65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015
-
TiiaStiina
- Vic Mackey
Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015
Salarikkaiden rahat pannaan pian verolle. Lähtikö B. etsimään parempaa piilopaikkaa veroparatiiseissa oleville omaisuuksilleen?
-
Madeline_Poel
- Harjunpää
Birgitallahan on voinut olla omistusasunto, ja sillonhan ei tarvitse maksaa kuin yhtiövastike, vesi, sähköt ja laajakaista (?), ja näitähän ei ihan hetkessä karhuta.edna kirjoitti:Kyllä Birgitan asioista on jonkun pakko olla selvillä. Sitä ei vain haluta tuoda julki. Muuten, eikös Birgitta kadonnut ennen Nelaa ? Ei ollut vielä silloin mediavouhotusta, niinkuin Nelan jälkeen tuli.
Vielä mietin, että kuka kaipaisi esim. meikäläistä. Ainoa mikä tuli mieleen, on vuokranantaja. Jos tililleni ei tulisi liitosta rahaa kuukausiin, ei suoramaksu auttaisi tyhjään tiliin. Eli häätölappu tulisi aika pian ja tavarat viskattaisiin mäelle. Joku voisi ihmetellä, missä se vuokralainen luuraa.
Birgitalla siis pyörii kokoajan tilisiirtoja, jos kukaan ei ole tehnyt mitään. Ja rahaa riittää.
Harvinaisen ärsyttävä tapaus, mutta pakko on lukea silti
Villi veikkaus, että Birgitta on häipynyt johonkin etelän lämpöön.
Kukaan ei ymmärrä minua, en edes minä itse
Jos asuu omistusasunnossa, niin onhan siellä ne juoksevat menot. Pitää olla pankkitili, mistä ne maksetaan. Kuitenkin ilmoitetaan, että Birgitan tileihin ei ole koskettu sitten elokuun 2015?
Vielä tällainen, että jos/kun asuu omistusasunnossa, eikö osakas missään vaiheessa ole jossain kokouksissa tms. mukana. Luulisi siinä talossa asujienkin jotain tietävän.
Jos Birgitta asuu/asui jonkin tuttavan omistusasunnossa?
Vaikka asui miten, yleensä vuokra maksetaan pankin kautta. Käteismaksut ovat historiaa, vai ovatko?
Vielä tällainen, että jos/kun asuu omistusasunnossa, eikö osakas missään vaiheessa ole jossain kokouksissa tms. mukana. Luulisi siinä talossa asujienkin jotain tietävän.
Jos Birgitta asuu/asui jonkin tuttavan omistusasunnossa?
Vaikka asui miten, yleensä vuokra maksetaan pankin kautta. Käteismaksut ovat historiaa, vai ovatko?
-
TiiaStiina
- Vic Mackey
Tarkoittaa vain sitä ettei ole ollut sellaisia tapahtumia joista voisi päätellä, että hän itse tai joku muu käyttää hänen tiliään. Ne mitä on etukäteen ohjelmoitu, menevät tililtä - näin oletan. Asumismuodosta en tiedä, veikkaan omistusasuntoa. Yleensä yhtiövastiketta tarkistetaan kerran vuodessa mutta ei siitäkään välttämättä tule ongelmaa, pankin sivuilla voi ruksata laskuttajakohtaisesti E-laskut menemään ilman erillistä hyväksyntää.
Jos osakas ei saavu taloyhtiön kokouksiin eikä lähetä edustajaa päätökset tehdään ilman häntä, eivät kaikki muutenkaan osallistu.
Jos osakas ei saavu taloyhtiön kokouksiin eikä lähetä edustajaa päätökset tehdään ilman häntä, eivät kaikki muutenkaan osallistu.
Vaikeahan tähän on mitään uutta keksiä, kun poliisilta ei tule mitään lisätietoja. Itse mietin aikaisemmin, että Birgitta olisi ehkä tehnyt asiakaskäynnin ennen tapaamista kampaamon uuden omistajan kanssa. Luulisi, että alalla pitkään toimineella olisi paljon kanta-asiakkaita, jotka saattavat jo olla niin vanhoja, että eivät ehkä pysty itse tulemaan enää kammattaviksi. Matkalla sinne olisi voinut sattua jotakin tai vaikka siellä asiakkaan luonakin. Asiakas itse (jos ei siis liity tapaukseen) ei ehkä ole enää siinä kunnossa, että lukisi aktiivisesti uutisia eikä hän välttämättä tiedä, että Birgitta on kadonnut.
Aloin miettiä myös, voisiko Birgitta esim. keräillä jotain. Jos hän harrastaisi vaikka nettiostoksia, ostaisi käytettynä vaikka taidetta tai tiettyä astiasarjaa ym. Hän olisi järkännyt noudon samoihin aikoihin, kun käy kampaamossa, kun kerran on keskustaan muutenkin siis menossa. Olisi mennyt hakemaan ostamaansa tuotetta, ja siellä olisi tapahtunut jotain, joko olisi matkalla sinne tapahtunut jotain ikävää tai olisi riitaantunut myyjän kanssa tms. Tämä on tietysti ihan puhdasta spekulaatiota ilman mitään todisteita. Jotenkin en vaan pidä tätä tapausta itsemurhana vaan rikoksena. Itsemurha sopisi minusta tehtäväksi kotona tai vaikka luonnossa. Tässä Birgitta on selkeästi menossa tapaamiseen mutta ei saavukaan paikalle. Jotain hänelle tapahtui ennen tapaamista selkeästi. Tietysti voi olla kyseessä myös omaehtoinen katoaminen, on lähtenyt keskustasta jonnekin ja heittänyt puhelimen vaikka roskikseen, jossa siitä on sitten puoli viiden aikoihin loppunut akku.
Aloin miettiä myös, voisiko Birgitta esim. keräillä jotain. Jos hän harrastaisi vaikka nettiostoksia, ostaisi käytettynä vaikka taidetta tai tiettyä astiasarjaa ym. Hän olisi järkännyt noudon samoihin aikoihin, kun käy kampaamossa, kun kerran on keskustaan muutenkin siis menossa. Olisi mennyt hakemaan ostamaansa tuotetta, ja siellä olisi tapahtunut jotain, joko olisi matkalla sinne tapahtunut jotain ikävää tai olisi riitaantunut myyjän kanssa tms. Tämä on tietysti ihan puhdasta spekulaatiota ilman mitään todisteita. Jotenkin en vaan pidä tätä tapausta itsemurhana vaan rikoksena. Itsemurha sopisi minusta tehtäväksi kotona tai vaikka luonnossa. Tässä Birgitta on selkeästi menossa tapaamiseen mutta ei saavukaan paikalle. Jotain hänelle tapahtui ennen tapaamista selkeästi. Tietysti voi olla kyseessä myös omaehtoinen katoaminen, on lähtenyt keskustasta jonnekin ja heittänyt puhelimen vaikka roskikseen, jossa siitä on sitten puoli viiden aikoihin loppunut akku.
-
TiiaStiina
- Vic Mackey
Hyvin olisi voinut olla matkan varrelta sovittuna vaikka jokin tori.fi-ostos jota varten on ollut varattuna käteissumma ja voi olla ettei mitään tuotetta oikeasti ollutkaan mutta ilmoittaja halusi sen rahasumman.
Pääsen varmaan taas Ärsyttää-osioon, mutta tapaaminenhan on voitu sopia vaikka kadun varrelle pysäköidyn auton luokse jolloin olisi luontevaa, ettei rahoja oteta esiin kadulla vaan istahdetaan hetkeksi auton penkille maksamaan. Kuski sitten päättänyt yksipuolisesti että "neuvottelut jatkuvat kohteessa X".
Pääsen varmaan taas Ärsyttää-osioon, mutta tapaaminenhan on voitu sopia vaikka kadun varrelle pysäköidyn auton luokse jolloin olisi luontevaa, ettei rahoja oteta esiin kadulla vaan istahdetaan hetkeksi auton penkille maksamaan. Kuski sitten päättänyt yksipuolisesti että "neuvottelut jatkuvat kohteessa X".
Mikä olisi tällaisen tori myyjän motiivi tappaa Birgitta? Birgitta ei ollut/ole mikään heiveröinen mummo. Enkä kyllä ihan ekana ole valmis uskomaan että istuisi kenenkään vieraan ihmisen autoon.
-
TiiaStiina
- Vic Mackey
Kyse oli vasta siitä kuinka voi kadota kadulta, ei vielä siitä mitä sen jälkeen tapahtui.
Myyjänä voi esiintyä aivan kuka tahansa joten en takertuisi tuohon. Myyjä on voinut tuntua uskottavalta esimerkiksi edustamansa tuotteen vuoksi, tuskin kyse olisi ollut mistään rihkamasta tai toritavarasta. Myyjä voi olla myös entuudestaan tuttu, muukin kuin tori.fi-myyjä, kauppoja on ehkä tehty aikaisemminkin. Myyjä on voinut olla vakavaraisena tunnettu henkilö jonka konkurssi tai konkurssin uhka on ajanut ahdinkoon. Sellaisten lukumäärä on kasvussa. Osa pysyy kaidalla tiellä, osa ei.
Myyjänä voi esiintyä aivan kuka tahansa joten en takertuisi tuohon. Myyjä on voinut tuntua uskottavalta esimerkiksi edustamansa tuotteen vuoksi, tuskin kyse olisi ollut mistään rihkamasta tai toritavarasta. Myyjä voi olla myös entuudestaan tuttu, muukin kuin tori.fi-myyjä, kauppoja on ehkä tehty aikaisemminkin. Myyjä on voinut olla vakavaraisena tunnettu henkilö jonka konkurssi tai konkurssin uhka on ajanut ahdinkoon. Sellaisten lukumäärä on kasvussa. Osa pysyy kaidalla tiellä, osa ei.
Voi olla, että Birgitta oli vähän samassa tilanteessa. Tuttuja työn puolesta paljon, mutta ei läheisiä ystäviä eikä sukulaisten kanssa paljoakaan yhteyksiä. Tuo mainittu "miesystäväkin" on saattanut olla miespuolinen ystävä taikka sitten entinen miesystävä. Ehkä Birgitan yksityiselämässä olikin tapahtunut jotain ikävää (sairaus, ero jostain ystävyyssuhteesta?) eikä hän olisi okein jaksanut jatkaa eloaan. Tuli sinne tapaamiseen/kampaamon lähelle ja huomasi, että hänen elämäntyönsä/"lapsensa" oli muuttunut vallan vieraaksi...ja...?edna kirjoitti:Vielä tuosta katoamisilmoituksesta. Itse asun yksin maalla ja olen lapseton. Elän erakkomaista elämää. En vieraile sukulaisten, sisarteni luona, eikä he minulla. Ei soitella. Välit ovat viileät. Yksi voi laittaa tekstarin joskus. Jos en vastaa, ei hän sitä ihmettele.Jos Birgitta eli tällaista elämää, eihän kukaan tiedä mitään hänen asioistaan. Tämä on ollut Birgitan valinta, niinkuin on omanikin. Työkaverin kanssa Birgitta ei ehkä ollut läheinen.
Jos minä nyt esim.katoaisin, vaikka marjametsään, kukaan ei kaipaisi.
Vuokra on suoraveloituksena, joka sisältää sähkön. Jos tulee joku huoltotyö, enkä ole kotona, huoltomies tulee sisälle ja huoltaa, ei minua kotona tarvita.
Postini menee poste restanteen. Mainokset ja ilmaisjakelut olen kieltänyt.
Pitkäaikaistyöttömänä, iäkkäänä sellaisena, ei TE-keskus häiritse.
Jos en laita liittoon korvaushakemusta, ei liittokaan välitä.
En keksi, että missä kohtaa joku alkaisi kysellä perääni.
Aika yksin ihminen on tässä maassa.
Muista lähdekritiikki!
-
Täysi Purenta
- Andy Sipowich NYPD
Omistusasunnon kulut ovat asunto-osakkeessa useimmiten aika kiinteät kuukaudesta toiseen ja monella suoraveloitukseen laitettu. Tällöin rahan tulo ei katkea eikä kyselyitä perään tule vaikka olisi poissa miten pitkään kuhan tili ei tyhjene.
Vakavarainen talonyhtiö ei muutenkaan ole hätäisimpänä karhuamassa saataviaan, eteenkin kun on tiedossa että kyseessä on force majour-tilanne.
Minäkin olen miettinyt tuota, mahtoiko Silander olla keräilijä? Se avaisi uusia mahdollisuuksia kovasti. Keräilijät suhtautuvat asiaansa intohimoisesti ja joku konflikti sitä kautta olisi kaiketi mahdollinen. Mutta jos näin olisi, luulisi Silanderin facessa tai muualla jollain tavoin tehneen harrastustaan tiettäväksi.
Vakavarainen talonyhtiö ei muutenkaan ole hätäisimpänä karhuamassa saataviaan, eteenkin kun on tiedossa että kyseessä on force majour-tilanne.
Minäkin olen miettinyt tuota, mahtoiko Silander olla keräilijä? Se avaisi uusia mahdollisuuksia kovasti. Keräilijät suhtautuvat asiaansa intohimoisesti ja joku konflikti sitä kautta olisi kaiketi mahdollinen. Mutta jos näin olisi, luulisi Silanderin facessa tai muualla jollain tavoin tehneen harrastustaan tiettäväksi.
-
Maijulainen
- Sabrina Duncan
Ihan hyviä pohdintoja. Kaikki on auki tässä jutussa ja kaikki (ainakin melkein) mahdollista.
Itsellä vaan vahvimmin se kutina, että tuohon tapaamiseen tai ennen sitä sovittuun tapaamiseen tuo katoaminen liittyy. Jotenkin vain sellainen tunne, että tuo Birgitan ja P.W:n välinen tapaaminen haluttiin estää. Mistähän siinä on tarkalleen ottaen ollut kyse? Tai toinen vahva epäilys, että Birgitalla on ollut normaalia enemmän rahaa mukanaan ja se on ollut yksi houkutin.
Omistusasunnon kulut pitää yhtä lailla maksaa, kuten täällä on jo kerrottukin. Tosin, jos sähkö esim. katkaistaan maksamattomien laskujen takia, ei siitä kärsi kuin asukas. Tässä tapauksessa ei sekään. Vastiketta kyllä ruvetaan karhuamaan jossain vaiheessa, jos se jää maksamatta. Mutta aika kauan menee, ennenkuin mitään konkreettista tapahtuu. Toki, jos aunnosta on velkaa ja laina jää maksamatta, niin pankki kyllä haluaa omansa. Ja ryhtyy toimenpiteisiin. Eli luulisi kohta jotain tapahtuvan, jos Birgittaa ei löydy.
Käsittääkseni tuo ilmaisu, että tiliä ei ole käytetty, voi merkitä aika laajaa skaalaa. Lähinnä tarkoittanee, että Birgitta tai joku muu, ei ole nostanut rahaa tai maksanut kortilla (jos hänellä sellainen on). Normaalisti juoksevat toistuvaismaksut menevät kyllä, ne eivät ole "poikkeavia" tapahtumia. Ja sen tiedon kyllä poliisi on varmaankin saanut, mikäli niitä on. Eli niiden perusteella ei voi mitään johtopäätöksiä vetää.
Mä näen tässä kaksi vaihtoehtoa, joko joku on Birgitan katoamisen takana (henkirikos) tai Birgitta otti hatkat itse. Mikään muu ei oikeen istu kuvioon jo ihan tuon asian kannalta, että Birgitta on ollut keskustassa (ainakin vahvasti olettaen).
Itsellä vaan vahvimmin se kutina, että tuohon tapaamiseen tai ennen sitä sovittuun tapaamiseen tuo katoaminen liittyy. Jotenkin vain sellainen tunne, että tuo Birgitan ja P.W:n välinen tapaaminen haluttiin estää. Mistähän siinä on tarkalleen ottaen ollut kyse? Tai toinen vahva epäilys, että Birgitalla on ollut normaalia enemmän rahaa mukanaan ja se on ollut yksi houkutin.
Omistusasunnon kulut pitää yhtä lailla maksaa, kuten täällä on jo kerrottukin. Tosin, jos sähkö esim. katkaistaan maksamattomien laskujen takia, ei siitä kärsi kuin asukas. Tässä tapauksessa ei sekään. Vastiketta kyllä ruvetaan karhuamaan jossain vaiheessa, jos se jää maksamatta. Mutta aika kauan menee, ennenkuin mitään konkreettista tapahtuu. Toki, jos aunnosta on velkaa ja laina jää maksamatta, niin pankki kyllä haluaa omansa. Ja ryhtyy toimenpiteisiin. Eli luulisi kohta jotain tapahtuvan, jos Birgittaa ei löydy.
Käsittääkseni tuo ilmaisu, että tiliä ei ole käytetty, voi merkitä aika laajaa skaalaa. Lähinnä tarkoittanee, että Birgitta tai joku muu, ei ole nostanut rahaa tai maksanut kortilla (jos hänellä sellainen on). Normaalisti juoksevat toistuvaismaksut menevät kyllä, ne eivät ole "poikkeavia" tapahtumia. Ja sen tiedon kyllä poliisi on varmaankin saanut, mikäli niitä on. Eli niiden perusteella ei voi mitään johtopäätöksiä vetää.
Mä näen tässä kaksi vaihtoehtoa, joko joku on Birgitan katoamisen takana (henkirikos) tai Birgitta otti hatkat itse. Mikään muu ei oikeen istu kuvioon jo ihan tuon asian kannalta, että Birgitta on ollut keskustassa (ainakin vahvasti olettaen).
-
miesasiamies
- Harjunpää
Ei ärsytä.TiiaStiina kirjoitti: Pääsen varmaan taas Ärsyttää-osioon, mutta tapaaminenhan on voitu sopia vaikka kadun varrelle pysäköidyn auton luokse jolloin olisi luontevaa, ettei rahoja oteta esiin kadulla vaan istahdetaan hetkeksi auton penkille maksamaan. Kuski sitten päättänyt yksipuolisesti että "neuvottelut jatkuvat kohteessa X".
Olen saanut käsityksen, että Birgitan puhelin olisi ollut koko tuon "tarkasteluajan" n. klo 14.35 - 17 keskustassa (ja vielä tarkemmin Eteläisen Rautatiekadun alueella?). Tätä ei ole selkeästi ilmaistu, mutta käsitykseni perustuu paljolti siihen, että Birgitan puhelimen ei ole myöskään kerrottu tehneen sen liikkeiden kannalta huomiotaherättävää reittiä ennen päätymistään ja sammumistaan kampaamon lähelle.
Madeline_Poel: Olen itse asunut vuosikausia omistusasunnossa, enkä kokouksissa ole käynyt kertaakaan. Eli kaikki osakkeenomistajat eivät kokouksissa käy todellakaan. Tässäkin talossa on n.200 asuntoa ja kokouksissa kuulemma yleensä n.7-10 henkilöä mukana. Juuri saadaan hallitus. Eli aika harva tosiaan käy kokouksissa. Päätökset kun monesti ilmoitetaan ala ilmoitustaululla ja joskus jaetaan kokouksessa päätetyt asiat kaikille kotiin (tiivistettynä kokous). Tässäkin talossa asuu vanhempaa ikäluokkaa, eli ei heitäkään kokouksissa näy. Tämä siis vertauksena, että ei Birgittakaan välttämättä käynyt ikinä kokouksissa, vaikka olisikin oma asunto.
Itsehän olen ehdottanut, tosin ihan foliohattutason teoriana, että sopivan tavaran (esim. Keräilijöitä kiinnostava antiikkihuonekalu, tietyn keräillyn astia- tai maljakkosarjan osa, signeerattu harvinainen kirja tms.) kauppaaminen tori.fi:n kaltaisessa palvelussa olisi täydellinen syötti tietynlaiselle tai jopa tietylle uhrille. Jos joku olisi halunnut siepata, tappaa, raiskata tai mitä kamalaa joku nyt ikinä haluaakin tehdä keski-ikäiselle naiselle, olisi esimerkiksi jonkin nostalgisen Arabia-kannun tai Riihimäki-vaasin myynti loistava keino houkutella sopiva uhri asunnolleen luotettavalta vaikuttavalla tekosyyllä.elli72 kirjoitti:Mikä olisi tällaisen tori myyjän motiivi tappaa Birgitta? Birgitta ei ollut/ole mikään heiveröinen mummo. Enkä kyllä ihan ekana ole valmis uskomaan että istuisi kenenkään vieraan ihmisen autoon.
Tai, ja tämä on tietysti hulluin vaihtoehto, ehkä jollakulla on jotain nimenomaan Birgittaa vastaan ja tämä joku on tiennyt Birgitasta jotain aivan nimenomaista. Että hän kerää Saima Harmajan alkuperäispainoksia, etsii luukkua antiikkiuuniin hajonneen tilalle, keräilee hauen muotoisia hattuneuloja... En tiedä, mutta jotakin niin erikoista, että ilmoittaja olisi tiennyt, ettei neiti Silander voi vastustaa kiusausta lähteä katsomaan tuotetta.
Tuolla aikaisemmin ehdotettiin, että joku henkilö, Birgitan tuttu,olisi majoittunut lähellä kampaamoa olevaan hotelliin, ja kutsunut Birgitan pistäytymään hetkeksi ennen palaveria kampaamolla. Helsingin Juhlaviikot olivat käynnissä ja porukkaa oli varmasti liikkeellä paljon. Kukaan ei ehkä kiinnittäisi mitään huomiota mahdolliseen vieraskäyntiin. Jos B on poikennut hotellilla, vaikka juuri jonkin keräilyharvinaisuuden houkuttelemana. Rahaa nippu mukana.
Itseni saisi liikkeelle jokin venäläinen taide, Faberge!! Ehkä liian kallista (minulle) mutta katsomisen arvoista. Tai jokin häikäisevä koru.
Puhelin olisi nyt paikallaan, mutta entäs B. Nyt tullaan ongelmiin. Mikä oli/olisi Birgitan kohtalo? Kukaan muu kuin hotelliasukas ei ole/olisi tietoinen hänen olinpaikastaan. Kameroita kyllä on jokapaikassa? Seurataanko niitä?
Itseni saisi liikkeelle jokin venäläinen taide, Faberge!! Ehkä liian kallista (minulle) mutta katsomisen arvoista. Tai jokin häikäisevä koru.
Puhelin olisi nyt paikallaan, mutta entäs B. Nyt tullaan ongelmiin. Mikä oli/olisi Birgitan kohtalo? Kukaan muu kuin hotelliasukas ei ole/olisi tietoinen hänen olinpaikastaan. Kameroita kyllä on jokapaikassa? Seurataanko niitä?