3-vuotias tyttö kateissa Turengissa

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Destiny
Adrian Monk

Re: 3-vuotias tyttö kateissa Turengissa

Viesti Kirjoittaja Destiny »

mashu kirjoitti:Kuulin työkaverilta, kuulemma hänen hyviä ystäviään tämä perhe. Oli ainoa lapsi. Tyttö oli yksin ulkona ja vanhemmat olivat tallitöissä. Niin turha kuolema.
Vai niin. Molemmat heppoja hoitamassa ja kukaan ei hoida lasta ja katso tämän ja pentukoiran perään.
No, kukin laittaa itse asiansa tärkeysjärjestykseen. Hepat on ainakin hengissä ja hoidettu.

Tunnen karjatilallisia ja hevostilallisia, joilla on pienet lapset mukana ja silmien alla navetassa tai tallissa.Eräs emäntäkin kertoi, että lapsen oli välillä oltava valjaissa rattaissa, kun mullit piti ruokkia tms. Parempi sekin, kuin yksin vartioimatta.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
devil_doll
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

Jos olikin osin huolimattomuutta, niin kyllä siinä oli myös huonoa tuuria mukana. Viime vuosina ei kovin hankikantoja etelässä ole ollut, nyt juuri se kantoi pienen tytön ja koiran nopeasti joen rannalle puiden suojaan, josta heitä ei enää helposti saattanut nähdä. Eikä lumeen jäänyt jälkiä.

Ja käsi sydämelle: kun oikein muistelemaan ruvetaan, niin kyllä meillä kaikilla varmasti on tullut tehtyä esikoisen kanssa enemmän mokia kuin muiden. Usein vain hyvä tuuri on estänyt isomman vahingon. Tämä lapsi oli ainoa, joten vanhemmat olivat kokemattomia.

Syyllisyys tuollaisessa tilanteessa on kauhistuttava ja lopullinen, kuin kuolemakin. Minusta meidän muiden ihmisten pitäisi yrittää kannatella noita vanhempia nyt, eikä syyllistää, kun vahinko on jo tapahtunut. Jotenkin liian kova hinta tyhmyydestä, kun samaan aikaan tehdään niin paljon tietoista pahaa rangaistuksetta. Kyllä ne, jotka osaavat ottaa opikseen, ottavat tästäkin tapauksesta, mutta eivät sen vuoksi, että jos mokaa niin joutuu netissä syyllistetyksi. :?
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.
mashu
Susikoski

Viesti Kirjoittaja mashu »

Tunnen itsekin monia tilallisia. Kyllä he ottavat lapset mukaan pienestä pitäen. Itsekin maalla kasvanut, maanviljelys ja kanoja, olin mukana kanalassa. Olin aina pellolla mukana. En yksin.
MaAl
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja MaAl »

Se nyt on itsestäänselvää, että pienet lapset on nopeita. Aina olleet. Siksi heitä tuleekin valvoa, ehtivät silmänräpäyksessä paikasta toiseen. Minä kasvoin maalla, olin ainut lapsi. Muistan kun en yksin saanut pihaan lähteä. Pihassa oli aina äiti tai isä ja vaikka he tekivät töitä pihalla, olin valvovan silmän alla. Itse olin yh pitkään ja kaksi nuorinta oli vuoden ikäerolla. Ei tullut edes mieleen jättää lapsia pihaan valvomatta. Koiranpentu lapsen kassa...kolmevuotiaan kanssa. Ymmärrän pihassa leikkimisen valvotusti koiranpennun kanssa, mutta pennullekkin pitää opettaa tapoja, ei sitä lykätä kolmevuotiaalle "leluksi" pihaan. Ei kolmevuotias ole mikään koiranulkoiluttaja, ei vaikka koira olisikin pieni. Pehmolelut erikseen, ei elävää koiraa leluksi. Vanhempien valvonnassa toki lapselle voidaan antaa hihna pihassa ja yhdessä vaikka kävellä pieni lenkki, jotta lapsi saa itse"ulkoiluttaa" koiraa. Mutta ei näin, että lapsi ja koira jätetään ulos ja mennään tallitöihin....Onhan tässä huonoa tuuriakin matkassa, mutta se ei ole selitys, että lapsi oli nopea, niinhän ne on olleet kautta aikojen nopeita.
EjM
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja EjM »

Jostakin eilen luin, että koiranpentu oli mennyt edellä ja tyttö perässä. Jos koiran pentu on lähtenyt karkuun(oliko lähtenyt jahtamaan jotain eläintä?) ja tyttö yrittänyt ottaa koiraa kiinni, mutta koira mennyt joen jäälle ja tyttö perässä.
pohojalaaset opetti ruattalaasekki puhumaan ruattia
sine qua non

Viesti Kirjoittaja sine qua non »

^ Mitä lehtikuvista olen nähnyt, ei joki ollut jäässä, ei ainakaan niistä kohdista, joista kuvat on otettu.

Muualta kuultuna matka tilalta joelle on noin puoli kilometriä lyhyimmillään, mutta tyttö (ja koirat, mukanahan oli ainakin tämän IL:n jutun mukaan talon vanhempikin koira, mutta se oli kaiketi palannut talolle jo ennen kuin tytön ja pennun katoaminen huomattiin tai ainakin ennen kuin katoamisesta ilmoitettiin viranomaisille, koska sunnuntaina näitä kadonneita etsittäessä uutisoitiin lapsen hävinneen koiranpennun kanssa, ei kahden koiran kanssa) ei ollut mennyt joelle suorinta tietä vaan kävellyt sinne liki kilometrin matkan. Kyllä semmoisen pätkän taittamiseen menee kolmevuotiaalta hyvä tovi hankikannollakin, joten aika lailla rauhassa on tyttö koirineen saanut kadota. (Edit. Näyttikin olevan maininta jo aiemmin ketjussa noista koirista ja siitä, että lapsi löytyi n. kilometrin päästä kotoaan.)

Väkisin tulee mieleen, jotta todennäköisesti oli ihan normaalia toimintaa tuolla tilalla, että vanhemmat tekevät tilan töitä ja tyttö häärii siinä ohessa, ei välttämättä aikuisen silmän alla koko ajan. Ehkä aikuisilla oli myös ajatus, että joelle on niin pitkä matka, jottei ainakaan sen vuoksi tarvitse pitää lasta aivan koko ajan silmällä. En tiedä. Toki sekin, mikä täällä on jo moneen kertaan mainittu, että noin pieni on ilmeisesti ollut itsekseen koiranpennun ja isomman koiran kanssa, panee mietteliääksi.

Hirvittävä murhenäytelmä tämä on, ja niin turha sellainen.
Rocket
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Rocket »

peteme kirjoitti:Pitäisikö näistä vaatia joku rangaistus oikeudessa että vähän tulisi pakottavaa tarvetta seurata sitä ihmisen alkua. Esim heitteille jätöstä ja kuoleman tuottamisesta tjsp. Surkea on näitä lehdistä lukea vähän väliä.
Kaikki luottaa siihen ettei meiän lapsi kyllä tuonne puroon/järveen mene ku on niin fiksu ja tottelevainen sekä taitava jo kaikin puolin.
En usko että on keksittävissä rangaistusta jolla olisi "normaalille vanhemmalle" (jollaiseksi itsenikin luen) suurempi pelotevaikutus kuin oman lapsen kuolemalla on.

Onhan lapsien tapaturmainen kuolleisuus pienentynyt huimasti vaikkapa viimeisen 50 v aikana (viitseliäämmät kaivaa tilastoja) eikä liika holhous ole sekään hyvästä. Käy pian niin että säännöillä, rajoituksilla jne. aiheutetaan kokonaisuutena isompaa haittaa esim. lasten ja vanhempien elämänlaatuun kuin mitä muutamalla vältetyllä kuolemantapauksella parannetaan.

Kun miettii omaa lapsuutta 70-luvulla maatilalla (tosin lähin vesistö yli kilometrin päässä) ym. sen aikaisessa ympäristössä (ei turvavöitä takapenkillä, pyöräilykypärää tms. ja aika rauhassa sai päivät itse touhuta) niin ihme että on hengissä selvitty tänne asti.

Mutta kyllä joka kerta tällaisista kun lukee, niin tippa meinaa tulla silmäkulmaan aikuisella miehelläkin. :cry:
Destiny
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Destiny »

Ehkä tällaisista pitäisi alkaa antamaan rangaistuksia, että vähän vähemmänkin "normaalit" vanhemmat alkavat tajuamaan, että pientä lasta tulee valvoa ja se on heidän tehtävänsä. Kyllä tässä vaikuttaa olevan kyse huolimattomuudesta, ei lapsen helvetin nopeista jaloista. Kotona oli kaksi aikuista ja yksi lapsi! Annetun tiedon valossa on todella vaikea uskoa mihinkään sekunnin päänkääntöön ja kyse on muustakin, kuin vain huonosta tuurista.

Ja kyllä, minulla on omia lapsia ja kyllä, minua kiukuttaa joidenkin vanhemien leväperäisyys, huolimattomuus ja kykenemättömyys kantaa vastuuta edes omista lapsistaan. Ja kyllä, näistä asioista tulee saada ja voida puhua niiden omilla nimillä, vaikka se tekisi kipeää, ehkä siten eds joku muu oppii ja vastaavalta vältytään. Ja ei, mielestäni ei pidä verrata menneisiin tapoihin kasvattaa ja huolehtia lapsista.

Vanhemmat ehkä kantavat tapahtuneesta syyllisyyttä lopun elämää, mutta suurimman hinnan maksoi lapsi, jonka kuolema oli täysin turha ja estettävissä.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
J.Maybrick
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja J.Maybrick »

^Samaa mieltä.
Tulevan tilanteen voi ennakoida. Esim. järven rannassa kun mökkeillään useamman pienen kanssa, oikean kokoiset veneilyliivit päälle heti jos ovesta ulos astuu. Ovi on säpissä niin että sitä ei pienet itse aukaise.
Täytyyhän vanhempien pystyä laittamaan ruokaa ym.arkisia hommia tekemään. Jos kumpikaan ei halua koko aikaa vahtia pieniä, se täytyy hoitaa muulla tavalla. 2-3 -vuotiaat eivät saa tolskata ihan keskenään, jos on edes potentiaalinen vaaran paikka kilometrin säteellä. Ja kolmivuotias ei katoa sekunnissa näkymättömiin.
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö
Rocket
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Rocket »

Eikö kuolemantuottamuksesta ole rangaistukset jo säädetty? Ja jota ei oman lapsen kuolema nappaa, niin nappaako paljon muutkaan rangaistukset?
mashu
Susikoski

Ei 3v kävele puolta kilometriä nopeasti. Kestääkö hanki juoksevaa pientä lasta? Kävelevän tottakai. Entä se vanhempi koira joka oli mukana? Eikö isommasta koirasta jää jälkiä? Vanhempi koira oli itse palannut kotiin. En tiedä jättivätkö useinkin yksin ulos. Ehkä oli vain onnettomus joka odotti tapahtumista, joka kuitenkin oltaisiin voitu välttää :/
mashu
Susikoski

"Murun vanhemmat toivoivat, että Murun muistoa kunnioitetaan lahjoittamalla rahaa "leikkipuisto Tuleksille". Leikkipuisto tullaan rakentamaan Turenkiin, joka on Janakkalassa. Janakkalan kunta ja Janakkalan Yrittäjät ovat keränneet rahaa leikkipuistoa varten. Keräys päättyi 1.4.2016, ja rahaa oli yli 18 000 euroa. Murun muistorahaston kautta rahaa tuli 4000 euroa"

Muru siunattiin haudan lepoon 26.3.
Vastaa Viestiin