Zodiac killer

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
Ross Sullivan
Vic Mackey
Viestit: 1987
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 3:14 am
Paikkakunta: Kirkkonummen räkälät

Re: Zodiac killer

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Quorthon kirjoitti: Su Heinä 30, 2023 4:06 pm Paul Doerr muistuttaa selvästi sen tyyppistä epäiltyä, josta Lex olisi innoissaan. Kun saisi autistisesti tutkia hänen kirjoituksiaan.

Zodiacista hän on kaukana, hyvä ettei keskustella hänestä enää.

Xenophon Anthonyn maininta on mielenkiintoinen, mutta jos tutkit häntä tarkemmin, hänkään ei todellakaan ole Zodiac.

Richard Gaikowski on mulla edelleen ykkösenä. Tom Voigt kumminkin osaa muutakin kuin keksiä älyttömiä juttuja. Lisäksi kaikki myöhemmin esiin kaivetut näyttää Gaikowskin rinnalla aivan random epäillyiltä.

Löysin Disney plussalta Zodiac-dokkarisarjan. Se oli tämä Meksikossa kuollut kaveri, jonka ilmiselvästi traumatisoitunut poika yritti väkisin vääntää Zodiaciksi. En nyt edes muista epäillyn nimeä, eikä se ole tarpeenkaan. Taas yksi my dad was the Zodiac-hörhö.
"Dörtsiin" liittyvä "keskustelu" on sentään virkistävämpi tuulahdus ketjuun kuin Beef-heartiin liittyvä jankutus. XA ei ole Z.
Hapetan kyttätyyliin
Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1076
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Zodiac killer

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Turahduksia nuo kaikki on, ei tuulahduksia. :D

Samoin tää hiljattain esiin tullut silminnäkijä... sen sijaan että myönnettäisiin ettei tirkistelijä ollutkaan ehkä Z, palataan taas tuohon tarpeettomaan ja älyttömään useamman Zodiacin teoriaan.

Zodiac oli vain yksi mies. JOS hän ei ollut Arthur Leigh Allen, niin sitten Gaikowski tuntuisi parhaalta osumalta. Ketään muista en oikein osaa pitää edes hyvänä epäiltynä, kun tarkemmin tutkii.
Ari-Pekka Israfel Shamballah Kurttusen jengi:

Quorthon, Tampereen Tyttö, Awa, LexVeritas, HSJ-Kuljetus, Ultra-Violence, Kunto Kalpa, Konsta...

MEILLE EI VITTUILLA!!!!!!!
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4210
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Zodiac killer

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

^Kokeile hakusanoilla Tom Voigt.

Tom Voigt suhtautuu mielestäni varsin objektiivisesti kaikkiin eniten keskustelussa esiin tulleisiin epäiltyihin. Voit lähettää hänelle myös sähköpostia ja kysyä asiaa suoraan.

Ross Sullivanille tiedoksi, että luullakseni tätä ketjua lukee ja siihen on osallistunut/osallistuu monia, jotka lienevät lukeneet Zodiacista kirjoitetut keskeisimmät kirjat. Itse pidän Graysmithin luomusta monenlaisesta vääristelevästäkin infosta (Allenin syyllisyyden alleviivauksesta) huolimatta hyvänä koosteena tapahtumista.

Minäkin voin tuoda "kokonaan uuden" silminnäkijähavainnon tähän ketjuun liittyen Lake Berryessan murhaan:

Ammuskelemassa ollet silmälääkäri Clifton Rayfield ja hänen poikansa David.

Uskon, että pääsette yli fiksaatiostanne minuun, nikit Sullivan ja Quorthon. Ehkä sitten paha mielenne helpottaa. Toistaiseksi vaikuttaa tosin siltä, että minä olen yleensä postaustanne pääaihe eikä keskustelun aiheena kulloinkin oleva rikos.
Viimeksi muokannut LexVeritas, Su Heinä 30, 2023 5:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Wanha isä
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 114
Liittynyt: Su Tammi 10, 2021 12:28 pm

Re: Zodiac killer

Viesti Kirjoittaja Wanha isä »

Oletteko nähneet tätä: Very Scary people, https://www.imdb.com/title/tt10167160/ tai tietääkö joku mistä tuon sarjan saisi katsottavaksi?

Olen taipuvainen ajattemaan, että Zodiac oli eräänlainen jännitysmurhaaja. Sarjakuvafani, leffahullu ja muutenkin nippelitiedon harrastaja salakirjoituksineen. Siinä mielessä hän on luultavasti ollut rehellinen kirjoittaessaan että tappaminen on hauskaa ("it is so much fun"). Outoa on, miksi 340 cypherin ratkaisu kesti 50 vuotta. Mikä siinä oli, jos mikään, niin nerokasta ettei sitä saatu aiemmin ratkaistua? Oliko Zodiac lajin mestari vai mitä tapahtui...Kirjeiden kirjoitusvirheet ovat hänellä tahallisia, syytä en osaa arvailla. Tuli mieleen sekin, olisiko kirjoittanut "heikommalla" kädellä sotkeakseen tutkijoita.
Ross Sullivan
Vic Mackey
Viestit: 1987
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 3:14 am
Paikkakunta: Kirkkonummen räkälät

Re: Zodiac killer

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

LexVeritas kirjoitti: Su Heinä 30, 2023 4:39 pm ^Kokeile hakusanoilla Tom Voigt.

Tom Voigt suhtautuu mielestäni varsin objektiivisesti kaikkiin eniten keskustelussa esiin tulleisiin epäiltyihin. Voit lähettää hänelle myös sähköpostia ja kysyä asiaa suoraan.

Ross Sullivanille tiedoksi, että luullakseni tätä ketjua lukee ja siihen on osallistunut/osallistuu monia, jotka lienevät lukeneet Zodiacista kirjoitetut keskeisimmät kirjat. Itse pidän Graysmithin luomusta monenlaisesta vääristelevästäkin infosta (Allenin syyllisyyden alleviivauksesta) huolimatta hyvänä koosteena tapahtumista.

Minäkin voin tuoda "kokonaan uuden" silminnäkijähavainnon tähän ketjuun liittyen Lake Berryessan murhaan:

Ammuskelemassa ollet silmälääkäri Clifton Rayfield ja hänen poikansa David.

Uskon, että pääsette yli fiksaatiostanne minuun, nikit Sullivan ja Quorthon. Ehkä sitten paha mielenne helpottaa. Toistaiseksi vaikuttaa tosin siltä, että minä olen postaustanne pääaihe eikä keskustelun aiheena kulloinkin oleva rikosaihe.
"Ross Sullivanille tiedoksi, että luullakseni tätä ketjua lukee ja siihen on osallistunut/osallistuu monia, jotka lienevät lukeneet Zodiacista kirjoitetut keskeisimmät kirjat." En usko/ei vaikuta siltä.

"Minäkin voin tuoda "kokonaan uuden" silminnäkijähavainnon tähän ketjuun liittyen Lake Berryessan murhaan". Suotta käytät lainausmerkkejä. Voit hakea ketjusta (ei pitäisi olla kovin vaikeaa), niin Lake Berryessaan liittyvää lainaamaani hyvin mahdollista silminnäkijähavaintoa Zodiacista ei ole ketjussa aiemmin esitetty. Sama pätee Rayfieldin havaintoon, jonka yllä esität. Rayfieldin havaintoon liittyen David Rayfield kertoo (Unmasked/Graysmith): "I saw 'Zodiac' at a distance of about one hundred yards, so I wouldn’t be able to comment on his face. He was walking along the hillside about halfway between the road and the lake. But I remember him as being a stockier person. He wasn’t nimble when he was walking. And when he turned to walk away he wasn’t like a smooth, athletic person. To me he seemed a little overweight and on the clumsier side."

Minulla ei ainakaan ole mitään fiksaatiota sinuun eikä paha mielikään (onko sinulla sitten paha mieli?/toivottavasti ei minun takiani).Lähinnä huvittaa seurata kommellusta.

Olen eri mieltä postaustemme pääaiheista. Olen eri mieltä myös siitä, että niissä ikinä aiheena olisi "sinä", koska minä en ainakaan tiedä sinusta mitään enkä edes halua tietää. Olen kyseenalaistanut samoista asioista jankuttamisen tarpeellisuuden.
Hapetan kyttätyyliin
Ross Sullivan
Vic Mackey
Viestit: 1987
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 3:14 am
Paikkakunta: Kirkkonummen räkälät

Re: Zodiac killer

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Wanha isä kirjoitti: Su Heinä 30, 2023 5:16 pm Oletteko nähneet tätä: Very Scary people, https://www.imdb.com/title/tt10167160/ tai tietääkö joku mistä tuon sarjan saisi katsottavaksi?

Olen taipuvainen ajattemaan, että Zodiac oli eräänlainen jännitysmurhaaja. Sarjakuvafani, leffahullu ja muutenkin nippelitiedon harrastaja salakirjoituksineen. Siinä mielessä hän on luultavasti ollut rehellinen kirjoittaessaan että tappaminen on hauskaa ("it is so much fun"). Outoa on, miksi 340 cypherin ratkaisu kesti 50 vuotta. Mikä siinä oli, jos mikään, niin nerokasta ettei sitä saatu aiemmin ratkaistua? Oliko Zodiac lajin mestari vai mitä tapahtui...Kirjeiden kirjoitusvirheet ovat hänellä tahallisia, syytä en osaa arvailla. Tuli mieleen sekin, olisiko kirjoittanut "heikommalla" kädellä sotkeakseen tutkijoita.
"Outoa on, miksi 340 cypherin ratkaisu kesti 50 vuotta. Mikä siinä oli, jos mikään, niin nerokasta ettei sitä saatu aiemmin ratkaistua? Oliko Zodiac lajin mestari vai mitä tapahtui.."

On outoa, että siinä kesti niin kauan. FBI:n lisäksi ollut ratkomassa esim. matemaatikkoja ympäri maailman. Minä en ainakaan usko, että niistä tuli niin vaikeasti murrettavia esim. "vähän silleen vahingossa". Minä en henkilökohtaisesti usko, että Zodiacin salakirjoitustaitoa hankittaisiin salakirjoitusta pelkästään omaehtoisesti harrastuksena opiskellen, vaikka olisikin erityislahjakkuutta.
Hapetan kyttätyyliin
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4210
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Zodiac killer

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Wanha isä kirjoitti: Su Heinä 30, 2023 5:16 pm Oletteko nähneet tätä: Very Scary people, https://www.imdb.com/title/tt10167160/ tai tietääkö joku mistä tuon sarjan saisi katsottavaksi?
Täältä:

https://www.amazon.com/Very-Scary-Peopl ... B0B6G45HF4

Ross Sullivanille neuvoksi, että voit halutessasi estää kirjoitusteni näkyvyyden sinulle tai olla niistä välittämättä.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Ross Sullivan
Vic Mackey
Viestit: 1987
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 3:14 am
Paikkakunta: Kirkkonummen räkälät

Re: Zodiac killer

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Pleksille neuvoksi, että voit halutessasi estää kirjoitusteni näkyvyyden sinulle tai olla niistä välittämättä. En muutenkaan ymmärrä fiksaatiotasi minuun. Minähän olen ollut kutsumassa sinua Kirkkonummi-tapaamiseen, mutta asia on kaatumassa kolmen muun nikin vastustukseen. Se, että käsittääkseni 1960-luvun poliisitutkinta ei ole täysin aukotonta tai Espoon käräjäoikeus erehtymätön, ei voi olla mikään syy kitistä minulle milloin mistäkin. Rissanen-jankutukseenkin olen suhtautunut huumorilla toisin kuin eräät.

Tässä lyhyesti ja ytimekkäästi Zodiacin salakirjoituksiin liittyen (kuinka matemaatikot mursivat Zodiac Killerin salakirjoituksen.)

https://www.discovermagazine.com/the-sc ... ers-cipher
Viimeksi muokannut Ross Sullivan, Ma Heinä 31, 2023 4:54 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Hapetan kyttätyyliin
Wanha isä
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 114
Liittynyt: Su Tammi 10, 2021 12:28 pm

Re: Zodiac killer

Viesti Kirjoittaja Wanha isä »

^Kansantajuinen juttu tosiaan. Herättää uteliaisuuden.
siis noilla ratkaisun keksineillä kavereilla kesti hyvän aikaa ja satoja tuhansia eri vaihtoehtoja kunnes oikea ratkaisu löytyi, tietokoneavusteisesti.
Ja Zodiac viritteli kryprogramminsa ruutupaperilla ja kynällä. Melkoinen suoritus, molemmilta "joukkueilta"!
Vähän tässä herää ajatus, että niinköhän artikkelissa mainitut lyhyemmät kryptogrammitkin sisältävät oikeat viestit eikä vain sekalaisia, mitään tarkoittamattomia symboleita.
Ross Sullivan
Vic Mackey
Viestit: 1987
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 3:14 am
Paikkakunta: Kirkkonummen räkälät

Re: Zodiac killer

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Wanha isä kirjoitti: Ma Heinä 31, 2023 4:39 pm ^Kansantajuinen juttu tosiaan. Herättää uteliaisuuden.
siis noilla ratkaisun keksineillä kavereilla kesti hyvän aikaa ja satoja tuhansia eri vaihtoehtoja kunnes oikea ratkaisu löytyi, tietokoneavusteisesti.
Ja Zodiac viritteli kryprogramminsa ruutupaperilla ja kynällä. Melkoinen suoritus, molemmilta "joukkueilta"!
Vähän tässä herää ajatus, että niinköhän artikkelissa mainitut lyhyemmät kryptogrammitkin sisältävät oikeat viestit eikä vain sekalaisia, mitään tarkoittamattomia symboleita.
Melkoinen suoritus varsinkin Zodiacilta. Vaikea uskoa, että joku olisi niin erityislahjakas ja sinnikäs, että hankkisi Zodiacin salakirjoitustason ilman ammatillista yhteyttä salakirjoitukseen ja/tai koulutusta salakirjoitukseen liittyen. Armeijataustan lisäksi voi olla kyse esim. akateemisesta taustasta, jossa oppinut/opiskellut salakirjoitusta.

Jos aihealue kiinnostaa, niin sitten varmaan kannattaa lukea vielä tämä:

https://www.nytimes.com/2021/06/22/worl ... ipher.html
Hapetan kyttätyyliin
Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1076
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Zodiac killer

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Ross Sullivan kirjoitti: Ma Heinä 31, 2023 4:25 pm Pleksille neuvoksi, että voit halutessasi estää kirjoitusteni näkyvyyden sinulle tai olla niistä välittämättä. En muutenkaan ymmärrä fiksaatiotasi minuun. Minähän olen ollut kutsumassa sinua Kirkkonummi-tapaamiseen, mutta asia on kaatumassa kolmen muun nikin vastustukseen. Se, että käsittääkseni 1960-luvun poliisitutkinta ei ole täysin aukotonta tai Espoon käräjäoikeus erehtymätön, ei voi olla mikään syy kitistä minulle milloin mistäkin. Rissanen-jankutukseenkin olen suhtautunut huumorilla toisin kuin eräät.

Tässä lyhyesti ja ytimekkäästi Zodiacin salakirjoituksiin liittyen (kuinka matemaatikot mursivat Zodiac Killerin salakirjoituksen.)

https://www.discovermagazine.com/the-sc ... ers-cipher
1000 tuntia nähty vaivaa ei-minkään-eteen. No ei siinä, oon mäkin kirjoittanut 700 viestiä tälle foorumille...

Yhdyn aiempaan, että ei tuo varmaan sinänsä edes pelännyt kiinnijäämistä. Pyysi apuakin muutamaan kertaan. Varmaan se Stine case oli kuitenkin joku wake-up call, kun niin lähellä oli jäädä kiinni.

Mä kannatan Plexin tulemista. Olen vaihtanut strategiaa. Olisi jännää nähdä, millainen tolvana nikin takaa löytyy.
Ari-Pekka Israfel Shamballah Kurttusen jengi:

Quorthon, Tampereen Tyttö, Awa, LexVeritas, HSJ-Kuljetus, Ultra-Violence, Kunto Kalpa, Konsta...

MEILLE EI VITTUILLA!!!!!!!
Wanha isä
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 114
Liittynyt: Su Tammi 10, 2021 12:28 pm

Re: Zodiac killer

Viesti Kirjoittaja Wanha isä »

Ei taida kellään tunnetuista epäillyistä olla sellaista taustaa, joka selittäisi salakirjoitusosaamista.
Tottahan se on että 13 symbolista ei ehkä saa sen perustellumpaa salaisuutta auki, sillä merkkejä on yksinkertaisesti liian vähän.
Lisäksi tuo ratkaisu pitäisi sisällään kirjoitusvirheenkin Zodiacin puolelta. Alkoiko murhaajalla jo mennä omatkin puurot ja symbolit sekaisin, ehkäpä.
Jos ratkaisu olisi Kaye, kaipa FBI/SFPD olisi tarttunut aiheeseen. Onhan tämä kuin Ulvilan murha, aivan sama kuka se murhaaja on mutta kiinni olisi saanut jäädä.
Sitäkin mietin, jos kerran K. Johns oli Zodiacin kyydissä kaapattuna hyvinkin tunnin, sitä luulisi, että epäiltyjen valokuvia olisi hänelle näytetty. Vai oliko niitä siinä vaiheessa? Jos tunnin istuu jonkun kanssa autossa niin naama jää sen verran mieleen, että sen nyt ainakin pari viikkoa muistaa.
Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1076
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Zodiac killer

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Wanha isä kirjoitti: Ti Elo 01, 2023 2:58 pm Ei taida kellään tunnetuista epäillyistä olla sellaista taustaa, joka selittäisi salakirjoitusosaamista.
Tottahan se on että 13 symbolista ei ehkä saa sen perustellumpaa salaisuutta auki, sillä merkkejä on yksinkertaisesti liian vähän.
Lisäksi tuo ratkaisu pitäisi sisällään kirjoitusvirheenkin Zodiacin puolelta. Alkoiko murhaajalla jo mennä omatkin puurot ja symbolit sekaisin, ehkäpä.
Jos ratkaisu olisi Kaye, kaipa FBI/SFPD olisi tarttunut aiheeseen. Onhan tämä kuin Ulvilan murha, aivan sama kuka se murhaaja on mutta kiinni olisi saanut jäädä.
Sitäkin mietin, jos kerran K. Johns oli Zodiacin kyydissä kaapattuna hyvinkin tunnin, sitä luulisi, että epäiltyjen valokuvia olisi hänelle näytetty. Vai oliko niitä siinä vaiheessa? Jos tunnin istuu jonkun kanssa autossa niin naama jää sen verran mieleen, että sen nyt ainakin pari viikkoa muistaa.
Johnshan sanoi, että Larry Kanelta näytti. Ja yhdisti koko homman nähtyään kyttiksen seinällä Stine-piirroksen.

Toi Larry Kane on siitä jännä, että aina jotenkin muka yhdistetään Z-tapauksiin, vaikka oikeesti ei musta ole edes hyvä epäilty. Mutta aina jotain tulee ilmi joltain. Olisiko siinä sittenkin jotain?
Ari-Pekka Israfel Shamballah Kurttusen jengi:

Quorthon, Tampereen Tyttö, Awa, LexVeritas, HSJ-Kuljetus, Ultra-Violence, Kunto Kalpa, Konsta...

MEILLE EI VITTUILLA!!!!!!!
Korpisoturi
Jane Marple
Viestit: 1071
Liittynyt: La Joulu 31, 2016 9:29 pm

Re: Zodiac killer

Viesti Kirjoittaja Korpisoturi »

Quorthon kirjoitti: Ti Elo 01, 2023 2:44 pm
Ross Sullivan kirjoitti: Ma Heinä 31, 2023 4:25 pm Pleksille neuvoksi, että voit halutessasi estää kirjoitusteni näkyvyyden sinulle tai olla niistä välittämättä. En muutenkaan ymmärrä fiksaatiotasi minuun. Minähän olen ollut kutsumassa sinua Kirkkonummi-tapaamiseen, mutta asia on kaatumassa kolmen muun nikin vastustukseen. Se, että käsittääkseni 1960-luvun poliisitutkinta ei ole täysin aukotonta tai Espoon käräjäoikeus erehtymätön, ei voi olla mikään syy kitistä minulle milloin mistäkin. Rissanen-jankutukseenkin olen suhtautunut huumorilla toisin kuin eräät.

Tässä lyhyesti ja ytimekkäästi Zodiacin salakirjoituksiin liittyen (kuinka matemaatikot mursivat Zodiac Killerin salakirjoituksen.)

https://www.discovermagazine.com/the-sc ... ers-cipher
1000 tuntia nähty vaivaa ei-minkään-eteen. No ei siinä, oon mäkin kirjoittanut 700 viestiä tälle foorumille...

Yhdyn aiempaan, että ei tuo varmaan sinänsä edes pelännyt kiinnijäämistä. Pyysi apuakin muutamaan kertaan. Varmaan se Stine case oli kuitenkin joku wake-up call, kun niin lähellä oli jäädä kiinni.

Mä kannatan Plexin tulemista. Olen vaihtanut strategiaa. Olisi jännää nähdä, millainen tolvana nikin takaa löytyy.
Tuskin olisi Zodiac arvannut aikoinaan kuinka paljon hänen takiaan ihmiset ympäri maailmaa tulevat käyttämään aikaansa Zodiacin rikosten takia. Joku 1000 tuntia taitaa olla kevyt alkuverryttely asiaan vihkiytyneille tai varsinkin salakirjoitukseen vihkiytyneille. Komppaan Rossia ja Quarthonia, että Zodiac vaikuttaa ottaneen ihan tietoisesti paljon riskiä. Uskon kuitenkin myös, että Stinen case on ollut yhtenä syynä tekojen loppumiselle.

Komppaan Rossia armeijataustan osalta. En usko Zodiacin vaikuttaneen akateemisessa maailmassa. Rossi on saanut pääni kääntymään, että Zodiacilla tosiaan on tarvinut olla syvällinen tausta salakirjoitukseen. Taitaa tosiaan olla niin, että taitoa ei ihan muutamassa kuukaudessa hankita perusjantterina armeijassakaan. Rossi itse vaikuttaa salakirjoitusaiheesta tietävän paljon ja kertokoon itse lisää täällä julkisella puolella ajatuksistaan jos niin parhaaksi katsoo.

Mulla ei ole omaa tekijäehdokasta. Ei uusista eikä vanhoista. Uskon Zodiacin olevan henkilö, joka ei ole näiden tunnetuimpien tekijäehdokkaiden joukossa. Minunkin mielestäni G on hyvä ehdokas "vanhoista", mutta vähän kuten Kirkkonummen kolmoissurmassa on MR:n osalta, niin sopiiko tekijäprofiiliin? Skidisti hintahtava sarjakuvanörtti.

Minä en halua plexiä nähdä. Uskon Rossin luomaan profiiliin kellarissa asuvasta koulukiusatusta incelistä olevan tarkka kuvaus kyseisestä hyypiöstä.
LexVeritakseen liittyen todettua: "Ääni sille Rissaselle mitä se yks mielisairaalasta karannut Minfolainen kailottaa. Ääni siksi, jotta se vatipää ilmestyy tännekkin"
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4210
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Zodiac killer

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Quorthon kirjoitti: Ti Elo 01, 2023 4:34 pm
Wanha isä kirjoitti: Ti Elo 01, 2023 2:58 pm Ei taida kellään tunnetuista epäillyistä olla sellaista taustaa, joka selittäisi salakirjoitusosaamista.
Tottahan se on että 13 symbolista ei ehkä saa sen perustellumpaa salaisuutta auki, sillä merkkejä on yksinkertaisesti liian vähän.
Lisäksi tuo ratkaisu pitäisi sisällään kirjoitusvirheenkin Zodiacin puolelta. Alkoiko murhaajalla jo mennä omatkin puurot ja symbolit sekaisin, ehkäpä.
Jos ratkaisu olisi Kaye, kaipa FBI/SFPD olisi tarttunut aiheeseen. Onhan tämä kuin Ulvilan murha, aivan sama kuka se murhaaja on mutta kiinni olisi saanut jäädä.
Sitäkin mietin, jos kerran K. Johns oli Zodiacin kyydissä kaapattuna hyvinkin tunnin, sitä luulisi, että epäiltyjen valokuvia olisi hänelle näytetty. Vai oliko niitä siinä vaiheessa? Jos tunnin istuu jonkun kanssa autossa niin naama jää sen verran mieleen, että sen nyt ainakin pari viikkoa muistaa.
Johnshan sanoi, että Larry Kanelta näytti. Ja yhdisti koko homman nähtyään kyttiksen seinällä Stine-piirroksen.

Toi Larry Kane on siitä jännä, että aina jotenkin muka yhdistetään Z-tapauksiin, vaikka oikeesti ei musta ole edes hyvä epäilty. Mutta aina jotain tulee ilmi joltain. Olisiko siinä sittenkin jotain?
Vaikka nikki Quorthonin mielestä Lawrence Klein alias Larry Kane ei oikeesti edes ole hyvä epäilty, niin Kane ja hänen aina jotenkin muka yhdistämisensä Z-tapauksiin olisi ehkä jännä muutenkin...

Hieman täsmennystä ...

On toki niin, että Kathleen Johns tunnisti väittämänsä sieppaajan hänelle esitetyn 18 valokuvan joukosta Kaneksi, mutta se tapahtui vasta 24.1.1992.

Johns siis väitti ensin sieppaajansa muistuttaneen Zodiacia (Paul Stinen murhan jälkeen julkaistua hahmoa etsintäkuulutuksessa) ja vasta yli kahdenkymmenen vuoden kuluttua Kanea.

Tulee huomioida myös, että Zodiac otti kyseenalaisen kunnian Johnsin väittämästä maaliskuisesta sieppauksesta vasta kirjeessään San Francisco Croniclelle heinäkuussa 1970. Sitä ennen oli jo uutisoitu tapauksesta.

Hajahuomioita Kaneen liittyen:

- Kane omisti väitetyn sieppauksen aikaan kullanruskean AMC Ambassodorin vm. 1969, joka sopi hyvin Johnsin kuvaukseen sieppaajan autosta.

Kuva

- Darlene Ferrinin siskot (Linda Bowman ja Pam Huckaby) tunnistivat Kanen mieheksi, joka oli seurannut Darlenea kuukausien ajan, ja jota Darlene heidän kertomansa mukaan pelkäsi, koska oli nähnyt ko. miehen tappavan jonkun.

- Kanen käsiala sopi jokseenkin hyvin Zodiaciksi.

Salakirjoitusosaamisesta sen verran, että esimerkiksi Paul Doerrin tiedetään harrastaneen kryptografiaa.

Suhtaudun hieman epäilevästi Zodiacin "mestarillisuuteen" siksi, että Donald Harden yhdessä vaimonsa Bettyen kanssa selvitti aiemman 408- kryptogrammin (joka ilmeisestikin sisälsi myös virheitä) käytännössä yhdellä istumalla (aikaa ratkaisemiseen kului n. 20 tuntia). Se, että osaa luoda miltei ratkaisemattomissa olevan salakirjoituksen, ei mielestäni välttämättä tarkoita sitä, että ko. henkilö osaisi esim. avata muilla koodeilla tehtyjä (siis muiden tekemiä) kryptogrammeja. Mutta totta lienee Zodiacin "sisuuntuminen" Hardeneiden nopeasti onnistuneen selvityksen johdosta.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Vastaa Viestiin