Kadonneet ja löydetyt teinit (karkulaiset)

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Avatar
jukuripää
Christopher Lorenzo
Viestit: 1598
Liittynyt: Pe Loka 05, 2012 6:30 am
Paikkakunta: Nyhtänköljä

Re: Kadonneet teinit (karkulaiset)

Viesti Kirjoittaja jukuripää »

kakkosurpo kirjoitti:Olisiko niin että Sini ja Saga on hatkassa samasta sijoituskodista?
Eri päivinä lähteneet, joten se ehkä puhuisi yhteistä reissua vastaan. Mutta toisaalta; jos toinen on löytänyt hyvän kaveriporukan ja oleskelupaikan, on voinut viestittää toiselle tytölle, että lähde messiin.

Nuorten karkailut ovat vihoviimeisiä läheisten kannalta. Todennäköisesti kumpikin neiti on sijoituksessa jossain, mutta se ei poissulje sitä, etteikö heillä olisi omat vanhemmat ja ehkä sisarukset, jotka ovat sydän syrjällään. Kun koskaan ei voi tietää, mihin nuoret päätyvät ja löydetäänkö enää hengissä.
Kaikki eiliset ovat menetettyjä päiviä.

surfergirl
Jack Bauer
Viestit: 978
Liittynyt: Su Helmi 01, 2009 11:20 pm

Re: Kadonneet teinit (karkulaiset)

Viesti Kirjoittaja surfergirl »

Välillä varmaan kumminkin on niin että vaikka viranomaisilta olis kateissa niin ainakin joku sukulaisista tietää ihan hyvin missä karkulainen majailee.

Avatar
jukuripää
Christopher Lorenzo
Viestit: 1598
Liittynyt: Pe Loka 05, 2012 6:30 am
Paikkakunta: Nyhtänköljä

Re: Kadonneet teinit (karkulaiset)

Viesti Kirjoittaja jukuripää »

surfergirl kirjoitti:Välillä varmaan kumminkin on niin että vaikka viranomaisilta olis kateissa niin ainakin joku sukulaisista tietää ihan hyvin missä karkulainen majailee.
Tuo on varmaan totta. Ja "oikean elämän" kaverit, eli ne, joitten kanssa on ennen sijoitukseen/laitokseen joutumista hengailtu. Mutta ne eivät kerro, koska eivät näe hatkaajien puuhissa mitään vaarallista tai huolestuttavaa.
Kaikki eiliset ovat menetettyjä päiviä.

hipsulainen
Axel Foley
Viestit: 2370
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 2:29 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Kadonneet teinit (karkulaiset)

Viesti Kirjoittaja hipsulainen »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006233085.html

17-vuotias Nanette kateissa Rovaniemellä – poliisi julkaisi kuvan ja tuntomerkit

Poliisi pyytää havaintoja kadoksissa olevasta 17-vuotiaasta rovaniemeläisestä Nanette Lahtelasta.
Poliisin mukaan Nanette on 165 cm pitkä, normaalivartaloinen ja hänellä on tekoripset. Kuvasta poiketen hänen hiuksensa olivat katoamishetkellä väriltään ruskeat ja pitkät.

Nanetesta on tehty havaintoja Rovaniemen lisäksi Oulun seudulta. Havainnot voi ilmoittaa suoraan hätäkeskukseen 112.

Kuva

IS
Olet sietämätön tyyppi ja mielipiteesi ovat vääriä
Älä soita tänne enää koskaan - Ultra Bra

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17033
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Kadonneet teinit (karkulaiset)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

”En muista sitä päivää, jona karkasin. Ei se oo mulle mitenkään erityinen päivä, se on niin tavallista.” (KUVA: AAPO HUHTA)
”En muista sitä päivää, jona karkasin. Ei se oo mulle mitenkään erityinen päivä, se on niin tavallista.” (KUVA: AAPO HUHTA)
Omillaan.jpg (47.04 KiB) Katsottu 14332 kertaa
Omillaan

15-vuotias Inka lähti laitoksesta vuosi sitten. 16-vuotias Salla on ollut hatkassa puoli vuotta. He eivät käy koulua. Yli tuhat sijoitettua lasta karkaa vuosittain, eikä osaa etsi kukaan.

SALLAN, 16, omaisuus kulki pitkään putkikassissa. Sellaisessa suuressa, jossa jääkiekkoilijat kuljettavat varusteitaan. Kassi mukanaan hän vietti päivänsä usein Helsingin rautatieasemalla. Yöksi hän meni milloin kenenkin kaverin luo.

Salla on karkumatkalla lastensuojelulaitoksesta. Hän on asunut viidessä eri laitoksessa ja karannut niistä kaikista. Muutaman kerran hän on lähtenyt äkkiä ja vihan vimmassa mutta useimmiten suunnitellen ja hiljalleen valmistautuen.

Se on kuulemma helppoa. Piilottaa vain joka vessareissulla muutaman tavaran vessaan, ja kun hetki on sopiva, kipuaa ulos vessan ikkunasta. Tai kun pääsee viikonlopuiksi kotilomille, ottaa joka kerta mukaansa muutaman ylimääräisen paidan ja sukkaparin. Sitten vain jättää palaamatta.

Viimeksi Salla teki niin helmikuussa. Karkumatka tai hatka, kuten lastensuojeluslangissa sanotaan, on kestänyt jo yli puoli vuotta.

”Mulla on onneksi aika laaja kaveripiiri, kun oon niin sosiaalinen”, Salla sanoo. ”Koskaan en ole joutunut olemaan yötä ulkona. Paitsi joskus tietysti olin, jos juhlittiin koko yö.”

INKA, 15, on ollut hatkassa vielä kauemmin, jo viime lokakuusta. Hänellä ei ole aikomustakaan palata takaisin lastenkotiin. Karatessaan hän oli vasta 14. Nyt hän kertoo olevansa valmis piileskelemään viranomaisilta siihen asti, kun täyttää 18.

Sen luulisi olevan vaikeaa, sillä molemmista tytöistä on tehty ilmoitus poliisille ja heidät on etsintäkuulutettu. Käytännössä heitä ei kuitenkaan etsi kukaan.

”Jos näen kaupungilla poliisin, jatkan vain ihan normaalisti matkaa. Eivät ne koskaan edes katso perään”, Inka sanoo.

LAIN mukaan vastuu laitoksesta karanneen lapsen etsimisestä on sijoittajakunnan lastensuojelulla, useimmiten siis lapsen omalla sosiaalityöntekijällä.

Käytännössä tilanne on mutkikkaampi. Lastensuojelussa rämmitään monella paikkakunnalla liian suuren työmäärän hetteikössä, eikä sosiaalityöntekijöillä ole juuri aikaa pitää yhteyttä niihinkään lapsiin, joiden olinpaikka tiedetään, saati sitten etsiä karkuteillä olevia.

Kun sosiaalityöntekijä saa laitokselta tiedon, että nuori on karannut, hän useimmiten ilmoittaa siitä poliisille. Poliisi kirjaa virka-apupyynnön ja tekee etsintäkuulutuksen. Monesti asia jää tähän.

Poliisi ei etsi laitoksesta karannutta nuorta aktiivisesti, ellei tiedetä, että tämä on konkreettisesti vaarassa. Harvoin tiedetään. Niinpä poliisi löytää karkulaisen yleensä vain, jos tämä joutuu rikoksen uhriksi tai tekee rikoksen ja jää siitä kiinni.

Tämä käytäntö on täysin Poliisihallituksen ohjeen mukainen. Se on nykylain mukaista mutta ei välttämättä lapsen edun mukaista.

Vuosien 2013 ja 2014 aikana poliisille tuli tieto yli kahdestatuhannesta lapsesta, jotka olivat karanneet laitoksesta. Eivätkä kaikki karanneet näy poliisin tilastoissa.

Helsingissä on kateissa koko ajan muutama kymmenen nuorta, tämä on lastensuojelun johtajan Saila Nummikosken näppituntuma.

Millaista heidän elämänsä on?

INKA vastaa puhelimeen hennolla ja vähän varautuneella äänellä.
”Haloo.”

Moi Inka. Isäsi sanoi, että olisit valmis antamaan haastattelun, kun olen tekemässä juttua nuorista, jotka ovat karanneet lastensuojelulaitoksista.
”Joo.”

Miten sinulla menee?
”Ihan hyvin, oon vaan kipee.”

Mikä sinulla on?
”Flunssa vaan.”

Inkan isä on lähettänyt numeroni Inkalle etukäteen. Inka ei vastaa tuntemattomista numeroista tuleviin puheluihin.

Inka on otettu huostaan ja sijoitettu lastensuojelulaitokseen mutta hän viestittelee vanhempiensa kanssa päivittäin. Hän sanoo, ettei kuitenkaan halua kertoa vanhemmilleen, missä on.

Olet ollut hatkassa tosi pitkään. Onko sinua etsitty?
”No en mä tiiä, ei kai.”

Onko laitoksestasi yritetty soittaa sinulle?
”Ei niillä oo mun numeroa. Enkä mä ees tiiä, missä laitoksessa mä enää oon.”

Mikset tiedä?
”No kun oot ollut tarpeeksi kauan poissa, niin sun laitospaikka menee. Sit sut viedään ensin [kotikunnan laitokseen] ja sit sut siirretään johonkin kauas pois pitkäaikaiseen sijoitukseen. Sua ei ees auteta vaan rangaistaan siitä, että sä olit pois.”

Mikä sinut saisi palaamaan?
”Ai laitokseen? Ei varmaan mikään.”

Oletko ajatellut, että menisit kotiin?
”En. En vaan haluu, että jos esim kytät tulee meille himaan, niin en haluu et mun vanhemmat jää siitä kuseen tai jotain.”


RIKOSKOMISARIO Sami Isoniemellä on pitkä kokemus lastensuojelusta. Hän osasi juosta poliisia karkuun jo nelivuotiaana, koska niin oli kotona neuvottu. Juuri ennen viisivuotissyntymäpäiviä hänet otettiin huostaan.

Aikuisena hän on tehnyt poliisina yhteistyötä lastensuojeluviranomaisten kanssa ja tutkinut lastensuojelua vuosien ajan. Kesäkuussa hän väitteli tohtoriksi siitä, miten poliisi tilastoi ja etsii lastensuojelulaitoksista karanneita lapsia ja nuoria.

Hän kävi väitöstutkimustaan varten läpi kahden vuoden ajalta kaikki virka-apupyynnöt, joita lastensuojeluviranomaiset olivat poliisille tehneet. Lisäksi hän valitsi satunnaisesti 200 laitosnuorta, jotka olivat joskus karanneet, ja tarkasteli heitä koskevat poliisi-ilmoitukset.

Tekemällä useita eri hakuja poliisin järjestelmään ja käymällä yksitellen läpi ilmoituksia poliisin antamasta virka-avusta Isoniemi päätyi siihen, että ainakin 2 231 huostaanotettua lasta oli vuosien 2013 ja 2014 aikana karkuteillä.

Se on paljon, kokonainen jättimäinen yläkoulullinen. Isoniemi on silti varma, että sekin luku on liian pieni.

Virka-apupyynnöistä tehdyistä ilmoituksista pystyi ensinnäkin päättelemään, että kaikkia tapauksia ei ilmoiteta poliisille. Väitöskirjassa on esimerkkinä eräästä lapsesta tehty ensimmäinen ilmoitus, jossa todetaan, että ”on yleensä karkumatkoilla pysytellyt Kouvolan alueella. Hän on käyttänyt tällöin alkoholia.” Viitataan siis aiempiin karkumatkoihin, vaikka sellaisista ei löydy merkintoja.

Pelkistä virka-apupyynnöistä ei myöskään pysty päättelemään karanneiden lasten määrää. Jos sama lapsi karkaa usein, hänestä saattaa olla kymmeniäkin ilmoituksia. Ja toisaalta Helsingin poliisin kirjauksissa oli yhdessä ilmoituksessa useita lapsia, kerran jopa 19.

Poliisin tilastojen tulkintaa vaikeuttaa sekin, että osa ilmoituksista on kirjattu virka-avuksi sosiaaliviranomaisille eikä lastensuojeluviranomaisille. Kuulostaa pieneltä virheeltä, mutta jättää joukon karanneita lapsia tilastojen ulkopuolelle.

”Kirjauksista paistaa läpi tietty passiivisuus ja välinpitämättömyys”, sanoo tutkija ja rikoskomisario Isoniemi.

”Nämä nuoret ovat vielä lapsia. Yhteiskunta on ottanut heidät huostaansa, joten yhteiskunnalla on heistä myös vastuu. Ja tietyt keinot ovat vain poliisin käytössä.”

Isoniemen mukaan osa hatkaajista on jätetty heitteille.

SALLALLE soitetaan laitoksesta viikon tai parin välein. Useimmiten hän painaa vastaukseksi punaista luuria. Joskus yhteydenotto jää siihen, joskus perään tulee Whatsapp-viesti. Ne ovat kaikki tallella Sallan puhelimessa.

Moi Salla! Mitä kuuluu?

Moi Salla! Millos tuut takas?

Moikka, Haluutko soitella? Juteltais siitä sun paluusta.

Moikka, Mitä sulle Salla kuuluu?

Hyvää syntymäpäivää Salla! Toivoo [laitoksen nimi] poppoo

Mites kesä on sujunut?


Salla näyttää puhelimensa viestejä tapaamisessamme. Kesän aikana viestejä on lähettänyt seitsemän eri ihmistä.

Hän kertoo, että elokuun lopussa hän päätti pitkästä aikaa vastata viestiin. Silloin laitoksesta tuli tällainen viesti:

Moi Salla. Mikä meininki? Laita mulle jotain viestiä.

Salla vastasi:

vastaan vaan siks et voitte kirjata sinnekkin miten hyvin mul menee :)

Laitoksen työntekijä kirjoitti vielä:

No kerro miten sulla menee?

Salla vastasi:

hyvin

päivärytmi kunnossa ja haluaisin käydä koulua.


Tähän viestiin laitoksesta ei enää tullut vastausta. Se jäi hiertämään Sallaa.

”Voitko kuvitella, ei mitään vastausta.”

Laitoksissa karkumatkoja selvitellään eri tavoin. On paikkoja, joista ohjaaja lähtee etsimään karannutta. Toiset soittavat nuorelle ja pyytävät tulemaan takaisin.

Moni nuori löytyy nopeasti tai palaa itse päivän tai parin päästä.

Mutta ne, jotka ovat pitkillä pakomatkoilla, jäävät helposti oman onnensa nojaan. Tai jos heihin otetaan yhteyttä, kyse voi olla kerran viikossa tai parin viikon välein lähetettävistä rutiiniviesteistä.

Ensi vuonna tilanteen pitäisi selkiytyä, kun voimaan tulee uusi lastensuojelulaki, jonka mukaan laitoksen on ”viipymättä ryhdyttävä toimenpiteisiin lapsen etsimiseksi ja palauttamiseksi laitokseen”.

KOHTA vuoden karkumatkalla olleelle Inkalle ei enää tule mitä kuuluu -viestejä. Hän ei tiedä, missä laitoksessa hänen pitäisi olla.

Jos nuori on pitkään poissa, sijoittajakunta ei enää maksa laitokselle nuoresta täyttä maksua. Yksityinen laitos – ja yksityisiähän ne yhä useammin ovat – voi silloin herkästi irtisanoa nuoren laitospaikan.

Sosiaalityöntekijän vastuulla on tällöin etsiä uusi sijoituspaikka.

Kotikunnasta ja sen tekemistä ostopalvelusopimuksista riippuu, miten pian laitospaikka voi mennä alta. Helsinki vaatii laitoksia varaamaan paikkaa 60 vuorokauden ajan.

Oululla tällaista vaatimusta ei ole.

Oulun kaupunki maksaa nuoresta täyttä hintaa viikon ajan. Seuraavien kahden viikon ajan se maksaa puolta hintaa. Sen jälkeen maksut loppuvat, eikä yrityksellä ole enää velvollisuutta pitää paikkaa varattuna.

Inkan laitos irtisanoi paikan ja ilmoitti loppulausunnossaan, ettei se ”enää pysty tukemaan tai tarjoamaan Inkalle tämän kasvua ja kehitystä tukevaa turvallista arkea”.

Jos Inka löydettäisiin tai hän haluaisi itse palata, hänet sijoitettaisiin todennäköisesti ensin kotikunnan vastaanottoyksikköön ja sen jälkeen uuteen, todennäköisesti aiempaa tiukempaan laitokseen.

Inka on ollut vähällä jäädä kiinni pariinkin kertaan.

Kerran laitoksen ohjaajat olivat saaneet tiedon, että Inka oli lähdössä matkalle, ja odottivat häntä määränpäässä.

”Mut menin vaan sit yhen tutun autoon ja pääsin silleen pakoon.”

Toisella kerralla vanhemmat saivat selville, missä ja kenen luona Inka majaili. Hänen isänsä lähetti silloin Inkan sosiaalityöntekijälle viestin, jossa kerrottiin sekä majapaikan osoite että ostoskeskus, jossa nuoret viettivät aikaa iltaisin.

HS on nähnyt isän lähettämän viestin. Isän mukaan siihen ei koskaan tullut vastausta eikä Inkaa käyty näistä paikoista etsimässä.

Nyt se on jo myöhäistä. Inka on vaihtanut majapaikkaa ja kaupunkiakin.

HATKASSA olevien nuorten ajatuksista ja arjesta ei paljon tiedetä. Osa heistä elää käytännössä yhteiskunnan ulkopuolella. He pakoilevat ehkä kaikkia aikuisia.

Kyselen Inkalta puhelimessa.

Miksi alunperin lähdit karkuun?
”En vaan jaksanut olla laitoksessa. Siellä oli niin tiukat säännöt eikä voinut tehdä melkein mitään. Aina joku oli tuijottamassa olan yli, että mitä sä teet. Ja jos sä teet vaikka yhden pienen virheen, niin heti istut kuukauden sisällä ja sulta otetaan puhelin pois.”
”Kummiskin ne oli luvanneet mulle, että mä olisin siellä vaan pari kuukautta. Mutta olin ollut jo vuoden.”

Mihin sitten menit?
”Ihan vaan frendeille.”

Onko teitä isompikin porukka?
”Ei.”

Kenen kanssa nyt asut?
”Yhen frendin.”

Poikaystävän?
”Joo.”

Onko poikaystäväsi täysi-ikäinen?
”Se on 15.”

Onko hänkin hatkassa?
”Tohon mä en haluu vastata, ku en tiedä, haluuko se kertoa.”

Onko teidän kanssa siellä ketään aikuista?
”Ei. Me ollaan kahestaan. Me ollaan aina kahestaan.”

Vanhempasi ovat aika huolissaan, ja muutkin. Ymmärrätkö sen?
”No siis hatkassa on kahenlaisia teinejä. On niitä, jotka vetää tuolla jotain kamaa, ja sit on niitä, jotka yrittää vaan saada elämänsä järjestykseen ilman laitosta. Niinku mä.”

Okei. Mutta millä te elätte? Mistä saatte rahaa ruokaan ja muuhun?

Hiljaisuus.

”Värjäsin hiukset, ettei poliisi tunnistaisi kuvan perusteella. Mutta muuten en väistele poliisia.” (KUVA: AAPO HUHTA)
”Värjäsin hiukset, ettei poliisi tunnistaisi kuvan perusteella. Mutta muuten en väistele poliisia.” (KUVA: AAPO HUHTA)
Omillaan_1.jpg (67.93 KiB) Katsottu 14332 kertaa
VALTAOSA karkumatkoista on lyhyitä, alle viikon mittaisia. Isoniemen tutkimuksessa löytyi kuitenkin lähes 700 luvatonta poissa-oloa, jotka kestivät vähintään 30 päivää. Ja sellaisiakin nuoria oli, jotka olivat viranomaisten tavoittamattomissa koko kahden vuoden tutkimusjakson ajan.

Kansainvälisten tutkimusten – ja toki kaupunkilaisjärjenkin – perusteella tiedetään, että nuorilla on sitä enemmän riskejä, mitä pitemmästä poissaolosta on kyse. Osa joutuu karkumatkan aikana rikoksen uhriksi, osa tekee rikoksia itse. Ja moni on sekä rikoksen uhri että tekijä.

Osa nuorista joutuu matkan aikana seksuaalirikosten uhriksi. Isoniemen aineistossa tuli vastaan seksuaalisen hyväksikäytön, raiskauksen ja törkeän raiskauksen uhreiksi joutuneita.

Tutkijat puhuvat survival sexistä eli selviytymisseksistä. Kun rahaa ei ole, osa nuorista voi joutua maksamaan ruuasta tai majapaikasta seksillä.

Hatkaajien joukko ei ole yhtenäinen. Siihen kuuluu nuoria, jotka eivät ole missään tekemisissä rikosten kanssa, mutta joukossa on myös pieni porukka nuoria, jotka ovat jo vakavassa rikoskierteessä.

Kyse ei ole pelkistä pikkurikkeistä. Nuoret olivat epäiltyinä myös ryöstöistä ja pahoinpitelyistä, lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja kerran jopa murhan yrityksestä. Rikokset keskittyvät vahvasti tietyille nuorille. Isoniemen aineistosta löytyi kolme nuorta, jotka olivat epäiltyinä yhteensä 287 rikoksessa.

Ja sitten on hatkalaisia, joiden asiat ovat ainakin melko hyvin. Osa asuu mummolassa tai ystäväperheen luona, jotkut, kuten Salla, majailevat välillä kotonaan.

NYT Salla on kotona. Hän istuu keittiönpöydän ääressä, syö munkkia ja kertoo, mitä tapahtui hänen elämänsä toisessa laitoksessa. Hän muistelee olleensa 13-vuotias ja palanneensa juuri parin yön karkumatkalta. Laitoksen ohjaajat halusivat saada häneltä virtsanäytteen, mutta Salla ei suostunut antamaan.

”Mulle sanottiin, että en pääse siitä eteisestä mihinkään ennen kuin kusen sen [huume]seulan. Mutta mä oon niin kapinallinen, että jos mulle sanotaan noin, niin en varmaan kuse.”

Salla pidätteli niin pitkään kuin pystyi ja pissasi sitten laitoksen eteisen lavuaariin. Näytettä ei saatu.

”Siitä jäi mulle oikeesti trauma. Se oli niin nöyryyttävää ja ahdistavaa, kun mua ei päästetty moneen tuntiin siitä eteisestä mihinkään.”

Sekä Salla että hänen äitinsä kertovat, että Salla oli pitkään kiltti lapsi. Äidin luona oli rauhallista, mutta isän luona asiat olivat usein Sallan varassa. Hän siivosi, haki kaupasta ruokaa ja piti huolta pikkusiskosta, kun isän pää oli sekaisin viinasta, ja jostain muustakin varmaan.

Sitten tapahtui kaikenlaista. Salla masentui ja tuli murrosikään. Äidinkin kanssa alkoi tulla riitoja, myös sellaisia, joissa Salla puri äitiään käteen. Salla karkaili kotoa, joi ja poltti pilveä. Äiti pyysi apua lastensuojelusta. Salla sijoitettiin ja otettiin myöhemmin huostaan. Hän karkasi kaikista laitoksista, joihin hänet vietiin.

”Mä luulen, että siinä kävi niin, että kun jouduin isän luona olemaan jo pienenä niin aikuinen, niin en kestänyt sitä, kun mut vietiin laitokseen ja yritettiin laittaa uudelleen lapsen rooliin.”

Nyt Salla välttelee laitosta eri syystä.

”Se tekee mulle huonoo. Siellä on niin paljon nuoria, joilla on tosi pahoja ongelmia. Ne keksii ja ehdottaa vaikka mitä, ja sit sanoo helposti että joo, kun haluaa tulla hyväksytyksi siinä porukassa.”

”Luulen, et oon alkanut aikuistuu. Tajuun, ettei oo mitään järkeä pyöriä tuolla huonossa seurassa. Ja oon saanut äidinkin kanssa puhuttua asiat, eikä me enää riidellä.”


SEKÄ Sallalla että Inkalla on koulu kesken. Inkan pitäisi käydä jo peruskoulun viimeistä eli yhdeksättä luokkaa, mutta hän on suorittanut vasta kuudennen.

Haluaisitko Inka kertoa päivästäsi? Mihin aikaan heräsit ja mitä sitten teit?

”Joskus kymmeneltä. Sit vaan teen ruokaa ja opiskelen ja katon jotain sarjaa.”

Opiskelet siis?

”Joo, mul on koulukirjat täällä ja Miron [poikaystävä] kaa vaan teen tehtäviä että voisin suorittaa kaikki luokat. Mä lähetän ne tehtävät sit sossulle ja se voi lähettää ne eteenpäin kouluun ja sillee mä pääsen sit aina luokalta. Ainakin mä toivon, et se menee niin. En oo kyl vielä lähettänyt mitään.”

Mitä olet viimeksi opiskellut?

”Mä oon tehnyt matikkaa, oon tehnyt jo melkein koko seiskan matikan. Ja sit köksää. Katon niitä reseptejä ja teen ruokaa, lihapullia ja sellasta.”


Sallalta puuttuu peruskoulusta enää viimeinen luokka, mutta hatkan aikana koulunkäynti on hankalaa. Tai oikeastaan mahdotonta.

Hänellä on paikka laitoksessa ja koulupaikka laitoksen koulussa, mutta koska hän ei suostu palaamaan sinne, ollaan pattitilanteessa. Kotikunnan koulussa paikkaa ei ole. Niinpä Salla on päivät kotona joko äitinsä tai poikaystävänsä perheen luona. Siinä on riskinsä.

”Milloin tahansa tuolla ovella voi olla sosiaalityöntekijä ja poliisi. Mut otan sen riskin, koska haluun näyttää, että pärjään hyvin kotona ja mut vois päästää asumaan tänne ja käymään koulua täällä.”

On Sallalla toinenkin haave: oma kana.

”Laittaisin sille orren mun huoneeseen, ja se sais nukkua siinä. Tai sais se mun sänkyynkin tulla, jos se haluais mieluummin niin.”

Nuorten ja laitosten ohjaajien nimet on muutettu nuorten henkilöyden suojelemiseksi.
Helsingin Sanomat
8.9. 2:00, Päivitetty: 8.9. 10:59
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Avatar
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viestit: 1504
Liittynyt: Pe Helmi 22, 2008 7:12 pm
Viesti:

Re: Kadonneet teinit (karkulaiset)

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

Oletko nähnyt tätä Hyvinkäällä kadonnutta 14-vuotiasta poikaa? Liikkuu maastopyörällä, päällä Adidaksen kollarihousut
Tänään klo 23:31
14-vuotias poika katosi kuuden aikaan sunnuntai-iltana.

Hyvinkäällä on kadonnut 14-vuotias poika varhain sunnuntai-iltana kertoo Itä-Uudenmaan poliisi.

Poliisi pyytää yleisön apua etsinnöissä. Pojan tuntomerkit ovat: hoikka, noin 165 cm pitkä, päällä harmaa huppari ja mustat Adidaksen collegehousut.

Pojalla on musta maastopyörä, jossa on oranssit tai vihreät tehosteet. Kaikki havainnot pyydetään ilmoittamaan hätäkeskukseen 112.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7958 ... 502320c6a7

Avatar
ajanpatina
Jack Bauer
Viestit: 963
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 5:08 pm
Paikkakunta: Loimaa, Tampere
Viesti:

Re: Kadonneet teinit (karkulaiset)

Viesti Kirjoittaja ajanpatina »

Valoviikate kirjoitti:
Su Syys 29, 2019 11:57 pm
Oletko nähnyt tätä Hyvinkäällä kadonnutta 14-vuotiasta poikaa? Liikkuu maastopyörällä, päällä Adidaksen kollarihousut
Tänään klo 23:31
14-vuotias poika katosi kuuden aikaan sunnuntai-iltana.

Hyvinkäällä on kadonnut 14-vuotias poika varhain sunnuntai-iltana kertoo Itä-Uudenmaan poliisi.

Poliisi pyytää yleisön apua etsinnöissä. Pojan tuntomerkit ovat: hoikka, noin 165 cm pitkä, päällä harmaa huppari ja mustat Adidaksen collegehousut.

Pojalla on musta maastopyörä, jossa on oranssit tai vihreät tehosteet. Kaikki havainnot pyydetään ilmoittamaan hätäkeskukseen 112.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7958 ... 502320c6a7
Tämä kullannuppu on löytynyt Vantaan Tikkurilasta hyvissä sielun ja ruumiin voimissa, kertoi Iltalehti kuin Iltasanomatkin. :D
Eipä sitten muuta kuin antaapi himassa kiitoksen allekirjoituksin pikku ilkiölle metrisellä ruotamalla, a´la paljas pebbu. :mrgreen:
Kyllä se siitä. :idea: :mrgreen:
Kaikella on aikansa.

aga
Adrian Monk
Viestit: 2752
Liittynyt: Pe Elo 01, 2008 11:21 am

Re: Kadonneet teinit (karkulaiset)

Viesti Kirjoittaja aga »

Aika nopeasti lähtenyt ilmoitusta valtamediaan jos ei ole iltakuuden jälkeen näkynyt teinipoikaa, tähän kai joku erityinen syynsä?

"Kollarihousut", onpa typerä uustermi... collegehousut ne ovat kuten itse jutun tekstissäkin kirjoitetaan.

KuroiNeko
Armas Tammelin
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 31, 2016 12:26 pm

Re: Kadonneet teinit (karkulaiset)

Viesti Kirjoittaja KuroiNeko »

Vois lehdetkin ilmoitella näiden löytymisestä vähän näkyvämmin. Yhtä näkyvästi, kun näiden katoamisesta :roll:
Talenttina kirjoitushärö

hipsulainen
Axel Foley
Viestit: 2370
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 2:29 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Kadonneet teinit (karkulaiset)

Viesti Kirjoittaja hipsulainen »

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2 ... 67126.html

Oletko nähnyt Oonaa? 16-vuotias tyttö kadonnut Ylöjärvellä
6251f08404a946e0b93b3d67cef7ac61.jpg
6251f08404a946e0b93b3d67cef7ac61.jpg (25.5 KiB) Katsottu 3183 kertaa
Poliisi pyytää ilmoittamaan välittömät havainnot tytöstä hätänumeroon 112. (KUVA: POLIISI)
Julkaistu: 9.10. 15:34


Poliisin mukaan tyttö liikkuu mahdollisesti Tampereella.

POLIISI pyytää havaintoja torstai-iltana 3.10. Ylöjärvellä kadonneesta 16-vuotiaasta Oona Ilvespakasta. Poliisin mukaan hän liikkuu mahdollisesti Tampereella.

Ilvespakka on 167 senttiä pitkä ja hoikkavartaloinen. Hänellä on pitkät tummat hiukset ja nenä- sekä korvakoruja.

Poliisi pyytää ilmoittamaan välittömät havainnot tytöstä hätänumeroon 112.
IS
Olet sietämätön tyyppi ja mielipiteesi ovat vääriä
Älä soita tänne enää koskaan - Ultra Bra

Avatar
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viestit: 1504
Liittynyt: Pe Helmi 22, 2008 7:12 pm
Viesti:

Re: Kadonneet teinit (karkulaiset)

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

Poliisi etsii 16-vuotiasta Tonia – havainnot hätänumeroon
Tänään klo 17:30
Kadonnut Toni Adolfsen on kotoisin Rovaniemeltä.

Poliisi pyytää havaintoja kadonneesta 16-vuotiaasta Toni Adolfsenista. Hän asuu Rovaniemellä.

Adolfsen on 170–175 senttimetriä pitkä, hoikkavartaloinen ja hänellä on lyhyet hiukset.

Havainnot pyydetään ilmoitettavaksi suoraan hätäkeskuksen numeroon 112.

Iltalehti ei tavoittanut tapauksen tutkinnanjohtajaa vastaamaan kysymyksiin lisätiedoista.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/013c ... 755e2cd0d4

Hankkija
Sabrina Duncan
Viestit: 351
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:06 pm
Paikkakunta: Riukulehto

Re: Kadonneet teinit (karkulaiset)

Viesti Kirjoittaja Hankkija »

Poliisi tiedottaa

20.10.2019 klo 13.45 Sisä-Suomi

3.10.2019 Ylöjärveltä kadonneeksi ilmoitettu 16-vuotias Oona Ilvespakka on löytynyt Ylöjärveltä aamupäivällä 20.10.2019 hyväkuntoisena.

Poliisi kiittää saamistaan yleisövihjeistä.
https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisist ... ttaa_85153

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11302
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Kadonneet teinit (karkulaiset)

Viesti Kirjoittaja URSA »

Tämä on jo löytynyt tapaus, mutta kopioin uutisen ketjuun, koska siitä selviää kadonneiden teinien saattavan oikeasti voivan ajautua oikeasti huonoon (rikolliseen) seuraan.

https://yle.fi/uutiset/3-11038778
Poliisi: Kadonnut nuori löytyi

17-vuotias nainen löytyi poliisitehtävän yhteydessä.

Poliisi26.10.2019 klo 13.49

Rovaniemen poliisi pyysi eilen tietoja 24. lokakuuta kadonneesta 17-vuotiaasta Saga Sirviöstä.

Sunnuntaina poliisi tiedotti, että poliisipartio on tavoittanut nuoren Rovaniemellä toisen tehtävän yhteydessä perjantain ja lauantain välisenä yönä.

Poliisi kertoo toimittaneensa hänet asuinpaikalleen.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Kadonneet teinit (karkulaiset)

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Siellä on ilmeisesti Pinja-niminen tyttö/nuori nainen kateissa. Ei ollut ikää mutta tällainen viesti ja kuva. En siis tiedä onko teini?

KADONNUT!!! Tyttäremme Pinja on ollut reilu kuukauden kateissa. Joitakin havaintoja tehty Helsinki, Hämeenlinna, Lahti suunnilla.
Kaikki mahdolliset havainnot voi ilmoittaa viranomaisille!
❤ Huoli tytöstämme on Suuri ❤

FB_IMG_1573068163664.jpg
FB_IMG_1573068163664.jpg (99.07 KiB) Katsottu 3183 kertaa
Kuvan kokoa kohtuullistettu
-NILS-

Hankkija
Sabrina Duncan
Viestit: 351
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:06 pm
Paikkakunta: Riukulehto

Re: Kadonneet teinit (karkulaiset)

Viesti Kirjoittaja Hankkija »

Missä on 17-vuotias haminalainen Markus Suortti?

08.11.2019 klo 16.17 Kaakkois-Suomi
Kuva
Markus on ollut kateissa elokuun lopusta saakka, jolloin poistunut sijoituspaikastaan Kouvolasta. Viimeisin havainto hänestä on 30. syyskuuta Haminassa ja lokakuun 21. päivän jälkeen hänestä ei ole tehty mitään havaintoja.

Markus on noin 170 cm pitkä, hoikka ja hänellä on vaaleat lyhyet hiukset. Kadotessaan hänellä oli päällään mustat tai tummat farkut, mustat lenkkarit, musta polvipituinen villakangastakki ja mukanaan musta sekä tumman violetti huppari ja vihreäkirjava metsästystakki.

Kaikki havainnot Markus Suorttiin liittyen pyydetään ilmoittamaan Kaakkois-Suomen poliisilaitoksen puhelinnumeroon: 050 4479574
https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisist ... rtti_85605

Vastaa Viestiin