Milloin? ( Murhien kellonaika)

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Eiköhän noista leiriläisistä tienneet kaikki Bodominjärven ympärillä asuvat, sillä sana kiersi silloin herkästi, vieraitten ihmisten ollessa kyseessä.

Saattaa ola, että näitä kahta leiriä jopa pdettiin jollain lailla silmällä. siillä ei pärinäpojilla ja surinasussuilla silloinkaan ollut jostain syystä hyvä maine.

Surmat kuitenkin tapahtuivat, eikä niille ole kumma kyllä vieläkään löytynyt yhtään silminnäkijää, mikä minua ainakin ihmetyttää suuresti.

Olisi mukava jututtaa sitä Marjatta Sahakangasta, olisiko hän mahdollisesti tuntenut siskoni miehen prätkäporukoista.

Kuka se olikaan niin tuttu, että voisi pyyttää Markkaa juttusille, tarjoaisin vaikka drinksun tai kahvit Dallaspullalla, ihan miten vaan, jos juttusille pääsen.
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Hessu52 kirjoitti:<blabla>Olisi mukava jututtaa sitä Marjatta Sahakangasta<blabla>.
Oletko todella tuolla tasolla ?
MS:n tarinat on jo moneen kertaan todettu ja tunnistettu hölynpölyksi.
8) :lol: :roll:
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

No eihän sitä oskaan tiedä.

Saan kai minä toivoa, että voisin jututtaa Marjattaa tapahtumien osalta, vai onko sinulla jotain sellaista vastaan?

No jos sinulta pitää kysyä, niin saisinko käydä jututtamassa Sahakangasta, jos hän suostuu haastatteluuni?
Merivuokko
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

:oops:
Joku oli Dahlbyn rannalla, mieshenkilö ja hänen takanaan rinteessä oli
liikettä.
Siellä oli väkeä, mitä siellä ei yleensä ollut, siksi bongarit jäivät oikein katsomaan moista ihmettä.
Ja rannassa seisoja, mieshenkilö, huomasi heidät varmasti ja hänen on
täytynyt nähdä myös Olavi Kivilahti istumassa rantakivellä.
Merivuokko
Jane Marple

papillon kirjoitti:Saatoit lähteäkin, mutta tuosta " ennen auringonnousua " asiasta se kysymys oli.
Moottoripyöräinnostus juu, olivatkohan pojat jo illalla käyneet MP näyttelyssä niemessä, tai sitten yöllä?
Kun tiesivät muuttaa suuntaa? :lol:
Nuotion valossa näkyi pyörien kimallus.
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

Loisti varmaan niin....siis oli hämärää, ihan pimeää ei tulekaan tuolloin eli kello oli reilusti yli kymmenen, yksitoista.
On siinä bongareilla kiirettä pitänyt kun silloin jo leiriä tarkkailtiin, ja taas tehtiin havaintoja ennen auringonnousua, siis kello kolmea.
Ei juuri nukkua ehtinyt kun sitten kirmasitte vuorovedolla ulos ennen kuutta.
Mistä kaukaa tämä kiiltelyhavainto olemattoman nuotion loisteesta tehtiin, ettei vaan ihan lähipuskasta?
Koska muuten palaat vanhaan fraasiisi " Odottakaa, niin näette...." jota hoit ennen oikeudenkäyntiä.
Vai vaihdoitko tuohon " Etsikäää motiivia..." kalskahtaa samanoloiselta...no niin.
:shock:
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Merivuokko kirjoitti:
papillon kirjoitti:Saatoit lähteäkin, mutta tuosta " ennen auringonnousua " asiasta se kysymys oli.
Moottoripyöräinnostus juu, olivatkohan pojat jo illalla käyneet MP näyttelyssä niemessä, tai sitten yöllä?
Mistäs sen tiedät ? Näkyikö kilometrin päähän Högnäsiin ?
Miksi puhut asiasta puppua kaiken aikaa ?
Onko Heikillä kuitenkin osa tapahtumissa ?
8)
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Merivuokko
Jane Marple

Wagner kirjoitti:
Merivuokko kirjoitti:
Mistäs sen tiedät ? Näkyikö kilometrin päähän Högnäsiin ?
Miksi puhut asiasta puppua kaiken aikaa ?
Onko Heikillä kuitenkin osa tapahtumissa ?
8)
Tottakai osa, sanoi Tuomiselle että pääsee rikoshistoriaan, Tuominen vastasi, sinä olet jo siellä.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Merivuokko kirjoitti: ......

Tottakai osa, sanoi Tuomiselle että pääsee rikoshistoriaan, Tuominen vastasi, sinä olet jo siellä.
Olen jo aikaisemmin ollut kiinnostunut siitä, olivatko lintupojat jo edellisenä iltana liikkeellä siellä niemissä ja näkivätkö he retkeilijät jo silloin? Vastausta ei ole kuulunut. Rouva Koli on kertonut kuulustelussa, että edellisenä iltana siellä rannalla oli ollut mm. kioskimies ja oli siellä puhunut vihamielisesti retkeilijöistä. Mikä lienee ollut tarkka aika, jolloin rouva Koli näki telttaijat silloin aamulla? Jos se oli klo 9, niin miten NG otettiin sairaalassa vastaan vasta klo 14. Siinä on suuri mysteeri? Mikä viivytti?
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Koli ja kolinat

Rouva Koli myös muisti nuorten illalla juhlineen.
Mahdollisesti paikalliset ovat olleet iltakalassa, mistä havaintonsa ovat saaneet.
Arvoitus onkin, miksi rouva Koli tuli murhaniemeen vaikka hra ja poika Koli kalastelivat läntisen niemekkeen vasemmalla puolella lahdella.
Martti ja Ossi Koli eivät muista nähneensä ketään läntisessä niemessä tai rannallakaan ja heidän asemapaikaltaan kuitenkin oli hyvä näkyvyys sekä läntiseen niemeen että myös rannalle, jossa OK väittää olleensa.
Mitä rouva Koli oli toimittamassa ? Tuomassa kahvia, hakemassa kalaa ?

Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, kun hänen kanssaan joko olisi sovittu tapaamisesta Hästholmenissa tai hän itse halusi jostain syystä käydä paikalla. Mahdollisesti hän oli menossa tuon niemen kärkeen nähdäkseen miehensä veneen sijainnin tai näyttäytyäkseen viestinä "tulkaa jo rantaan sieltä".

Minkähän takia Ossi Kolia ei ole asiassa kuultu ? Saattaisi muistaa isäänsä paremmin havaintoja tuolta aamulta, sillä neljä silmää näkee enemmän kuin kaksi.

Miksi Martti Kolin muistama saapumisaikansa järvelle poikkeaa isoisäni havainnosta ? Kalastamaan mentiin mahdollisimman aikaisin, sillä syönti järvellä loppui suunnilleen aamukuuteen mennessä.

8)
teemu
Javier Pena

Re: Koli ja kolinat

Viesti Kirjoittaja teemu »

Wagner kirjoitti: ...Arvoitus onkin, miksi rouva Koli tuli murhaniemeen vaikka hra ja poika Koli kalastelivat läntisen niemekkeen vasemmalla puolella lahdella.
Martti ja Ossi Koli eivät muista nähneensä ketään läntisessä niemessä tai rannallakaan ja heidän asemapaikaltaan kuitenkin oli hyvä näkyvyys sekä läntiseen niemeen että myös rannalle, jossa OK väittää olleensa.

Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, kun hänen kanssaan joko olisi sovittu tapaamisesta Hästholmenissa tai hän itse halusi jostain syystä käydä paikalla. Mahdollisesti hän oli menossa tuon niemen kärkeen nähdäkseen miehensä veneen sijainnin tai näyttäytyäkseen viestinä "tulkaa jo rantaan sieltä".... 8)
Ruth Kolin mukaan heidän käyttämänsä polku oli metsän sisässä, eli se oli se, joka tuli suoraan Hästbergetiin. Itäniemessä on parempi rantautua kuin läntisessä niemekkeessä, jonka rannat ovat kallioiset ja jyrkät. Siksi RK ehkä tuli itäiseen niemeen, mutta mistä sen varmaksi tietää. Teltta oli keskellä Bembölestä tulevaa polkua. Jottei olisi tarvinnut mennä leirin halki, piti valita toinen rantapoluista. Itäiselle polulle oli lyhempi matka. Sitä pitkin RK tulikin.

Jos Kolien venepaikka oli kanaalin suussa ja sinne olisi pitänyt kiertää maantien kautta, niin tuntuu luonnolliselta, että perheen naiset olisi otettu kyytiin tulosuunnassa lähimmältä rannalta, eli itäisestä niemekkeestä (murhaniemestä, Hästberget). Martti Koli kertoi, että pojan takia lähdettiin myöhemmin sinä aamuna. Voi olla muitakin syitä, muttei välttämättä Bodomilla, vaan ihan kotiasioissa. Isoisän mielestä MK siis kuitenkin oli järvellä jo varhain. On siinä ristiriitä, varsinkin kun MK:n kertomat ajat on viety pöytäkirjaan asti.
Viimeksi muokannut teemu, Pe Helmi 29, 2008 4:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Merivuokko
Jane Marple

Re: Koli ja kolinat

Wagner kirjoitti:Rouva Koli myös muisti nuorten illalla juhlineen.
Mahdollisesti paikalliset ovat olleet iltakalassa, mistä havaintonsa ovat saaneet.
Arvoitus onkin, miksi rouva Koli tuli murhaniemeen vaikka hra ja poika Koli kalastelivat läntisen niemekkeen vasemmalla puolella lahdella.

Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, kun hänen kanssaan joko olisi sovittu tapaamisesta Hästholmenissa tai hän itse halusi jostain syystä käydä paikalla. Mahdollisesti hän oli menossa tuon niemen kärkeen nähdäkseen miehensä veneen sijainnin tai näyttäytyäkseen viestinä "tulkaa jo rantaan sieltä".

Minkähän takia Ossi Kolia ei ole asiassa kuultu ? Saattaisi muistaa isäänsä paremmin havaintoja tuolta aamulta, sillä neljä silmää näkee enemmän kuin kaksi.

Miksi Martti Kolin muistama saapumisaikansa järvelle poikkeaa isoisäni havainnosta ? Kalastamaan mentiin mahdollisimman aikaisin, sillä syönti järvellä loppui suunnilleen aamukuuteen mennessä.

8)
Olisiko Martti Koli voinut olla tämä kulkija?
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Isoisäni oli tarkka kalojen tuoreudesta: tuolloin kaloja vain kerättiin veneen kalakoriin, ei niitä tainnutettu eikä laskettu veriä heti ulos; kalat kuolivat omia aikojaan, mikä eettisesti ajatellen on ikävää: ovathan kalat selkärankaisia, jotka tuntevat kipua ja tuskaa.

Kun aamuneljältä alkoi kalastus, oli savukalaa jo aamukahdeksan-yhdeksän aikoihin saatavilla aamuneljätä-viideltä saadusta ahven- ja kuhasaaliista.

Jossain vaiheessa 60-luvulla tulivat sumput muotiin ja kalojen tuoreutta ne elävinä pitämällä saattoi jatkaa kalareissulla kauemminkin: se lisäsi kalastusaikaa.

Fakta taitaa olla se, ettei Martti Koli tullut poikiansa kanssa kalastamaan tuona aamuna ilmoittamanaan aikana, kun isoisäni jo siihen aikaan oli järveltä lähtenyt ja kuitenkin heidät järvellä oli havainnut...

8)
Merivuokko
Jane Marple

Wagner kirjoitti:Isoisäni oli tarkka kalojen tuoreudesta: tuolloin kaloja vain kerättiin veneen kalakoriin, ei niitä tainnutettu eikä laskettu veriä heti ulos; kalat kuolivat omia aikojaan, mikä eettisesti ajatellen on ikävää: ovathan kalat selkärankaisia, jotka tuntevat kipua ja tuskaa.

Kun aamuneljältä alkoi kalastus, oli savukalaa jo aamukahdeksan-yhdeksän aikoihin saatavilla aamuneljätä-viideltä saadusta ahven- ja kuhasaaliista.

Jossain vaiheessa 60-luvulla tulivat sumput muotiin ja kalojen tuoreutta ne elävinä pitämällä saattoi jatkaa kalareissulla kauemminkin: se lisäsi kalastusaikaa.

Fakta taitaa olla se, ettei Martti Koli tullut poikiansa kanssa kalastamaan tuona aamuna ilmoittamanaan aikana, kun isoisäni jo siihen aikaan oli järveltä lähtenyt ja kuitenkin heidät järvellä oli havainnut...

8)

:oops:
Mitäs ne Kolit siellä sitten puuhasivat.
Kello oli noin 5.50, se isän seinäkello/vekkari, kun pojat lähtivät. Ottaen
10 minuutin tupakkitauon huomioon, he ohittivat OK:n puoli seitsemän jälkeen.
Olisiko Martti Koli voinut olla "kulkija" joka ei ilmoittautunut, sopisi näitten
Kolien tapohin näköjään. Mutta, mutta... olisi luullut OK:n tunnistaneen
hänet. Ja OK:n näkemä henkilö voi olla eri kuin lintupoikien.
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Merivuokko kirjoitti: :oops:
Mitäs ne Kolit siellä sitten puuhasivat.
Kello oli noin 5.50, se isän seinäkello/vekkari, kun pojat lähtivät. Ottaen
10 minuutin tupakkitauon huomioon, he ohittivat OK:n puoli seitsemän jälkeen.
Olisiko Martti Koli voinut olla "kulkija" joka ei ilmoittautunut, sopisi näitten
Kolien tapohin näköjään. Mutta, mutta... olisi luullut OK:n tunnistaneen
hänet. Ja OK:n näkemä henkilö voi olla eri kuin lintupoikien.
Lintupoikien veneessä lahdella mahdollisesti näkemä henkilö on saattanut olla Ossi Koli, Martti Kolin poika. Muita veneitä ei lahdella ollut.
Kolit "puuhasivat" veneessään kalastelua kaiketi, joka oli lähes joka perheen harrastus tuona niukkana aikana: järvikala oli ilmaista ja Bodomilla sitä riitti.
Martti Koli kuitenkin kuultaessa ilmoitti, ettei nähnyt tuona aamuna rannalla ketään: jos OK olisi oleillut ilmoittamassaan paikassa tuona aamuna noin sadan metrn päässä Kolien onkipaikalta, olisi kait hänet veneestä huomattu.
Siten niin "lintupoikien" kuin OK:n kertomukset ovat hieman omituisia.
Toki 45 vuoden takaa ei jokaista aamuhetkeä enää muista, mutta luulisin Kolienkin keskuudessaan miettineen tuon verihelluntain aamun tapahtumia ja jos olisivat rannalla jonkun nähneet, poliisi olisi siitä saanut tiedon. Pidän Martti Kolia perusrehellisenä kansalaisena ja luotan melko lailla hänen asiassa kertomaansa.
8)
Wer lebt, er hebt.
Vastaa Viestiin