Itsemurha

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Kuusikonmies
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Kuusikonmies »

En hyväksy yleensä itsemurhaa, mutta ymmärrän kyllä esim. sodassa kaukopartio miesten itsensä lopettamiset. Siellä jos on toinen vaihtoehto ollut kuoleminen kitumalla, niin laukaus voi olla armollisempi.

Moni kaveri on tehnyt itsarin ja kauheinta on herätä yöllä puhelinsoittoon ja kuunnella ihmisen aikeita, tietäen siellä olevan myös pieniä lapsia paikalla.

Olen soittanut poliisin ja joskus antanut hyviä neuvoja, jotta varmasti onnistuu. Säälin kerjääjän ja todellisen akuutin tilanteen erottaminen on kyllä vaikeaa :(
Kuusikonmies
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Kuusikonmies kirjoitti:En hyväksy yleensä itsemurhaa, mutta ymmärrän kyllä esim. sodassa kaukopartio miesten itsensä lopettamiset. Siellä jos on toinen vaihtoehto ollut kuoleminen kitumalla, niin laukaus voi olla armollisempi.
Kaukopartiolaisten itsemurhaamiset voi kyllä munkin mielestä laskea miltei itsetoteutetuiksi eutanasioiksi. Jos edessä on kuitenkin fyysisesti hidas ja tuskallinen kuolema, en näe mitään estettä sille miksei itseään saisi tappaa. Vaikka itsemurhaamista sinänsä en hyväksykään.
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Olen jo monta kertaa aiemminkin todennut sen, että jotkut ihmiset syntyvät vain kuollakseen. Joistakin tietää, ettei ne elä koskaan vanhoiksi ja kuole edes sairaalapedissä ystävien ja sukulaisten ympäröiminä. Sen vain... aistii.

Saman asian oli ilokseni ymmärtänyt moni muukin dokumentissa The Bridge, joka kertoo itsemurhaajista Golden Gate-sillalla. Ystävät ja sukulaiset kertovat näiden ihmisten tarinaa ja sitä, milloin kohtasivat heidät viimeisen kerran, mitä ajattelivat näistä ihmisistä ja millaisia persoonia nämä olivat.

Olin todella vilpittömästi iloinen siitä, että moni näki sen syyn, sen mikä ajoi siihen. Miten ne ihmiset olivat tietyllä tavalla antaneet luvan näille ihmisille lähteä ennenaikaisesti, eivätkä syytelleet, vaan pystyivät tuntemaan jopa helpotusta läheistensä poismenosta. Ihmisiä oli kuvattu hienosti ja itsemurhan perimmäinen syy oli ymmärretty, eikä sitä oltu tehty syntiseksi touhuksi tai typeryydeksi.

Dokumentissa näytetään lisäksi muutamia aitoja tilanteita, kun ihminen on päättänyt päättää päivänsä ja hyppää alas sillalta. Olin todella hämmästynyt siitä, miten ihminen voi tosissaan olla niin selkeästi tappamassa itseään ja silti ihmiset vain kävelevät ohitse, ihan kuin mitään erikoista ei olisi tapahtumassa. Varmasti kannustaa itsemurhaajaa vain vielä varmemmin hyppäämään, koska kuka nyt haluaisi elää maailmassa, jossa niin selkeästikään kukaan ei vain välitä?

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

joey
Angus MacGyver

VoDKa kirjoitti: Olin todella hämmästynyt siitä, miten ihminen voi tosissaan olla niin selkeästi tappamassa itseään ja silti ihmiset vain kävelevät ohitse, ihan kuin mitään erikoista ei olisi tapahtumassa. Varmasti kannustaa itsemurhaajaa vain vielä varmemmin hyppäämään, koska kuka nyt haluaisi elää maailmassa, jossa niin selkeästikään kukaan ei vain välitä?
Hieman kaksipiippuinen juttu. Juttelin aiheesta itseasiassa tässä eräänä iltana taksikuskina työskentelevän ystäväni kanssa. Mies kertoi hurjia tarinoita esimerkiksi siitä, kuinka perverssejä parikymppiset naiset voivat olla... :lol: Mutta kertoi myös tapauksen, jossa oli ottanut paikalliselta juna-asemalta hyvin sekaisen naisen mukaansa. Nainen oli kertonut osoitteen ja ollut pitkään hiljaa, kunnes oli sopertanut, että "mä meen nyt kotiin tappaan itteni". Ystäväni oli mielestäni tehnyt viisaasti, kun ei reagoinut naisen avautumiseen sen kummemmin. Hän sanoi, että on välillä jäänyt miettimään tapausta ja sitä, mahtaako nainen vielä porskuttaa. Ventovieraiden edesottamuksiin on vaikea puuttua, ja yleensä aina niin tehdessään tulee sekaantuneeksi johonkin, mihin olisi ehkä ollut parempi olla sekaantumatta.

Näistä sillalla ohikulkevista ihmisistä voisin sanoa, että mahtaisiko kyseessä olla sama juttu, kun siinä sadussa missä poika huutaa kolme kertaa sutta? Kolmannella kerralla susi tulee oikeasti, mutta kyläläisiä ei kiinnosta enää juosta pelastamaan poikaa, kun tämä on huijannut aiemmin. Eiköhän sillan kaiteella seisovistakin suurin osa kuitenkin kiipeä nätisti takas sillalle. Niinhän itsemurhayrityksistäkin suurin osa on selkeästi näyttämisenhalua puhtaan itsetuhoisuuden sijaan.

Mutta ehkä itse kuitenkin soittaisin paikalle edes poliisit :) (tosin olen sellainen, että soitan poliisit hirveän herkästi - parempi niin, olen ajatellut)
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Kerron yhden tapauksen opiskeluajaltani.

Samoilla luennoilla kävi ulkomaalainen opiskelija, hiljainen ja mukavan oloinen. Kerran hän istui edessäni ja kysyi ennen tunnin alkua jotain viime viikon tehtävistä. Tuli vastattua ehkä vähän tylysti, henkilökohtaisista syistäni joihin en nyt tässä puutu. Kaduin heti, sillä tuota ihmistä ympäröi ikäänkuin lohduttomuuden aura, ja hän oli koko olemukseltaan hyvin harmaa. En kuitenkaan uskaltanut sanoa mitään, koska olin itsekin hyvin ujo.

Seuraavalla viikolla sain kuulla, että hän oli tehnyt itsemurhan. Koulussa kerättiin sitten rahaa, että hänen ruumiinsa saataisiin takaisin kotimaahan, sillä vakuutus ei korvannut mitäänitsemurhan ollessa kyse. En koskaan ole antanut itselleni anteeksi sitä, että en yrittänyt olla hänelle vähän ystävällisempi, vaikka itsekin kokemuksesta tiedän, kuinka pienet asiat voivat ns. katkaista kamelin selän.

Toisaalta olen myöhemmin oppinut tuntemaan monia ihmisiä, joiden kohdalla itsemurhayrityksiä ei millään olisi voinut estää vaikeiden mielenterveysongelmien takia. Em. tapaus on jäänyt vaivaamaan minua juuri sen takia, että se olisi ehkä voitu estää. Silloin ei vielä ollut opiskelijoilla niin paljon ohjausta kuin nykyisin. Joistain ihmisistä vain ajatusmaailmaltaan toinen samanlainen voi huomata missä mennään, eikä se toinen tehnyt mitään tai ehkä teki muutaman sekunnin aikana väärän valinnan. Me haluamme uskoa, että kaikki sujuu elämässä kunhan junailee asioita itse reippaasti oikeaan suuntaan, mutta se ei mene sinne päinkään, vaan oikeastaan ajelehdimme kaikki sinne tänne koko ajan.
Every ship must sail a world.
uhri

Viesti Kirjoittaja uhri »

Minun läheiseni on tehnyt itsemurhan huumausaineriippuvuuden ja velkojen takia. Tästä on jo aikaa muutama vuosi mutta asiasta ei vieläkään pystytä puhumaan hänen kotona. Hän oli tuolloin 17 vuotias ja joutui väärään seuraan jossa hänelle tarjottiin huumeita ja kun hän jäi velkaa niin joutui maksamaan seksillä ja muistan kuinka ystäväni muuttui ihan oudoksi eikä enää välittänyt mistään.
Kuinka moni narkkari on tehnyt itsemurhan ja kuinka moni on saanut piikin diileriltä että pääsevät jostain ikävästä ihmisestä eroon.

Näille huumekauppialle vain raha ja valta ovat tärkeitä ei ihmisen hengellä ole mitän arvoa ja he voivat vaikka tuhota toisen ja nauraa koko asijalle. Kun joku on kuollut niin he etsivät uuden "kohteen". He aiheuittavat paljon itsemurhia nuorille ihmisille.
ville69
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja ville69 »

VoDKa kirjoitti:Olen jo monta kertaa aiemminkin todennut sen, että jotkut ihmiset syntyvät vain kuollakseen. Joistakin tietää, ettei ne elä koskaan vanhoiksi ja kuole edes sairaalapedissä ystävien ja sukulaisten ympäröiminä. Sen vain... aistii.
Se voi myös olla molemminpuolista ja itseään ruokkivaa. Ja lisäksi se on pelkkää kemiaa laumanisäkkään aivoissa.

Minä luulin tietäväni noin itsestäni, kun olin nuorempi. Olin aina "ulkopuolella" kaikesta, en ymmärtänyt mitä ympärilläni tapahtui eikä kiinnostanut - tämä johti tietysti koulukiusaamiseen ja vielä syvempään poissulkeutumiseen kaikesta ympärilläni.

Uskoisin että vaikutin juuri tuollaiselta kuvaamaltasi tyypiltä.

Koin olevani kuin joku pahnanpohjimmainen, elinkelvoton elukka, jonka ainoa tehtävä on joutua toisten (saman lajistenkin) eläinten raadeltavaksi. Ei ainakaan lisääntyä eikä varsinkaan tehdä mitään suurta tai hienoa.

Koin että minulle ei ollut edes koskaan annettu mitään vaihtoehtoja, joista olisin pitänyt, elämä oli pakkopullaa ja sen varmasti näki päällepäin.

Aikuistumisen kynnyksellä itsemurha pyöri mielessä, ja syvä viha milloin mitäkin kohtaan tässä pahassa maailmassa. Sosiaalinen eristyminen, väärä (itselleni täysin sopimaton) opiskelupaikka, dominoivat sekä vaativat vanhemmat... itsetunto oli nollissa. Vaan ikinä en konkreettisesti yrittänyt ottaa henkeä itseltäni, ajattelin että katsotaan tämä paska show loppuun saakka kun muutakaan ei ole.

Myöhemmin hain ja sain hoitoa masennuksiini / paniikkihäiriöihin, ja sitä kautta opin hallitsemaan tunteitani ja maailmankuvaanikin. Opin jättämään asiat omaan arvoonsa sen sijaan että ne kiertyisivät epätoivoksi, ahdistukseksi ja vihaksi. Hyvin paljon siitä on vain ajatusmalleissa.

Lääkitykset ja psykiatri ovat enää kaukainen muisto. Masennus ei ole vuosiin tullut takaisin, mutta pystyn yhä havaitsemaan tilanteet joissa se yrittää. Riittää että asian tiedostaa ja ymmärtää syyt, aivokemia muuttuu jo pelkästään sillä että ajattelee oikein.
joey
Angus MacGyver

ville69 kirjoitti:Masennus ei ole vuosiin tullut takaisin, mutta pystyn yhä havaitsemaan tilanteet joissa se yrittää. Riittää että asian tiedostaa ja ymmärtää syyt, aivokemia muuttuu jo pelkästään sillä että ajattelee oikein.
Täydellisen samaa mieltä, tätä olen täällä yrittänyt jauhaa, masennuksesta itsekin toipuneena :)

Eräs tarina on itsellänikin, liittyen tuohon ABC:n kertomukseen:

Nuorempana ajauduin mukaan aivan vääriin porukoihin. Niissä pyöriessäni näin kaikenlaista; surullisia ihmiskohtaloita, mutta toisaalta sitten niitä, jotka ovat tieten tahtoen heittäneet kaiken hukkaan, koska "ei kiinnosta". Monen päällepäin täydellisen paatuneen ja rappioituneen nuoren miehen kuoren alta löytyikin suuri ajattelija, lämmin sydän, tai jotakin muuta "pelastamisen" arvoista. Ja minä sitten tietenkin nuorena ja typeränä yritin käännyttää näitä, ohjata oikeille teille, auttaa minkä pystyin. Siitä ei tietystikään seurannut mitään muuta kuin se, että loukkasin pahasti itseni ja ajauduin pahoihin velkoihin - siis niin päin, että muut noista piireistä ovat minulle vielä tänäkin päivänä todella paljon velkaa.

Nukahdin kerran tuolloisen poikaystäväni sängylle, poikaystäväni ollessa jossakin rellestämässä, ja heräsin ovisummerin ääneen. Rapun oven takana seisoi eräs poikaystäväni hyvä ystävä, johon en ollut ehtinyt koskaan tutustua - kaveri oli ollut aina hänet nähdessäni niin tajuttoman sekaisin. Tällä kertaa poika oli ollut lähellä juhlimassa ja onnistunut hävittämään sekä puhelimensa että lompakkonsa ja pyysi päästä sisään. Päästin pojan sisään ja käperryin itse takaisin sänkyyn, kun poika jäi nukkumaan viereiselle sohvalle, odottamaan poikaystävääni. Muistan vieläkin kuinka hän tuijotti ilmeettömänä eteensä ja ajattelin vain, että hitto tuo on taas sekaisin. Täydellisenä yllätyksenä poika alkoikin avautumaan elämästään, kertoi hieman taustoistaan ja selitti täysin selväpäisen oloisena, miten hän haluaisi jättää aineet ja ryhtyä tekemään elämällään jotain. En tiedä mitä kaikkea poika oli tuona iltana vetänyt, mutta sillä hetkellä tuntui kuin hän olisi ollut vesiselvänä liikenteessä. Siirryin pojan viereen kuuntelemaan ja juttelemaan ja yritin sanoa, ettei toivo ole vielä menetetty ja että hän voisi vieläkin ryhtyä opiskelemaan, perustaa perheen, mitä tahansa. Poika antoi ymmärtää olevansa jokseenkin itsetuhoinen ja toisaalta toivovansa vain, että kaikki loppuisi seinään. Poika pysähtyi taas tuijottamaan ilmeettömänä eteensä, ja kun hän "heräsi", olivat humala ja ainehuurut palanneet takaisin. Hän haistatti pitkät ehdotukselleni (muistaakseni totesi vielä, että hän on "syntynyt tekemään tätä") ja siirtyi vessan puolelle huumaamaan itseään lisää, minkä jälkeen sammui kovaäänisesti kuorsaten sohvalle. Myöhemmin poikaystäväni tuli kotiin ja ystävänsä löytäessään päätti lähteä takaisin juhlimaan. Muitan kuinka rukoilin, että hän antaisi pojan nukkua päänsä selväksi, mutta hänen mielestään "nyt piti juhlia".

Tuosta tapauksesta n. kuukauden sisällä se sohvalle sammunut poika kuoli yliannostukseen. Kaikkien muiden mielestä tapaus oli täydellinen vahinko, mutta oma mielipiteeni on edelleen, ettei niin pitkään aineita käyttänyt tee sellaisia vahinkoja. Lisäksi, mitä ymmärsin kun varovasti asiasta kyselin, poika ei ollut puhunut tuntemuksistaan kellekään muulle kuin allekirjoittaneelle. Hän ei seurustellut, eikä hänellä tainnut olla ystäviä juurikaan "piirien" ulkopuolelta. Kun sanoin poikaystävälleni, että tiedän pojan tappaneen itsensä tarkoituksella, sain kuulla kunniani ("se oli vaan vahinko ja sä typerä huora tiedät sen itekin, yrität taas jauhaa tota sun psykologiapaskaa" jne. :D) ja samalla poikaystäväni ilmoitti, ettei henkilöstä puhuta enää ("ethän sä ees tuntenu sitä, ni mitä sua kiinnostaa?!?!?!").

Arvatkaa onko jäänyt häiritsemään?

(Pakko vielä kuriositeettinä mainita, että tutustuin nykyiseen puolisooni niin, että tuon pojan kuolemasta kuullessani lähetin järkyttyneenä aihetta käsittelevän tekstarin nykyiselle puolisolle, joka tuolloin oli minulle lähes ventovieras.)
esmes-
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja esmes- »

uhri kirjoitti:Minun läheiseni on tehnyt itsemurhan huumausaineriippuvuuden ja velkojen takia. Tästä on jo aikaa muutama vuosi mutta asiasta ei vieläkään pystytä puhumaan hänen kotona. Hän oli tuolloin 17 vuotias ja joutui väärään seuraan jossa hänelle tarjottiin huumeita ja kun hän jäi velkaa niin joutui maksamaan seksillä ja muistan kuinka ystäväni muuttui ihan oudoksi eikä enää välittänyt mistään.
Kuinka moni narkkari on tehnyt itsemurhan ja kuinka moni on saanut piikin diileriltä että pääsevät jostain ikävästä ihmisestä eroon.

Näille huumekauppialle vain raha ja valta ovat tärkeitä ei ihmisen hengellä ole mitän arvoa ja he voivat vaikka tuhota toisen ja nauraa koko asijalle. Kun joku on kuollut niin he etsivät uuden "kohteen". He aiheuittavat paljon itsemurhia nuorille ihmisille.
otan osaa.

en halua mitenkään vähätellä huumeiden osuutta ihmisten mielenterveys/muissa ongelmissa. silti tuntuu käsittämättömältä että olisi tällainen diilereiden ryhmä, joka tarkoituksella myrkyttää muita ihmisiä, jopa etsii uusia potentiaalisia kohteita joita myrkyttää hengiltä.. kuulostaa vähän joltain ritva santavuoren jutulta. näitä todellisia "narkkareita" on väestöstä pieni prosentti ja heistä suurin osa menehtyy yliannostukseen käsittääkseni vahingossa eikä tarkoituksella (ei sillä että kuolintavalla olisi sitten lopuksi suurta merkitystä, mutta tämä oli nimenomaan itsemurha-ketju).

itse olen tuntenut samanikäisen (17-vuotiaan), joka on tappanut itsensä: alkoholin vaikutuksen alaisena ja suurissa peliveloissa. ei sitä kukaan pakottanu juomaan tai pelaamaan mutta lopputulos oli ihan sama.

itsekin itsemurhaa yrittäneenä on vielä todettava sekin, että se on ihan oma päätös. läheiset voi sitten myöhemmin etsiä syntipukkeja keskuudestaan, mutta kyllä jokainen on itse vastuussa oman henkensä riistämisestä. jälkeenpäin voi aina jossitella.
mielestäni ainoa mitä voi sivullisena tehdä on kuunnella, jos tällainen itsemurhaa harkitseva avautuu. toisen päätä ei voi kääntää toisen puolesta, eikä tietää mikä toiselle on parasta. se riittää et joku on lähellä ja kuuntelee, pelkkä toisen läsnäolo siinä tilanteessa voi saada jotakin hyvää aikaiseksi (jos mitään hyvää on mahdollista aikaiseksi saada).
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
PaulaDrew
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

Minusta Joeyn vastaus on kammottava, mutta silti osittain totta. Jokaisella on oikeus tappaa itsensä, mutta rationaalinen ajattelu on tämän toteutessa hukassa = sairasta. (Ja myös toissijaista, kukapa tuollaisesta jaksaisi siinä tilassa piitata). Kuolemahan meitä kaikkia odottaa, miksi joku ei jaksa odottaa sitä ja joku taas jaksaa, toivoen, että asiat muuttuisivat. Itsemurha ei ole rationaalista, mutta ei ole elämäkään.

Jossain ketjussa täälläkin puhuttiin ihmisen ja eläimen eroista, olisiko se tässä: eläin ei ikinä (kai) suunnittele lopettavansa elämäänsä itse..

EDIT. Hyvä elämänohje: jokainen on oman elämänsä asiantuntija.
joey
Angus MacGyver

PaulaDrew kirjoitti: EDIT. Hyvä elämänohje: jokainen on oman elämänsä asiantuntija.
Paitsi sellainen, joka on mieleltään sairas :) Silloin ei arvostelukyky oikein pelaa.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Kuinkahan moni suicide tehdään pikaistuksissa, siis itsetappo, ei -murha?
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Aariel
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Aariel »

Doctor Lecter kirjoitti:Kuinkahan moni suicide tehdään pikaistuksissa, siis itsetappo, ei -murha?
Hmm.. Tämä on sinänsä paha kysymys, mikä lasketaan "itsetapoksi"? Suurin osa kumminkin itsemurhan tehneistä on harkinnut tekoaan, jättää jäähyväiskirjeen jne. Mutta ei kaikki jätä kirjettäkään. Mistä siis voi tietää itsetapot ja -murhat?
Kännissä ihmiset saattaa pikaistuksissaan tappaa itsensä, samoin nämä henkirikosen tekijät, jotka surmaavat teon jälkeen itsensä. En usko, että itsensä surmaaminen on ollut alun perin tarkoitus.
EuroJR
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Toisaalta... kukaan ei koskaan ole "murhannut itseään" vaan aina "tappoi itsensä" hmmm....
Aariel
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Aariel »

EuroJR kirjoitti:Toisaalta... kukaan ei koskaan ole "murhannut itseään" vaan aina "tappoi itsensä" hmmm....
....Ja silti sana on itseMURHA. Hyvinkin ristiriitaista. Hmm ja öö...
Vastaa Viestiin