Kadonneiden tavaroiden kohtalo

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!

Kadonneiden tavaroiden kohtalo

Järvessä kalanruokana
14
17%
Olisi pitänyt katsella ylöspäin
7
9%
Kivien koloissa
2
2%
Eikun ne kaivettiin maahan jonnekin
8
10%
Olivat missä tahansa, ne haettiin pois melko pian
24
29%
Ulkopuolisen murhaajan muistoesineinä
27
33%

Ääniä yhteensä: 82

Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Hyvä juttu tuo, kun jaksat peltirumpu jankata kukakysyi, kukakysyi.

Minulla sattui napsahtamaan tyhmässä aivokopassani, että jos sittenkin Marjatta kavereineen kävi teltalla ja joku tytöistä on sanonut, että "hyvä luoja, sehän on Nisse".

Lönberg on tämän kuullut ja kysynyt tarkempia tietoja, jolloin hän on ne saanut samaten, kuin Gussen prätkän tiedotkin.

Siinä hässäköidessä, sillä sellaista se varmaan on silloin ollut, kun paikalla oli kaksi poliisia ja väkeä kuin Rollareiden konsertissa, niin olivat nuo todistajan tiedot jääneet hätäpäissään sitten uupumaan.

Eihän sen kertojan ole ollut pakko olla tyttö, kyllä saman asian olisi karski pärinäpoikakin pystynyt poliisille kertomaan, vaikka vähän krapuloissa olisi ollutkin.

Marjattaa olisi mukava kuulla, mutta olen päättänyt olla häntä haastattelematta, jos tuo vaikka haluaisi unohtaa kokonaan kaikki Bodomin jutut.
peltirumpu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja peltirumpu »

Hessu52 kirjoitti:Hyvä juttu tuo, kun jaksat peltirumpu jankata kukakysyi, kukakysyi.

Minulla sattui napsahtamaan tyhmässä aivokopassani, että jos sittenkin Marjatta kavereineen kävi teltalla ja joku tytöistä on sanonut, että "hyvä luoja, sehän on Nisse".

Lönberg on tämän kuullut ja kysynyt tarkempia tietoja, jolloin hän on ne saanut samaten, kuin Gussen prätkän tiedotkin.

Siinä hässäköidessä, sillä sellaista se varmaan on silloin ollut, kun paikalla oli kaksi poliisia ja väkeä kuin Rollareiden konsertissa, niin olivat nuo todistajan tiedot jääneet hätäpäissään sitten uupumaan.

Eihän sen kertojan ole ollut pakko olla tyttö, kyllä saman asian olisi karski pärinäpoikakin pystynyt poliisille kertomaan, vaikka vähän krapuloissa olisi ollutkin.

Marjattaa olisi mukava kuulla, mutta olen päättänyt olla häntä haastattelematta, jos tuo vaikka haluaisi unohtaa kokonaan kaikki Bodomin jutut.
Minun mielestä poliisi on saanut Nissen henkilötiedot jostakin rekisteristä moottotipyörän rekisterikilpien perusteella. Tähän viittaa se, että poliisilla oli tiedossa muitakin tietoja, kuin pelkkä nimi. Sen jälkeen tai ehkä jo aikaisemmin, joku on kertonut poliisille, että henkiin jäänyt on Nisse. Mutta kuka? Marjatta tai joku hänen ystävistään? Paljon mahdollista.

Eikä sekään ole mahdoton ajatus, että kertoja on ollut Nissukka itse. Tässä tapauksessa Nissen "aivovammat" ja muut sekavuudet tietenkin tuntuvat hieman oudoilta, mutta niinhän ne tuntuvat muutenkin :roll:
Hessu52
Watson itse

Se tässä vaan pahasti kaikertaa, kun on aikalaisena elänyt, niin mikään valtion virasto ei ollut silloin pyhinä auki, eikä varsinkaan juhlapyhinä, sillä virastoissa oli kesäaika, joka suosi myös pikkuvirkamiehiä, ja heitähän ei olisi saanut töihin edes neljäs maailmansota.

No soditaan se kolmaskin ensin loppuun. (kevennys)

Muutenkin valtion virastoilla oli eritysasemansa työaikojen suhteen ja "asiat käsiteltiin viraston aukiolo aikona", kuten muistan vero, ym. virastojen papereissa aina lukeneen.

Sitä en tiedä, onko rekisterikeskuksessa ollut sitten puhelinpäivystystä, josta kyseiset tiedot lisi saanut, mutta silloinhan ne olisi Sepinkin tiedot tulleet samalla.

Minua on aina kaikertanut noissa kadonneissa esineissä se kadonnut rekisterikilpi.

Onko ymmärrettävä niin, että on tarkoitettu todellakin rekisterikilpeä, vai pelkkää rekisteriotetta.

Kilven katoaminen saattaisi liittyä Sepin prätkän lokasuojattomaan etupyörään, jossa kilpeä yleisesti pidettiin kiinni, ellei sitä oltu ruuvattu etuhaarukkaan, lyhdyn yläpuolelle.
peltirumpu
Adrian Monk

Hessu52 kirjoitti:Se tässä vaan pahasti kaikertaa, kun on aikalaisena elänyt, niin mikään valtion virasto ei ollut silloin pyhinä auki, eikä varsinkaan juhlapyhinä, sillä virastoissa oli kesäaika, joka suosi myös pikkuvirkamiehiä, ja heitähän ei olisi saanut töihin edes neljäs maailmansota.

No soditaan se kolmaskin ensin loppuun. (kevennys)

Muutenkin valtion virastoilla oli eritysasemansa työaikojen suhteen ja "asiat käsiteltiin viraston aukiolo aikona", kuten muistan vero, ym. virastojen papereissa aina lukeneen.

Sitä en tiedä, onko rekisterikeskuksessa ollut sitten puhelinpäivystystä, josta kyseiset tiedot lisi saanut, mutta silloinhan ne olisi Sepinkin tiedot tulleet samalla.

Minua on aina kaikertanut noissa kadonneissa esineissä se kadonnut rekisterikilpi.

Onko ymmärrettävä niin, että on tarkoitettu todellakin rekisterikilpeä, vai pelkkää rekisteriotetta.

Kilven katoaminen saattaisi liittyä Sepin prätkän lokasuojattomaan etupyörään, jossa kilpeä yleisesti pidettiin kiinni, ellei sitä oltu ruuvattu etuhaarukkaan, lyhdyn yläpuolelle.
Itse olen ymmärtänyt asian niin, että hukassa olisi nimenomaan rekisteriotteet, mutta ei varsinaiset kilvet. Nissehän taisi kutsua rekisteriotetta "rekkariksi".

Jos mikään virasto ei ole ollut tuolloin auki, ovat poliisit saanet tietonsa lähes varmasti Nisseltä. En ihan tarkkaan tiedä, mitä kaikkia tietoja poliisilla Nissestä tuolloin oli, mutta Papin viestistä ymmärsin, että nimen lisäksi ainakin syntymävuosi , asuinpaikka ja Nissen moottoripyörän rekisterinumero. Täytyypäs selvittää lisää...

Tietenkinhän joku hyvä tuttava olisi nuo tiedot osannut antaa, muttei mikään pojankloppi, joka sattumalta oli paikalla ja tiesi Nissen prätkästään.

Paikalla oli siis joku, joka tunsi Nissen aika hyvin. Nisse vai joku muu?
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

^ Lönnbergin muistikirjassa on juuri ne tiedot mitkä laitoinkin.

Virastot taas...arvelen valtion viraston auenneen tarvittaessa jos poliisi näin on esittänyt.
Tuskin on niinkään että Kamreeri Kuitunen vastaisi poliisin tiedontarpeeseen että : " Ei ei ollenkaan, sitten ensimmäisenä arkipäivänä 08:15, ei ennen kiitos kuulemiin "

En oikein usko...eiköhän sinne päästy jos tarvetta oli.
peltirumpu
Adrian Monk

papillon kirjoitti:^ Lönnbergin muistikirjassa on juuri ne tiedot mitkä laitoinkin.

Virastot taas...arvelen valtion viraston auenneen tarvittaessa jos poliisi näin on esittänyt.
Tuskin on niinkään että Kamreeri Kuitunen vastaisi poliisin tiedontarpeeseen että : " Ei ei ollenkaan, sitten ensimmäisenä arkipäivänä 08:15, ei ennen kiitos kuulemiin "

En oikein usko...eiköhän sinne päästy jos tarvetta oli.
Silloin tuntuisi luonnolliselta, että poliisilla oli vastaavat tiedot myös Sepistä? Oliko?
papillon
Perry Mason

^ Vaikea sanoa, en tiedä. Ottaisitko vaikka selvää itse?
Sen tiedän että Lönnbergin muistikirjassa ei niitä ollut.

Mutta samana iltana taisi Aas viedä surusanoman Sepinkin kotiin.
peltirumpu
Adrian Monk

papillon kirjoitti:^ Vaikea sanoa, en tiedä. Ottaisitko vaikka selvää itse?
Sen tiedän että Lönnbergin muistikirjassa ei niitä ollut.

Mutta samana iltana taisi Aas viedä surusanoman Sepinkin kotiin.
Outo juttu. Jos tietoja olisi kysytty jostakin virastosta, niin tottahan olisi kysytty molempien pyörien omistajien tiedot, eikä vain Nissen. Näyttää vahvasti siltä, että tiedot on saatu joltakin paikan päällä.

Iltaan mennessä kaikkien henkilöllisyys oli tietenkin jo pystytty selvittämään, koska seurueen yhden henkilön tiedot oli jo aikaisemmin selvitetty.

Kukahan tiedot antoi? Nisse vai joku Nissen tuttava?
papillon
Perry Mason

^ Olet selvästi vielä kyselyiässä. No, eihän siinä mitään, tervettähän se on.

Kuten sanottu, Nilssi on voitu tunnistaa paikan päällä, Sepi vaikka virastosta. Tai jotenkin muuten. Laulukirjan sivuista ei ole ollut esillä kuin se yksi, olisiko sitten siellä jotain vai ei.
Ei tietoa. Onko sinulla sen kummempaa?
peltirumpu
Adrian Monk

papillon kirjoitti:^ Olet selvästi vielä kyselyiässä. No, eihän siinä mitään, tervettähän se on.

Kuten sanottu, Nilssi on voitu tunnistaa paikan päällä, Sepi vaikka virastosta. Tai jotenkin muuten. Laulukirjan sivuista ei ole ollut esillä kuin se yksi, olisiko sitten siellä jotain vai ei.
Ei tietoa. Onko sinulla sen kummempaa?
Kyselemällä ne asiat selviävät. Toivottavasti se ei ole ongelma sinulle? Ajattelin näes jatkaa vielä tovin aikaa... :twisted:

Koetas nyt koota itsesi. Kyse on siis siitä, että poliisi tiesi jostakin henkiin jääneen nimen. Miten ihmeessä, jos joku ei sitä poliisille kertonut? Siellä siis oli joku, joka tunsi Nissen kohtuullisen hyvin? Tai sitten nimen antoi Nisse itse, mutta silloin Nissen sekavuustilat ja ihmeelliset muistikatkot sieltä sun täältä joutuvat enemmän kuin outoon valoon :twisted:

Ja kun Nissen henkilöllisyys oli tiedossa, niin tottahan sen jälkeen on muiden henkilöllisyydet saatu helposti selville. Vaikka Nissen vanhemmilta jos ei muualta.

Niin mainasitko, että laulukirjassa olisi ollut poikien nimet ja muut tiedot kuvien kera :?: :roll:
papillon
Perry Mason

^ Kysele ihmeessä, se vain kummastuttaa kun olet jo saanut vastaukset, niin kyselet sittenkin vielä?

Täällä olisi ehkä hyvä perustaa semmoinen tukiopetusluokka jossa sitten saisi useaan kertaan vastaukset, sinne kuuluisit ilman muuta.

No, tarpeeseenhan kyseleminen varmasti on, ei sillä, mutta jos koettaisit selvitellä välillä asioita ominkin päin.

No, miten muuten edistyy matkasi Bodomille, onko siitä mitään uutta? Otat jalakset pulkasta pois ja pyörät tilalle ja eikun menoksi, heinäähän täällä etelämpänä on jo bussipysäkkien kohdalla riesaksi asti.

Sitten on kertomista kotpuolessa, niin ja tosiaan jos kaipaa lisävinkkejä paikasta niin niitähän tulee, laittelinkin tuonne jo reitin teltalta kenkäkätkölle.

No kartta tietenkin matkhan, ei ole enää puhelinkoppejakann mistä niitä saisi.
Tosin eihän niissä koskaan ollutkaan sitä sivua mitä tarvitsisi vai mitä.
teemu
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja teemu »

papillon kirjoitti: ^ No eiköhän kantani tuohon Nilsin kenkäjemmaukseen ole tullut selväksi.
...
Oikeus piti katselmuksen vesilaitoksen itäpuolisen entisen polun varrella, jota pitkin nykyään kulkee Rantaojantie. Kenkäkoloa ei löytynyt.

Jermon kirjan kartan mukaan kengät löytyivät uimarannalta vesilaitostyömaan länsipuolitse kioskille menevän tien varresta.

Tätä toista tietä ei enää ole, koska leirintäalueen aidassa ei ole portteja, joista voisi kulkea sitä reittiä. Tie on jäänyt pois käytöstä, ja metsittynyt. Ura kuitenkin näkyy. Sen varrella on sopivia koloja kallion kupeessa, ja saniaisia kioskille päin polun varressa.

Tämän vaihtoehtoisen paikan koordinaatit ovat:
N 60°14.262'
E 24°39.674'

Uskokoon Jermon karttaa ken haluaa.
papillon
Perry Mason

^Niin, Teemu tuo mistä " Jermon tienä " kerrot, on juuri se peltotie joka näkyy joissani vanhoissa kartoissa, keskellä sitä peltoa eikö vain?

No, tuosta Jermosta : Harvinaisen paljon siinä virheitä, joten en tiedä muutenkaan koko opuksesta.

Kenkäkätköä ei löytynyt, tarkasti ei.
Kymmenen metrin tarkkuudella sen esitti poliisi.
papillon
Perry Mason

Tökkäsin koordinaattisi GE hen, ja aika pitkälle meni sinne puskistoon juu: n . 580 m sain linnuntietä.

Tuo olisi mielenkiintoinen tuokin reitti, mutta ei sinne oikeus suunnannut.

Onko tuo kuvasi nimenomaan kertomastasi paikasta?
Samansorttisia koloja on siellä Rantaojantien varressa.
Hessu52
Watson itse

Kappas perskules Teemu.

Tuohan on kaiketi se kartta, joka mielessäni on kummitellut, sillä olen lukenut joskus vuosi sitten Jermon kirjan ja nähnyt kartan siinä.

Sen takia mielestäni matka ei ole ollut niin pitkä, mitä tuon toisen kartan.

Tuo matka ei kyllä ole 400 metriäkään, jos mittakaava pitää yhtään kutiaan, eli se on paljon lyhyempi.

En tiiä ketä tässä on uskominen, sillä uskomalla asia ei selvinne, on siis jalkauduttava sinne pusikkoon.

Nyt on uusi ja vanha kartta, sekä Jermon kartta, joten kastellaan mikä mallaa parhaiten.
Vastaa Viestiin