Hells Angels "old school "

Sana on vapaa, jos uskaltaa...
mr58
Remington Steele
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 8:14 pm

Re: Hells Angels "old school "

Viesti Kirjoittaja mr58 »

Toivottavasti tämä ei mene pelkästään minun ja Koimiehen keskusteluksi. OS sisältää oikeastaan tiivistettynä kahta asiaa, lifestyle ja pyörien rakentelu. Itse rajaisin tuon ensimmäisen perinteisessä muodossaan päättyneen jopa aiemmin kuin 80 luvulle. 70 luvun alkuun ja jopa aiemmin niihin aikoihin kun joukkopako Berdoosta alkoi. Kun puhutaan että yksi aikakausi päättyi -69 Altamontiin niin 60 luvun jälkeen Sonny Barger sanoi itsekin että asiat muuttuivat 70 luvulle tultaessa.
Kun HA kasvoi ja levittäytyi oli se yksi suuri syy siihen miksi toiminta muuttui ja oli pakko järjestäytyä isommassa mittakaavassa että asiat pysyisivät kondiksessa. Toiminnan keskittyminen Oaklandiin ja Berdoon chapterin, joka kuitenkin oli perustaja, aseman hiipuminen varmaan vaikutti myös suuresti. Enää HA ei ollut pelkästään joukko moottoripyörillä aikaansa viettävä joukko vaan aika tiukasti organisoitu kerho. Tämä on luonnollisesti vaikuttanut tuohon lifestyleen ja muuttanut siten kerhon luonnetta. Myös levittäytyminen Amerikan ulkopuolelle on vaikuttanut suuresti asiaan.
Toinen asia OS meiningistä on sitten pyörien rakentelu ja tämähän on sitten asia joka ei välttämättä ole muuttunut niin paljoa. Varsinaisia OS hengen mukaisia pyöriä ei enää rakenneta niin paljoa ( etujarrut pois, jäykkä perä, pieni tankki ym) mutta etenkin vanhemmat kerholaiset varmaan niitä vielä tekevät. Tieliikenne lait ovat osaltaan vaikuttaneet asiaan vaikka HA kerholaiset eivät niistä aina ole niin piitanneetkaan. Myös ikä tekee tehtävänsä ja halutaan ajaa turvallisemmilla pyörillä. Sonnykin ajelee nykyään melkein full dresserilla vaikka lyttäsi ne joskus viikonloppu ajelijoiden pyöriksi. Myönsi toki itsekin että aika tekee tehtävänsä ja kroppa ei tahdo enää kestää. Siksi pyörän pitää olla sellainen jolla voi ajaa pitkiä matkoja kropan pahemmin kärsimättä.
Loppuun vielä sellainen asia, että mielestäni tämä threat on väärässä paikassa mutta en oikein keksinyt sille muutakaan osastoa ja kun täällä puhutaan muistakin kerhoista niin onhan se määrätyssä mielessä loogisesti ajatellen helppo löytää.
mr58
Remington Steele
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 8:14 pm

Re: Hells Angels "old school "

Viesti Kirjoittaja mr58 »

Sen verran vaikka nyt menee offtopic linjalle. Niin on vienyt mukaansa tämä tutkimusretki että monen vuoden jälkeen iski pyöräkuume ja vakavissani olen nyt hankkimassa itselleni kulkupeliä. Kun nyt vaan malttaisi lähteä hankinnassa maltillisesti liikkeelle ja sitten kun nälkää kasvaa niin samalla pyörän koko. Viimeinen niitti oli se kun olin kaverin kyydissä eilen Goldwingillä. Niin tarkoitus olisi rakennella itse oman mielensä mukaista riisuttua chopperia. Palataan asiaan.
mr58
Remington Steele
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 8:14 pm

Re: Hells Angels "old school "

Viesti Kirjoittaja mr58 »

Katselin tuossa vanhoja kuvia ja filmejä ja ainakin yksi HA kantoi ja kantaa liivejä eikä toisinpäin. Ei vähempi kuin Sonny Barger, tosin hänellä on varaa mutta ei mitään ylimääräisiä krumeluureja liiveissä. Itse olen sitä mieltä että 60 ja 70 luvun tyyliin hyvin pelkistetyt liivit ovat jotenkin coolimmat ja kuvastavat ideologiaa paremmin. Etenkin Keski-Euroopan chaptereissa näkyy olevan hyvin paljon kaikenlaista vuosimerkkiä ja koristeita. Tämä on vaan minun mielipide, mutta näin minusta tuntuu. En ole vielä tutkinut asiaa missä vaiheessa noita liivejä alettiin koristella enemmän. Amerikan puolella ei siihen ole kuvien perusteella menty niin paljoa. Täytyy tutkia asiaa.
Yeoldeaxe
Scooby-Doo
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Syys 11, 2015 9:56 pm

Re: Hells Angels "old school "

Viesti Kirjoittaja Yeoldeaxe »

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... amont.html

Yks näkökulma miten hommat meni
Taisivat olla eri kerhoja samalla berdoo ja frisco
Yhdisti kai osavaltio
mr58
Remington Steele
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 8:14 pm

Re: Hells Angels "old school "

Viesti Kirjoittaja mr58 »

69 San Jose sai täydet värit. Altamontissa näkyy aika monta San Josen prospectia. Saikohan kerho värit tuon jälkeen, yritys ainakin oli kova. Friscon ja Oaklandin jäsenet häärivät päällimmäisenä tuolla, Frisco ehkä näkyvämmin. Sen erottaa pienistä death head logoista. Berdoo oli tuohon aikaan jo menettänyt asemansa emokerhona Oaklandille. Berdoon jäsenten elämä tehtiin hankalaksi lainvartijoiden toimesta ja moni pakeni Oaklandiin jossa tuohon aikaan vielä sai liikkua vapaammin. 60 luvulla kaikkien Californian chaptereiden alarockeriin tuli teksti California. Siksi Altamontissa näkyi pelkkiä California Hells Angelseja, poikkeuksena tuo San Jose joka oli Prospect kerho. Olen käynyt läpi lukemattoman kasan Altamontissa otettuja kuvia ja monissa niissä näkyy liivin etupuolella mistä kerhosta kyseinen jäsen on. Esimerkiksi majavahattuinen jäsen joka veti Jefferson Airplanen solistia Marty Balinia turpaan, oli Oaklandin "Animal". Hän kuoli 80 luvulla moottoripyörä onnettomuudessa. Friscon tummatukkainen "Billy Fritsch " on myös näkyvästi esillä. Hän oli muuten tuo kaveri joka tuossa artikkelissa oli varoittanut Jaggeria menemästä lavalle. Billy oli myös toinen niistä enkeleistä jotka vierailivat George Harrisonin kutsusta Englannissa. Billy harrasti myös runoilemista ja oli monien bändien hyvä ystävä. Sonny Barger vilahtaa kuvissa vain muutaman kerran ja ei ollut aktiivinen lavan touhussa, hän oli osan aikaa alhaalla pyöriä vahtimassa. Frenzy joka omisti ravintolan vilahtaa monta kertaa, pienikokoinen kaveri isolla pääkallokuvalla. Terry the Tramp oli vahtimassa miksauspöydän luona ja siksi häntä ei näy. Tuli kuulemma hyvin toimeen jengin kanssa ja diggaili musaa. Skip käy kuiskaamassa Jaggerin korvaan jotain, hattu päässä. Pääosin lavalla hääri Friscon kerholaisia jotka tunnistaa sekä pienemmästä pääkallologosta että liivin etupuolella olevasta Frisco merkistä.
Avatar
Scruffy
Martin Riggs
Viestit: 648
Liittynyt: Pe Kesä 21, 2013 8:19 pm

Re: Hells Angels "old school "

Viesti Kirjoittaja Scruffy »

Juttua Terry the Trampista.

http://nicatic.com/TerrytheTramp.html
Jail's not so bad. You can make sangria in the toilet. Course, it's shank or be shanked.
mr58
Remington Steele
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 8:14 pm

Re: Hells Angels "old school "

Viesti Kirjoittaja mr58 »

Terry oli aikalaistensa mukaan varsinainen ultimate Angel. Elämäntyyli oli hyvin free. Terry kohtaloksi tuli huumeet ja nimenomaan suonensisäiset. Kun neulakielto tuli Oaklandissa voimaan Terry meni takaisin Berdoon chapteriin jossa kieltoa ei vielä ollut. Sittemmin hän menehtyi Seconalin yliannostukseen. Sonny on jossain sanonut että hän otti Terryn kuoleman hyvin raskaasti ja ennen sitä tuon "karkotuksen" Berdoohon. Terry oli kuitenkin eräänlainen keulakuva juuri oman tyylinsä takia ja vaikka oli hieman sekopää niin hyvin monet pitivät hänestä. Kova elämä vei kolmekymppisenä.
mr58
Remington Steele
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 8:14 pm

Re: Hells Angels "old school "

Viesti Kirjoittaja mr58 »

Palstoilla välillä, kova sairaus vaikea uniapnea vie voimia mutta tiedossa helpotusta viikon päästä maskin kautta. Mutta asiaan, en tiedä kuinka moni on nähnyt elokuvan Dead in 5 heartbeats, perustuu Sonny Bargerin samannimiseen kirjaan. Itse katsoin sen vuosi sitten kesällä. Englannin kieli on hyvä hallita koska elokuvaa ei toistaiseksi saa täältä. Jos on lukenut Sonnyn kirjoja niin yhtymäkohtia ja jopa henkilöitä Old school ajoilta voi bongata. Pienellä budjetilla tehty leffa mutta kuuluu jokaisen asiasta kiinnostuneen katsoa, omasta mielestäni. Ainoa elokuva missä puna valkoisia värejä on käytetty liiveissä, lukuunottamatta 60 luvun muutamaa Hells angels elokuvaa. Ilman Sonnya ei varmaan olisi saanut käyttää. Ihan alussa on kohtaus missä mies kohtelee kaltoin naistaan. Paikalle tulee yksinäinen motoristi ( selvästi Sonny 60 luvun tyylissään) lyö kaverin maahan ja sanoo legendaariset sanat ; everybody is a tough gyu, until you meet one. Tällaista tänään.
overdose
Harjunpää
Viestit: 332
Liittynyt: To Tammi 12, 2012 7:23 pm

Re: Hells Angels "old school "

Viesti Kirjoittaja overdose »

mr58 kirjoitti:Englannin kieli on hyvä hallita koska elokuvaa ei toistaiseksi saa täältä.
Pilkun viilantaa mutta oletan että tarkoitat tekstitettynä. Kyseistä leffaa sai vielä ainakin vähän aikaa sitten tilattua kopteri lehden postimyynnistä.
"Weak men threaten, real men act"
- Varg Vikernes
mr58
Remington Steele
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 8:14 pm

Re: Hells Angels "old school "

Viesti Kirjoittaja mr58 »

Juu nimenomaan tekstitettynä. Itse tuon tosiaan katsoin netistä.
mr58
Remington Steele
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 8:14 pm

Re: Hells Angels "old school "

Viesti Kirjoittaja mr58 »

Tässä on ollut hiljaista jonkun aikaa kun viime vuosi oli enemmänkin sellainen Sairaskertomus. Nyt alkaa palautua ja pari kirjaa olen hankkinut ja pystynyt jo lukemaankin. Myös netissä olen törmännyt moniin todella mielenkiintoisiin artikkeleihin ja löytänyt uusia kuvia ja myös liikkuvaa kuvaakin. 60 ja 70- luvullahan tuo kuvauskalusto ei ollut mitenkään yleistä ja siksi niitä pitää metsästää mitä moninaisimmilla avainsanoilla. Mutta palaan asiaan tarkemmin tässä ja aiheena on edelleen HA old school ja sen syntyvaiheet, myös Suomessa.
mr58
Remington Steele
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 8:14 pm

Re: Hells Angels "old school "

Viesti Kirjoittaja mr58 »

Kun tuossa sairastelin niin minulla oli aikaa surffailla netissä pitkin poikin. Tietysti myös paljon yhden lempiaiheeni parissa "tutkimassa" moottoripyöräklubien old school meininkiä. Paljon löysin kaikkea mielenkiintoista mutta yksi vangitsi minut totaalisesti ruudun ääreen. Barry Maysonin puhe jossain hengellisessä kokouksessa. Eräs puheista joka on eniten vaikuttanut minuun. En voinut lopettaa vaan oli katsottava se loppuun. Paljon myös huumoria sisältänyt "todistus" mutta se mikä siitä teki uskottavan ja vaikuttavan oli Maysonin menneisyys. Vuosien jäsenyys moottoripyöräkerhoissa ja lopulta Hells Angelsin jäsenyys. Tilasin kirjan samantien ja luin sen yhdellä istumalla. Kirja oli aika karua luettavaa ja siitä tuli välillä jopa ahdistava olo. Lopulta Mayson ajautui siihen pisteeseen että hän halusi pois HA:sta. Tuolloin siinä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin kuolema. Häntä oli pyydetty eliminoimaan muutama tyyppi joissa oli entisiä kavereita mukana. Barry oli sanonut että hän on Hells Angel mutta murhaaja hän ei ole. Asiat ajautuivat lopulta siihen pisteeseen että häntä ajettiin takaa, mutta lopulta Hells Angels jätti Barry Maysonin rauhaan. Tässä on mainittava se seikka että Mayson tuli uskoon ja perusti oman hengellisen moottoripyöräkerhon. Itseeni teki vaikutuksen tuo puhe joka on kyllä Youtubessa nähtävissä.
Mitä sitten itse kirjasta. Niinkuin sanoin se on hyvin raskasta luettavaa mutta kääntäjä ei ole kyllä ollut tietoinen scenestä ollenkaan. Virheitä on paljon jotka häiritsevät lukemista. Yksi suurimmista on mielestäni se että kerhojen nimet on suomennettu. Se ottaa pahasti silmään, Pakanat, Hunnit, Ahdistajat, Helvetin Enkelit ym. Kerho perinteen mukaisesti ne olisi pitänyt kirjoittaa englanniksi, Pagans, Hunns ym. Myöskään pyöristä ei käytetä oikeata nimeä Chopper. Monia tällaisia pieniä yksityiskohtia jotka ainakin minua häiritsivät. Itse tarinassa keskitytään myös hyvin paljon nimenomaan Maysonin alkuvuosiin kerhoissa, mutta HA:ssa hän ei kerinnyt olemaankaan kuin reilut kolme vuotta. Olisin odottanut kyllä enemmän asioita nimenomaan Hells Angelseista. Kovaa on kuitenkin peli ollut 60 luvun lopussa ja 70 luvulla, kirjan mukaan ihan raakaa bisnestouhua ja varsinainen old school koulukunta on kadonnut jo taka-alalle vaikka Barrykin lähti koko pyörätouhuun nimenomaan tuon vapaudenkaipuun takia.
Toisenlainen näkökulma ja ei ollenkaan huono. Jos joku pelkää tuota kirjaa lukea "Jeesusjuttujen " takia niin viimeiset sivut vasta sivuavat sitä aihetta. Kirja itseasiassa päättyy siihen kääntymiseen.
lepajoki
Olivia Benson
Viestit: 727
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 10:56 am

Re: Hells Angels "old school "

Viesti Kirjoittaja lepajoki »

Ainii tommonenkin kirja on olemassa. Olen itse lukenut kyseisen opuksen joskus 20 vuotta sitten(olikohan nimi joku langennut enkeli, tai vastaava). Silloin kiinnosti nuo kuviot vielä enemmässä määrin.
sedusamuli
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Syys 20, 2011 9:47 pm

Re: Hells Angels "old school "

Viesti Kirjoittaja sedusamuli »

lepajoki kirjoitti:Ainii tommonenkin kirja on olemassa. Olen itse lukenut kyseisen opuksen joskus 20 vuotta sitten(olikohan nimi joku langennut enkeli, tai vastaava). Silloin kiinnosti nuo kuviot vielä enemmässä määrin.
Tästä löytyy VHS videokin.kirja on kyllä parempi,tosin fiktiota ja loppu on sontaa niinku uskovaisten kirjat muutenkin.niistä kannattaa lukea vaan siihen asti kun tulevat uskoon siihen asti monet oikeasti hyviä.
Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas.

Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!( Pahkasika).
lech
Martin Riggs
Viestit: 633
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 9:55 am

Re: Hells Angels "old school "

Viesti Kirjoittaja lech »

mr58 kirjoitti:Kun tuossa sairastelin niin minulla oli aikaa surffailla netissä pitkin poikin. Tietysti myös paljon yhden lempiaiheeni parissa "tutkimassa" moottoripyöräklubien old school meininkiä. Paljon löysin kaikkea mielenkiintoista mutta yksi vangitsi minut totaalisesti ruudun ääreen. Barry Maysonin puhe jossain hengellisessä kokouksessa. Eräs puheista joka on eniten vaikuttanut minuun. En voinut lopettaa vaan oli katsottava se loppuun. Paljon myös huumoria sisältänyt "todistus" mutta se mikä siitä teki uskottavan ja vaikuttavan oli Maysonin menneisyys. Vuosien jäsenyys moottoripyöräkerhoissa ja lopulta Hells Angelsin jäsenyys. Tilasin kirjan samantien ja luin sen yhdellä istumalla. Kirja oli aika karua luettavaa ja siitä tuli välillä jopa ahdistava olo. Lopulta Mayson ajautui siihen pisteeseen että hän halusi pois HA:sta. Tuolloin siinä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin kuolema. Häntä oli pyydetty eliminoimaan muutama tyyppi joissa oli entisiä kavereita mukana. Barry oli sanonut että hän on Hells Angel mutta murhaaja hän ei ole. Asiat ajautuivat lopulta siihen pisteeseen että häntä ajettiin takaa, mutta lopulta Hells Angels jätti Barry Maysonin rauhaan. Tässä on mainittava se seikka että Mayson tuli uskoon ja perusti oman hengellisen moottoripyöräkerhon. Itseeni teki vaikutuksen tuo puhe joka on kyllä Youtubessa nähtävissä.
Mitä sitten itse kirjasta. Niinkuin sanoin se on hyvin raskasta luettavaa mutta kääntäjä ei ole kyllä ollut tietoinen scenestä ollenkaan. Virheitä on paljon jotka häiritsevät lukemista. Yksi suurimmista on mielestäni se että kerhojen nimet on suomennettu. Se ottaa pahasti silmään, Pakanat, Hunnit, Ahdistajat, Helvetin Enkelit ym. Kerho perinteen mukaisesti ne olisi pitänyt kirjoittaa englanniksi, Pagans, Hunns ym. Myöskään pyöristä ei käytetä oikeata nimeä Chopper. Monia tällaisia pieniä yksityiskohtia jotka ainakin minua häiritsivät. Itse tarinassa keskitytään myös hyvin paljon nimenomaan Maysonin alkuvuosiin kerhoissa, mutta HA:ssa hän ei kerinnyt olemaankaan kuin reilut kolme vuotta. Olisin odottanut kyllä enemmän asioita nimenomaan Hells Angelseista. Kovaa on kuitenkin peli ollut 60 luvun lopussa ja 70 luvulla, kirjan mukaan ihan raakaa bisnestouhua ja varsinainen old school koulukunta on kadonnut jo taka-alalle vaikka Barrykin lähti koko pyörätouhuun nimenomaan tuon vapaudenkaipuun takia.
Toisenlainen näkökulma ja ei ollenkaan huono. Jos joku pelkää tuota kirjaa lukea "Jeesusjuttujen " takia niin viimeiset sivut vasta sivuavat sitä aihetta. Kirja itseasiassa päättyy siihen kääntymiseen.
Kiitos kun jaksat paneutua aiheeseen. Kiinnitti huomiota se, kun sua häiritsi kerhojen nimien suomennokset. Haittaako sua, jos joku sanoo että kävi enkelien kerhohuoneella ottamassa pari kaljaa? Tai jos joku sanoo, kun oli Aasiassa niin kävi sikäläisten enkeleiden klubilla. Itseäni ei haittaa, kai se 'enkelit' on niin vakiintunut suomalaisten käyttöön.
Vastaa Viestiin