Perustulo - puolesta vai vastaan?
-
inner circle
- Harjunpää
Perustulo - puolesta vai vastaan?
Mitä ajatuksia perustulo herättää? Mikä olisi sopiva rahamäärä kuukaudessa ja olisiko perustulo toimiva uudistus sosiaaliturvajärjestelmään?
-
kakkosurpo
- Frank Columbo
Re: Perustulo - puolesta vai vastaan?
En kannata laiskuuteen johdattelevaa rahaa.
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin, ja tyhjyys siellä odottaa. Kukaan ei muista 10 vuoden päästä että olit edes olemassa. Reilu peli kaikille.
Minulla ei ole tähän oikein ollut selkeää kantaa aiemmin, kun en ole asiaan kovinkaan perehtynyt. Arvostamani professori Matti Virenin kirjoituksen luettuani, olen kuitenkin asettumassa ideaa vastaan. Perustelu pähkinän kuoressa on juurikin tuosta blogista otettu: "Minun on mahdotonta uskoa, että juristi-interventioiden jälkeen yksikään Suomessa oleva ihmisryhmä (tai tänne muuttoa suunnitteleva) jäisi vaille perustuloa." Ei siinä sinänsä mitään huonoa muuten kuin, että kustannuksethan siinä saattavat karata arvaamattomasti ja ollaan muutenkin parin vuoden päästä aika kusessa velkojemme kanssa, kun korot pomppaa. Ja nopeasti ja isosti pomppaakin, jos valtion maksukyky joutuu kyseenalaiseksi.
http://meeviren.puheenvuoro.uusisuomi.f ... keva-hanke
http://meeviren.puheenvuoro.uusisuomi.f ... keva-hanke
Kunniakansalaisillahan perustulo jo on Suomessa - ilmainen asunto, 3 lämmintä ateriaa ja 2 välipalaa päivässä, talvi- ja kesävaatteet ostetaan, ilmaista paini- sekä karateopetusta ja käyttörahaa jaetaan runsaasti kaiken tämän lisäksi.
En ole nähnyt tästä yhtään "puolesta vai vastaan" -äänestystä.
En ole nähnyt tästä yhtään "puolesta vai vastaan" -äänestystä.
PaxCow kirjoitti:Vaikka miten yritän, en kuule allahu akbaria.
Seppo Räty: ”Suomalainen keihäänheitto on mennyt polvien nosteluksi”Chefile kirjoitti:Minulla on kuule munaa lyödä pelkästään sillä munalla sinut taju kankaalle, sinä mielisairas hinaaja.
Eikös sossusta ja työmarkkinatuesta saa rahaa nytkin? Jos systeemiä muutetaan, herää ajatus väkisinkin, että onko tarkoitus nipistää jotain pois samalla?
-
Madeline_Poel
- Harjunpää
Todennäkösesti on, eli työttömät pakotetaan "ilmaistöihin" ja jos sinne menet, sossusta ei tule sitten yhtään mitään.Riukiu kirjoitti:Eikös sossusta ja työmarkkinatuesta saa rahaa nytkin? Jos systeemiä muutetaan, herää ajatus väkisinkin, että onko tarkoitus nipistää jotain pois samalla?
'Jouduin selän takia jäämään saikkarille v.-2011, vuoden sain sairaspäivärahaa ja kuntoutusta, sen jälkeen sairaspäiväraha loppui kokonaan, kun ei ollut muka "näyttöä".
Mun mielestä sillan alla asuminen ei ole ollenkaan niin huono vaihtoehto, kuin ilmaistyö jossain sellaisessa paikassa, missä ei tosiaankaan halua olla.
Kukaan ei ymmärrä minua, en edes minä itse
-
Merenkulkija
- Hercule Poirotin viikset
Kaikille perustulo. Vapauttaa suunnattomasti työvoimakustannuksia kelasta ja sossusta. Töissä käyvät luonnollisesti maksavat perustulonsa takaisin verotuksen muodossa.
En osaa sanoa, kuinka monta miljoonaa työtuntia menee kaikenlaisten anomusten käsittelyihin mutta tässä olisi yksinkertainen keino poistaa byrokratiaa ja säästää yhteiskuntakuluissa.
En osaa sanoa, kuinka monta miljoonaa työtuntia menee kaikenlaisten anomusten käsittelyihin mutta tässä olisi yksinkertainen keino poistaa byrokratiaa ja säästää yhteiskuntakuluissa.
Nythän työttömyysetuudet ja asumistuet maksaa Kela eli valtio ja toimeentulotuen kunta eli kaupunki. Ilmeisesti kaikki tuet halutaan Kelan alle. Veikkaan, että tuloksena on suuri määrä työttömiä sosiaalityöntekijöitä.Riukiu kirjoitti:Eikös sossusta ja työmarkkinatuesta saa rahaa nytkin? Jos systeemiä muutetaan, herää ajatus väkisinkin, että onko tarkoitus nipistää jotain pois samalla?
PaxCow kirjoitti:Vaikka miten yritän, en kuule allahu akbaria.
Seppo Räty: ”Suomalainen keihäänheitto on mennyt polvien nosteluksi”Chefile kirjoitti:Minulla on kuule munaa lyödä pelkästään sillä munalla sinut taju kankaalle, sinä mielisairas hinaaja.
-
inner circle
- Harjunpää
Toimeentulotuki siirtyy sosiaalitoimelta Kelalle 1.1.2017 ja samaan aikaan alkaa myös perustulokokeilu.Ärrkele kirjoitti:Nythän työttömyysetuudet ja asumistuet maksaa Kela eli valtio ja toimeentulotuen kunta eli kaupunki. Ilmeisesti kaikki tuet halutaan Kelan alle. Veikkaan, että tuloksena on suuri määrä työttömiä sosiaalityöntekijöitä.Riukiu kirjoitti:Eikös sossusta ja työmarkkinatuesta saa rahaa nytkin? Jos systeemiä muutetaan, herää ajatus väkisinkin, että onko tarkoitus nipistää jotain pois samalla?
Lisäksi Kela rekrytoi uusia työntekijöitä, kun toimeentulotukiasiat siirtyvät heille.
Entä jos heitettäisiin kaikki tuet romukoppaan ja maksettaisiin kaikille suomalaisille perusrahaa. Siis ihan kaikille, jopa työssäkäyville!Jos jaksaisin ponnistaa vaimoni raskaaksi, hän saisi äitiysvapaan ajalta äitiysrahaa. Minä saisin vauvan synnyttyä isyysrahaa ja myöhemmin minä tai vaimo vanhempainrahaa.
Lapsi saisi tietysti lapsilisää 17-vuotiaaksi saakka. Jos minulla olisi asevelvollisuus suorittamatta, perheeni saisin varusmiehen päivärahan lisäksi perusavustusta.
Jos joutuisin työttömäksi, saisin työttömyyskorvausta tai peruspäivärahaa.
Jos töissä ollessani sairastuisin tai loukkaantuisin, saisin sairaspäivärahaa. Toivottavasti tilanne ei kuitenkaan olisi niin paha, että joutuisin työkyvyttömyyseläkkeelle saati kansaneläkkeelle. Jos joutuisin kuitenkin vaihtamaan ammattia, saisin aikuiskoulutustukea tai vaikka yrittäjän starttirahaa.
Lapseni saisi opintotukea ... jne.
Totta kai tämä tietäisi sekä sekä verojen nousua (eläkeläiset) että palkkojen laskua (palkansaajat), mutta myös julkisen sektorin työpaikkojen vähenemistä.
- PiikkiSika
- Adrian Monk
Vastaan ihan 100%:sti - tollanen perustulo ratkaisu nyt vaan on niin ilmiselvä poliitikkojen "pakotie". Samojen poliitikkojen, jotka ovat kyvyttömiä hoitamaan kansakunnalle toimivaa ratkaisua hyvään elintasoon ja yrityksille keinoja selvitä investoinneista ja lisätyövoiman palkkaamisesta. Yhteiskunnan hätäapu eli perustulo ei ole ratkaisu mihinkään - sen vaikutus vastaa tehokkuudeltaan samaa, kuin esim. jatkuvan ruoka-avun toimittaminen nälänhädästä kärsiviin kehitysmaihin...vaikka siitä hyvä mieli hetkellisesti tuleekin, niin sitä ei kestä ainakaan tämän maan hartiat pidemmän päälle, etenkin kun ne "hartiat" kapenevat kapenemistaan!
! ! ! Eläköön EU-direktiivit ja kansan syväkyykky ! ! !