Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Inanna
Rico Tubbs
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2017 5:38 pm

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Inanna »

strangelove kirjoitti: Nämä Kanervo-teoriat kaatuvat kaikessa nokkeluudessaan jo siihen tosiasiaan, ettei Kanervo voinut mitenkään tietää Kyllikin olevan hartaustilaisuudessa kyseisenä iltana. Kyllikki päätti menostaan vasta aiemmin päivällä, eivätkä he Kanervo kanssa olleet voineet mitenkään olla esimerkiksi puhelinyhteydessä. Miten ihmeessä Kanervo olisi siis osannut yllättää Kyllikin siihen aikaan siinä paikassa? Alibista ja muista mahdottomuuksista onkin sanottu jo kaikki oleellinen.
Ylläolevan voi kyseenalaistaa. Ensinnäkin KS:n kotona oli puhelin, siihenhän KS oli isänsä mukaan ahdistelijasta hiihtoreissulla soittanut aiemmin talvella. Eikö vain? Näin on isänsä kertonut. Varmaan tuolla puhelimella KS:n kotoa on voitu soittaa myös talosta ulospäin, eikä vain vastaanottaa puheluita.

Erikoista on tietenkin tulla juuri ahdistelluksi sellaisen harvinaisen talon kohdalla, jossa kylässä tuiki harvinainen puhelin sattui olemaan.

Näyttää kirjeiden kirjoittelun valossa, että jonkinlainen muu kuin "emme tunne toisiamme"-suhde näillä kahdella oli.

Pastorin alibi yöltä on siis hänen "taloudenhoitajaltaan", joka yleensä bunkkasi tämän pastorin kanssa yhdessä tilaisuuksien tullen. Tämäkin tuli jälkikäteen. En minään super vahvana alibina pitäisi, päinvastoin. Se, että on illalla tilaisuus ja aamulla tilaisuus jossain 100 km päässä, ei tarkoita mitään tämän tapauksen osalta ja varmaan hänellä näistä varma alibi onkin.

Kyllikin runoilu (jos on todella hänen tuotostaan tai talletustaan) kertoo pitkäaikaisesta vakavasta murheesta nuoren tytön elämässä. Eikä oikein viittaa johonkin ulkopuoliseen väijyvään hulluun. Sellaisesta olisi voinut aivan avoimestikin puhua, niin perheelleen kuin ystävilleen. Tutusta ei niinkään...

Maiju, ystävänsä, jonka seurassa viimeksi tiettävästi vietti aikaa, on poliisien mukaan ollut "vaitonainen, eikä kovin yhteistyöhaluinen". Miksi? Puhumalla olisi joutunut valehtelemaan, jos tietämänsä tosiasiat olivat sen luonteisia, ettei niistä sopinut puhua.

Lisäksi tässä topicissa esiintyneet 2 kuvaa KS:n veljestä, molemmissa hän katsoo pois kamerasta kuvan otto hetkellä, vaikka asetelma muuten on aina poseeraus muine perheenjäsenineen. Pidän jotenkin omituisena, koska tuohon aikaan kuviin valmistauduttiin.
Inanna
Rico Tubbs
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2017 5:38 pm

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Inanna »

Eli aiempiin viitaten.

Profilointi on erittäinkin hyvä työkalu. Ainut vain, ettei se ota uhrin puolta huomioon lainkaan ja KS:n tapauksessa se on mielestäni merkittävä. Tyttö pelkäsi konkreettisesti, kenties kokemuksesta, tai vähintään hänellä oli pahoja kokemuksia ja ennakko aavistuksia.

Valitettavasti tällainen viittaa lähipiiriin enemmin kuin mihinkään muualle. Molemmat sekä isä että veli olivat "ulkona" tuona su iltana/ yönä.

Joku silminnäkijähavainto oli surmayönä ko. tieltä, että "kapeakasvoinen mies pyöräili naistenpyörällä, pistävä tuijotus". KS:n isällä on huomattavan kapeat kasvot. Ojankaivajalla taas oli armeijakuvan mukaan aika neliömäiset piirteet, ei missään nimessä kapeat.

Tosin tuo havainto on joltain juopolta, joten epäluotettava, kuten suurin osa KS tapaukseen liittyen.

Pastori on ollut kestoepäilty. Seksuaalisena intohimorikoksena epäilisin motiivia. Petti vaimoaan, taloudenhoitajaansa, muita "hoitojaan" vietteli kenet nuoren naisen pystyi ja kuka tielleen osui. Ei tällaiselle miehelle yksi nouse ylitse muiden. Pakkomielteenä tai muutenkaan. Jos olisi noussut suhteet muihin olisivat loppuneet, mutta näinhän ei kuulosta käyneen.

Ojankaivaja & lankomies. Miksi ihmeessä lankomies olisi mennyt rikokseen mukaan josta "mielipuoli" ,vaimon veli seottuaan olisi saattanut aiheuttaa "puheillaan" hänelle kuritushuonetta hyvä ettei elinkautista ? Hurjan riskin mies olisi ottanut ja ei voi sanoa ettei hourupäätä tuntenut, kun asui ja työskenteli sen kanssa. Miksi yleensä asui naisia kyttäävän hullun kanssa vaimonsa kanssa yhdessä ???!!!

Sotilasasuinen ? Aivan mysteeri.

"Tie -Jaska" jossain täällä luki, että nainen pyöräili vastaan, mutta ei osannut sanoa oliko Kyllikki varmuudella. Oli tämän vain kerran vilaukselta nähnyt kirkkoherranvirastolla. Hieman epäilyttävä lausuntonsa. Mistä oli tulossa ? KS:n kodin suunnalla ei ollut tietääkseni sunnuntaina mikään tapahtuma ei harras tai muu...

Mahdollisuus että täysin tuntematon tekijä X oli asialla, jota ei missään poliisin kirjoissa ja kansissa asian tiimoilta näy, on käytännössä kyllä hyvin hyvin pieni. Toki moinen "black swan" ilmiö on voinut osua, mutta on sen mahdollisuus olematon.

Lähtisin siitä, että tekijä tiesi odottaa KS:ta.
KS tunsi tai "tunsi" pysäyttäjän. Ja tuli tämän aggressiivisen hyökkäyksen yllättämäksi juuri siksi.
KS vastusteli, joten tekijä iski rajusti tajuttomaksi. Koska silloin oli jo tosi kyseessä, KS selviisi ja kertoisi, tai ei selviäisi ja ei kertoisi...
Avatar
Dinker
Poliisikoira Rex
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 3:15 pm

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Dinker »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005755118.html
Arvo, 30, alkoi yllättäen löytää murhatun Kyllikki Saaren kirjoituksia Raamatun välistä – totuus oli karmiva
Arvo, 30, kertoi nähneensä ihmeellisen unen, jossa käsi viittasi virsikirjan numeroon. Unen perusteella ryhdyttiin tutkimaan Kyllikki Saaren Raamattua ja Uutta testamenttia.
Joulukuussa 1953 saapui murhatun Kyllikki Saaren perheen kotiin entinen raitiovaununkuljettaja Arvo, 30.

Helsingissä kirjoilla oleva ja Karungin Aapajoella asuva entinen raitiovaununkuljettaja lähetti jo ennen saapumistaan Saaren perheelle postitse 26-säkeisen runon Kyllikin surmasta ja tarjoutui ruokapalkalla tulemaan tutkimaan asiaa. Saaret eivät tunteneet entuudestaan miestä, joka kertoi ihmeellisistä näyistään.

Kansa- ja rippikoulun sekä konttoriopiston käynyt Arvo kehui omaavansa ihmistuntemusta. Kyllikki Saaren tapauksesta hän oli lukenut sanomalehdistä. Hän halusi kovasti selvittää arvoitusta, sillä hän oli huomannut itsessään ”salaisia kykyjä”.

Arvo sai tutustua perheen kotiin saapuneisiin lähes viiteen sataan kirjeeseen, joissa oli mitä erilaisempia unia ja olettamuksia. Kirjeissä langetettiin epäilyksen varjoa rippipapin, kauppiaiden ja entisen poliisin ylle.

Näkipä Arvokin ihmeellisen unen, jossa käsi viittasi virsikirjan numeroon. Unen perusteella ryhdyttiin tutkimaan Kyllikin Raamattua ja Uutta testamenttia. Sieltä löytyi Kyllikin käsialalla kirjoitettuja lauseita ”on eloni tuskaa pappikin uhkaa” ja parin päivän päästä ”--- voi tuhota minut sillä en tee syntiä” ja taas parin päivän kuluttua ”tarkoitan tällä kaikella pastoria”. Leimakirves iskettiin rippi-isän ylle.
KuvaKuvassa Kyllikki Saaren omaiset yhtä veljeä ja sisarta lukuun ottamatta.

Perheelle tuli erikoisia kirjeitä Limingasta, Lahdesta ja Tampereelta. Kirjeiden reunoissa oli jälkikirjoituksia, joissa Jumalan edessä vannotettiin olemaan epäilemättä pastoria, kauppiaita ja poliisia. Nämä ”löydöksensä” veivät Kyllikin isä Eino ja Arvo henkilökohtaisesti sisäasianministeriöön joulukuussa 1953.

Asia otettiin tutkimuksissa vakavasti ja hankittiin käsiala-asiantuntija. Tulos oli karu. Käsiala-asiantuntija osoitti Kyllikin kirjoittamiksi väitetyt merkinnät väärennöksiksi. Kirjoituksissa oli hitautta ja töksähtelyä eikä Kyllikki käyttänyt sanojen lopussa o:ssa loppusilmukkaa. Arvo oli taiteillut kirjeet ja Raamatun lauseet itse.

Kun Arvo huomasi paljastuvansa, hän lähti kolme viikkoa kestäneen vierailun jälkeen kotimatkalle. Vielä Aapajoelta hän koetti ”ylläpitää erehdystä” lähettäen kirjeitä Saaren lisäksi muille. Eräässä kirjeessä uskotellaan Arvon selvittäneen syylliset ja kehotetaan maakunnan miehiä kansalaiskokouksiin vaatimaan syyllisten vangitsemista ”tuliseen kuulusteluun” sekä jälkikirjoituksena ”mikäli Kyllikin murhenäytelmä ei ala tulla nyt valkeuteen, niin tehkää te rehellinen väestö minusta rikospoliisi. Saatte heti nähdä, että asia on selvä kuin vesi.”

Kuva
Rikostutkimuskeskuksen asiantuntijalausunto tuli 19. tammikuuta 1954, jolloin surun murtama Eino-isä kieltäytyi aluksi uskomasta asiantuntijaa. Kyllikin veli Kalevi sai myös lukea käsialalausunnot. Hän sai kuohuneet mielet tasaantumaan niin, että jo seuraavana päivänä Kyllikin isä ilmoitti puhelimitse ”huomanneensa huiputuksen”.

Arvo pidätettiin 20. tammikuuta1954. Hän aluksi kiisti kaiken. Poliisi ristikuulusteli Arvoa Einon ja Kalevin kanssa. Arvo paljastui lopullisesti, kun hän oli käyttänyt väärennetyissä Raamuttu-merkinnöissään Kyllikin rippi-isästä väärää ristimänimeä. Isä kertoi, että hän oli puhunut ”muistierehdyksen” takia koko Arvon vierailun ajan siinä rippipapista väärällä ristimänimellä.


Mikäli Kyllikin murhenäytelmä ei ala tulla nyt valkeuteen, niin tehkää te rehellinen väestö minusta rikospoliisi. Saatte heti nähdä, että asia on selvä kuin vesi.

Arvo väitti, ettei ole ainakaan valveilla väärennöksiä tehnyt. Hän pyysi, että joku professori tutkisi, onko mahdollista, että hän olisi tehnyt ne unissaan. ”Jos siitä jotain syytätte, niin syyttäkää minua eikä perhettä”, Arvo parahti poliiseille ja tunnusti osaavansa kirjoittaa kymmenkunnalla eri käsialalla.

Varsinaista rahahuiputusta Arvo oli välttänyt ja kielsi tuottaneensa rahanhukkaa Saaren perheelle. Isä oli kuitenkin Arvon lähtiessä hyväntekijäisinä antanut hänelle 7 000 markkaa josta jäljellä oli vielä 5 000 markkaa. Nämä rahat Arvo antoi takaisin.

Rangaistusmaksimi petoksesta oli varsin alhainen, joten poliisi päätti laskea Arvon odottamaan syyskäräjiä – varsinkin, kun Arvo oli ollut sotavuosina mielisairashoidossa. Poliisin mukaan Arvon sen hetkinen käyttäytyminen antoi aiheen uskoa hänen olevan ”tavanomaisessa petkuttajalle tyypillisessä mielentilassa”.

Varaton Arvo halusi kuitenkin viettää vielä yhden yön poliisin suojissa, minkä poliisi salli. Arvon oma alibi oli vedenpitävä itse murhaan, sillä hän oli saapunut Kanadasta Bremerhaveniin vasta 29. toukokuuta ja oli siis maapallon toisella puolella Kyllikin kohdatessa kohtalonsa. Kanadassa Arvo oli ollut eri farmeilla töissä.
Avatar
Dinker
Poliisikoira Rex
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 3:15 pm

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Dinker »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005755122.html
Tienristeykseen ilmestyi pelottava paperilappu: ”Hyvä luoja nyt se kuole...”

Kuva
Kyllikki Saari murhattiin vuonna 1953 eli 65 vuotta sitten. Saaren koti sijaitsi tässä risteyksessä Heikkilän kylässä. Silloinen rakennus on purettu.

Eräässä lapussa oli nimi ”Jussi”.
Kyllikki Saari murhattiin 17. toukokuuta 1953.

Toukokuun 27. päivänä 1953 toimitetussa maastoetsinnässä löydettiin Isojoki-Kauhajoki maantien varresta, Karhukankaan tien risteksen seudulta 10 kappaletta muistilehtiöstä revittyjä papperilappusia, joissa eräässä oli kirjoitettuna ”Hyvä luoja nyt se kuole enkä eres naimakan....nyt se kuoli” ja eräässä lapussa oli nuoren miehen, 17-vuotiaan ”Jussin”, nimi.

Aluksi talollisen poika Jussi kielsi paperilappua kirjoittaneensa, mutta käsialanäytteen ottamisen jälkeen hän myönsi niin tehneensä. Aiheen hän tunnusti saaneensa jostakin salapoliisiromaanista tai sarjakuvasta. Laput hän oli kirjoittanut ollessaan meijerimatkalla. Hän oli raapustanut ne lyijykynällä savukeaski kirjoitusalustana.

Poliisi penäsi Jussilta, missä tämä oli Kyllikin katoamisiltana. Jussi kertoi tulleensa kello 22 kotiin. Poliisi pidätti Jussin, joka jatkokuulusteluissa antoi epämääräisiä selityksiä alibistaan. Useampi ihminen vahvisti kuitenkin Jussin tulleen kotiinsa klo 22, ja mies vapautettiin.

Myöhemmin kuulusteluissa kävi ilmeiseksi, että kotiinpalaamisaika oli erheellinen, koska eräs tilallinen kertoi tavanneensa miehen Yliharjun Uurron kylän raitilla noin klo 23 aikaan. Tutkittavana ollut rikos oli poliisin mukaan kuitenkin silloin juuri tapahtumassa, eikä Jussi poliisin mukaan voinut ehtiä kylän raitille niin pian surmateon jälkeen, joten miestä ei epäilty teosta. Hänellä ei ollut aikaisempia rikoksia ja hän nautti kansalaisluottamusta.

Kyllikki Saaren ruumis löydettiin vasta yli neljä kuukautta surman jälkeen, 11. lokakuuta 1953.

Murhaajaa ei koskaan saatu kiinni.
Inanna
Rico Tubbs
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2017 5:38 pm

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Inanna »

Tässä vielä ajatuksia Kyllikin 14.5.1953 päivätystä kirjeestä pastorille. (Lainausmerkeissä suorat lainaukset kirjeestä)

”Pastori Hyvä.”

Kirjeen aloitus on epätyypillinen. Harvemmin käytetty. Yleisempi olisi ollut ”Parahin x” . Jokatapauksessa avaus on henkilökohtainen, suostutteleva ja jopa aneleva.

”Kiitos viimeisestä! ”

-KS kiittelee. Mutta mistä? Se voi olla kirje, johon hän nyt vastaa. Jatkumona kirjeenvaihdolle pastorin kanssa TAI tapaamisesta tämän kanssaan. (Ei kuitenkaan kirjoita kiitos kirjeestänne! , joka on se yleisin tapa. Mielestäni Kyllikin valitsema ilmaus viittaa tapaamiseen.)

”…sillä ei taida tulla mihinkään lähdettyäkään ainakaan toistaiseksi.”

Perustelee uudella työurakallaan miksi ei pääse reissuun. Ainakaan aivan lähiaikoina. Onko pastori kysellyt sellaisen mahdollisuutta?

”Kyllä tähän saakka on ollut sellaista hiljaista ja yksinäistä, mutta kyllä se nyt taas menee, kun ottaa sen asenteen, että antaa mennä.”

Pastori on siirtynyt Merikarvialle ja KS kokee siirron jälkeisen ajan yksinäiseksi ja hiljaiseksi. KS pohtii näin:

”Kun näin jälestäpäin ajattelee, niin kyllä se 7 kk. oli aika mukavaa aikaa ja siinä oppi jo kaikenlaista. Teille saan olla siitä kiitollinen. Kyllä minä tiedän kuinka paljosta saan Teitä kiittää, vaikka silloin oli kiittämätön, kun olisi ollut mahdollisuus siihen henkilökohtaisesti.”

KS koki kiitollisuuden velkaa pastoria kohtaan. Ja katuu ettei ollut kiitellyt henkilökohtaisesti, kun oli ollut mahdollisuus…tämä puolestaan viittaisi, ettei ollut nähnyt pastoria tämän siirtymisen jälkeen Merikarvialle.

”Kylläkai siellä on kirkossa enemmän väkeä kuin täällä, tänäänkin oli aika vähän viime sunnuntaina oli vähän enemmän. Sielläkin olisi hauskempi olla kun olis oikein paljon väkeä, mutta eihän niille ihmisille näy mitään voivan, kun ei niitä tule.”

Tässä KS näyttäisi vastaavan kysymykseen kirkossa kävijöiden määrästä. Pastori on ilmeisesti asiasta ollut kiinnostunut, vielä lähtönsä jälkeen. Pelkäsikö persoonana karkottaneensa väkeä, vai miksi? Ja KS:n tyhjentävä toteamus, että ei niille ihmisille näy mitään voivan.

”…niin ajattelin että saan siinä samalla muutakin vähän kysellä, Vai saanko? ”

- KS:llä oli kysymyksiä pastorille…ja etsi kontaktia vaikka tekosyiden nojalla (maakuntalehti juttu)

”Toivon että te Pastori vastaatte näihin kysymyksiin ja että saisin joskus kysellä niitä paljon. Silloin olisin jo halunnut kysyä kaikkea, mutta en tiedä miksi en voinut (tai ehkä sentään). ”

- KS ilmoittaa haluavansa kysellä pastorilta PALJON. Myöntää näin olleen jo aiemmin. Ensin ei tiedä miksi ei voinut ja sitten myöntääkin heti tietävänsä. Kysymiset tuntuvat siis olevan hyvin HERKKÄ aihe pastorin ja KS:n välillä. KS venyttelee rajoja runsailla kysymyksillään, jotka eivät näytä pastoria liiemmin miellyttävän tai kiinnostavan.

”En ole koskaan voinut kysellä keneltäkään, mutta toivon että vois Teiltä, sillä olettehan Te Rippi-isäni!”

KS korostaa toiveessaan pastorin ”ylivertaista” asemaa suhteensa.

”Toivon vastausta!”

- Voiko asiaa suoremmin sanoa? KS on jäänyt toiveikkaan, hartaan, odottavalle kannalle! Mikä merkki vain pastorista, KS olisi ottanut sen ilolla vastaan.

”Voisitteko joskus tehdä sen työtodistyksen ja lähettää!?”

-KS:lla on saamatta pastorin laatima työtodistus, eli työskenteli suoraan alaisuudessaan.

”Saanko käyttää tällaista nimeä osoitteessa? vai K.V. Luulisin sillä Te itse olette antanut melkein luvan kohdella allekirjoituksella vai kuinka?”

- Melkein antanut luvan? Hyvin erikoista. Kysymys viittaa kirjeen olevan ensimmäinen KS:ta pastorille päin. Pastori on siis keskustellut KS:n kanssa ”rajoista” miten heidän kahden kontakti voisi jatkua muuttonsa jälkeen. Ja KS on ymmärtänyt, että kotiinkin kenties voisi postia lähettää, eikä kirkkoherranvirastoon, mikä luontevampi osoite olisi, varsinkin työtodistusta pyydettäessä! Vaikutelmaksi jää, että KS on kokenut suhteen läheisemmäksi kuin pastori omassa elämässään on sen halunnut tai sallinut olla.

KS:n surma on yhä pimeä henkirikos. Yhtään pöytäkirjaa ei ole syyttäjälle toimitettu. Ketään ei ole koskaan syytetty. Joten koskaan tuomioistuimessa asiaa ei ole käsitelty. Tämä faktaa.

Kirje paljastaa KS:n ja pastorin välillä jatkuneen ”suhteen”. Ettei jopa niin, että innokkaampi osapuoli on KS, ei pastori. KV:ssa KS tarttuu sihteeri Tyynen maakuntalehti asiaan, jotta saa syyn olla itse yhteydessä pastoriin ja vielä kirjeessään myöntää sen. Pastori puolestaan vaikuttaa ottaneen yhteyttä palvovaan entiseen alaiseensa.

Myös KS:n ilmaus 7 kk jakso pastorin kanssa oli "aika mukavaa", saattaa kätkeä sen, että KS olisi halunnut enemmän jo tuolloin, mutta piti jälkikäteen "aika mukavana" sitäkin (vähää) mitä pastorin kanssa lopulta oikeasti oli. Jos pastori oli lähennellyt ja KS olisi kokenut sen vastenmielisenä, eihän koko kirjettä olisi olemassa. Nyt näin ei todellakaan vaikuta olevan.

KS pahoittelee, ettei henkilökohtaisesti kiitellyt pastoria. Ehkä pastori soi hänelle tuon tilaisuuden 17.5. tai päivää paria ennen, luettuaan kirjeen. Ehkä hän tuli ikävissään olevaa, yksinäistä KS:ta tapaamaan, koska kaipaus nimenomaan kohdistui näin konkreettisesti häneen ”pastori hyvään”.

KS saattoi muodostua ongelmaksi pastorille.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005711996.html
Köökisykolooki

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Köökisykolooki »

Kiitos "Dinker" postauksestasi. Nyt minulle vasta selvisi, että Kyllikin runo, jota on täälläkin yritetty tulkita kirjoittajan ennakkoaavistukseksi kohtalostaan, oli tämän "unennäkijä-Arvon" huijaus. Ihmettelinkin hiukan, kun runon tunnelma oli aivan erilainen, kuin Kyllikin kirjeessä Kanervolle. Kirjeessä, vaikka sanoo tuntevansa olonsa yksinäiseksi, Kyllikki on kuitenkin enemmän positiivisella mielellä tulevaisuuden suhteen.

Kirje on kyllä monella tapaa arvoituksellinen. "Inannalla" hyvää pohdintaa, mielenkiintoista!
sörsse
Rico Tubbs
Viestit: 1261
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2017 1:30 am

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja sörsse »

Oliko tämä Helsingissä kirjoilla ollut ja Karungin Aapajoella asunut entinen raitiovaununkuljettaja 30v. Arvo, se Vihtori Lehmusviidan siskonmies Arvo Hakala?
Köökisykolooki

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Köökisykolooki »

sörsse kirjoitti:Oliko tämä Helsingissä kirjoilla ollut ja Karungin Aapajoella asunut entinen raitiovaununkuljettaja 30v. Arvo, se Vihtori Lehmusviidan siskonmies Arvo Hakala?
Ei ollut. Tämä Arvo oli mielenterveysongelmista sota-aikana kärsinyt huijari, joka oli lukenut Kyllikin murhasta lehdistä. Kyllikin katoamisen aikaan hän oli ollut Kanadassa.
Inanna
Rico Tubbs
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2017 5:38 pm

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Inanna »

Mielenkiintoista miten noinkin pienessä pitäjässä on yhdessä ajanhetkessä asunut, käynyt tai vaikuttanut noinkin moni psykiatrisen hoidon piirissä ollut henkilö ! Toki siinä traumaattiset sotavuodet tuoreessa muistissa mutta kuitenkin...hulluja tuntuu riittäneen.

Onko missään ollut tietoa mitä KS teki edeltävinä päivinä, ennen surmaa ? Tuskin oli edellisenä päivänä töissä, kun se oli lauantai? Entä KS:n ystävät ? Jostain luin, että tämä Maiju ei poliisien mukaan ollut mitenkään yhteistyöhaluinen ja pidättäytyi pitkälti puhumasta mitään.

Näin laajalti julkisuutta saanut juttu ja silti tiedot Kyllikistä ovat hyvin "ohuet". Jotenkin erikoiselta vaikuttaa kyllä.
Avatar
devil_doll
Javier Pena
Viestit: 1881
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 5:22 am
Paikkakunta: From Hell

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

Kyllikki oli vitsaillut toverilleen omista hautajaisistaan, kuten yhdestä IS:n jutusta käy ilmi. Hän sai makaaberista jutustaan moitteet ko. kaverilta. Minusta tuollaiset puheet omasta kuolemasta, kuten myös jatkuva nukkuminen vanhaan päävammaan vedoten vaikuttaa siltä, että tyttö oli pahasti masentunut. Eikä ihme, kun tilanne oli tuolloisessa ilmapiirissä sellainen, että ahdistellun tytön ainoa tuki ja turva ahdistelusta johtuvassa ahdistuksessa oli ahdistelija itse!

Pastori ahdistelijana vaikuttaa olleen samantyylinen kuin lukemieni tapauskuvausten perusteella monet lestapedofiilit: toisaalta olevinaan kovissa tunnontuskissa, toisaalta erittäin manipulatiivinen, narsistinen, ja täysin katumaton ilman aikomustakaan muuttaa tapojaan. Kyllikki oli tottunut tottelemaan auktoriteetteja, ja sitä pastori käytti siekailematta hyväkseen. Kunnon kristitty antoi anteeksi ahdistelijalle kun tämä sitä pyysi, ja pastori jätti tytön löysään hirteen pakottaen tämän pitämään yhteyttä ja selvästi kiristäen tätä saamatta jääneellä työtodistuksella.

Kyllikki ei voinut luottaa vanhempiensa ja perheensä tukeen jos olisi kertonut näille ahdistelusta. Hän varmaankin tunsi heidät ja arveli, että olisi itse joutunut tuomituksi asian vuoksi. Maijun käytöksestä päätellen hän sen sijaan oli kuullut Kyllikiltä jotakin mutta luvannut olla asiasta hiljaa, jonka vuoksi vältteli poliisia.

Pastoripaskiainen joutui tilille toimistaan vasta, kun Merikarvialla yhden tytön isä ei alkanutkaan syyllistää tytärtään vaan sen sijaan ilmoitti ahdistelijan poliisille.
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.
Köökisykolooki

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Köökisykolooki »

Iltasanomien juttusarja antaa paljon aihetta katsoa Isojoen tapahtumia uusin silmin.
Kyllä tämä Kanervo on ollut jonkinlainen pedofiili. Uutena paikkakuntana minulle tuli tästä jutusta Laihia, jossa hänelle tuli anteeksipyydettävää kahdelta nuorelta sisarukselta. Ja mitä anteeksipyydettävää oli heidän nuoremmilta sisariltaan ja veljiltään?
Olikohan Kanervon tunnolla Merikarvialta jotain nuorten häirintäjuttuja. Melkeinpä kaikilta muilta työpaikkakunnilta (Afrikka, Isojoki, Laihia, Kihniö...) on näitä juttuja tullut ilmi.
tutkija2
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Heinä 18, 2018 8:04 am

Surman tekijät näkyvät kuvissa

Viesti Kirjoittaja tutkija2 »

Katsokaa liitteenä oleva video ja pysäyttäkää se n. 9.15 kohdalle. Kolmas mies vasemmalta oikea käsi navan kohdalla. Onko tämä mies Arvo? vai itse Lehmusviita?
Surmaaja palaa rikospaikalle ja niin Vihtori ja Arvo 11.10.1953 huuseerasivat suohaudalla, miehet vilahtavat muutamissa valokuvissa, kun tarkkaan katsoo.
Museoviraston kuvissa on myös kuvia Kyllikki Saaren jutun tutkinnasta, Vihtori näkyy myös Museoviraston kuvissa.
Surman pääepäilty ja tekijä on Vihtori Lehmusviita ja koko pakan sekoittajana hääri hänen lanko Arvo, joka johdatti epäilyksiä pois oikeasta tekijästä mm. kaikki autojutut yms pelkää hämäystä.

https://www.youtube.com/watch?v=DtzHigjPKS0
tutkija2
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Heinä 18, 2018 8:04 am

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja tutkija2 »

Korjaus edelliseen viestiin, jutun tutkinnan kuvia ei ole Museoviraston vaan Kuvakokoelmat sivuilla linkki alla, tuonne Kyllikki Saari, niin siellä on kuvia pääepäillystä kun häntä kuulustellaan.

Kuvakohttps://www.kuvakokoelmat.fi/
tuumaaja
Armas Tammelin
Viestit: 71
Liittynyt: Su Joulu 07, 2014 4:59 pm

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja tuumaaja »

Käsi navan kohdalla lienee Arvo. V.L on käsittääkseni oikealla selin kameraan se raita/ruutu sarkatakki heppu. Korjatkaa jos olen väärässä..
Stobbart
Poliisikoira Rex
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Helmi 20, 2018 11:42 am

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Stobbart »

tutkija2 kirjoitti:Korjaus edelliseen viestiin, jutun tutkinnan kuvia ei ole Museoviraston vaan Kuvakokoelmat sivuilla linkki alla, tuonne Kyllikki Saari, niin siellä on kuvia pääepäillystä kun häntä kuulustellaan.

Kuvakohttps://www.kuvakokoelmat.fi/
Ei toimi tuo linkki?

Videolla käsi navan korkeudella oleva mies ei vaikuttaisi olevan Vihtori, kun vertaa siihen yhteen tietämääni hänestä julkaistuun kuvaan. Mutta olisiko Arvo sitten, vai joku ihan muu? Arvo ja Vihtori kyllä todellakin hääräsivät haudalla Kyllikin löydyttyä. Sehän on moneenkin kertaan mainittu eri yhteyksissä, että Arvo teki puusta kehikon haudan eristämiseksi. Tämähän herätti poliisin ja myös Kyllikin isän epäilykset. Tarkemminhan se meni vielä niin, että Kyllikin löydyttyä Arvo rupesi toimeliaasti rimoja vuolemaan, ja Vihtori kuikuili kauempana taustalla. Tällöin Arvo huusi Vihtorille, että tulehan sinäkin Vihtori tänne auttamaan.

Hivenen läpinäkyvää on, että juuri nuo pääepäillyt olivat siellä heti löytöpaikalla ja ensimmäisenä toimintakykyisinä, kun muut vielä seisoivat tumput suorina järkytyksestä, kuten Kyllikin isä tuon tilanteen muiden paikalla olijoiden osalta muotoili.
Vastaa Viestiin