Private Dickin mainitsema päärynäpuffet jäi hieman kiinnostamaan — minttupuffet oli tosiaan aikoinaan mun lemppari ja pidän päärynästä ylipäänsä paljon. Siinähän on paljon kuitujakin — tai no tossa jäätelössä tuskin on, mutta silti.
Edelleen ihmettelen tota Nestlelle myymisen vimmaa. Suomessahan on oltu lyhytnäköisiä siinäkin, että fosfaattikaivoskin myytiin Norjalle — huomatkaa; jäätelö on siihen verrattavissa. No, not. Mutta tulipahan mieleen.
AlsSielle: luulen, että ymmärrän sua hyvin, tsemppiä.
Mullakaan ei ole esim. keliakiaa eikä laktoosi-intoleranssia, mutta kestän vain harvoin maitotuotteita (lääkärin mukaan ongelma onkin se, ettei monenkaan suolisto kykene pilkkomaan maitoproteiinia) ynnä muita. On käytössä manteli-, maissi- kaura-, tattarijauhoja ja olikohan muutakin. Kokonaisarvio:
Ainoa, mistä oon pitänyt on mantelijauhopohjainen mustikkapiirakka eikä sekään näyttänyt yhtään mustikkapiirakalta. Kaaaaukana siitä.
Tsemppiä maneariallekin: Hyvä, jos on nyt selvää, mistä on kyse. IBS:ää mullekin on "tarjottu" kykenemättä kuitenkaan selittämään mm. mun hetkittäisiä iho-oireita, allergista nuhaa heti syömisen jälkeen, pahoinvointia ym. Yksi lääkäri heitti ilmoille "histamiini-intoleranssin", mutta varoitti, että se on varsin kiistelty valtavirran lääketieteessä..
Mulla ilmenee siis oireita kirjaimellisesti sitenkin, että jos aamulla erehdyn syömään yhden palan leipää, yhden siivun oltermannia, kirsikkatomaatteja ja mukin tummaa paahtoa, niin alan aivastella, ilmestyy punaiset laikut poskille ym. Oireita tulee muistakin ruoka-aineista. Voisinkin syödä vaikka pelkästään vesimelonia, jos sillä pärjäis.
Toisaalta, ehkä sitten hyvä, että sipsit eikä oikeastaan suklaat, karkit, keksit, pullat ja leivoksetkaan ole mun juttu. Popcorneja on silloin tällöin kiva syödä. Suolattuja eikä missään nimessä mitään mikropopcorneja (en edes tiedä, miksi niitä myydään enää sen huolen noustua.. mutta en varmaan vaan ole tässäkään ajan tasalla). Suolapähkinöitäkin voi jonkun kämmenellisen kerrallaan syödä. Suola on kyllä kaikkiaan mun "pahe".
Mutta samaistun niin AlsSien toteamukseen, että voi jospa vois syödä huoletta mitä vain.