Juha Joutsenlahti

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Valhalla
Watson itse

Re: Juha Joutsenlahti

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Uotin blogin huumoria mukaillen mutta ihan vakavasti puhuen Joutsenlahti tulisi ottaa mukaan murhaoikeudenkäynnin toiseen kierrokseen. Ja nimenomaan syytettynä hänkin. Ei nyt murhaan mutta melkoinen osuus hänelläkin siihen, että lapset eivät saaneet oikeutta ja joutuivat kohtaamaan vielä yhä hirveämpiä kauhuja. Kyllä työnsä tekemättömyyden tuottamuksellisuudesta pitäisi vastuu kantaa.
Elizzza
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Elizzza »

Kuinka yleistä tämä poliisien sairaslomailu oikein on? Tuon vertailuun nettivideon hakkaamis-uhkaaja-poliisin asiaa:
kyseinen poliisi on jäänyt sairauslomalle.
- Kaveri on sairauslomalla, tämä epäilty, ja meidän osalta hommat nyt seisoo niin kauan kuin hän tulee takaisin. Miten kauan kestää tuo sairausloma, niin sitten katsotaan jatkotoimet, että mihin on aihetta.

Ratkaisuja mahdollisista kurinpitotoimista tehdään vasta sitten, kun poliisia on voitu kuulla, kertoo Pekkala...
http://yle.fi/uutiset/uhkausvideon_epai ... la/6715964

Onko hänkin matkustanut kuten JJ? Toimiko JJ vain poliisien yleisen käytännön mukaan, kun "katosi"?
Kai nyt sairaslomalaisia voi kuulustella, säntäähän poliisit hetimiten sairaaloihinkin sairasvuoteen vierelle.
Eli onko JJ ollut esimerkkinä vai onko tämä maan poliisitapa?
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kuolema »

Elizza: Veikkaukseni, että ei sen yleisempää kuin muuallakaan nuo "sairastelut". Eli kun duunipaikalla "mokaa pahemmin", niin on aika yleinen käytäntö, että mokaaja joko itse tai esimiehen kehoituksesta hakee lääkäriltä ns. "stressilomaa" x ajan.

Olen kuullut tapauksia, missä ko. sairausloma on sitten lääkärin toimesta merkattu valheelisesti eri syykoodille lääkärintodistukseen, vaikkapa nyt esim "selkäkipu" tai vastaavaa...

Suotakoot tuollekin poliisille "pieni miettimistauko" - voi oikeasti ymmärtää tekonsakin selvemmin kun pääsee vähän hengähtämään - mahdollisesti kera rauhoittavien / unilääkkeiden.

Ehkä tämän tapauksen kanssa myös tapahtunut vastaavaa. En spekuloi sen enempää, mutta kyllä varmaan kannattaa antaa sairastella niin kauan kuin tarvis...
jmit
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja jmit »

Ei siinä mitään, jos kantti pettää heti kun vähän painetta lisätään. Ei kyllä pitäisi sitten olla korostamassa sitä oman työn vastuullisuutta, jos kantti pettää heti kun sitä vastuuta pitäisi oikeasti kantaa. Palkkaakaan ei pitäisi kenellekään maksaa 2 000 e/kk enempää, jos paineensietokyky on nollilla.

Juhalla oli selkä kipeä, molemmat kännykät pois päältä pidemmän aikaa ja majoitus kaverin mökillä. Samaan aikaa poliisi yritti Juhaa tavoittaa. Kenellekkään läheiselle ei Juha ollut muistanut olinpaikkaansa kertoa. Samaan aikaan rikosepäily vanhenemassa. Vähänkö tarina haisee pakoilulta? No, ehkä olen vain vainoharhainen. :)

Ennen meni rosvo edellä ja poliisi perässä. Nykyisin molemmat touhuavat ihan omissa porukoissaan. Poliisi edellä ja poliisi perässä. Tämmöinen vanha pieru on ihan pudonnut jo kelkasta ja vaan taivastelee menoa.
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Niin... :) Ottamatta nyt kantaa sairaslomaan mitenkään, niin kyllä kieltämättä OMASTA MIELESTÄNI JJ hoiti homman todella huonosti. Tämä tosin on vain oma mielipide.

Tunnen poliisissa työskenteleviä ja sieltä eläkkeelle jääneitä. En ole mitään huonosta ilmapiiristä kertovia juttuja kuullut - vaan täysin päinvastoin. Ehkä Porin poliisissa sitten oli asiat huonosti. Ainoa, josta jotkut tuntuvat marmattavan, on paatero, mutta sekin taitaa jäädä eläkkeelle hyvin pian. :) (sen lisäksi, että on JJ:n kanssa läheinen ja luultavasti JJ on saanut pitää työnsä vain koska Paatero on vahtinut perään). Kuten aiemmin olen sanonut - JJ:n tekoset yksityissektorilla olisivat olleet välitön irtisanomisperuste.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Hyvinhän se homman hoisi - murhaajan DNA:n oikeuslaitoksen haltuun ja talteen jo kesällä 2007. Ryhtyi myös tutkimaan Ulvilan murhasta saamaansa vihjettä. Eikö se ole poliisitutkijan tehtävä? Onko sinulta jäänyt huomaamatta nämä tärkeät pointit?

Nämä näytteet oli tarkoitus hävittää syksyllä 2009, kun sanottiin - Paateron hehkuttamana, miten helpottuneita olemme, kun murha selvisi, kun AA pidätettiin - että näytteet hävitetään ongelmajätelaitoksella.

No, näytteet olisi voitu tai on voitu hävittää, mutta se ei poista tietoa oikeuslaitoksesta tuosta DNA:sta, johon Tannerin näytettä verrattiin.

Ja ei kait tällainen näytteiden hävittäminen nyt kuitenkaan voi koskea murhapaikalta taltioituja näytteitä, eihän?

Mikähän tämä katkera urputtaminen Joutsenlahtea vastaan täällä oikein on... Olen sitä ihmetellyt oikeastaan koko ajan... Ei se ainakaan ole balanssissa sen tiedon kanssa, joka itselläni on: että hänellä on tieto murhaajan kiinijäämisestä äänensä ja geeniensä perusteella. Teknikolta hän sai alkuperäisen häkenauhan, jolta hän väittää kuuluvan murhaajan äänen, joka varmasti on tallessa, ja DNA:n hän laittoi talteen jo kesällä 2007, sekä ryhtyi tutkimaan saamaansa vihjettä.

Miten tällaiset toimenpiteet täällä palstalla voivat aiheuttaa katkeruutta?!

En ymmärrä.

Pakoilee sitä, että laittoi Tannerin DNA:n jemmaan oikeuslaitokseen? Sitäkö tarkoitat, jmit?
Alethes doksa meta logu
Vespa velutina
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Vespa velutina »

En muista onko minulta mennyt jokin ohi eli onko asiaa jo käsitelty täällä, mutta ihmetyttää itseäni se, että jos henkilö saa sairaslomaa lääkärintodistuksella niin täytyyhän hänen nyt hyvänen aika ilmoittaa siitä esimiehelle ja jos kunto kestää niin käydä jopa viemässä saikkutodistus työpaikalle. Ellei sitten ole yksityisyrittäjä. Kuntapuolella saa olla omalla ilmoituksella poissa kolme päivää.
Eli: pakkohan Joutsenlahden sairaslomasta on ollut olla tieto hänen esimiehellään. Ei hän ole voinut vaan yhtäkkiä kadota ja antaa odotuttaa itseään.
Aasianherhiläinen Vespa velutina on hieman pienempi kuin eurooppalainen herhiläinen. Tulokkaan erityistuntomerkki on keltaiset jalat.
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Vespa:

Olen itse myös useampaankin kertaan ihmetellyt JJ:n saikkua ja avautumista. Olen itse ollut niin valtion kuin ulkomaisten sijoittajienkin omistamissa yrityksissä töissä ja voin sanoa, että politiikka tällaisten asioiden kanssa on ollut varsin tiukkaa - itse asiassa omalla alallani Joutsenlahden avautuminen olisi automaattisesti johtanut välittömään irtisanomiseen, jossa pomo ottaa saman päivän aikana bätsin ja lakun pois lyhyen briifin jälkeen ja joku tulee saattamaan ihmisen ulos talosta, jos sieltä ei ilman lakua pääse ulos. Olen myös seurannut itse tällaista toimenpidettä sivusta.

Se, että Joutsenlahti sai pitää virkansa, voi johtua mahdollisesti virkamiesten paremmasta suojasta normaaliin työntekijään nähden tai sitten hänen "lähes sukua julkkikselle" tuttava Paatero järkkäsi asian niin, että JJ ei saa potkuja.

Näin ollen JJ:n "viimeisiin vaiheisiin julkisuudessa", eli saikku+pakoilu+avautuminen julkisuuteen ovat mielestäni todella outoja. Tämän Auer-keissin jälkeen Joutsenlahtea tuskin kukaan muistaa julkisuudessa, mutta työkaverit kyllä muistavat vastaan hangoittelevan ihmisen, joka pilasi oman maineensa lähtemällä julkisuuteen.

NYT SEURAAVAKSI tänne tulee ihmiset puhumaan salaliitosta tähän mielipiteeseeni vastauksena. Ja enhän toki voi 100% varmuudella tietää, etteikö sellaista olisi. Olen 99% varma siitä, mutta aina on se 1% epäilys. Otan sen huomioon kyllä tulevaisuudessakin, kun puhutaan JJ:n roolista ja hänen saavutuksistaan ja "viimeisestä mokauksestaan". Eihän sitä tiedä, vaikka herra oikeasti olisi siis "1% tsäänssillä" sankari? :)
peltirumpu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja peltirumpu »

kuolema kirjoitti:Vespa:
NYT SEURAAVAKSI tänne tulee ihmiset puhumaan salaliitosta tähän mielipiteeseeni vastauksena. Ja enhän toki voi 100% varmuudella tietää, etteikö sellaista olisi. Olen 99% varma siitä, mutta aina on se 1% epäilys. Otan sen huomioon kyllä tulevaisuudessakin, kun puhutaan JJ:n roolista ja hänen saavutuksistaan ja "viimeisestä mokauksestaan". Eihän sitä tiedä, vaikka herra oikeasti olisi siis "1% tsäänssillä" sankari? :)
Minä en ainakaan puhu mistään salaliitosta, mutta selvä ajojahtihan tässä on kyseessä. Nyt kostetaan se, että hän kehtasi/uskalsi todistaa uuden tutkinnanjohtajan satuja vastaan. Tämähän on päivän selvä asia kaikille muille, paitsi teille kivittäjille.
rantakoski
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja rantakoski »

Ulvilan tutkinta-aineistoa kadonnut mystisesti

Jaa mystisesti? Kun juttu siirtyi pois Joutsenlahdelta, hän siivosi sotkunsa, tajuttuaan, että koko hänen alkututkintansa oli pelkkää pieleen mennyttä sotkua, hävettävää ja naurunalaiseksi tekevää materiaalia.

Se on Joutsenlahti kuka 'mystisesti' hävitti oman sotkuisen ja virheellisen tutkinta-aineistonsa.

Vain päivänvaloa kestävät osuudet siirtyivät uudelle tutkinnanjohtajalle.

Ja luonnollisesti*, vuosien päästä, Joutsenlahti sälyttää syyn muiden niskoille.

( * Joutsenlahden luonnollisesti )
jmit
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja jmit »

Peltirumpu,

Onko se kivittämistä, että edellyttää virkamiehen kantavan vastuun teoistaan?

Onko sinulla jotain näyttöä siitä, että uusi tutkinta on satuilua?
peltirumpu
Adrian Monk

jmit kirjoitti:Peltirumpu,

Onko se kivittämistä, että edellyttää virkamiehen kantavan vastuun teoistaan?

Onko sinulla jotain näyttöä siitä, että uusi tutkinta on satuilua?
Silloin jokainen virkamies kantakoon vastuunsa, eikä vain yksi.

Onko sinulla jotain näyttöä siitä, että uusi tutkinta ei olisi satuilua?
kuolema
Andy Sipowich NYPD

No eikös sen pitäisi olla ihan lähtökohta, että jokainen kantaa vastuunsa itse? :) ketä muuta haluaisit tutkittavan, kuin JJ:tä tämän casen tiimoilta?

Se, että alkuvaihe sohellettiin melko täydellisesti, niin ei ehkä virkarikoksen tunnusmerkkejä täytä, mutta kyllä siitä asiasta koulunpenkille voisi pistää useammankin kuin Joutsenlahden mielestäni. :)
peltirumpu
Adrian Monk

kuolema kirjoitti:No eikös sen pitäisi olla ihan lähtökohta, että jokainen kantaa vastuunsa itse? :) ketä muuta haluaisit tutkittavan, kuin JJ:tä tämän casen tiimoilta?

Se, että alkuvaihe sohellettiin melko täydellisesti, niin ei ehkä virkarikoksen tunnusmerkkejä täytä, mutta kyllä siitä asiasta koulunpenkille voisi pistää useammankin kuin Joutsenlahden mielestäni. :)
Maan tapa. Yhtä rangaistaan. Miksi?
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Tässä ei ole ollut tapana pistää koulunpenkille, vaan mullan alle; useampi rivipoliisi, parit tutkinnanjohtajat ja kolme korkeinta poliisivalvontaviranomaista.

Alkututkinnan muuten sähelsi Kuusiranta, ei Joutsenlahti - jos nyt mitään sähellettiin. En usko kirjoittajien näin totaaliseen tyhmyyteen, peltirumpu, asialla on ammattilaiset. Ota se huomioon.

Tosin se on vaikeaa, kun itse on liikkeellä vilpittömin mielin, ja kaikenlainen vääristely aiheuttaa suorastaan vatsanväänteitä, mutta meitä on niin moneen hyöty- ja ahneusjunaan. Varsinkin täällä.

Tai sitten kyse on välillä vain tosiaankin älykkyysosamäärästä - ja sillehän ei sitten voi kukaan mitään -muuta kuin pahoitella.

Joutsenlahti osui sellaiseen kohtaan, että se tuntuu kovaa ja pitkälle, ja sen pystyy hyvin aistimaan näistä katkerista kommenteista.

Kuten itsekin totesit; totta kait tämä asetelma tajutaan - ja siinäpä se juuri onkin.

Kateellisena olen tänään lukenut, että miten tämän sotkun ulkomaiset haarat on putsattu, tuomittu ja kerrottu kansalle.

Muualla julkisuus ja julkinen putsaus koetaan auktoriteettia lisäävänä, Suomessa auktoriteettiä vähentävänä, koska Suomi lepää niin kummallisen uskon varassa. Uskotaan vain kun ei ole tietoa - muualla Euroopassa ei ole tällaisia kummallisia uskoja.

Kun poliisiylitarkastaja Välkki kertoi jättimäisestä sotkusta vuosilta 1999 - 2007, johon oli sotkeutuneena korkea-arvoisia sisäministeriön poliisivirkamiehiä, oli hän sitä mieltä lähettäessään tätä koskevat salaiset asiakirjat sisäministeriöön, että näin jättimäistä korruptiota ei voi julkisesti pestä, ja hänen näkemykseen yhtyi myös poliisiylijohtaja Paatero Joensuun kokouksessa.

Itse olen ollut kahden vaiheilla, että mikä olisi parasta, mutta todennäköisesti he ovat oikeassa, kun kyse on Suomesta, mutta se tuntuu vain niin suunnattoman lapselliselta verrattuna toimintaan muualla Euroopassa, ja ihan pikkuisen hävettääkin tämä toimintatapa.

Mutta pääasia, että putsataan ja pestään. Vihdoinkin. Tämä vakava käsienvääntelytilanne on jatkunut nyt jo yli 10 vuotta.
Alethes doksa meta logu
Vastaa Viestiin