Tulilahti 1959 (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Avatar
snufkin
Frank Drebin
Viestit: 386
Liittynyt: Ma Touko 27, 2019 9:43 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja snufkin »

Stobbart kirjoitti:T.K asettuu kyllä enemmän kuin hyvin Alibin kirjeen B:ksi. Onko sinulla käsitystä, kuka on kirjeen A?
A:ksi implikoidaan Alibin kirjeessä LL, koska siinä puhutaan, että hän oli menossa aittaan nukkumaan B:n kanssa ja, että A:n asunnolla oli remonttihommia mikä mielestäni viittaa L:n saunaan.Kukaan muu ei veljeksistä nukkunut aitassa kuin LL. Näissä remonttihommissa B olisi ollut kirjeen mukaan tekemässä keikkahommaa työsopimuksen alaisena. Itse epäilen muuraushommina tehtyä erikoistyötä.

Joku voisi nyt sanoa, että ehkä kirjeen alussa kuvattu aitta ja lopussa kuvattu rakennustyömaa ovat olleet jossain toisella tontilla kuin L:n tontilla, mutta kirjeessä myös sanotaan, että hautaamisessa käytettyä lapiota on B viimeksi käyttänyt joten kyseessä on oltava sama paikka. Tosin Reino sanoi Martin käyttäneen viimeksi lapiota. Voi kuitenkin olla, että Reino ja Martti ovat olleet tekemässä perustukset ja puuosat aiemmin ja tämä työvaihe on se mihin hän viittaa. Ehkä hän ei ollut ottanut huomioon, että muurari olisi tarvinnut lapiota.

Siitä on vaikea sen enempää sanoa mitään varmaa. Se ainakin tiedetään, että LL oli viimeisimpänä illalla pojista tekemisissä T.K:n kanssa klo 21 illalla. Hän myös nukkui aika lähellä leirintäaluetta.

Huomioiden TK:n itsetuhoisen käytöksen elämänsä loppuvaiheilla, niin se viittaa vahvaan syyllisyydentuntoon. Ja, että A,kuka ikinä olikaan, oli vain apurina. A oli se Still Loven pohtima pedanttinen peittelijä.

LL oikeudenkäynnissä pohdiskelevana:

Kuva
ABC kirjoitti:Minusta on alkanut näyttää siltä, että Snufkinin tutkimukset ovat hyvin pitkälti selvittäneet tämän jutun niin pitkälle kuin se on mahdollista ilman varsinaisia forensisia todisteita.

Kyläläiset olivat siis oikeassa: "Miksi koira ei haukkunut?".
Kyllä tämä minulle ainakin selvitti jutun siinä määrin, etten koe tarvetta selvittää asiaa enempää. Kaikki se mitä minä, yhdessä monien muiden kanssa täällä, olen epäillyt TK:sta on pitänyt paikkansa. Hän oli väkivaltainen mm. puukon kanssa, varas ja rappioalkoholisti mikä jo itsessaan asettaa hänet epäiltyjen listalle vahvemmin. Runar oli näistä kolmesta tiettävästi vain varas.

Kertoo myös jotain, että jonkin ajan päästä, kun olin tuon kirjoitukseni TK:sta julkaissut, niin joku Hejacin yllpitäjistä (luultavasti Härkä) oli estänyt kirjoitteluni siellä. Ehkä siellä ei haluta keskustelun vuoksi, että asia selviää ja otti niin koville, että olin lopulta oikeassa TK:sta.

Itseä on aina kiinnostanut jutun selviäminen. Minulle tämä juttu on nyt aika selvä tai niin selvä kuin se voi ikinä olla ja tulen varmaankin kirjoittelemaan vähemmän tähän ketjuun asian tiimoilta. Voihan se olla, että pian julkaistava tutkintamateriaali paljastaa taas jotain uutta.

Kiitos kuitenkin kaikille antoisasta keskustelusta.
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4664
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dazu »

Jatkan tuohon profilointiin vielä, että olettaisin, että teko Riitan suhteen on edennyt siten, että Riittaa on ensin lyöty kivellä päähän takaapäin, koska puolustusvammoja puukottamisen suhteen ei hänellä ollut. Riitta on mahdollisesti menettänyt tajuntansa kiven iskuista, jonka jälkeen tajutonta, selällään maassa makaavaa Riittaa on vielä lyöty useita kertoja puukolla. Kivellä hakkaamalla on saatu kontrolli uhrista/uhri tekijän valtaan, jonka jälkeen on hakattu teräaseella. Teräaseen käyttö on ollut melkoista ylitappoa ja siinä on piqueristisia piirteitä.

Einen osalta koko teko on tapahtunut niin, että tekijä on ollut hyvin läheisessä kontaktissa Einen kanssa. Tekijä on ollut aivan alastonta Eineä vasten ja teko on kestänyt pitkään. On mahdollista, että Eineäkin vastaan on ensin hyökätty takaapäin ja, että ensimmäinen isku on ollut se sittemmin tappavaksi koitunut selkään osunut isku. Tämän iskun jälkeen tekijä on saanut Einestä kontrollin. Kuristaminen ja toinen puukon isku ovat olleet sellaista leikittelevää tappamista, mikä on tuottanut tekijälle vallantunnetta. Näiden tapahtuessa tekijä on maannut alastomana selällään maanneen Einen päällä.

Luultavasti tosiaan Riitan kimppuun on hyökätty ensimmäisenä ja mahdollisesti juuri siellä käymälän lähellä olevan kuusen luona. Tämän jälkeen Eine on tavoitettu jossain eri paikassa. Einen vähäpukeisuus on voinut johtua uimassakäynnistä, tai nukkaanmenoon valmistautumisesta.
Minustakin vaikuttaa siltä, että yksi henkilö on saattanut tehdä murhat, mutta peittelyssä on ollut mukana useampia, vähintään kaksi henkilöä. Ja onhan Lyytikäisen veljeksiä voinut olla peittelyssä mukana vaikka koko poppoo.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4664
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dazu »

snufkin kirjoitti:Kyllä tämä minulle ainakin selvitti jutun siinä määrin, etten koe tarvetta selvittää asiaa enempää. Kaikki se mitä minä, yhdessä monien muiden kanssa täällä, olen epäillyt TK:sta on pitänyt paikkansa. Hän oli väkivaltainen mm. puukon kanssa, varas ja rappioalkoholisti mikä jo itsessaan asettaa hänet epäiltyjen listalle vahvemmin. Runar oli näistä kolmesta tiettävästi vain varas.

Kertoo myös jotain, että jonkin ajan päästä, kun olin tuon kirjoitukseni TK:sta julkaissut, niin joku Hejacin yllpitäjistä (luultavasti Härkä) oli estänyt kirjoitteluni siellä. Ehkä siellä ei haluta keskustelun vuoksi, että asia selviää ja otti niin koville, että olin lopulta oikeassa TK:sta.

Itseä on aina kiinnostanut jutun selviäminen. Minulle tämä juttu on nyt aika selvä tai niin selvä kuin se voi ikinä olla ja tulen varmaankin kirjoittelemaan vähemmän tähän ketjuun asian tiimoilta. Voihan se olla, että pian julkaistava tutkintamateriaali paljastaa taas jotain uutta.

Kiitos kuitenkin kaikille antoisasta keskustelusta.
Kiitokset snufkinille minunkin puolestani. Erittäin hyvin olet asiaa selvittänyt ja tuonut paljon mielenkiintoisia asioita esille Teuvosta ja hänen taustoistaan.
Pääsin vihdoin ketjun päästä kiinni, pudottuani joskus reilu kuukausi sitten kärryiltä. Harmi, että Härkä on bannannut sinut. Kertoo vain siitä, että hänellä oma vahva mielipiteensä tästä jutusta, kuten tuntuu olevan kaikista muistakin jutuista, eikä hän sitten siedä eriäviä näkemyksiä.

Mä vielä jatkan vähän tätä profilointia tähän... Kyllä tästä teon toteutuksesta tulee minulle nyt sellainen kuva, että siinä ei ole mitään torjumista välttämättä tapahtunut, että tytöt olisivat näiden tekijöiden lähentely-yrityksiä torjuneet ja tekijät olisivat sitten ryhtyneet murhahommiin, vaan kyllä tämä on ollut sellainen juttu, että tyttöjen kimppuun on hyökätty ihan yllättäen. Kuvioon sopii juurikin joku tirkistelytouhu, ehkä koko illan jatkunut tirkistely ja siihen liittyen vahva tietoisuus omasta lähiympäristöstä ja tietoisuus siitä, että ulkopuolisia ei ole paikalla.
Modus operandi on ollut blitz-tyyppinen hyökkäys yöllä syrjäisellä(hiljaisella) alueella. Aseina on käytetty puukkoa, joka on tuotu mukana ja kiveä, joka on löytynyt tekopaikan läheisyydestä. Teon jälkeen teot ja ruumiit on peitelty hyvin.
Signature näkyy liioitellussa, tarpeettomassa väkivallassa, ensin kontrollin ottamisessa uhrista väkivalloin, jotta voitaisiin toteuttaa lisää väkivaltaa kontrolloidummin ja sitten tässä lisäväkivallassa. Tässä lisäväkivallassa on ollut seksuaalisia piirteitä. Toinen signatureen liittyvä piirre on esineiden vieminen uhreilta.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Avatar
snufkin
Frank Drebin
Viestit: 386
Liittynyt: Ma Touko 27, 2019 9:43 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja snufkin »

dazu kirjoitti: Kiitokset snufkinille minunkin puolestani.

Harmi, että Härkä on bannannut sinut. Kertoo vain siitä, että hänellä oma vahva mielipiteensä tästä jutusta, kuten tuntuu olevan kaikista muistakin jutuista, eikä hän sitten siedä eriäviä näkemyksiä.
.
Mukava kuulla, jos selvittämäni asiat tuottivat mielenkiintoa myös muille kuin itselleni.

Tarkennan tässä kohtaa hejac-asiaa sen verran, että siellä on todettu minun rikkoneen sääntöjä eli kopioineen arkistotiedoston sivuston ulkopuolelle. He tietenkin bannaavat kenet tahtovat omalta sivultaan. Otan kuitenkin kantaa tähän heidän ilmoitukseensa sillä minulta on viety keino kommentoida asiaa heidän sivullaan ja tiedän heidän lukevan tätä. Pahoittelen offtopiccia eikä tarkoitukseni ole Dazu viedä huomiota erinomaisesta profiloinnistasi. Käyttäisin spoiler tageja, jos ne olisivat käytössä.

Tässä siis ilmeisesti viitataan tuohon edellisen sivun linkkiin (google.docs), joka vie Alibi-lehden juttuun.

Ensinnäkin kyseessä on linkki, ei tiedosto. Joku muu on sen tiedoston arkistosta tähän julkiseen linkkiin aiemmin kopioinut.

Toiseksi: minullahan ei ole pääsyä hejacin arkistoon vaan minulla on pääsy hejacin sivuilla esiintyviin julkisiin linkkeihin/materiaaliin niin kuin kaikilla muilla internetin käyttäjillä.

Kolmanneksi: ainoa syy miksi hejacissa edes tiedetään minulla olevan tunnus myös minfossa on se, että olen sen itse heille kertonut ilman, että sitä on minulta tiedusteltu.

Neljänneksi: he eivät omista oikeuksia kyseiseen lehtiartikkeliin.

Viidenneksi: jos sinun täytyy kontrolloida keskustelua niin, että asian keskustelemisen muualla kuin määrätyllä alueella on sääntörikkomus, niin ehkä et ymmärrä vapaan keskustelun merkitystä saati arvosta jäsentesi tarvetta sananvapaudelle.

Vaikea tuota sääntörikkomusta silti on kieltää. Heillä todella on olemassa noin absurdi sääntö, että julkisia linkkejä, joissa käsitellään julkista materiaalia johon heillä ei ole tekijänoikeuksia ei saa käsitellä heidän foorumin ulkopuolella, jos sen materiaalin on julkaissut nettiin joku Hejacin yhdistyksen jäsen. Tätähän voisi verrata esimerkiksi siihen, jos vaikka Twitter tai Facebook alkaisi bannaamaan käyttäjiään siitä, että julkaisevat muiden käyttäjien tekemiä videoita tai meemejä muualla sosiaalisessa mediassa.

Tälläinen käytäntö, että julkisen materiaalin kopioiminen tai siihen johtavan linkin kopioiminen olisi väärin on yksinkertaisesti ristiriidassa länsimaalaisen sananvapauden kanssa. Siksi tulkitsen kaikki tälläiset käytännöt niin, että niitä soveltavat henkilöt eivät arvosta sananvapautta tai ehkä eivät edes ymmärrä mitä internet tarkoittaa tai mitä tarkoitusta varten se alunperin kehitettiin.

En halua olla osallisena sellaisessa yhteisössä, jossa toisen sananvapautta yhteisön ulkopuolella pyritään valvomaan ja kontrolloimaan. Se kertoo siitä, että se yhteisö ei arvosta jäseniään yksilöinä vaan oman valtansa jatkeena.

Mitä he tällä ratkaisullaan kertovat muille: älä ole meille rehellinen äläkä pidä muita jumalia kuin me.

Tälläistä yhteisöä en kaipaa. Tosin olen kiitollinen Queenille tekemästään työstä etp:n tutkimisen suhteen.
dazu kirjoitti: Kyllä tästä teon toteutuksesta tulee minulle nyt sellainen kuva, että siinä ei ole mitään torjumista välttämättä tapahtunut, että tytöt olisivat näiden tekijöiden lähentely-yrityksiä torjuneet ja tekijät olisivat sitten ryhtyneet murhahommiin, vaan kyllä tämä on ollut sellainen juttu, että tyttöjen kimppuun on hyökätty ihan yllättäen. Kuvioon sopii juurikin joku tirkistelytouhu, ehkä koko illan jatkunut tirkistely ja siihen liittyen vahva tietoisuus omasta lähiympäristöstä ja tietoisuus siitä, että ulkopuolisia ei ole paikalla.
Minunkin mielestä tuo Riitan mahdollinen kuolema kauempana leiristä sekä hänen murhaamiseensa käytetty vähäisempi aika suhteessa Eineen viittaa siihen, että kyseessä on ollut suunniteltu teko. Haluan myös huomioida, että Riitta on kuollut päähän tulleeseen iskuun. Voi siis olla, että kuolettava isku päähän on annettu puukotuksen jälkeen. Tätä on vaikea arvioida.

Oletus Einen vähäpukeisuudesta oli omaa spekulaatiotani. Queen on naapurifoorumilla todennut, että hänen vaatteensa oli revitty hänen päältä. Hyvä, että tämä saatiin varmistettua sillä se kuulostaa loogisemmalta, koska Eine oli selvästi pääkohde. Tämä viittaa myös siihen, että jos murhaajia oli yksi, niin Riitta oli ensimmäinen uhri.

Teoriasi puhtaasta hyökkäyksestä sai minut ajattelemaan sellaista, että ehkä kyseessä oli eräänlainen kosto tytöille siitä, että menivät flirttailemaan tuokkospoikien kanssa näiden tekijöiden "omalla" rannalla. Se voisi selittää tuon teorian suunnitellusta hyökkäyksestä. Olisiko ollut Tapiska, joka pohti aikaisemmilla sivuilla samaa. En silti täysin osta tätä ideaa. Ajatus siitä, että nuori mies näkee ulkopaikkakuntalaisessa naisessa ensimmäisenä seksuaalisen mahdollisuuden kuulostaa minun korvaani enemmän loogiselta kuin se, että hän näkee tässä vain väkivallan kohteen. Se, että näitä naisia kohtaan oltaisiin hyökätty vain väkivalta mielessä vaatisi hyvin poikkeuksellisen ihmisen.

Näkisin, että kyseessä on ollut väkivaltainen "kosto" johon on liitetty se varsinainen oman mielenkiinnon motivaattori eli tässä tapauksessa mahdollinen seksuaalinen kanssakäyminen Einen kanssa. Riitta on ensin saanut osansa kostosta jolloin tekijä on saanut mahdollisuuden toteuttaa kosto seksuaalisessa mielessä Einen kohdalla. Eli tämä suunniteltu raiskaus koston muotona on ollut se varsinainen päämäärä ja väkivalta Riitalle on vain ollut työkalu sen toteuttamiseksi.

Haluan tuoda vielä esiin muutaman tarkennuksen liittyen aikaisemmin kertomaani TK:sta. Nämä hänen pahoinpitelytapaukset on olleet aika spontaaneja ja oletettavasti molemmissa hän on ollut humalassa. Hän on reagoinut hyvinkin äkkipikaisesti ilman mitään väkivaltaista provokaatiota. Molemmissa tapauksissa hän perusteli väkivaltaansa sillä, että hän oletti näiden ihmisten tulleen varastamaan jotain häneltä tai hänen kaveriltaan, vaikka näyttöä tälläisestä ei ollut. Esimerkiksi tätä puukotusta hän perusteli niin, että "hänellä oli alitajunnassaan mielikuva, että häntä oltiin ryöstämässä". Tuon tämän esille siksi, että mielestäni Tulilahden tapaus oli hyvin äkkipikaisen ihmisen käsiälaa.

Toisekseen niin hän on ollut hyvinkin välinpitämätön virkavallan suhteen. Hän on hajoittanut rikospoliisin ikkunan, myöntänyt avoimesti jättäneensä oikeusistunnon väliin humalan takia sekä jättänyt maksamatta rikoksesta tuomiona saatuja sakkoja, jonka seurauksena hänet on tuomittu ehdottomaan vankeusrangaistukseen. Tämä sopii yhteen hänen käytökseensä Tulilahden oikeuskäynnissä, jossa hän hymyilee vakavassa tilanteessaa niin, että hänelle tästä huomautetaan. Hän ei vaikuta ihmiseltä, joka arvostaa virkavaltaa.

Kolmas juttu on se, että Anyonen kertoma tapaus TK:sta nielemässä partateriä kaksi viikkoa murhien jälkeen on täysin linjassa TK:n käytöksen kanssa Helsingissä. Noista asiakirjoista käy ilmi, että jopa hänen läheisensä on yrittänyt tuoda häntä pois tuosta rappiotilasta, mutta ei ole siinä onnistunut. Hänen alkoholin runsas käyttö yhdessä hänen kodittomuutensa ja rikostensa kanssa vaikuttaa siltä, että hän on jopa yrittänyt joutua vankilaan. Hänellä ei vaikuta olleen minkäänlaista kiinnostusta siitä miten hänelle käy.
kompassi
Scooby-Doo
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Loka 17, 2007 7:41 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja kompassi »

Kiitokset taitavasta ja kattavasta selvitystyöstä! Seuraavaksi samalla taitavuudella Bodomin kimppuun, talven ratoksi...
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4664
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dazu »

paccasucco kirjoitti: Ke Syys 11, 2019 9:59 pmCalamity Jane. Olen itse sitä mieltä, että tyttöparin tavaroiden huolellinen piilottaminen ei viittaa psykoosin vallassa olevaan ihmiseen, vaan hyvinkin järjestelmälliseen käyttäytymiseen.

Runarille oli tehty mielentilatutkimus jo kaksi kertaa aikaisemminkin, eikä vikaa päästä löytynyt.
Psykopatia ei ole sama asia, kuin psykoosi. Psykoottinen, psykoosissa oleva henkilö tarkoittaa yleensä harhoissa olevaa ihmistä, jolla on mahdollisesti luuloharhoja, kuuloharhoja ja/tai näköharhoja. Psykoosi voi liittyä mielisairauteen, kuten skitsofreniaan, tai maniaan, tai sitten se voi liittyä masennukseen, tai liialliseen päihteidenkäyttöön. Psykoosilla voidaan tarkoittaa myös psykoottista persoonallisuuden rakennetta.
Psykopatia taas tarkoittaa nykyään antisosiaalisen persoonallisuushäiriön tiettyä alamuotoa, jonka uskotaan olevan synnynnäinen, neurologinen tila. Psykopatiaan liittyy ominaisuuksia, kuten omantunnon puuttuminen, stressin kokemisen puuttuminen ja tiettyjä käyttäytymisen piirteitä, kuten elämäntapana toisten ihmisten hyväksikäyttö, päihteiden runsas käyttö ja ääriliberaali sukupuolielämä, sekä luonteenpiirteitä, kuten äärimmäinen narsismi.

Esimerkki psykoottisen ihmisen tekemästä itselle tuntemattoman ihmisen taposta on Tesoman puukotus, jossa J Riihikoski tappoi P Salosen kadulle.

Esimerkki psykopaattisen ihmisen tekemästä itselle tuntemattoman ihmisen taposta on Jukka Lindholmin vuonna 1986 tekemä 12-vuotiaan tytön kuristussurma, jossa Lindholm houkutteli juovuspäissään kaksi 12-vuotiasta tyttöä asunnolleen lupaamalla heille rahaa kaljakassin kantamisesta.
snufkin kirjoitti: Su Syys 15, 2019 8:51 amHuomioiden TK:n itsetuhoisen käytöksen elämänsä loppuvaiheilla, niin se viittaa vahvaan syyllisyydentuntoon.
Mielestäni tuo T.K.:n henkilöhistoria huonosti kestäneine parisuhteineen, päihdeongelmineen ja rikoksineen viittaa juurikin antisosiaaliseen persoonallisuushäiriöön enemmän, kuin syyllisyydentuntoon. T.K. ei välttämättä ollut psykopaatti, mutta hänellä olisi voinut antisosiaalinen persoonallisuushäiriö.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4664
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dazu »

snufkin kirjoitti: Ma Syys 16, 2019 10:05 pmMinunkin mielestä tuo Riitan mahdollinen kuolema kauempana leiristä sekä hänen murhaamiseensa käytetty vähäisempi aika suhteessa Eineen viittaa siihen, että kyseessä on ollut suunniteltu teko. Haluan myös huomioida, että Riitta on kuollut päähän tulleeseen iskuun. Voi siis olla, että kuolettava isku päähän on annettu puukotuksen jälkeen. Tätä on vaikea arvioida.
Minä uskon, että päähän on voitu hakata kivellä ihan ensimmäiseksi. Tällaiset tekijät yrittävät yleensä ensin ottaa kontrollin uhrista, kohdistamalla väkivaltaa uhrin pään alueelle, jolloin uhri menee tiedottomaksi. Tämä päähän kohdistunut väkivalta menee usein niin överiksi, että uhri kuolee. Niin on voinut käydä tässäkin tapauksessa. Riitta ei ole todennäköisesti kuollut päähän kohdistuneisiin iskuihin heti, joten tekijä on saattanut tämän jälkeen vielä puukottaa tajutonta, vielä elossaolevaa Riittaa useasti.
Esimerkiksi Ted Bundy yleensä löi ensin uhrinsa tajuttomaksi, mihin jotkut hänen uhreistaan jo kuolivatkin. Bundylle tosin uhrin kuolema ei haitannut tavoitteeseen pääsemistä, koska hänen suurin fetissinsä ja oli naida raatoja. Suomessa mm. Marjo Jalavan surmassa Pekka Kautto löi Jalavan ensin tajuttomaksi. Saman tempun Kautto oli tehnyt kahdelle muulle uhrilleen jo ennen tätä.
Myös Kyllikki Saaren tapauksessa tekijä luultavasti pyrki ottamaan kontrollin päähän kohdistuneella iskulla, mikä johti sitten Kyllikin kuolemaan.

snufkin kirjoitti: Ma Syys 16, 2019 10:05 pmOletus Einen vähäpukeisuudesta oli omaa spekulaatiotani. Queen on naapurifoorumilla todennut, että hänen vaatteensa oli revitty hänen päältä. Hyvä, että tämä saatiin varmistettua sillä se kuulostaa loogisemmalta, koska Eine oli selvästi pääkohde. Tämä viittaa myös siihen, että jos murhaajia oli yksi, niin Riitta oli ensimmäinen uhri.
Eli Einen surmaaminen olisi tapahtunut siten, että hänet olisi ensin riisuttu alasti ja vasta sen jälkeen häneen olisi kohdistettu väkivaltaa? Tällöin ei siis mitään kontrolli-iskua olisi hänen kohdallaan tapahtunut...
Entäs, jos yksi henkilö hoiti riisumisen ja toinen tappamisen?("mitä sä sitä nyt riisut, ei me niitä naimaan ruveta, henki pois vaan")

snufkin kirjoitti: Ma Syys 16, 2019 10:05 pmTeoriasi puhtaasta hyökkäyksestä sai minut ajattelemaan sellaista, että ehkä kyseessä oli eräänlainen kosto tytöille siitä, että menivät flirttailemaan tuokkospoikien kanssa näiden tekijöiden "omalla" rannalla. Se voisi selittää tuon teorian suunnitellusta hyökkäyksestä. Olisiko ollut Tapiska, joka pohti aikaisemmilla sivuilla samaa. En silti täysin osta tätä ideaa. Ajatus siitä, että nuori mies näkee ulkopaikkakuntalaisessa naisessa ensimmäisenä seksuaalisen mahdollisuuden kuulostaa minun korvaani enemmän loogiselta kuin se, että hän näkee tässä vain väkivallan kohteen. Se, että näitä naisia kohtaan oltaisiin hyökätty vain väkivalta mielessä vaatisi hyvin poikkeuksellisen ihmisen.
Tuokkosten kanssa jutustelu on voinut toimia jonkinlaisena kiihokkeena tekijälle. Se on voinut jotenkin innostaa seksuaaliseen väkivaltaan... Toinen tekijöistä on voinut olla sellainen, joka kiihoittuu puukottamisesta ja/tai kuristamisesta.

snufkin kirjoitti: Ma Syys 16, 2019 10:05 pmNäkisin, että kyseessä on ollut väkivaltainen "kosto" johon on liitetty se varsinainen oman mielenkiinnon motivaattori eli tässä tapauksessa mahdollinen seksuaalinen kanssakäyminen Einen kanssa. Riitta on ensin saanut osansa kostosta jolloin tekijä on saanut mahdollisuuden toteuttaa kosto seksuaalisessa mielessä Einen kohdalla. Eli tämä suunniteltu raiskaus koston muotona on ollut se varsinainen päämäärä ja väkivalta Riitalle on vain ollut työkalu sen toteuttamiseksi.
Jos tavoitteena oli raiskata, niin miksei oltu raiskattu? Koska toinen tekijöistä oli halunnut vain tappaa?
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4664
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dazu »

snufkin kirjoitti: Ti Syys 03, 2019 7:31 pmProfilointi:-Suunnitelmallinen tekijä on FBI:n profiilin mukaan yleensä älykkäämpi ja sosiaalisesti taitavampi kuin spontaani tekijä.
-Suunnitelmaton tekijä käyttää yleensä sitä asetta joka on saatavilla ja voi silpoa uhria kuoleman jälkeen.
-Suunnitelmallinen tekijä puolestaan usein kohdistaa sadismia uhriin tämän eläessä ja käyttää etukäteen valitsemiaan keinoha uhrin kontrolloimiseksi ja vahingoittamiseksi. Rikospaikalta hän voi ottaa mukaan tarkoin suunnitellun muiston.
Mielestäni parempi termi, kuin "suunnitelmallinen", on järjestäytynyt, koska tämä järjestäytynytkään tyyppi ei aina toimi suunnitelmallisesti. Järjestäytyneellä on kuitenkin tiettyjä piirteitä, kuten se, että hän toimii vain tietynlaisissa olosuhteissa. Vastaavasti tulisi käyttää termiä "järjestäytymätön" mieluummin, kuin "suunnittelematon", sillä myös järjestäytymätön toimii suunnitelmalllisesti. Hyvänä esimerkkinä järjestäytymättömästä sarjamurhaajasta on Viiltäjä-Jack.
Molemmilla tekijätyypeillä yhteistä on, että heillä on pitkään kehittynyt väkivaltainen seksuaalinen fantasia, jota he pyrkivät toteuttamaan käytännössä näissä rikoksissaan.
Keskeinen merkitys sille, minkä tasoista järjestäytyneisyys on, on sen suhteen, millainen henkilö on teon tehnyt. Jos teot ovat hyvin järjestäytymättömiä, niin tekijä on yleensä joko mielisairas, huumeiden rappiokäyttäjä, tai hyvin nuori, vasta teini-ikäinen henkilö. Korkea järjestäytyneisyyden taso taas kertoo henkilöstä, joka on hyvin integroitunut yhteiskuntaan ja saattaa jopa olla merkittävässä asemassa yhteisössään.
Hyvin järjestäytynytkin tekijä voi toimia spontaanisti. Esimerkiksi republikaanipuolueen nouseva nuori tähti ja asianajajaksi opiskellut, huippujärjestäytynyt ja älykäs sarjamurhaaja Ted Bundy tappoi monet uhreistaan täysin spontaanisti, havaittuaan itseään miellyttävän uhrin kävelevän kadulla, tai liftaamassa.

snufkin kirjoitti: Ti Syys 03, 2019 7:31 pm-Seksuaalirikoksissa uhri on yleensä tekijälle tuntematon.
-Seksuaalis-aggressiivisen raiskauksen ääripää on seksuaalimurha, jossa uhrin tappaminen on kietoutunut seksuaalisiin yllykkeisiin.
Juuri tästä tässä Tulilahdessa on kyse. Siinä on kyse tekijätyypistä, joka saa seksuaalista tyydytystä naisen murhaamisesta. Hänellä on ollut lapsuudesta asti kehittynyt seksuaalinen fantasia naisen murhaamisesta ja sopivien uhrien osuessa kohdalle hän on toiminut suhteellisen spontaanisti ja toteuttanut fantasiansa. Sarjamurhaajissa on yleensä kyse tällaisesta tappamiseen liittyvästä seksuaalisesta fantasiasta. Jopa potilaita myrkyttävät sairaanhoitajat saattavat masturboida miettiessään tekojaan.

snufkin kirjoitti: Ti Syys 03, 2019 7:31 pm-Seksuaali- ja väkivaltarikoksissa allekirjoituksena voi toimia jonkun tietyn esineen vieminen uhrilta
Signature, eli allekirjoitus, on teossa se osa, jossa näkyy piirteitä tekijän fantasiasta, siis tästä fantasiasta, joka on ajanut hänet murhaamiseen. Esineitä otetaan mukaan yleensä masturbointitarkoituksiin, koska tekijä haluaa muistella sitäkautta rikostaan ja sen tuomaa seksuaalista kiihotusta, tai tyydytystä.

snufkin kirjoitti: Ti Syys 03, 2019 7:31 pmMikä tekee Tulilahden tapauksesta poikkeavan on se, että siinä on piirteitä sekä suunnitelmallisesta teosta ja suunnittelemattomsta. Siinä on piirteitä seksuaalimurhasta ja tavallisesta henkirikoksesta. Normaali henkirikos se ei missään nimessä ole.
No mielestäni siinä ei ole piirteitä tavallisesta henkirikoksesta. Kyseessä on täysin selvä seksuaalimurha. Teossa on piirteitä sekä järjestäytyneestä, että järjestäytymättömästä tekijästä. Tämä voi johtua siitä, että tekijöitä on ollut kaksi, ja/tai sitten siitä, että kyseessä on järjestäytynyt himomurhaaja, eli organized lust killer, joka on toiminut spontaanisti.

snufkin kirjoitti: Ti Syys 03, 2019 7:31 pmSuunnitelmallisuudesta kielii oletus siitä, että murhaaja oli tietoinen tyttöjen leiritymisestä ja, että hän ei osunut paikalle vahingossa. Kello oli kuitenkin jo niin myöhä, että voidaan pitää epätodennäköisenä sitä, että tekijä vain sattui paikalle sopivassa mielentilassa tekemään murhat. Myös se, että tekijä ei ole vieläkään paljastunut voi kertoa siitä, että hän on sosiaalisesti taitava eikä herätä ihmisissä epäilyjä. Tyttöjen arvokkaimpien tavaroiden kuten Altissa-kameran sekä tyttöjen intiimimpien vaatekappaleiden mukaan ottaminen viittaa jossain määrin suunnitelmalliseen tekijään. Tavaroiden vieminen on voinut myös toimia allekirjoituksena.

Suunnitelmattomaan tekijään taas viittaa se, että Riittaa käsittääkseni lyötiin päähän todennäköisesti kivellä. Voin muistaa tämän väärinkin. Myös Einen puukottominen riisumisen jälkeen viittaa suunnittelemattomaan toimintaan.
Lisäksi teon luonne ja sen peittelyyn käytetty aika ovat ristiriidassa mikä mielestäni viittaa suunnitelmattomuuteen. Kuulostaisi oudolta, että tekijä suunnittelisi murhaavansa vain jotta voi seuraavat pari yötä olla siivoamassa jälkiään. Tyttöjen vaatteiden asettelu, niiden pois heittämisen sijasta, heidän päälleen hautaan kielii myös jonkinasteisesta symbolisesta anteeksipyynnöstä.
Tässä nyt huomaa sen, mitä ongelmia tulee, kun käyttää termin "järjestäytynyt" sijaan termiä "suunnitelmallinen" ja termin "järjestäytymätön" sijasta termiä "suunnittelematon". Olen samaa mieltä tuossa, että tekopaikan ja kellonajan yhdistelmä kielii järjestäytyneestä tekijästä. Tämä etenkin yhdistettynä tirkistelymuuriin kertoo järjestäytyneisyydestä.
Myös ruumiiden hautaaminen ja jälkien peitteleminen kertoo jonkinlaisesta järjestäytyneisyydestä. Täysin järjestäytymätön, kuten mielisairas tekijä, ei juurikaan peittele jälkiään... Mielisairas voi vähän peitellä ruumista, tai siirtää sen sivummalle, mutta huolellinen ruumiiden hautaaminen ja jälkien peitteleminen kertovat henkilöstä, joka oli A) järjissään, B)aikuinen ja C), joka asui lähellä tekopaikkaa ja D), jolla oli elämässään menetettävää, sekä E) sen, että tekijöitä oli kaksi, tai enemmän, koska peitteleminen oli niin äärimmäisen hyvin ja aikaavievästi tehty.
Kiven käyttäminen välineenä viittaa järjestäytymättömään tekijään, mutta itse kivellä lyöminen ei kerro mitään suuntaan, eikä toiseen. Einen puukottaminen hänen eläessään viittaa järjestäytyneeseen tekijään. Kuolemanjälkeinen silpominen viittaa järjestäytymättömään, eläessä tapahtuva järjestäytyneeseen.
Allekirjoituksena, eli signaturena pidän tässä teossa sellaisia asioita, kuten seksiaktin, kuten yhdynnän puuttumista, sekä teräaseen tarpeetonta käyttöä ja kuristamista siinä vaiheessa, kun uhri on ollut tekijän täydellisessä hallinnassa. Tässä nimenomaisessa tapauksessa mukaanotettuja esineitä on niin paljon, että ainoa näihin mukaanotettuihin esineisiin liittyvä signaturepiirre on näiden mukaanotettujen esineiden paljous. Tämä sama piirrehän, mukaanotettujen esineiden paljous, toistuu myös Bodomin kolmoismurhassa, mikä antaa aihetta epäillä samaa tekijää molemmissa tapauksissa. Kun sanotaan mukaan otettujen esineiden liittyvän signatureen, niin sillä tarkoitetaan sitä, että tekijä ottaa mukaan tietynlaisia esineitä, tai tietyn ruumiinosan, kuten esimerkiksi Järvenpään tapauksessa uhrin häpyhuulet. Tulilahdessa ei tällaista "spesialisoitumista" esiinny.

snufkin kirjoitti: Ti Syys 03, 2019 7:31 pmTämän voisi varmaan tiivistää niin, että tekijä suunnitteli menevänsä tapaamaan tyttöjä, mutta ei suunnitellut murhaavansa heitä.
No, minä tulkitsen tämän niin, että tekijällä on ollut tappamiseen liittyvä seksuaalinen fantasia, jonka hän on spontaanisti toteuttanut fantasian kannalta sopivantyyppisten uhrien osuttua kohdalle, sekä mahdollisesti tuokkospoikien ja tyttöjen välisen kanssakäymisen toimittua jonkinlaisena kiihokkeena.

snufkin kirjoitti: Ti Syys 03, 2019 7:31 pmEinen alasti riisuminen, seksuaaliväkivallan puute ja hänen ruumiinsa puukottaminen viittaa jossain määrin seksuaalisesti poikkeavaan henkilöön jolla on sadistisia taipumuksia. Kyseessä voi olla myös vallantunteen korostaminen mikä voi viitata antipatioihin tyttöjä kohtaan ja täten murhien syyhyn.
Oliko Eineä siis puukotettu vielä kuoleman jälkeenkin? Päätelmistä olen samaa mieltä.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Stobbart
Poliisikoira Rex
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Helmi 20, 2018 11:42 am

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Stobbart »

Snufkinille pari kysymystä: Mistä olet saanut noinkin kattavat tiedot T.K:n vaiheista? Esimerkiksi nuo lausuntonsa puukotuskeississä? Ei tuollaisia tietoja liene saatavilla poliisilta. Entä oletko keskustellut T.K:n elossa olevien ex-vaimojen kanssa? Jos T.K on Tulilahden tekijä, niin luulisi hänen vuosien varrella asiasta joskus humalapäissään ainakin vihjailleen lähipiirilleen. Ex-vaimojen taas luulisi jo tässä vaiheessa voivan asiasta kertoa eteenpäin, kun esimerkiksi lapset eivät ole enää pieniä, eikä siltä osin tarvitse pelätä perheen maineen menettämistä ja mm. lasten kiusaamista tältä osin.
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4664
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dazu »

Se tässä jutussa lienee selvää ja on itselleni ollut jo vuosia, että tekijöinä on ollut lähitalojen poikia... Mikäli muita sopivia kandidaatteja ei ole, niin ainoat tekijäkandidaatit ovat Lyytikäisen kolme veljestä ja Teuvo Kauhanen, jotka tunsivat kaikki toisensa läheisesti. Jos he olivat tekijöinä, niin todennäköisesti myös heidän äitinsä ja siskonsa tiesivät, keitä tekijöinä oli.
Se, mikä edelleen on epäselvää, on se, että kuka teki ja mitä. Teuvo Kauhasella oli sosiopaatin piirteitä elämäntavoissaan, mutta oliko hän vasenkätinen? Murhien toteuttaja oli vasenkätinen. Entä olivatko Lyytikäiset vasenkätisiä, vaiko oikeakätisiä? Selviääköhän nämä asiat vaikkapa siitä myöhemmin julkistettavasta materiaalista...

Oliko Teuvo Kauhasen ensimmäisen lapsen äidillä millaisia kokemuksia Teuvosta? Oliko Teuvo tahtonut tämän naisen esittävän seksin aikana kuollutta? Entä oliko Teuvo kuristanut häntä seksin aikana? Nämä olisivat hälytysmerkkejä.
Entä mikä on Lyytikäisen veljesten parisuhdehistoria? Oliko kukaan heistä koskaan avioliitossa, tai oliko kenelläkään heistä lapsia?

Teuvo Kauhasesta profiloinnin puolelta sellaista pohdintaa, että mieshän siis oli Tulilahden tekojen aikaan 23-vuotias, hän kävi elämänsä aikana läpi sarja-avioliittoja ja hän oli alkoholisti, joka oli paljon työttömänä. Kauhasen ei siis voida olettaa sopivan äärimmäisen järjestäytyneiden sarjamurhaajatyyppien muottiin. Järjestäytyneimpiä ovat sadistiset kiduttajamurhaajat, jotka yleensä ovat merkittävässä asemassa yhteisössään ja, jotka kykenevät pitkään parisuhteeseen... Sadistiset kiduttajamurhaajat aloittavat toimintansa yleensä vasta myöhemmällä iällä, he valitsevat haavoittuvassa asemassa olevia uhreja, kuten prostituoituja ja pitävät näitä usein pitkään vallassaan, kuten vankinaan.
Raivoa uudelleenkohdistavat, kostomotiivilla toimivat tekijät ovat yleensä sellaisia, että heillä on taustallaan vaikea äitisuhde ja he kostavat äitinsä aiheuttamaa vihaa äitiään ulkoisesti muistuttaville satunnaisesti valikoiduille naisille. Tällainen tekijätyyppi on monesti naimisissa, eikä vahingoita vaimoaan. Kaikki eivät tosin ole naimisissa, mutta tämäkin tekijätyyppi aktivoituu yleensä vasta 30-ikävuoden jälkeen.
Järjestäytyneen himomurhaajan profiiliin Kauhanen voisi sopia, kuten myös järjestäytymättömän himomurhaajan, tai Power-reassurance-murhaajan profiiliin. Näihin peräkammarinpoikatyyppeihin Kauhanen ei myöskään sovi.

Tulilahden murhia on kokonaisuutena erittäin vaikea yksilöidä mihinkään tiettyyn tekijätyyppiin, koska tekoihin on osallistunut useampi henkilö. Varmaksi Tulilahdesta voitaneen kuitenkin sanoa, että tekijöinä on ollut lähitalojen poikia, iät 20-40-vuotta.
Jollain tavalla voi yrittää profiloida tätä vasenkätistä, suorittavan portaan henkilöä sen perusteella, millaista väkivaltaa uhreihin on kohdistettu. Se tappamisen tarkoitus, pyrkimys, mikä näistä teoista näkyy, viittaa vahvasti himomurhaajaan, kuten myös seksiaktin puuttuminen.
Mielestäni tämä Tulilahden vasenkätinen tekijä on ollut himomurhaaja, joko järjestäytynyt, tai järjestäytymätön, todennäköisimmin järjestäytynyt, joka on toiminut opportunisesti.

Se tässä vielä mietityttää, että jos tekijä on ollut järjestäytynyt himomurhaaja, kuten vähän epäilen, niin tämä tekijätyyppi saa erityistä nautintoa ja jännitystä yhteisöön kohdistamastaan järkytyksestä.

Tämä tapauksen eteenpäin profiloiminen ei edelleenkään poissulje mahdollisuutta, että Bodomilla ja Pirkko Ryhäsen tapauksella olisi sama tekijä, kuin Tulilahden tapauksella.

Roy Hazelwoodin ja John Douglasin kirjoitus himomurhaajista: https://www.ncjrs.gov/pdffiles1/Digitiz ... 9NCJRS.pdf
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Avatar
snufkin
Frank Drebin
Viestit: 386
Liittynyt: Ma Touko 27, 2019 9:43 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja snufkin »

Mielenkiintoista analyysia Dazulta. Olet oikeassa: järjestäytynyt on tässä kohtaa parempi sanamuoto kuin suunnitelmallinen. Etenkin, kun tyttöjen saapuminen on ollut spontaani tapahtuma. Huomioiden, että tyttöjä ei odotettu, niin murhat olivat silti sellaisen henkilön käsialaa, jolla, kuten sanoit, oli jo pitkään kehittynyt väkivaltainen seksuaalinen fantasia. Eli mielestäni hyvin järjestäytynyt spontaanisti toiminut kuvastaa murhaajaa parhaiten.
dazu kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 7:26 amJos tavoitteena oli raiskata, niin miksei oltu raiskattu? Koska toinen tekijöistä oli halunnut vain tappaa?
Ehkä itselle on tässä ongelmallisinta se, että en osaa päättää, että oliko kyseessä todennäköisemmin epäonnistunut flirttailuyritys joka poiki alitajunnasta tuon väkivaltaisen fantasian esiin vai oliko kyseessä alusta asti silmitön hyökkäys ilman mitään tutustumista. Jotkut seikat viittaavat hyökkäykseen, kuten aiemmin totesin. Einen kohtelu taas viittaa siihen suuntaan, että ikään kuin tekijällä olisi ollut antipatioita/seksuaalisiaa haluja juuri häntä kohtaan ja täten oli ehkä jutellut Einelle hetkeä aiemmin. Vaikea sanoa.

Se, että miksi ei lopulta raiskannut, niin vaikea sanoa. Miksi edes sitten riisui hänet? Ehkä lopulta tajusi, että ei vain kyennyt raiskaamaan kuolemassa olevaa/kuollutta naista. Etenkin, jos kaveri oli vielä vieressä.
dazu kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 6:42 am Mielestäni tuo T.K.:n henkilöhistoria huonosti kestäneine parisuhteineen, päihdeongelmineen ja rikoksineen viittaa juurikin antisosiaaliseen persoonallisuushäiriöön enemmän, kuin syyllisyydentuntoon. T.K. ei välttämättä ollut psykopaatti, mutta hänellä olisi voinut antisosiaalinen persoonallisuushäiriö.
Olen samaa mieltä, että psykopaatista ei voi puhua, koska TK ei ole ollut täysin tunnekylmä. Ainakin, jos katsoo hänen käytöstään Alibin kirjeen kautta. Jatkuva ryyppääminen sekä Heinävedeltä vuosi oikeudenkäynnin päättymisen jälkeen pois muuttaminen viittaavat, epäilysten paikkansa pitäessä, ihmiseen jolla on jonkinasteisia neuroosioita tai ahdistavia tuntemuksia jotka hän haluaa tukahduttaa. Psykopaattia ei välttämättä vain kiinnostaisi.

Antisosiaalinen persoonallisuushäiriö taas mielestäsi sopii häneen lähes täydellisesti. Laitan tähän selkeyden vuoksi sen (engl. ADP) oireet ja laitan sulkuihin miten ne sopivat TK:hon:

APD:n oireisiin kuuluvat:
  • Kykenemättömyys toimia sosiaalisten normien tai lakien mukaisesti (virnistely oikeudessa, pitkä rikosrekisteri)
  • Petollisuus, joka ilmenee jatkuvana valehteluna tai muiden huijaamisena oman hyödyn tai nautinnon vuoksi (varasti vaimoltaan sekä muilta)
  • Vastuuttomuus, impulsiivisuus tai kykenemättömyys suunnitella elämää eteenpäin (asunnottomuus, työttömyys, väkivaltaisuus)
  • Ärtyneisyys ja aggressiivisuus, joka esiintyy väkivaltaisuutena (impulsiiviset kännipahoinpitelyt ja rikospoliisin lasin rikkominen)
  • Piittaamattomuus omasta tai muiden turvallisuudesta (asunnottomuus, jatkvua ryyppääminen, pahoinpitelyt)
  • Katumuksen puute, joka esiintyy piittaamattomuutena tai kykenemättömyytenä ymmärtää loukanneensa tai kohdelleensa väärin muita tai varastaneensa heiltä
  • Muiden ihmisten hyväksikäyttö (vaimolta varastaminen)
  • Narsismi (vittuileva käytös oikeuslaitosta kohtaan: "olin humalassa", rikkoo rikospoliisin ikkunan, virnistelee oikeudenkäynnissä, ei maksa sakkojaan. Kaikellä tällä implikoi, että on oikeuslaitoksen yläpuolella)
Lisäksi: "Jopa 47 prosentilla miespuolisista vangeista on epäsosiaalinen persoonallisuus.

Sanoin lähes heti sen virnistelykuvan nähtyäni, että tuollainen käytös on narsistista ja ylimielistä. Hänen myöhempi käytöksensä ollessaan virkavallan kanssa tekemisissä ei mitenkään kumoa tätä spekulaatiota vaan pikemminkin vahvistaa sitä.
Lisäksi hänen selittelynsä pahoinpitelyjen yhteydessä ovat hyvin manipuloivia. "olin oikeasti uhri ja se yritti ryöstää multa".

Mitä tulee tuohon katumukseen, niin siitä olen eri mieltä. Hänen tilanteessaan, perheellisenä ja nuorena, ei vain ollut mitään järkeä alkaa ryyppäämään puistoissa puliukkojen kanssa. Mielestäni se kielii syvemmistäkin ongelmista kuin persoonallisuushäiriöstä. Alkoholi on kuitenkin ahdistusta helpottava päihde. Alibin kirjeen valossa tämä voi hyvinkin viitata syyllisyydentuntoon. Mietin jo samaa silloin, kun anyone kertoi tästä partaterien nielemisestä.

dazu kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 2:28 pmAllekirjoituksena, eli signaturena pidän tässä teossa sellaisia asioita, kuten seksiaktin, kuten yhdynnän puuttumista, sekä teräaseen tarpeetonta käyttöä ja kuristamista siinä vaiheessa, kun uhri on ollut tekijän täydellisessä hallinnassa. Tässä nimenomaisessa tapauksessa mukaanotettuja esineitä on niin paljon, että ainoa näihin mukaanotettuihin esineisiin liittyvä signaturepiirre on näiden mukaanotettujen esineiden paljous

Oletko miettinyt sitä, että tekijä kuitekin hautasi uhrinsa oletettavasti ajatellen, että niitä ei löydettäisi? Eli onko silloin järkeä miettiä allekirjoituksia, jos murhat jäävät piiloon? Eikö allekirjoitus sopisi enemmän sellaiseen, jossa ruumit jätettäisiin esille? Toki tuosta varastamisesta olen samaa mieltä, että siinä on ollut ihan selkeä tarkoitus.
dazu kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 2:28 pm Oliko Eineä siis puukotettu vielä kuoleman jälkeenkin?
Taisin sekoilla tässä omiani. Kuitenkin ensin riisui ja sitten puukotti.
Viimeksi muokannut snufkin, Ke Syys 18, 2019 8:12 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
snufkin
Frank Drebin
Viestit: 386
Liittynyt: Ma Touko 27, 2019 9:43 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja snufkin »

Stobbart kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 3:52 pm Snufkinille pari kysymystä: Mistä olet saanut noinkin kattavat tiedot T.K:n vaiheista? Esimerkiksi nuo lausuntonsa puukotuskeississä? Ei tuollaisia tietoja liene saatavilla poliisilta. Entä oletko keskustellut T.K:n elossa olevien ex-vaimojen kanssa? Jos T.K on Tulilahden tekijä, niin luulisi hänen vuosien varrella asiasta joskus humalapäissään ainakin vihjailleen lähipiirilleen. Ex-vaimojen taas luulisi jo tässä vaiheessa voivan asiasta kertoa eteenpäin, kun esimerkiksi lapset eivät ole enää pieniä, eikä siltä osin tarvitse pelätä perheen maineen menettämistä ja mm. lasten kiusaamista tältä osin.
Yleisesti ottaen tietoni ovat monesta eri lähteestä. Rikoksiin liityvät tiedot ovat käräjäoikeuden päätöslauselmista. Niissä on yhteenvetoa mm. todistuksista.

En ole keskustellut vielä kenenkään häneen liittyvän henkilön kanssa. Joihinkin hänen läheisiinsä kuten toiseen hänen ex-vaimoonsa on lähes mahdotonta saada yhteyttä sillä hänen yhteystietonsa eivät ole käytettävissä (luovutuskielto). On minulla silti muutama johtolanka haastattelujen osalta.

Minulle myös selvisi hiljattain, että minulla ei ole vielä hallussani kaikkia olennaisia tietoja TK:sta. Tämä siksi, että tiedot hänestä ovat monen eri viranomaisen hallussa. Jatkan siis selvittelyä, vaikka aiemmin en nähnyt tälle tarvetta.
Avatar
snufkin
Frank Drebin
Viestit: 386
Liittynyt: Ma Touko 27, 2019 9:43 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja snufkin »

dazu kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 5:44 pm Se tässä jutussa lienee selvää ja on itselleni ollut jo vuosia, että tekijöinä on ollut lähitalojen poikia... Mikäli muita sopivia kandidaatteja ei ole, niin ainoat tekijäkandidaatit ovat Lyytikäisen kolme veljestä ja Teuvo Kauhanen, jotka tunsivat kaikki toisensa läheisesti.
Mielestäni on epätodennäköistä, että Reino liittyy juttuun mitenkään. Tähän on monta eri syytä. Hän kertoi poliisille, että hautaamisessa käytetty lapio oli heidän. Hän kertoi poliisille, että hänen koiransa ei haukkunut yöllä. Syyllinenhän olisi toiminut päinvastoin näissä. Lisäksi hänen todistuksensa murhaillalta on yhteneväinen kolmen riippumattoman todistajan (Osuuskaupan hoitaja, terveyssisar, apteekin nainen) kanssa siitä, että mitään mopomiestä ei ollut. Ainoat kenen kanssa hänen todistuksensa leiritien osalta ei ole yhteneväinen on Kauhasen ja Pellikaisen perheen naiset jotka väittivät nähneensä mopomiehen. Ja jälkimmäiset ovat todistetusti valehdelleet murhien jälkeisistäkin tapahtumista.

Martti taas on nukkunut äitinsä vieressä, joten hänen alibi on näistä kaikista pitävin, jos oletetaan, että äitiin voi luottaa.

Lauri on taas kokonaan eri juttu. Hänellähän ei edes voi olla mitään alibia, jos hän nukkui aitassa yksin. Se mua taas kiinnostaa, että nukkuiko TK oikeasti hänen kanssaan siellä niinkuin Alibin kirjeessä implikoidaan. Tämäkin voi selvitä tutkintamateriaalin julkistamisen myötä.
Se, mikä edelleen on epäselvää, on se, että kuka teki ja mitä. Teuvo Kauhasella oli sosiopaatin piirteitä elämäntavoissaan, mutta oliko hän vasenkätinen? Murhien toteuttaja oli vasenkätinen. Entä olivatko Lyytikäiset vasenkätisiä, vaiko oikeakätisiä? Selviääköhän nämä asiat vaikkapa siitä myöhemmin julkistettavasta materiaalista...
TK oli käsittääkseni oikeakätinen. Tuossa puukotustapauksessa hänen kohteensa on saanut pistohaavan rintakehään rintalastan alaosan vasemmalle puolelle. En nyt siis ole täysin varma, että miten tarkalleen puukotus tapahtui, mutta mielestäni tuo paikka viittaa vahvasti hänen oikeakätisyyteen.

En kuitenkaan ole täysin vakuuttunut siitä, että Tulilahden murhaaja oli vasenkätinen. Eine on voinut saada puukoniskun vasemmalle puolelle selkäänsä ihan yhtä hyvin oikeakätiseltäkin. Joko niin, että Eine on ollut sivuttain vasen puoli murhaajaan päin iskun aikana tai hän on ollut maassa selällään ja murhaaja on ollut Einen pään edessä kasvot tämän jalkoihin päin ja lyönyt sieltä käsin.
Oliko Teuvo Kauhasen ensimmäisen lapsen äidillä millaisia kokemuksia Teuvosta? Oliko Teuvo tahtonut tämän naisen esittävän seksin aikana kuollutta? Entä oliko Teuvo kuristanut häntä seksin aikana? Nämä olisivat hälytysmerkkejä.
Entä mikä on Lyytikäisen veljesten parisuhdehistoria? Oliko kukaan heistä koskaan avioliitossa, tai oliko kenelläkään heistä lapsia?
En tiedä TK:n ensimmäisen lapsen äidin henkilöllisyyttä. Hänestä ei löydy mitään merkintää. Oletettavasti muutti pian Ruotsiin TK:n tavattuaan. Ja jos tuollaisia kokemuksia olisi tiedossa, niin sellaisten kohdalla pitäisi olla hyvin diskreetti. En välttämättä tuollaista edes julkaisisi, jos ko. nainen olisi vielä elossa, sillä kyseessä on niin henkilökohtainen tieto.

LL:llä ainakin oli morsian Tulilahden tapahtumien aikaan. RL ja ML kuolivat tosiaan ennen kuin täyttivät 40v. Heistä en tiedä sen enempää.

Raivoa uudelleenkohdistavat, kostomotiivilla toimivat tekijät ovat yleensä sellaisia, että heillä on taustallaan vaikea äitisuhde ja he kostavat äitinsä aiheuttamaa vihaa äitiään ulkoisesti muistuttaville satunnaisesti valikoiduille naisille. Tällainen tekijätyyppi on monesti naimisissa, eikä vahingoita vaimoaan. Kaikki eivät tosin ole naimisissa, mutta tämäkin tekijätyyppi aktivoituu yleensä vasta 30-ikävuoden jälkeen.
Olen useasti miettinyt hänen äitisuhdettaan juurikin mainitsemastasi syystä. Tiettävästi TK ei koskaan palannut takaisin Heinävedelle joten eivät hänen ja hänen äitinsä suhde nyt erityisen lämmin ainakaan ollut. Luonnekuvauksia Linneasta voi olla vaikea saada.
Viimeksi muokannut snufkin, Ke Syys 18, 2019 8:54 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4664
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dazu »

snufkin kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 7:44 pmOlen samaa mieltä, että psykopaatista ei voi puhua, koska TK ei ole ollut täysin tunnekylmä. Ainakin, jos katsoo hänen käytöstään Alibin kirjeen kautta. Jatkuva ryyppääminen sekä Heinävedeltä vuosi oikeudenkäynnin päättymisen jälkeen pois muuttaminen viittaavat, epäilysten paikkansa pitäessä, ihmiseen jolla on jonkinasteisia neuroosioita tai ahdistavia tuntemuksia jotka hän haluaa tukahduttaa. Psykopaattia ei välttämättä vain kiinnostaisi.
En tiedä, minä ajattelen niin, että T.K.:n käytös on jo ennen Tulilahden murhia ollut samanlaista, kuin myöhemmässä elämässäänkin. Siis tämä lyhyt, lapsen Ruotsissa poikinut suhde, piittaamattomuus lapsesta, runsas alkoholinkäyttö Heinävedellä asuessaankin... Jotenkin tuntuu, että hänellä on ollut jotain perustavammanlaatuisia ongelmia, jotka ovat jatkuneet läpi elämän. Jos T.K. oli osallinen murhiin, kuten on todennäköistä, niin pitäisin näitä murhiakin vain yhtenä osana näistä hänen ongelmistaan.

Kirjeen kirjoittaja, joka on mahdollisesti T.K.:n sisko, pyrkii esittämään asiat niin, että alkoholisoitunut tekijä, hänen lähisukulaisensa, tuntisi huonoa omaatuntoa teoista. Toisaalta FBI ilmoittaa yksiselitteisesti, että tämän tyyppinen tekijä ei tunne syyllisyyttä, tai huonoa omaatuntoa teostaan, vaan hän kokee tällä teolla päässeensä tasoihin, että tällainen tekijä tietää toimivansa rikollisesti, mutta, että hän saa tästä tyydytystä... kokee voittavansa, olevansa yhteiskunnan ja viranomaisten yläpuolella.

snufkin kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 8:31 pmLL:llä ainakin oli morsian Tulilahden tapahtumien aikaan. RL ja ML kuolivat tosiaan ennen kuin täyttivät 40v. Heistä en tiedä sen enempää.
Yksi asia, mikä minua nyt häiritsee, on tämä, että minä nyt tulen koko ajan vaan siihen tulokseen, että Tulilahden surmat tehnyt henkilö ei ollut kovin kokenut sukupuolisesti. Jos todennäköisimmät tekijät LL ja TK omasivat jo parisuhdetaustaa, niin eivät he nyt ihan täydellisesti tähän profiiliin sovi. Tietysti voi olla, että tekijä ei ole kyennyt raiskaamaan Eineä humalan takia, tai toisen tekijän läsnäolon takia, mutta sitten on vielä se, että hyökkäystyyppi on jokatapauksessa "blitz", mikä viittaa mahdollisesti A) tekijän henkisen tilan heikkoon tasoon, tai B) siihen, että tekijällä ei ollut mitään kontaktia ihmistyyppiin, jota uhrit edustivat.

Kyllä näissä on vähän sellaisia piirteitä, kuin itse murhat olisi tehnyt joku henkisesti epäkypsempi ja sukupuolisesti kokemattomampi henkilö ja toinen henkilö olisi sitten ottanut vastuuta jälkien peittelemisestä. Olisiko tämä epäkypsä sitten voinut olla TK ja kypsempi LL...
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Kummasti tulee toistuvasti Tuokkospojat mieleen tämänkin sivun jutuista.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
Vastaa Viestiin