Truc Crime -tapahtuma Helsingin Oodissa 15.8.2019

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Villeri
Adrian Monk
Viestit: 2998
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2018 8:40 am

Re: Suomalainen kaksoismurhaaja myy lippuja fani-illallisell

Viesti Kirjoittaja Villeri »

kiusausko kirjoitti:Erilaisia kävelyitä mm. murhiin liittyen pidetään jo nyt eri puolella Suomea. Vierailin hiljattain Turussa, jossa kävelyllä oli opas kertomassa useammastakin eri murhasta, joita keskustassa on tapahtunut, kertoi taustoista sekä tekijöiden osalta että yleisesti keskusteltiin tapahtumiin vaikuttaneista taustatekijöistä.

Tässä nyt puheena olevassa keississä on kuitenkin ollut lähtökohtaisesti ideana nimenomaan kertoa tapahtumista ja toimia myöskin ihan elävänä esimerkkinä siitä, miten ei tule toimia eli teot tuomitaan ja yhteiskunnallisen keskustelun kannalta on mielestäni hyvin olennaista myöskin se, että rikoksen tekijä kertoo mitä on tehnyt, miksi ja mitä mahdollisesti olisi tehtävissä sen eteen, ettei tällaisia tekoja enää tapahtuisI.

Ymmärrän erittäin hyvin myöskin omaisten näkökulman eikä sitä todellakaan pidä väheksyä. Fakta on kuitenkin se, että keskusteluja asiasta käydään, pitää käydä ja miten ihmeessä me voimme muutoin vaikuttaa nykyisiin ja tuleviin sukupolviin kuin keskustelemalla asioista? Tuomitut rikolliset eivät katoa mihinkään vaan aikoinaan he vapautuvat tuomionsa istuttuaan. Eikö kuitenkin tässä tilanteessa olisi viisaampaa liittää heidät osaksi keskustelua ja ottaa myöskin sitä historiatietoa heiltä hyödynnettäväksi, jotta voitaisiin vaikuttaa siihen, millä tavalla asiat menevät tulevaisuudessa kuin lakaista heidän näkemyksensä maton alle?

Jos on valittavana vain huonoja vaihtoehtoja, kuten elämässä nyt vain toisinaan on, eikö niistä tuli valita vähemmän huono?

Minun on vaikeaa ymmärtää, mitä pahaa on sinä, että hyödynnetään se kokemustieto mitä rikoksen tehneellä henkilöllä on kun hän taustoittaa rikoksen syitä.

Ihminen voi myös muuttua. Tämä asia ei lohduta yhtään ketään siinä tapauksessa, että rikoksen myötä joku on kuollut tai hänelle on aiheutunut pysyvää haittaa. Rikoksen tehnyt henkilö joka tapauksessa jatkaa elämäänsä ja eikö ole kaikkien kannalta kuitenkin parempi, jos hän ei enää jatkossa tee uusia rikoksia vaan pyrkii jollain tavalla oppimaan teoistaan ja kantamaan kortensa kekoon yhteiskunnan hyödyksi ja kuten tässä tapauksessa, vaikuttamaan siihen, että muut eivät toistaisi hänen virheitään, Rikosten ihannoiminen on tässä tapauksessa mielestäni enemmänkin median syöttämää propagandaa ja puolesta loukkaanntumista kuin oikeaa faktaa. Juu näin nyt mietin, eri mieltä saa ja pitääkin olla, mutta asioita on hyvä aina katsoa vähän isommassa mittakaavassa puntaroiden hyöty-haittasuhdetta, ei pelkästään tunne edellä.
On outoa, ettei siinä haisteta edes ongelman poikasta, että henkirikollinen ansaitsee rikoksillaan. Toivottavasti Raninen on vetänyt uhreiltaan kultahampaat suusta ja kantanut siten kortensa yhteiskunnan kekoon.

Ihmistä monesti helpottaa ajatella asioitaitsensä kautta. Jos Raninen olisi murhannut rakkaan läheisenne, olisiko Ranisen murhakiertue edelleen hyvä juttu? Ostaisitteko 109 euron tiketin tai haluaisitteko kenties osingoille?

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11301
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Suomalainen kaksoismurhaaja myy lippuja fani-illallisell

Viesti Kirjoittaja URSA »

Puhutaanko noilla kävelyillä kuitenkaan niin tuoreista rikoksista, että niihin liittyviä henkilöitä on vielä elossa? Ovatko tapaukset pikemminkin historiaa? Sehän tuossa on ratkaiseva ongelma, kuinka kauan viihteenomaisesti käsiteltävästä rikoksesta on kulunut aikaa.

Sivustamulkoilija
Jack Bauer
Viestit: 967
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 1:57 pm

Re: Suomalainen kaksoismurhaaja myy lippuja fani-illallisell

Viesti Kirjoittaja Sivustamulkoilija »

Tampereen Tyttö kirjoitti:Eikö näiltä ole mitään korvausvaateita perässä? Voudissa mitään? Uhrien omaisille tulot.
Niin just,luulis että näillä veijjareilla on jonkun mittanen piikki valtiolle/omaisille,nii AINOA hyvä asia olis se,et jos nää luonnonlahjakkuudet saa rahallista korvausta,nii niitten rahojen kyllä pitäs mennä korvausten maksuun :mrgreen:

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Suomalainen kaksoismurhaaja myy lippuja fani-illallisell

Viesti Kirjoittaja Blues »

Janne Raninen FB 6.7.2019 kirjoitti:Yksipuolisen uutisoinnin vuoksi haluan tuoda esille kantani tapahtumasta. Ensinnäkin haluan esittää pahoitteluni heille, jotka ovat loukkaantuneet tapahtumasta. Toiseksi tapahtuman nettisivuilla on ollut virheellistä tietoa, että Lind & Company, Crime Time ja Storytell olisivat mukana järjestämässä tapahtumaa. Otan pääjärjestäjänä täyden vastuun tapahtuneesta virheestä. Tapahtuman pääjärjestäjä olen siis minä ja markkinointiyhteistyökumppanina True Crime Finland-podcast, Lind & Company, Crime Time, sekä ForenSeek-aplikaatio. Kukaan heistä ei ole mukana suunnittelemassa tapahtuman sisältöä, sen suunnittelen minä.

Mediassa on annettu sellainen kuva, että tapahtumassa mässäillään rikoksilla. Tämä ei pidä paikkaansa. Tapahtuman tarkoitus on, kuten kaikissa muissa, missä olen mukana, ennaltaehkäistä rikollisuutta. Rikospaikkakäynnin tarkoitus on kertoa, miksi aikoinaan olin mukana tekemässä murhaa ja olla varoittavana esimerkkinä siitä, mihin rikollinen elämä johtaa. Olen aiheuttanut uhrien omaisille valtavan tragedian ja haluan nykyisellä toiminnallani ehkäistä sitä, ettei yksikään joutuisi kohtaamaan sitä surua, jota olen uhrien omaisille aiheuttanut. Rikollisuudessa, tai rikoksissa ei ole mitään glorifioitavaa.

Meet & Greet-illallisessa on kyse siitä, että seminaariin osallistujat saavat mahdollisuuden keskustella aiheesta, sekä esittää tarkentavia joita eivät seminaarissa ehkä tulleet kysyneeksi. Rikospaikkakäyntien ja illallisen lisäksi itse päätapahtumassa on loistavia kirjailijoita, mahtava toimittajien paneeli, sekä musiikkiesitys. Näistä seitsemästä osallistujista kahdella on rikollinen menneisyys, joten mikään rikollisten keskinäinen tilaisuus tämä ei ole. Tapahtuman myötä toivon, että voimme oppia, minkä vuoksi rikokset tapahtuvat ja miten voimme parhaassa tapauksessa ehkäistä niitä. Tervetuloa kaikki Suomen ensimmäiseen True crime-tapahtumaan.

Ystävällisesti
Janne Raninen
Mun mielestä vois olla oikeinkin mielenkiintoinen tapahtuma.
Enkä, Jannen tuntien, todellakaan usko, että kyse olisi mistään "mässäilystä" tehdyllä teolla.
Ei ole hänen tyyliään sellainen kuitenkaan.
Jos pääsisin, menisin.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Avatar
Virdon
Sherlock John Holmes
Viestit: 8116
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 1:03 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Suomalainen kaksoismurhaaja myy lippuja fani-illallisell

Viesti Kirjoittaja Virdon »

Ainoa keino jolla tällaista edes etäisesti voisi koettaa hyväksyä, olisi ettei jeniäkään tuotoista menisi itse rikollisten taskuun.

"Tämän rikollisemmaksi tämä ei enää muutu."

No joo-o, jos taannoista rikollisuuttaan vielä jälkikäteen esittelemällä saisi taskunpohjansa kilisemään faniensa rahoista niin kaipa silloin tuommoinenkin motto asiansa ihan ajaa.
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.

Avatar
Villeri
Adrian Monk
Viestit: 2998
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2018 8:40 am

Re: Suomalainen kaksoismurhaaja myy lippuja fani-illallisell

Viesti Kirjoittaja Villeri »

Virdon kirjoitti:Ainoa keino jolla tällaista edes etäisesti voisi koettaa hyväksyä, olisi ettei jeniäkään tuotoista menisi itse rikollisten taskuun.

"Tämän rikollisemmaksi tämä ei enää muutu."

No joo-o, jos taannoista rikollisuuttaan vielä jälkikäteen esittelemällä saisi taskunpohjansa kilisemään faniensa rahoista niin kaipa silloin tuommoinenkin motto asiansa ihan ajaa.
Hyvin sanottu. Viihdetapahtumahan tuo on musiikkiesityksineen ja Metallica-tason lipunhintoineen. Käytöksen alkeitten alkeita olisi kysyä hyväksyntä uhrien omaisilta, mutta eihän sitä saisi, joten ei oikein voi kysyäkään.

Toivottavasti Ranisen julkinen katumusrahastus on nyt ohi ja heppu menee oikeisiin töihin. Ainakin ammattiin kouluttautumiseen on ollut ruhtinaallisesti aikaa.

Lainsäädännöllisesti voisi blokata rikoksilla ansaitsemisen myös jälkikäteen - itse lasken sen rikoshyödyksi.

Vincent
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: La Joulu 15, 2018 2:13 pm

Re: Suomalainen kaksoismurhaaja myy lippuja fani-illallisell

Viesti Kirjoittaja Vincent »

Janne on kyllä käyttänyt ajan hyväkseen esim. opiskellen ja järjestötoimintaan. Hieno mies. Varsinkin maailmassa jota elänyt, varsin kunnioitettu. Ei turhia mussuta paskaa, vaan tekee asioita, nykyisin pelkkää hyvää tosin toiset ei pidä koskaan.

Calamity Jane
Rico Tubbs
Viestit: 1224
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 2:14 am
Paikkakunta: Villi länsi

Re: Suomalainen kaksoismurhaaja myy lippuja fani-illallisell

Viesti Kirjoittaja Calamity Jane »

Vincent kirjoitti:Janne on kyllä käyttänyt ajan hyväkseen esim. opiskellen ja järjestötoimintaan. Hieno mies. Varsinkin maailmassa jota elänyt, varsin kunnioitettu. Ei turhia mussuta paskaa, vaan tekee asioita, nykyisin pelkkää hyvää tosin toiset ei pidä koskaan.

Hieno mies? Kenen silmissä? Korkeintaan toisten rikollisten ja rikollisten hoivin silmissä. Psykopaattihan tuo on. Ei tuosta tule koskaan normaalia . Otti esimerkkiä Latesta miten pääsee parrasvaloihin.

En menisi tuon tilaisuuksiin vaikka minulle maksettaisiin. Noista murhista kaikki kyllä tiedetään , ei siihen Ranisen versioita enää tarvitse kuunnella.

Menisi oikeisiin töihin.

tötterö
Rico Tubbs
Viestit: 1209
Liittynyt: Pe Elo 30, 2013 9:11 am

Re: Suomalainen kaksoismurhaaja myy lippuja fani-illallisell

Viesti Kirjoittaja tötterö »

Kun on ensin tappanut niin sit voi katua ja tulla hyväksi ihmiseksi.
Paljon paremmaksi kuin sellainen yksilö joka ei älyä tappaa.
Jotenkin hieman sekavaa ;)

Marokonsoturi
Javier Pena
Viestit: 1865
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 3:38 pm

Re: Suomalainen kaksoismurhaaja myy lippuja fani-illallisell

Viesti Kirjoittaja Marokonsoturi »

tötterö kirjoitti:Kun on ensin tappanut niin sit voi katua ja tulla hyväksi ihmiseksi.
Paljon paremmaksi kuin sellainen yksilö joka ei älyä tappaa.
Jotenkin hieman sekavaa ;)
Näinhän se tosiaan menee uskovaisilla. Enää puuttuu, että hakee Latelta raamatun ja alkaa kiertämään saarnaamassa maallisten nautintojen pahuudesta.

tötterö
Rico Tubbs
Viestit: 1209
Liittynyt: Pe Elo 30, 2013 9:11 am

Re: Suomalainen kaksoismurhaaja myy lippuja fani-illallisell

Viesti Kirjoittaja tötterö »

Uskovaisten on siksi oltava uskovaisia että saisivat syntinsä muka anteeksi.
Kun eivät ole puhtaita eikä puhtaita jauhoja pusseissaan niin helppo konsti on heittäytyä uskovaiseksi ja isä suuri hyväksyy sun kaikki metkus.
Hyvän omantunnon omaavan ei tarvitse heittäytyä johonkin uskonlahkoon peitelläkseen tekemisiään.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17026
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Suomalainen kaksoismurhaaja myy lippuja fani-illallisell

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Espoossa järjestettävää tapahtumaa mainostetaan mahdollisuudella tavata kaksoismurhaaja – Rikosuhri­päivystyksen johtaja: ”Olen sanaton”

Rikosuhripäivystyksen edustajan mukaan on kohtuutonta tehdä viihdettä ihmisten aidoilla tragedioilla.

ESPOON Hanasaaressa järjestetään elokuussa true crime -tapahtuma, jossa keskustellaan rikoksista ja rikollisuudesta. Puhujina tapahtumassa on rikostoimittajia ja -kirjailijoita sekä kolme tuomittua rikollista, joista osa on kirjoittanut kirjoja menneisyydestään.

Tapahtuman yhteydessä yleisöllä on mahdollisuus vierailla rikospaikoilla ryöstäjän, vankikarkurin ja murhaajan kanssa. Rikospaikoilla rikolliset kertovat yleisölle, kuinka rikokset on suunniteltu ja toteutettu.

Tapahtumasta uutisoi ensimmäiseksi Iltalehti.

Yksi rikospaikoista on Vuosaari, jossa Janne Raninen syyllistyi rikostoverinsa palkkamurhaan vuonna 2003. Kahdesta murhasta tuomittu elinkautisvanki Raninen on tapahtuman pääjärjestäjä.

MUITA rikollisia tapahtumassa ovat vankikarkuri Jan Jalutsi ja pankkiryöstäjä Anders Adali.

Helsingin Sanomat lähetti Janne Raniselle haastattelupyynnön vankilaan, mutta maanantai-iltapäivällä Raninen ei ollut vielä vastannut.

Koska Raninen suorittaa tuomiotaan vankilassa, käytännön järjestelyjä hoitaa True Crime Finland -podcastia pitävä Minna Kavilo, joka on myös tapahtuman yhteistyökumppani.

Kavilo ei kommentoi järjestettävää tapahtumaa.

Liput tapahtumaan maksavat 29 eurosta 109 euroon. Kalleimman lippupaketin ostaja pääsee sekä rikospaikalle että syömään illallista Meet & Greet -tilaisuuteen tapahtumassa esiintyvien rikollisten sekä kirjailijoiden kanssa.

Rikosuhripäivystyksen RIKU:n kehitysjohtaja Jaana Koivukangas ei ole kuullut tapahtumasta aikaisemmin.

”Olen aivan sanaton”, Koivukangas kommentoi true crime -tapahtumaa.

Hetken kuluttua Koivukangas jatkaa:

”Sellainen tunne tulee, että ketä tämä hyödyttää. Mikä tämän tilaisuuden arvo on? Onko tämä ihan tirkistelyyn tarkoitettu tapahtuma, jolla kerätään tuottoa?” hän miettii.

Rikosten uhreja ja omaisia ajatellen tapahtuma on Koivukankaan mukaan hankala, loukkaava ja vahingoittava.

”Henkeen ja terveyteen kohdistuvissa rikoksissa on aina uhreja tai heidän omaisiaan. On kohtuutonta tehdä viihdettä ihmisten aidoilla tragedioilla. Miten tällainen tapahtuma vaikuttaa traumatisoituneeseen uhriin tai heidän omaisiinsa?” Koivukangas ihmettelee.

Koivukangas ei tiedä tapahtuman taustoja tarpeeksi tyrmätäkseen ideaa, mutta suhtautuu suurella varauksella tapahtumaan.

”Jos tämä on tilaisuuden järjestäjän ansaintakeino, niin ei tunnu kauhean hyvältä.”

JANNE RANINEN pahoittelee Facebook-seinällään olevassa julkaisussa tapahtumasta aiheutunutta kohua.

”Mediassa on annettu sellainen kuva, että tapahtumassa mässäillään rikoksilla. Tämä ei pidä paikkaansa. Tapahtuman tarkoitus on, kuten kaikissa muissa, missä olen mukana, ennaltaehkäistä rikollisuutta. Rikospaikkakäynnin tarkoitus on kertoa, miksi aikoinaan olin mukana tekemässä murhaa ja olla varoittavana esimerkkinä siitä, mihin rikollinen elämä johtaa,” Raninen kirjoittaa Facebookissa.

”Olen aiheuttanut uhrien omaisille valtavan tragedian ja haluan nykyisellä toiminnallani ehkäistä sitä, ettei yksikään joutuisi kohtaamaan sitä surua, jota olen uhrien omaisille aiheuttanut. Rikollisuudessa, tai rikoksissa ei ole mitään glorifioitavaa”, Raninen jatkaa.

VIELÄ torstai-aamuna tapahtuman yhdeksi järjestäksi mainittiin äänikirjapalvelu Storytel. Storytel ilmoitti myöhemmin, ettei halua tukea tai olla mukana toiminnassa, joka on epäkunnioittavaa henkirikoksen uhrien omaisia kohtaan.

Tällä hetkellä tapahtuman verkkosivuilla yhteistyökumppaneiksi mainitaan True Crime Finland -podcast, Crime Time -kustantamo, ForenSeek -matkaopassovellus ja ruotsalainen kustantamo Lind&Co.
Helsingin Sanomat
8.7. 14:38 , Päivitetty: 8.7. 14:57
...uhreja tai heidän omaisiaan
Unsalin omaiset... joo, rikollisia olivatten. Solvallin raviradan surman uhri ja koko suku rikollisia hekin. Ehkä meidän pitää kunnioittaa heitäkin.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Avatar
John Kimble
Michael Knight
Viestit: 4124
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 5:19 pm

Re: Suomalainen kaksoismurhaaja myy lippuja fani-illallisell

Viesti Kirjoittaja John Kimble »

Serenity kirjoitti:Tapahtuman järjestäjille sellainen toive, että olisko mitenkään mahdollista saada Michael Penttilää vielä mukaan? Yhteinen nahkahanskojen sovitteluhetki voisi olla kivasti karmiva.
Tilaisuuteen voisi kutsua vielä spesiaali yllätysvieraana O.J. Simpsonin ja sitten kaikki kolme sovittelisivat nahkahanskoja, että kenelle se hanska oikein sopii käteen.
Radiopuhelin kirjoitti:
Ma Heinä 30, 2012 2:01 pm
Ulkomaalaisia ei tuomita heppoisimmilla perusteilla kuin suomalaisia. Korostuminen raiskaustilastoissa johtuu vain siitä että maahanmuuttajat yksinkertaisesti raiskaavat enemmän.

Avatar
ajanpatina
Jack Bauer
Viestit: 963
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 5:08 pm
Paikkakunta: Loimaa, Tampere
Viesti:

Re: Suomalainen kaksoismurhaaja myy lippuja fani-illallisell

Viesti Kirjoittaja ajanpatina »

tötterö kirjoitti:Uskovaisten on siksi oltava uskovaisia että saisivat syntinsä muka anteeksi.
Kun eivät ole puhtaita eikä puhtaita jauhoja pusseissaan niin helppo konsti on heittäytyä uskovaiseksi ja isä suuri hyväksyy sun kaikki metkus.
Hyvän omantunnon omaavan ei tarvitse heittäytyä johonkin uskonlahkoon peitelläkseen tekemisiään.
Hmmm... Kommentistasi päätellen näytät kuuluvan muotojumalisiin tapakristittyihin korkeintaan, taikka ateisteihin. "Hyvästä omastatunnosta" puhuttaessa, se toimii, riippuen tapauksesta ja paikasta. Jos pöllit joltakin ihmiseltä ja juttu tulee ilmi jossain porukassa, niin eipä se hyvä omatunto toimi silloin, vaikka muualla aikaisemmin ei omatunto kolkuttanut ollenkaan.
"Uskovaisuudesta" en viitsi lähteä edes kanssasi keskusteleen, koska sinulla ei näy olevan hajuakaan, mistä on kyse ja mitäpä se merkitsee.
Kaikella on aikansa.

Vincent
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: La Joulu 15, 2018 2:13 pm

Re: Suomalainen kaksoismurhaaja myy lippuja fani-illallisell

Viesti Kirjoittaja Vincent »

Rikolliset, tai oikeastaan ammatti-rikolliset kiinnostaa osaa ihmisistä. Tehdäänhän palkkamurhaajista elokuviakin.
Eri asia, jos joku vaimon tappaja olisi siellä tapahtumassa kertomassa omaa näkemystään rikoksesta. Tämä on hyvä tapa hankkia tienestiä ennen vapautumista, niin ei tarvitse rikoksia tehdä siviilissä tullakseen toimeen. Hyvällä lykyllä yksi tai useampi nuori jättää rikokset tekemättä, kun kuulee Jannen tarinan.

Vastaa Viestiin