Kesän parhaat jäätelömaut!

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Bird
Adrian Monk

Re: Kesän parhaat jäätelömaut!

Viesti Kirjoittaja Bird »

Mulla on sama kuin Huutaja Jaanalla, että liian makeat varsinkin jää maistamatta tai no, ostamatta. Joskus, kun joku ystävä tai muu on tuonut mukanaan, en ole kehdannut kieltäytyä.

Private Dickin mainitsema päärynäpuffet jäi hieman kiinnostamaan — minttupuffet oli tosiaan aikoinaan mun lemppari ja pidän päärynästä ylipäänsä paljon. Siinähän on paljon kuitujakin — tai no tossa jäätelössä tuskin on, mutta silti. :)

Edelleen ihmettelen tota Nestlelle myymisen vimmaa. Suomessahan on oltu lyhytnäköisiä siinäkin, että fosfaattikaivoskin myytiin Norjalle — huomatkaa; jäätelö on siihen verrattavissa. No, not. Mutta tulipahan mieleen. 😅

AlsSielle: luulen, että ymmärrän sua hyvin, tsemppiä. ❤️ Toivottavasti et saa enää vatsakipuja; mulla on niitä usein kaikista hiton fodmapeista huolimatta ja tiedän, miten inhottavia ne voi olla. 😕
Mullakaan ei ole esim. keliakiaa eikä laktoosi-intoleranssia, mutta kestän vain harvoin maitotuotteita (lääkärin mukaan ongelma onkin se, ettei monenkaan suolisto kykene pilkkomaan maitoproteiinia) ynnä muita. On käytössä manteli-, maissi- kaura-, tattarijauhoja ja olikohan muutakin. Kokonaisarvio: 🤢 ei ole vehnäjauhon voittanutta..
Ainoa, mistä oon pitänyt on mantelijauhopohjainen mustikkapiirakka eikä sekään näyttänyt yhtään mustikkapiirakalta. Kaaaaukana siitä. 😂 jatkan yritelmiä..

Tsemppiä maneariallekin: Hyvä, jos on nyt selvää, mistä on kyse. IBS:ää mullekin on "tarjottu" kykenemättä kuitenkaan selittämään mm. mun hetkittäisiä iho-oireita, allergista nuhaa heti syömisen jälkeen, pahoinvointia ym. Yksi lääkäri heitti ilmoille "histamiini-intoleranssin", mutta varoitti, että se on varsin kiistelty valtavirran lääketieteessä..

Mulla ilmenee siis oireita kirjaimellisesti sitenkin, että jos aamulla erehdyn syömään yhden palan leipää, yhden siivun oltermannia, kirsikkatomaatteja ja mukin tummaa paahtoa, niin alan aivastella, ilmestyy punaiset laikut poskille ym. Oireita tulee muistakin ruoka-aineista. Voisinkin syödä vaikka pelkästään vesimelonia, jos sillä pärjäis. :roll:

Toisaalta, ehkä sitten hyvä, että sipsit eikä oikeastaan suklaat, karkit, keksit, pullat ja leivoksetkaan ole mun juttu. Popcorneja on silloin tällöin kiva syödä. Suolattuja eikä missään nimessä mitään mikropopcorneja (en edes tiedä, miksi niitä myydään enää sen huolen noustua.. mutta en varmaan vaan ole tässäkään ajan tasalla). Suolapähkinöitäkin voi jonkun kämmenellisen kerrallaan syödä. Suola on kyllä kaikkiaan mun "pahe".

Mutta samaistun niin AlsSien toteamukseen, että voi jospa vois syödä huoletta mitä vain.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
AlsSie
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja AlsSie »

Bird kirjoitti: Ke Heinä 22, 2026 12:57 am ..
Mulla on sama kuin Huutaja Jaanalla, että liian makeat varsinkin jää maistamatta tai no, ostamatta. Joskus, kun joku
AlsSielle: luulen, että ymmärrän sua hyvin, tsemppiä. ❤️ Toivottavasti et saa enää vatsakipuja; mulla on niitä usein kaikista hiton fodmapeista huolimatta ja tiedän, miten inhottavia ne voi olla. 😕
Mullakaan ei ole esim. keliakiaa eikä laktoosi-intoleranssia, mutta kestän vain harvoin maitotuotteita (lääkärin mukaan ongelma onkin se, ettei monenkaan suolisto kykene pilkkomaan maitoproteiinia) ynnä muita. On käytössä manteli-, maissi- kaura-, tattarijauhoja ja olikohan muutakin. Kokonaisarvio: 🤢 ei ole vehnäjauhon voittanutta..
Ainoa, mistä oon pitänyt on mantelijauhopohjainen mustikkapiirakka eikä sekään näyttänyt yhtään mustikkapiirakalta. Kaaaaukana siitä. 😂 jatkan yritelmiä..

Tsemppiä maneariallekin: Hyvä, jos on nyt selvää, mistä on kyse. IBS:ää mullekin on "tarjottu" kykenemättä kuitenkaan selittämään mm. mun hetkittäisiä iho-oireita, allergista nuhaa heti syömisen jälkeen, pahoinvointia ym. Yksi lääkäri heitti ilmoille "histamiini-intoleranssin", mutta varoitti, että se on varsin kiistelty valtavirran lääketieteessä..

Mulla ilmenee siis oireita kirjaimellisesti sitenkin, että jos aamulla erehdyn syömään yhden palan leipää, yhden siivun oltermannia, kirsikkatomaatteja ja mukin tummaa paahtoa, niin alan aivastella, ilmestyy punaiset laikut poskille ym. Oireita tulee muistakin ruoka-aineista. Voisinkin syödä vaikka pelkästään vesimelonia, jos sillä pärjäis. :roll:

Toisaalta, ehkä sitten hyvä, että sipsit eikä oikeastaan suklaat, karkit, keksit, pullat ja leivoksetkaan ole mun juttu. Popcorneja on silloin tällöin kiva syödä. Suolattuja eikä missään nimessä mitään mikropopcorneja (en edes tiedä, miksi niitä myydään enää sen huolen noustua.. mutta en varmaan vaan ole tässäkään ajan tasalla). 💛 voi jonkun kämmenellisen kerrallaan syödä. Suola on kyllä kaikkiaan mun "pahe".
Mutta samaistun niin AlsSien toteamukseen, että voi jospa vois syödä huoletta mitä vain.
Juuri näin. Mulla on samoin oireita ruuista Fodmapeista huolimatta, en saa nuhaa tai iho-oireita (jälkimmäiseen enää, *kop koputetaan puuuta*) mutta vatsakipuilua ja kuin refluksitaudin (tähystetty, ei ole sitä ja happosalpaajat eivät ole toimineet) joitakin oireita (painetta ja kiristystä rintakehään ja ylävatsaan, joskus röyhtäilykausia). Histamiini-intoleranssia on myös ehdotettu ja MCAS:ia, johon on kokeiltu Pepcidiä ja Cetiriziniä, nämä toimivat niihin reseptoreihin (vinkki: ovat reseptivapaita, voit koettaa - alat ottamaan päivittäin Pepcidiä ja Cetiriziniä esim viikon ajan ja katsot onko vaikutusta mihinkään) mutta tälläkään reseptiä en ole oireettomaksi ehättänyt (Pepcidiä otan yhä, cetirizinin jätin kun en huomannut vaikutusta), niiden lisäksi tulisi sitten olla vähä-histamiinisella ruokavaliolla. Ja sitten vielä IBS:än epäily tuohon oheen, johon on taas Fodmap. Ja sitten suositellaan myös anti-inflammatorista ruokavaliota. Huh huh, aika vaikeaa yhdistää kaikkia valiolinjoja.

Sitten on sanottu, että esivaihdevuosi-iässä histamiinit ja ruokaherkkyydet voivat alkaa enempi vaikuttamaan. Sokerin ja kofeiinin sietokyky voi myös mennä, olen huomannut että kahvia ei enää siedä samoin kuin ennen. Toisaalta sitten hormonikorvaushoito voi lisätä histamiinituotantoa, että se näyttäytyy tasapainoilun hakemisena, mikä määrä on ok ja mitä siedetään, missä olo on ok.

Mainittuna on myös neuroplastinen oireilu, jossa elimistössä ei olisi vikaa tai allergiaa, vaan on yliaktiivinen hermosto joka lähettää oiresignaaleja, vaikka niihin ei olisi syytä ikäänkuin palovaroitin, joka hälyttää, vaikka tulipaloa ei ole. Tähän toimii asioiden tiedostaminen, oireisiin rauhoittava suhtautuminen, aivojen/hermoston uudelleenviritys. Kaikki lähtee kuitenkin aivoista. Oireilun voi triggeröidä esim. korona, rokote, tai jokin kuormittava elämäntapahtuma.

Ruoka-allergiatestaus on varmuudeksi mielessä. Jos sitä ei saa julkiselta, niin sitten yksityisen kautta. Hyvinvointi on sen verran tärkeää, että vaikka testaus maksaisi sitä kautta enemmän enkä ole rikas, niin siltikin kannattaa terveyden takia.

Ei ole siis liian yksinkertaista. Kun taas halu olisi, että tämä kaikki menisi ihan normaalisti, ei mitään oiretta mistään.🙏🏻

Kiitos paljon tsempistä ja samaa sulle! 💖
Mahdollisesti näin.
AlsSie
Martin Beck

Yrjö Yrjönpoika. Mansikka on klassiko. 8)
MonkhanSe kirjoitti: Ti Heinä 21, 2026 9:18 pm Tämä on erinomainen...
Otetaan vastaan suosituksia minttujäätelöistä tositarkoituksella. Lidlin alkanut tulemaan vähän ulos korvista. Pienemmät tuottajat varsinkin.
namnam.png
Tuo on se toinen kesän uutuus Magnumilta, mitä on mainostettu ainakin Youtubessa ahkeraan videoiden välissä. Täytyykin kokeilla! Toinen on persikkainen uutuus (tuo!) ja toinen pistaasimakuinen uutuus. Epäilen, että tuo on parempaa kuin pistaasipitoinen jäätelö.

Miksi epäilen niin. Mä kokeilin tänään juurikin sitä toista: Magnumin La Pistache Signature- jäätelöä. En päässyt ihan nautinnon partaalle, mutta uskoisin että kermaisesta ja suolaisesta mausta pitävät voivat löytää tästä paratiisin. :D
Jälkimaku ei ollut mieluisaa, joten jouduin ottamaan pistaasipuikon jälkeen vielä Mars-jäätelöpuikon. :P
Arvioisin Magnum La Pistache Signaturen 2,7/5:ksi. Makuasiat ovat makuasioita, pisteet vaihtelevat kokijasta toiseen, tämä itsestäänselvyys mainittakoon.

Pakkauksessa lukee: "Pistaasipähkinäjäätelöä ja pistaasinmakuista jäätelöä pistaasinmakuisella kuorrutteella (27%) sekä karamellisoituja pistaasipähkinän paloja (3,5%) ja maitosuklaakuorrutteella (5%). "
Kuva
Mahdollisesti näin.
Wildchild79
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Wildchild79 »

Kuva
Hunajaisen herkullista durianjätskiä löytyy RF Asian Marketista
Ennen vaadittiin yrittämään, mutta nykyään opetetaan vaatimaan - Sotaveteraani Gunnar Kotiranta 103-v
AlsSie
Martin Beck

Wildchild79 kirjoitti: Ke Heinä 22, 2026 11:05 am ..
Hunajaisen herkullista durianjätskiä löytyy RF Asian Marketista
Uusi tuttavuus jälleen. :) Mutta saatavuus. RF Asian Marketteja on ilmeisesti pääkaupunkiseudulla?

Paikkakunnalla jossa asun on jokin aasialainen ruokakauppa, täytyykin katsastaa onko siellä jäätelöitä myynnissä.
Mahdollisesti näin.
AlsSie
Martin Beck

MonkhanSe kirjoitti: Ti Heinä 21, 2026 9:18 pm ..
Otetaan vastaan suosituksia minttujäätelöistä tositarkoituksella. Lidlin alkanut tulemaan vähän ulos korvista. Pienemmät tuottajat varsinkin.
..
Huutaja Jaana suositteli aiemmin ketjussa muistaakseni Pingviinin Minttupuffettia. Hän on myös aikeissa testata Lidlin minttupuffetin.

Mä söin tänään Classicin Minttusuklaajäätelön. Voin todellakin suositella! Tuotteen päällyksessä on jännä luontokuva, jossa susi seisoo vihreän maiseman ja mintunlehtien äärellä :) , ja päällyskääreessä lukee "Löydä seikkailusi Classic, MINTTUSUKLAA minttusuklaakastike Itä-Götanmaalta."
Tarkempi sisällön määritys alkaa toiselta puolen näin " Mintunmakuista kermajäätelöä maitosuklaakuorrutteella (28%), minttusuklaanmakuista kastiketta (8%) ja mintunmakuisia muruja (4%). 🌿

Tämä oli älyttömän hyvää, minttu maistui selkeästi eikä maku ollut liian kermaista, mintturakeet toivat rakenteeseen mielenkiintoista pureskeltavaa, kaikki toimi yhteen. Söin kahvin kanssa. Jälkimaku oli myös tod. hyvä. Ainoa mitä jäin ihmettelemään oli vihreyden puute, jäätelössä ei ole mintunvihreyttä ollenkaan. Kääreen sisuspaperi voisi myös parhaimmillaan olla hypnoottisen vihreää. Nyt tuli joka tapauksessa Magnumin Utopia Double Cherrylle haastaja. 4,5/5.

Kuva
Mahdollisesti näin.
Kalle-Ville
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kalle-Ville »

Kuningatarhillomausteiset vaniljajäätelöt, kuten myös erilaiset suklaa- ja suklaasekoitejäätelöt ovat minun suosikkeja. Näistä voi valita melkein mitä tahansa eikä merkilläkään ole paljon väliä.
AlsSie
Martin Beck

Kalle-Ville kirjoitti: Kuningatarhillomausteiset vaniljajäätelöt, kuten myös erilaiset suklaa- ja suklaasekoitejäätelöt ovat minun suosikkeja. Näistä voi valita melkein mitä tahansa eikä merkilläkään ole paljon väliä.
Jos sulla nousee mieleen vielä jokin tietty tuote, niin kerro vaan. :) Sain kiinni kyllä tuosta ja pakkasessa onkin mm. Suklaapilvi-tuutti, jota on kehuttu lehdessä asti.

Olen nyt ottanut kesäiseksi tavaksi tai harrastukseksi, säästä riippumatta, koettaa syödä joka ilta eri jäätelö. 8) Kirjoitinkin toiseen ketjuun, että pienestä jutusta voi olla iloksi asti.

Jäätelökesä! 🍦💛🙏🏻✨
Mahdollisesti näin.
Kalle-Ville
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kalle-Ville »

AlsSie kirjoitti: To Heinä 23, 2026 2:34 am
Kalle-Ville kirjoitti: To Heinä 23, 2026 2:25 am Kuningatarhillomausteiset vaniljajäätelöt, kuten myös erilaiset suklaa- ja suklaasekoitejäätelöt ovat minun suosikkeja. Näistä voi valita melkein mitä tahansa eikä merkilläkään ole paljon väliä.
Jos sulla nousee mieleen vielä jokin tietty tuote, niin kerro vaan. :) Sain kiinni kyllä tuosta ja pakkasessa onkin mm. Suklaapilvi-tuutti, jota on kehuttu lehdessä asti.

Olen nyt ottanut kesäiseksi tavaksi tai harrastukseksi, säästä riippumatta, koettaa syödä joka ilta eri jäätelö. 8)

Jäätelökesä!
Jättiksiä on tullut syötyä, kuten myös mainitsemiasi Suklaapilvi-tuutteja, kuten myös Aino-jäätelöitä isommista pakkauksista mainittuja makuja, kuten myös erilaisia Ben & Jerry’s-jäätelöitä.
AlsSie
Martin Beck

Kalle-Ville kirjoitti: To Heinä 23, 2026 2:41 am
AlsSie kirjoitti: To Heinä 23, 2026 2:34 am
Kalle-Ville kirjoitti: To Heinä 23, 2026 2:25 am Kuningatarhillomausteiset vaniljajäätelöt, kuten myös erilaiset suklaa- ja suklaasekoitejäätelöt ovat minun suosikkeja. Näistä voi valita melkein mitä tahansa eikä merkilläkään ole paljon väliä.

Olen nyt ottanut kesäiseksi tavaksi tai harrastukseksi, säästä riippumatta, koettaa syödä joka ilta eri jäätelö. 8)

Jäätelökesä!
Jättiksiä on tullut syötyä, kuten myös mainitsemiasi Suklaapilvi-tuutteja, kuten myös Aino-jäätelöitä isommista pakkauksista mainittuja makuja, kuten myös erilaisia Ben & Jerry’s-jäätelöitä.
Oletko koettanut Jättiksissä eri makuja? Niitä on ainakin päärynä-kinuski, tavallinen vanilja, vadelma-mansikka ja salmiakkijättis. Jos olet koettanut näitä kaikkia, mikä mielestäsi oli paras?

Ben ja Jerry'siltä olen aiemmin koettanut syödä niitä suklaasekoituksisia jätskejä, mutta sain niistä mahan kipeäksi. Olivat kyllä hyviä, mutta mahakivun takia en ole ostanut uusiksi.
Mahdollisesti näin.
MonkhanSe
Susikoski

Viesti Kirjoittaja MonkhanSe »

AlsSie kirjoitti: To Heinä 23, 2026 2:08 am
..
Huutaja Jaana suositteli aiemmin ketjussa muistaakseni Pingviinin Minttupuffettia. Hän on myös aikeissa testata Lidlin minttupuffetin.

Mä söin tänään Classicin Minttusuklaajäätelön. Voin todellakin suositella! Tuotteen päällyksessä on jännä luontokuva, jossa susi seisoo vihreän maiseman ja mintunlehtien äärellä :) , ja päällyskääreessä lukee "Löydä seikkailusi Classic, MINTTUSUKLAA minttusuklaakastike Itä-Götanmaalta."
Tarkempi sisällön määritys alkaa toiselta puolen näin " Mintunmakuista kermajäätelöä maitosuklaakuorrutteella (28%), minttusuklaanmakuista kastiketta (8%) ja mintunmakuisia muruja (4%). 🌿

Tämä oli älyttömän hyvää, minttu maistui selkeästi eikä maku ollut liian kermaista, mintturakeet toivat rakenteeseen mielenkiintoista pureskeltavaa, kaikki toimi yhteen. Söin kahvin kanssa. Jälkimaku oli myös tod. hyvä. Ainoa mitä jäin ihmettelemään oli vihreyden puute, jäätelössä ei ole mintunvihreyttä ollenkaan. Kääreen sisuspaperi voisi myös parhaimmillaan olla hypnoottisen vihreää. Nyt tuli joka tapauksessa Magnumin Utopia Double Cherrylle haastaja. 4,5/5.

Kuva
Näitä kaikkia mainittuja on samplattu moneen kertaan! Tuo Classicin on kyllä hyvä, mutta vähän turhan suklainen/tuhti omaan makuun, niin ei tule kauhean usein sitä valittua. Tykkään semmoisista minttujätskeistä, joissa se mintun maku on edellä ja suklaa on kevyenä höysteenä, esmes tämä lidlin jäätelö jossa on hippuja. Suklaahiput/lastut on mielestäni paras, niin ei ole liian överi. Ei ollut vihreetä sisältä varmaan väriaineen puutteen vuoksi. Piparminttuaromi, jota noihin käytetään on läpinäkyvää. Se vihreä väri lisätään mukaan.

Olen pohtinut oman jäätelökoneen hankkimista, niin saisi aina myös ranskalaistyylistä jäätelöä tai gelatoa valmistettua, jotka molemmat valmistetaan käyttämällä kananmunankeltuaista. On mielestäni parempaa kuin pelkkä maito/kermapohjainen. Olisi luultavammin vuoden anti-terveysteko, niin on jäänyt ajatuksen tasolle…
Hiljaisuus ei ole myöntymisen merkki.
AlsSie
Martin Beck

MonkhanSe kirjoitti: To Heinä 23, 2026 2:07 pm
AlsSie kirjoitti: To Heinä 23, 2026 2:08 am
..

Kuva
Näitä kaikkia mainittuja on samplattu moneen kertaan! Tuo Classicin on kyllä hyvä, mutta vähän turhan suklainen/tuhti omaan makuun, niin ei tule kauhean usein sitä valittua. Tykkään semmoisista minttujätskeistä, joissa se mintun maku on edellä ja suklaa on kevyenä höysteenä, esmes tämä lidlin jäätelö jossa on hippuja. Suklaahiput/lastut on mielestäni paras, niin ei ole liian överi. Ei ollut vihreetä sisältä varmaan väriaineen puutteen vuoksi. Piparminttuaromi, jota noihin käytetään on läpinäkyvää. Se vihreä väri lisätään mukaan.

Olen pohtinut oman jäätelökoneen hankkimista, niin saisi aina myös ranskalaistyylistä jäätelöä tai gelatoa valmistettua, jotka molemmat valmistetaan käyttämällä kananmunankeltuaista. On mielestäni parempaa kuin pelkkä maito/kermapohjainen. Olisi luultavammin vuoden anti-terveysteko, niin on jäänyt ajatuksen tasolle…
Näin ne maut menevät eri lailla ihmisillä. 8) En ole vielä koettanut sitä Lidlin minttupuffettia (tarkoitithan sitä Minttu "Keksis"tä?) enkä muita minttujäätelöitä, niin itselläni ei ole vertailupohjaa - tykkäsin suoraan tästä Classicin minttusuklaasta, joka muistuttaa maultaan Fazerin minttusuklaata (ei jäätelö, vaan suklaa) ja se taas on huippuhyvää. Eli ilmeisesti tykkään nimenomaan suklaan ja mintun yhdistelmästä, ilmeisesti - ei vielä vertailupohjaa.

Onkohan jäätelökoneella jäätelön teko kuinka monivaiheista vaiko ennemmin helppoa ainesten latomista masiinaan (?). Sillä saisi sitten eri makuisia jäätelöitä jotenkin tehtyä, olisi hyvä jos koneen mukana tulisi reseptivihko. Kannatan sua tuon koneen hankinnassa, etenkin jos ei ole turhan kallista (?). Voisit sitten kertoa, miten gelatot onnistuivat ja voi olla että joku muukin lukija, ehkä minäkin, saattaisi innostua hankkimaan sen. Mutta olen vasta alkuaskelmilla jäätelöiden maailmassa. Baby steps. En ole aiemmin ollut ns. jäätelöihmisiä ja ruuansulatuksen kanssa ollut ketjussa sanottua oireilua, niin on mennyt moni jäätelö sivu suun; en ole siis harrastanut jäätelöiden syöntiä.

Nyt aloitin jäätelöiden syönnin harrastamisen.

Tänään on vielä jätski syömättä, ajattelin koettaa sitä ennen lenkkeilyä. Tasapaino on terveellistä. Heheh.
Mahdollisesti näin.
Vastaa Viestiin