Ruotsi: Suomalaissyntyisen Bobbyn isäpuoli vaaraksi

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
Miina
Martin Riggs
Viestit: 622
Liittynyt: Pe Heinä 13, 2007 8:32 am
Paikkakunta: Tampere

Ruotsi: Suomalaissyntyisen Bobbyn isäpuoli vaaraksi

Viesti Kirjoittaja Miina »

Vaikka kuinka etsin, niin en tätä löytänyt. Ehä olen huolimaton (töissä), jos tästä ketju jo löytyy, niin tämän voi sitten sulkea.

Iltalehti:
VAARAKSI vankitovereille
8.1.2008 0:31

Suomalaissyntyisen Bobbyn, 10, kuolemasta tuomittu isäpuoli on eristetty ja luokiteltu vaaralliseksi vangiksi.

Kymmenvuotiaan, puoliksi suomalaisen Bobby Äikiän, 10, surullinen kohtalo herätti laajan huomion Ruotsissa kaksi vuotta sitten.

Kauhukuva vaimonsa lievästi kehitysvammaista poikalasta kiduttaneesta isäpuolesta elää, sillä kymmeneksi vuodeksi vankilaan tuomittu Eddy Larsson, 40, on ruotsalaislehti Aftonbladetin mukaan suljettu Salbergan vankilan eristysselliin.

Larsson on luokiteltu vaaralliseksi, ja hänet tullaan lähiaikoina siirtämään Kumlan vankilan turvaselliosastolle Örebrohon. Miehen käytöksestä on tehty seitsemän ilmoitusta, joista viisi on koskenut väkivaltaa tai sen uhkaa vartijoita kohtaan.

Psykologit ovat varoittaneet suuresta riskistä, että mies palaa rikolliselle polulle. Myös pakenemisen riskiä pidetään ilmeisenä.

Kuolemantauti pakkasesta

Puolustuskyvytön Bobby sai elää vain kymmenvuotiaaksi. Oikeus katsoi isäpuolen ja oman äidin pahoinpidelleen pojan hengiltä.

Bobbyn elämästä tuli painajaista, kun pitkään yksin elänyt äiti löysi uuden miehen ja vei poikansa mukanaan maaseudulle Eksjön kaupungin lähelle Etelä-Ruotsiin.

Isäpuolen "kasvatusmetodit" kävivät rankoiksi: Bobbya hakattiin toistuvasti. Illat hän vietti yleensä sidottuna. Tammikuussa 2006 vanhemmat sitoivat pojan alasti tuoliin ja veivät vartiksi ulos talvipakkaseen.

Bobby sai ulkoilmasta kuolemantaudin ja menehtyi vuoteeseensa, jonka jälkeen vanhemmat upottivat pojan ruumiin lampeen.

Äiti Niina Äikiä sekä isäpuoli Eddy Larsson saivat murhasyytteen. Murhasta pariskuntaa ei kuitenkaan tuomittu, vaan molemmille luettiin tuomio törkeästä pahoinpitelystä.

Suomalaisäiti puolustautui sanomalla, että pelkäsi miestään, eikä osannut panna tälle vastaan. Nainen on aloittanut vankilassa uuden elämän ja kertoo sieltä lähettämissään kirjeissä ikävöivänsä poikaansa.

- Ulkona on pyryttänyt paljon lunta. Minun on vaikea mennä ulos tupakalle. Ajattelen tuolloin joka kerta Bobbya.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200801 ... 4_ul.shtml
"Pohjimmiltaan hän oli lempeä, miellyttävä ja jopa älykäs. Taitavasti sen kätki hän kaikilta meiltä..." (Miksei täällä humppa soi? Eläkeläiset)
Minney Magia
Martin Riggs
Viestit: 609
Liittynyt: To Elo 16, 2007 9:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Minney Magia »

Muistan hyvin, kun tästä karmeasta jutusta kirjoitettiin lehdissä.
Pistää niin vihaksi tuollaiset ihmiset, että pihisen nytkin! En ymmärrä äitiä, joka muka "pelkää" niin paljon puolisoaan, että ei uskalla omaa lastansa puolustaa ja viedä turvaan. Paskapuhetta mun mielestä! Akka ihan yhtä syyllinen, mitä ukkokin.
Ja pelkkä törkeä pahoinpitely muka! :shock:
Kaikki selviää joskus! Jos jokin ei ole selvinnyt,
kysymyksessä ei olekaan loppu.
Miina
Martin Riggs
Viestit: 622
Liittynyt: Pe Heinä 13, 2007 8:32 am
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Miina »

Niin siis tosi ihme, miksi ei se äiti ottanut poikaa mukaansa ja karannut heti tilaisuuden tullen? Jos mä pelkäisin, niin mä kyllä luulisin karkaavani. Tietenkin koittaisin ottaa yhteyden muihin ihmisiin, mutta siis pois koittaisin lähteä keinolla millä hyvänsä.
"Pohjimmiltaan hän oli lempeä, miellyttävä ja jopa älykäs. Taitavasti sen kätki hän kaikilta meiltä..." (Miksei täällä humppa soi? Eläkeläiset)
neitix
Poliisikoira Rex
Viestit: 257
Liittynyt: La Elo 11, 2007 11:53 pm
Paikkakunta: =)

Viesti Kirjoittaja neitix »

Kyllä mä tekisin kaikkeni, että pääsisin pakoon lapseni kanssa, jos jotakuta ihmistä niin pelkäisin. Kyllä kai sitä aina jotakin keinoja löytyy. En voi käsittää ihmisten julmuutta. Jokainen lapsi rakastaa vanhempiaan ja luottaa niihin, vaikka mikä olis. :(
cicero
Michael Knight
Viestit: 4160
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 2:40 pm
Paikkakunta: ulkomaat

Viesti Kirjoittaja cicero »

tämä oli kyllä kauhea tapaus :(

vähän vastaava kuin se jenkeissä tapahtunut baby gracen juttu. Kummassakin tapauksessa äiti-lapsen pääasiallinen huoltaja ja vastuunkantaja vierittää syyn kokonaan isäpuolen harteille yrittäen itse luistaa jutusta. Kummassakin tapauksessa myös äiti on osallistunut pitkäkestoiseen pahoinpitelyyn ja kidutukseen. yököttävää!
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Patricia C. Itämaa
Javier Pena
Viestit: 1864
Liittynyt: To Elo 02, 2007 10:53 am

Viesti Kirjoittaja Patricia C. Itämaa »

Aivan järkyttävä tapaus,miten kukaan voi kohdella lastaan noin.
Mikään rakkaus ei ole suurempi kuin rakkaus omaan lapseen.Oksettavia ihmiskuvotuksia.
Totuus on tarua ihmeellisempää
hannibaali
Alibin satunnaislukija
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 11:36 pm
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja hannibaali »

vaikka oma moraalikäsitys olisikin hyvin vahva, ei silti varmasti voi ennustaa, kuinka itse toimisi tämäntyyppisessä tilanteessa. vuosikausien lannistaminen ja perheväkivalta voi muuttaa ihmisen persoonallisuutta hyvinkin rankasti ja lamaannuttaa täysin. toivon tietenkin, etten ikinä tulisi olemaan niin heikko kuin bobbyn äiti.
As I kissed her goodbye, I said, 'All beauty must die'. And lent down and planted a rose between her teeth.
susse
Poliisikoira Rex
Viestit: 255
Liittynyt: La Marras 10, 2007 5:04 pm
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja susse »

hannibaali kirjoitti:vaikka oma moraalikäsitys olisikin hyvin vahva, ei silti varmasti voi ennustaa, kuinka itse toimisi tämäntyyppisessä tilanteessa. vuosikausien lannistaminen ja perheväkivalta voi muuttaa ihmisen persoonallisuutta hyvinkin rankasti ja lamaannuttaa täysin. toivon tietenkin, etten ikinä tulisi olemaan niin heikko kuin bobbyn äiti.
no omasta kokemuskesta voin sanoa,aikomoisessa helvetissä eläneenä,että koskaan ikinä en antais kenenkään satuttaa lapsiani.ja niin toimii jokainen normaali äiti.tilanteessa jossa mulle sanottiin että lapset tänne tai kuolet,saat itse päättää. vastasin loogisesti että vain kuolleen ruumiini yli.kyse oli siis exästä.joka ei ole mikään marjanpoimija.jos joku koskisi mun lapsiini,niin siinä tilanteessa,tappaisin vaikka miehen.äidin kuuluu olla vahva ja rakastaa lapsiaan enemmän kuin itseään.pelko ei ole mikään selitys.
hannibaali
Alibin satunnaislukija
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 11:36 pm
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja hannibaali »

susse kirjoitti:
hannibaali kirjoitti:vaikka oma moraalikäsitys olisikin hyvin vahva, ei silti varmasti voi ennustaa, kuinka itse toimisi tämäntyyppisessä tilanteessa. vuosikausien lannistaminen ja perheväkivalta voi muuttaa ihmisen persoonallisuutta hyvinkin rankasti ja lamaannuttaa täysin. toivon tietenkin, etten ikinä tulisi olemaan niin heikko kuin bobbyn äiti.
no omasta kokemuskesta voin sanoa,aikomoisessa helvetissä eläneenä,että koskaan ikinä en antais kenenkään satuttaa lapsiani.ja niin toimii jokainen normaali äiti.tilanteessa jossa mulle sanottiin että lapset tänne tai kuolet,saat itse päättää. vastasin loogisesti että vain kuolleen ruumiini yli.kyse oli siis exästä.joka ei ole mikään marjanpoimija.jos joku koskisi mun lapsiini,niin siinä tilanteessa,tappaisin vaikka miehen.äidin kuuluu olla vahva ja rakastaa lapsiaan enemmän kuin itseään.pelko ei ole mikään selitys.
njoo näin lapsettomana naisena on vain siis hyvin vaikeaa nähdä miten toimisi itse tuollaisessa tilanteessa. tiedän, äidin ja lapsen välinen rakkaus on jotai niin suurta rakkautta (ainakin sen tulisi olla), jotain sellaista mitä en ole vielä sattuneesta syystä kokenutkaan. :roll: varmasti jokainen hyvä äiti tekisi mitä tahansa lapsensa puolesta, se on hänen velvollisuutensa.
As I kissed her goodbye, I said, 'All beauty must die'. And lent down and planted a rose between her teeth.
Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace »

Kymmenvuotiaan, puoliksi suomalaisen Bobby-pojan kuolemasta tuomittu suomalaisäiti Niina Äikiä, 32, saa 54 000 kruunun (noin 5800 euroa) korvaukset pahoinpitelystä, jonka kohteeksi hän joutunut Hinsebergin naisvankilassa Ruotsissa.
Niina Äikiä joutui murhasta elinkautista istuvan, 27-vuotiaan vankitoverin hyökkäyksen kohteeksi viime vuoden syyskuussa. Nainen löi Äikiää posliinilautasella saatuaan tietää, että hänet siirrettäisiin toiselle osastolle.
Pahoinpitely oli niin vakava, että Äikiä oli kuljetettava ambulanssilla Örebron yliopiston sairaalan teho-osastolle.

Lähde: IL

Ei käy sääliksi ,ei.
Ihme kun maksetaan vielä korvauksia mokomalle 'äidille'. :?
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Minulla oli aikoinaan eron jälkeen erinomaisen oloinen ja tuntuinen suhde.
Mies tuntui pitävän tyttärestäni ja he tulivat toimeen.
Suhteen kestettyä jo lähes vuoden, mies ilmoitti, että tyttäreni on hänen mielestään ylivilkas ja rasittava.

(Tyttäreni, nyt jo iso teini, oli aivan normaali kolme vuotias, miehellä ei ollut omia lapsia, eikä kokemusta lapsista)

Pyysin miestä miettimään mitä sanoi ja toistamaan, jos edelleen oli samaa mieltä.
Hän toisti ja lensi siltä istumalta ovesta, eikä rukouksistaan huolimatta koskaan päässyt palaamaan elämäämme, vaikka sydämeni särkyikin ja ikävöin häntä paljon. Silloin, en enää vuosiin tietenkään.
Nuotio & Äreät Tiput
Sasse75
Sabrina Duncan
Viestit: 357
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 4:48 pm

Viesti Kirjoittaja Sasse75 »

Minney Magia kirjoitti:Muistan hyvin, kun tästä karmeasta jutusta kirjoitettiin lehdissä.
Pistää niin vihaksi tuollaiset ihmiset, että pihisen nytkin! En ymmärrä äitiä, joka muka "pelkää" niin paljon puolisoaan, että ei uskalla omaa lastansa puolustaa ja viedä turvaan. Paskapuhetta mun mielestä! Akka ihan yhtä syyllinen, mitä ukkokin.
Ja pelkkä törkeä pahoinpitely muka! :shock:
Veit jalat suustani! Oon täysin samaa mieltä!! Ennemmin pistäisin vaikka itse äijän kylmäksi, jos en siitä muuten eroon pääsisi, kun antaisin lapseni joutua kärsimään.
anneli1
Olivia Benson
Viestit: 727
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 12:30 pm

Viesti Kirjoittaja anneli1 »

Itkin silloin kun luin pikku-Bobbyn tapauksesta. Miten ihminen voi olla noin saatanallinen, että lasta kiduttaa ihan täyspäiväisesti??

Tuomiot tuli vain pahoinpitelystä. Siksikö kun se jatkui riittävän pitkään, eikä poika siihen heti kuollut. Lieventävä asianhaara varmaan kun poika pysyi kuitenkin elossa ja antoi ikään kuin luvan siihen, että järjestelmällinen pahoinpitely sai jatkua.

Näinköhän ruotsalainen tuomioistuin pähkäili.

Kyllä tää Bobbyn äiti oli samassa juonessa Eddynsä kanssa, naurettavaa tuo ´ajattelen Bobbya aina kun pyryttää´ -hölötys.
Wincentius
Martin Beck
Viestit: 758
Liittynyt: Su Loka 04, 2009 11:37 am
Paikkakunta: Ubi bene, ibi patria

Niina Häikiä vapautuu lokakuussa 2012

Viesti Kirjoittaja Wincentius »

Bobbyn äiti, Niina Äikiä (36), pääsee vapaaksi lokakuussa, kun 2/3-osaa 10 vuoden tuomiosta on kärsitty. Sitä odotellessa hänet siirretiin perhekotiin Örebro'n lähellä. Perhe, jossa Äikiä asuu syksyyn asti, on tietysti tietoinen, mitä hän on tehnyt. He ovat tavanneet Äikiän ja haluavat auttaa tätä. Äikiälle oli etsitty myös muita perheitä, jotka voisivat tämän majoittaa, mutta moni perhe oli vetäytynyt, kun ovat kuulleet kenestä on kysymys.

Äikiä ja isäpuoli Eddy Larsson ovat muuttaneet nimensä. Myös Eddy Larsson vapautuu syksyllä.

Lähde
Kirjoitan jatkossa laajemmat juttuni pääasiassa paremmin itselleni soveltuvalla alustalla (blogi). Osasyynä hiipuvaan läsnäolooni täällä on se, että asia-, käännös- ja/tai kirjoitusvirheitä ei 1. tunnin jälkeen voi enää korjata.
- WinCentius
Wincentius
Martin Beck
Viestit: 758
Liittynyt: Su Loka 04, 2009 11:37 am
Paikkakunta: Ubi bene, ibi patria

Re: Niina Häikiä vapautuu lokakuussa 2012

Viesti Kirjoittaja Wincentius »

Wincentius kirjoitti:Myös Eddy Larsson vapautuu syksyllä.
Näin tapahtui. Eddy Larsson on nyt vapaa mies, kuuden vuoden vankeuden jälkeen. Mies vapautui 15.10.2012 ja asustelee tätä nykyä Länsi-Ruotsissa.

Tunnettu ruotsalainen kriminologian professori, Leif GW Persson, on pettynyt siihen, että isäpuoli on jo vapaana.
Kriminolog Leif GW Persson är kritisk till att styvpappan redan är ute.

– Det är en jävla typ det där. Att han är ute ur fängelset redan efter sex år är väldigt lindrigt. Han är ju dömd tidigare och i folklig mening skyldig till mord, så visst är det anmärkningsvärt rent moraliskt.
Kuva

Lähde
Kirjoitan jatkossa laajemmat juttuni pääasiassa paremmin itselleni soveltuvalla alustalla (blogi). Osasyynä hiipuvaan läsnäolooni täällä on se, että asia-, käännös- ja/tai kirjoitusvirheitä ei 1. tunnin jälkeen voi enää korjata.
- WinCentius
Vastaa Viestiin