Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
Lukittu
Lydia07
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Lydia07 »

Eikö ollut niin, että:
-isä ei kuullut riitaa
-veli kertoi vasta jälkeen päin riidasta
-isä ei tiennyt, että Piia oli ehtinyt peruuttaa menonsa Paimioon
-isällä oli takana työviikko ja edessä vielä lauantaipäiväkin työtä

Jos isä otti pari kaljaa saunan jälkeen ja meni ajoissa nukkumaan.
Aamulla töihin ja nuorin poika mukaan.
Tarkistiko edes onko tytär aamulla kotona?

Ehtikö yksinhuoltajaisä koti- ja muiltatöiltään edes ihmetellä tyttärensä poissaoloa, vaan oletti, että tyttö meni Paimioon, minne pitikin mennä.
Mielestäni isällä oli niin paljon tekemistä viikonlopun aikana, ettei ehtinyt edes kuvitella pahinta. Eri asia, kuin jos vanhempia olisi ollut kaksi.
Kun etsii toisen parasta, löytää omansa.
- Platon -
mirelia
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja mirelia »

Pata kirjoitti: Niinpä, kun kukaan ei ole nähnyt!! Vrt. Juutilan tapaus!

Jotain on kyllä voinut kotona tapahtua, ei välttämättä tuona perjantaina mutta silloin olisi ollut aikaa "siivota" ennen poliisille ilmoittamista. Isähän on/oli muurari ja on sitä ennenkin osattu muurata. Luulisi poliisin tietysti tutkineen tälläiset vaihtoehdot.
no hyi mitä tästä muurari-ajatuksesta tulikin mieleen...

Isä muuten sanoi haastattelussa ettei tiennyt että piia oli perunut paimioon menonsa. eli hän (väitti) ollensa siinä uskossa että piia oli menossa paimioon

(muoks. pahoittellut lanko/appi-sekaannuksesta...)
Viimeksi muokannut mirelia, Ke Heinä 18, 2007 12:42 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
kahvitar
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

Juttu meni tosiaan niin, että Piia, 15, ja veli, 14, riitelivät TV-kanavasta, isä ja appiukko olivat saunassa. Piia lähti ulos kun kyllästyi TV-kanavariitaan. Riitely ei ollut mitään isoa, koska se ei kuulunut saunaan. Isä kuuli Piian lähdöstä vasta sen jälkeen kun tuli saunasta.

Vielä tuosta Piian iästä, että hänhän on syntynyt 1972 ja katosi lokakuussa 1988 ollessaan 15-vuotias eli olisi täyttänyt parin kuukauden sisällä jo 16 vuotta.

Piia oli sopinut menevänsä viikonlopuksi kaverin luo Paimioon. Isälle tämä ei kuitenkaan sopinut, koska hän oli ajatellut, että Piia hoitaa 3-vuotiasta veljeä viikonlopun. Piia peruutti Paimion-menon. Lopulta isä kuitenkin päätti, että ottaa veljen töihin mukaan, joten Piian ei tarvitse olla lapsenvahtina. Isä ei tiennyt, että Piia oli jo peruuttanut Paimioon menemisen.

Vuonna 1988 ei ollut kännyköitä, Piia lähti illalla oliko se klo 20 jälkeen? Isä varmaan ajatteli, että lähti sinne Paimioon kun alunperinkin oli sinne ollut menossa. Oli kuitenkin niin myöhä, ettei enää tuohon aikaan moni viitsi soittaa hieman tuntemattomimmille ihmisille, kyseessä kuitenkin lankapuhelin, ettei edes Piian kaverin oma puhelin. Tuskinpa isä Piian kaverin vanhempia välttämättä kovin hyvin tunsi? Lauantaina oli kiire töissä ja pojan kanssa, ehkä soittaminen unohtui siinä? Sunnuntaina isä soitti kaverin kotiin ja kertoi kuinka "maa meni jalkojen alta" kun kaveri kertoi, ettei Piiaa ole näkynyt koko viikonloppuna. Seuraavana aamuna hieman ennen 9 isä teki katoamisilmoituksen.

Vaihtoehtoja tähän tapaukseen on monia, luultavammin Piia kuitenkin lähti liftaamaan Paimioon ja joku hullu otti kyytiin ja lopputuloksen voi arvata.

Minustakin olisi ollut kiva nähdä ohjelmassa veljen haastattelu. Ohjelmassa mainittiin veljien nimet ja molemmat ovat ainakin elossa, uteliaana etsin netistä.
mirelia
Hercule Poirotin viikset

tulepa kahvitar kertomaan jos veljeksistä jotain löytyy. itse en etunimiä tiedä
vasikka
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Ei minusta ollut mitenkään yllättävää, että Piian perään kyseltiin vasta sunnuntaina. Miettikää nyt itsenne isän housuihin. Hänellä oli lauantaina töitä ja 3-vuotias vahdittavana samaan aikaan. Olihan Piia kumminkin jo ammattikoululainen, eli ei mikään pikkutyttö. Ei ollut vuonna 1988 kännyköitä.

Kahvittaren kirjoituksesta poiketen luulen, että Piian isäkin kyllä tunsi ne Paimiolaiset (Ristimäet?). Olivat ilmeisesti tuttuja salilta.
Urho

Viesti Kirjoittaja Urho »

vasikka kirjoitti:Ei minusta ollut mitenkään yllättävää, että Piian perään kyseltiin vasta sunnuntaina. Miettikää nyt itsenne isän housuihin. Hänellä oli lauantaina töitä ja 3-vuotias vahdittavana samaan aikaan. Olihan Piia kumminkin jo ammattikoululainen, eli ei mikään pikkutyttö. Ei ollut vuonna 1988 kännyköitä.

Kahvittaren kirjoituksesta poiketen luulen, että Piian isäkin kyllä tunsi ne Paimiolaiset (Ristimäet?). Olivat ilmeisesti tuttuja salilta.
Ei tuossa isän menettelyssä todellakaan ollut mitään ihmeteltävää. Jokainen, jolla on ollut sen ikäisiä lapsia ja joka muistaa sen aikaiset puhelinsysteemit, tietää sen. Mutta täällä on vallalla sellainen tuomislaisuus, että jokaisessa katoamistapauksessa pitää aina nähdä jotain epäilyttävää läheisten tekemisissä. Tässä tapauksessa se maistuu erityisen katkeralta, koska se katoamistilanne oli niin arkinen, ja isän kertomus aidosti liikuttava.
vasikka
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Minä vähän luulen, että se tv:n katselusta syntynyt riita on ollut vaan, että veli on halunnut katsoa toista kanavaa. Piia on sitten lähtenyt vaan ulos, kun ei ole saanut katsoa haluamaansa ohjelmaa.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

Urho kirjoitti:
vasikka kirjoitti:Ei minusta ollut mitenkään yllättävää, että Piian perään kyseltiin vasta sunnuntaina. Miettikää nyt itsenne isän housuihin. Hänellä oli lauantaina töitä ja 3-vuotias vahdittavana samaan aikaan. Olihan Piia kumminkin jo ammattikoululainen, eli ei mikään pikkutyttö. Ei ollut vuonna 1988 kännyköitä.

Ei tuossa isän menettelyssä todellakaan ollut mitään ihmeteltävää. Jokainen, jolla on ollut sen ikäisiä lapsia ja joka muistaa sen aikaiset puhelinsysteemit, tietää sen. Mutta täällä on vallalla sellainen tuomislaisuus, että jokaisessa katoamistapauksessa pitää aina nähdä jotain epäilyttävää läheisten tekemisissä. Tässä tapauksessa se maistuu erityisen katkeralta, koska se katoamistilanne oli niin arkinen, ja isän kertomus aidosti liikuttava.
Läheisten osuus tutkitaan aina, joka ikisessä epäselvässä tapauksessa. Eri asia on lähteä sille linjalle että se on aina se todennäköisin vaihtoehto koska näin ei aina ole.
Urho

Viesti Kirjoittaja Urho »

Tätä läheisten tutkimista käsiteltiin asiallisesti ko. ohjelmassa, eikä siinä nähty enkä minä näe asiassa mitään ihmeellsitä. Sen sijaan minua ärsyttää joittenkin kirjoittajien taipumus aina vedota näihin linjoihin ja nähdä ihan tavanomaisessa käytösessä jotain epäilyttäviä piirteitä. Ja aina jos ko. läheinen on uskovainen, niin sekin otetaan esiin epäilyttävänä seikkana.
Taikaviitta
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Taikaviitta »

Sitä kai se keskustelu on että vaihdellaan mielipiteitä. Tylsäähän tämä olisikin jos kaikki olisi aina samaa mieltä näistä asioista. Joidenkin mielestä se näyttäisi olevan ihan normaalia että 14 (tai 15v) tyttö lähtee kotoaan perjantaina ja että hänen peräänsä kysellään sunnuntaina.
Ilmeisesti itsessäni on sitten vähän enemmän sitä kukkahattutätiä kun pidän tätä ihmeellisenä.
Tiina
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Taikaviitta kirjoitti:. Joidenkin mielestä se näyttäisi olevan ihan normaalia että 14 (tai 15v) tyttö lähtee kotoaan perjantaina ja että hänen peräänsä kysellään sunnuntaina.
Ilmeisesti itsessäni on sitten vähän enemmän sitä kukkahattutätiä kun pidän tätä ihmeellisenä.

Minusta tuntuu että isä on kärsinyt varmaan tästä "myöhäis"kyselystään itsekin.
Mutta tuskinpa enää olisi ollut paljon tehtävissä jos viimeinen kyyti jo oli otettu. :(
mirelia
Hercule Poirotin viikset

(huhuksi luokiteltavaa juttua:)
Kuulin eilen, että Piikkiössä olisi Piian katoamisen aikoihin ollut muutenkin merkillistä toimintaa nuorten parissa. Joku hyppäsi koulun katolta (ja kuoli?) toinen nuori hirtti itsensä. Nämä eivät kuulemma olleet ainoita.

osaako joku paikkakunnalla asunut kertoa jotain moisista/ tarkemmin lisää.

Lisäksi olen kahdelta silloin piikkiöläiseltä (tapahtuman aikoihin n 40v) miehiltä kuullut, että yleisesti isää pidettiin outona ja uskoonhurahtaneena, sekopäisenä miehenä.... (tähän en itse ota kantaa, kerron vain mitä kuulin silloin Piian isästä puhuttaneen)

ja pahoittelu teille jotka haluatte vakaasti uskoa (ja toivottavasti olette oikeassa) ettei isällä ollut osuutta tapahtuneeseen. en halua mustamaalata häntä tämän enempää
Cicciolina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Cicciolina »

Kaipa jokaisella paikkakunnalla on olemassa joku jota pidetään yleisesti "outona" :lol: , ja kaipa pääsyyt miksi käsitys syntyy on juuri uskonnollinen vakaus, etninen tausta tai jokin rikos/rikoksia taustalla.
Ja tietysti jos tällaisen "outona" pidetyn lähipiirissä tapahtuu jotakin vastaavaa (katoaminen/murha tms), katseet suuntaavat hänee. Ei kai se yksistään ihmisestä tee murhaajaa tms? :)

Jos joku ei ole samanlainen muin minä, se ei tee hänestä outoa, sallittakoon erilaisuus!?! :D :D

Mutta palatakseni perään huhuiluun, olen kait itsekin niin vanhoillinen että kyllä kaipailisin tuon ikäisen perään jo ensimmäisen poissaollun yön jälkeen. Kyllä minua ainakin kiinnostaa lapseni kuulumiset, vaikkei mitn riitaa olisikaan ollut.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

Taikaviitta kirjoitti:Isähän ei missään nimessä vaikuttanut millään tavalla siltä että olisi jotenkin sekaantunut katoamiseen. Ja sitä on kyllä epäilekkään, poliisit ovat varmasti tutkineet isän tekemiset todella tarkkaan.
Mutta epäilen että ohjelmasta ei välttämättä saanut ihan oikeaa kuvaa perheenjäsenten välisistä suhteista / isän ja tyttären väleistä. Tämä 2 vrk "odottelu" on voinut johtua esim. siitä että isällä ja tyttärellä on ollut iso riita => tyttö lähtee => isä ajattelee että menköön, perään en huutele. Jos näin niin miksi sitä ei voi tuoda esiin. On aivan normaalia että murrosikäisen lapsen kanssa asiat joskus kärjistyvät, ei siitä tarvitse potea huonoa omatuntoa.
Olisi ollut myös kiva kuulla ko. ohjelmassa veljen haastattelu, velihän on kuitenkin todennäköisesti viimeinen perheenjäsen joka näki tytön elossa.
Tuo isän ja tyttären välinen riita on todella todennäköinn, isä tarvitsi lapsenvahtia viikonlopuksi ja tytär olisi edes joskus halunnut olla vapaa ja nuori ja mennä yökylään muualle.
mirelia
Hercule Poirotin viikset

Cicciolina :D
meidän 'kylällä' se outo olen minä :D joka paikassa pitää semmoinen olla.
Lukittu