Tulilahti 1959 (ketju 1)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
papillon
Perry Mason

Re: Tulilahti

Viesti Kirjoittaja papillon »

Sariola kirjoitti:Minä olen nähnyt tuosta vuolujäljestä ja puukosta erilaisen kuvan. Mielestäni se osoitti, että vuoleminen oli tehty juuri tuolla puukolla.

Kummasta vuolujäljestä? Noissa kuvissa on kaksi vuolujälkeä.
Millä tuolla puukolla?
Missä se kuva on?

:lol:
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kas vain, Sariolakaan ei ole erehtymätön, eli meni samaan lankaan johon itse lankesin.

Minua tuo päälimmäinen paperi hämäsi ensin niin, että luulin sitä puukoksi, mutta paperiahan se onkin.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Minä olen todella nähnyt tuosta vuolujäljestä eri kuvan. Siitä kyllä sai sen vahvan vaikutelman, että vuoleminen oli tehty juuri tuolla puukolla, eli Runar Holmströmin hallusta tavatulla Mora puukolla. Papillonhan se varmaan etsii mielellään sen kuvan esille! Omasta mielestäni en suinkaan ole erehtynyt.

8) Hessu on voinut kylläkin erehtyä jo monta kertaa ja on jumittunut Mora puukon laadullisiin ominaisuuksiin, ja papillon on körötellyt raiteita pitkin aina järveen saakka, kun ei osaa temppua, jolla raiteilla samaan suuntaan junnaava juna pysäytettäisiin. Menee sinne mihin raiteet vievät. Junan ohjaaminen onkin vaikeaa - raiteet ohjaavat. 8) :D
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

Sariola kirjoitti:Minä olen todella nähnyt tuosta vuolujäljestä eri kuvan. Siitä kyllä sai sen vahvan vaikutelman, että vuoleminen oli tehty juuri tuolla puukolla, eli Runar Holmströmin hallusta tavatulla Mora puukolla. Papillonhan se varmaan etsii mielellään sen kuvan esille! Omasta mielestäni en suinkaan ole erehtynyt.

8) Hessu on voinut kylläkin erehtyä jo monta kertaa ja on jumittunut Mora puukon laadullisiin ominaisuuksiin, ja papillon on körötellyt raiteita pitkin aina järveen saakka, kun ei osaa temppua, jolla raiteilla samaan suuntaan junnaava juna pysäytettäisiin. Menee sinne mihin raiteet vievät. Junan ohjaaminen onkin vaikeaa - raiteet ohjaavat. 8) :D
Taas kerran Sariolalta viesti vailla mitään mieltä.

Nyt pitäisi etsiä jokin kuva josta on olemassa vain Sariolan sana, joka ei totta vie viime vuosien valossa ole minkään arvoinen.

Sariola esittäköön kuvan , joka on ehkä olemassakin.
Toistaiseksi se on vain huuruinen Sariolan mielikuva.

Tuon yllä olevan kuvan perusteella jäljissä on melko tavalla samankaltaisuuksia.

Loppuosa Sariolan tekstistä onkin pelkkää provoa,johon toivoisi ylläpidon tuoreeltaan puuttuvan ettei vaan joku siihen sorru turhaan vastailemaan ja saa aiheetta bannia. :lol:
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Joka puukkoon tarttuu se puukkoon hukkuu, mutta Mora merkkisellä puukolla ei juurikaan aikoinaan ole mitään vuoltu!

Nuo kuvat on tehty juuri niin "mukavasti" , kuin sen aikaisilla kuvankäsittelylaitteilla vain on pystynyt, mutta tuo kokoero on silmiinpistävä.

Olisiko puu halkaistu ja sitten pantu peilikuvasta päkä verrattavaksi?

Toisekseen, raiteita pitkin on keskimääräisesti helpompi kulkea ja löytää perille, kuin se, että tallustelee väärää polkua ja eksyy kokonaan metsään!
strangelove
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Yksi asia mihin eräs tutkija kiinnitti huomiota, oli jälkivertailun lausunnon epätäsmällisyys. Yleensähän lausunnossa voidaan yksiselitteisesti todeta onko vuoleminen tehty samalla puukolla vai ei, mutta Tulilahden tapauksessa näin ei käynyt. Tuloksesta kerrottiin vain, että se täsmäsi melko hyvin 8 mm:n matkalla. Ei kuitenkaan koko matkalta eikä täydellisesti, joka on varsin outoa. Tästä tulee mieleen se, mitä tuo tutkijakin epäili, eli Holmström haluttiin syylliseksi hinnalla millä hyvänsä.
Ravadas
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Ravadas »

Minun käsittääkseni tuo viestiketjun edellisellä sivulla ollut kuva vuolujäljestä on ainoa, joka on asiasta julkisuuteen tuotu. Onhan tuosta Holmströmin puukostakin toki kuva olemassa, mutta ilman mitään näre-vertailuja. Ja vaikka katkaistu taimi ja puukko olisi samaan kuvaan laitettu vastakkain, epäilen vahvasti olisiko siitä kukaan saanut yhtään sen enempää selvää kuin tuostakaan kuvasta. Eli ei paljon mitään.
Jos tuo kuva oli poliisin ja syyttäjän valttikortti Runarin syyllisyydestä, niin huh huh… Kyllä aika heppoisin ”näytöin” oltiin viemässä miestä elinkautiseen murhasta.
Scythe

Viesti Kirjoittaja Scythe »

Anyone kirjoitti:Scythe sanoo näkevänsä kuvassa puron oikealla puolen mutta minä en nää puroa, eikä siinä puroa ollutkaan.
Kuva

Tulilahti ja puro kuvattuna leiripaikan suuntaan. Hautapaikka on kuvan vasemmassa laidassa puiden kohdalla. Kuva on otettu joskus 1980-luvun alussa ja edellisen sivun kuvassa puro on tosiaan havaittavissa.
rosamarine
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja rosamarine »

Tulilahden murhavihjeet tuskin johtavat aktiiviseen tutkintaan
Keskiviikko 14.10.2009 klo 16.18

Keskusrikospoliisi on saanut toistakymmentä uutta vihjettä Tulilahden murhista, joista kesällä tuli kuluneeksi 50 vuotta.
tausta
Tiedotusvälineet kertoivat aiheesta näyttävästi kesällä, minkä jälkeen poliisille alkoi jälleen virrata vihjeitä.

Heinäveden Tulilahdella surmattiin 50 vuotta sitten kaksi nuorta jyväskyläläistä naista, jotka olivat telttaretkellä. Uhrit löydettiin myöhemmin suohaudasta. Tapaus on noussut kuuluisien selvittämättä jääneiden rikosjuttujen joukkoon. Teosta epäilty mies teki itsemurhan oikeusprosessin aikana.

- Muutama vihje on yhä tarkastamatta. Toistaiseksi mitään suurempaa ei ole käynnistymässä. Vihjeitä selvitellään muiden töiden ohessa, kertoo rikosylikomisario Martti Kemppainen keskusrikospoliisin Mikkelin yksiköstä.

Edellisen kerran vihjeitä alkoi tipahdella vuonna 2000, kun yksi tiedotusväline kirjoitti aiheesta näyttävästi. Krp saanee tarkistettua uudet vihjeet marraskuun loppuun mennessä.

STT
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009101 ... 9_uu.shtml
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
Anyone
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Anyone »

Scythe kirjoitti:
Anyone kirjoitti:Scythe sanoo näkevänsä kuvassa puron oikealla puolen mutta minä en nää puroa, eikä siinä puroa ollutkaan.
Kuva

Tulilahti ja puro kuvattuna leiripaikan suuntaan. Hautapaikka on kuvan vasemmassa laidassa puiden kohdalla. Kuva on otettu joskus 1980-luvun alussa ja edellisen sivun kuvassa puro on tosiaan havaittavissa.
Kiitos valokuvasta Scythe. Valokuvista onkin suuri pula. Ikävä kyllä tuo valokuva ei auta minua tunnistamaan yhtään mitään. Täysin tuntematon näkymä. Voisitko kertoa että minkä puiden kohdalla se hautapaikka oli, ihanko tuossa kuvan reunassa vaiko hieman edemmällä, tuossa jossa näkee jonkin valkoisen läiskän.

Muistan veneestä katsoen (15 vuotta sitten) että koko se leirialueen puoli oli sakeaa metsää ja lahden perukkakin. Toisella puolen rantaa oli myös melkein vain metsää, vain pari kesämökkiä puitten varjossa. Suurin piirtein siinä kohdassa jossa hautapaikan pitäisi olla oli kaapelitaulu aivan vedenrajassa. Semmoinen kahdella jalalla seisova mustavakoinen taulu jossa luki suurilla kirjaimilla KAAPELI.
Valdovas
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Anyone kirjoitti: Sivulla 25 Valdovas kirjoittaa: "Tuolla ylempänähän on erilaisia ajo-ohjeita jo annettukin, mutta tässä vielä eräältä toiselta palstalta napattu ohje. En tosin ota mitään vastuuta sen oikeellisuudesta, mutta sehän sopii teemaan hyvin, Savossa kun murhapaikka nyt sattuu sijaitsemaan...

Olimme tänä kesänä (2006) etsimässä surmapaikkaa ja löysimmekin sen. Heinäveden matkailuinfossa ei osattu auttaa, mutta paikallinen ikäihminen muisti tapauksen hyvin ja osasi neuvoa paikan tarkasti. Paikalla ei enää ole vuosiin ollut leirintäaluetta, eikä sinne mene enää ajokelpoista tietäkään. Paikka on muutenkin kasvanut umpeen ja toisaalta myös vanhoja puita on kaadettu.

Tässä ohje: Aja heinäveden kirkonkylästä Varkauteen päin ja käänny oikealle Pääskyvuoren laskettelukeskukseen. Huoltorakennuksen takaa lähtee polku ylös mäkeen. Lähde kulkemaan latupohjaa vasemmalle ja kulje laavun ohi. Vasemmalla siintelee Kermajärvi. Kulje seuraavaan latu-/moottorikelkkareittien risteykseen ja käänny rinnettä pitkin alas rantaan ja olet surmapaikalla.

Siinä on nykyisin viitat hiihtäjiä ja moottorikelkkailijoita varten ja kyltissä lukee Tulilahti. Paikka
täsmää täysin Aake Jermon kirjassa (Murha ei vanhene koskaan) olevan piirroksen kanssa. Matkaa on
ehkä n. 1 km. Suorempiakin reittejä voi olla, mutta tätä pitkin osaa paikkaa tuntematon varmemmin perille."
Alkaa ehkä olla jo liikaakiin ohjeita, joista taitaa olla jo enemmän haittaa kuin hyötyä. Lainatessani tuon ylläolevan ajo-ohjeen jostain aiemmasta postauksesta en itse ollut vielä paikalla käynyt enkä sen takia voinut mennä takuuseen sen oikeellisuudesta. Aikanaan menin sinne sitten sitä "haukkuvan koiran talon" luota lähtevää uraa pitkin enkä tuon huoltorakennuksen luota, mistä ilmeisesti siitäkin joku polku uralle olisi kulkenut. Kyseinen reitti on varmaan se helpoin, varsinkaan jos metsässä suunnistus ei ole vahvimpia leipälajeja.

Hiukan pidempi mutta myös helppokulkuinen ja ihmisten pihat sopivasti välttävä reitti on kävellä Tuliniementien alkupään kohdalla risteävää kuntopolkua pitkin kunnes se kohtaa ensinmainitun uran vähän ennen kuin se sukeltaa Tulilahden rantaan. Polkujen risteyksessä oli muistaakseni vielä joitain varoitustauluja, joten se on sikälikin helppo löytää.

Niin, ja jos vetinen maasto ja kesäiset itikat eivät pelota, niin suoraan hautapaikallehan päätyy, jos lähtee Tuliniementieltä aidatun pumppupömpelin kohdalta puron varteen tai ehkä paremminkin sen alle kaivetun vesijohdon uraa pitkin, mutta tosiaan varsinkin kosteaan vuodenaikaan se ei ehkä ole miellyttävimpiä käveltäviä. Itse asiassa tuntuu, että tuossa vanhassa kuvassa vielä hyvinkin selvästi erottuva puro on jäänyt ko. linjan alle ja sen vuoksi linja on kosteaa hetteikköä.
Scythe

Viesti Kirjoittaja Scythe »

Anyone kirjoitti:Kiitos valokuvasta Scythe. Valokuvista onkin suuri pula. Ikävä kyllä tuo valokuva ei auta minua tunnistamaan yhtään mitään. Täysin tuntematon näkymä. Voisitko kertoa että minkä puiden kohdalla se hautapaikka oli, ihanko tuossa kuvan reunassa vaiko hieman edemmällä, tuossa jossa näkee jonkin valkoisen läiskän.
Hautapaikka on kuvan vasemmassa laidassa suurinpiirtein valkoisen koivun rungon ja sen vierellä olevan männyn paikkeilla. Kuva on otettu Tulilahden pohjukasta järvelle päin. Vasemmalla näkyy Multaniemen metsäinen rinne ja leirialueen ranta. Puron oikealta puolelta alkaa Tuliniemi.
Sijaltainen
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Sijaltainen »

Kuvaaja lienee ollut suunnnilleen tuossa:

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/link ... 08&lang=FI

Onko se Kurjen talo ollut jossain lähellä?
Jos Sijaltainen nousisi, taivaaseen ota luoksesi.
Anyone
Lauri Hanhivaara

Valdovas kirjoitti:
Anyone kirjoitti:

Tässä ohje: Aja heinäveden kirkonkylästä Varkauteen päin ja käänny oikealle Pääskyvuoren laskettelukeskukseen. Huoltorakennuksen takaa lähtee polku ylös mäkeen. Lähde kulkemaan latupohjaa vasemmalle ja kulje laavun ohi. Vasemmalla siintelee Kermajärvi. Kulje seuraavaan latu-/moottorikelkkareittien risteykseen ja käänny rinnettä pitkin alas rantaan ja olet surmapaikalla.

Siinä on nykyisin viitat hiihtäjiä ja moottorikelkkailijoita varten ja kyltissä lukee Tulilahti. Paikka
täsmää täysin Aake Jermon kirjassa (Murha ei vanhene koskaan) olevan piirroksen kanssa. Matkaa on
ehkä n. 1 km. Suorempiakin reittejä voi olla, mutta tätä pitkin osaa paikkaa tuntematon varmemmin perille."
Alkaa ehkä olla jo liikaakiin ohjeita, joista taitaa olla jo enemmän haittaa kuin hyötyä. Lainatessani tuon ylläolevan ajo-ohjeen jostain aiemmasta postauksesta en itse ollut vielä paikalla käynyt enkä sen takia voinut mennä takuuseen sen oikeellisuudesta. Aikanaan menin sinne sitten sitä "haukkuvan koiran talon" luota lähtevää uraa pitkin enkä tuon huoltorakennuksen luota, mistä ilmeisesti siitäkin joku polku uralle olisi kulkenut. Kyseinen reitti on varmaan se helpoin, varsinkaan jos metsässä suunnistus ei ole vahvimpia leipälajeja.

Hiukan pidempi mutta myös helppokulkuinen ja ihmisten pihat sopivasti välttävä reitti on kävellä Tuliniementien alkupään kohdalla risteävää kuntopolkua pitkin kunnes se kohtaa ensinmainitun uran vähän ennen kuin se sukeltaa Tulilahden rantaan. Polkujen risteyksessä oli muistaakseni vielä joitain varoitustauluja, joten se on sikälikin helppo löytää.

Niin, ja jos vetinen maasto ja kesäiset itikat eivät pelota, niin suoraan hautapaikallehan päätyy, jos lähtee Tuliniementieltä aidatun pumppupömpelin kohdalta puron varteen tai ehkä paremminkin sen alle kaivetun vesijohdon uraa pitkin, mutta tosiaan varsinkin kosteaan vuodenaikaan se ei ehkä ole miellyttävimpiä käveltäviä. Itse asiassa tuntuu, että tuossa vanhassa kuvassa vielä hyvinkin selvästi erottuva puro on jäänyt ko. linjan alle ja sen vuoksi linja on kosteaa hetteikköä.
Kiitos vastauksestasi Valdovas. Olen lukenut vanhoja viestejä tässä ketjussa ja sieltä löysin sinun maninintasi Tuliniementiestä. Olit ainoa joka on maninnut Tuliniementien. Muuten tuo sinun alkuperäinen kertomus oli erittäin hyvä ja paikkansa pitävä mutta en ole samaa mieltä Jermon karttapiirroksen suhteen. Osittain karttapiirros kuvaa Tuliniemen rantaa hyvin mutta hautapaikka on väärässä kohtaa.

En ole koskaan käynyt puron toisella puolen joten en ole koskaan nähnyt miltä näyttää vastaranta puron takaa, nyt näin sen Scythen eilen ketjuun laittamassa valokuvassa. Minä vertasin Scythen laittamaa kuvaan Jermon karttapiirrokkseeen ja Kansalaisen karttapaikka karttaan ja tulin siihen tulokseen että Scythen laittamassa valokuvassa näkyy venevalkaman kohta ja sitä seuraava niemenkärki. Niemenkärki ei ole kuitenkaan Multanimenkärki vaan siinä pitkin rantaa oli useampia pieniä niemenkärkiä ja lahdenpoukamia. Matka purolta Multaniemen kupeeseen ja teltan paikalle on puoli kilometriä.
Anyone
Lauri Hanhivaara

Scythe kirjoitti:
Anyone kirjoitti:Kiitos valokuvasta Scythe. Valokuvista onkin suuri pula. Ikävä kyllä tuo valokuva ei auta minua tunnistamaan yhtään mitään. Täysin tuntematon näkymä. Voisitko kertoa että minkä puiden kohdalla se hautapaikka oli, ihanko tuossa kuvan reunassa vaiko hieman edemmällä, tuossa jossa näkee jonkin valkoisen läiskän.
Hautapaikka on kuvan vasemmassa laidassa suurinpiirtein valkoisen koivun rungon ja sen vierellä olevan männyn paikkeilla. Kuva on otettu Tulilahden pohjukasta järvelle päin. Vasemmalla näkyy Multaniemen metsäinen rinne ja leirialueen ranta. Puron oikealta puolelta alkaa Tuliniemi.
En ymmärrä kuinka olet saanut Multaniemen tuohon kohtaan. Multanimeen on vielä matkaa tuosta. Kun vääntelen ja kääntelen päätäni ja vertaan eilen laittamaasi valokuvaa Jermon karttapiirrokseen ja Kansalaisen Karttapaikka karttaan niin minä nään vasemmalla kuvassa sen entisen venevalkaman, sen takana niemen jolla ei ole nimeä, ja sen niemen takaa häämöttää jokin uloke jota en ole mistään muustakaan kuvasta tunnistanut että mikä se on. Olisiko se laituri ehkä.
Jermon karttapiirooksessa hautapaikka on siis väärässä paikassa. Se on vasta tuon niemen takana jota nimität Multaniemeksi.

Jos vertaa seuraaviin kuviin hautapaikalta:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kuvissa näkee hyvin kuinka lähellä hautapaikkaa Saunasaari ja Tuliniemenkärki olivat. Viimeisessä kuvassa näkee myös Multaniemen kärjen. Teltta oli nimenomaan Multaniemen kupeessa. Telttapaikalta purolle linnuntietä on puolikilometriä. Hautapaikka sijaitsi noin 200-250 metriä telttapaikalta.
Lukittu