Äiti pahoinpiteli vauvansa Laihialla - oli syyntakeeton
Re: Nuorta laihialaisäitiä syytetään lapsensa tapon yrityksestä
Kuinkahan tarkkaan sitä sitten mietitään ja punnitaan, voidaanko joku tällaisen teon tehnyt päästää vapaaksi? Vankiloiden suhteenhan resurssit ovat ne, että liian kalliiksi tulee ja tuomiot ovat naurettavan lyhyitä. Samoin tuntuu, että terveyspuolen palveluita karsitaan jatkuvasti ja rahaa ei tunnu olevan edes tarpeelliseen. Itse olen huomannut, että edes hyvin vaikeasti psyykeltään häiriintynyt ei saa tarvittavaa hoitoa, eikä se ole mikään itsestäänselvyys. No, mutta ehkä meininki on toinen joidenkin tällaiseen tekoon syyllistyneiden suhteen. Toivoisin niin, mutta en ole varma uskonko..
Uutisessa mainitaan että lapsella on ainoastaan välttämättömiä elintoimintoja ylläpitävää aivotoimintaa jäljellä, eli kurjasti sanottuna hän on kasvis. Lapsi on otettu huostaan, mutta kenen huostaan? Valtion? Mitä tässä tapahtuu tästä eteen päin? Lasta pidetään sairaalassa koneellisesti elossa niin kauan kuin mahdollista ilman toivoa parantumisesta, ehkä jopa vuosia?
Kulttuurirealisti
Mariacka, ihan tosi, miksi sä nyt takerrut ja yrität vääntää mun sanomisia ihan miten sattuu?
En ole missään vaiheessa väittänyt, että mielisairaaksi leimaaminen tapahtuisi vain asiakkaan oman päätöksen mukaan. Tiedän kyllä, että asiasta löytyy ketjujakin. Kuten sanoin, niin olen asiasta lukenut. Pointtini on ollut kokoajan se, että usein kuulee näitä "äänien" aiheuttamia rikoksia.
Tieto "monista yrittäjistä" on peräisin ihan uutisista. Huomaisit ne itsekin, mikäli et vain olisi minfossa takertumassa toisten käyttäjien kirjoituksiin.
Oli miten oli, nyt vain odotellaan, että miten kauan äidin tervehtyminen kestää. Harmi, että tässäkin sai kärsiä yksi niin puolustuskyvytön ihminen, kun voi olla
En ole missään vaiheessa väittänyt, että mielisairaaksi leimaaminen tapahtuisi vain asiakkaan oman päätöksen mukaan. Tiedän kyllä, että asiasta löytyy ketjujakin. Kuten sanoin, niin olen asiasta lukenut. Pointtini on ollut kokoajan se, että usein kuulee näitä "äänien" aiheuttamia rikoksia.
Tieto "monista yrittäjistä" on peräisin ihan uutisista. Huomaisit ne itsekin, mikäli et vain olisi minfossa takertumassa toisten käyttäjien kirjoituksiin.
Voi, kunpa se olisi nykyään noin. Että toisen ihmisen hengen riistäjät olisivat aina mielisairaita ja voisi ajatella, ettei terve ihminen surmaa toista. Mutta kyllä sitä nykyään(kin) ihminen kykenee melkoisiin asioihin ja ihan täydessä ymmärryksessä. Esimerkkinä nyt vaikka ent. Tervashongan molemmat tapaukset. Ei ole ihan normaalia mielestäni, että tapetaan kaveri ja syödään tai että vähän muksaistaan kaveri kumoon vesurilla riidan päätteeksi.Tampereen Tyttö kirjoitti:Mielisairaalapassitus ei automaattisesti tarkoita "helpompaa". Terve ihminen ei olisi noin tehnyt ja toivottavasti passituksesta on oikeasti hyötyä.
Oli miten oli, nyt vain odotellaan, että miten kauan äidin tervehtyminen kestää. Harmi, että tässäkin sai kärsiä yksi niin puolustuskyvytön ihminen, kun voi olla
Nanika ga tooku matteiru to
Clyde, tarkoitukseni ei ole ollut loukata sinua tai väännellä kirjoituksiasi. Pahoittelen, jos olen antanut sellaisen vaikutelman. Halusin vain oikoa muutamia väärinkäsityksiä, joita tälläkin foorumilla tulee usein ilmi. Käytin vastauksissasi sinun kommenttejasi, koska olet tässä ketjussa aktiivisesti kirjoittanut. Vastaukseni eivät ole siis pelkästään sinulle, vaan kaikille kiinnostuneille. Eikä tarkoitukseni ole ollut henkilökohtainen mollaus, vaan asioista puhuminen hieman laajemmassa mittakaavassa (ehkä pieleenmennyt yritys).
Itselläni on mielentilatutkimuksista ja syyntakeettomista aikanaan työn kautta hankittua tietoa ja kokemusta. En tee enää kyseistä työtä, mutta mielenkiintoni aiheeseen on sitä perua. On täysin mahdollista, että tilanne näyttää erilaiselta "sisä"- kun ulkopuolelta tarkastellen.
Mikäli nämä pohdintani tai näkökulmani lukijoita häiritsevät, olen valmis lopettamaan aiheesta puhumisen.
Itselläni on mielentilatutkimuksista ja syyntakeettomista aikanaan työn kautta hankittua tietoa ja kokemusta. En tee enää kyseistä työtä, mutta mielenkiintoni aiheeseen on sitä perua. On täysin mahdollista, että tilanne näyttää erilaiselta "sisä"- kun ulkopuolelta tarkastellen.
Mikäli nämä pohdintani tai näkökulmani lukijoita häiritsevät, olen valmis lopettamaan aiheesta puhumisen.
-
Arlene
- Christopher Lorenzo
Minusta täällä foorumilla nimenomaan TARVITAAN sinun kaltaisiasi, mielenterveysasioihin perehtyneitä.Mariacka kirjoitti: On täysin mahdollista, että tilanne näyttää erilaiselta "sisä"- kun ulkopuolelta tarkastellen.
"Äänen" kuuleminen on vastuun siirtämistä, ainakin esim. "kukkakauppamurhassa" murhaaja väitti äänen käskeneen häntä tappamaan myyjän.
^Samaa mieltä. Onhan noita "äänien kuulemisia" ollut ulkomaillakin, eikä pelkästään meillä täällä kotimaassa. Ihan hyvä, että siitä keskustellaan ja tiedotetaan. Oma pointti oli lähinnä se, että "ei taas näitä tapauksia ja päästään kuin koira veräjästä" koska niitä on julkisuuteenkin useampia tiputellut. Turhauttavaa siis, koska vaikkapa juuri nyt Bockin tapauksen aikaan mietityttää, että kauanko H sitten joutuukaan oikeasti kärsimään tuomiotansa.
Nanika ga tooku matteiru to
Onhan tuollaisia tosiaan paljon muitakin ja osa sellaisista on sellaisia, että ei minulla tule mieleenkään, että kyse olisi vain keinosta yrittää päästä helpommalla. Esimerkkinä joku vanhempi tapaus, josta yksi lakituttu kerran kertoi: Mies tappoi metrossa toisen miehen kirveellä. Teon jälkeen mies istui tyynesti odottamaan poliisia eikä vastustellut lainkaan. Syynä tekoon olivat tekoon äänet pään sisällä. Sama mies oli myös yrittänyt useita kertoja päästä päänkuvantamiseen, koska oli vakuuttunut, että hänen päähänsä oli istutettu avaruusolioiden siru ja muistikuvat sieppauksesta oli pyyhitty, jne. Usein näissä päätöksissä on siis takana paljon muutakin kuin pelkästään väite siitä, että nyt kuulen ääniä. Etenkin jos tilanne on niin pitkällä, että todetaan syyntakeettomaksi, tekijä on todennäköisesti monella muullakin tapaa "pihalla".Arlene kirjoitti:"Äänen" kuuleminen on vastuun siirtämistä, ainakin esim. "kukkakauppamurhassa" murhaaja väitti äänen käskeneen häntä tappamaan myyjän.
"You have robbed my revenge of sweetness, and now I must go hence in bitterness, in debt to your mercy."
Jätän tällä kertaa lainaamatta kommentin, mutta sanon vielä selvyyden vuoksi, että tämän tapauksen äiti ei "joutunut kärsimään tuomiotansa". Hänet jätettiin tuomitsematta ja määrättiin hoitoon mielisairautensa vuoksi.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) oikeuspsykiatristen asioiden lautakunta tekee aikanaan päätöksen hoidon lopettamisesta.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) oikeuspsykiatristen asioiden lautakunta tekee aikanaan päätöksen hoidon lopettamisesta.