HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Tara
Horatio Caine

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Tara »

Valhalla kirjoitti:
Ok, eli Jukan ääniä saattaa kuulua vielä kun Anneli on puhelimessa mutta mitään selvää yhtäkkistä hiljentymistä ei tapahdu kohdassa jossa Anneli sen huomaa/ilmoittaa. Kummallista tosiaan miten Anneli siinä kohtaa sen tietää että hiljeni lopullisesti, kuten todettua niin olihan Jukka hiljaa aikaisemminkin.
Kallon murskaaminen ja/sekä nauhoitus - niin kyllähän siinä voi jo aika varma olla, että "nyt hiljeni".
Totta. Olihan se kai jossain vaiheessa sanottava ääneen. Että silloin Jukka varmaan kuoli, antoi ymmärtää (taas kerran), eikä sille voinut mitään. Se hiljeni! Sitten ei enää kuulunut mitään - ja tästä Anneli saattoi olla varma, mitä ilmeisimmin, koska toistaakin asian. häke kysyy 'lähti ulos jo vai'. Anneli vastaa en tiedä siel hiljeni.

Ja kun siinä edellä oli ollut se Annelin äännähdys sekunnin murto-osa ennen kuin palasi ja tarttui luuriin, se joka toi mieleen sen miten voi joutua tekemään hirveä teon, surmaamaan kituvan linnun, niin ymmärtää, ettei Annelilla ollut halua eikä siis kiirettä mennä katsomaan Jukkaa, tarkistamaan työnsä tuloksia.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Tara kirjoitti:Yhtä kummallinen on se 'nyt hiljeni'. Auerin sanoi melkein kiljahtamalla, kesken toisen lauseen sanan, .."huusi apuaNYT HILjeni!!.. en tajua. Mistä se sen tiesi?? (toistin tahallani tämän, olen sen jo sanonut).
Muuta en nyt jaksa kuulemastani...
Tara ja muut nauhan kuulleet. Liittyykö tuo kiljaisu "Nyt hiljeni" ajallisesti tytön kirkaisuun? Ts. onko mahdollista, että Auer huomasi tytön menneen isäänsä katsomaan ja siitä säikähtäneenä/kiinnittääkseen tytön huomion toisaalle huutaa ääneen?
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

^ Samaa ajoin takaa aiemmin tasta samasta kohtaa. Anneli sanoo NYT HILJENI juuri ennenkuin tytto raakaisee. Anneli aloittaa lauseen Hake-ajassa 3:10 ja tytto raakaisyn 3:14. Nyt turumurreksi ja sekuntikello kadessa katsomaan kauanko lausetta sanoo. Tai sitten joku nauhan kuullut voi kertoa.. :-)

3:06 Häke: Joo, missä se sun mies, mimmoses tilas se sun mies siel nyt on?
3:10 Epäilty: Makaa siel lattial ja huus äske apua, nyt hiljeni.
Anneli huomaa kesken lauseen missa tytto on --siksi tuo kovemmalla aanella sanottu NYT HILJENI. Huoneenhan on oltava tyhja kun tytto sinne menee eli hupun on pakko poistua tassa.
3:14 Häke: Sun mies hiljeni vai?
3:14 Lapsi: (itkun alkua + voimakas rääkäisy, lyhyt napsahdus)
3:17 Häke: Haloo.
3:18 Epäilty: Älä itke (lapsi) hei, siel.
Ala vaan sano mitaan.

3:21 Häke: Joo, sinne on apu koko ajan tulossa, onks sun mies nyt iha tiedottomana makaa vai?
Lapsi itkee taustalla
3:25 Epäilty: Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en. Meneks mä kattomaa?
Lapsi itkee takkahuoneen lahella, Annelia hatistanyt murhaaja on mahdollisesti siella viela puukko tanassa mutta aiti on keittiossa lankapuhelimen vankina eika nae tai ole nahnyt mitaan.
3:30 Häke: Joo, mut missäs se tekijä nyt on, missä se tekijä täl hetkel on?
3:33 Epäilty: No todennäkösest siel ellei lähteny ulos jo, mei makuuhuoneessa siis.
3:36 Häke: Lähti ulos jo vai?
3:37 Epäilty: En tiedä, siel hiljeni.
3:39 Häke: Jaaha.
Epäilty: (kysyy lapselta) Oliks se viel siel?
3:41 Lapsi: Joo, se lähti.
3:42 Epäilty: Se lähti jo vai?

Punaiset lisaykset minun.

http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... 25#p490943
Viimeksi muokannut ulkosuomalainen, Ti Heinä 10, 2012 6:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Tara
Horatio Caine

Mariacka kirjoitti:
Tara kirjoitti:Yhtä kummallinen on se 'nyt hiljeni'. Auerin sanoi melkein kiljahtamalla, kesken toisen lauseen sanan, .."huusi apuaNYT HILjeni!!.. en tajua. Mistä se sen tiesi?? (toistin tahallani tämän, olen sen jo sanonut).
Muuta en nyt jaksa kuulemastani...
Tara ja muut nauhan kuulleet. Liittyykö tuo kiljaisu "Nyt hiljeni" ajallisesti tytön kirkaisuun? Ts. onko mahdollista, että Auer huomasi tytön menneen isäänsä katsomaan ja siitä säikähtäneenä/kiinnittääkseen tytön huomion toisaalle huutaa ääneen?

Kyllä sen jotenkin täytyy liittyä siihen, koska jotain tapahtuu (paitsi se hiljeneminen minkä Auer toteaa painokkaasti huudahtamalla ja ääntään nostaen NYThiljeni (3:12)
mikä saa lapsen vetämään henkeä samaan aikaan kun alkaa kuulua itkun kitisevää (3:13..häke sanoo narinan päälle sun mies hiljeni vai) narinaa:...
..(rääkäisy alkaa äkkiä 3:14-3:15 vaihteessa)
'iih-ih-aaAArrrrhhhh(<-parkuva nouseva ääni)..aaaah'(<-kirkas laskeva)+ ih-ih<-nyyhkäyksen tapainen ihan huudon lopuksi (huuto kestää n 2+ sekuntia, se on voimakas ja yhteinäisen kuuloinen, pitkältä tuntuva parahdus, joka siis nousee ja laskee sitten ja loppuu n 3:17.

Parahdus vaimenee kerralla, mutta siinä lopussa on sellainen (yhden) 'nikotuksen' tapainen äänen notkahdus (vetää henkeä keuhkoihin taas, mutta itkurefleksi on päällä, yyh-yh?)

Tämän jälkeen itkeminen ei kuulu enää selvästi Annelin ja häken puheen takaa. Puheen lomasta kuuluu nyyhkintää, mutta ei sellaista valtoimenaan kovaan ääneen vaan kuin pakahtunutta nyyhkintää- (Tyttö on tikahtua kyyneliin, mutta ei varsinaisesti paru.. Tuskaisa olo varmaan, jokin on liian iso juttu kokea/nähdä - Mikä? ..mitä hän näki?)

varotus: (En osaa olla laittamatta näitä kuin vihjailevia huomautuksia väliin, eli vaikka kerron parhaani mukaan vain mitä mielestäni kuulen ja miten sen koen, niin sekaan tulee omaa tulkintaa - muuten en kai saisi kuulemastani mitään sanoin ilmaistavaa tolkkua.. kun ei ole muuta tässä kuin näitä tavanomaisia sanoja ja kirjaimia..)

Napsahduksesta:
... joka on merkitty Niemen litterointiin samalle sekunnille kuin tytön rääkäisy/parahdus (3:14) Ääni on minusta terävämpi kuin jokin 'napsahdus'. Olisin kirjoittanut naksahdus, tai terävähkö rapsahdus, minusta mekaaninen ääni, ei mikään veitsen putoamisen kalahdus tai kilahdus, koska sehän olisi ainakin kerran pompahtanut lattiaa vasten pudotessaan ja vasta sitten pysähtynyt (en tiedä mikä olisi voinut pudota kivilattialle ja päästää tuon yhden ainoan naksahduksen/rapsahduksen (puoliksi sulanut pakastekala tai kalapuikko .. :mrgreen: olisi ehkä päästänyt äänen 'naps' ja liike olisi pysähtynyt siihen) Naks/raps kuuluu selvästi kun keskittää korvan hakemaan sitä ja yrittää olla kuulematta sitä parkaisua päällimmäisenä mitä se kylläkin on - entä jos se oli kasetti?? :shock:

Kyllä tulee mieleen, että jotain lapsi näki mikä sai hänet silmänräpäyksessä pois tolaltaan (ellei parahdus sittenkin tullut nauhalta). Suht lyhyeen se jäi, kesti n 2+ sekuntia, silti tosi kamala.

3:17 häke sanoo haloo, ja silloin kuuluu vielä parkaisua, hännät: -aah (kirkas lapsen ääni)
3:18 Älä itke [nimi] hei siel (sanoo nyyhkäisten)
3:21 - 3:33 häke kyselee Jukasta ja onko mies vielä siellä - lapsen itkua kuuluu välillä, mutta ei joka välissä..
3:37 Anneli sanoo ettei tiedä onko tekijä vielä paikalla, siellä hiljeni, hän toistaa.
3:39 Häke: Jaaha
3:39 (Annelin ääni muuttuu kun pää kääntyy ilmeisesti lapseen päin): [Nimi] olikse se viel siel/
3:41 Ei, se lähti (minun mielestä tyttö sanoo ei, se lähti. Ei kuten Niemen litteroinnissa Joo, se lähti)
3:42 Anneli toteaa se lähti jo vai (minun mielestä oudon laimeasti, koska onhan se aika iso juttu että se oli lähtenyt)

Tästä eteenpäin Anneli jatkaa siitä mihin jäi ennen rääkäisyvälikohtausta (siltä minusta vaikuttaa - heh - tulee kertausta, yritän siten myös itse pitää juttua kasassa päässäni). Eli ennen 'Nytsehiljeni'-huudahdusta Anneli oli kertonut olevansa keittiössä (vastatessaan kysymykseen onko tekijä vielä paikalla), juoseensa ulos, että menee sinne, se lähtenyt hänen peräänsä, se meni takasin ja se aikoo tappaa mun mieheni, se oli äske hengis (sanat se aikoo tappaa Anneli lausuu painokkaasti (sana tappaa painokkain, vakuuttavuuden korostus??) Häke kysyi Jukasta, missä on ja millaisessa tilassa. Anneli sanoo että makaa siellä lattialla ja äsken huusi ap(-ua jää pois)Nytsiel hiljeni. jne jne.

Ja kun rääkäisy on ohitse, häke sanonut rauhallisella äänellä, että sinne on apu tulossa koko ajan, Anneli kysynyt menisikö hän katsomaan kun ei tiedä missä kunnossa Jukka on - kun häke kysyi onko hänen miehensä nyt ihan tiedottamassa tilassa, häke kysynyt missä tekijä on, Anneli vastannut että ei tiedä mutta pitää todennäköisenä että on, siis makuuhuoneessa, ellei ole lähtenyt pois. Siel hiljeni. Kysyi sitten lapselta oliko se vielä siellä. 'Ei, se lähti'.

Eli nyt Anneli jatkaa siitä mihin jäivät ennen parkaisua. Häke lysyy tuntomerkkejä 3:47, toistaa mustat vaatteet, ja mitä muuta, kysyy häke. Anneli selostaa..mielestäni suht rauhallisesti, vaikka aika nopeaan, kuvailee hupun pituutta, tukevuutta, hieman hengästyneenä (nenä hieman tukossa), toistaa 3:54 'Semmoset niinku mustat vaatteet, semmoset ettei naamaa kokonaa näkyny/ Ihan vieraan näkönen mulle/

..lapsen itkemistä kuuluu taustalla, hiljaa, peittyy aikuisten puheen alle.

3:58 Häke: Iha vieras/
3:59 Anneli: Jooh/..(itkua taustalla, kuuluu hiljaa).. Sitten (Anneli nyyhkäisee tms ja sanoo ääntä korostaen): Hei tulkaa nopeesti!.. Häke sanoo joo, ja sanoo, että poliisit soittaa kohta. Anneli kysyy onko sinne tulossa joku ambulanssiki. On tulossa, poliisi myös, häke sanoo ja toteaa että voivat lopettaa, niin poliisi soittaa.. Anneli: Joo (4:11) lapsen itkua kuuluu takaa lukee Niemen litteroinissa, mutta nyt en sitä kuule, olisko tää mun kone syy siihen, se on alkanut suhista.. jne.. heihei

edit: lisäsin Mariackan kysmyksen tuonne alkuun..
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Tara
Horatio Caine

Joo, näen, että tuossa olikin jo edellä seikkaperäinen vastaus Mariackan kysymykseen.

Mutta olkoot minunkin selostusyritys tuossa nyt kun sen kerran väsäsin. Kun siinä on kuitenkin jotain semmoista arviota, mitä poikkeaa jossain määrin Niemen litteroinnista, - eihän siinä voiskaan olla tuollaisia 'persoonallisia' pähkäilyjä välissä, että mun mielestä sitä ja tätä ja puhujien tai äänen pitäjien 'tunteitten' arvailuja ym. Mitä Anneli huomasi kun päätti juuri tuolla tietyllä sekunnilla tehdä selväksi että nyt hiljeni?
Tytön.. tekemässä mitä?

siinä näkijä missä.. :/..

Mitä siellä oikeastaan tapahtui! ...ei voi olla totta mitä mieleen tulee, mutta jääköön... :X

Annelin ja lapsen kommunikointi on kyllä ...
herää kurjia kysymyksiä.

(pitää lukea tuo us:n vastaus jota en ollut vielä lukenut..
tuli taas vähän pitkä mun kommentista Î
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

ulkosuomalainen kirjoitti:^ Samaa ajoin takaa aiemmin tasta samasta kohtaa. Anneli sanoo NYT HILJENI juuri ennenkuin tytto raakaisee. Anneli aloittaa lauseen Hake-ajassa 3:10 ja tytto raakaisyn 3:14. Nyt turumurreksi ja sekuntikello kadessa katsomaan kauanko lausetta sanoo. Tai sitten joku nauhan kuullut voi kertoa.. :-)
Ok. Luin vähän harppoen näitä sunnuntai-iltana. Eniveis tuossa voi olla selitys oudolle kiljaisulle.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Tara -- sun postaus oli erinomaisen valaiseva. Kertoo paljon enemman siita aanimaailmasta ja tunnelmista kuin litteroinnit. Kiitos kun taas viitsit.

Musta tuo selittaa sen Annelin toistaman lapsen lahettamisen hyvin. Jotenkin tulee mulle ainakin mielikuva siita pro-Anneli-puolen uskomasta huonosta omastatunnosta yhdistettyna syyllisyyteen. Tarkoitus ei varmaan ollut, etta lapsi olisi nahnyt ruhjotun isan.

Confucius
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Näin sivusta "kuunnellen" sanoisin, että oli lapsi sitten kuinka tahansa sitoutettuna tapahtumiin, niin isän näkeminen tuli ns puun takaa. Napsahdus saattoi olla lasinpalasta jonka päälle astui katsoessaan takkahuoneen perälle.

Tämän mielikuvan suhteen olisi mukava tietää kuinka hätä välittyi lapsen puheesta hänen pyytäessä apua isälle??? Kirjaimellisen napsahduksen lisäksi lapselle saattoi napsahtaa isän nähdessään, että apu on auttamatta myöhässä. Oli miten oli - niin lapsi oletti isänsä tilan paremmaksi, vähemmän järkyttäväksi vaikka äiti tappaja -nimikettä toistoillaan lanseerasikin.

Väistämättä tulee mielee, että se missä määrin äiti vei lapsen mukaansa tapahtumiin kävi pääosin jälkeenpäin. Äiti myöhemmin selitti, kiristi, painosti lapsen jossakin määrin mukaan - sikäli kuin valituskirjelmästä voi päätellä. Tietenkään se ei täysin poissulje sitä, että lapsi olisi ollut jossakin yhteydessä vanhempien riitaan jo ennen lavastuksia ja puhelua.

Toiseksi vanhin ilmeisesti erkaantui äidin vaikutusvallasta - huolimatta kokemistaan vääryyksistä ja rupesi jäsentelemään asioita kokemansa perusteella. Samaten purkamaan hämmennystään häneen itseensä kohdistuneitten loukkausten ja rikosten suhteen. Varmasti asiassa auttoi kahden muun nuoremman sisaren läsnäolo.

Vanhin on ollut kyllä hirveän repivässä tilanteessa jos osakin tulkinnoista on totta. Käräjien mukaan hän ainakin osin näki teon. Äiti sitoutti hänet tapahtumiin. Tahokkain tapa on jakaa syyllisyys. Lapsi on ollut myös keskellä tapahtumia kun äiti vangittiin ja takana kauhut joista uusi tuomio kertoo. Siihen erkaantuminen sisarista, lojalius äidille ja jääminen täysin erilleen entisestä ja yksin.
MurderMama
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja MurderMama »

Mun mielestä ensinnäkin se ettei Anneli auta lapsiaan pakoon tappajaa ja toisekseen se, että laittaa lapsen sinne katsomaan kyllä kuvastaa sitä, että Annelin on tiedettävä ettei siellä ole ketään joka on vaaraksi lapsille.
Sitten se kun kysyy tytöltä onks se viel siel tai vastaavaa ja tyttö vastaa ei se lähi jo, ja Annelin, se lähti jo vai? vaikuttaa ennakkoon harjotelluilta enkä usko että kukaan laittais lastaan katsomaan onko tappaja vielä tappamassa isiä :o
Tuon boldatun kohan äänen sävy tai se ulosanti millä se siinä nauhalla tulee niin on kyl omituisen toteamusmainen, ihan kun sillä vaan vakuuteltais puhelimen toisessä päässä olijaa siitä että joku lähti vaikkei kukaan oikeesti lähtenytkään.
It's just murder, man. You know all God's creatures do it in some form or another. I mean, you look in the forest, you got species killing other species. Our species killing all species including the forest, and we just call it industry, not murder.
A.W
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja A.W »

Valhalla kirjoitti:
Ok, eli Jukan ääniä saattaa kuulua vielä kun Anneli on puhelimessa mutta mitään selvää yhtäkkistä hiljentymistä ei tapahdu kohdassa jossa Anneli sen huomaa/ilmoittaa. Kummallista tosiaan miten Anneli siinä kohtaa sen tietää että hiljeni lopullisesti, kuten todettua niin olihan Jukka hiljaa aikaisemminkin.
Kallon murskaaminen ja/sekä nauhoitus - niin kyllähän siinä voi jo aika varma olla, että "nyt hiljeni".
Mä oon ajatellu, että josko se kallokin olisi murskattu aikaisemmin ja koko homma nauhoitettu. Kun Anneli häipyy siitä puhelimesta, niin jos se oikeesti käy vaan kattomassa Jukkaa vähän niinkuin lapsen mieliksi.
Olettaminen on kaikkien munausten äiti!
cicero
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja cicero »

En kyllä ihan purematta niele Taran tulkintaa...Surma on ihan yksin Annelin tekosia, mielestäni on yököttävää että esim. vanhin lapsi tuodaan esiin tietyllä tapaa. Hänellä ei ole ollut mahdollisuutta toimia tilanteessa eri tavalla.
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

cicero kirjoitti:En kyllä ihan purematta niele Taran tulkintaa...Surma on ihan yksin Annelin tekosia, mielestäni on yököttävää että esim. vanhin lapsi tuodaan esiin tietyllä tapaa. Hänellä ei ole ollut mahdollisuutta toimia tilanteessa eri tavalla.
Olen melko varma, että se miten lapsi onkin mukana on äitinsä hänet siihen sitouttanut. Syylistänyt, vierittänyt vastuuta jne. Isän raaka murha. Väkivaltaisuuksia ja häväistyksiä kotona. Äiti linnassa. Kukapa tuossa olisi tasapainoisena kyydissä mukana ja vaihtoehtoinen hupparitotuus ( jota poliisikin tuki ) kelpaa varmasti.

Eipä tuo tyttöparka ole juridisestikaan vastuussa jos tosin pääpaino pitäisikin olla siinä, että saa apua. Uhri kun on monella tapaa. Toki Jukalla ja hänen oikeuksiensa perillisillä on kaikilla oikeus myös totuuteen ja oikeuden saamiseen. Voivat sitten aloittaa uudestaan nämä tuskat takanaan.
A.W
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja A.W »

Mä luulen, että tyttö näki vain sen, että isä on ollut kuolleena jo hyvän tovin juuri kun Anneli soitta häkeen ja pyörittää sitä nauhoitusta jossa iskä valittaa.
Olettaminen on kaikkien munausten äiti!
Tara
Horatio Caine

seuraavat sanat ovat äärimmäistä spekulaatiota:

Entä jos tyttö järkyttyi siksi että tajusi viimeistään nyt miten pitkälle oli menty: Hän parahti kauheaa näkyä, isäänsä, sekä sitä mitä ei näkynyt. Ei ollut mitään 'varasta'. - Siis äiti oli se joka teki tän isille..Tyttö ei halunnut sitä uskoa, se oli täysin mahdotonta.

Äidin on täytynyt ehtiä sanoa tytölle ennen poliisien tuloa, vannottaa, mitä tytön on pakko kertoa kun/jos kysytään tai...

Baskervillen koiraa ei ollut lainkaan olemassa. Siinä se.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Selvennykseksi viela minunkin osalta -- itse rajoittaisin lapsen osuuden vain hupparikertomuksessa pitaytymiseen vaikka itse olisi alkanut sita asioita kelatessaan arvella. Ja sen taydelliseen unohtamiseen, etta vanhemmat riitelivat sina iltana tai koskaan. Minulle jaa se kasitys, etta lapsi on tiennyt jo ennen puhelua, etta jotain pahaa on sattunut, mutta koko tilanne kaikessa karmeudessaan paljastuu vasta siina kirkaisukohdassa.

Yksi keino sitouttaa muksu on saada tama ajattelemaan, etta koko tilanne on hanen syynsa. Nainhan Anneli niissa tunnustuskertomuksissaan selvitti: riita alkoi tyton huonosta kohtelusta. Mita talla sitten tarkoitti tai yritti vihjailla nayttaa jaaneen kuulustelijoilta tarkemmin kysymatta.

Seka lapsen etta uhrin vuoksi talla spekuloiminen on kuitenkin epamiellyttavaa ja vaarallista -- vrt. Lahden nyt "tiedetty" "niissa piireissa liikuminen" ja Puputin menetetty maine.

Confucius
Vastaa Viestiin