Muuan entisistä tyttöystävistä oli katsonut minua vinoon, kun minä olin sanonut pitäväni maidossa keitetystä ja voisilmällä ja kanelilla maustetusta mannapuurosta. Mutta hänen traumansa johtui päiväkodissa pakkosyötetystä mannapuurosta, joka oli keitetty vedessä liisterimäiseksi ja maustettu mauttomalla tai ylimakealla marja-tai hedelmämössöllä.
Minun oma inhokkini on eri koululaitosten halpishernekeitto, joka maistui voimakkaan savuiselta tai oli mautonta ja jossa lillui niin paksu rasvaöljykerros, että rokka leijui sulan rasvan sisällä. Siinä leijuvat ihranpalaset olivat täynnä syömäkelvotonta rustoa. Kun rokka jäähtyi, niin sula rasva nousi pinnalle ja jähmettyi kuvottavaksi vaaleaksi rasvaliisteriksi. Eikä sitä saanut kuoria.
Minun tekemäni kotirokka on ihan eri maata. Tarkoin valikoitu hernekeittovalmiste valmistetaan paistetun jauhelihan kanssa ja maustetaan Herbes de Provence-yrttimaustesekoituksella. Mahdollinen jäähtynyt pintarasvakerros kuoritaan pois ja pannaan roskikseen.
Pakkosyöttäminen onkin eräänlaista fasismia ja aiheuttaa traumoja ihmissieluille.