Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
isoäiti
Poliisikoira Rex

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja isoäiti »

Kukapa sitä tietää mitä testejä kropasta on tehty, paitsi viranomaiset tietenkin tietävät.
Riippuu varmaan hiukan siitäkin kuka olisi ollut isä kandidaatti, tai epäilty sellainen.
Mutta jos näin on ollut niin paljon on pelissä ollut kun on pitänyt surmata lapsen kantaja.

Tämähän on nyt tällaista pohdintaa mahdollisesta motiivista surmaan ja vatsan avaamisen tarpeesta

Sadistinen väkivalta +anatomian tuntemus tekoa tehdessä tuo muitakin vaihtoehtoja motiiviin.
-Pelkästään omien sadististen halujen toteuttaminen.
-Kosto jostain koetusta vääryydestä.
-Onko ollut laululintunen ja kostoa siitä.
-Kiduttamalla kiristetty tietoa jostain, kenelle olet puhunut, missä se on....
-Toteutettu seksuaalista fantasiaa, ehkä kuvattukin?..
-Transu halunnut leikkiä naisen sukuelimillä.
-Jos tuossa kropan nenässä onkin arpi niin se tuo mieleen afrikkalaisten sissien julman
tavan hukuttaa uhri omaan vereensä? onko se arpi vai vain tahra nenän varressa uhrilla?.
Tay77
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

En ole profiloija enkä ammattilainen mutta ajattelinpa silti kirjoittaa mielipiteeni.

Minua on pitkään vaivannut tässä jutussa, että mahdollinen "sarjamurhaaja" on usein profiloitu naisten vihaajaksi, joka olisi nimenomaan "saalistanut" erityisesti tummahiuksisia, alkoholisoituneita naisia. Johtuen jopa siitä, että tekijän oma äiti olisi ollut alkoholisti tms.

Jos ihan järjellä miettii, eikö tällaisen naisten vihaajan olisi luonnollisestikin helpompi lähestyä ja saada lähtemään mukaansa nimenomaan humalaisia naisia, jotka saattavat olla alttiimpia "houkutuksille" ("lähdetkö mukaani, tässä olisi sinulle vähän viinaa ja muutama pilleri"). Tällaiset enemmän tai vähemmän humalassa olevat ihmiset kun ovat luultavasti myös puolustuskyvyttömämpiä, kuin vaikkapa arkiaamuna ruuhka-aikaan junaa asemalla odottavat perheenäidit??

Ymmärrän tietysti, että minua järkevämmät henkilöt ovat näitä profilointeja tehneet. Pohdiskelen vaan, onko tuolla humalatilalla/alkoholismilla oikeasti tekijälle kuitenkaan välttämättä mitään sen suurempaa merkitystä. Muuta kuin, että tällaiset naiset ovat "helpompia" uhreja ja tekojen ajankohta ollut sellainen, ettei paikalla ole paljonkaan silminnäkijöitä...
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks
hannu hanhi
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Tay77 kirjoitti:En ole profiloija enkä ammattilainen mutta ajattelinpa silti kirjoittaa mielipiteeni.

Minua on pitkään vaivannut tässä jutussa, että mahdollinen "sarjamurhaaja" on usein profiloitu naisten vihaajaksi, joka olisi nimenomaan "saalistanut" erityisesti tummahiuksisia, alkoholisoituneita naisia. Johtuen jopa siitä, että tekijän oma äiti olisi ollut alkoholisti tms.

Jos ihan järjellä miettii, eikö tällaisen naisten vihaajan olisi luonnollisestikin helpompi lähestyä ja saada lähtemään mukaansa nimenomaan humalaisia naisia, jotka saattavat olla alttiimpia "houkutuksille" ("lähdetkö mukaani, tässä olisi sinulle vähän viinaa ja muutama pilleri"). Tällaiset enemmän tai vähemmän humalassa olevat ihmiset kun ovat luultavasti myös puolustuskyvyttömämpiä, kuin vaikkapa arkiaamuna ruuhka-aikaan junaa asemalla odottavat perheenäidit??

Ymmärrän tietysti, että minua järkevämmät henkilöt ovat näitä profilointeja tehneet. Pohdiskelen vaan, onko tuolla humalatilalla/alkoholismilla oikeasti tekijälle kuitenkaan välttämättä mitään sen suurempaa merkitystä. Muuta kuin, että tällaiset naiset ovat "helpompia" uhreja ja tekojen ajankohta ollut sellainen, ettei paikalla ole paljonkaan silminnäkijöitä...
Yksi syy on varmasti ollut se, että alkoholiongelmaisten naisten perään ei välttämättä heti huudella eikä poliisi välittömästi käynnistä etsintöjä. Haantien omaiset yrittivät tehdä katoamisilmoitusta melko pian, mutta poliisi oletti Maaritin ryyppyreissun vain venähtäneen. Vaikka murhaaja ei olisi entuudestaan tuntenut naisia, alkoholiongelma on ollut helppo päätellä. Lukkarinen odotti keskiviikkoaamuna oven vieressä viinakaupan aukeamista. Haantietä taas ei humalatilan vuoksi päästetty sisään Järvenpään Zapataan. Asioista vähän ymmärtäväkin tajuaa, että nämä ovat alkoholiongelmaan viittaavia asioita. Hellun humalatilasta kyytiin noustessa en tiedä, mutta todennäköisesti Hellustakin mies saanut signaalin, minkä perusteella on tunnistanut tämän ongelmakäyttäjäksi.

Yhdysvalloissa prostituoidut ja teini-ikäiset kotoa karkaajat ovat sarjamurhaajille mieluista riistaa juuri siksi, että heidän peräänsä ei heti huudella. Tässä on samankaltaisuutta tähän Hikiän hiekkakuoppamieheen. Itse asiassa virallisessa profiloinnissa miestä ei ole profiloitu naisten vihaajaksi, vaan se on ollut enemmänkin kyökkisalapoliisien arvio. Toki tummilla hiuksilla on jokin merkitys, mutta herkästi se menee ylipsykologisoinniksi, jos ei tiedä tarkemmin faktoja. Itse pyrin sellaista välttämään.
dazu
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja dazu »

Senhän on KRP profiloinut, että mies valitsisi uhreikseen juuri tummatukkaisia päihdeongelmaisia naisia ja, että uhrit symboloisivat miehen äitiä.
Sarjamurhaajiahan on erilaisia ja joillain on kohderyhmänään yksinkertaisesti vaikka liftaritytöt, tai prostituoidut... Joillain sarjamurhaajilla on kuitenkin spesiaalimpi uhrivalinta. Esimerkiksi Ted Bundyn uhrit olivat kaikki tummatukkaisia yliopistossa opiskelevia nuoria naisia. Bundyn uhrit muistuttivat hänen ensimmäistä tyttöystäväänsä, joka oli tummatukkainen ja opiskeli yliopistossa. Toisaalta yliopisto-opiskelijat olivat Bundylle tuttuja, koska hän opiskeli itsekin yliopistossa.
Järvenpään sarjamurhaajan osalta on kaiketi arveltu, että taustalla olisi samantyyppinen kuvio, kuin Ted Bundylla. Järvenpään sarjamurhaajan uhrit muistuttivat ehkä hänen entistä vaimoaan, tai äitiään.
Naisiahan voi saada autoonsa monella eri konstilla... Sitä voi ottaa kyytiin liftaavia teinejä, kuten Ensio Koivunen, tai Harri Leppinen, tai sitä voi tarjota kyytiä humalaisille naisille ravintoloiden edustalla. Järvenpään sarjamurhaaja valitsi tietynlaisen toimintatavan ja se voi kertoa siitä, että hän halusi juuri tietynlaisia uhreja.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
hannu hanhi
Axel Foley

Poliisi on käyttänyt esimerkiksi ilmaisua, mies "saattaa tuntea vastenmielisyyttä naisia kohtaan". Hellulle mies on oli puhunut huonoista väleistään vaimonsa kanssa. Varsinaisesta naisvihasta ei puhuta. Tietysti tuollainen ihminen on täynnä vihaa ja hän saa seksuaalista tyydytystä tietynlaisten naisten tappamisesta.

Mistä on dazu peräisin tuo tieto, että KRP:n mukaan uhrit symbolisoivat tekijän äitiä? Tällaista en kyllä tiedä kerrotun missään. Varmasti sitä on minfossa spekuloitu, mutta KRP tai mikään lehtijuttu ei ole mitään siihen viittaavaakaan väittänyt.

Tässä lähteitä, joissa on käsitelty profilontia:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/09/1 ... it-haantie

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hausj%C3% ... oppasurmat

https://www.iltalehti.fi/uutiset/201106 ... 7_uu.shtml
Tay77
Rico Tubbs

hannu hanhi kirjoitti: ...
Yhdysvalloissa prostituoidut ja teini-ikäiset kotoa karkaajat ovat sarjamurhaajille mieluista riistaa juuri siksi, että heidän peräänsä ei heti huudella. Tässä on samankaltaisuutta tähän Hikiän hiekkakuoppamieheen. Itse asiassa virallisessa profiloinnissa miestä ei ole profiloitu naisten vihaajaksi, vaan se on ollut enemmänkin kyökkisalapoliisien arvio. Toki tummilla hiuksilla on jokin merkitys, mutta herkästi se menee ylipsykologisoinniksi, jos ei tiedä tarkemmin faktoja. Itse pyrin sellaista välttämään.
Juuri tällaista "yliprofiloimista" tarkoitin. Ja tosiaan tällä "naisvihalla", josta puhuin, tarkoitin juuri tätä myöhemmin mainitsemaasi "saattaa tuntea vastenmielisyyttä naisia kohtaan" -ilmaisua, jota poliisi on käyttänyt.

Eli eikö uhrien samankaltaisuus voisi johtua VAIN siitä, että tekijä valitsi ns. helppoja uhreja?? Ilman, että taustalla olisi mitään sen kummempaa vihaa tai kaunaa vaikkapa äitiään, alkoholisteja tai tummahiuksisia naisia kohtaan.
Pahoittelen typerää esimerkkiäni: jos minä kokisin tarvetta käydä ryöstämässä ihmisiltä rahaa, eikö olisi "järkevämpi" valita uhriksi vaikkapa huonokuntoinen vanhus yksin pankkiautomaatilla. Kuin vaikkapa parimetrinen kaapinkokoinen bodari. Se, että valitsisin uhreiksi juuri "helppoja" vanhuksia, ei silti tarkoittaisi, että minulla olisi mitään kaunaa ikäihmisiä kohtaan! Tai oma isovanhempi-suhteeni olisi ollut jotenkin huono...

metsätonttu

Viesti Kirjoittaja metsätonttu »

hannu hanhi kirjoitti: Mistä on dazu peräisin tuo tieto, että KRP:n mukaan uhrit symbolisoivat tekijän äitiä?
Maininta äiti kytkennästä löytyy ainakin Yle:n kadonneet-maarit-haantien jaksosta.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/09/1 ... it-haantie

Kohdasta 21:58 eteenpäin. "Profiloinnin ja Hellun kautta saatujen tietojen mukaan poliisi on päätynyt seuraaviin johtopäätöksiin"

Kohdasta 22:15 eteenpäin: "Hän on luonteeltaan sulkeutunut, kykenemätön solmimaan normaaleja naissuhteita. Toinen mahdollisuus on, että hän tuntee syvää inhoa alkoholisoituneita naisia kohtaan. Tällöin hänellä saattaisi olla itsellään muistoja alkoholisti äidistä."

Muistelisin lukeneeni myös jostain lehdestä, että poliisin profiloinnin perusteella on pidetty mahdollisena, että tekijän äidin hiukset olisivat olleet myös tummat. Tähän ei kyllä ole tarjolla asian vahvistavaa linkkiä.
dazu
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja dazu »

^Kiitokset metsätontulle, ehdit ennen minua. Juuri näihin samoihin juttuihin, mitkä toit esiin, myös minun käsitykseni siitä, että olisi profiloitu, että tekijällä on ollut huono äitisuhde ja, että uhrit olisivat symboloineet tekijän äitiä, perustuu.
Tätä käsitystäni täyttää myöskin John Douglasin ja muiden amerikkalaisten profiloijien jutut vastaavista tapauksista. Douglasin mukaan Viiltäjä-Jack oli henkilö, joka ei ollut todennäköisesti koskaan ollut parisuhteessa ja, jonka uhrit symboloivat hänen äitiään. Tähän on päädytty mm. siltä pohjalta, että uhrit olivat arviolta tekijää huomattavasti vanhempia ja, että raiskausta, tai yhdyntää ei ollut tapahtunut.
metsätonttu kirjoitti:Muistelisin lukeneeni myös jostain lehdestä, että poliisin profiloinnin perusteella on pidetty mahdollisena, että tekijän äidin hiukset olisivat olleet myös tummat. Tähän ei kyllä ole tarjolla asian vahvistavaa linkkiä.
Saman jutun muistan minäkin lukeneeni.

Lisäksi on mm. tämä tähän ketjuun kai kolmesti linkittämäni tapaus Main South Woodsmanista, eli Alex Scesnystä, jonka kaikki uhrit olivat päihdeongelmaisia prostituoituja ja myös useamman lapsen äitejä. John Kellyn ja Joel Rifkinin(köhöm köhöm) mukaan Woodsman tappoi juuri äitiään symboloineita naisia.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
hannu hanhi
Axel Foley

Mielelläni kuulisin, minkä lähteen perusteella poliisi epäilee tekijän äidin olleen tummatukkainen. Haantietä koskevassa jaksossa siis poliisi sanoo, että miehellä saattaisi olla muistoja alkoholistiäidistään. Näiden tietojen perusteella ei voida vielä sanoa, että poliisi etsii tekijää, jonka äiti on ollut tummatukkainen alkoholisti.

Pointtini on, että kun keskustellaan vuodesta toiseen samasta asiasta, niin fakta ja fiktio voivat mennä sekaisin. Meillä on käytössä KRP: kertomia faktoja, KRP:n kertomia spekulointeja, toimittajien kertomia faktoja, toimittajien spekulointeja ja sitten hirveä määrä minfolaisten spekulointeja. Lisäksi on minfolaisten faktana esitettyjä väitteitä murhaajan henkilöllisyydestä ja hänen elämänhistoriastaan. Tässä on sitten suuri vaara, että todelliset faktat häipyvät jonnekin taustalle ja epätarkkoja tietoja aletaan kertomaan faktoina.

Dazun tapa käyttää John Douglasin ja John Kellyn kaltaisten "tähtiprofiloijien" profilointeja esimerkkeinä on hyvin mielenkiintoinen ja erittäin tervetullut lisä keskusteluun. Kuitenkaan ei saa vetää liikaa mutkia suoriksi. Esimerkiksi miten Kelly profiloi Woodsmanina tunnettua sarjamurhaajaa ei ole ihan sama asia kuin tämä tapaus. Douglasilla ja Kellyllä on kuitenkin käytössään yksityiskohtaista ja suurelta yleisöltä salattua tietoa rikoksista, heidät on koulutettu profiloijiksi ja heillä on valtava kokemus. Vaikka olisi psykologista silmää, niin amatöörin on erittäin vaikea tehdä profilointia, kun vielä esim. rikospaikkakäyttäytymistä koskevat asiat perustuvat julkisuudessa annettuihin tietoihin.
isoäiti
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja isoäiti »

hannu hanhi kirjoitti:Mielelläni kuulisin, minkä lähteen perusteella poliisi epäilee tekijän äidin olleen tummatukkainen. Haantietä koskevassa jaksossa siis poliisi sanoo, että miehellä saattaisi olla muistoja alkoholistiäidistään. Näiden tietojen perusteella ei voida vielä sanoa, että poliisi etsii tekijää, jonka äiti on ollut tummatukkainen alkoholisti.

Pointtini on, että kun keskustellaan vuodesta toiseen samasta asiasta, niin fakta ja fiktio voivat mennä sekaisin. Meillä on käytössä KRP: kertomia faktoja, KRP:n kertomia spekulointeja, toimittajien kertomia faktoja, toimittajien spekulointeja ja sitten hirveä määrä minfolaisten spekulointeja. Lisäksi on minfolaisten faktana esitettyjä väitteitä murhaajan henkilöllisyydestä ja hänen elämänhistoriastaan. Tässä on sitten suuri vaara, että todelliset faktat häipyvät jonnekin taustalle ja epätarkkoja tietoja aletaan kertomaan faktoina.

Dazun tapa käyttää John Douglasin ja John Kellyn kaltaisten "tähtiprofiloijien" profilointeja esimerkkeinä on hyvin mielenkiintoinen ja erittäin tervetullut lisä keskusteluun. Kuitenkaan ei saa vetää liikaa mutkia suoriksi. Esimerkiksi miten Kelly profiloi Woodsmanina tunnettua sarjamurhaajaa ei ole ihan sama asia kuin tämä tapaus. Douglasilla ja Kellyllä on kuitenkin käytössään yksityiskohtaista ja suurelta yleisöltä salattua tietoa rikoksista, heidät on koulutettu profiloijiksi ja heillä on valtava kokemus. Vaikka olisi psykologista silmää, niin amatöörin on erittäin vaikea tehdä profilointia, kun vielä esim. rikospaikkakäyttäytymistä koskevat asiat perustuvat julkisuudessa annettuihin tietoihin.
Heippa. Takerruin kiinni tuohon kommenttiin Minfolaisten factoina väitettyihin tekijöihin ja henkilöhistorioihin. Minulla itselläni kun on oma kokemus erään miehen kyydissä olemisesta 70 luvun puolissa välin. Aikaa kului tuosta minun tapauksestani noin 20 vuotta kun törmäsin tuohon mieheen joka minua silloin70 luvulla kyyditsi. Siksi minulla on tiedossa miehen nimi jonka olen myös krp:lle ilmoittanut tosielämän Sherlokkien ja tämän sivuston innoittamana ja rohkaisemana. Luin täältä jonkun kirjoituksista tämän tapauksen tiimoilta että vanhatkin kokemukset kannattaa tuoda esiin ja niin sitten tein. Tietoja olen krp:lle päivittänyt kun olen jotain uutta muistanut, esimerkiksi automerkin jolla minua silloin kyydittiin. koko ajan minua kuitenkin vaivasi se tietämättömyys siitä onko tämä mies vielä elossa. Kävikin sitten niin että tänä keväänä sattumalta löysin tuon miehen tarkemmat tiedot syntymä aikoja, siviilisäätyä, koulutuksia ,osoitetta, sekä harrastuksiakin myöten, joten soitin vielä kerran krp:lle kertoakseni tuosta löydöstäni ja mistä sen sain, mutta turhauduin lopullisesti kun tuntui siltä että otetaankohan minua nyt vakavasti, kysyin puhelimessa olevalta henkilöltä että mistähän saisin tietää onko kyseinen mies vielä elossa, hän alkoi jotain minulle neuvomaan mutta minulta meni hermot ja sanoin että näillä saamillani tiedoilla saan kyllä itsekin selville sen miten asia on, ja sainkin kun vain pirautin ja kysyin. Mies oli menehtynyt 2010. Näin jälkeinpäin olen kyllä poliisin kanssa käymieni keskustelujen pohjalta vetänyt myös omat johtopäätökseni ja todennut että minulle on epäsuorasti vihjaistu asioista. Mutta näillä mennään. Ymmärrän kyllä että minua kuunnelleet viranomaiset ovat olleet hieman kysymysmerkkinä..

MUTTA PÄÄASIANI ON TÄMÄ: että vaikka minulla on tuon miehen tiedot kuten myös krp:llä.
Se ei tee tuosta miehestä vielä mitään murhaajaa enkä ole sellaista väittänytkään.
Jotkut asiat vain sopivat tähän Järvenpään keissiin tuon miehen kohdalla lähtien meidän yhteisestä matkastamme 70 luvulla. Syystä jonka minä ja pari muuta tietävät hän palautti minut takaisin sinne mistä kyytiin minut pyysi!.
Monia varmaan kiinnostaa kovin saada tarkempaa tietoa mutta on syitä miksi en kaikkea voi paljastaa..sori.

No sain tähän vähän esiin faktaa joka on teille muille tietysti fiktiota. Sain myös purkaa turhautuneisuuttani. Kiitos siitä. Niin ja voinhan minä kaikessa turhautuneisuudessani olla pelkkä trolli vain, tai ehkäpä ihan jotain muuta kuin....
metsätonttu

hannu hanhi kirjoitti:Mielelläni kuulisin, minkä lähteen perusteella poliisi epäilee tekijän äidin olleen tummatukkainen. Haantietä koskevassa jaksossa siis poliisi sanoo, että miehellä saattaisi olla muistoja alkoholistiäidistään. Näiden tietojen perusteella ei voida vielä sanoa, että poliisi etsii tekijää, jonka äiti on ollut tummatukkainen alkoholisti.
Muistaakseni olen lukenut Riihimäen ja Hyvinkään seudulla ilmestyvästä Aamupostin paperiversioista, että poliisi profiloinnin perusteella pitää mahdollisena, että tekijän äidillä on ollut tummat hiukset kuten uhreillakin. Sanasta sanaan en muista miten asia ilmaistiin. Jos jossain vaiheessa löydän tähän lähteen toimitan sen kyllä palstalla. Resurssini kuitenkin tällaisen tiedon etsimiseen, mikä ei löydy netistä on hyvin rajallinen, joten ei kannata odotella sitä ihan välittömästi.

Itse profiloinnista mitään tietämättömänä, oletan ettei poliisi kuitenkaan sokeasti seuraa profilointi dataa, mutta ottaa sen mahdollisesti jossain määrin huomioon arvioidessaan tutkintalinjoja. Eli poliisin tutkintalinja tuskin on ensisijaisesti etsiä tummahiuksisen naisen poikaa. :wink: Ja mitä poliisin komentteihin tulee, niin voi olettaa, että ajan kuluessa kriteerejä on löysennetty ainakin julkisuuteen annettujen lausuntojen osalta.

Mitä 100% faktatietoon tulee, niin kyynisesti seuraavan videon perusteella voidaan todeta, että varmat faktatiedot ovat Lukkarisen ruumis, ruumiin löytöpaikka ja sieltä löytynyt renkaan jälki sekä lisäksi Hellun puukotuspaikka, koska Kopran mukaan Hellun antamiin tuntomerkkeihin ei ole hirveästi luottamista. Ja rivien välistä voi lukea, että poliisilla ei mahdollisesti ole tekijän DNA:ta tai sitä ei ainakaan vielä vuonna 2015 oltu pystytty eristämään, koska poliisi pitää mahdollisena, että tekijä olisi ollut jo puhuteltujen/kuulusteltujen/pidätettyjen henkilöiden joukossa. Eli tätä joukkoa ei olisi ainakaan DNA:n perusteella rajattu pois.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000933115.html

Kohdasta 1:33 "Sää oli säälimättömän surmaajan puolella. Lumi satoi surmayönä kanervikon ylle. (Valokuva) Tekninen paikkatutkija käyttää jopa hiustenkuivaajaa, joka saa aggregaatista paikalle tuodusta aggregaatista virran ja yrittää sulattaa tota lunta ja katsoa mitä siellä alla on, että löytyiskö sieltä mitään. Todella työlästä ja aikaa vievää tutkintaa, mut mut silloinkin kaikki on tehty niinsanotusti kirjan mukaan ett ei mitään ei ole jätetty tekemättä. (Toinen valokuva) Oikeastaan niitä ainoita mistä vois päätellä, että on liittyy tähän tapaukseen, että on auton renkaan painuma tossa kanervikossa, että vois kuvitella, että tässä on käännetty auto."

Kohdasta 3:50 "Mitä Hellu on osannut kertoa tästä tekijästä, tekijän tuntomerkeistä? Ne on vähän hataria niihin ei ole hirveästi luottamista näihin tuntomerkkeihin, niiden perusteella ei kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä voida tehdä."

Kohdasta 7:12: "Voi jopa olla, että hän on niitten lukemattomien kymmenien ja kymmenien henkilöiden joukossa, joita on puhuteltu ja kuulusteltu ja osa osa on ollut jopa pidätettynä."
metsätonttu

Onko Kopra edelleen tämän tapauksen päätutkija?
hannu hanhi
Axel Foley

Ismo Kopra on ollut tutkinnanjohtaja ja hän on Jorma Hautalan kuoleman jälkeen eniten KRP:n tutkjoista kommentoinut juttua. Tosin en pystynyt mistään vahvistamaan, että hän edelleenkin on tutkinnanjohaja.

Profiloinnoista sen verran, että se perustuu ennen kaikkea murhaajan käyttäytymiseen rikospaikalla. Lukkarisen murhan uskon olleen profiloinnin kannalta kaikkein tärkeimmän, koska sieltä on saatu paljon informaatiota rikospaikkakäyttäytymisestä. Toki myös Hellun puukotuksellakin on ollut merkitystä profiloinnin kannalta. Joka tapauksessa profilointi ei perustu pelkästään humalaisen Helena Meriläisen kertomuksiin.

Tietysti taas tiedot ulkoisista tuntomerkeistä perustuvat osaltaan Hellun havaintoihin, mutta pelkästään Hellun havainnoista ei ole kyse. Hiekkakuoppamiehen tiedetään pyytäneen naisia kyytiin ja hänestä on luotettavia havaintoja myös muilta. Jostakin kumman syystä tämä Ylen uutinen vuodelta 2011 on jäänyt liian vähälle huomiolle. Olen itse linkittänyt uutista tänne ennenkin. Ismo Kopra toteaa uutisessa, että "kaikkiin kolmeen 1990-luvun alkupuolella sattuneeseen tapaukseen liittyvät samanlaiset havainnot mahdollisesta tekijästä" (linkki uutiseen lopussa).

Kaikissa kolmessa tapauksessa (Hellu, Lukkarinen, Haantie) on siis samanlaisia havaintoja mahdollisesta tekijästä. Pysähdytään nyt oikein makustelemaan tätä Kopran antamaa tietoa. Lukkarisen murhaa ja Haantien katoamista edeltävästi on siis tapahtumien polttopisteessä nähty mies, jonka tuntomerkit sopivat Hellun kuvaukseen. Todennäköisesti tämän lisäksi poliisilla on paljon muutakin salattua tietoa, joiden perusteella tapaukset pystytään liittämään toisiinsa.

https://yle.fi/uutiset/3-5370389
Tay77
Rico Tubbs

^OHHOH, tuopa on erikoinen uutinen :shock: Onko ylen toimittaja kirjoitellut omiaan vai eikö ihan kaikkea ole kerrottu? "Toinen murhatuista naisista löytyi..." Tokihan on ilmeistä, että Maarit Haantie on kuollut. Ja että hän mahdollisesti kuoli henkirikoksen uhrina. Mutta missähän vaiheessa hänen katoamisensa on muuttunut murhaksi?? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että Haantien tapausta tutkitaan edelleenkin "vain" kadonneena henkilönä...

hannu hanhi
Axel Foley

Tay77 kirjoitti:^OHHOH, tuopa on erikoinen uutinen :shock: Onko ylen toimittaja kirjoitellut omiaan vai eikö ihan kaikkea ole kerrottu? "Toinen murhatuista naisista löytyi..." Tokihan on ilmeistä, että Maarit Haantie on kuollut. Ja että hän mahdollisesti kuoli henkirikoksen uhrina. Mutta missähän vaiheessa hänen katoamisensa on muuttunut murhaksi?? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että Haantien tapausta tutkitaan edelleenkin "vain" kadonneena henkilönä...
Toimittaja vetää mutkat suoriksi. Tietysti käytettävissä olevilla tiedoilla voidaan todeta, että poliisi uskoo, että Lukkarisen lisäksi Haantie on surmattu ja samaan tekijään yhdistetään kaksi surmaa. Mutta toimittajan olisi ilman muuta täsmällisyyden vuoksi pitänyt tuoda esille, että Haantien ruumista ei ole löydetty. Yle Hämeen paikallistoimituksessa ei ole tuona kellonlyömänä vuonna 2011 oltu skarppeina.

Mutta mielenkiintoinen asia tuossa uutisessa oli lähinnä tuo Kopran kommentti siitä, että tapauksia yhdistää samanlaiset havainnot tekijästä. Tuo uutisessa mainittu murhaepäily on todennäköisesti kuivunut kokoon jo aikapäiviä sitten.
Vastaa Viestiin