Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

holmesin haamu
Sherlock Holmes
Viestit: 7396
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm

Re: Berner,ensimmäinen Suomen hallituksen jäsen veroparatiis

Viesti Kirjoittaja holmesin haamu »

Anne Berner sai vapaasti huseerata ympäriinsä ilman suurempaa kritiikkiä ja kannatusta tuli ehdotuksille mukisematta. Lastensairaala huijaus on yksi Suomen suurimmista talousrikoksista. Berner oli pelottavan aikaanssaava ministeri.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17031
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Liikenneministeri Anne Bernerin tempaukset

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Taksien jättiselvitys paljastaa uudistuksen voittajat ja häviäjät: Hinnat nousseet ympäri Suomen, Kela-kyydeissä jopa vaaratilanteita

Traficomin laaja selvitys paljastaa muitakin taksien hintapiikkejä Uudenmaan ulkopuolella. Lisäksi varsinkin Kela- ja invakyydeissä on jopa vaaratilanteita.
Taksiuudistus on toistaiseksi iso pettymys hinnanlaskua toivoneille asiakkaille. Invataksien käyttäjät pelkäävät aiempaa enemmän turvallisuutensa puolesta. Myös taksiyrittäjistä yli viidesosa sanoo, että ei aio jatkaa kahden vuoden päästä töitä.

Nämä tiedot käyvät ilmi kahdesta selvityksestä, jotka liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) teetti taksimarkkinan vapautuksen ja Kela-taksikilpailutuksen jälkeen. Se julkaistaan tänään torstaina ja on ensimmäinen laaja selvitys taksiuudistuksen vaikutuksista.

Kysely tehtiin viime elo-lokakuussa eli heti uudistuksen jälkeen. Vastaajia olivat käyttäjät, erityisryhmät ja taksinkuljettajat.

HÄVIÄJIÄ? Kuluttajan vinkkelistä tilanne oli heikentynyt eniten Kymenlaaksossa. Siellä hinnat nousivat jopa Uuttamaata enemmän syksyllä. Sama suunta oli Kainuussa, Päijät-Hämeessä ja Pirkanmaalla.

Hintojen lasku oli uudistuksen keskeinen peruste. Lokakuussa hinnat olivat Traficomin mukaan koko maassa keskimäärin 3,6 prosenttia korkeammat kuin ennen liikennepalvelulain voimaantuloa. Kustannustaso selittää vain osan taksiliikenteen hintatason nousua.

Uudellamaalla eli lähinnä pääkaupunkiseudulla hinnat ovat laukanneet lisää. Traficomin tilasto ei ulotu tälle vuodelle, mutta Tilastokeskus on aiemmin kertonut, että hintojen nousua oli tammikuussa Uudellamaalla peräti 14 prosenttia.

Häviäjiä ovat myös erityisryhmät, eli invataksien tai Kela-takseja käyttävät kyselyn perusteella. Ikävää palautetta tuli paljon: Ajotyylin ja kiireen tuomaa onnettomuus-, putoamis- ja loukkaantumisriskiä. Kuski ei osannut auttaa ajorampeissa, pyörätuolin käsittelyssä tai näkövammaisen avustamisessa.

On ollut kommunikaatiovaikeuksia, kieliongelmia tai paikallistuntemuksen puutetta.

Taksiautoja ja invatakseja puuttui, ja välityskeskuksissa oli pitkät jonotusajat ja odotusajat venyivät tunteihin. Traficomin mukaan kyselytulokset ovat linjassa mediassa esitettyjen ja järjestöjen esille tuomien ongelmien kanssa.

Taksit eivät välttämättä saapuneet oikeisiin osoitteisiin tai välityskeskuksesta ei välitetty tietoa
TalousSanomat
21.3. 6:31
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Iivis
Perry Mason
Viestit: 3946
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Liikenneministeri Anne Bernerin tempaukset

Viesti Kirjoittaja Iivis »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39e9 ... 47a165e878
Taksiuudistus muutti alan täysin, IL seurasi menoa Helsingin yössä: Kuski ajoi heti väärin - "Suomalaiset ovat tottuneet, että taksiin voi luottaa. Harva mieltää uutta tilannetta"
Eilen klo 7:01
Lauantai-iltana pääkaupunkiseudun taksiliikennettä seuratessa käy selväksi, että kohuttu taksiuudistus on muuttanut alan täysin. Iltalehden mukana ollut kokenut taksikuski ihmettelee miten verottaja saa tiedon ”villien” yrittäjien ajoista.

Erottajan taksiasemalla riittää lauantaina iltayhdentoista aikaan takseja pitkäksi jonoksi. Valtaosa autoista on isojen taksifirmojen ulkopuolisia yrittäjiä. Monilla on kuitenkin samanlainen pieni hinnasto ikkunassa.

– Paljonko maksaa kyyti Erottajalle?

Kysymys saa hämmentyneen vastaanoton Asema-aukion taksitolpan ensimmäisessä autossa ja vastaus jää epäselväksi mutinaksi. Osoite ei selvästikään ole tuttu.

Kun kysymys on toistettu, kuuluu ratin takaa hyvin epäselvällä suomella annettu vastaus, jossa vakuutellaan noin kymmenen euron hintaa.

Hinnan selvittyä hypätään kyytiin ja auto lähtee liikkeelle, mutta pysähtyy samantien. Kuljettaja kysyy ajetaanko ”tuota vai tuota” kautta ja näyttää oikeaa ja vasenta. Asiakkaiden kertoessa, että kuski saa valita, lähdetään hetken hämmennyksen jälkeen liikkeelle.

Matka alkaa lopulta ihan oikeaan suuntaan, sillä lyhyintä reittiä rautatieasemalta Erottajalle päästäkseen on lähdettävä ensin ”väärään” suuntaan. Kuljettajan tarjoama toinen suunta olisi pakottanut joko kääntymään Mannerheimintielle liikennesääntöjen vastaisesti tai vienyt pitkälle kiertoreitille.

Heti ensimmäisissä töyssyissä ja pysähdyksissä käy selväksi, että iäkkään oloisen mustan Mercedeksen huollot ovat jääneet pahasti väliin. Etuiskunvaimentimet ovat kovilla ja takapenkillä auton kunto voisi jo hirvittää, jos ei ajettaisi hiljaista kaupunkivauhtia.

Auton sisällä asiakas saa ihmetellä matkan aikana sivulaseissa olevia pieniä keltaisia pahvilappuja, joissa on todella pienellä tekstillä hintoja ja käsinkirjoitettuna taksiyhtiön nimi. Molemmilla lapuilla on tosin kriittiset hetket menossa, sillä niiden teippikiinnitys saattaa pettää milloin tahansa.


Suunnanvaihto
Kun kuljettaja on saanut käännettyä Mersun keulan Arkadiankadulle ja alkaa eduskunnan lisärakennuksen kohdalla painaa kaasua, takapenkiltä kysellään, että: ”Eikös Erottaja ole tuolla aivan toisessa suunnassa?”

Kysymys aiheuttaa suuren hämmennyksen ja auto pysähtyy keskelle katua. Kuljettaja yrittää toistella sanaa ”Erottaja” ja päätyy lopulta kääntämään autoa. Jostain syystä kuski päättää kurvata auton vieressä olevalle Paasikivenaukion taksiasemalle. Epävarman oloinen meno jatkuu koko paikoillaan olevan taksijonon ohi ja lopulta Mersun keula kääntyy Mannerheimintielle kohti Erottajaa.

Lyhyellä matkalla Erottajalle käy selväksi, että nuorella kuljettajalla on vielä paljon haasteita suomen kielen kanssa. Jutustelutyyliin esitettyihin kysymyksiin ei ensin tule vastauksia, mutta lopulta kuljettaja saa vastattua jotain ja kerrottua muun muassa, että ilta on ollut vielä hiljainen, eikä alla ole oma, vaan jonkun muun auto.

Erottajalle saavuttaessa kuljettajalle on vieläkin epäselvä paikan sijainti. Lopulta auto saadaan pysäytettyä Erottajankadulle. Maksuhetkellä luvassa on yllätys, sillä vaikka menopelin sisustuksesta ei uskoisi, niin kuljettaja kaivaa hyvin uudelta näyttävän korttimaksulaitteen esiin ja kyydin veloitus hoituu nopeasti lähimaksulla.


Parhaat päivänsä nähneen ja hyvin ummehtuneen sisäilman omaavan Mersun takapenkiltä ulos kampeavan matkustajan olo on kuin ulkomailla käyneellä. Musta Mersu jatkaa vaivalloista matkaansa kohti Erottajan taksiaseman pitkää autojonoa.

Helsingin asema-aukiolla on lauantaina alkuillasta takseista ylitarjontaa.

Kotikutoisia kupuja
– Vihdoin joku katsoo hinnastoja. Ja myös kysyy hintoja, toteaa kokenut taksiyrittäjä helpottuneena.

Pitkän linjan taksimies on lähtenyt Iltalehden oppaaksi katsomaan. miltä taksiuudistuksen jälkeinen aika Helsingin tolpilla näyttää. Tovin odottelun aikana rautatieaseman edessä olevan Asema-aukion taksiasemalla käy selväksi monta asiaa, jotka ovat muuttuneet heinäkuussa voimaan tulleen uudistuksen jälkeen.

Koska taksilupia ei ole enää rajoitettu, on liikkeellä erityisesti viikonloppuiltana todella paljon kyytiä tarjoavia niin sanottuja villejä autoja, joita vielä vuosi sitten ei näkynyt ainuttakaan. Nämä autot eivät aja isojen taksifirmojen välittämiä kyytejä.

Ennen taksit olivat lähes sataprosenttisesti varsin uutta autokantaa ja niiden katolla oli keltainen kupu, jossa luki taksin numero, paikkakunta ja Helsingissä lisäksi ajovuoron numero. Nyt autotarjonta on todella vaihtelevaa ja isojen yhtiöiden kalusto edelleen hyväkuntoista, mutta niiden rinnalle on ilmestynyt huomattava määrä hyvin vaihtelevakuntoisia autoja, joista osa on jopa arveluttavassa vireessä.

Lisäksi näiden autojen katoilla saattaa olla jonkinlainen keltainen valo, mutta siinä voi lukea mitä vaan tai olla lukematta. Jotkut kuvut ovat rikkinäisiä ja osassa ei pala valoa ollenkaan. Moni kupu palaa myös, vaikka kyytiin hyppäisi asiakkaita.

Toisaalta on hyvä, että joku valo palaa, sillä useammassa autossa on liikkeelle lähtiessäkin takavalot pimeinä ja edessä päällä vain niin sanotut päiväajovalot. Yhdessä autossa toinen etuvalokin on pimeänä.

Suurin osa kotitekoisten kupujen teksteistä näyttää itse mustalla teipillä laadituilta. Yhdessä lukee esimerkiksi sanat taksi ja Helsinki, sekä numerosarja 1234.

– Tämä on aika haastavaa, kun laki ei enää määrää mitään tuosta kuvusta. Tuollaisen auton vieressä voi sitten olla vaikkapa Taksi Helsingin auto, jossa on ollut jo vuosia ennen uudistusta tuo sama numero katolla, taksiyrittäjä kertoo.

– Ongelmia alkaa tulla sitten siinä vaiheessa, kun asiakas on vaikka unohtanut puhelimensa taksiin, ja soittaa taksitarkastajalle että tämän numeroiseen autoon on jäänyt puhelin. Kun asiaa selvitellään, todetaan ettei kyse ollutkaan Taksi Helsingin autosta, vaan jostain muusta, hän jatkaa.

Asema-aukion taksitolpalla käy selväksi, että hyvin harva taksiasiakas kyselee matkan hintaa, ennen kyytiin hyppäämistä.

Harva kysyy
Täysin villi kattokupukäytäntö on vain yksi pieni esimerkki siitä, miten monien mielestä luotettavalta ja toimivalta tuntunut suomalainen taksijärjestelmä romutettiin käytännössä yhdessä yössä.

– Kyllä erikoisinta on se, ettei taksamittari ole enää pakollinen, taksiyrittäjä toteaa.

Hän ihmettelee, milloin verottaja pyytää niin sanottuja vapaita taksiyrittäjiä esittelemään kirjanpitonsa. Osalla kun ei ole taksamittaria lainkaan tai mittari ei ole EU:n vaatimaa mallia ja viranomaisten hyväksymien asentajien laittama.

– Toimiva taksamittari kertoo kuitenkin jälkeenpäin ihan kaiken. Sieltä voi ottaa ulos ihan jokaisen kyydin ja kilometrit. Jos mittaria ei ole, niin miten saadaan kirjattua ylös kaikki tiedot verottajaa varten? Tämä on erikoista, kun kuitenkin harmaata taloutta yritetään kovasti kitkeä.

Kesän uudistuksen jälkeenkin taksimatkasta on edelleen annettava asiakkaan pyytäessä kuitti, mutta se voi tarvittaessa olla vaikka käsinkirjoitettu.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) voimalla ajama taksiuudistus vapautti myös hinnoittelun täysin. Ainoa sääntö on, että yli sadan euron matkasta on kerrottava asiakkaalle etukäteen.

Pikkujoulukauden ollessa viime vuoden lopulla kiivaimmillaan taksilla matkustajia patistettiin jopa alaa valvovan Traficomin puolesta pyytämään kuittia kyydistä ja aivan erityisesti teroitettiin kysymään hintaa etukäteen.

Ainakaan Helsingin Asema-aukiolla taksia kaipaavilla ei vielä näy olevan asia muistissa. Pidemmän seuraamisen aikana voi todeta, että vain hyvin harva edes yrittää ottaa selkoa monien autojen kyljistä löytyvistä sekavista hinnastoista. Hinnan kysyminenkin näyttää tapahtuvan vain poikkeustapauksissa. Suurin osa taksiasemalle saapuvista vain hyppää suoraan jonossa ensimmäisenä olevan auton kyytiin.

– Aikamoista. Suomalaiset ovat niin tottuneet, että taksiin voi luottaa. Harva vielä oikeasti mieltää tätä uutta tilannetta, taksiyrittäjä toteaa.

Syksyllä pääkaupunkiseudulla nähtiin jo runsaasti uuden vapaan hinnoittelun tuomia räikeitä esimerkkejä. Lyhyt taksimatka, josta ennen selvisi parilla kympillä, saattoi yhtäkkiä maksaa lähemmäs sata euroa.

Lasit huurussa
Erottajan taksiasemalla autojono on pitkä. Se ulottuu Esplanadin kulmalta yli yhden korttelin ja jatkuu pitkälle kohti Iso-Roobertinkatua. Nopeat hintakyselyt jonon etupään viiteen autoon tuottavat kaikki saman tuloksen: kyyti Asema-aukiolle maksaa kymmenen euroa.

Kaikki jonon kärjessä olevat autot ovat isojen yhtiöiden ulkopuolisia yrittäjiä. Jokaisen sivulasista löytyy kuitenkin hyvin samannäköinen pieni hinnasto, jossa mainitaan, että minimimaksu matkasta on kymmenen euroa.

Jonon keulilla olleen mustan Audin takalasissa on vaihtoautoliikkeen mainos. Keltaisessa kattokuvussa ei lue mitään. Sisällä autossa voimakkaasti tummennetut takalasit ovat täysin huurussa. Kuljettaja ei tällä kertaa ihmettele, vaan suuntaa määrätietoisesti kohti annettua osoitetta.

Auto on sisältä siistissä kunnossa, vaikka ilma on tunkkainen. Taustapeilissä heiluu muovinen kaulakoru. Sen sijaan kuljettajakorttia, taksilupaa tai yrityksen nimeä ei sisällä näy, vaikka niiden pitäisi periaatteessa olla nähtävillä.

Matka sujuu hiljaisissa tunnelmissa, sillä kuljettaja ei juurikaan vastaa kysymyksiin. Muutama hyvin lyhyt vastaus tulee hataralla suomen kielellä.

Perillä Asema-aukiolla auto on pakko pysäyttää kadun laitaan, sillä taksiasema on autoista tukossa. Niin kuin se on ollut jo pidemmän aikaa. Aukiolle jonottavat taksit tukkivat myös kadun liikennettä.

Nopea tarkistuskierros taksijonossa kertoo, että valtaosa autoista edustaa muuta kuin isoja taksiyhtiöitä.

– Näiden niin sanotusti villien taksien on pakko tulla tänne tai muille keskeisille tolpille, jotta he saavat kyytejä. Heillä kun ei ole tätä, taksiyrittäjä sanoo ja näyttää ratin vieressä olevaa isoa Taksi Helsingin datalaitetta.

Lentokentällä taksikuskit saattavat joutua odottamaan pitkään, ennen kuin pääsevät varsinaiselle taksiasemalle

Tolpat tukossa
Nopea kierros Helsingin keskustassa ja sen liepeillä tuo saman tuloksen. Kaikki taksitolpat ovat iltakymmenen aikaan täynnä autoja. Asiakkaitakin on, mutta vielä harvakseltaan.

Harjutorin kohdalla sijaitsevalla Helsinginkadun taksiasemalla jono on myös pitkä. Autoista noin puolet edustaa isoja taksiyhtiöitä. Pienen seurannan aikana kaksi Taksi Helsingin autoa poistuu yhtäkkiä jonosta keskeltä.

– He saivat varmaan kyydin datan kautta. Se tarjoaa sitä automaattisesti ensimmäiseksi näihin tolpalla oleviin autoihin, taksiyrittäjä kertoo.

Matkalla Helsinki-Vantaan lentokentälle aiemmin harvakseltaan piippaillut datalaite innostuu, asiakkaita olisi tarjolla Pohjois-Helsingissä ja Vantaalla.

– Jos vain mahdollista on, niin kuittaan aina kyydin täällä lentokentän liepeillä, mieluummin kuin itse kentällä, yrittäjä kertoo.

Perillä selviää, miksi lentokenttä ei ole kokeneiden taksikuskien suosikkipaikka. Terminaalialueen reunalla sijaitsee taksien oma selvittelyalue.

Myöhään lauantai-iltana alueella on kymmeniä takseja lukuisissa jonoissa. Iso näyttötaulu kertoo jatkuvasti mistä jonosta ja mikä auto saa ajaa puomille, jatkaakseen matkaa kohti varsinaisia taksiasemia. Jonot muodostetaan taksiyhtiöiden mukaan. Kaikilla isoilla yhtiöillä on omansa ja niihin kuulumattomat ovat omassaan.

– Nyt täällä ei ole mitään ruuhkaa. Eilen olin täällä ja jonot ulottuivat tuonne kauas tästä alueesta. Paikalla oli satoja takseja. Tämähän on hankala paikka, koska pois lähteminen kesken kaiken ei oikein onnistu, taksiyrittäjä kertoo.

– Tuo jonoja tyhjentävä laite puomeineen myös toimii aivan liian hitaasti. On hassua, että monesti asiakkaat ihmettelevät, että miten vähän takseja kentällä on ja silti täällä on kymmeniä autoja jonoissa, hän jatkaa.

Lähitaksin ja Airport taksin autot ovat ensimmäisenä vastassa lentokentän terminaalista ulos tulevaa matkustajaa. Kaistajärjestelyissä seuraavana tulevat Taksi Helsingin autot ja viimeiseksi isojen yhtiöiden ulkopuoliset autot.

Eivät laskeneet
Matkalla lentokentältä takaisin keskustaan on aikaa pohtia taksiuudistusta. Kun lakien uudistusta valmisteltiin, perusteltiin sen tarvetta muun muassa hintojen pudottamisella.

– Ministeri Berner ja liikenneministeriön virkamiehet pitivät varmana, että taksien hinnat putoavat kun kilpailu vapautetaan. Lisäksi oli vahva luotto, että suomalaiset alkavat ajamaan paljon enemmän taksilla kun hinnat laskevat. Me kuskit ihmettelimme, että miten se voi olla mahdollista, taksiyrittäjä sanoo.

Hän toteaa, että jos taksiyritystä haluaa pyörittää rehellisesti ja myös tienata sillä jotain, niin hintoja ei voi pudottaa yhtään.

– Jotta tuollainen muutos kansan taksin käytössä nähtäisiin, niitä pitäisi pudottaa todella paljon.

Taksiyrittäjä ihmettelee, miten pudotus voisi onnistua, jos taksimatkan hinnasta laskee pois autojen maksut kalliine vakuutuksineen, veroineen ja polttoaineineen.

– Lisäksi on sitten kaikki verot, sosiaaliturvamaksut ja muut henkilöstökulut. Jotain palkkaakin pitäisi kuljettajalle jäädä.

Isot pääkaupunkiseudulla toimivat taksiyhtiöt muuttivat kyllä syksyllä hinnoittelujaan, mutta käytännössä hinnat nousivat erityisesti ruuhka-aikoina.

Kuva
Asema-aukion takseista valtaosa on lauantai-iltana ns. ”villejä” yrittäjiä. MATTI TANNER
Pudotustaistelu
Kokenut yrittäjä uskoo, että alalla on nyt menossa parin vuoden mittainen pudotustaistelu, jossa erityisesti isoilla yhtiöillä riittää resursseja rajuunkin vääntöön. Lisäksi kuljettajien jo pahasti romahtanut ammattitaito tulee laskemaan lisää.

Kuljettajan paikallistuntemus, ajotaidot, palvelualttius, ja hyvä kielitaito saattavatkin tulevaisuudessa olla erikoisuus, josta asiakas joutuu maksamaan ylimääräistä.

– On vaikea ymmärtää, että miksi meidän luotettavana pidetty taksijärjestelmä romutettiin, yrittäjä toteaa samalla kun selvittää tietä läpi katua tukkivan Asema-aukion jonon.

– Olisi kyllä kiva kuulla ministeri Bernerin, liikenneministeriön virkamiesten ja kilpailu- ja kuluttajaviraston kommentit siitä menikö tämä nyt niin kuin he väittivät.

Rautatieaseman ja taksien välissä keskellä jalankulkualuetta seisoo poliisiauto. Yrittäjän mukaan poliisit ovat paikalla erittäin usein, mutta taksien villiin menoon he eivät puutu.

– Heillä ei taida olla resursseja, eikä välttämättä edes tietotaitoa asiasta.

Kahden eri taksifirman kuskit kommentoivat muuttunutta taksilakia viime heinäkuussa taksiuudistuksen astuttua voimaan.
MATTI TANNER

Iivis
Perry Mason
Viestit: 3946
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Liikenneministeri Anne Bernerin tempaukset

Viesti Kirjoittaja Iivis »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006053570.html

Poliisi teki mittavan yllätysiskun takseihin pääkaupunkiseudulla – karu tulos


Julkaistu: 30.3. 10:20


Poliisi on aloittanut yhdessä muiden viranomaisten kanssa taksiliikenteen sääntöjen valvonnan.
Uusi taksilaki astui voimaan heinäkuun alussa 2018. Nyt poliisi tiedottaa Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen, Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sekä Verohallinnon yhteisvalvonnan tuloksista.

Yllätysisku takseihin tehtiin perjantaina 29. maaliskuuta. Valvontaa suoritettiin muun muassa Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä.

Havaittujen rikkeiden ja puutteiden määrän perusteella yllätysiskun tuloksia voidaan luonnehtia karuiksi.

Valvonnassa tarkastettiin 106 ajoneuvoa, joista 63:ssa oli jotain huomautettavaa.

Poliisin mukaan hyvin monessa taksissa havaittiin, että luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot tai kuljettajan nimi eivät olleet nähtävillä matkustajalle. Tällaisista puutteista annettiin eniten suullisia huomautuksia.

Tässä lista takseissa havaituista rikkeistä tai huomautuksista:
Ajoneuvoa ei ollut merkitty luvanvaraiseen käyttöön 2 kpl
Luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä 51 kpl
Kuljettajalla ei ollut voimassa olevaa taksinkuljettajan ajolupaa 2 kpl
Kuljettajalla ei ollut ajopäiväkirjaa 5 kpl
Ajoneuvossa ei ollut taksamittaria 3 kpl
Kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä 22 kpl
Hintatiedot eivät olleet helposti matkustajan havaittavissa 17 kpl
Kulkuneuvon kuljettamiseen oikeuttava lupa puuttui 2 kpl
Ylinopeus 1 kpl
Epäilty törkeä rattijuopumus 1 kpl
Etsintäkuulutus 2 kpl
– Tarkastettujen ajoneuvojen määrään suhteutettuna liikennerikosten sekä valvonnassa vastaan tulleiden etsintäkuulutettujen määrä oli yllättävän korkea. Länsi-Uudenmaan poliisin haaviin jäi lisäksi yksi 1,7 promillea alkometriin puhaltanut kuljettaja, jolloin törkeän rattijuopumuksen raja ylittyi, toteaa tiedotteessa ylikomisario Timo Leppälä Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta.

Traficomin johtava asiantuntija Pasi Hautalahti sanoo, että liikennepalvelulain voimaantulon jälkeen virastolle on tullut jonkin verran ilmoituksia erityisesti siitä, että takseina käytetään ajoneuvoja, joita ei ole rekisteröity luvanvaraiseen liikenteeseen.

– Nyt toteutettu valvonta vahvisti, että tällaisia ajoneuvoja on liikenteessä ja asiaan pitää kiinnittää huomiota sekä osoitti, että ilmiö ei ole kovin merkittävä.

Poliisin mukaan yhteisvalvonnasta on tulossa pysyvä toimintamalli.

– Viranomaisten yhteistyössä tekemä valvonta osoittautui hyväksi tavaksi toimia. Yhdellä pysäytyksellä pystyimme tekemään kattavan valvonnan, kun jokainen mukana oleva taho tarkasti samanaikaisesti omaan toimivaltaansa kuuluvat asiat. Tarkoituksemme on tehdä yhteisvalvonnoista pysyvä käytäntö, Hautalahti sanoo tiedotteessa.

Taksilain uudistus
Uusi taksilaki tuli voimaan heinäkuun alussa 2018. Uudistus vapautti lupien määrän. Kuka tahansa tahansa hyvämaineinen henkilö saa liikennöintiin oikeuttavan taksiluvan, kun suorittaa kuljettajakokeen.

Myös melkein mikä tahansa ajoneuvo kelpaa taksiksi, esimerkiksi kuorma-auto, mopoauto tai traktori.

Uudistuksen yksi tarkoitus oli madaltaa ammattiin pääsyn kynnystä. Näkyvin muutos on silti ollut hinnoittelun vapaus. Lisäksi asemapaikka- ja päivystysvelvoitteet poistettiin.

Juttua muokattu 30.3.2019 kello 10.37: Juttua täydennetty kauttaaltaan ja korjattu virheellinen päivämäärä.

Iivis
Perry Mason
Viestit: 3946
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Liikenneministeri Anne Bernerin tempaukset

Viesti Kirjoittaja Iivis »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d35f ... 9d47f2fcc5

Taksisota leimahti Turun satamassa: Huomioliivimiehet kiertävät terminaalissa - houkuttelevat ”valkoisten poikien” autoihin
Tänään klo 16:26


Kaistajärjestelyt muuttuivat terminaalin edustalla huhtikuussa, kun Lounais-Suomen Taxidata sai yksinoikeuden lähimpänä terminaalia olevaan kaistaan. Tilanne on johtanut kuljettajien välien kiristymiseen. Yksi rikosilmoitus on jo tehty.

Kuva
Taxidatan autoille on merkitty oma kaista Viking Linen terminaalin edustalle Turun satamassa. LINDA LAINE

Uusi kaistajärjestely kuumentaa tunteita Viking Linen terminaalin edustalla Turun satamassa.

Kahdeksan aikaan keskiviikkoillalla tunnelma vaikutti kireältä ja asiakkaita oli melko vähän. Viking Grace oli hetkeä aiemmin saapunut satamaan. Takseja oli paikalla useita kymmeniä. Osa kuskeista kuvasi tapahtumia kännyköillään.

Keltaisiin huomioliiveihin pukeutuneet miehet ohjasivat asiakkaita edustamansa taksikeskuksen, eli Lounais-Suomen Taxidatan autoihin. Välillä miehet kävivät sisällä terminaalissa etsimässä asiakkaita.

Silloin tällöin huomioliivimiehet saivat osakseen ilkeileviä kommentteja muiden taksien kuljettajilta. Heitä kehotettiin esimerkiksi etsimään asiakkaita laivasta saakka.

Myös muiden taksien kuljettajat etsivät asiakkaita terminaalin oven edustalta ja huutelivat hintoja.

Osa taksia tarvitsevista matkustajista näytti hämmentyneiltä. Eräs vanhempi mies vastasi autotarjouksiin kysymällä, saako hän seurueineen tulla ensin terminaalin ovelta katutasolle johtavalta rampilta alas.

Epäasiallista toimintaa
Taksitolpan kireän tunnelman taustalla on huhtikuussa käyttöön tullut järjestely, jossa Lounais-Suomen Taxidatan autot saivat yksinoikeuden terminaalia lähimpänä olevaan kaistaan. Toinen kaista on varattu muille takseille ja kolmannelle tulevat tilatut taksit.

Keskiviikkoiltana kaistajako oli kuitenkin sekaisin. Sisimmällä kaistalla oli myös muita kuin Taxidatan takseja. Taxidatan autot puolestaan noukkivat asiakkaita kyytiin alueelta, jonne uuden järjestelmän mukaan tulevat tilatut taksit. Välillä huomioliiveihin pukeutuneet miehet kulkivat asiakkaiden rinnalla autolle asti.

Taksikuski Jukka Talvitie kuvasi keskiviikkoiltana taksitolpan tapahtumia kännykällään. Hänen taksinsa odotti muille takseille merkityllä kaistalla.

Hän kertoi kuvaavansa Taxidatan toimintaa, koska se ei ole hänestä oikein asianmukaista.

– Terminaalin sisältä jo ohjataan ihmisiä ja sanotaan, että suomalainen taksi, Talvitie kertoi.

Jukka Talvitie ei ole tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen. Hän kuvasi keskiviikkona Taxidatan edustajien toimintaa.
Talvitien mukaan tilanne on ollut päällä noin viikon. Paikalle on hänen mukaansa uhattu aiemmin soittaa esimerkiksi hinausauto. Talvitien mukaan muiden yhtiöiden kuskeja on peloteltu muualle ja ihmisille on huudettu.

Hän kritisoi kaistajärjestelyä siitä, että asiakkaiden valinnanvapaus ei toteudu. Kaistajonojen keskellä olevat taksit eivät pääse liikkeelle, vaikka asiakas haluaisi kyseisen taksin. Ongelmista kertoivat myös monet muut Iltalehdelle puhuneet kuljettajat.

Taksiyrittäjä Muhammad Ahmadi kertoi puhelimitse, että terminaalilla on haukuttu ihmisiä ja autojen liikkumista on häiritty.

Taksikuski Rami Mattila kertoi, että muiden taksien liikkumista on estetty. Hänen mukaansa asiakkaan saadakseen pitää olla aiempaa valppaampana.

Iltalehdelle puhuneet taksikuskit kertoivat myös pelkäävänsä, että kaistajärjestely vaarantaa asiakkaiden turvallisuuden, koska nämä joutuvat kulkemaan kaistojen yli, jos he haluavat ottaa jonkun muun kuin Taxidatan taksin.

Kukaan Iltalehden haastattelemista kuskeista ei ollut Taxidatan kuljettaja.

Taksikuskien hiertyneistä väleistä uutisoi aiemmin Turun Sanomat, joka kertoi, että terminaalin edustan taksialueella on ollut myös suoranaisia yhteenottoja, kuten tönimistä ja mahdollinen päälleajotilanne.

Terminaalin edustan viime aikaisista tapahtumista on tehty yksi rikosilmoitus ja yksi selvityspyyntö, kertoo Lounais-Suomen poliisilaitoksen viestintäpäällikkö Teemu Äikäs.

Hänen mukaansa rikosilmoitus liittyy tapaukseen, jossa auton kerrotaan lievästi törmänneen ihmiseen. Tutkintanimikkeenä on liikennerikkomus.

”Me vain mainostamme”
Terminaalin edustalla Taxidatan huomioliiveihin pukeutunut Sami Jankari kertoi oman näkemyksensä ongelmista.

– Yhtään autoa ei ole saatu tänään tänne [Taxidatalle merkitylle kaistalle], koska villit taksit ovat olleet paikalla hyvissä ajoin.

Villeillä takseilla viitataan autoihin, jotka eivät kuulu minkään välitysyhtiön piiriin.

Jankarin mukaan Taxidatan autoilla on ollut ongelmia vuokratulle kaistalle pääsemisessä myös aiemmin. Hän kertoo, että Taxidatan edustajat ovat ottaneet matkustajiin kontaktia jo terminaalin sisällä sen takia, heidän täytyy kertoa ihmisille, että Taxidatan taksit ovat keskiviikkona eri paikassa.

– Me vain mainostamme palveluamme tai kerromme, missä se on saatavana tänään, Jankari sanoi.

Hetken päästä muiden taksien kuljettajien ryhmässä oleva henkilö totesi, että kilpailua ei saa rajoittaa.

Puhetta ”valkoisista pojista”
Kaistajaon lisäksi myös huomioliivimiesten toimintatapa ärsyttää muiden taksien kuljettajia. Osa tuo esille, että Taxidatan edustajat ovat esittäneet rasistisia kommentteja ohjatessaan asiakkaita takseihin.

Iltalehden näkemällä videolla Taxidatan huomioliiveihin pukeutunut henkilö sanoo terminaalista tuleville matkustajille, että ”Taxidatan valkoiset pojat ovat tällä kertaa pylväiden toisella puolella”.

Hän viittaa siihen, että taksit eivät ole Taxidatalle merkityllä kaistalla. Henkilö puhuu myös ”Mogadishun pojista”. Ilmeisesti hän viittaa ulkomaalaistaustaisiin muiden taksien kuljettajiin, joista yksi huusi asiakkaiden suuntaan, että kaikki taksit ovat tasa-arvoisia.

Toisella videolla näkyy, miten huomioliiveihin pukeutunut henkilö toteaa toisen taksin asiakkaalle, että hinnasta kannattaa olla tarkkana.

Taxidatan toimitusjohtaja Tapani Ekuri kertoo, ettei ole tietoinen videolla havaittavasta rasistisesta kielenkäytöstä.

– Jos näin on ollut, niin ei ole asiallista kielenkäyttöä, Ekuri sanoo.

Hänen mukaansa keltaliivisten Taxidatan edustajien tehtävä ei myöskään missään tapauksessa ole hankkia Taxidatan autoille asiakkaita, vaan kertoa Taxidatan takseja etsiville ihmisille, mistä autot löytyvät.

– Tehtävänä on avustaa meidän asiakkaitamme autoihin, ei mennä terminaaliin sisälle.

Ekuri toivoo, että Taxidatan autot pääsevät jatkossa paremmin niille merkitylle kaistalle.

Järjestely voimassa toistaiseksi
Uusi taksikaistajärjestely otettiin käyttöön huhtikuussa. Viking Linen Turun terminaalipäällikön Peter Forsbergin mukaan järjestely on voimassa toistaiseksi. Hänen mukaansa taksitolpan kärhämiä on tullut hänen tietoonsa vain lehdistön kautta.

Forsberg kertoi seuranneensa tapahtumia tiistaina kadun toiselta puolelta sen jälkeen, kun laiva oli tullut satamaan.

– Minun silmiini ei osunut ainuttakaan kärhämää. Olin vähän matkan päässä, joten on vaikea sano, että millaista keskustelu on ollut siellä.

Viking Linen markkinointijohtaja Kaj Takolander kertoo, että Viking Linen ja Taxidatan välisen sopimuksen solmimisen taustalla oli osaltaan asiakkailta tullut palaute.

Hänen mukaansa taksilain uudistus aiheutti osassa matkustajia hämmennystä siitä, miten valita itselleen parhaiten sopiva taksi.

– Taxidata pystyy takaamaan meille tasalaatuisen palvelun ja luotettavan hinnoittelun. Päädyimme tämän tyyppiseen järjestelyyn.

Hän korostaa, että asiakas saa valita taksinsa vapaasti, vaikka Taxidatalle on annettu oma kaista.

– Tarkoitusperämme on ollut vilpitön. Olemme halunneet selkeyttää taksitilannetta asiakkaillemme.

Kun Takolanderilta kysytään Taxidatan edustajan rasistisesta kielenkäytöstä, hän toteaa, ettei hyväksy sellaista.

Maalauksia väärään paikkaan
Kaistajärjestely on voimassa ainoastaan Viking Linen terminaalin edustalla olevan katoksen alla, jota Viking Line hallinnoi. Katoksen ulkopuolista aluetta hallinnoi Turun kaupunki, eikä siellä saa suosia minkään tietyn taksikeskuksen autoja, kertoo Turun kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää.

– Viking Line kysyi, voisivatko he maalata kaupungin hallinnoimalle alueelle takseja varten kaistat sillä tavalla kuin he ovat toteuttaneet ne omalle alueelleen. Kaupungin vastaus oli selkeä ei, ei kaupungin hallinnoimalle alueelle rajata eri taksiyhtiöille omia kaistoja. Ne ovat kaupungin yleisiä katualueita.

Suonpään mukaan kaistamerkintöjä oli kuitenkin tehty myös kaupungin hallinnoimalle alueelle, eli terminaalin katosalueen ulkopuolelle.

– Annoimme välittömästi kehotuksen poistaa ne maalaukset.

Suonpää kävi keskiviikkona katsomassa tilannetta paikan päällä ja merkinnät olivat edelleen kaupungin alueella. Hän sanoi olleensa yhteydessä Viking Lineen ja antaneensa keskiviikon loppuun asti aikaa maalausten poistamiselle. Illalla Iltalehden vieraillessa terminaalin edustalla kyseiset merkinnät oli poistettu.

Taxidatan toimitusjohtaja Ekurin mukaan virhe oli sattunut merkintöjä maalanneelle henkilölle, mutta tilanne on korjattu.

Avatar
John Kimble
Michael Knight
Viestit: 4124
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 5:19 pm

Taksinkuljettajat rähinöivät Turussa ja Helsingissä

Viesti Kirjoittaja John Kimble »

Jaa mitähän rähinöintiä siellä on oikein ollut. Ei tällaista kai ollut ennen taksilain muutosta. Nyt saa ilmeisesti kuka tahansa suhari ajella "taksia".

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006099291.html
Turku sai tarpeekseen satamassa rähinöivistä taksinkuljettajista – ryhtyi toimenpiteisiin

Julkaistu: 9.5. 14:56

Kaupungin edustajat huomasivat virheellisiä merkintöjä alueella.
Turun taksinkuljettajien kiristyneet välit Viking Linen laivaterminaalin edustan ajojärjestelyistä ovat saaneet myös Turun kaupungin edustajat varpailleen.

Kiistan taustalla on Viking Linen ja Taxidatan yhteistyösopimus, jonka mukaan ainoastaan yhtiön autot saavat käyttää sisintä kaistaa, kun muiden taksien on jonotettava ulommalla kaistalla. Kärhämä kärjistyi maanantaina fyysiseksi, ja tapahtumista on tehty rikosilmoitus.

Taxidatan ulkopuoliset kuljettajat kokevat tilanteen epäreiluna ja laittomana. Ilta-Sanomien haastattelemien kuljettajien mukaan asiasta on tehty valitus kilpailu- ja kuluttajavirastoon sekä Turun kaupunginhallitukselle.

Turun kaupunki lähetti torstaina tiedotteen, jonka mukaan kaupungin hallinnoimilla alueilla sijaitsevat taksitolpat ovat tasapuolisesti kaikkien kuljettajien käytössä. Yksityisillä henkilöillä tai yrityksillä ei ole lupaa tehdä toimenpiteitä, jotka rajoittavat muiden toimintaa yleisillä alueilla.

Taksikuskien kiistoja aiheuttava kaistajärjestely on kuitenkin Turun kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpään mukaan Viking Linen hallinnoimalla alueella.

– Sinne kaupungilla ei ole varsinaisesti asiaa, ja he toimivat siellä parhaimmallaan katsomalla tavalla, Suonpää vahvistaa.

Turun kaupunki on kuitenkin puuttunut asiaan niin, että alueelta on käyty poistamassa virheellisesti sijoitettuja merkintöjä.

– Huomasimme aiheesta tehdyn uutisen ja näimme kuvasta, että merkintöjä oli myös kaupungin puolella. Otin yhteyttä Viking Lineen, ja todettiin, että siellä oli tapahtunut tällainen vahinko, Suonpää kertoo.

– Merkinnät olivat lipsahtaneet syystä tai toisesta kaupungin hallinnassa olevalle alueelle, ja ne poistettiin sieltä keskiviikkona.

Kaupunki ilmoitti tiedotteessa, että se ei ole osapuolena kiistassa.

– Kaupunki toivoo, että eri osapuolet sopivat taksien sijoittumisesta keskenään hyvässä sovussa, tiedotteessa sanottiin.
Taksinkuljettajien rähinöistä oli kaksi ketjua. Ne yhdistetty.
-NILS-
Radiopuhelin kirjoitti:
Ma Heinä 30, 2012 2:01 pm
Ulkomaalaisia ei tuomita heppoisimmilla perusteilla kuin suomalaisia. Korostuminen raiskaustilastoissa johtuu vain siitä että maahanmuuttajat yksinkertaisesti raiskaavat enemmän.

Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3877
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Taksinkuljettajat rähinöivät Turussa

Viesti Kirjoittaja CSI »

Veikkaan, että Kebabbi ja Ahmed siellä mellakoivat, kun eivät pääse valkoisen miehen käyttämille kaistoille.

Aika rassistista, sanoisin.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."

Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3642
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Taksinkuljettajat rähinöivät Turussa

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Helsinki-Vantaalla taksit on jaettu vielä useampaan jonoon,eikä siellä ole vastaavaa tappelua näkynyt.
Hulluja nuo turkulaiset!
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...

Jinx
Harjunpää
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Touko 12, 2015 5:47 pm

Re: Taksinkuljettajat rähinöivät Turussa

Viesti Kirjoittaja Jinx »

Rescuer kirjoitti:Helsinki-Vantaalla taksit on jaettu vielä useampaan jonoon,eikä siellä ole vastaavaa tappelua näkynyt.
Hulluja nuo turkulaiset!
Muistuttaa hullujen ruotsalaisten taksarien meininkiä, sieltähän tää nykyisen kaaoksen aikaansaanut malli on lähtöisin!

Avatar
GAZ-24
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 93
Liittynyt: La Marras 10, 2018 11:18 pm

Re: Taksinkuljettajat rähinöivät Turussa

Viesti Kirjoittaja GAZ-24 »

Tolppahomot ovat olleet kusipäitä öykkäreitä iät ja ajat.
"Sepolla oli suuret lupaukset – saisin vielä niin paljon seksiä, että loppujen lopuksi vielä pyytäisin, saisinko välillä olla taas rauhassa" Auer kertoo kirjassaan suhteen arjesta.

Iivis
Perry Mason
Viestit: 3946
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Taksinkuljettajat rähinöivät Turussa

Viesti Kirjoittaja Iivis »

Linkkasin jutun jo aiemmin Berner-ketjuun, mut aiheellinen omaankin ketjuun .

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d35f ... 9d47f2fcc5
Taksisota leimahti Turun satamassa: Huomioliivimiehet kiertävät terminaalissa - houkuttelevat ”valkoisten poikien” autoihin
Tänään klo 16:26

Kaistajärjestelyt muuttuivat terminaalin edustalla huhtikuussa, kun Lounais-Suomen Taxidata sai yksinoikeuden lähimpänä terminaalia olevaan kaistaan. Tilanne on johtanut kuljettajien välien kiristymiseen. Yksi rikosilmoitus on jo tehty.

Uusi kaistajärjestely kuumentaa tunteita Viking Linen terminaalin edustalla Turun satamassa.

Kahdeksan aikaan keskiviikkoillalla tunnelma vaikutti kireältä ja asiakkaita oli melko vähän. Viking Grace oli hetkeä aiemmin saapunut satamaan. Takseja oli paikalla useita kymmeniä. Osa kuskeista kuvasi tapahtumia kännyköillään.

Keltaisiin huomioliiveihin pukeutuneet miehet ohjasivat asiakkaita edustamansa taksikeskuksen, eli Lounais-Suomen Taxidatan autoihin. Välillä miehet kävivät sisällä terminaalissa etsimässä asiakkaita.

Silloin tällöin huomioliivimiehet saivat osakseen ilkeileviä kommentteja muiden taksien kuljettajilta. Heitä kehotettiin esimerkiksi etsimään asiakkaita laivasta saakka.

Myös muiden taksien kuljettajat etsivät asiakkaita terminaalin oven edustalta ja huutelivat hintoja.

Osa taksia tarvitsevista matkustajista näytti hämmentyneiltä. Eräs vanhempi mies vastasi autotarjouksiin kysymällä, saako hän seurueineen tulla ensin terminaalin ovelta katutasolle johtavalta rampilta alas.

Epäasiallista toimintaa
Taksitolpan kireän tunnelman taustalla on huhtikuussa käyttöön tullut järjestely, jossa Lounais-Suomen Taxidatan autot saivat yksinoikeuden terminaalia lähimpänä olevaan kaistaan. Toinen kaista on varattu muille takseille ja kolmannelle tulevat tilatut taksit.

Keskiviikkoiltana kaistajako oli kuitenkin sekaisin. Sisimmällä kaistalla oli myös muita kuin Taxidatan takseja. Taxidatan autot puolestaan noukkivat asiakkaita kyytiin alueelta, jonne uuden järjestelmän mukaan tulevat tilatut taksit. Välillä huomioliiveihin pukeutuneet miehet kulkivat asiakkaiden rinnalla autolle asti.

Taksikuski Jukka Talvitie kuvasi keskiviikkoiltana taksitolpan tapahtumia kännykällään. Hänen taksinsa odotti muille takseille merkityllä kaistalla.

Hän kertoi kuvaavansa Taxidatan toimintaa, koska se ei ole hänestä oikein asianmukaista.

– Terminaalin sisältä jo ohjataan ihmisiä ja sanotaan, että suomalainen taksi, Talvitie kertoi.

Jukka Talvitie ei ole tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen. Hän kuvasi keskiviikkona Taxidatan edustajien toimintaa.
Talvitien mukaan tilanne on ollut päällä noin viikon. Paikalle on hänen mukaansa uhattu aiemmin soittaa esimerkiksi hinausauto. Talvitien mukaan muiden yhtiöiden kuskeja on peloteltu muualle ja ihmisille on huudettu.

Hän kritisoi kaistajärjestelyä siitä, että asiakkaiden valinnanvapaus ei toteudu. Kaistajonojen keskellä olevat taksit eivät pääse liikkeelle, vaikka asiakas haluaisi kyseisen taksin. Ongelmista kertoivat myös monet muut Iltalehdelle puhuneet kuljettajat.

Taksiyrittäjä Muhammad Ahmadi kertoi puhelimitse, että terminaalilla on haukuttu ihmisiä ja autojen liikkumista on häiritty.

Taksikuski Rami Mattila kertoi, että muiden taksien liikkumista on estetty. Hänen mukaansa asiakkaan saadakseen pitää olla aiempaa valppaampana.

Iltalehdelle puhuneet taksikuskit kertoivat myös pelkäävänsä, että kaistajärjestely vaarantaa asiakkaiden turvallisuuden, koska nämä joutuvat kulkemaan kaistojen yli, jos he haluavat ottaa jonkun muun kuin Taxidatan taksin.

Kukaan Iltalehden haastattelemista kuskeista ei ollut Taxidatan kuljettaja.

Taksikuskien hiertyneistä väleistä uutisoi aiemmin Turun Sanomat, joka kertoi, että terminaalin edustan taksialueella on ollut myös suoranaisia yhteenottoja, kuten tönimistä ja mahdollinen päälleajotilanne.

Terminaalin edustan viime aikaisista tapahtumista on tehty yksi rikosilmoitus ja yksi selvityspyyntö, kertoo Lounais-Suomen poliisilaitoksen viestintäpäällikkö Teemu Äikäs.

Hänen mukaansa rikosilmoitus liittyy tapaukseen, jossa auton kerrotaan lievästi törmänneen ihmiseen. Tutkintanimikkeenä on liikennerikkomus.

”Me vain mainostamme”
Terminaalin edustalla Taxidatan huomioliiveihin pukeutunut Sami Jankari kertoi oman näkemyksensä ongelmista.

– Yhtään autoa ei ole saatu tänään tänne [Taxidatalle merkitylle kaistalle], koska villit taksit ovat olleet paikalla hyvissä ajoin.

Villeillä takseilla viitataan autoihin, jotka eivät kuulu minkään välitysyhtiön piiriin.

Jankarin mukaan Taxidatan autoilla on ollut ongelmia vuokratulle kaistalle pääsemisessä myös aiemmin. Hän kertoo, että Taxidatan edustajat ovat ottaneet matkustajiin kontaktia jo terminaalin sisällä sen takia, heidän täytyy kertoa ihmisille, että Taxidatan taksit ovat keskiviikkona eri paikassa.

– Me vain mainostamme palveluamme tai kerromme, missä se on saatavana tänään, Jankari sanoi.

Hetken päästä muiden taksien kuljettajien ryhmässä oleva henkilö totesi, että kilpailua ei saa rajoittaa.

Puhetta ”valkoisista pojista”
Kaistajaon lisäksi myös huomioliivimiesten toimintatapa ärsyttää muiden taksien kuljettajia. Osa tuo esille, että Taxidatan edustajat ovat esittäneet rasistisia kommentteja ohjatessaan asiakkaita takseihin.

Iltalehden näkemällä videolla Taxidatan huomioliiveihin pukeutunut henkilö sanoo terminaalista tuleville matkustajille, että ”Taxidatan valkoiset pojat ovat tällä kertaa pylväiden toisella puolella”.

Hän viittaa siihen, että taksit eivät ole Taxidatalle merkityllä kaistalla. Henkilö puhuu myös ”Mogadishun pojista”. Ilmeisesti hän viittaa ulkomaalaistaustaisiin muiden taksien kuljettajiin, joista yksi huusi asiakkaiden suuntaan, että kaikki taksit ovat tasa-arvoisia.

Toisella videolla näkyy, miten huomioliiveihin pukeutunut henkilö toteaa toisen taksin asiakkaalle, että hinnasta kannattaa olla tarkkana.

Taxidatan toimitusjohtaja Tapani Ekuri kertoo, ettei ole tietoinen videolla havaittavasta rasistisesta kielenkäytöstä.

– Jos näin on ollut, niin ei ole asiallista kielenkäyttöä, Ekuri sanoo.

Hänen mukaansa keltaliivisten Taxidatan edustajien tehtävä ei myöskään missään tapauksessa ole hankkia Taxidatan autoille asiakkaita, vaan kertoa Taxidatan takseja etsiville ihmisille, mistä autot löytyvät.

– Tehtävänä on avustaa meidän asiakkaitamme autoihin, ei mennä terminaaliin sisälle.

Ekuri toivoo, että Taxidatan autot pääsevät jatkossa paremmin niille merkitylle kaistalle.

Järjestely voimassa toistaiseksi
Uusi taksikaistajärjestely otettiin käyttöön huhtikuussa. Viking Linen Turun terminaalipäällikön Peter Forsbergin mukaan järjestely on voimassa toistaiseksi. Hänen mukaansa taksitolpan kärhämiä on tullut hänen tietoonsa vain lehdistön kautta.

Forsberg kertoi seuranneensa tapahtumia tiistaina kadun toiselta puolelta sen jälkeen, kun laiva oli tullut satamaan.

– Minun silmiini ei osunut ainuttakaan kärhämää. Olin vähän matkan päässä, joten on vaikea sano, että millaista keskustelu on ollut siellä.

Viking Linen markkinointijohtaja Kaj Takolander kertoo, että Viking Linen ja Taxidatan välisen sopimuksen solmimisen taustalla oli osaltaan asiakkailta tullut palaute.

Hänen mukaansa taksilain uudistus aiheutti osassa matkustajia hämmennystä siitä, miten valita itselleen parhaiten sopiva taksi.

– Taxidata pystyy takaamaan meille tasalaatuisen palvelun ja luotettavan hinnoittelun. Päädyimme tämän tyyppiseen järjestelyyn.

Hän korostaa, että asiakas saa valita taksinsa vapaasti, vaikka Taxidatalle on annettu oma kaista.

– Tarkoitusperämme on ollut vilpitön. Olemme halunneet selkeyttää taksitilannetta asiakkaillemme.

Kun Takolanderilta kysytään Taxidatan edustajan rasistisesta kielenkäytöstä, hän toteaa, ettei hyväksy sellaista.

Maalauksia väärään paikkaan
Kaistajärjestely on voimassa ainoastaan Viking Linen terminaalin edustalla olevan katoksen alla, jota Viking Line hallinnoi. Katoksen ulkopuolista aluetta hallinnoi Turun kaupunki, eikä siellä saa suosia minkään tietyn taksikeskuksen autoja, kertoo Turun kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää.

– Viking Line kysyi, voisivatko he maalata kaupungin hallinnoimalle alueelle takseja varten kaistat sillä tavalla kuin he ovat toteuttaneet ne omalle alueelleen. Kaupungin vastaus oli selkeä ei, ei kaupungin hallinnoimalle alueelle rajata eri taksiyhtiöille omia kaistoja. Ne ovat kaupungin yleisiä katualueita.

Suonpään mukaan kaistamerkintöjä oli kuitenkin tehty myös kaupungin hallinnoimalle alueelle, eli terminaalin katosalueen ulkopuolelle.

– Annoimme välittömästi kehotuksen poistaa ne maalaukset.

Suonpää kävi keskiviikkona katsomassa tilannetta paikan päällä ja merkinnät olivat edelleen kaupungin alueella. Hän sanoi olleensa yhteydessä Viking Lineen ja antaneensa keskiviikon loppuun asti aikaa maalausten poistamiselle. Illalla Iltalehden vieraillessa terminaalin edustalla kyseiset merkinnät oli poistettu.

Taxidatan toimitusjohtaja Ekurin mukaan virhe oli sattunut merkintöjä maalanneelle henkilölle, mutta tilanne on korjattu.

KARJU!!
Sofia Karppi
Viestit: 448
Liittynyt: Su Loka 15, 2017 5:51 pm

Re: Taksinkuljettajat rähinöivät Turussa

Viesti Kirjoittaja KARJU!! »

Eikö kehitysmaalaiset ymmärrä, että kanttiksilla on oikeus valita arjalainen kuljettaja joka ajaa arjalainen omistamaa taxia :D :lol:

Iivis
Perry Mason
Viestit: 3946
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Liikenneministeri Anne Bernerin tempaukset

Viesti Kirjoittaja Iivis »

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6 ... 0e4bfd2c0f

Berner puolustaa kirottua taksiuudistusta Talouselämässä, mutta myöntää sääntelylle olevan ehkä tarvetta: ”Tarvitaan ajoittain tarkistuksia”
Tänään klo 12:34

Taksiuudistuksen takana oleva liikenne- ja viestintäministeri (nyk. toimitusministeri) Anne Berner toivoo taksialalta asennemuutosta. Hänen mukaansa kilpailun toimivuus vaatii lisää toimia ja ehkä lisää sääntelyä.

Anne Berner on joutunut vastaamaan teräväänkin kritiikkiin useita kertoja ministerikautensa aikana. Parjattua taksilakiuudistusta hän ei kuitenkaan pyytele anteeksi, vaikka myöntää, että kehitettävää vielä on.

Epäselvyys hinnoista, syrjäseutujen taksikato, hinnannousu ja epävarmat kela-kyydit. Muun muassa näistä asioista on esitetty kritiikkiä viime kesänä voimaan astuneen taksilakiuudistuksen jälkeen.

Taksiuudistus oli yksi politiikkapestiään lopettavan liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin näkyvimmistä aikaansaannoksista. Ja sellaisena yksi puhuttavimmista. Lakiuudistuksen läpivientiä kritisoitiin mielenilmauksin ja sen kumoamiseksi viriteltiin kansalaisaloitetta (joka tosin keräsi lopulta vain hieman yli 800 allekirjoitusta vaaditusta 10 000).

Muutos henkilöityi, ymmärrettävästi, Berneriin. Politiikassa niin sanotusti pyörähtämässä käynyt ministeri ei pyytele anteeksi kautensa aikana toteutettuja muutoksia. Talouselämän haastattelussa Berner toteaa olevansa tyytyväinen aikaansaannoksiinsa. Porua herättänyt taksiuudistus vaatii kuitenkin seurantaa, sen Bernerkin myöntää. Joissain tapauksissa uudistuksen yhteydessä purettua sääntelyä voi olla tarpeen tuoda takaisin.

Sääntelyä Kela-kyyteihin
Lakiuudistuksen astuttua voimaan yksi suurimmista poruista nousi Kela-kyydeistä: kyytejä oli vaikea saada ja sovitut kyydit jäivät hoitamatta — asiakkaat odottivat autoa turhaan.

Maaliskuun alussa 2019 Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kertoi epäilevänsä taksien välityskeskusten rikkovan kilpailulakia. KKV:n selvityksen mukaan välityskeskukset eivät välittäneet Kela-kyytejä kaikille taksiautoilijoille tasapuolisesti. Epäilystä on käynnistetty tutkinta.

Bernerin mukaan taksivälityskeskuksia pitää kenties säännellä tiukemmin, mikäli epäilyt pitävät paikkansa.

Talouselämän haastattelussa hän kuitenkin kiistää, että taksiliikenteen vapautus olisi mennyt liian pitkälle. Bernerin mukaan tasapuolisen markkinan synnyn avain on taitava sääntely ja sen tarvetta täytyy ajan kuluessa tarkastella.

”Johtopäätöksiä harmaan talouden kasvusta vedetty nopeasti”
Ennen lakiuudistusta Berner arvioi taksimatkojen hintojen laskevan lisääntyvän kilpailun myötä.

Toisin kävi. Kuluttajahintaindeksin mukaan taksimatkojen hinta lähti hetkellisen laskun jälkeen voimakkaaseen nousuun. Joulukuussa 2018 taksimatkat maksoivat 4,4 prosenttia enemmän kuin kesäkuussa ennen uudistusta.

Hintojen nousu on herättänyt epäilyksiä harmaan talouden kasvusta, kun alan verotulot eivät ole kasvaneet.

Bernerin mukaan vielä on liian aikaista vetää moisia johtopäätöksiä.

– Vielä ei ole näyttöä siitä, että harmaa talous olisi taksisektorilla lisääntynyt, hän toteaa Talouselämän haastattelussa.

Samassa yhteydessä hän kuitenkin toteaa, että kilpailun toimivuus saattaa kuin saattaakin vaatia lisää sääntelyä. Ennen sitä olisi kuitenkin saatava alalle asennemuutos.

– Jos kaikki muutoksen vastustamiseen käytetty energia käytettäisiin koulutukseen ja tiedon välittämiseen, meillä voisi jo moni asia mennä parempaan suuntaan, Berner sanoo Talouselämälle.

Gurney
Axel Foley
Viestit: 2494
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 9:37 am

Re: Taksinkuljettajat rähinöivät Turussa

Viesti Kirjoittaja Gurney »

Videosta kuulee täysin selvästi, keitä nämä rähinöitsijät ovat. "minä maksaa veroa" "Ahmedin auto olla tässä ensin" ja niin edelleen.

Asiakkaiden kannattaa valita kantisten autot ja jättää nämä mutiaiset rähinöimään keskenään.
Jos tosiasiat näyttävät olevan keskenään ristiriidassa, se tarkoittaa sitä, että joku niistä ei ole tosiasia

Iivis
Perry Mason
Viestit: 3946
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Taksinkuljettajat rähinöivät Turussa

Viesti Kirjoittaja Iivis »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8dae ... 8fa830a55a

Video: Huitomista, huutamista, tööttäilyä - Turun satamassa vallitsee täysi taksikaaos
Tänään klo 19:26

Uudet yrittäjät eivät kaikilta osin näytä sopeutuneen rauhaisaan kilpailuun taksialalla. Turun satamassa riita on kärjistynyt jo käsirysyksi asti.
Video Turun taksihärdellistä leviää netissä. IL TV
Kuka saa ajaa ja ketä kyydissä. Turun satamassa on meneillään täysi taksisota. Tilanne on vaatinut poliisin väliintuloa.

Iltalehti kirjoitti taksisodasta jo aiemmin.

Asiasta Iltalehdelle halusi kertoa lisää paikallinen taksiyrittäjä Jarmo Kivinen.

Hänen mukaansa uudet yrittäjät eivät kuulu Lounais-Suomen Taxidata -yhtiöön, joka on useammalla sadalla autollaan alueen suurin taksiyritysten yhteenliittymä. Kivinen kutsuu sitä datayhtiöksi. Taustalla on taksiuudistus, joka avasi aiemmin tiukasti säännellyn alan kilpailulle.

– He kutsuvat sinne toimittajia paikalle ja mellastavat ja tekevät tätä videolla näkyvää, kun ei ole mediaa paikalla. He käyttävät mediaa hyväkseen. Tässä videossa näkee, mitä ne oikeasti tekevät.

Kivisen kuppi meni nurin, kun hänen oman autonsa liikkuminen estettiin. Matkustajat olivat kyydissä ja myöhästyivät kohteestaan. Tilanne kesti yli puoli tuntia ja Kivinen päätti ottaa yhteyttä poliisiin ja tehdä asiasta julkisen.

Netissä leviävän videon kuvasi Kivisen taksikuski. Hänellä itsellään on Lounais-Suomessa autoja niin datayrityksessä kuin sen ulkopuolellakin.

– Tilanne on aika hurja, kun kuljettavat huorittelevat ja sylkevät esimerkiksi naistaksikuskeja päin, hän väittää.

Kaksi ahdasta kaistaa
Taksit ovat satamassa vastaanottamassa laivayhtiö Viking Linen matkustajia. Tilanne on Kivisen mukaan sikäli parantunut siitä, että aiemmin satamasta ei taksikyytiä tahtonut saada lainkaan.

Nyt tarjontaa on kahdella ahtaalla kaistalla liikaakin. Toinen on Taxidata-yhtiön alla ajaville takseille, toinen ulkopuolisille.

– Nyt nämä datayhtiön ulkopuoliset eivät ymmärrä, miten joku voi vuokrata kaistan jollekin. Se alue on Viking Linen alue ja yhtiö voi tehdä mitä haluaa. Molemmilla kaistoilla asiakas voi valita auton. Jos haluaa yhtiön auton, se onnistuu ja jos haluaa toisen, voi ottaa siitäkin. Nämä terrorisoivat sitä laajasti.

Ennakkoon tilatuille autoille on vielä kolmas kaista.

– Viking Line on sinällään fiksusti on varannut mahdollisuuden myös ulkopuolisille autoille.

Poliisi tutkii
Kivisen otettua yhteyttä poliisiin sininutut kävivät paikalla torstaina ja maanantaina.

Meno rauhoittui heti.

– Täytyy sanoa että silloin siellä oli jopa esimerkillistä.

Lounais-Suomen poliisista vahvistetaan, että sataman taksikiista on tiedossa ja poliisi on tilannetta valvonut.

– Tilanne on jatkunut ainakin joitakin päiviä. Tiedän että video on olemassa. Kyllä sieltä rikosilmoituskin on kirjattu, toteaa komisario Kirsi Koskinen.

Kuva
Videolla näkyy, miten taksikuskit huutavat ja möykkäävät toisilleen. KUVAKAAPPAUS VIDEOLTA

Vastaa Viestiin