Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

groot kirjoitti:
konsta kirjoitti:
Matala- ja suurienergisyys ovat kuitenkin ortopedisia määreitä, koska ulkoista energiaa harvoin pystytään laskemaan tai arvioimaan. Suurienergisessä vammassa ovat luut pirstaloituneet siten, ettei niiden korjaaminen enää ole mahdollista perinteisillä menetelmillä. Toivottavasti tämä nyt meni edes sinnepäin, siitä on jo aikaa, kun tuo tuli kaivettua.
Voiko siis sanoa, etta nyrkinisku kasvoihin on matalaenergista ja isku kivella kasvoihin korkeaenergista?
Juuri tuota yritin sanoa, eli vastaus on kait ei? (Toivottavasti joku ortopedi huomaa tämän kekustelun) Jos määritelmässä on pääsoassa ortopedinen löydös, niin silloin se sen mukaan päätetään.

Nyrkki ja kivi muuten ovat huono pari Bodomilla. Sitä ei tiedetä, miksi joku sai enemmän joku toinen, mutta aseena oli kuitenkin melko varmasti astalo
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Kukaan ei reagoinut! Korjataan nyt kuitenkin virhetieto! :)

-Tietysti tohtori on vain tohtori, eli se on oppiarvo JA

-Professori on yleensä yliopiston virka, opettaja/tutkija. Mutta se voi olla myös arvonimi. Jollekin voidaan myöntää professorin arvonimi, vaikka hän ei olekaan professorin virassa, mutta on muuten ansioitunut. Muistelen, että taiteilija Veikko Sinisalo olisi myös ollut professori. Tämä on vain muistikuva, voi olla vääräkin.

Henkilö voi tietysti olla erittäin pätevä käytännössä, vaikka hänellä ei olekaan professorin tutkintoa. Esim. osa lääkäreistä on tohtoreita ja osa lisensiaatteja.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

konsta kirjoitti:
groot kirjoitti:
konsta kirjoitti: Veikkanpa nyt Groot, ettet edes tiedä, mitä näillä energia-määritteillä tarkoitetaan. Vai tiedätkö?
Totta puhut. Kerrotko mita niilla tarkoitetaan?
Yritetgään. Oikeudessa annettiin pyynnöstä yksi havainnollistava esimerkki mataenergisyydestä: putoaminen alle kahdesta metristä. Se on myös yleisin yksittäinen syy kuolemaan johtavissa työtapaturmissa.

Matala- ja suurienergisyys ovat kuitenkin ortopedisia määreitä, koska ulkoista energiaa harvoin pystytään laskemaan tai arvioimaan. Suurienergisessä vammassa ovat luut pirstaloituneet siten, ettei niiden korjaaminen enää ole mahdollista perinteisillä menetelmillä. Toivottavasti tämä nyt meni edes sinnepäin, siitä on jo aikaa, kun tuo tuli kaivettua.

Tarkoitatko konsta, että putoaminen alle 2 metristä on yleisin yksittäinen syy kuolemaan johtaneissa työtapaturmissa ?
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
konsta
Ainesta Watsoniksi

awa kirjoitti:

Tarkoitatko konsta, että putoaminen alle 2 metristä on yleisin yksittäinen syy kuolemaan johtaneissa työtapaturmissa ?
Joo, niin minulle kerrottiin. Työelämässä on uusi keksintö, työturvallisuuden Green Card, eli työturvallisuuskurssi, josta saa sellaisen S-kortin näköisen läpyskän. Siellä kurssilla näin todettiin.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Oliko tosiaan niin, että ei tuo korkeuskin mainittiin noin ?

konsta
Ainesta Watsoniksi

awa kirjoitti:Oliko tosiaan niin, että ei tuo korkeuskin mainittiin noin ?
Kyllä noin sen muistan. Eli kyse oli korkeista jakkaroista ja a-tikkaista, joiden päällä työskentely ja raskaiden tavaroiden siirtäminen on ehdottomasti kielletty. Näissä kai niitä sitten saattuu.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Sariola
Horatio Caine

NG:ltä oli alaleukaluu poikki kahdesta kohtaa ja toisessa murtumassa oli siirtymää 5mm. Suun lähellä, poskessa ja vasemman korvan yläpuolella oli suurikokoiset ruhjehaavat. Alaleuka näyttää olleen vinossa kauan tuon pahoinpitelyn jälkeenkin, valokuvien perusteella. Reikä poskessa ja ruhjehaava ohimossa eivät mielestäni synny nyrkiniskusta. Siinä on mielestäni käytetty apuna jotakin kovapintaista esinettä. Iskut ovat olleet painavia. Kuka löi ja millä jää avoimeksi.

Jossakin on mainittu, että esim. SB:n puolustusvammat ovat olleet vähäiset. Jos kuvitellaan, että hän iski paljaalla nyrkillä useita kertoja NG:ia niin että leukaluukin murtui, niin hänen nyrkkinsä olisivat olleet kuin tomaatit - pahasti turvoksissa. Olen saanut sen käsityksen, että näin ei ole ollut. SB:n puolustusvammoja on kuvattu vähäisiksi. Lisäksi on kuvattu SB:n kuolleen omalle nukkumapaikalleen. Minä vedän tästä sen johtopäätöksen, että NG:ia iskenyt ei ole SB, vaan joku muu.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

^^^Mielenkiitoinen tieto - tuon tutikimuksen tapaukset on täytynyt eritellä tarkasti jos matalalta putoaminen saadaan yleisimmäksi yksittäiseksi kuolinsyyksi. En sitä epäile mutta tuosta tutkimuksesta olisi kiva saada lisää tietoa.

Nyt kun ollaan puhuttu vammaenergiasta - putoamisonnettomuuksissa voidaan karkeasti todeta, että 5. kerros jakaa elävät ja kuolleet. Eli jos hyppäät itsemurhatarkoituksessa kannattaa hypätä ainakin kuudennesta kerroksesta.

Lääkärit arvioivat vammaenergian aina potilaan tulovaiheessa jo ennen vammojen todentamista, koska se vaikuttaa siihen missä järjestyksessä vammoja mahdollisesti lähdetään etsimään.

Esimerkiksi liikenneonnettomuudessa vammaenergiaan vaikuttaa tietysti vauhti - onko onnettomuus tapahtunut kaupunkinopeudella (n.40km/h) vai moottoritienopeusta 120 km/h.

Tietysti nyrkinisku on matalaenergisempi kuin jos potilasta on lyöty kivellä tai vaikkapa pesäpallomailalla.

Ei ole mitään taulukkoa jossa määritellään vammaenergia korkea- tai matalaenergiseksi. Karkeasti voi sanoa, että liikenneonnettomuudet ja korkealta putoamiset luokitellaan aina korkeaenergisiksi.
Viimeksi muokannut awa, La Maalis 08, 2008 11:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:..........
Jossakin on mainittu, että esim. SB:n puolustusvammat ovat olleet vähäiset. Jos kuvitellaan, että hän iski paljaalla nyrkillä useita kertoja NG:ia niin että leukaluukin murtui, niin hänen nyrkkinsä olisivat olleet kuin tomaatit - pahasti turvoksissa. Olen saanut sen käsityksen, että näin ei ole ollut. SB:n puolustusvammoja on kuvattu vähäisiksi. Lisäksi on kuvattu SB:n kuolleen omalle nukkumapaikalleen. Minä vedän tästä sen johtopäätöksen, että NG:ia iskenyt ei ole SB, vaan joku muu.
Bosmannin käsissä on todettu olleen vammoja. "Boismanilla todettiin käsissä vammoja, jotka voivat syntyä esimerkiksi nyrkillä lyömisen seurauksena. " - mitähän tuolla oikein tarkoitettiin? Oliko rystyset nirhautuneet vai oliko jopa kämmenluussa murtuma?

Itse en ole tuollaista kämmenluun murtumasta löytänyt tietoja mutta se jos mikä on tyypillinen nyrkiniskuvamma. Löytyykö palstalaisilta tarkempaa tietoa? Se olisi todella mielenkiintoista tietää mitä noilla Boismannin käsien vammoilla todella tarkoitetaan.

Sariola
Horatio Caine

Katselin näistä perusasiakirjoista mitä sanotaan torjuntavammoista:
===========================================

A. ETP:n mukaan vuoden 1960 ruumiinavauksessa:

- Boismanilla todettiin käsissä vammoja, jotka voivat syntyä esimerkiksi nyrkillä lyömisen seurauksena.

B. Käräjäoikeuden tuomiossa:

- Gustafssonilla ei potilasasiakirjoissa ole kuvattu olleen käsissä ja käsivarsissa muita vammoja kuin vasemmassa kyynärvarressa viiltohaava. Tällainen viiltohaava on voinut aiheutua kamppailussa, mutta muita kamppailun yhteydessä syntyneisksi ajateltavia vammoja käsissä ei Gustafssonilla ole todettu.

Aikaisemmin todetuin tavoin Boismanilla ja Mäellä on ollut vähäisiä vammoja käsissä, jotka ovat voineet olla torjuntavammoja, mutta voineet tulla muualtakin kuin kamppailusta, ja vain Björklundilla vammat käsissä ovat olleet selkeämmin torjuntavammoja. Näin myöskin vainajilla on ollut hyvin vähän selkeitä torjuntavammoja, mihin on varmasti osaltaan vaikuttanut aikaisemmin todetut huonot mahdollisuudet ahtaassa teltassa puolustautua hyökkäystä vastaan. ...

C. Bodomin mysteeriossa:

- Gustafsson: ... vammat vaikuttivat tylpän väkivallan aiheuttamilta. Vasemmassa kyynärvarressa oli lisäksi pinnallinen viiltohaava sekä vasemman käden sormissa pieniä hankaumia.

- Boisman: ... oikeaan keuhkoon aiheuttaen runsaasti verenvuotoa oikeaan keuhkopussiin ja hankautumaa vasempaan käteen.

- Kaikki: ... Lääkärinlausunnoissa kiinnittää huomiota, että kaikilla uhreilla esiintyy myös käsissä hankautumia ja ruhjeita paikoissa, joiden saattaa olettaneen osuneen lyömäaseen eteen joko tahallista tai vaistomaista torjuntaliikettä suoritettaessa. ...

---------------------------------------------------------------------

Hieman ristiriitaisiakin merkintöjä. Luotettavimmalta vaikuttaa "Bodomin mysteerio". Kannattaa huomata, että siinä ei puhuta mitään Boismanin oikeasta kädestä, että siinä olisi havaittu edes hankaumaa nyrkissä. Sen sijaan mainitaan hankaumaa olleen vasemmassa kädessä. Myös NG:llä mainitaan olleen pieniä hankaumia vasemman käden sormissa.

Ainakin minulla tulee noista vammojen kuvauksista sellainen mielikuva, että ainakaan nämä kaksi miestä eivät ole mättäneet toisiaan paljain nyrkein mielin määrin, niin että leukaluut ovat katkeilleet. Ei sinne päinkään. Tuon Bodomin mysteerion mukaan Boismanin oikea nyrkki on ollut virheetön. Vain vasemmassa kädessä on mainittu olleen hankaumaa. Bodomin mysteerion mukaan näyttää myös Gustafssonin oikea nyrkki olleen virheetön - mainitaan vain, että ... ... vasemman käden sormissa pieniä hankaumia ...

Tämä avaa mielenkiintoisia näkymiä. Vaikuttaa siltä, että nämä pojat eivät ole tapelleet keskenään. Näyttää myös siltä, ETP:ssa esitetty tulkinta on nimenomaan tulkinta, joka vähän liioittelee, sillä Bodomin mysteerion mukaan esim. Boismanilla ei ole oikeassa kädessä ollut minkäänlaisia havaittavia merkkejä - vain vasemmassa kädessä on ollut hankautumaa. Myöskään Gustafssonilla ei ole oikeassa kädessä ollut mitään hankautuman merkkejä BM:n mukaan - myös hänellä vain vasemmassa kädessä on ollut vähän hankautumaa. Oikean käden nyrkki on kummallakin pojalla ollut täysin ehjä - siis tämän Bodomin Mysteerion mukaan. Sepä kummallista! :x

----------------------------------------------

Tämä yksityiskohta paljasti sen, että ETP hieman muuntelee tosiasioita omaan tarkoitukseensa sopiviksi. Olisi voinut vaikka sanoa, että kummankaan pojan oikeassa nyrkissä ei havaittu mitaan jälkiä, joista olisi voinut päätellä, että niillä olisi lyöty jotakin. Tällaista "puolueellisuutta" on ETP:ssa muutakin. Miksi siellä ei selvästi mainita, että:

* NG:n diagnoosi v. 1960 on ollut aivoruhje
* NG:llä on vuonna 1960 todettu Brillen hematooma
* NG:llä on vuonna 1960 todettu kallonpohjan murtuma
* Miksi NG:tä hoitanutta hammaslääkäriä ei kutsuttu todistajaksi
* Aivovamma ei näy aina kuvantamismenetelmissä
* NG:n vammoja on koetettu vähätellä, kyllä ne todellisuudessa olivat aika pahat, kuten aikalaispoliisit, lääkärit ja muut asiaa tuntevat henkilöt olivat todenneet.
Siinä muutamia...
Viimeksi muokannut Sariola, Su Maalis 09, 2008 10:55 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
konsta
Ainesta Watsoniksi

awa kirjoitti: Ei ole mitään taulukkoa jossa määritellään vammaenergia korkea- tai matalaenergiseksi. Karkeasti voi sanoa, että liikenneonnettomuudet ja korkealta putoamiset luokitellaan aina korkeaenergisiksi.
Eikö ortopedinen löydös mielestäsi ollenkaan vaikuta asiaan? Käsittääkseni vammat juuri jaetaan sen mukaan.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

konsta kirjoitti:Eikö ortopedinen löydös mielestäsi ollenkaan vaikuta asiaan? Käsittääkseni vammat juuri jaetaan sen mukaan.
Silloin kun vammamekanismi tunnetaan - silloin se määritellään matala-tai korkeaenergiseksi, ennen vammojen etsimistä.

Tietysti jos ei tiedetä mitä potilaalle on tapahtunut - vammoista voidaan määritellä kuinka suuri energia vammojen aikaansaamiseksi on tarvittu. Mutta sillä tiedolla ei hoidossa juuri mitää tee jos ei todellakaan tiedetä mitä potilaalle on tapahtunut. Tällöin on epäiltävä kaikkea.

Uskoisin, että vammaenergia kiinnostaa lääkäriä kuitenkin ensisijaisesti sen vuoksi mitä vammoja mahdollisesti on syntynyt tai mitä vammoja voi vielä ilmaantua. Yleisesti sisäelinvammat ovat sellaisia, joita on syytä epäillä ja etsiä silloin, kun on kysymyksessä suurienerginen onnettomuus. Tällöin potilas voi olla hyväkuntoinenkin ja jopa tullai itse kävellen vastaanotolle. Näissä tapauksissa seuranta on tarpeellinen, koska on koko joukko vakavia vammoja jotka voivat kehittyä hitaasti.

Eli vastausksena sanoisin, että vammat ei ratkaise sitä luokitellaanko potilaan tapaturma suuri- tai matalaenergiseksi. Joskus suurienergisetäkään vammamekanismista ei aiheudu potilaalle mitään vammoja ja toisaalta matalaenerginenkin vamma voi olla kohtalokas.

Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Tuosta Tenovuon kirjoituksesta, jonka konsta on niin ansiokkaasti meille tänne lainannut, niin jouduin lukemaan sen pariinkin kertaan, sillä niin paljon siinä oli ettää ja tuota, ehkää ja saattaa olla, ettei se nyt varsin valaisevaa kuvaa ainakaan minulle antanut.

Konsta se sitten osaa ja tietää nuo Tenovuon jutut paremmin ja pitää totena jopa sellaisia asioita, joissa Tenovuokin epäröi.

Mistä se kertoo?

Oikeasti nauroin koko lausunnolle, sillä se oli kuin 10 vuotiaan sepustus jostain pahanteosta kiinni jäätyään, eikä kunnianarvoisan professorin vakamielinen lausuma.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Hessu52 kirjoitti:Tuosta Tenovuon kirjoituksesta, jonka konsta on niin ansiokkaasti meille tänne lainannut, niin jouduin lukemaan sen pariinkin kertaan, sillä niin paljon siinä oli ettää ja tuota, ehkää ja saattaa olla, ettei se nyt varsin valaisevaa kuvaa ainakaan minulle antanut.
Ymmärrän kyllä jos et pystynyt siitä noukkimaa oleellista. Kyse oli suorasta lähetyksestä tehdystä kirjauksesta, eli ihmisen puhekielestä. Mutta vaikeata se on kirjoitettunakin, enkä lainkaan epäile, ettei juuri sinulla olisi siinä vaikeuksia.
Lukittu