Kaikkien paikalla olleitten mukaan rikkominen on kestänyt jonkin aikaa, ei ollut kertarysähdys. Ja kesti siis muutaman minuutin.turumurre kirjoitti:Mitä Anneli itse kertoo lasinrikkomisajasta muutama päivä surman jälkeen:
Osaatko arvioida, miten kauan kesti tämän ikkunan rikkominen?
Ei siinä kauhean kauan kestänyt, ensin kuului räiskähtelyn ääntä ja ihmettelin mitä se on. En muista mitään kerta rysähdystä. Ei siinä montaa minuuttia mennyt. Siinä kesti muutama minuutti, kunnes ikkuna oli mennyt rikki.
Tämä on vaan niin kovin epäuskottavaa suhteessa siihen miten vanhemmat toimivat jos näin todella tapahtui.
Jos ikinä yöllä havahdun johonkin poikkeukselliseen ääneen, olen hälytystilassa kunnes olen täysin varma että ääni ei ole uhkaava. Omakotitalossa, nukkujien pään läheltä kuuluva pauke ja särkyvän lasin helinä ei olisi uhkaavaa? Eikö ihmisen pulssi kohoaisi hetkessä ja pistäisi toimimaan? AA on itse kuvaillut itseään järki-ihmiseksi, joka älyllistää ja etsii selityksiä kaikelle (ne kuuluisat hyytymistestit). Kuinka uskottavaa on se, että hän menee näin puihin hätätilanteessa? Ja jos aikaa on useampi minuutti, miten voi ihminen olla etsiytymättä puhelimen 112-nappien luo? On lienee aika selvä, että kun yöllä aletaan ikkunasta tulla lasia rikkomalla sisään, sieltä ei tule naapuri kahville.
Ainoa selitysmalli tälle toimimattomuudelle on se, että kuvatunlaista tilannetta ei ollut.