Teinitytön helvetti: väkivaltainen isä löi ja kiihdytti autolla kohti teiniparia – ”prinsessani tuu mun luokse”

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
JosefMengele

Teinitytön helvetti: väkivaltainen isä löi ja kiihdytti autolla kohti teiniparia – ”prinsessani tuu mun luokse”

Viesti Kirjoittaja JosefMengele »

Helsingin käräjäoikeus on tiistaina antanut nelikymppiselle miehelle tuomion lukuisista väkivaltarikoksista.


Teinityttö oli joutunut isänsä pahoinpitelyjen ja uhkausten uhriksi useita kertoja vuosien 2017 ja 2019 välisenä aikana.

Poliisitutkimukset käynnistyivät, kun 15-vuotias tyttö oli kertonut muille viranomaisille, että hänen isänsä oli yrittänyt tappaa tytön ja tämän poikaystävän.

Turkkilainen isä ei hyväksynyt seurustelusuhdetta, joka oli alkanut vuoden alussa. Tytön isä ja äiti olivat eronneet noin vuosi sitten, ja teini asui äitinsä luona. Välit isään olivat ailahtelevaiset ja riitaisat.

Syytekohdista raskain eli tapon yritys lieventyi törkeän pahoinpitelyn yritykseksi. Välikohtaus sijoittuu alkukesäiseen iltaan.

Kello kävi noin puolta kymmentä, kun poikaystävänsä kanssa aikaa viettänyt tyttö soitti äidiltään hetkisen lisäaikaa ulkona olemiseen.

”Lähde pois”
Pyöriä taluttaneet nuoret olivat hyvästelemässä toisiaan asuintalon pihalla, kun he huomaisivat auton lähestyvän kiihtyvällä vauhdilla.

Nuoret väistivät autoa eri suuntiin hädissään.

– Lähde pois heti, tyttö sanoi pojalle ja pakeni itse lukkojen taakse talon pyörävarastoon.

Pyörävaraston ikkunasta tyttö näki, kuinka hänen isänsä kuljettama auto oli pysähtynyt vain hieman ennen betoniseinää.

Myöhemmin isä tuli tytön kotiin pyytämään anteeksi tekoaan. Isä ja tytär keskustelivat eteisessä noin viiden minuutin verran tytön käytöksestä ja elämäntavoista. Tilanne päätyi siihen, että isä nosti tytön hiuksista ilmaan. Tytön äiti oli tapahtumahetkellä paikalla asunnossa ja juoksi eteiseen kuullessaan huutoa.

Riita riisistä
Poikaystävä oli ennen päälleajoyritystä tavannut tytön isän kahdesti.

Toisella tapaamisella isä oli nähnyt, että nuorten kaulassa oli fritsut. Tästä raivostuneena hän hääsi pojan pois asunnolta ja uhkasi katkoa häneltä sormet, mikäli hän vielä koskee tyttöön. Isä uhkaili samankaltaisin sanankääntein myös tytärtään.

Kerta ei ollut ensimmäinen. Tytön mukaan isä oli suuttuessaan uhkaillut häntä useasti aiemminkin, jopa useita kertoja viikossa. Hän oli uhannut tyttöä luiden rikkomisella ja pyörätuoliin joutumisella.

Ensimmäisen kerran tyttö muisti isän lyöneen häntä kasvoihin noin kolme vuotta sitten keittiönpöydän ääressä. Tyttö oli tuolloin 12-vuotias.

Isä oli suuttunut, koska tyttö oli hänen mielestään lämmittänyt riisiä väärällä tavalla. Perheen äiti oli ollut tapahtumien aikaan synnytyssairaalassa.

Huitoi kepeillä
Kuluvana kesänä sattui toinenkin tapaus, jolloin isä oli jälleen nuorenparin perässä. Teinit olivat olleet kävellen liikkeellä noin yhdeksän aikaan illalla. Tyttö oli ollut kotoaan vartin verran myöhässä.

Jalkansa muutamaa päivää aiemmin murtanut isä oli saapunut paikalle pyörällä ja kuljettanut kävelykeppejä lastenistuimella.

Mies oli yrittänyt huitoa nuoria kepeillä ja huutanut heille. Poika oli paennut tilanteensa kotiinsa. Myös naapurit, joista yhtä kuultiin todistajana, olivat puuttuneet isän käytökseen ja kysyneet, tarvitseeko tytär apua.

Isä oli huutanut tyttärelleen ”prinsessani tuu mun luokse”.

Tyttö oli alkanut pelkäämään isäänsä, mutta yrittänyt ymmärtää hänen käytöstään.

4 000 € korvauksia
Isä kiisti kaikki syytteet.

Oikeus pohti ratkaisussaan mahdollisia kunniaväkivallan motiiveja. Ratkaisussa todetaan, että nuorten seurustelu mitä ilmeisemmin loukkasi isän auktoriteettia ja osin hänen kunniaansa, mutta varsinaiset kunniaväkivaltamotiivit eivät oikeuden mukaan täyttyneet koventamisperusteita arvioidessa.

Syytekohta tapon yrityksestä vaihtui törkeän pahoinpitelyn yritykseksi. Näyttö ei oikeuden mukaan riittänyt siihen, että isä olisi halunnut surmata nuoret tai vakavasti vahingoittaa heitä ajaessaan autolla heitä kohti. Ratkaisussa todetaan, että ”ajopyrähdys” on ollut ilmeisen spontaani ja suunnittelematon.

Mies sai kahden vuoden ja neljän kuukauden mittaisen vankeustuomion kolmesta pahoinpitelystä, laittomasta uhkauksesta, pahoinpitelyn sekä törkeän pahoinpitelyn yrityksestä. Laiton uhkaus kohdistui miehen entiseen vaimoon.

Muiden oikeudenkäyntikulujen ohella mies joutuu maksamaan tyttärelleen korvauksia kivusta ja särystä 4 050 euroa.

Isä passitettiin suoraan vankilaan. Tuomio ei ole vielä lainvoimainen.

Iltalehti ei julkaise tuomitun nimeä muiden osallisten yksityisyyden suojan takia.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4a1e ... fc640a1a83

Noir
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2012 9:55 pm

Re: Teinitytön helvetti: väkivaltainen isä löi ja kiihdytti autolla kohti teiniparia – ”prinsessani tuu mun luokse”

Viesti Kirjoittaja Noir »

Ihan selvää kunniaväkivaltaa, mitähän kunniaväkivalta on oikeuden mielestä..

JammuSetä

Re: Teinitytön helvetti: väkivaltainen isä löi ja kiihdytti autolla kohti teiniparia – ”prinsessani tuu mun luokse”

Viesti Kirjoittaja JammuSetä »

Tämä on nyt tätä parempaa kulttuuria. Onneksi oikeus uskalsi puuttua ja tuomita. Saapa muut esimerkkiä.

MohammedMohammed
Axel Foley
Viestit: 2287
Liittynyt: Su Huhti 09, 2017 4:49 pm

Re: Teinitytön helvetti: väkivaltainen isä löi ja kiihdytti autolla kohti teiniparia – ”prinsessani tuu mun luokse”

Viesti Kirjoittaja MohammedMohammed »

Syytekohta tapon yrityksestä vaihtui törkeän pahoinpitelyn yritykseksi. Näyttö ei oikeuden mukaan riittänyt siihen, että isä olisi halunnut surmata nuoret tai vakavasti vahingoittaa heitä ajaessaan autolla heitä kohti. Ratkaisussa todetaan, että ”ajopyrähdys” on ollut ilmeisen spontaani ja suunnittelematon.
Taas nämä oikeuden perustelut sattuvat silmään. Eli, jos ajaa omia lapsiaan päin autolla, mutta tekee tämän spontaanisti eikä halua vahingoittaa, tai surmata lapsia yrittämällä ajaa autolla heidän ylitseen niin kyseessä onkin törkeän pahoinpitelyn yritys tapon yrityksen sijaan?
Suomi on siinä aivan kärjessä, että me tiedetään jokainen henkilö, joka tänne on tullut, minkälaisella taustalla hän on tullut ja me pystytään niin kuin rekisterin kautta näkemään sitä tilannetta, minkä tyyppisiä ihmisiä meille tulee. - Päivi Nerg

annaanna

Re: Teinitytön helvetti: väkivaltainen isä löi ja kiihdytti autolla kohti teiniparia – ”prinsessani tuu mun luokse”

Viesti Kirjoittaja annaanna »

Tyypillinen nelikymppinen mies. :D

Ei mulla muuta.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Teinitytön helvetti: väkivaltainen isä löi ja kiihdytti autolla kohti teiniparia – ”prinsessani tuu mun luokse”

Viesti Kirjoittaja damfin »

MohammedMohammed kirjoitti:
Ke Loka 09, 2019 7:21 am
Syytekohta tapon yrityksestä vaihtui törkeän pahoinpitelyn yritykseksi. Näyttö ei oikeuden mukaan riittänyt siihen, että isä olisi halunnut surmata nuoret tai vakavasti vahingoittaa heitä ajaessaan autolla heitä kohti. Ratkaisussa todetaan, että ”ajopyrähdys” on ollut ilmeisen spontaani ja suunnittelematon.
Taas nämä oikeuden perustelut sattuvat silmään. Eli, jos ajaa omia lapsiaan päin autolla, mutta tekee tämän spontaanisti eikä halua vahingoittaa, tai surmata lapsia yrittämällä ajaa autolla heidän ylitseen niin kyseessä onkin törkeän pahoinpitelyn yritys tapon yrityksen sijaan?
Tuo on kieltämättä omituinen ja ristiriitainen tulkinta, ottaen huomioon että esimerkiksi tapaus jossa henkilöauto törmää polkupyöräilijään sillä seurauksella että pyöräilijä lentää katuun ja menehtyy katsotaan tapoksi.
Muutenkin tuo tulkinta menee pahasti ristiin sen kanssa mikä yleensä katsotaan tapoksi tai tapon yritykseksi verrattuna murhaan tai murhayritykseksi, kun se tapon yritys tai tappohan on tähän asti yleensä ollut juuri se spontaanisti ilman suunnittelua tapahtuva teko, ja nyt siis onkin tulkittu niin että teko ei ollut tapon yritys koska se oli spontaani.

Eli sen "täydellisen henkirikoksen" suunnittelijoilleko tuossa halutaan antaa vinkki, ei muuta kuin autolla kohdetta päin, ja oikeudessa kertoo että ei suinkaan halunnut tappaa vaan sai spontaanin päähänpiston hieman pelotetta jonka seurauksena sitten vahingossa osui, ja esimerkkitapauksena asianajaja voi sitten kaivaa esille tämän turkkilaismiehen saaman tuomion, ja näin selvitään lievällä tuomiolla.

ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: Teinitytön helvetti: väkivaltainen isä löi ja kiihdytti autolla kohti teiniparia – ”prinsessani tuu mun luokse”

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

Miten nimen julkaisemattomuus suojelee ja miltä se suojelee?

annaanna

Re: Teinitytön helvetti: väkivaltainen isä löi ja kiihdytti autolla kohti teiniparia – ”prinsessani tuu mun luokse”

Viesti Kirjoittaja annaanna »

ReissuLasse kirjoitti:
Ke Loka 09, 2019 8:41 am
Miten nimen julkaisemattomuus suojelee ja miltä se suojelee?
Miten vilpitön kysymys siinä :D, olisit nyt vielä vaatinut poliisia kertomaan tytön nimen ja kuvan julkaisemaan.

Iltalehti ei siis halunnut julkaista alle 16-vuotiaan lapsen nimeä tai henkilöllisyyttä. Yksinkertaisimmat eivät näytä ymmärtävän tätä linjausta.

Tuomiosta.
Kyllä tuossa taitaa paremmin tuon törkeän pahoinpitelyn tunnusmerkistöt täyttyä kuin tapon yrityksen.
Vankeusrangaistus oli kyllä nappisuoritus oikeudelta, isyyteen ei Suomessa kuulu monikirjoinen ja pitkään jatkettu fyysinen väkivalta. Mutta minkä mies luonnolleen voi :roll:

ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: Teinitytön helvetti: väkivaltainen isä löi ja kiihdytti autolla kohti teiniparia – ”prinsessani tuu mun luokse”

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

annaanna kirjoitti:
Ke Loka 09, 2019 8:58 am
ReissuLasse kirjoitti:
Ke Loka 09, 2019 8:41 am
Miten nimen julkaisemattomuus suojelee ja miltä se suojelee?
Miten vilpitön kysymys siinä :D, olisit nyt vielä vaatinut poliisia kertomaan tytön nimen ja kuvan julkaisemaan.

Iltalehti ei siis halunnut julkaista alle 16-vuotiaan lapsen nimeä tai henkilöllisyyttä. Yksinkertaisimmat eivät näytä ymmärtävän tätä linjausta.

Tuomiosta.
Kyllä tuossa taitaa paremmin tuon törkeän pahoinpitelyn tunnusmerkistöt täyttyä kuin tapon yrityksen.
Vankeusrangaistus oli kyllä nappisuoritus oikeudelta, isyyteen ei Suomessa kuulu monikirjoinen ja pitkään jatkettu fyysinen väkivalta. Mutta minkä mies luonnolleen voi :roll:
Ei pyydetä uhrin nimeä. Vaan kysyn että mikä siinä on suojeltavaa ja miltä suojellaan? Tää nyt siis ilman mitää matumölinöitä. Miksi rikoksen uhri on tabu ja miksi pelätään stigmaa. Lähipiiri ja naapurit jne jo tietävät. Ja jos tekijän nimi julkaistaisiin niin suurin osa ei edelleenkään tietäisi tai että heille tuolla tiedolla olisi merkitystä. Stigma ja tabu pysyy kun rikoksien uhrit pitää piilottaa. Miksi? Alkaisiko joku kovasti tätä tyttöä ahdistelmaan ja kiusaamaan tiedettyään että joutui isänsä uhriksi?

annaanna

Re: Teinitytön helvetti: väkivaltainen isä löi ja kiihdytti autolla kohti teiniparia – ”prinsessani tuu mun luokse”

Viesti Kirjoittaja annaanna »

Tässä uhri on siis tekijän tytär, jolloin tekijän nimi toisi tietoisuuteen alaikäisen uhrinkin henkilöllisyyden. Ei hyvä.
Yli kahden vuoden tuomioista taitavat muuten yleensä nimitiedon laittaa. (Paitsi minfotiedon mukaan ulkomaalaisten nimiä EI KOSKAAN julkaista).

Ja jos sitten keskustellaan miksei ole hyvä julkiseksi uhrin henkilöllisyyden tulo, niin voisi ajatella, että Reissulasse on mies.
Mies, jonka toinen mies julmasti puskaraiskaa. (Koska on tietysti muslimi ja kaikki muslimit raiskaa lampaita, naisia, lapsia ja miehiä). Nyt sitten seurauksena olisi se, että Reissulassen nimen googlettaessa löytyisi uutinen puskaraiskauksesta. Eiköhän moisessa tilanteessa itse kukin kaipaisi suojaa lainsäädännöstä ja julkaisupolitiikasta. Kun kuitenkin kulttuurissamme moisen teon kohteeksi joutuminen on varsin traumaattista eikä ajatus siitä, että kaikki varmaan ymmärtää uhria ja ovat hienotunteisia, ole realistinen.

ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: Teinitytön helvetti: väkivaltainen isä löi ja kiihdytti autolla kohti teiniparia – ”prinsessani tuu mun luokse”

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

annaanna kirjoitti:
Ke Loka 09, 2019 10:19 am
Tässä uhri on siis tekijän tytär, jolloin tekijän nimi toisi tietoisuuteen alaikäisen uhrinkin henkilöllisyyden. Ei hyvä.
Yli kahden vuoden tuomioista taitavat muuten yleensä nimitiedon laittaa. (Paitsi minfotiedon mukaan ulkomaalaisten nimiä EI KOSKAAN julkaista).

Ja jos sitten keskustellaan miksei ole hyvä julkiseksi uhrin henkilöllisyyden tulo, niin voisi ajatella, että Reissulasse on mies.
Mies, jonka toinen mies julmasti puskaraiskaa. (Koska on tietysti muslimi ja kaikki muslimit raiskaa lampaita, naisia, lapsia ja miehiä). Nyt sitten seurauksena olisi se, että Reissulassen nimen googlettaessa löytyisi uutinen puskaraiskauksesta. Eiköhän moisessa tilanteessa itse kukin kaipaisi suojaa lainsäädännöstä ja julkaisupolitiikasta. Kun kuitenkin kulttuurissamme moisen teon kohteeksi joutuminen on varsin traumaattista eikä ajatus siitä, että kaikki varmaan ymmärtää uhria ja ovat hienotunteisia, ole realistinen.
Mies, nainen, kissa, koira. Ajan takaa sitä että miltä suojellaan? Ei tarkoita sitä että sillä uhrilla pitää alkaa retostella ellei hän sitä itse halua mutta mitä siinä uhrin asemassa on sellaista että sitä pitää pyrkiä piilottamaan? Mitä sitten jos joku on rikoksen uhri? Sen ei pitäisi vaikuttaa mihinkään. Sama kuin vaikka jollain on syöpä, pitääkö tiedon siitä jotenkin vaikuttaa muihin? Miksi täytyy ylläpitää stigmaa?

Väkivallantarkastaja
Roger Murtaugh
Viestit: 899
Liittynyt: Ke Kesä 20, 2018 12:28 pm

Re: Teinitytön helvetti: väkivaltainen isä löi ja kiihdytti autolla kohti teiniparia – ”prinsessani tuu mun luokse”

Viesti Kirjoittaja Väkivallantarkastaja »

MohammedMohammed kirjoitti:
Ke Loka 09, 2019 7:21 am
Syytekohta tapon yrityksestä vaihtui törkeän pahoinpitelyn yritykseksi. Näyttö ei oikeuden mukaan riittänyt siihen, että isä olisi halunnut surmata nuoret tai vakavasti vahingoittaa heitä ajaessaan autolla heitä kohti. Ratkaisussa todetaan, että ”ajopyrähdys” on ollut ilmeisen spontaani ja suunnittelematon.
Taas nämä oikeuden perustelut sattuvat silmään. Eli, jos ajaa omia lapsiaan päin autolla, mutta tekee tämän spontaanisti eikä halua vahingoittaa, tai surmata lapsia yrittämällä ajaa autolla heidän ylitseen niin kyseessä onkin törkeän pahoinpitelyn yritys tapon yrityksen sijaan?
Ei käy minun oikeustajuun. Jokainen aikuinen ja täysjärkinen ihminen tajuaa yleisen elämänkokemuksen perusteella, että autolla kun ajaa jalankulkijan päälle, niin seurauksena on hyvin todennäköisesti jalankulkijan kuolema. Aivan selvä tapon yritys.
Marttyyrikohtaloni on verrattain mitätön. En viitsi uhriutua.

hutkivajournalisti
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am

Re: Teinitytön helvetti: väkivaltainen isä löi ja kiihdytti autolla kohti teiniparia – ”prinsessani tuu mun luokse”

Viesti Kirjoittaja hutkivajournalisti »

Jokainen normaalin mielenterveyden ja älykkyyden omaava tajuaa, että jos alaikäinen uhri on tekijän lähipiiristä, ei nimiä aleta julkaisemaan kovin helposti. Sinänsä olen samaa mieltä, että Suomen salailukäytäntö on poikkeuksellista kun katsotaan maailmanlaajuisesti. Useimmissa maailman maissa jo pidätettyjen nimet ja kuvat julkaistaan medioissa.

Mitä tähän turkkilaiseen karvakäteen tulee,niin jos kyseessä ei ollut kunniaväkivaltaa, niin sitten tuo apina oli seksuaalisesti kiinnostunut lapsestaan. Oli mustasukkainen.Normaalia vanhemman lapsen suojeluhalua tuo ei ole.
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.

MohammedMohammed
Axel Foley
Viestit: 2287
Liittynyt: Su Huhti 09, 2017 4:49 pm

Re: Teinitytön helvetti: väkivaltainen isä löi ja kiihdytti autolla kohti teiniparia – ”prinsessani tuu mun luokse”

Viesti Kirjoittaja MohammedMohammed »

annaanna kirjoitti:
Ke Loka 09, 2019 8:58 am
Tuomiosta.
Kyllä tuossa taitaa paremmin tuon törkeän pahoinpitelyn tunnusmerkistöt täyttyä kuin tapon yrityksen.
Vankeusrangaistus oli kyllä nappisuoritus oikeudelta, isyyteen ei Suomessa kuulu monikirjoinen ja pitkään jatkettu fyysinen väkivalta. Mutta minkä mies luonnolleen voi :roll:
Jos autolla ajaa tarkoituksella lapsien yli niin kyllä he yleensä kuolevat sen sijaan, että loukkaantuisivat, joten sikäli tuomiossa voi olla kulttuuri- ja uskontoalennus mukana.

Totta, minkä mies kulttuurilleen voi. Mies voi lähteä lähi-idästä, mutta lähi-itä ei lähde miehestä.
Suomi on siinä aivan kärjessä, että me tiedetään jokainen henkilö, joka tänne on tullut, minkälaisella taustalla hän on tullut ja me pystytään niin kuin rekisterin kautta näkemään sitä tilannetta, minkä tyyppisiä ihmisiä meille tulee. - Päivi Nerg

hutkivajournalisti
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am

Re: Teinitytön helvetti: väkivaltainen isä löi ja kiihdytti autolla kohti teiniparia – ”prinsessani tuu mun luokse”

Viesti Kirjoittaja hutkivajournalisti »

annaanna kirjoitti:
Ke Loka 09, 2019 8:58 am

Vankeusrangaistus oli kyllä nappisuoritus oikeudelta, isyyteen ei Suomessa kuulu monikirjoinen ja pitkään jatkettu fyysinen väkivalta. Mutta minkä mies luonnolleen voi :roll:
Yksinoikeus Suomessa lapsiin kohdistuvassa väkivallassa varattu suomalaisille naisille?
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.

Vastaa Viestiin