuosta nimilistasi sen verran, että Gyllström oli humalassa saunassa tunnustanut humalaiselle kaverilleen, "että minä ne tapoin." Tosin tämä kaveri muisti sen tunnustuksen vasta viikkojen päästä. Assmann ei ole koskaan tunnustautunut Bodomin surmien tekijäksi. Wagnerin mukaan "Arska" on hänelle tunnustanut tehneensä kys. surmateot. Siitä tunnustuksesta ei ole kuin Wagnerin sana, joten se sana jääköön hänen omalle vastuulleen.

Kiitos, paccasukko! Ja hyvää ja kaunista kevättä myöskin sinulle.

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Misri kirjoitti:Wagnerin mukaan "Arska" on hänelle tunnustanut tehneensä kys. surmateot.
On Arska muillekin tekonsa kertonut ja sen perusteella alkoi Bodom-keskustelu Klakissa 2000.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja Misri »

Wagner kirjoitti:
Misri kirjoitti:Wagnerin mukaan "Arska" on hänelle tunnustanut tehneensä kys. surmateot.
On Arska muillekin tekonsa kertonut ja sen perusteella alkoi Bodom-keskustelu Klakissa 2000.

8)
Jaettu ilo on aina suurempi ilo. :P Tuosta klak-keskustelun annista on jäänyt mielenpainuvimpana asiana muistiin, Hintriikka ja nirunarukengät.

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Misri kirjoitti:Jaettu ilo on aina suurempi ilo. :P Tuosta klak-keskustelun annista on jäänyt mielenpainuvimpana asiana muistiin, Hintriikka ja nirunarukengät.
Sen huomaa kyllä. Jo Klakin aikoihin ja sittemmin Muuralan Bodom-ketjuissa tuli aikoinaan esiin monenlaista faktaa tapahtumista ja 1960 tehdyistä tutkimuksista.
Osittain samoja asioita on Minfossakin käyty läpi, jotkut faktapohjaisesti, toiset tunteella.
Ihan hyvä olisi, jos koko aiheesta käyty keskustelu olisi saatavilla järkevänäkoosteena, jossa olisi siivottu pois kaikki tarpeeton.

8)

Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja Misri »

Wagner kirjoitti:
Misri kirjoitti:Jaettu ilo on aina suurempi ilo. :P Tuosta klak-keskustelun annista on jäänyt mielenpainuvimpana asiana muistiin, Hintriikka ja nirunarukengät.
Sen huomaa kyllä. Jo Klakin aikoihin ja sittemmin Muuralan Bodom-ketjuissa tuli aikoinaan esiin monenlaista faktaa tapahtumista ja 1960 tehdyistä tutkimuksista.
Osittain samoja asioita on Minfossakin käyty läpi, jotkut faktapohjaisesti, toiset tunteella.
Ihan hyvä olisi, jos koko aiheesta käyty keskustelu olisi saatavilla järkevänäkoosteena, jossa olisi siivottu pois kaikki tarpeeton.

8)
Ihan hyvä ideana! Tosin mitä varteenotettavaa asiatietoa, niistä vanhoista keskusteluista saneerauksen jäljiltä jäisi käteen. :roll:

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Julperi kirjoitti:
Wagner kirjoitti:Sahakankaan ja Virpin tarinat on ammuttu jo aikaa sitten ankkoina alas.
Kuten Karjalaisen, 'lintutieteilijöiden' ja Kivilahdenkin kootut kertomukset.

:roll:
Aluksi,en ole Sahakankaan enkä Virpin ihailija.Mutta,olen kysynyt tätä aikaisemminkin:Wagner,olet kertonut että tätisi oli menossa jo Bodomille,mutta käsky kävi että takaisin.Ja paikalle menikin kaksi"rivipoliisia"tätiisi verratuna.Toisaalla taas mainitset että tätisi oli mukana rikospoliisi porukassa joka tutki asiaa ensimmäisenä.Vaikka tätisi nimeä(Sara Engmann,toivottavasti sukunimi tuli oikein kirjoitettua?)ei mainita missään asiakirjoissa.Siis tutkijana,ellei ollut sitten"jonon viimeinen"arvoasteikossa.Eli miksi tästä ei puhuta/kirjoiteta aikalaiskirjoissa,lehdissä tai kuulustelu pöytäkirjoissa?Ja mitä tulee fogelikundeihin(slangia)ja haukansilmä Kivilahteen(en jaksa etsiä"miljoonasta"Bodomketjusta)niin kuka tunsi/tiesi Arskan rippikoulun tiimoilta?JOS tämmöinen hullu on listiny porukkaa,niin uskon kyllä että jotkut ei uskalla puhua hänestä mitään.Varsinkaan Kivilahti.Koska eikös lintukundit olleet samanikäisiä keskenkasvuisen karvanapa Arskan kanssa?
Erityisesti väittämästä "Wagner,olet kertonut että tätisi oli menossa jo Bodomille,mutta käsky kävi että takaisin"
En tuollaista ole koskaan kertonut, vain tuonut esiin tätini & rikospoliisin tekemiset tuolloin.

Saga oli hyvä ihminen. Ja sukunimeltään Engman. Lepää haudassaan Vihdissä.

Vastaa Viestiin