Rikottu ovi-ikkuna ja siitä kulkeminen

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Rouva_Etsivä
Neuvoja-Jack

Re: Rikottu ovi-ikkuna ja siitä kulkeminen

Viesti Kirjoittaja Rouva_Etsivä »

Valhalla kirjoitti: Tuon verran pielessä on. Ja tuollaisenaankin tulisi kuohineeksi itsensä.
Luulisi olevan helppo vihje löytää tuo kuohittu ori. Ellei sitten ole sen verran erakkoluonne, ettei sitä ole kukaan päässyt toteamaan sitten vuoden 2006 joulukuun.
Rouva_Etsivä
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Rouva_Etsivä »

Tara kirjoitti:^ Kai sen oven paksuuskin eli ikkuna-aukon 'syvyys' on otettava huomioon, eli sen takia jalkojen tulee venyä askelta otettaessa vielä tuonkin mitan vaatiman ulottuvuuden verran, eli joku + 10 cm lisää loikittavaa + alakarmissa törrättävien lasihampaitten korkeus siihen vielä lisää?
Olihan se huppari muutoinkin aika spesiaalitapaus, luulisi tuon venyvän nuo muutamat tarvittavat lisäsentitkin.
Kirvesmies
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Kirvesmies »

Tara kirjoitti:
Kirvesmies kirjoitti:
Valhalla kirjoitti:Se oven ikkunasta kulkemisen kätevyys jo selvitettiin - vaati ne turre piirtämäsi hydrauliset jalat. Etuna oli tietenkin se, että saattoi pitää myös Jukkaa ilmassa puukottaessaan eli uhrin jalkapohjat säästyivät.
Totta. Annelin kertoman mukaan hän itse meni väliin ja taisi Jukkakin mennä murhaajaa vastaan ja syntyi käsikähmää? Siinä ikkunan edessä oli kuitenkin lasia joka paikka täynnä ja ihan oven edustalla lasimassan paksuus varmaankin oli useita senttejä? Paljasjalkaisilta vanhemmilta olisi tosi kova suoritus, jos siitä kävelee - tai ainakin sellaisesta jää selvät jäljet jalkoihin. Vai säntäsikö Anneli keittiön puhelimeen saunan kautta?

Lasimassan narskuminen olisi kait pitänyt kuulua HÄKE-nauhalla myös, jos edes murhamies olisi lasin päällä kävellyt.

Tarinassa on AA:n kertomana aika paljon sellaista, joka ei voi pitää paikkaansa. Eli menikö todellinen aikajana ikkunan rikkomisen suhteen sittenkin niin, että ensin kuoli Jukka (jalkapohjissa ei lasin jälkiä), ja sitten vasta hajosi ikkuna, ja sitten soitettiin hälytyskeskukseen? Näin tämä tapahtumien eteneminen olisi helpointa ymmärtää ja uskoa.
lih Tara

Laitan tähän vähän pidemmän lainauksen ja referaattia, koska Anneli on kertonut aika eri tavoin tuosta kohdasta (myös siitä), jossa meni 'miesten väliin'.
'
Koska ei ole ollenkaan varmaa menikö vai ei vai aikoiko vain (ei osannut päättää mitä hänen kannattaisi kertoa!.. mikä olisi uskottavinta??)

Näin:

2.12.2006 sairaalassa JJ:lle.
818

... Mä en nyt jälkeenpäin enää muista, näiks mä mä tai tajusiks mä sen, et sil o joku ase siinä vai onks se ihan tavallista mäiskintää. Mut sit kuitenki mä tein jotain, jotain tota noin, sitäkää mä en muista mitä mä tein, jollain tavaa mä mein siihe väliin, meniks mä tönäisemääm tai revinks mä mä tai jotai. Ja sit tää mies iski mua veitsellä tähä..

6.12.2006 Anneli kertoi Kare K:lle:
144

Anneli ei muista väliin menemistä ihan kunnolla, hänellä oli ehkä aikomus mennä väliin:

Siteerauksen edellä kuvausta miten yksi lapsi oli ollut sängyssä Jukan ja Annelin välissä, sitten nuorin lapsi oli talutettu omaan sänkyyn ..).....Sitten me nukuttii. Me suunnilleen herättiin samaan aikaan kovaan ääneen. Ihmettelimme mitä tämäääni voisi olla. Sitten näin valon välähdyksiä. Ajattelin, että heitteleekö joku uuden vuoden pommeja vai muuten pelottelee kun kuulin sellaista räiskettä. Minulla on sellainen mielikuva, että olin vielä sängyssä, kun alkoi tulla lasinpalasia. Lasin palasia lenteli. Suojasin käsillä kasvojani.
Minä nukun ikkunaseinän puolella ja Jukka reunalla. Jukka meni luultavasti laittamaan valot. valot laitetaan olohuoneen puolelta pyöreästi katkaisijasta päälle.
Minä en kuitenkaan ole varma, missä vaiheessa nämä valot laitettiin päälle. Minä kuitenkin oletan, että Jukka on laittanut valot. Muistasin, että valot olivatkuitenkin päällä ja minä olin nousemassa sängystä, kun minä tajusin, että joku ihminen on tulossa sisälle asuntoomme terassin kautta.
Seuraava muistikuvani on, että Jukka ja tämä mies tappelee jossain kohtaa terassinoven ja takkahuoneen puolella. Tämä on pieni tila ja lähempänäovea takan edustalla.
Minä olin noussut sängystä tai olin sängyn puolella. Minä en arvannut tässä vaiheessa että meille tuli vaan ajattelin, että joku varas tuli.

Kun miehet kamppalevat, niin minä olin menossa tai minulla oli sellainen aikomus, että menen väliin. Minulla ei ole muistikuvaa, että ehdin väliin tai koskinko mies. mutta tunsin että minua lyötiin vasempaan rintaan. Ajattelin heti että minua lyötiin jollain puukolla.Minä lähdin karkuun.

ref, hiukan jatkoa:
(ref: Anneli hyppäsi arkun ylitse, pääsi olohuoneen kautta sisäeteiseen. Huusi lapsille, että juoskaa, tappaja on tullut taloon, sanoi, että hänellä on muistikuva että esik olisi jo ollut hereillä tai heräsi hänen huutoonsa, kertoo edelleen, että oli miettinyt mitä tekisi, että oli mennyt takaisin olohuoneen puolelle ja nähnyt miesten olevan vastakkainoven tai takan edessä, välähdyksenomaisesti.)

sit: En uskaltanut mennä lähemmäksi.
Kiirehdin puhelimeen ja ajattelin, että tuleeko tämä mies minun kimppuuni, kun kuulee että soitan poliisille, mutta minulla ei ollut muutakaan tehtävää kuin soittaa hätänumeroon . Esik oli jalkeilla tässä vaiheessa, mutta en muista oliko hän vieressäni kun soitin hätänumeroon. Täältä vastasi nainen.

Ensimmäisenä sanoin, että mitä on tapahtumassa, ..

eih tässä on taas ristiriitaa niin pirusti, Annelihan sanoi häkeen ensimmäiseksi, että täällä on joku tappaja, tulkaa nopeesti, joku tuli ikkunasta sisään, selvittää osoitetta jne. Häke-litteroinnin repliikissä numero 15 Anneli sanoi, että hänen miestään hakataan.
Koska Anneli ei oikein tiedä mitä tapahtui ja kuka ehkä laittoi valot päälle, niin piti katsoa miten tytär A kertoi tapahtumien menneen:

http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... omio-tasta

"Poliisi on tapahtumayön jälkeen iltapäivällä 1.12.2006 kello 15:00 lukien puhutellut tuolloin 9-vuotiasta A:ta Satakunnan keskussairaalassa. Puhuttelussa A on kertonut, että hän oli herännyt siihen, kun joku oli paukuttanut talon ikkunaa. Hän oli luullut ääntä pakkasen paukkeeksi. Hän oli kuullut myös isänsä tai äitinsä kiljuvan. A oli sitten mennyt katsomaan vanhempiaan ja nähnyt heidät hereillä ja sängystä nousseina. Hän ei ollut uskaltanut panna valoja päälle, koska huone oli ollut täynnä lasinsiruja."

Eli tässä kertomuksessa on äärimmäisen loogisesti kerrottu se, että ei voinut laittaa valoja päälle, kun huone oli täynnä lasinsiruja.

Anneli taas ei muista lasinsiruista yhtään mitään (lainaus ylläolevasta lainauksesta):
"Anneli hyppäsi arkun ylitse, pääsi olohuoneen kautta sisäeteiseen. Huusi lapsille, että juoskaa, tappaja on tullut taloon, sanoi, että hänellä on muistikuva että esik olisi jo ollut hereillä tai heräsi hänen huutoonsa, kertoo edelleen, että oli miettinyt mitä tekisi, että oli mennyt takaisin olohuoneen puolelle ja nähnyt miesten olevan vastakkainoven tai takan edessä, välähdyksenomaisesti"

Annelin kertomuksesta ei saa edes selvää, että oliko valot päällä, vai eikö ollut:
"Minulla on sellainen mielikuva, että olin vielä sängyssä, kun alkoi tulla lasinpalasia. Lasin palasia lenteli. Suojasin käsillä kasvojani.
Minä nukun ikkunaseinän puolella ja Jukka reunalla. Jukka meni luultavasti laittamaan valot. valot laitetaan olohuoneen puolelta pyöreästi katkaisijasta päälle.
Minä en kuitenkaan ole varma, missä vaiheessa nämä valot laitettiin päälle."

Jos Jukka oikeasti olisi mennyt laittamaan valot päälle, niin varmasti olisi kironnut lattialla olevia laseja, kyllä ne sen verran epämiellyttäviltä paljaisiin jalkoihin tuntuvat, ja varsinkin rikotun oven edessä lasimurskaa lienee ollut sentti kaupalla.

Tyttären kertomusten perusteella voitaisiin vetää myös sellainen johtopäätös, että Anneli löi Jukkaa ensin pimeässä huoneessa? Ja rikkoi sitten sen ikkunan. Ja todennäköisesti juuri näin päin asiat meni senkin puolesta, että ikkunan rikkomiseen yms lavastukseen saattoi ryhtyä vasta sitten kun Jukka oli jo "rauhallinen", muuten Jukka olisi voinut soittaa hätäpuhelun, tai luikkia pakosalle talosta, jos ensin olisi rikottu ikkuna ja vasta sen jälkeen lyöty sorkkaraudalla tms. Jukkaa ohimolle.
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

turumurre kirjoitti:Eli paljonko oli heittoa (ilman killuttimia olevalla mallilla) haarakorkeuteen verrattuna?
Valhalla?
No tuosta sen näki. Ja kun ei välitä tuosta ihan kummallisesta hartialinjasta tai typistetyistä käsistä.

Eli kun venytetään kaveri niin pitkäksi kun uskotaa voivan tunnistukseen nähden = 187cm asti. Siis huomattavan pitkä kaveri ( täytyi olla yli 100kg ollakseen tukeva, pyöreä ). Lisäksi nostetaan haaroväliä enemmän kuin luoja suo. Ja lisäksi - vaikka riski onkin - niin puetaan trikoisiin. Silloin saadaan haaroväli sinne 90 cm tienoille kun housujen pitäisi olla kiilastaa n 80cm tienoilla. Näin siis äärimmäisen pitkä kaveri. Tunnistushaitarin toiseen päähän on vielä viitisen senttiä haarovälinkin suhteen matkaa.

Siis 10-15cm liiottelua. Onko tuo nyt paljon? Kait tommosen nyt voi anteeksi antaa. Pahempaakin nähty. Kun katsoin käsiä ja hartialinjaa niin luulin itsekin enemmän.

Tosin kun tuo kaveri on tuossa vielä kuohitsematon, eikä sukkahousuja ole pingotettu ylös vyötärölle - niin sen vesirajan virhe on vielä viitisen senttiä edellisiin lisää.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

Valhalla kirjoitti:
turumurre kirjoitti:Eli paljonko oli heittoa (ilman killuttimia olevalla mallilla) haarakorkeuteen verrattuna?
Valhalla?

No tuosta sen näki. Ja kun ei välitä tuosta ihan kummallisesta hartialinjasta tai typistetyistä käsistä.

Eli kun venytetään kaveri niin pitkäksi kun uskotaa voivan tunnistukseen nähden = 187cm asti. Siis huomattavan pitkä kaveri ( täytyi olla yli 100kg ollakseen tukeva, pyöreä ). Lisäksi nostetaan haaroväliä enemmän kuin luoja suo. Ja lisäksi - vaikka riski onkin - niin puetaan trikoisiin. Silloin saadaan haaroväli sinne 90 cm tienoille kun housujen pitäisi olla kiilastaa n 80cm tienoilla. Näin siis äärimmäisen pitkä kaveri. Tunnistushaitarin toiseen päähän on vielä viitisen senttiä haarovälinkin suhteen matkaa.

Siis 10-15cm liiottelua. Onko tuo nyt paljon? Kait tommosen nyt voi anteeksi antaa. Pahempaakin nähty. Kun katsoin käsiä ja hartialinjaa niin luulin itsekin enemmän.

Tosin kun tuo kaveri on tuossa vielä kuohitsematon, eikä sukkahousuja ole pingotettu ylös vyötärölle - niin sen vesirajan virhe on vielä viitisen senttiä edellisiin lisää.

Sinulla on kyllä erikoinen kuvalukutaito. Omasta liittämästäsi vertailukoosteesta näkee ettei haarakorkeuseroa ole...
Kädet on kyllä tolla malliraukalla ollu syntymästään saakka tollaset töpöt, ei voi mittää.
Mutta täytyy vaan kuvitella pidempi kätistä huppista tuohon tilanteeseen: ulottuvuus karmin ylälaitaankin on todellisuudessa paljon parempi kuin tuolla vammaismallilla...
-
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Sinulla on kyllä erikoinen kuvalukutaito. Omasta liittämästäsi vertailukoosteesta näkee ettei haarakorkeuseroa ole...
Häh. Sulla on sininen linja housujen kiilan alareunan kohdalla. Siitä on kymmenisen senttiä samankokoisen oikeilla suhteilla piirretyn housukiilaan. Ja lisää tulisi jos kaveri ei olisi jättikokoinen vaan tunnistettu - vaikkapa keskiarvo.

Housut tehdään niin, että niillä voi myös istua. Vaihda sille edes balettiasu.
Kirvesmies
Remington Steele

"Talon ulkopuolelta löytyi uhrin veren tahraamia lasinsiruja"

Ihan oikeasti - miten ne ovat sinne puolelle voineet joutua?

A) Yrittikö Jukka karkuun rikotun ikkunan kautta? Sitten ikkunaa rikottiin sisältä päin, ja sirut, joissa oli Jukan verta, lensivät ulos?
B) Lensikö Annukan kertoman mukaisesti ja ihan oikeastikin lasinsiruja sänkyyn, josta joku poimi ne hanskoilla, ja heitti ulos?
C) Astuiko Jukka valoja päälle laittaessaan kuitenkin lattialla oleville lasinsiruille, poimi sitten sirun jalkapohjastaan, ja heitti sen ulos?
D) Entä jos kävi niin, että ensin tapettiin Jukka, sitten rikottiin ikkuna - ja ikkunaa rikottaessa osa siruista lensi Jukan päälle, jossa ne eivät millään järjellisellä syyllä olisi voineet olla, jolloin murhaaja keräsi vainajan päältä sirut talteen, ja heitti ne pihalle?

Joku muu tapahtumien kulku, joka selittäisi sen, että uhrin veren tahraamia siruja löytyi terassin puolelta? Jukkahan ei siellä puolella koskaan käynyt astumassa lasin sirujen päälle.

Lasinsiruista kerrotaan "Ulvilan KUVIA" -ketjussa kuvan 32 kuvassa olevissa teksteissä.
Viimeksi muokannut Kirvesmies, Pe Loka 07, 2011 7:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Valhalla kirjoitti:
Häh. Sulla on sininen linja housujen kiilan alareunan kohdalla. Siitä on kymmenisen senttiä samankokoisen oikeilla suhteilla piirretyn housukiilaan. Ja lisää tulisi jos kaveri ei olisi jättikokoinen vaan tunnistettu - vaikkapa keskiarvo.

Housut tehdään niin, että niillä voi myös istua. Vaihda sille edes balettiasu.
Håh. Kai näät että sillä on ihonmyötäiset trikoot jalassa. Sitäpaitsi se on käyny sukupuolenvaihdosleikkauksen just äskön, eipä näy vielä naishormoonien vaikutus muuten miehiseen olemukseen. Haara on siinä missä killuttimet oli alkujaan kiinni.

Mistä muuten tempaisit (vertailukuvassasi) sen sinisen viivan esitykseesi. Onko se hatusta, taralta, vai kävitkö paikalla mittailemassa. Onko se mahdollisesti jonkin lasin huippu vai jonkin lasin alin kohta. Ikkunan alakarmin korkeus kun mallissani on oikein.
Chili
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Chili »

Kirvesmies kirjoitti:"Talon ulkopuolelta löytyi uhrin veren tahraamia lasinsiruja"

Joku muu tapahtumien kulku, joka selittäisi sen, että uhrin veren tahraamia siruja löytyi terassin puolelta? Jukkahan ei siellä puolella koskaan käynyt astumassa lasin sirujen päälle.

Lasinsiruista kerrotaan "Ulvilan KUVIA" -ketjussa kuvan 32 kuvassa olevissa teksteissä.

Anneli poistui autotalliin terassin kautta vaatteet ja sorkkarauta vertavaluen.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Kirvesmies kirjoitti:"Talon ulkopuolelta löytyi uhrin veren tahraamia lasinsiruja"

A) Yrittikö Jukka karkuun rikotun ikkunan kautta? Sitten ikkunaa rikottiin sisältä päin, ja sirut, joissa oli Jukan verta, lensivät ulos?
B) Lensikö Annukan kertoman mukaisesti ja ihan oikeastikin lasinsiruja sänkyyn, josta joku poimi ne hanskoilla, ja heitti ulos?
C) Astuiko Jukka valoja päälle laittaessaan kuitenkin lattialla oleville lasinsiruille, poimi sitten sirun jalkapohjastaan, ja heitti sen ulos?
D) Entä jos kävi niin, että ensin tapettiin Jukka, sitten rikottiin ikkuna - ja ikkunaa rikottaessa osa siruista lensi Jukan päälle, jossa ne eivät millään järjellisellä syyllä olisi voineet olla, jolloin murhaaja keräsi vainajan päältä sirut talteen, ja heitti ne pihalle?

A) Mahdollisesti yritti karkuun, tuskin kuitenkaan ikkunasta.
B) Lensi ihan oikeasti, siitä on faktatietoa, lasinsirutkin poimittiin mutta vietiin Krp:n labraan
C) Astui, muttei kerennyt poimimaan
D) Ei ole mahdollista, todistajienkaan mukaan. Ensin särkyi lasi ja sitten Jukka.

E) Huppis poistui omaan kotiinsa vaihtamaan vertatippuvat vaatteensa.
Kirvesmies
Remington Steele

Chili kirjoitti:

Niin olisiko siitä rikotun ikkunan kautta ihan oikeastikin kuljettu? Kun ensimmäinen joka avasi sen oven, oli paikalle tullut poliisi/tutkija.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Kirvesmies kirjoitti:
Chili kirjoitti:

Niin olisiko siitä rikotun ikkunan kautta ihan oikeastikin kuljettu? Kun ensimmäinen joka avasi sen oven, oli paikalle tullut poliisi/tutkija.
Vastaan vaikkei kysymys oikeasti minulle ollutkaan esitetty.
Näin on täytynyt tapahtua myös jos Anneli olisi syyllinen (eli joutunut lavastelemaan). Ovea ei oltu aukaistu ikkunan rikkomisen jälkeen (fakta).
Jos huppista ei olisi, niin miten Anneli sinne terassille on siirtynyt puukkohipan jälkeen?
Ainoa mahdollisuus on siitä rikotusta ikkunasta tai sitten lähteä kiertämään olohuoneen kautta verijälkiä tehden ja taas samaa reittiä takaisin. Tälläisiä verijälkiä ei vaan ole olohuoneessa.
Helpointa toki olisi mennä ja avata se terassin ovi ja mennä sinne taakse lavastelemaan ja jättää vielä ovi auki (niin olisi ollut uskottavampi selityskin). Mutta kun se ovi tosiaankin oli kiinni.
Lausuntojen mukaan on myös niin, että siitä rikotusta ikkunasta on tosiaankin jokin verinen läpi mennyt.
Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Mielestäni Huppumiehen haarovälistä ja mahdollisesti housujen alla käyttämistään ”man tighteista” tuskin voidaan kovin pitkälle spekuloida. Vaihtoehtoja on monia.

Vaihtoehto a) tiukka setti ja ei todellakaan mitään, joka olisi voinut jäädä lasinreunaan kiinni.
Kuva

Vaihtoehto b) Panos Emporio tapauksessa lasireunat olisivat viiltäneet ainoastaan tennissukkia, jotka tungettu housun sisään.

Kuva

Ja vaihtoehto c) Huppumiehen todellinen, kuvailtu olemus – ei siltikään mitään lasiin tarttuvaa näkyvissä edes suurennuslasilla.

Kuva

Pienen satunnaisotannan jälkeen näyttää mielestäni todella vaikealta päätellä yhtään mitään tuosta Huppumiehen haarovälistä ja sen olemuksesta murhaikkunan läheisyydessä.
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Kirvesmies
Remington Steele

turumurre kirjoitti: Lausuntojen mukaan on myös niin, että siitä rikotusta ikkunasta on tosiaankin jokin verinen läpi mennyt.
Kyllä siitä jotain veristä on läpi mennyt - mukaan lukien ne Jukan verellä tahritut lasinsirpaleet, joiden löytymistä talon ulkopuolelta en oikein vieläkään pysty käsittämään, nyt kun mietin tätä yksityiskohtaa oikein huolella. Siis jokaisen sirpaleen, jossa on Jukan verta, on ensin täytynyt olla talon sisäpuolella, mutta loppupeleissä niitä siruja sitten löytyykin talon ulkopuolelta. Ei ne sinne itsestään lennä.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Kirvesmies kirjoitti:
turumurre kirjoitti: Lausuntojen mukaan on myös niin, että siitä rikotusta ikkunasta on tosiaankin jokin verinen läpi mennyt.
Kyllä siitä jotain veristä on läpi mennyt - mukaan lukien ne Jukan verellä tahritut lasinsirpaleet, joiden löytymistä talon ulkopuolelta en oikein vieläkään pysty käsittämään, nyt kun mietin tätä yksityiskohtaa oikein huolella. Siis jokaisen sirpaleen, jossa on Jukan verta, on ensin täytynyt olla talon sisäpuolella, mutta loppupeleissä niitä siruja sitten löytyykin talon ulkopuolelta. Ei ne sinne itsestään lennä.
No ei kun, ensin on lasin palasia, sitten verta tippuu lasin palasten päälle, tai verisillä kengillä astutaan niiden lasin palasten päälle (siellä terassilla siis), silloinhan ne ovat verisiä lasinpalasia.
Vastaa Viestiin