Ja kuka on piirtänyt noin arvokkaalle paikalle punaisia ja keltaisia viivoja !
Kauheeta !
Nyt kannattaa olla tarkkana, mitä esittää. Jermo-kuvassa keppirivistön länsipääty kulkee todistettavasti vain muutamian kymmeniä senttejä männyn ohitse (lännestä). Asetetaan siihen vaikka 20 cm etäisyyttä. Jos oletetaan samanlainen poikkeama toiselle puolelle, eli keppirivistön itäpääty kulkee 20 cm:n päästä männyn itäpuolelta, mitä siitä seuraa.Sariola kirjoitti:Tästä nähdään, että teltan itäpääty on ollut suunnilleen linjalla mänty-koivu.
Kas kas, olen sattumalta tehnyt tuollaisen tasomallinnuksen Jermo-kuvasta tänään tästä keskustelusta tietämättä. No, hion sitä vielä hiukan, ennen kuin uskaltaudun esittämään sen täällä. Mielestäni Jermo-kuvan kepit eivät kylläkään todista mitään muuta kuin missä kepit ovat olleet Jermo-kuvassa.pasi kirjoitti:Pinnan muotoja noudatteleva mänty-koivu-linjan todellinen kulku kuvassa ei tosin liene Sariolan mieleen, joten tulossa on varmaankin tavanomaisia henkilöönkäyviä argumentteja.
Kuva lienee Jermon ottama 6.6.1960. Minä olen siihen koettanut piirtää päälle mänty-koivu linjaa kuvaavan viivan ja maassa olevien telttakeppien avulla teltan pohjan siihen maahan keltaisella.Wagner kirjoitti:Niinpä niin !
Ja kuka on piirtänyt noin arvokkaalle paikalle punaisia ja keltaisia viivoja !
Kauheeta !

Ei sitä tarkasti pysty piirtämään (pitäisi tuntea pinnan poikkileikkauksen reunaviivan muoto kyseisellä linjalla, eli käytännössä itse projektioSariola kirjoitti:Mänty-koivu linjaa en kyllä osaa piirtää maaston pikku muotojen mukaisesti....
Siihenhän se Jermokuvakin viittaa, kun mänty-koivu-linja piirretään siihen oikein. Ei onnistunut Sariolalta sekään.Sariola kirjoitti:pasi näyttää edelleen elättelevän toivoa, että se lavastuskuva etelään ja mahdollisesti uhrikuvakin olisi otettu siellä ison männyn edessä olevalla kivellä seisten.
Ensinnäkin, tämä oli odotettu reaktio Sariolalta nyt, kun on varmasti tiedossa, ettei Jermokuva osoitakaan sitä, mitä Sariola on uskonut ja väittänyt sen osoittavan. Sariola-papalle ei siis enää jää muuta vaihtoehtoa kuin hauraan itsetunnon hoitaminen tavanomaisella halventavalla vihjailulla muista kirjoittajista, kun faktat alkavatkin puhua Sariolan uskomuksia vastaan. Ja tämä epätoivoinen pappa ilmeisesti itse uskoo näihin kuvitelmiinsa!Voidaan myös aukottomasti todistaa, että uhrikuva on suuntaukseltaan enemmän vasemmalle kuin lavastuskuva etelään. Se näkyy molemmista kuvista helposti todettavista yksityiskohdista. Siitä ei jää epäilystäkään. Silti "pasilla toivo elää". Faktat eivät voi sitä kumota. Tuollainen on vähän sitä Nummisuutarin Eskon omapäisyyttä. Sitä ei tosiasiat heiluta!
Sariolalle ei näköjään mikään perustelu ole liian epälooginen tai sekava.Sariola kirjoitti:Minähän viittasin siihen, että lavastuskuvassa itsessään näkyvät jo ne polun itäpuolella olevat kuuset, joita ei näy uhrikuvassa, koska se on suuntaukseltaan alemmas. Tätä voidaan käyttää perusteluna, että myös uhrikuva on välttämättä suuntaukseltaan enemmän vasemmalle kuin polku.
Sariolan ei tosiaankaan kannattaisi ottaa millään tavalla kantaa kenenkään hengenlahjoihin.Sille en mahda mitään, että Nummisuutarin Esko tulee mieleen, kun pasista puhutaan!
kujala kirjoitti:
Pystytkö Sariola piirtämään ko. kuvien päälle oman hahmotelmasi polusta siten, että mittasuhteet suhteessa mäntyyn ja suunta suhteessa keppeihin on molemmissa piirroksissa sama? Se varmaan selvittäisi paljon lukijoille sitä, miten ajattelet polun menevän.