Espoo: Matkustajan kanssa nujakoinut bussikuski sai potkut

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Espoo: Matkustajan kanssa nujakoinut bussikuski sai potk

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Bussikuski purki tuntojaan Länsiväylälle:
Länsiväylä kirjoitti:https://www.lansivayla.fi/artikkeli/708 ... t-tiukasti

3.10.2018 19.27

Espoon bussinujakoinnin vuoksi irtisanottu
kuljettaja: "Työkaverit seisovat tiukasti tukenani"



Viime torstaina Espoossa Ison Omenan bussipysäkillä tapahtuneen nujakoinnin seuraukset laajenevat. Kyse oli kuljettajan ja liputtoman matkustajan välisestä kiistasta, jonka seurauksena syntyi käsirysy.

Perjantaina Pohjolan Liikenne irtisanoi kuljettajan. Nyt Pohjolan Liikenteen kuljettajat ovat aloittaneet työtaistelun: yöllä alkaa bussiliikenteen seisaus, jonka vuoksi osa bussivuoroista jää ajamatta Espoossa ja Helsingissä.

Länsiväylän jo aiemmin haastattelema kuljettaja on kiitollinen saamastaan tuesta.

– Tiedän, että minulla on ollut työkavereiden ja suuren yleisön tuki takanani, mutta kyllä tämä työtaistelutoimi tuntuu hyvältä, kuljettaja pohti keskiviikkoiltana puhelimitse.

– En kylläkään usko, että Pohjolan Liikenne peruisi irtisanomiseni. Yhtiö kyllä tietää toimineensa väärin, mutta sillä ei ole kanttia myöntää sitä julkisesti, sillä se olisi Pohjolan Liikenteelle liian suuri arvovaltatappio.

Vaikka irtisanominen peruttaisiin, kuljettaja ei jatkaisi saman työnantajan palveluksessa.

– Minua on näiden päivien aikana loukattu liian verisesti. En usko, että pystyisin jatkamaan, koska luottamukseni työnantajaan on mennyt täydellisesti. Arvelen, että palaan töihin rahtipuolelle, sillä olen aiemminkin ajanut muun muassa täysperävaunurekkaa.

Kuljettaja ollut tyrmistynyt muustakin saamastaan kohtelusta viime torstain jälkeen.

Minua loukkaa se, että bussiyhtiö on kertonut julkisuudessa, että irtisanomisen syy on ollut minun väkivaltainen käytökseni. Pohjolan Liikenne ei ole missään kertonut totuutta eli sitä, että minun kimppuuni käytiin fyysisesti ja puolustin itseäni, kuljettaja kertoo.

– Kukaan ulkomaalaisista työkavereistani ei myöskään voi sanoa, että minä olisin käyttäytynyt ikinä rasistisesti. Somalitaustaiset kuljettajat ovat olleet parhaita työkavereitani, kuljettaja korostaa.

Hän ei myöskään pidä tapahtuneesta nousseen kohun käyttämisestä vääriin tarkoituksiin.

– Tuntuu pahalta, että kansallismieliset piirit nostavat minua lyöneen matkustajan etnisen taustan jalustalle. Missään tapauksessa ei ole merkitystä sillä, minkä värinen tai näköinen hän on. Minulle hän on ihminen, joka teki väärin, kun kävi kimppuuni
, kuljettaja kertoo.
MohammedMohammed
Axel Foley
Viestit: 2287
Liittynyt: Su Huhti 09, 2017 4:49 pm

Re: Espoo: Matkustajan kanssa nujakoinut bussikuski sai potk

Viesti Kirjoittaja MohammedMohammed »

loikkari kirjoitti:
ktaina kirjoitti:Aloittajan ekassa viestissä löytyy lopussa teksti "video upotettu artikkeliin"avaa se niin löytyy video!
Tun pätkän olen kyllä nänyt ja jos kaikki on tuossa, matkustaja tönäsee kuskia rintaan mutta ei lyö. Joten edelleen kaipaan sitä videota missä näkee aikaisemman pätkän tapahtumasta.
Se näkyy vain yhtiön sisäiselle tarkastukselle, koska Bussin videota ei ole tuotu julki. Sillekkin lienee Alangon päässä syynsä.
”Ihmettelen suuresti, että henkilöstön edustajat vaativat palauttamaan sellaisen kuljettajan työsuhteen, joka on pahoinpidellyt matkustajaa”, kertoo Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko tiedotteessa.
Alanko voisi itse mennä ajamaan peruuntuneita vuoroja ja ottamaan turpaansa 12€ tuntipalkalla. Saa nähdä muuttuisiko näkemykset, kun pääsisi kohtaamaan karun todellisuuden.

Toisekseen liputon suojavärillinenkään ei ole matkustaja vaan vapaamatkustaja, suojavärillinen kommunisti.
Suomi on siinä aivan kärjessä, että me tiedetään jokainen henkilö, joka tänne on tullut, minkälaisella taustalla hän on tullut ja me pystytään niin kuin rekisterin kautta näkemään sitä tilannetta, minkä tyyppisiä ihmisiä meille tulee. - Päivi Nerg
Tracker
Theo Kojak
Viestit: 1192
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 9:13 am

Re: Espoo: Matkustajan kanssa nujakoinut bussikuski sai potk

Viesti Kirjoittaja Tracker »

Nyrkin näyttö kuskille takaa ilmaisen matkan bussissa :mrgreen:
MohammedMohammed
Axel Foley
Viestit: 2287
Liittynyt: Su Huhti 09, 2017 4:49 pm

Re: Espoo: Matkustajan kanssa nujakoinut bussikuski sai potk

Viesti Kirjoittaja MohammedMohammed »

Lehtimäen mukaan julkisuudessa levinneet kännykällä kuvatut videot antavat varsin mustavalkoisen kuvan tapahtuneesta.

–Valvontakamerakuvasta kuitenkin näkyy, että tilannetta edeltää käsirysy, jonka arvioin oleva erittäin uhkaava kuljettajan kannalta. Sääli, ettemme saa valvontakamerakuvaa julkiseksi. Kuljettaja on lynkattu väkivaltaiseksi lyhyen matkustajan kuvaaman videopätkän perusteella, Lehtimäki sanoo Iltalehdelle.
TJ Alanko ei halua myöntää olleensa asiassa väärässä ja olevansa suvakki realistin sijaan, joka toimisi totuuden pohjalta.
Suomi on siinä aivan kärjessä, että me tiedetään jokainen henkilö, joka tänne on tullut, minkälaisella taustalla hän on tullut ja me pystytään niin kuin rekisterin kautta näkemään sitä tilannetta, minkä tyyppisiä ihmisiä meille tulee. - Päivi Nerg
putsari
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4716
Liittynyt: Su Loka 22, 2017 8:04 pm

Re: Espoo: Matkustajan kanssa nujakoinut bussikuski sai potk

Viesti Kirjoittaja putsari »

sikakoira kirjoitti:Pultsari ei päivääkään duunissa ole käynyt,,kuha huutelee saamattomuuttaan. :lol: Kateellinen pikku p...a :lol: Onhan toi ihme homma että pikku perkeleet saa terrorisoida toisten kulkemista ja kuskia sitten rangaistaan.Vittu olis vetäny korville sen verran et ei ois vikissy enää,
(nimimerkillä kerran julkisilla Espoossa matkustanut) :lol:

Kateellinen kenkää saanelle minipalkkaiselle bussikuskille. OK. :mrgreen: Kuten sanottu, nämä punikit tunnistaa kyllä tällä palstalla.Öyhöttävät muslimeista, kun pelkäävät muslimin vievän heidän kelamassinsa, tai säälittävän huomiovaateduuninsa.

Kaikille tänään laittomille lakkoileville punikeille kenkää!
Karvasvarvas kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 3:55 pm
Mc Mafia kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 8:43 am Ei, 4 000 000 000 x 0,022 = 88 000 000
Lasket 2,2 % todennäköisyydellä.
Gagarin
Agentti Scully
Viestit: 695
Liittynyt: To Tammi 07, 2016 2:56 pm

Re: Espoo: Matkustajan kanssa nujakoinut bussikuski sai potk

Viesti Kirjoittaja Gagarin »

MohammedMohammed kirjoitti:... koska Bussin videota ei ole tuotu julki. Sillekkin lienee Alangon päässä syynsä.
Kyllä Alangolla on syynsä, kuten henkilötietolaki, laki yksityisyyden suojasta työpaikalla sekä ennen kameroiden asentamista käydyn työpaikan yhteistoimintamenettelyn pöytäkirjat.
Rotten Ralph
Lauri Hanhivaara
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 9:33 pm

Re: Espoo: Matkustajan kanssa nujakoinut bussikuski sai potk

Viesti Kirjoittaja Rotten Ralph »

Sivuhuomautus. Ihan ok liksat noilla on. HSL alueen pelkkä alin perustuntiliksa on jotain 15,60€/tunti ja lisät päälle. Kolmentonnin kk on tyyliin keskiarvo.
holmesin haamu
Sherlock Holmes
Viestit: 7466
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm

Re: Espoo: Matkustajan kanssa nujakoinut bussikuski sai potk

Viesti Kirjoittaja holmesin haamu »

Tracker kirjoitti:Nyrkin näyttö kuskille takaa ilmaisen matkan bussissa :mrgreen:
Tämä on siis todellisuutta Ruotsissa.
loikkari

Re: Espoo: Matkustajan kanssa nujakoinut bussikuski sai potk

Viesti Kirjoittaja loikkari »

holmesin haamu kirjoitti:
Tracker kirjoitti:Nyrkin näyttö kuskille takaa ilmaisen matkan bussissa :mrgreen:
Tämä on siis todellisuutta Ruotsissa.
Matkustatko paljonkin Ruotsissa? Itse kuljen päivittäin kun oleilen täällä. Tiistaina 02 lokak. viimeksi todistin kun kuski sanoi matkustajalle, että et voi matkustaa koska sinulla ei ole kortilla rahaa lippua varten. Matkustaja poistui mutisematta. Kyllä ne mullekin on sanoneet että "blippaa" kortti kun olen mennyt sitä vain näyttämällä. Mulla on vapaa kulku yleisissä kulkuneuvoissa täällä Tukholman alueella mutta tilastojen takia tahtovat merkinnän ja että kortti on voimassa.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10738
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Espoo: Matkustajan kanssa nujakoinut bussikuski sai potk

Viesti Kirjoittaja damfin »

loikkari kirjoitti:
holmesin haamu kirjoitti:
Tracker kirjoitti:Nyrkin näyttö kuskille takaa ilmaisen matkan bussissa :mrgreen:
Tämä on siis todellisuutta Ruotsissa.
Matkustatko paljonkin Ruotsissa? Itse kuljen päivittäin kun oleilen täällä. Tiistaina 02 lokak. viimeksi todistin kun kuski sanoi matkustajalle, että et voi matkustaa koska sinulla ei ole kortilla rahaa lippua varten. Matkustaja poistui mutisematta. Kyllä ne mullekin on sanoneet että "blippaa" kortti kun olen mennyt sitä vain näyttämällä. Mulla on vapaa kulku yleisissä kulkuneuvoissa täällä Tukholman alueella mutta tilastojen takia tahtovat merkinnän ja että kortti on voimassa.
Entä jos se matkustaja ei olisi poistunut mukisematta vaan olisi nostanut nyrkin pystyyn?
putsari
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4716
Liittynyt: Su Loka 22, 2017 8:04 pm

Re: Espoo: Matkustajan kanssa nujakoinut bussikuski sai potk

Viesti Kirjoittaja putsari »

Rotten Ralph kirjoitti:Sivuhuomautus. Ihan ok liksat noilla on. HSL alueen pelkkä alin perustuntiliksa on jotain 15,60€/tunti ja lisät päälle. Kolmentonnin kk on tyyliin keskiarvo.
Kaukana keskipalkasta. Keskipalkka Suomessa on 3400. Kuukausipalkka ilman lisiä on n 2 500 bussikuskilla. Mikäs siinä jos tykkää viikonloput ja illat sekä yötä hommailla. Valinta kysymys, mitäs et käynyt kouluja.

Toiset joutuu tyytymään keskipalkkaa huonompaan ja pitävät keskipalkkaa OK;na. Valintakysymyksiä ja jos ei kapasiteetti muuhun riitä, niin siihen on tyytyminen.

Mitä tähän punikkien laittomaan lakkoon tulee, niin kaikille osallistujille monoa perseeseen. Ei työpaikalta jäädä pois ilman hyväksyttävää syytä silloin kuin itseä huvittaa.
Karvasvarvas kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 3:55 pm
Mc Mafia kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 8:43 am Ei, 4 000 000 000 x 0,022 = 88 000 000
Lasket 2,2 % todennäköisyydellä.
putsari
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4716
Liittynyt: Su Loka 22, 2017 8:04 pm

Re: Espoo: Matkustajan kanssa nujakoinut bussikuski sai potk

Viesti Kirjoittaja putsari »

damfin kirjoitti: Entä jos se matkustaja ei olisi poistunut mukisematta vaan olisi nostanut nyrkin pystyyn?
Bussista väkisin poistamista varten on vartijat ja poliisi. Ei kuulu kuljettajan toimenkuvaan, eikä voi kuuluakkaan. Se on jo työturvallisuuskysymys. Jos se kuuluisi kuljettajan työnkuvaan, niin johan taas punikit lakkoilisivat.
Karvasvarvas kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 3:55 pm
Mc Mafia kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 8:43 am Ei, 4 000 000 000 x 0,022 = 88 000 000
Lasket 2,2 % todennäköisyydellä.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10738
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Espoo: Matkustajan kanssa nujakoinut bussikuski sai potk

Viesti Kirjoittaja damfin »

putsari kirjoitti:
damfin kirjoitti: Entä jos se matkustaja ei olisi poistunut mukisematta vaan olisi nostanut nyrkin pystyyn?
Bussista väkisin poistamista varten on vartijat ja poliisi. Ei kuulu kuljettajan toimenkuvaan, eikä voi kuuluakkaan. Se on jo työturvallisuuskysymys. Jos se kuuluisi kuljettajan työnkuvaan, niin johan taas punikit lakkoilisivat.
En ole kyllä pitkään aikaan bussilla kulkenut, eli onko siellä busseissa siis nykyisin vartijatkin mukana? aikoinaan siellä oli vain bussin kuljettaja.

Vai miten tuo siis käytännössä mielestäsi pitäisi tapahtua silloin kun matkustaja rupeaa väkivaltaiseksi, tulisiko kuljettajan jättää bussi matkustajineen tien poskeen ja paeta metsään soittelemaan vartijoita ja poliisia paikalle vai kuinka? Entä jos se ilman lippua matkustava tappelupukari onkin kantasuomalainen kaljaveikko ja kuljettajana maahanmuuttaja-somali, kai kuljettaja silloin sentään saa itseään kovakouraisemmin puolustaa?
seppoilmari
Martin Beck
Viestit: 776
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 11:37 pm

Re: Espoo: Matkustajan kanssa nujakoinut bussikuski sai potk

Viesti Kirjoittaja seppoilmari »

damfin kirjoitti: Entä jos se ilman lippua matkustava tappelupukari onkin kantasuomalainen kaljaveikko ja kuljettajana maahanmuuttaja-somali, kai kuljettaja silloin sentään saa itseään kovakouraisemmin puolustaa?

Samaa mietin itsekkin, kuskina somali ja häirikkönä kaljupää karjalalippiksen kanssa niin presidentti olisi palkinnut kuskin ja olisi saatu uusi kansallinen liputuspäivä ja suvakit ois järjestäny konsertin.
putsari
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4716
Liittynyt: Su Loka 22, 2017 8:04 pm

Re: Espoo: Matkustajan kanssa nujakoinut bussikuski sai potk

Viesti Kirjoittaja putsari »

damfin kirjoitti: Vai miten tuo siis käytännössä mielestäsi pitäisi tapahtua silloin kun matkustaja rupeaa väkivaltaiseksi, tulisiko kuljettajan jättää bussi matkustajineen tien poskeen ja paeta metsään soittelemaan vartijoita ja poliisia paikalle vai kuinka? Entä jos se ilman lippua matkustava tappelupukari onkin kantasuomalainen kaljaveikko ja kuljettajana maahanmuuttaja-somali, kai kuljettaja silloin sentään saa itseään kovakouraisemmin puolustaa?
Nykyään on kuule matkapuhelimetkin jos ei vartijoihin tai poliiseihin saa muutoin yhteyttä :D

Eihän matkustaja käynyt väkivaltaiseksi, vaan sitten alkoi tapahtumaan kun kuljettaja meni nyrkit pystyssä väkivalloin matkustajaa poistumaan. Oikea tapa olisi ollut pysyä kuskin pukilla kuuluttaa ja kehoittaa matkustajaa poistumaan ja jos matkustaja ei poistu, pyytää vartijat tai poliisit paikalle, eikä alkaa sheriffiä leikkimään ja lähteä painimaan. Näin suurin osa bussikuskeista toimii esim. varsin yleisessä tilanteessa missä matkustaja on vetämättömässä kunnossa. Ei bussikuski ala silloin väkisin sammunutta ulos retuuttamaan, kun ei se kuulu bussikuskin hommiin, eikä välttämättä ole turvallista puuhaa.

Bussikuski toimi väärin ja sai ansaitusti potkut. Ei yhtiö voi sellaista kuljettajaa pitää joka pahoinpitelee matkustajia, miksi tämä on niin vaikea myöntää?

Vähänpä olet minun tekstejäni lukenut, jos et ole tajunnut, että olen varmaan palstan rasistisin ihminen. En sen anna kuitenkaan sokeuttaa itseäni ja öyhötä asiasta missä ei ole mitään öyhöttämistä. Sitä paitsi tuo matkustaja oli manne, ei somali.
Karvasvarvas kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 3:55 pm
Mc Mafia kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 8:43 am Ei, 4 000 000 000 x 0,022 = 88 000 000
Lasket 2,2 % todennäköisyydellä.
Lukittu