Sirpa

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Kyöpeli, Kilomies

visitor59
Roger Murtaugh

Re: Sirpa

Viesti Kirjoittaja visitor59 »

Sirpa kirjoitti: Kaikki nuo ja paljon muuta ovat vertauskuvia liittyen ilmiöihin. Vrt. huudahdusta "Se on kyllä oikea noita-akka!" mutta ei varmasti tarkoiteta, että hänellä olisi kaapissaan lentävä luuta. Sinun pitää löytää vain vertauskuvalle sopiva ilmiömaailma.

Maailma on täynnä vertauskuvainnollisia nimiä ilmiöille, varsinkin maailman luomiseen liittyviin käsitteisiin ympäri maailman, ja ne ovat jopa toisiaan vastaavia, ja jo kauan sitten syntyneitä, ilman että niitä koetaan konkreettisiksi. Kielihän on vain pelkkiä sovittuja symbolimerkkejä ja mitä vaikeammasta asiasta on puhuttava, sitä vaikeampi on erilaisia ilmiöitä nimetä.
Uskonnollisilla viitteillä tarkoitan sellaisia symboleita, joiden merkitys riippuu lukijan omista mielipiteistä - vaikkapa nyt nuo erilaiset luomiskertomukset ja jumalat - jotkut mieltävät ne todellisiksi tapahtumiksi ja olennoiksi, toiset taas saduiksi. Henkilökohtaisesti miellän esim. tarinat Jeesuksesta ja hänen teoistaan pehmeästi sanoen kaupunki-legendoiksi, joten niiden käyttö "todisteluna" ei oikein mene perille.
Sirpa kirjoitti: Tässä teoriassa hyvä ja paha on tietysti määritelty sen mukaan, miten henkilö, joka hallitsee ko. kyvyt sen määrittelee, muutenhan emme sitä pystyisi edes tekemäänkään. Hänen tarinastaan ja sanoistaan sitten löytyy, että jos noudattaa ko. ohjeita, minkälaiset kyvyt sitten saisi haltuunsa.
Huomaa - määrittelyn tekee nyt sitten kuvitteellinen henkilö, jolla ajattelet olleen joitain kvantifysiikkaan liittyviä erikoiskykyjä. Hiukkasfysiikan tapahtumien hallitseminen tekisi kerrotut "ihmeet" mahdollisiksi, mutta onko todellisuudessa mitään niistä tapahtunut ?
Sirpa kirjoitti: Koskemasi "uskonnolliset viitteet" liittyvät jälleen tuohon paahtoleipäefektiin, tai määrittele, että mitä nimenomaista "uskonnollista viitettä" tarkoitat? Ei vaikea teksti voi helposti aueta, jos itsekin olen sitä vääntänyt 30 vuotta, olisin aika pettynyt, jos poistaisin nyt puolet, ja huudahtaisit "Heureka! Mä tajusin!".
Kyse ei oikeastaan ole niinkään siitä etten ymmärtäisi kirjoituksiasi noin yleensä,
vaan siitä että tämä "ratkaisusi" perustuu mielestäni juurikin niiden "uskonnollisten viitteiden" käyttöön.
Ottaessasi ne mukaan määrittelet suoraan lopputuloksen - ko. "kyvyn" kun voi niiden käytön seurauksena saada vain "hyvät", joten "pahat" ovat siis häviäjiä.

Mietipä esim. evoluution toimimista - valinta ei toimi hyvän tai pahan mukaan - vaan "vahvin" voittaa. Vahvin on vaan aika usein myös julmin, egoistisin ja manipuloivin yksilö.
Ei ihminen ole mikään poikkeus - ihan samat evoluution lait meihinkin pätevät, joten tuudittautuminen "hyvän" voittoon takaa varman tappion.
Uskotko ihmisen muuttuvan hyväksi kun hän lähenee oman evoluutionsa huippua ?
Sellainen lopputulos olisi aika erikoinen kun katsoo mihin suuntaan kehitys on tähän asti mennyt.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Juuri nyt en millään ehdi miettimään kaikkia asioita, joita laitoit edelle, mutta mietin myöhemmin. Laitan kuitenkin tästä atominydinasiasta erään mielenkiintoisen tiedon liittyen kyseiseen uskonolliseen henkilöön ja atominytimiin.

Samalla pyydän sinua miettimään kaiken maailman selvittämättömiä asioita maailmassa, kuten pyramideja tai Latinalaisen-Amerikan mystisiä lentokenttiä ja rakennelmia, joille ei ole löytynyt mitään selitystä, ei edes sitä, että miten ihmeessä ne on tuhansia vuosia sitten pystytty rakentamaan?! Ja nämä rakennelmat ovat tänä päivänäkin silmiemme edessä. Vai kieltäydymmekö näkemästä niitä?

Teologin pohdintaa Torinon käärinliinasta:
Mikä minua on vakuuttanut liinan aitoudesta?

En ole sen asiantuntija. Mainitsen kuitenkin muutamia seikkoja, jotka ovat herättäneet minun mielenkiintoni Torinon käärinliinaa kohtaan.

Kankaan laatu ja sen sisältämät siitepölyhiukkaset viittaavat parintuhannen vuoden takaiseen Palestiinaan. Liinassa oleva kuva sopii hämmästyttäviä yksityiskohtia myöten roomalaisten ristiinnaulitsemaan mieheen. Se puhuu sen puolesta, että kuvaa ei ole tehnyt keskiaikainen väärentäjä. Keskiajalla ei noin tarkkoja tietoja ristiinnaulitsemisen käytännöistä ollut. Esimerkiksi ristiinnaulitsemista kuvaavissa keskiajan maalauksissa naulat on poikkeuksetta lyöty läpi uhrin kämmenestä. Miksi käärinliinan miehellä naulan haava on ranteessa? Siksikö, että niin Jeesus oikeasti ristiinnaulittiin?

Miksi käärinliinan kuvajainen on negatiivikuva? Miten keskiaikainen väärentäjä olisi sellaisen tehnyt, kun kukaan aikalainen ei pystynyt näkemään kuvajaisen yksityiskohtia? Ne paljastuivat vasta 1898, kun liina valokuvattiin ensi kerran ja valokuvaaja katsoi kehittämänsä filmin negatiivia.

Ja vaikka väärentäjä olisi tuntenut negatiivikuvan, miten hän toimi? Kuvajaista ei ole maalattu tai poltettu, ei ainakaan sellaisella tekniikalla, joka tunnettiin keskiajalla. Kuva on syntynyt millimetrin sadasosien paksuisesta kerroksesta liinan kuitujen pinnassa, jossa selluloosan kemiallinen rakenne on muuttunut.

Toisaalta liinasta 1988 leikattujen kolmen näytepalan hiili-14 -ajoitus antoi kolmessa eri tutkimuslaboratoriossa tulokseksi, että liina on peräisin 1200- tai 1300 -luvulta jKr.. Mutta tieteessä on oltava kriittinen myös havaintomenetelmiä kohtaan. Kaikki nuo koepalaset leikattiin liinasta kohdasta, joka on tuolla seinällä olevassa kopiossa aivan vasemmassa yläkulmassa. Miksi ihmeessä? Ainakin kopiostamme näkee, että siinä kohdassa on noin kolmen tulitikkuaskin kokoinen, hieman erivärinen paikkalappu. Miksi ne kolme näytepalaa piti ottaa juuri siitä? Miksei kolmesta eri kohtaa, jotka edustaisivat paremmin koko tutkimuskohdetta?

Tieteen metodista

Käärinliinatutkimuksessa ei ole kyse mistään epä-tieteellisestä huu-haasta.

Minulle opetettiin yliopistossa tieteellisestä metodista, että se on ns. ”hypoteettis-deduktiivinen metodi”.

Tiede on sitä, että halutaan selittää systemaattisesti ja perusteellisesti jokin ilmiö tai asia. Silloin keksitään ensin jokin oletus, hypoteesi, joka selittäisi kohteesta tehdyt havainnot. Sitten tätä hypoteesia koetellaan kriittisesti sen valossa, mitä on deduktiivisesti johdettu kohteesta tehdyistä havainnoista. Silloin hypoteesin selitysvoima vahvistuu, heikkenee tai kumoutuu. Jos kumoutuu, pitää keksiä uusi hypoteesi.

Tässä tapauksessa alkuhypoteesi voisi olla vaikka se, että Torinon käärinliina on keskiaikainen väärennös. Mutta kun tätä hypoteesia koetellaan käärinliinasta tehtyjen tarkkojen havaintojen avulla, niin se heikkenee. Selittämättä jää mm. seuraavia asioita: Miten keskiaikainen väärentäjä teki kuvan? Kuinka hänellä saattoi olla niin hämmentävän pikkutarkkoja tietoja roomalaisten tavasta ristiinnaulita? Miksi liinassa on siitepölyä vain Juudeassa kasvavista kasveista ja maa-ainesta Jerusalemista?

Hypoteesi keskiaikaisesta väärentäjästä heikkenee ja lopulta ehkä jopa kumoutuu. Silloin pitää keksiä uusi hypoteesi sen selittämiseksi, miten kuva on syntynyt.

Tiede ja kristillinen usko tangeeraavat toisiaan

Yhden teorian mukaan käärinliinan kuvajaisen synnyn selittäisi parhaiten se, että liinan alla olleeseen ruumiiseen kohdistui 2,7 x 10 potenssiin 11 watin säteilypurkaus nanosekunnin murto-osan ajan.

Sellainen olisi vaatinut keskiaikaisen väärentäjän käyttöön 50 keskikokoisen ydinvoimalan tehot.

Niitä ei ollut silloin käytössä. Teologille nousee mieleen uusi hypoteesi: kyseessä oli Jumalan voima, jolla hän herätti Poikansa kuolleista.

Tässä kohden tieteellinen tutkimus ja kristillinen usko sivuavat toisiaan. Tiede ei voi sanoa, että kyseessä oli Jumalan voima. Ehkä se voi kuitenkin sanoa, että mikään tunnettu ihmisen käyttämä menetelmä ei selitä, kuinka kuva on liinaan piirtynyt.

http://shroud.fi/fi/tietoa-kaarinliinas ... e/#otsikko
Meillä on siis jokaisessa atominytimessä voima, joka ratkaisee jokaisen reaktion lopputuloksen, ja lopulta tuon atominytimen reaktioketjun kautta myös meidän koko kohtalomme. Olkoon kyseessä sitten sattuma tai tarkoitus. Einstein ei pitänyt sattumaa mahdollisena, koska jos kyseessä olisi vain sattuma, hänen mukaansa tällaisella sattumanavaraisella seurauksella maailmamme ei voisi olla näin hyvässä järjestyksessä.

Noudettiinko Jeesus ufoaluksella? Mistä tuollainen säteily olisi voinut tulla?
Alethes doksa meta logu
visitor59
Roger Murtaugh

Sirpa kirjoitti:... Laitan kuitenkin tästä atominydinasiasta erään mielenkiintoisen tiedon liittyen kyseiseen uskonolliseen henkilöön ja atominytimiin.
Jos olen käsittänyt oikein, niin tuota mainitsemaasi säteilypurkausta olisi tarvittu väärentämään hiili-14 ajoitus - mikäli käärinliinaa taas on käytetty edes suunnilleen väitetyltä ajalla, niin mitään säteilypurkausta ei silloin tarvita. Siinä mielessä teologien hypoteesi "Jumalan voimasta, jolla hän herätti Poikansa kuolleista" on outo.
Sirpa kirjoitti: Samalla pyydän sinua miettimään kaiken maailman selvittämättömiä asioita maailmassa, kuten pyramideja tai Latinalaisen-Amerikan mystisiä lentokenttiä ja rakennelmia, joille ei ole löytynyt mitään selitystä, ei edes sitä, että miten ihmeessä ne on tuhansia vuosia sitten pystytty rakentamaan?! Ja nämä rakennelmat ovat tänä päivänäkin silmiemme edessä. Vai kieltäydymmekö näkemästä niitä?
On niitä joskus tullut mietittyä - mutta pidän kyllä todennäköisempänä vaikkapa Erich von Dänikenin teorioita, kuin sitä että ne olisivat jumalan aikaansaannoksia. Toisaalta on täysin mahdollista rakentaa ne ilman mitään kovin kehittyneitä apuvälineitäkin - mekaniikan perustiedoilla ja järjettömällä työmäärällä saa myös "ihmeitä" aikaan.
Sirpa kirjoitti: Meillä on siis jokaisessa atominytimessä voima, joka ratkaisee jokaisen reaktion lopputuloksen, ja lopulta tuon atominytimen reaktioketjun kautta myös meidän koko kohtalomme.
Oikeammin se atominytimen hienorakenne muodostuu alkeishiukkasista, joilla on meille vielä käsittämättömiltä tuntuvia voimia ja ominaisuuksia. Atominytimen olemassaolo ja sen ominaisuudet ovat kokonaisuudessaan samaisten hiukkasten aikaansaamia.
Se mitä tiedämme kvantimekaniikasta on kuin pisara valtamerestä - osaamme lähinnä vain arvioida jonkun hiukkasen esiintymisen todennäköisyyttä, se miten ja miksi hiukkaset käyttäytyvät kuten käyttäytyvät on meille vielä täyttä hepreaa. Kyseessä ei kuitenkaan tarvitse olla "sattuman varaiset" tapahtumat - vaikka emme vielä tiedäkään minkälaisten luonnonlakien mukaan ne toimivat.

Itse ajattelen mielelläni meidän yksinkertaisesti erehtyneen määritellessämme mailman 3+ aika ulotteiseksi - vaikka ajatus on tietysti täysin kerettiläinen, niin jos mailmankaikkeuteen lisää mielessään muutaman meille "näkymätömän" ulottuvaisuuden, niin hiukkasten "oudot" ominaisuudet on ainakin vähän helpompi mieltää.
Sirpa kirjoitti: Noudettiinko Jeesus ufoaluksella? Mistä tuollainen säteily olisi voinut tulla?
:wink: Mihin ihmeeseen jumala ufoja tarvitsisi ? Vai pidämmekö sitten kaikkia meitä kehittyneempiä avaruusolentoja jumalina ?

Oikeastaan jonkun pitäisi määritellä täsmällisesti mitä jumala tarkoittaa - nythän se voi oikeastaan olla mitä tahansa alkaen mailmankaikkeuden ja elämän luojasta ja päätyen kaikenlaisiin palvonnan kohteisiin. Mitäpä jos mailmankaikkeus ja elämä ovat todellakin syntyneet sattumalta - nykyisten määrittelyjen mukaisesti sattuma olisi siis jumala.
Sirpa

visitor59 kirjoitti: Jos olen käsittänyt oikein, niin tuota mainitsemaasi säteilypurkausta olisi tarvittu väärentämään hiili-14 ajoitus - mikäli käärinliinaa taas on käytetty edes suunnilleen väitetyltä ajalla, niin mitään säteilypurkausta ei silloin tarvita. Siinä mielessä teologien hypoteesi "Jumalan voimasta, jolla hän herätti Poikansa kuolleista" on outo.
Ei minun mainitsema, vaan artikkelin mainitsema. Etkö sinä ymmärrä, kun siinä sanotaan juuri tieteen ja teologian olevan balanssissa?! Johan sinä nyt metkasti ajattelet? Siinähän lukee, että kuvajaisen synnyn tieteellisesti selittää parhaiten kyseinen säteilypurkaus. Muuta selitystä ei ole keksitty tieteen keinoin.

Niin, väärentäminen liittyy asiaan ainoastaan siten, ettei ole ollut tuota määrää käytettävänä ydinsäteilyä kuvajaisen väärentämiseen, ymmärrätkö?

Siis näin:
Yhden teorian mukaan käärinliinan kuvajaisen synnyn selittäisi parhaiten se, että liinan alla olleeseen ruumiiseen kohdistui 2,7 x 10 potenssiin 11 watin säteilypurkaus nanosekunnin murto-osan ajan.
Artikkelista:
Tiede ja kristillinen usko tangeeraavat toisiaan
:shock:

Jos tällainen keskustelu ei perustu asenteeseen, niin ei sitten mikään.
Jos olen käsittänyt oikein, niin tuota mainitsemaasi säteilypurkausta olisi tarvittu väärentämään hiili-14 ajoitus - mikäli käärinliinaa taas on käytetty edes suunnilleen väitetyltä ajalla, niin mitään säteilypurkausta ei silloin tarvita. Siinä mielessä teologien hypoteesi "Jumalan voimasta, jolla hän herätti Poikansa kuolleista" on outo.
Kun totuus on tämä:

Sellainen olisi vaatinut keskiaikaisen väärentäjän käyttöön 50 keskikokoisen ydinvoimalan tehot.
Eikä mikään hypoteesi ole outo, vaan itse tapahtuma. Päin vastoin hypoteesi tämän tieteellisen tutkimuksen perusteella vahvistuu, eikä "outoudu". Kuka ja mikä sitten tuo Jumala onkin.

Etsitkö minulle Raamatusta kohdan, jossa Jeesus sanoo olevansa Jumalan poika, kiitos! Eikös häneltä kysytty sitä ristiinnaulitsemisvaiheessa, ja hän olisi tuolla vastauksella pelastanut nahkansa? Mutta vastasi muistaakseni jotakin vertauskuvainnollista. Tai jos joku tietää ko. kohdan löytyvän Raamatusta, niin antakaa vinkki.

Tämä Jumalan Poika ideahan tässä visitorin esittämällä tavalla on kristinuskonnon normistoa, juuri tämä paahtoleipäefekti, joka jälleen laukesi luetun ymmärtämisen kohdalla ja sotki koko aivotoiminnan, kuten edellä puhuin. Olet oikein elävä esimerkki ko. ilmiöstä.

Toinen juttu on se, että symbolimerkkinä sana Jumala, tai jumala tai JUMALA, on vain merkki, joka kuvaa korkeampaa voimaa, johon sitten yhdistetään luonnon säätely sun muu, uskonnon normistossa se sitten on Jumala - henkilöitynyt tai jotakin muuta vastaavaa. Mutta tässä minun ideassa se edustaa juuri sitä ei-henkiöitynyttä Jumalaa, josta Einstein sai myös ikänsä kinata! Pahvit!

Keksikää nyt tuolle voimalle, joka meidänkin biljoonantriljoonissa atomeissa luuraa, ja päättää jokaisen reaktion lopputuloksen ja tätä kautta meidän koko kohtalomme sitten joku muu symboli, jotta tämä paahtoleipäefekti ei laukeaisi uskonnon kautta aina kun tästä puhuu!

Einsteinin kamppailua saman asian kanssa:
"Ajatus henkilöityneestä Jumalasta on minulle varsin vieras ja se tuntuu jopa naiivilta."
"Jumala ei heitä noppaa universumilla."
"Olen syvästi uskonnollinen uskonnoton. Tämä on jokseenkin uudenlainen uskonto."
"Uskonnollisuutta on aistia, että kaiken koetun takana on jotakin, jota mielemme ei ymmärrä ja jonka kauneus ja ylevyys tavoittavat meidät vain epäsuorasti ja heikkona heijastumana. Tässä merkityksessä olen uskonnollinen.
"Luonnontiede ilman uskontoa on rampa, uskonto ilman luonnontiedettä on sokea"

Tässä viimmeisessä tulee nyt hyvin näkyviin hänen ajatuksensa tuosta luonnonlaista, jota kenttäteorioiden yhtenevyys edellyttää - materian ja hengen yhdistämistä. Lainaukset Wikisitaateista. Eikö liki sadassa vuodessa tämäkään ajattelu mene eteenpäin?!

Ja vielä lopuksi visitor kirjoittaa:
:wink: Mihin ihmeeseen jumala ufoja tarvitsisi ? Vai pidämmekö sitten kaikkia meitä kehittyneempiä avaruusolentoja jumalina ?
Jumala on symbolimerkki voimalle, olet fiksoitunut uskonnon normistoon niin pahasti, että et huomaa edes sen merkitysvarausta tunnetasolla itsellesi, mutta jatka tästä ajattelusta:
Oikeastaan jonkun pitäisi määritellä täsmällisesti mitä jumala tarkoittaa - nythän se voi oikeastaan olla mitä tahansa alkaen mailmankaikkeuden ja elämän luojasta ja päätyen kaikenlaisiin palvonnan kohteisiin. Mitäpä jos mailmankaikkeus ja elämä ovat todellakin syntyneet sattumalta - nykyisten määrittelyjen mukaisesti sattuma olisi siis jumala.
Ei sattuma, vaan kohtalo. Se tulee kohtalaisen täsmällisesti ja tieteellisesti määriteltyä tuosta atominytimen reagoinnista.
Alethes doksa meta logu
Sirpa

Kirjoitan edellä:
Etsitkö minulle Raamatusta kohdan, jossa Jeesus sanoo olevansa Jumalan poika, kiitos! Eikös häneltä kysytty sitä ristiinnaulitsemisvaiheessa, ja hän olisi tuolla vastauksella pelastanut nahkansa? Mutta vastasi muistaakseni jotakin vertauskuvainnollista. Tai jos joku tietää ko. kohdan löytyvän Raamatusta, niin antakaa vinkki.
Löysin itse tähän viittaavia kohtia Johanneksen evankeliumista, luvusta 8.

Tapahtumassa Jeesus on opettamassa kansaa, ja hänen luokseen tuodaan aviorikoksesta syytetty nainen, ja tuomarit vetoavat Mooseksen lakiin, että nainen on kivitettävä. Tähän Jeesus vastasi, että se joka teistä itse on se synnitön, heittäköön sen ensimmäisen kiven.

Ja kun nainen pelastui, hän sanoi olevansa maailman valkeus, eikä tarvitse senkään, joka häntä seuraa, vaeltaa pimeydessä. Tähän silloiset kirjanoppineet sanoivat Jeesukselle, ettei hänen todistuksensa ole pätevä, koska hän todistaa itse itsestään, johon Jeesus vastasi:

"Vaikka minä todistankin itsestäni, on todistukseni pätevä, sillä minä tiedän, että mistä minä olen tullut ja mihin minä mene; mutta te ette tiedä, että mistä minä tulen, ettekä sitä, että mihin minä menen.

Te tuomitsette lihan mukaan, minä en tuomitse ketään, ja vaikka tuomitsisinkin, minun tuomioni olisi oikea, sillä minä en ole yksinäni, vaan meitä on minä ja hän, joka minut on lähettänyt - onhan teidän laissanne kohta, että kahden ihmisen todistus on pätevä?!

Minä olen se, joka todistan itsestäni ja minusta todistaa myös isä, joka on minut lähettänyt."

Kirjanoppineet kysyvät, että missä on hänen isänsä, johon hän vastaa, että te ette tunne minua, ettekä minun isääni, jos te tuntisitte minut, niin te tuntisitte isäni.

Mutta tämäkin kohta on tosi outo, kun hän tuossa edellä sanoo "kahden ihmisen todistus on pätevä", eli hänen ja hänen isänsä, emmekä me nyt oikein ole mieltäneet uskonnon tarinassa hänen puhuvan Jumalasta ihmisenä, vai?

Ok, katsotaan nyt vielä se ristiinnaulitsemiskohta...

Jeesus vangitaan, ja häntä kuulustellaan, ja häneltä kysytään hänen opettamisestaan ja opetuslapsistaan, ja Jeesus vakuuttaa puhuneensa aina julkisesti maailmalle, ja on aina opettanut temppeleissä, joihin kaikki ovat voineet kokoontua, eikä ole puhunut koskaan mitään salassa.

Häneltä tivataan, että onko hän juutalaisten kuningas, johon Jeesus vastaa nenäkkäästi, ja hermostuuttaa kuulustelijan, ja suostuu vain sanomaan, että on tullut maailmaan, että todistaisi totuuden puolesta, ja väitti, että jokainen joka on totuudessa, kuulee hänen äänensä. Häneltä kysytään, että mikä sitten on totuus?!

Tässä kohdassa ei kerrota, että mitä Jeesus vastasi hänelle, vai eikö vastannut mitään, mutta jonkin ajan kuluttua, hänelle sanotaan, että hänen pitää kuolla, koska hän on tehnyt itsestään Jumalan pojan, ja tuomitsija kysyi, että pitääkö tämä väite paikkansa?

"Mistä sinä olet?" kuulustelija kysyi, mutta Jeesus ei suostunut vastaamaan mitään. Tuomitsija pyysi puhumaan, koska jos hän vastaisi, hän pystyy vielä pelastamaan Jeesuksen, koska hänellä on valta vangita tai vapauttaa, johon Jeesus vastasi, että ei hänellä olisi mitään valtaa häneen, jos "sitä ei olisi hänelle ylhäältä annettu", ja tarina ei kerro enempiä puheita tai kuulusteluja.

Tämän muistin suurinpiirtein oikein. Edellä Jeesus puhuu isästään ihmisenä, ja jälkimmäisessä hän viittaa vain kohtaloon... "kohtalo on annettu ylhäältä".

Minä en todellakaan tiedä Raamatussa ainoatakaan kohtaa, että hän väittäisi olevansa Jumalan poika, mutta ajatuksia siitä, että me kaikki olemme Jumalan lapsia - tuon korkeimman voiman - löytyy, mutta jos joku tietää asiasta enemmän ja kohdan, niin olisi kiva, jos kertoisi, että mistä sellainen löytyy.

Ja anteeksi tuhannesti kaikki uskovaiset ja ateistit, en todellakaan tarkoita, etteikö hän olisi tullut suorittamaan jotakin määrättyä tehtävää, ja etteikö hänen tuloansa pelastajana olisi ennustettu jopa jo vanhassa testamentissa, mutta kyse on siitä, että mikä on tuo voima, joka toimii lähettäjänä, ja miten sen miellämme, joka määrää kohtalomme.

Harmittaa niin vietävästi, kun hieno idea, todelliset ilmiöt ja viisaat psykologiset sanat on 2000 vuodessa pahoinpidelty pelkäksi paahtoleipäefektiksi! Te ette edes pysty kuvittelemaan, kuinka paljon tämä asia nyppii minua.
Uutiset | Kotimaan uutiset

Nyt puhuu kohusaarnaajan ex-avustaja: ”Räikeä petos”

Torstai 31.07.2014 klo 19:59

Maallikkosaarnaaja Pirkko Jalovaaran entisen avustajan mukaan Jalovaara on kerännyt huiman omaisuuden sairaiden kustannuksella.

Iltalehti uutisoi keskiviikkona maallikkosaarnaaja Pirkko Jalovaaran Rukousystävät-yhdistyksen rahankeräykseen liittyvistä väärinkäytösepäilyistä ja lupaviranomaisen poliisille tekemästä tutkintapyynnöstä. Poliisihallituksen mukaan Jalovaaran yhdistys on johtanut sitä harhaan väärää tietoa antamalla.

Yhdistyksen aiemmassa rahankeräyslupahakemuksessa todetaan, että ”suuri osa rahankeräysluvan puitteissa kerättävistä varoista käytetään aineelliseen auttamiseen kotimaassa ja ulkomailla.” Selvityksen mukaan yhdistys käytti hädänalaisten hyväksi kuitenkin vain kuutisen prosenttia keräyksen nettotuotosta.

– Rahankeräystilitykseen liitetyn selvityksen perusteella puutteenalaisissa oloissa eläville perheille ja taloudelliseen ahdinkoon joutuneiden henkilöiden hyväksi on rahankeräyksen nettotuotosta 520 737,39 euroa käytetty vain 31 818,90 euroa, eli noin 6,1 prosenttia, Poliisihallituksen päätöksessä sanotaan.

– Tältä osin on oletettavaa, että lupaviranomaiselle on annettu kerättävien varojen varsinaisista käyttötarkoituksista väärää tietoa rahankeräyslupaa haettaessa.

Poliisihallitus on tehnyt Jalovaaran yhdistyksestä tutkintapyynnön Helsingin poliisille.

Ei ihmeparantumisia

Jalovaaraa vuosien ajan ilmaiseksi avustanut nainen kertoo Iltalehdelle, ettei hän ole yllättynyt viime syksynä alkaneen prosessin uusimmasta käänteestä.

Naisen mukaan Jalovaara on kerännyt parissa vuosikymmenessä huiman omaisuuden sairaiden ja epätoivoisten ihmisten kustannuksella.

– Rahat on annettu kuolemanpelosta ja epätoivosta johtuen, nainen kertoo.

Naisen mukaan mitään ihmeparantumisia ei kuitenkaan tapahtunut.

– Kuulin naisesta, joka koki parantuneensa sairautensa oireista ja lahjoitti siksi Pirkolle 15 000 euroa. Myöhemmin oireet palasivat, nainen kertoo.

– Käsittääkseni tämä on hyvin toistuva kuvio. Suomalaiset eivät halua olla kiitollisuudenvelassa, ja maksavat oletetusta ihmeestä pettyen myöhemmin raskaasti.

Esitti köyhää

Poliisihallituksesta saatujen asiakirjojen mukaan Jalovaaran yhdistys on keräsi vuosien 2009-2013 välisenä aikana yhteensä lähemmäs 1,2 miljoonaa euroa.

Esimerkiksi vuonna 2010 yhdistys sai keräystuottoja 434 000 euroa, josta 366 000 euroa meni erilaisiin kuluihin. Lahjoituksiin käytettiin vain 23 000 euroa.

Tämä siitäkin huolimatta, että yhdistys lupasi verkkosivuillaan käyttävänsä saamansa lahjoitukset aina lyhentämättöminä hyvään tarkoitukseen.

– Lähetämme aina lahjoittamasi varat suoraan avustuskohteisiimme. Emme ota mitään hallinnollisia kuluja! yhdistys lupasi.

Jalovaaran perustama yhdistys haki uutta rahankeräyslupaa viime kesänä, mutta Poliisihallitus vihelsi pelin poikki, kun paljastui, että yhdistys oli käyttänyt huomattavan osan yli miljoonan euron suuruisista keräystuotoista muun muassa yhdistyksen hallinnollisiin kuluihin, kuten esimerkiksi palkkoihin ja eläkkeisiin.

Iltalehden tekemän selvityksen mukaan yhdistyksensä puheenjohtajana toimivan Jalovaaran ansiotulot ovat nousseet seitsemässä vuodessa lähes 300 prosenttia. Viimeksi vahvistetussa verotuksessa Jalovaara ansaitsi jo enemmän kuin evankelisluterilaisen kirkon arkkipiispa Kari Mäkinen, 127 000 euroa.

– Eikö rehellinen kristitty olisi voinut kertoa kirkkokansalle nostavansa riittävästi palkkaa näistä keräysrahoista? Sen sijaan Pirkko painotti useaan otteeseen puheissaan elävänsä ”tyhjän päällä, uskon varassa”, Jalovaaran entinen avustaja päivittelee.

”Räikeä petos”

Naisen mukaan Jalovaaran toiminta muuttui vuosien varrella yhä häikäilemättömämmäksi. Niin häikäilemättömäksi, että naisen silmät avautuivat.
– Eräskin vanhus ojensi kolehtiin ryppyistä 20 euron seteliä, jolloin hänen mukanaan ollut avustaja tai omainen esteli vanhusta muistuttaen tätä, että hänellä ei ole rahaa ja ruokaakin pitää vielä ostaa. Vanhus antoi rahansa kolehtiin mainiten, että ”köyhä rukoilija tarvitsee rahan häntä kipeämmin”.

– Itseäni satutti kaikkein eniten se, miten Pirkko esitti niin taitavasti köyhää ja pyyteetöntä. Mielestäni kyseessä on räikeä petos, nainen sanoo.

Naisen mukaan Jalovaaran seuraajat ja puolustajat pistävät kaiken kateellisuuden piikkiin.

– Aivokirurgi Juha Hernesniemi saa ansaita puolestani vaikka miljoonan, niin vaativaa, vastuullista ja ihmisten henkiä oikeasti pelastavaa työtä hän tekee. Tunnen vain nöyrää pienuutta ajatellessani, että joku kykenee niin vaativaan työhön. Mutta rukouksen bisnekseksi muuttava rukoilija...

– Olen itse onnellinen siitä, että minulla ei ollut ihmisiä auttaessani vilpillisiä motiiveja ja kiitollinen siitä, että tämä "hörhöuskovaisuus" on nostettu tapetille.

Iltalehti tavoitti Jalovaaran torstaina puhelimitse. Jalovaara ei halunnut kommentoida rahankeräysasiaa.

Rukousystävät ry on valittanut Poliisihallituksen 20. toukokuuta antamasta kielteisestä rahankeräyslupapäätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen.

MARKO-OSKARI LEHTONEN
[email protected]

http://m.iltalehti.fi/app/uutiset/20140 ... 0_uu.shtml
Tällaiset Jalovaara-tapaukset eivät mahdu minun järkeeni, en edes pysty kuvittelemaan, että joku tekee tällaista?!
Alethes doksa meta logu
Sirpa

Kokoan tilanteen. Lähdetään liikkeelle tästä vuodesta 2010:
Eduskunta jätti "Hitler-porsaanreiän" valmiuslakiin

Julkaistu: 21.5.2010 17:26

Kriisiolojen poikkeusvaltuuksista päättäminen siirretään presidentiltä hallitukselle. Kiistelty valmiuslaki säädetään hallituksen esittämässä muodossa.

Eduskunta löi perjantaina lukkoon lain sisällön. SDP:n esittämät pykälämuutokset kaatuivat hallitusrintaman voimin äänin 94-64. Oppositio olisi säilyttänyt presidentillä asetuksenanto-oikeuden poikkeusoloissa.

Asiaa edellisiltana puitaessa edustajia kuohutti SDP:n Jacob Södermanin vetämä Hitler-kortti. Söderman piti Adolf Hitlerin valtaannousua varoittavana esimerkkinä siitä, miten voi käydä, jos valtuudet perusoikeuksien rajoittamiseen annetaan hallitukselle. (Minun huomautus: huomaa sana perusoikeuksien rajoittaminen.)

Söderman muistutti Hitlerin hyödyntäneen yhden poikkeuslain sallimaa menettelyä valtaan noustessaan. Hänen mukaansa valmiuslakiin uhkaa jäädä vaarallinen porsaanreikä, koska eduskuntaan ja hallitukseenkin voi tulla ääriliikkeitä.

Söderman varoitteli, että kyse on laista, jolla viisi ministeriä vaikka samasta puolueesta voi laillisesti ottaa kaikki valtaoikeudet ilman kummempaa kontrollia.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 75040.html
Valmiuslaki on laki, joka astuu voimaan tämän mukaan vain hallituksen toimesta, vaikka tartuntaudilla, ja uuden perustuslain mukaan sillä voidaan rajoittaa itse kunkin jopa perusoikeuksia (olla, elää, asua).

Valtioneuvostoon kuuluu presidentti (kokoomus=EPP) ja pääministeri (kokoomus=EPP) sekä ministerit. Montako kokoomusministeriä nyt hallituksesta löytyy?

Nyt perustuslailla siirrettiin kaikki valta Euroopan Unionille, joka vastaavasti antoi kaiken vallan Eurooppa-neuvostolle (EU-eliitti, omien sanojensa mukaan, ei ole sama kuin Euroopan neuvosto, eikä ole Euroopan Unionin neuvosto).

Kuvio menee näin:

Kokomus=EPP=Putinin puolue, Yhtenäinen Venäjä=big EPP=BIG EUROOPPA=Lissabonin sopimus=diktatuuri.

Ensi marraskuussa astuu remmiin ensimmäinen diktatuurihallinto EU:ssa tämän kuvion kautta ja he tarvitsevat edellä mainitun valmiuslain voimaan astumisen. Se voidaan perustulain mukaan saattaa voimaan myös tartuntaudilla. Onko se ebola, vai onko se Ukrainan tilanne, en tiedä, mutta heillä on kiire saada se voimaan.

Tässä big-EPP puolueen historiansivuilta talteen otettuna 2011, linkki ei toimi enää.
"However, the EPP soon politically outweighed the EUCD, and the members who also belonged to the EPP concentrated more and more on their work in the latter group. The issue of merging the two organisations re-surfaced when Spain and Portugal joined the European Community in 1986, but the revolutionary events which took place in Moscow and in other Eastern European capitals delayed the idea of a “big” EPP."
Ja Big EPP on yhtä kuin big Eurooppa, koska heillä on nyt diktatuurivalta Lissabonin sopimuksen myötä. Kokoomus on Putinin puolueen sisarpuolue, Kanerva on kokoustanut Putinin puolueen Yhtenäinen Venäjä kokouksissa (uutiset löytyy päivän politiikasta), ja Niinistö on EPP:n kunniapuheenjohtaja ja Katainen EPP:n varapuheenjohtaja.

Valmiuslaki saa voimaan myös EU-sotapoliisin, jolla on diplomaattinen syytesuoja, ja valta yli maan oman poliisin, se voi pidättää selityksittä kenet tahansa, viedä mihin tahansa maahan useiksi vuosiksi. Tästä astuu voimaan myös kuolemantuomio lakien kautta.

Tämä on mielipuolinen tilanne, kun jo edellä pelkkä yksi sana saa aikaiseksi paahtoleipäefektin ja teidän pitäisi nyt tajuta näin vaikea asia, joka uhkaa teitä vai kolmen kuukauden kuluttua, ja ihmisillä laukeaa tällaisessa tilanteessa vielä kaiken lisäksi vahvistusilluusio!

Siis näin:

EPP:lle on myönnetty Lissabonin sopimuksen myötä täysi yksinvaltius - TUOLLE PUOLUEELLE, joka ei ole EU:n poliittinen jakauma, vaan ainoa oikea puolue Euroopan Unionissa, ja olemassa vain siinä "maassa" lukuunottamatta henkilöitä, jotka he ovat ujuttaneet jäsenmaiden koneistoon. He myös kertovat olevansa koko EU:n luomisen takana. Heillä on myös yksinoikeus vaalien järjestämiseen, ja heidän näkemyksensä vaaleista oli se, että he asettavat esille vain oman ehdokkaansa, josta sitten mepit voivati äänestää, että tyykkäävätkö vai eivät gallupissa. TÄMÄ TAPAHTUI JUURI. Esimerkki edellä.

Vuosikausia he ovat kokoustaneet EU-huippukokouksen nimellä, vaikka koko EU-huippukokous (Eurooppa-neuvosto) ei ole edes ollut EU:n toimielin, ja tässä EU-huippukokouksessa sitten muka päätettiin hetkeä aikaisemmin ennen virallista EU-kokousta kaikki EU-asiat, jotka tiedotusvälineet vuotivat julki EU-päätöksinä. He kokoustivat jäsenmaiden kaikki ministerit, joiden kautta sitten valtioiden sisään ujutettiin heidän politiikkansa, ja Suomessakin tehtiin jättimäinen lakien kokonaisuudistus.

Edelleen kaavio menee näin:

EU-huippukokous=eurooppa-eliitti=Lissabonin sopimus=Eurooppa-neuvosto=diktatuurin.

Vielä täsmennys:

EI OLE MUITA EU-PUOLUEITA. Ne ovat EU:n poliittisia jakaumia, vain EPP on oma puolueensa, johon kuuluu maita jäseninä myös EU:n ulkopuolelta, jotka ovat osallistuneet EU:n päätöksentekoon EPP:n kautta vuosikymmeniä.

Jatkoa tähän kaavaan on valmiuslain voimaan saattaminen, jolla päästään laillisesti kaappaamaan koko valta ja saamaan voimaan perusoikeuksien rajoittaminen, ja tätä kautta EU:sta mm. kuolemantuomio, joka voidaan lain mukaan tehdä pelkän tartuntataudin perusteella tai sodalla.

Se että teille esitetään näytöstä, jossa muka länsi olisi vastakkain Putinin kanssa, on yhtä suurta hämäystä kuin koko Ukrainankin tilanne. Tarkistan kantaani siinä vaiheessa kun Putiinille välähtää mieleen, että vastatoimena hän voikin kutsua lännestä diplomaattejaan kotiin. Näin ei ole tapahtunut, joten kysyn, herra EPP-johtaja Niinistö, että mitä voimaa Putin nyt sitten on käyttänyt, kun ei ole käyttänyt epäsoputilanteessa edes tuota mitätöntä valtaansa.
Vladimir Putiniin on yritetty kuukausia vaikuttaa pehmeästi. Hän näyttää kuitenkin arvostavan vain voimaa.

http://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/20 ... 4_pk.shtml
Ja vielä muistutuksena Putinin puolueesta:
Puolue on tavoitellut Euroopan kansanpuolueen (EPP) jäsenyyttä. Elokuussa 2010 Yhtenäinen Venäjä ja Euroopan kansanpuolue pitivät Helsingissä yhteisen seminaarin, jossa käsiteltiin Euroopan unionin ja Venäjän suhteiden kehittämistä.

Isäntänä toimi Kokoomuksen puheenjohtaja ja EPP:n varapuheenjohtaja Jyrki Katainen.[27]

Yhtenäinen Venäjä on käynyt vuonna 2008 myös neuvotteluja jäsenyydestä kristillisdemokraattisen Centrist Democrat Internationalin kanssa.[28]

Yhtenäisellä Venäjällä on yhteystoimisto Israelissa Kadiman kanssa tehdyn sopimuksen myötä.[27] Puolueella on myös strateginen yhteistyösopimus Kiinan kommunistisen puolueen kanssa.[29]

Yhtenäinen Venäjä on keskustellut kiinalaisten kanssa kokemuksista yhden puolueen järjestelmästä ja talouspolitiikan johtamisesta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Yhten%C3%A ... %A4j%C3%A4
Alethes doksa meta logu
visitor59
Roger Murtaugh

Sirpa kirjoitti: Ei minun mainitsema, vaan artikkelin mainitsema. Etkö sinä ymmärrä, kun siinä sanotaan juuri tieteen ja teologian olevan balanssissa?! Johan sinä nyt metkasti ajattelet? Siinähän lukee, että kuvajaisen synnyn tieteellisesti selittää parhaiten kyseinen säteilypurkaus. Muuta selitystä ei ole keksitty tieteen keinoin.

Niin, väärentäminen liittyy asiaan ainoastaan siten, ettei ole ollut tuota määrää käytettävänä ydinsäteilyä kuvajaisen väärentämiseen, ymmärrätkö?
Käärinliinasta on kirjoitettu niin paljon, että lähteeksi kannattanee valita joku muu kuin artikkeli jossa heti alussa mainitaan:
Mikä minua on vakuuttanut liinan aitoudesta?

En ole sen asiantuntija. Mainitsen kuitenkin muutamia seikkoja, jotka ovat herättäneet minun mielenkiintoni Torinon käärinliinaa kohtaan.
Lue nyt vaikkapa Wikistä: http://en.wikipedia.org/wiki/Shroud_of_Turin
niin huomaat ettei linkkaamasi artikkelin mainitsemaa "balanssia" tieteen ja teologian välillä todellakaan vallitse. Se linkkaamassasi artikkelissa mainitsemasi kuvan muodostuminen säteilyn vaikutuksestakin on vain yksi teoria, jonka useat tutkijat kumoavat.
Sirpa kirjoitti: Tämä Jumalan Poika ideahan tässä visitorin esittämällä tavalla on kristinuskonnon normistoa, juuri tämä paahtoleipäefekti, joka jälleen laukesi luetun ymmärtämisen kohdalla ja sotki koko aivotoiminnan, kuten edellä puhuin. Olet oikein elävä esimerkki ko. ilmiöstä.
Viestissäni ollut maininta: "hypoteesi Jumalan voimasta, jolla hän herätti Poikansa kuolleista " oli lainaus siitä linkkamastasi artikkelista.
Sirpa kirjoitti: Toinen juttu on se, että symbolimerkkinä sana Jumala, tai jumala tai JUMALA, on vain merkki, joka kuvaa korkeampaa voimaa, johon sitten yhdistetään luonnon säätely sun muu, uskonnon normistossa se sitten on Jumala - henkilöitynyt tai jotakin muuta vastaavaa. Mutta tässä minun ideassa se edustaa juuri sitä ei-henkiöitynyttä Jumalaa, josta Einstein sai myös ikänsä kinata! Pahvit!
Käytin samoja symbooleita kuin Sinä - muutenhan keskustelu muuttuisi mahdottomaksi. Tuntuu kohtuuttomalta jos Sinun käyttäessäsi sitä symboolia asia on ok, jos minä käytän sitä, niin minulla on sitten joku paahtoleipä-efekti.
Sirpa kirjoitti: Ja vielä lopuksi visitor kirjoittaa:
Jumala on symbolimerkki voimalle, olet fiksoitunut uskonnon normistoon niin pahasti, että et huomaa edes sen merkitysvarausta tunnetasolla itsellesi, mutta jatka tästä ajattelusta: ...
Olisikohan se paahtoleipä-efekti nyt sitten kuitenkin Sinulla itselläsi - Vaihdapa tuo vastaukseni muotoon: "Mihin ihmeeseen voima ufoja tarvitsisi" , niin ehkä huomaat oman kysymyksesi paradoksaaliksi:
Sirpa kirjoitti: Noudettiinko Jeesus ufoaluksella? Mistä tuollainen säteily olisi voinut tulla?
Muista että nyt puhutaan kuitenkin voimasta, joka määrää materian olemassaolon, sijainnin ja ajan.
Sirpa kirjoitti: Ei sattuma, vaan kohtalo. Se tulee kohtalaisen täsmällisesti ja tieteellisesti määriteltyä tuosta atominytimen reagoinnista.
Katsos kun ei niitä atominytimiä, eikä edes niiden hienorakenteen muodostavia hiukkasiakaan ollut olemassa silloin kun alkuräjähdys käynnistyi .... jos ne määräävät kohtalon, niin ei kyllä sitten ollut vielä kohtaloakaan - joten kyllä se sattuma taitaa olla parempi ilmaisu.
Sirpa

Tiedätkö, visitor, olen lukenut kaksi tuntia uutta valmiustilalakia, ja ebolatilannettakin laajennetaan päivä päivältä, ja on tänään uutisoitu jo suorastaan hallitsemattomaksi. Kaikki perusta tulevaan marraskuuhunkin on jo tehty aikoja sitten jättivankiloineen ja jättimielisairaaloineen. Tästä sitten sujahdammekin alkuräjähdyksen loppuräjähdykseen täysin sattumanvaraisesti.

Ehkä meillä on tärkeämpiäkin asioita juuri nyt pohdittavaksi kuin käännellä 2000 vuotta vanhaa käärinliinaa edestakaisin.

Muidenkin luettavaksi:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20111552

Mutta - muistakaa - ihmisellä oli vapaus valita, eikä sitten tarvitse tulla syyttämään Jumalaa, jos ei maailma ihan mennytkään niin kivasti ja mukavasti kuin oli kuvitellut, kun tuli pallolla vähän mellastettua - äiti Marian aikoinaan jättämä viesti Fatimassa. (vrt. Fatiman kolme salaisuutta)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Fatiman_Neitsyt_Maria

http://www.netikka.net/mpeltonen/fatiman_ihme.htm

http://www.youtube.com/watch?v=jZJTbHDRjb0

EU-lippu, Marian tähdet, apokalyptinen madonna, ihmeiden medaljonki ja ilmestyskirja.
Alethes doksa meta logu
visitor59
Roger Murtaugh

Sirpa kirjoitti:Tiedätkö, visitor, olen lukenut kaksi tuntia uutta valmiustilalakia, ja ebolatilannettakin laajennetaan päivä päivältä, ja on tänään uutisoitu jo suorastaan hallitsemattomaksi. Kaikki perusta tulevaan marraskuuhunkin on jo tehty aikoja sitten jättivankiloineen ja jättimielisairaaloineen. Tästä sitten sujahdammekin alkuräjähdyksen loppuräjähdykseen täysin sattumanvaraisesti.
Tuo Ebola epidemia on todella valitettava tapaus - tuntuu oudolta ettei sitä ole saatu kuriin.
Ebolahan ei todellisuudessa ole herkästi tarttuva, vaan vaatii veri tai ruumiin-nesteiden kontaktin tarttuakseen. Afrikassa sen leviämistä tietysti edesauttaa lepakot jotka voivat toimia kantajina sekä apinat ja siat , jotka voivat sairastua siihen ja tartuttaa edelleen ihmiseen.Siksi ihmisten pelko sen leviämisestä laajamittaisesti esim. Eurooppaan on oikeastaan aika katteeton.

Kun mainitset samassa yhteydessä uuden Valmiuslain ja Ebolan, niin uumoiletko kenties Ebolaa jossain vaiheessa mahdollisesti käytettävän poikkeusolon perusteena ?
Sirpa

Totta, tuo ebola-juttu on kummallinen, ja siksi toiseksi - luin kerran, että nämä tällaiset virusepidemiat "kuolevat" melko pian alkamisensa jälkeen, eräs tutkija kertoi.

Syytä ilmiöön ei tunneta.

Mutta ebola pandemianimenä olisi tietysti pelottavampi kuin sikaflunssa, joka jo kärsi inflaationkin, ja ebolaan ei tarvitse yrittää edes rokotuksia, joten pelottelu ja mediakampanja riittää. Varmasti uudella rokotuskampanjalla ei olisi mitään menestystä, ei myöskään, jos maa yht äkkiä ryhtyisi taas sponsaamaan jättimäisesti lääkefirmoja.

Nyt riittää sitten vain syy valmiuslain voimaan saattamiseen. Miksi sellainen yhdessä perustuslain kanssa juuri tehtiin, ellei tarkoitus olisi sitä käyttää ja saattaa voimaan? Mikä vika vanhassa poikkeustilalaissa oli?

No, ainakin se, että sitä ei olisi saatu voimaan minkään pandemian perusteella. Tuskin siellä on myöskään noin jättimäinen selvitys uusista rahajärjestelyistä ja pakkotyöstä kaikille, tuet lopetetaan, ja jos joitakin on pakko maksaa - kuten työeläkkeet - kaikki on mahdollista uuden lain mukaan tiputtaa pelkän kansaeläkkeen perusosan suuruiseksi.

Samoin siellä ei enää kysellä kunnilta, että mitä ne tykkää uusista, keskitetyistä kuntaratkaisuista, nekin on siellä. Minusta se vaikuttaa ihan siltä Kataisen hehkumattamalta uudelta Suomelta, josta hän sanoi, että "huomenna Suomi on aivan toisenlainen maa".

Sehän - jos luit - kuvasi aika merkillistä kampanjaa, josta ei ihan heti tullut mieleen minkäänlainen sodanuhka, pikemminin jonkinlainen "järjestelystrategia".

Siinähän lukee juuri, että pandemia riittää lain voimaan saattamiseen.

Oliskos siinä valmiuslaissa mainin nyt myös niin, että tuo pandemiajuttu koordinoitaisiinkin YK:n kautta? Tuli vain mieleeni se aikaisemmin puhuttu YK:n agenda21, jota on pidetty uuden maailmanhallituksen agendana ja koordinoijana.
Alethes doksa meta logu
visitor59
Roger Murtaugh

⇑Itselläni ei ole vielä aika riittänyt tuon lain perusteelliseen läpikäymiseen, mutta ihan selaaminenkin sai kyllä mietteliääksi - pakkotöineen kaikkineen varsin omituinen kyhäelmä.

Ei ihan vastaa minun oikeustajuani että esim. talouselämää kohtaava vakava uhka olisi relevantti syy poikkeustilan julistamiseksi - ei sitä ole kyllä oikein aseellinen uhkakaan - viimeaikoina on saatu ihan riittävästi esimerkkejä siitä kuinka meedia onnistuu luomaan niitä "uhkia" vaikka tyhjästä.

Sitä Pandemia tapauksen koordinointia YK:n kautta en ainakaan näin selaamalla löytänyt, mutta selvästi pandemia riittää poikkeustilan julistamiseen. Itse pitäisin kuitenkin todennäköisempänä taloudellisen tai aseellisen uhan perusteella julistettua poikkeustilaa.
Tuo mielipiteeni perustuu siihen että EU:ssa todellista valtaa käytetään lobbareiden kautta - samoin on tilanne myös USA:ssa. Mielenkiintoisen tilanteesta tekee se, että lobbareiden isännät ovat samat molemmissa. Yhtenä esimerkkinä seuraava vapaakauppa-sopimukseen liittyvä uutinen.
CEO:n mukaan lobbaustapaamisia on pidetty kaiken kaikkiaan 560. Näistä 520 on pidetty yritysmaailman kanssa ja 26 kansalaisyhteiskunnan edustajien kanssa. Jokaista kansalaisjärjestöjen kanssa pidettyä tapaamista kohden on pidetty siis 20 yritystapaamista.

http://www.taloussanomat.fi/uutiset/201 ... 1410251/12
Tuosta seuraa se, että EU:n ja USA:n tapahtumia kannattaa seurata yhdessä - ja USA:ssa viimeaikojen erikoisin uusi asetus on S.2277 jota on käsitelty mm. seuraavissa uutisissa - MSM ei valitettavasti siitä juurikaan kirjoita, joten linkit ovat ns. vaihtoehtoiseen meediaan.
Olen ymmärtänyt Sinun pitävän EU:n ja Venäjän välirikkoa mahdollisesti "teatterina" - seuraavat linkit eivät välttämättä tue sitä johtopäätöstä, mutta kannattaa silti lukaista

http://www.paulcraigroberts.org/2014/07 ... g-roberts/

http://www.globalresearch.ca/russian-ag ... ge/5383970

http://www.commdiginews.com/politics-2/ ... war-22554/

Noista edellisistä tekee mielennkiintoisen se, että USA on muuttanut sotilaallista ohjeistustaan - kun ennen ydinaseiden käyttö ns. ensi-iskuun oli pois-suljettu, niin nyt se on hyväksyttävää.
Washington thinks nuclear war can be won and is planning for a first strike on Russia, and perhaps China, in order to prevent any challenge to Washington’s world hegemony.

http://www.paulcraigroberts.org/2014/05 ... r-weapons/

ja

http://www.truthandaction.org/reganomic ... sia-china/

Sirpa

Tarkoitin tätä tekstiä:
Tätä lakia sovellettaessa on noudatettava Suomea sitovia kansainvälisiä velvoitteita ja kansainvälisen oikeuden yleisesti tunnustettuja sääntöjä.

Tämän lain II osan soveltamisen aloittamisesta 3 §:n 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa ja soveltamisen päättymisestä ilmoitetaan kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen (SopS 8/1976) sopimusvaltioille Yhdistyneiden Kansakuntien pääsihteerin välityksellä sillä tavoin kuin yleissopimuksen 4 artiklan 3 kohdassa määrätään. Euroopan neuvoston pääsihteerille tiedotetaan lain II osan soveltamisen aloittamisesta 3 §:n 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa ja soveltamisen päättymisestä sillä tavoin kuin ihmisoikeuksien ja perusvapauksien suojaamiseksi tehdyn yleissopimuksen (SopS 19/1990) 15 artiklan 3 kappaleessa määrätään.

Mutta tässä onkin se ongelma, että tämä laki sanotaan olevan, laki, joka tuli voimaan 29.12.2011, ja se on ainoa laki, jonka antaa wikipedia, jos googlaat valmiuslain, eikä siinä puhuta mitään pandemiasta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Valmiuslaki

Mutta vain kaksi kuukautta tämän jälkeen astuikin voimaan taas uusi valmiuslaki, ja se tuli voimaan samana päivänä kuin uusi perustuslaki, eli 1.3.2012.

Sano sinä, että mitä ne pelaavat tällä?!

Ja sitten tuon toisen perässä on vielä tällainenkin:
30.11.2012/672:

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2013.

Kai se on sama laki koko ajan, mutta mistä tuo wikiteksti sitten on tullut, kun siinä ei ole pandemiaa?! Ja sitten nämä muut ovat säädöksiä, joita siihen on lisätty...

Korjaus, oli siinä, se on nyt muutettu.
Alethes doksa meta logu
mikaelk

Viesti Kirjoittaja mikaelk »

Sirpa kirjoitti:
mikaelk kirjoitti: En jaksa uskoa siihen, että nauhalta olisi poistettu/häivytetty selvät ulkopuolisen äänet. Otaksun että kyseessä on ollut joku näistä äänistä, mitkä on tutkinnan aikana myöhemmin voitu osoittaa esim vaikka uhrin ääniksi.
Jälleen kerran: rikostutkinnalla ei ole mitään tekemistä uskonasioiden kanssa, ja uskosi on nyt vahvassa ristiriidassa faktojen kanssa
Tässä on nyt nämä pääpointit, johon sinun täytyisi saada ajattelusi mahtumaan, ettei se pyöri vain tuon uskon ympärillä
Vittu sä oot sekava akka. Lopeta jo tuo USKON asioista jankkaus?
mikaelk

Viesti Kirjoittaja mikaelk »

Linkitetääs tämäkin tänne:
mikaelk kirjoitti:
Sirpa kirjoitti:Kirjoituksessa oli muutama merkittävä sana myös tämän ketjun aihepiiriin liittyen, joten otan ne esille.
... että uskovat ....

Uskokoon ....
Miksei tälle purkaukselle olisi riittänyt Ulvilan kakkelberi?
Siksi, koska täällä ei keskustella uskon-asioista.
:lol: Voi hyvänen aika!

Tällä hetkellä kirjoituksissani joko uskon, otaksun, arvelen, luulen, esitän jnejne.

Väännän rautalangasta, vaikka taas sorrun tässä trollin ruokintaan:

Koska:

1. En ole ollut paikalla surmayönä.
2. Minulta puuttuu täysi tutkintamateriaali.

Niin en voi kuin käyttää noita tummentamiani termejä keskustellessani tapauksesta.
Oot sä sirpa kyllä laitimmainen typerys.
Sä olet allekirjoittanut jälleen oman typeerytesi.. 8)
Sirpa

Olihan se wikisivu nyt varsin kattavasti korjattu. Tällainen lista sieltä löytyy nyt meidän turvaksi tehtyjä säätöjä hätätilan uhatessa:
Valtioneuvosto saa valmiustilalaissa oikeudet yhteiskunnan taloudellisen elämän täydelliseen kontrolliin. Se voi
säätää valuutta- ja jalometallisäännöstelyn
määrätä ulkomaiset saamiset kotiutettaviksi
valvoa ja säännöstellä pankki- ja vakuutustoimintaa
määrätä rahoitusmarkkinoilla ja vakuutustoiminnassa noudatettavista koroista
määrätä indeksiehtojen käytön rajoituksista
määrätä luotonantoa ja niiden vakuuksia sekä Suomessa asuvan talletuksia ja muita yleisöltä vastaanotettuja takaisinmaksettavia varoja koskevista velvoitteista ja rajoituksista
määrätä luotto- ja rahoituslaitosten, rahastoyhtiöiden ja sijoituspalveluyritysten sekä vakuutus- ja eläkelaitosten sijoituksia koskevista velvoitteista ja rajoituksista
määrätä arvopapereiden liikkeeseenlaskua, kauppaa ja välitystä sekä henkivakuutusten myöntämistä ja välitystä koskevista rajoituksista, kuten arvopapereiden kaupan rajoittamisesta tai kieltämisestä ja sijoitussidonnaisten henkivakuutusten myöntämisen rajoittamisesta tai kieltämisestä
määrätä maksuliikettä koskevista rajoituksista, kuten tilisiirtojen rajoittamisesta tai kieltämisestä
määrätä arvopaperikaupan selvitystoiminnan ja arvo-osuusrekisterin toiminnan keskeyttämisestä tai rajoittamisesta
määrätä poikkeuksia luottolaitoksille, sijoituspalveluyrityksille sekä vakuutus- ja eläkelaitoksille säädetyistä vakavaraisuusvaatimuksista
määrätä luotto- ja rahoituslaitosten, sijoituspalveluyritysten, rahastoyhtiöiden, arvopaperipörssin, arvopaperikeskuksen ja optioyhteisön sekä vakuutus- ja eläkelaitosten kirjanpidosta ja tilinpäätöksestä sekä tervehdyttämisestä, selvitystilasta ja konkurssista
määrätä poikkeuksia talletussuojarahastoa, sijoittajien korvausrahastoa, kirjausrahastoa ja selvitysrahastoa koskevista velvoitteista, kuten poikkeuksia velvollisuudesta kartuttaa rahastoja tai velvollisuudesta maksaa korvauksia rahaston varoista
määrätä muista luotto- ja rahoituslaitosten, rahastoyhtiöiden ja sijoituspalveluyritysten sekä muiden rahoitusmarkkinoilla toimivien toimintaa ja hinnoittelua koskevista kielloista, poikkeuksista ja rajoituksista
määrätä poikkeuksia vakuutus- ja eläkelaitosten vastuuvelan ja eläkevastuun laskemista ja kattamista koskevista vaatimuksista
määrätä poikkeuksia henki- ja vahinkovakuutussopimusten voimassaolosta, ehdoista ja takaisinostosta sekä vakuutusmaksuista ja -korvauksista
määrätä sellaisten korvauksien maksamisesta johtuvien kustannusten tasoittamisesta vakuutuslaitosten kesken, jotka on jouduttu maksamaan sopimusehtoja laajemmin
määrätä muista vakuutus- ja eläkelaitosten sekä muiden vakuutusalalla toimivien toimintaa koskevista kielloista, poikkeuksista ja rajoituksista
myöntää tietyin rajoituksin vakuutusyhtiöiden vakuutuksille valtion takauksen, jos kohde on Suomelle merkittävä liikenneväline tai siinä kuljetettava tärkeä tavara
laajentaa tarvittavissa määrin valvontaviranomaisten toimivaltaa
säännöstellä vientiä ja tuontia
määrätä, että tavaroiden tuotannosta tai jakelusta taikka rakentamisesta huolehtivat ovat velvollisia suorittamaan määrättyjä tehtäviä sekä huolehtimaan määrätystä tuotannosta ja jakelusta tai rakentamisesta
määrätä, että määrättyjä tavaroita saa tuottaa, valmistaa tai jalostaa ainoastaan valtioneuvoston asettamin ehdoin ja rajoituksin
määrätä, että määrättyjä tavaroita ei saa pitää myytävänä, tarjota vastiketta vastaan, luovuttaa, hankkia, varastoida eikä vastaanottaa tai että niitä saa pitää myytävänä, tarjota vastiketta vastaan, luovuttaa, hankkia, varastoida, vastaanottaa, kuljettaa ja käyttää vain sillä tavoin ja sellaisin ehdoin kuin valtioneuvosto säätää
määrätä, että rakentamista ei saa aloittaa tai sitä ei saa jatkaa ilman valtioneuvoston vahvistamien perusteiden mukaan myönnettyä erityistä lupaa
määrätä, että väestön tai omaisuuden turvaamiseksi on rakennettava ja järjestettävä tarvittavia suojarakenteita ja -laitteita
säännöstellä palkkoja, työaikaa, työsuojelua ja työehtoja
säännöstellä ja muuttaa sosiaalietuuksia ja -vakuutuksia
säännöstellä hintoja, maksuja ja tavaroiden laatua
rajoittaa viestiyhteyksien käyttöä
säännöstellä liikennettä ja kuljetuksia

Heh, minä kun olen aina luullut, että sotatila, hätätila tai mikä hätä lie koskisi jotenkin enemmän kansalaisia ja ikään kuin ihmisiä... Kyllä se on kuin se Kataisen "huomenna Suomi on aivan toinen maa" -tarina. Arvaapa, visitor, että mikä poliittinen järjestelmä minulla tulee tästä mieleen?! Tästä puuttuu vielä määräykset työntekoon, ja sitten siellä oli kohta, että vuokrasäätely voi ottaa haltuun sekä vuokra-asuntoja, jotka ovat tyhjillään, sekä asuntoja, joissa on enemmän huoneita kuin yksi per henki, ja puuttuu myös nuo kunnille tulevat pakotteet, myös siellä on mainittu yksityistetyistä jutuista, jotka hallitus ottaa haltuun. Ja paljon muuta.

Tämä on taas ristiriidassa samana päivänä voimaan tulleen perustuslain kanssa, jossa sanotaan, että valmiustilan aikaan voidaan rajoittaa kansalaisten perusoikeuksia, ja vastaavasti EU:n kautta tulee se kuolemantuomion mahdollisuus.
Lakia on käytettävä syrjimättä ketään mielivaltaisella perusteella eikä sen nojalla saa rajoittaa kenenkään oikeutta elämään tai henkilökohtaiseen koskemattomuuteen, ihmisarvoon tai uskonnon ja omantunnon vapauteen
(Paitsi murha.info -kirjoittajan nimimerkillä mikaelk, sen saa viedä vankilaan suoraan käymättä lähtöruudun kautta.)

Minä en löydä tästä meidän tutkimasta valmiuslaista mitään tällaista kohtaa, jossa rajoitettaisiin viranomaisten toimivaltaa mitenkään. Löydätkö sinä visitor?

Nyt kuulostaa taas kummalliselta:
Jos työvoima ei riitä, valtioneuvosto voi saattaa voimaan työvelvollisuuden joko terveydenhoitohenkilöstölle tai, sodan kaltaisissa poikkeusoloissa, koko 17–65-vuotiaalle väestölle. Työmääräyksellä työhön käsketyn palkka ja muut etuudet vastaavat säännöllisen työntekijän saamia. Työvelvollisen saa käskeä vain hänen kykyjensä ja voimiensa mukaiseen työhön. Aiempi palvelussuhde ei katkea työmääräyksen johdosta.
Oikeasti laissa lukee näin:
... jokainen Suomessa asuva, jolla on kotikuntalain (201/1994) mukaan kotikunta Suomessa ja joka on täyttänyt 18 mutta ei 68 vuotta, velvollinen tekemään tämän lain tarkoituksen toteuttamiseksi välttämätöntä työtä.
Mikä muu tuossa wikilinkissä heittää vaikka pandemia nyt on lisättykin, oliko siellä kaikki polttoaineen, veden sekä lämmön säätely.
... voidaan työeläkettä, kansaneläkettä, sairaus-, tapaturma-, potilas- tai liikennevakuutusta sekä ansioperusteista työttömyyspäivärahaa, peruspäivärahaa, vuorotteluvapaakorvauksia tai aikuiskoulutustukea koskevien säännösten perusteella suoritettavan etuuden tai kuntoutusrahan taikka vastaavan muun etuuden maksaminen keskeyttää enintään kolmeksi kuukaudeksi tai sitä voidaan lykätä enintään kolmen kuukauden ajan.

Edellä 1 momentissa mainitussa tarkoituksessa voidaan 3 §:n 1–3 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa työeläkettä, kansaneläkettä, sairaus-, tapaturma-, potilas- tai liikennevakuutusta sekä ansioperusteista työttömyyspäivärahaa, peruspäivärahaa, vuorotteluvapaakorvauksia tai aikuiskoulutustukea koskevien säännösten perusteella suoritettava etuus tai kuntoutusraha taikka vastaava muu etuus maksaa enintään kolmen kuukauden ajalta enintään 50 prosentilla alennettuna. Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin alennuksen suuruudesta ja alennettujen etuuksien maksukaudesta sekä 1 momentissa tarkoitetun maksamisen keskeyttämisen tai lykkäämisen kestosta.

Edellä 1 momentissa mainittuja eläkkeitä maksetaan kuitenkin niiden alentamisesta, maksamisen keskeyttämisestä ja lykkäämisestä huolimatta aina niin paljon, että etuudensaajan saamat eläkkeet ovat yhteensä vähintään kansaneläkelaissa (568/2007) tarkoitetun täysimääräisen kansaneläkkeen suuruiset.
...voidaan äitiysavustuksen, tuen kansainvälisen lapseksiottamisen kustannuksiin, elatustuen, lapsilisän, lasten kotihoidon tuen, lasten yksityisen hoidon tuen, asumistuen, työmarkkinatuen, opintorahan, asumislisän, sotilasavustuksen, sotilasvammakorvauksen, kuntoutusetuuden, maahanmuuttajien erityistuen taikka vastaavan muun etuuden sekä toimeentulotuen maksaminen keskeyttää enintään kolmeksi kuukaudeksi
Kolme kuukautta varmaan tarvitaan siihen, kun tekevät lain, ettei makseta ollenkaan.
äestön sosiaali- ja terveydenhuollon turvaamiseksi 3 §:n 1, 2, 4 ja 5 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa sosiaali- ja terveysministeriö sekä toimialueellaan aluehallintovirasto voi päätöksellään velvoittaa sosiaali- ja terveydenhuollon t4) luovuttamaan toimintayksikön tai osan siitä valtion viranomaisten käyttöön.oimintayksikön:

1) laajentamaan tai muuttamaan toimintaansa;

2) siirtämään toimintansa kokonaan tai osaksi oman toimialueensa tai sijaintipaikkansa ulkopuolelle taikka järjestämään toimintaa myös toimialueensa ulkopuolella;

3) sijoittamaan hoidon tai huollon tarpeessa olevia henkilöitä toimintayksikköönsä siitä riippumatta, mitä asiasta on säädetty, määrätty tai sovittu;

4) luovuttamaan toimintayksikön tai osan siitä valtion viranomaisten käyttöön.

Väestön terveydenhuollon turvaamiseksi 3 §:n 1, 2, 4 ja 5 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa sosiaali- ja terveysministeriö voi päätöksellään velvoittaa lääketehtaan, lääketukkukaupan, apteekkiliikkeen harjoittamiseen oikeutetun sekä sellaisen yhteisön ja yksityisen elinkeinonharjoittajan, joka toimittaa terveydenhuollossa käytettäviä tavaroita tai palveluja taikka muuten toimii terveydenhuollon alalla:

1) laajentamaan tai muuttamaan toimintaansa;

2) siirtämään toimintansa kokonaan tai osaksi oman toimialueensa tai sijaintipaikkansa ulkopuolelle taikka järjestämään toimintaa myös toimialueensa ulkopuolella.
Jos asuntokannan säännöstelyviranomainen arvioi, ettei asunnonomistajan ilmoitusvelvollisuus ole riittävä toimenpide asuntojen käyttöön saamiseksi, asunnon omistaja on velvollinen ilmoittamaan vapaana olevat ja vapautuvat asuinhuoneistonsa sekä omistamansa muut asunnoksi sopivat tilat asuntokannan säännöstelyviranomaiselle vuokralaisen osoittamista varten (asunnonomistajan laajennettu ilmoitusvelvollisuus).

Jos asuntokannan säännöstelyviranomainen arvioi, ettei asunnonomistajan laajennettu ilmoitusvelvollisuus ole riittävä toimenpide asuntojen käyttöön saamiseksi, on sellainen asunnon haltija, jolla on hallussaan useampia huoneita kuin yksi huone ruokakunnan kutakin jäsentä kohden keittiötä mukaan lukematta, velvollinen ilmoittamaan ylimääräiset huoneet asuntokannan säännöstelyviranomaiselle vuokralaisen osoittamista varten (asumaan sijoittaminen).
Sähkön kulutuskiintiö

Maan talouselämän tai väestön toimeentulon turvaamiseksi 3 §:n 1–3 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa sähköä saa käyttää vain valtioneuvoston asetuksessa säädetyn prosenttimäärän sähkönkäyttäjän normaalin vuosikulutuksen mukaisesta kulutuksesta.

Verkonhaltija määrittää kulutuskiintiön kunkin sähkösopimuksen perusteella edellisenä kalenterivuonna toimitetun sähkön määrän perusteella. Jos tätä perustetta ei voida käyttää, kulutuskiintiö määritetään vastaavan sähkönkäyttäjän tavanomaisen kulutuksen tai luotettavan selvityksen perusteella. Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset kulutuskiintiön laskennasta.
Kaikki valmiuslain linkissä.
Alethes doksa meta logu
Vastaa Viestiin