perusasiamies kirjoitti:En ymmärrä edelleenkään, mitä pohjapiirustusta te katsotte. Minusta takkahuoneessa on tasan yksi katve, joka jää sen oviaukon viereisen seinän taakse. Tästä katveesta suurimman osan täyttää se takka, eli takka on katveessa. Tietysti kaukaa olohuoneen puolelta katseltaessa katveeseen jää lopulta muutakin kuin se takka. ...
Yritän valaista nykyisiä nikkejä jotka ei ole olleet vuodesta 2010 mukana. Minä olen syyllinen termiin "takan katveessa". Aikanaan tästä väännettiin kuukausikaupalla, lopulta taisin heittää sellaisen haasteen että mikäli joku osoittaa että olen väärässä esim takan koosta, niin poistun kentältä... Täällä vielä olen.
Sinä Pa ehkä katsot Mäkisen tekemää virallista pohjapiirrosta, se on takan osalta väärä, jopa huomattavasti. Aikanaan määrittelin myös takkahuoneen mitat joiden suhteen esitutkintamateriaalissa oli vääriä tietoja. Perustelin mittojani monin eri tavoin, tähän voisin ottaa erään josta esim takan oikea koko selviää:
Valaisturekonstruktio tehtiin aikanaan, kuvakaappauksista selviää takan reunan sijainti ja myös kameran paikat:
Tässä santis heiluu puukon kanssa
Tuo kamera 1 sijaitsi seuraavasti (peruskuva poliisin johon olen liittänyt vielä poliisin pienen kuvan jossa kamera näkyy ikkunan edessä)
Noista sinä Pa jo itsekin pääsisit eteenpäin, mutta koska nämä seuraavat aikanaan tein, niin laitan tähän. Vedetäänpä viivoja (ja katsellaan ed kuvia):
Tuosta jo näet kuinka huomattavan pieneksi takka on piirretty virallisessa pohjapiirroksessa.
Tuon kuvan tiedostonimenä on "takkahuone todellinen", viivoitettu kait joskus 2010. Todellinen tuossa kuitenkin suhteellista sillä kaikki mitat olen läpikäynyt vuosien varrella, joten todellinen pohjapiirros on tässä (tässä näköjään nuo viimeisimmät löydökset mukana):
http://aijaa.com/E3bQsP
Seuraava 3D-mallistani tehty kuvasarja kertoo takan katveen (huom Pa, ei seinän vaan takan katveen). Tyttö sijoitettu ryttyyn menneen maton kulmalle, käytännössä siis niin pitkälle kuin matolla voi mennä (ja matto ryttyineen presis tuossa mitä olen mallintanut).
Havaitaan että tytön katselulinja on suurinpiirtein sama mikä on ollut myös valorekon kameralinja.
Koska kuvat on vuosien takaa, nykyisessä mallissani 2016, uhri on realistisemman näköisenä ja huppiksen siirtäisin (ehkä siirränkin) tuohon matalan tason päätyyn (tämä huppiksen tarkka lyöntipaikka kuitenkin vielä avoin, koska vielä pitää varmistella uhrin vammoja ja henkilöiden liikkeitä...)
Hieman realistisemman kuvan tytön näkökentästä saa seuraavasta manipuloidusta kuvasta jossa tytön katselulinja siis sama kuin edellä, lisäksi katsululinja sama kuin valorekon kamera 1.n linja:
Takan katve on siis todellisuutta, ei hatusta vedetty väite.