HÄKE 'nauha'

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
MissHolmes
Ben Matlock

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Anneli todennäköisesti ei oikeasti ole tiennyt, että häkepuhelu nauhoittuu. En usko, että hän on edes tarkkaan tiennyt mitkä äänet kuuluu puhelimeen ja mitkä ei.

Tämä kohta on myös mielenkiintoinen:
2:58 Epäilty: Mä olen tääl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tapaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.
Anneli tietää tarkkaan, että ulkopuolinen aikoo tappaa Jukan. Ja Anneli puhuu viimeisten iskujen jälkeen miehensä elossa olosta menneessä aikamuodossa.

Annelin ääni ei ole tarpeeksi vakuuttava. :?: :?:
Anneli ei varmaankaan kuullosta siltä, että on todellinen hätä. Vasta siinä vaiheessa kun tulee puhetta lapsista, alkaa tapahtua. Kuullostaako AA enemmän hysteeriseltä känniseltä?
Nuotio & Äreät Tiput
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

hellämustapääfinnilä kirjoitti:^^
Häken toiminta ei ollut ihmeellistä vaan käsittääkseni normaalia, Piippis täällä kertoi aiemmin, että 'tauon' aikana päivystäjä hälyttää apua paikalle, ja Häkessä kuullaan silti, mitä puhelun soittajapäässä puhutaan. Auer ei tätä tietenkään välttämättä ja oletettavasti tiennyt.

Olisiko Auer voinut 'lavastaa' ihan tytärtäänkin varten jotain?
Eikö normaalimpaa Häkeltä olisi ollut antaa jotain ohjeita? Tyyliin "Nyt äkkiä keräät mukulas ja juokset (tai ryömit) karkuun, tai tulee murhaajalta pataan". Normaali-ihminen olisi noin tehnyt. Sekä Anneli, että Häke olivat ihmeen rauhallisia, eikä kummallekaan tullut mieleen, että murhaaja tulisi Annelin kimppuun. "Odota linjalla, älä mee pois". Uskomaton ohje tilanteessa, jossa murhaajan uhri huutaa taustalla :D
Luulisi, että akuutteihin hätätilanteisiin olisi Häkessä joku vähän reippaampi toimintaohje. Minusta ei tuo vaikuta ihan normaalilta toiminnalta, vaan on ihan yhtä yllättävää kuin Annelin käytös. Paitsi että Anneli sentään useaan kertaan kiirehti apua.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
v-a-45
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja v-a-45 »

Anneli ei varmaankaan kuullosta siltä, että on todellinen hätä. Vasta siinä vaiheessa kun tulee puhetta lapsista, alkaa tapahtua. Kuullostaako AA enemmän hysteeriseltä känniseltä?
Tai sitten ei ole hysteerinen ollenkaan. Puhuu alussa korkealta ja rauhoittuu sitten, selittää kuinka miestä hakataan, mutta häke ei kuule mitään tappelu ääniä!
Sitten lapsikin on enemmän "ujona" kun täytyy tulla puhelimeen, niin rehellisesti sanottuna en minäkään uskoisi kyseessä olevan hengenvaarallinen tilanne.
Muokin on isketty, tulee näköjään verta. Mistä nenästäkö ja miten sen sanoo?
Takaa kuuluu ainoastaan Jukan huutoa Annuuu! Ja ähinää/puhinaa, mutta ei normaalia miesten tappelu ääniä.
Saatika sanallista huutamista, vaan Jukka yksin mölyää ja huutaa vaimoaan auttamaan.
Vasta sen jälkeen kun A antaa lapselle luurin ja lähtee paikalle, alkaa niitä ääniäkin tulla.
^Tuohon naakan juttuun, niin miksi ei näin häkestä tehty ja olen sitä jo aikaisemmin täällä pohtinut.
Ei käske äitä pakenemaan lasten kanssa missään vaiheessa, vaan sanoo älä sulje puhelinta, älä mee pois :shock:
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
Kuolemannaakka

MissHolmes kirjoitti:Anneli todennäköisesti ei oikeasti ole tiennyt, että häkepuhelu nauhoittuu. En usko, että hän on edes tarkkaan tiennyt mitkä äänet kuuluu puhelimeen ja mitkä ei.

Tämä kohta on myös mielenkiintoinen:
2:58 Epäilty: Mä olen tääl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tapaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.
Anneli tietää tarkkaan, että ulkopuolinen aikoo tappaa Jukan. Ja Anneli puhuu viimeisten iskujen jälkeen miehensä elossa olosta menneessä aikamuodossa.

Tämä 2:58 lause on minustakin jotenkin teennäinen, ja jotenkin alleviivaava. Mistä Anneli tietäisi, mitä huppumies aikoo tehdä? Ainakin litteroinnista saa hieman väkinäisen fiiliksen. Nauha pitäisi kuulla. Toisaalta, jos murhaaja on lyönyt annelia puukolla, ja ehkä pari askelta hänen peräänsä lähtenyt, mutta sitten palannut/jäänyt huoneeseen Jukan kanssa, niin ei se tietenkään hirveän suurta päättelykykyä vaadi, että Jukan henki tässä höllässä on. Tjaa... :roll:
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
MissHolmes
Ben Matlock

^...mutta tosiasian edessä ihmisen on usein vaikea sanoa tuota 'kuolema' tai 'tappaa' sanaa. Se on niin lopullinen ja pelottava. Ihminen yleensä pyrkii sulkemaan mielestään pois sen pahimman skenaarion, eikä missään nimessä lähde liikkeelle siitä.
Minusta siis.
Nuotio & Äreät Tiput
surfergirl
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja surfergirl »

Oikeasti tässä ehkä kaikista paras tuuri kävi Häken ihmisellä. Nyt poliisit tuli paikalle ja kaikki muut kuin JL ovat hengissä, mutta mitäs jos olisikin käynyt huonommin? Jos siellä olisi riehunut joku huppumies joka olisi JL:n murhattuaan siirtynyt AA:n ja/tai lasten kimppuun ja poliisia olisi odottanut heidän tullessaan kuusi ruumista niin mitähän Häken ihmiselle olisi jälkeenpäin sanottu tai mitä hän olisi itse miettinyt siitä, että hän käski AA:n odotella linjoilla eikä neuvonut lastakaan juoksemaan sisaruksineen vaikka naapuriin pakoon? "Olkaa nyt vaan rauhassa siinä puhelimessa ja odotelkaa polliisia jollei murhaaja ehdi ensin teitä listimään..."
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja hellämustapääfinnilä »

Kuolemannaakka kirjoitti:
hellämustapääfinnilä kirjoitti:^^
Häken toiminta ei ollut ihmeellistä vaan käsittääkseni normaalia, Piippis täällä kertoi aiemmin, että 'tauon' aikana päivystäjä hälyttää apua paikalle, ja Häkessä kuullaan silti, mitä puhelun soittajapäässä puhutaan. Auer ei tätä tietenkään välttämättä ja oletettavasti tiennyt.

Olisiko Auer voinut 'lavastaa' ihan tytärtäänkin varten jotain?
Eikö normaalimpaa Häkeltä olisi ollut antaa jotain ohjeita? Tyyliin "Nyt äkkiä keräät mukulas ja juokset (tai ryömit) karkuun, tai tulee murhaajalta pataan". Normaali-ihminen olisi noin tehnyt.
Kyse oli ns. tauosta, kommentoin sen olleen tiettävästi normaalia Häken toimintaa, kun päivystäjä juuri silloin tekee hälytyksen.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
v-a-45
Javier Pena

surfergirl kirjoitti:Oikeasti tässä ehkä kaikista paras tuuri kävi Häken ihmisellä. Nyt poliisit tuli paikalle ja kaikki muut kuin JL ovat hengissä, mutta mitäs jos olisikin käynyt huonommin? Jos siellä olisi riehunut joku huppumies joka olisi JL:n murhattuaan siirtynyt AA:n ja/tai lasten kimppuun ja poliisia olisi odottanut heidän tullessaan kuusi ruumista niin mitähän Häken ihmiselle olisi jälkeenpäin sanottu siitä, että hän käski AA:n odotella linjoilla eikä neuvonut lastakaan juoksemaan sisaruksineen vaikka naapuriin pakoon? "Olkaa nyt vaan rauhassa siinä puhelimessa ja odotelkaa polliisia jollei murhaaja ehdi ensin teitä listimään..."
Niin jos tilanne olisi selvinnyt "oikeasti" häkenaiselle, mutta nyt ei siis selvinnyt.
Ja ymmärrän sen kyllä täysin, koska puhelu ei ole sellainen josta voisi kuvitella oikea hätä.
Jukka mölyää takana ja sen voisi kuvitella myös humalaisen älymölöksi, Anneli puhuu "näsäviisasti" kyllästyneenä, (kuten myös sairaala videosta huomaa tuon kohdan, sanoo, siinä mä sit tyhmänä odotin...).
Lapsikin tulee paikalle, kuin tiskaamaan pyydettäisiin tai sitten itse olen ymmärtänyt jotain todella väärin.
taavetti
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Enpä oikein tiedä, olisiko häkenainen edes voinut antaa ohjetta "kerää lapset kasaan ja pakene", hänhän ei tiedä missä lapset ovat, mikä henkilöiden/puhelimen sijoittuminen talossa on ja miten poistuminen olisi mahdollista (missä tappaja tekoaan tekee ). Helppoa se on antaa päteviä toimintaohjeita jälkikäteen talon pohjapiirustuksen nähtyään ja tilanteesta jonkinlaisen kokonaiskuvan saaneena. Olisihan se häkenainen voinut alkaa noitakin tietoja kyselemään, mutta siitäkös se älämölö olisi syntynyt.
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
surfergirl
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja surfergirl »

No ei tuo nyt kauaa olisi vienyt jos olisi kysynyt että pääsettekö lasten kanssa poistumaan, AA olisi kotinsa tuntevana varmaan itse parhaiten tiennyt että mitä kautta ja mihin kannattaa mennä.
v-a-45
Javier Pena

surfergirl kirjoitti:No ei tuo nyt kauaa olisi vienyt jos olisi kysynyt että pääsettekö lasten kanssa poistumaan, AA olisi kotinsa tuntevana varmaan itse parhaiten tiennyt että mitä kautta ja mihin kannattaa mennä.
Niin ja Annelihan kertoo puhelimessa olevansa keittiössä ja kysyy vielä meenkö mä kattomaan?
Kuka oikeasti menisi katsomaan jos huoneessa olisi tappaja :shock:
Ja lisäksi häkenainenhan kuulee kaikki vaikka on "sulkenut" yhteyden ja tietää, että äiti on mennyt jo aikaisemmin huoneeseen "kattomaan".
Jos tilanne olisi todellinen tai kuulostaisi todelliselta, niin eiköhän häkestä olisi sanottu, että menkää naapuriin tai edes kysytty, onko teillä muilla joku hätä......tätä mietintää voi jatkaa ja jatkaa, mutta mielestäni häkenainen ei ole katsonut tilanteen olevan "todellinen", voiko siitä syyttää häkenaista vai Annelia?
Kuolemannaakka

v-a-45 kirjoitti:
surfergirl kirjoitti:Oikeasti tässä ehkä kaikista paras tuuri kävi Häken ihmisellä. Nyt poliisit tuli paikalle ja kaikki muut kuin JL ovat hengissä, mutta mitäs jos olisikin käynyt huonommin? Jos siellä olisi riehunut joku huppumies joka olisi JL:n murhattuaan siirtynyt AA:n ja/tai lasten kimppuun ja poliisia olisi odottanut heidän tullessaan kuusi ruumista niin mitähän Häken ihmiselle olisi jälkeenpäin sanottu siitä, että hän käski AA:n odotella linjoilla eikä neuvonut lastakaan juoksemaan sisaruksineen vaikka naapuriin pakoon? "Olkaa nyt vaan rauhassa siinä puhelimessa ja odotelkaa polliisia jollei murhaaja ehdi ensin teitä listimään..."
Niin jos tilanne olisi selvinnyt "oikeasti" häkenaiselle, mutta nyt ei siis selvinnyt.
Ja ymmärrän sen kyllä täysin, koska puhelu ei ole sellainen josta voisi kuvitella oikea hätä.
Jukka mölyää takana ja sen voisi kuvitella myös humalaisen älymölöksi, Anneli puhuu "näsäviisasti" kyllästyneenä, (kuten myös sairaala videosta huomaa tuon kohdan, sanoo, siinä mä sit tyhmänä odotin...).
Lapsikin tulee paikalle, kuin tiskaamaan pyydettäisiin tai sitten itse olen ymmärtänyt jotain todella väärin.
Näen sieluni silmin purkkaa laiskasti jauhavan teinin: "Niih...vtu ei kiinnosta... mitä mä sanon?" :lol:
www.shorturl.at/agoNS

MissHolmes
Ben Matlock

Ah, että mä täällä repsahdin tuolle 'kuin tiskaamaan pyydettäisiin' :) :)

Mä luulen, että häkehenkilö olettaa AA:n olevan jossain suljetussa huoneessa tai että tekijä on jo poistunut. Muutenhan häketäti ei kysyisi: 2:56 Häke: Jo, onks hän siel paikal viel?

Toinen on, että häketäti saattaa olettaa, että paikalla on joku perheen tuttava, jonka kanssa JL:llä on humalapäissään tullut kränää.....
Tai sitten kyse on vaan siitä, että harjaantunut häketäti kuulee, ettei mitään suurempaa hätää ole. Nuo ihmiset kuuntelevat soittajien hätää työkseen. Voi siis hyvin olla, että kokenut henkilö vaistoaa sen, ettei AA ole paniikissa surmaajan vuoksi. Eikä lapsikaan. Ainoa joka on vilpittömän huolissaan on lapsi: isänsä tilasta.
Nuotio & Äreät Tiput
taavetti
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja taavetti »

surfergirl kirjoitti:Oikeasti tässä ehkä kaikista paras tuuri kävi Häken ihmisellä. Nyt poliisit tuli paikalle ja kaikki muut kuin JL ovat hengissä, mutta mitäs jos olisikin käynyt huonommin? Jos siellä olisi riehunut joku huppumies joka olisi JL:n murhattuaan siirtynyt AA:n ja/tai lasten kimppuun ja poliisia olisi odottanut heidän tullessaan kuusi ruumista niin mitähän Häken ihmiselle olisi jälkeenpäin sanottu tai mitä hän olisi itse miettinyt siitä, että hän käski AA:n odotella linjoilla eikä neuvonut lastakaan juoksemaan sisaruksineen vaikka naapuriin pakoon? "Olkaa nyt vaan rauhassa siinä puhelimessa ja odotelkaa polliisia jollei murhaaja ehdi ensin teitä listimään..."
Niin, tai jos häketäti olisikin antanut ohjeen kerätä lapset ja lähteä pakoon ja tästä tilanteessa hullu huppumies olisi riemastunut ja listinyt kaikki? Äsken jo kirjoititinkin tästä, mutta jonnekin katosi. Eli uudestaan; täällä on kritisoitu sitä, että avun hälyttämiseen meni häkeltä 43 sekuntia. Tuossa ajassa hän sai selvitettyä osoitteen, tilannetta ja paikalla olevia ihmisiä. Jos tuossa vielä olisi sijainteja ja muuta alkanut kyselemään, niin... No, en tosiaankaan voi sanoa, minkälaisia ohjeita häkepäässä voi työntekijänä antaa ko. tilanteessa.
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
MissHolmes
Ben Matlock

Häketätien tehtävä on vastaanottaa hätäpuhelu ja lähettää apua.

Toki, jos kyseessä on tulipalo, häketätit pyytää poistumaan rakennuksesta.
Mutta silloinkaan häketädit ei pyydä kenenkään mennä liekkeihin hakemaan tovereita.

Häketädin oletus on varmasti ollut, että nuo 4 lasta nukkuvat. On varmasti parempi, ettei äiti ala herättää ja huudattaa lapsia....
Nuotio & Äreät Tiput
Vastaa Viestiin