Surmavälineet: veitsi ja astalo

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Vareksenpoikanen
Theo Kojak

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja Vareksenpoikanen »

erämaaetsivä kirjoitti: La Tammi 04, 2025 11:49 am Olen joskus kommentoinut Fiskarssin lausuntoa ja tuominnut sen. Tuo terä ei ole nähnytkään teroituspuikkoa, tai no ovat voineet joskus tavata, mutta jäljet (naarmut) veitsessä koko lappeen alueella näyttävät jollain karkealla aiheutetun, ehkäpä muutaman kerran rälläkällä pyyhkästy. Teroituskertoja vähän ei ole kulunut ohueksi.
Siis ei ole käyteety pääasiallisesti kalan fileointiin on tehty jotain karkempaa työtä,
Tuo veitsi on minun mielestäni teroitettu smirgelillä, pöytähiomakoneella. Ja vieläpä hiljakseen, käsin veivattavalla.
Jotai -60 tai -70 luvulla myytiin pieniä käsikäyttöisiä smirgeleitä. Meillä oli punainen väriltään.
Parempi lopputulos kuin sähkökäyttöisellä.
Teroituspuikolla ainoastaan viimeisteltiin.

Olisiko ollut jossain pikkukaupassa liha-/kalatiskillä, jossa käyttö kuitenkin vähäistä mutta päivittäistä.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Eikö kenestäkään tunnu oudolta, että veitsellä on ainakin 2 vanhaa kotia?
* hierojarouvan mies
* punaisen auton omistaja

Mä en löydä selkeää kuvaa veitsen teräosasta. En muista sellaista edes koskaan nähneeni.
Voisiko joku jolla kuva on liittää sen tänne.
Mä olen aina itse teroittanut veitset, pääsääntöisesti puikolla. Olisi kiva verrata kuvia mun veitsiin.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Tällä veitsellä ei ole leikattu muuta kuin kalaa ja lihaa. Joskus ehkä tomaattia.
Liitteet
IMG_6224.jpeg
IMG_6224.jpeg (290.66 KiB) Katsottu 843 kertaa
Vareksenpoikanen
Theo Kojak

Miss Holmes #1 kirjoitti: La Tammi 04, 2025 2:17 pm Eikö kenestäkään tunnu oudolta, että veitsellä on ainakin 2 vanhaa kotia?
* hierojarouvan mies
* punaisen auton omistaja

Mä en löydä selkeää kuvaa veitsen teräosasta. En muista sellaista edes koskaan nähneeni.
Voisiko joku jolla kuva on liittää sen tänne.
Mä olen aina itse teroittanut veitset, pääsääntöisesti puikolla. Olisi kiva verrata kuvia mun veitsiin.
https://blogger.googleusercontent.com/i ... veitsi.jpg

Tästä linkistä. Toiselta puolelta ja laitan sen toisenkin puolen, missä on se sulamajälki, kunhan löydän.

Nyt en löydä siitä puolesta kuvaa jossa sulamajälki on. Zem laittoi mun mielestä joskus kauan sitten niitä kuvia, mutta kuvat ei aukea enää.
Viimeksi muokannut Vareksenpoikanen, La Tammi 04, 2025 2:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hermione
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Kylläpäs on hyvä kuva veitsen teroitusjäljistä. Tuo veitsi ei ole ollut tavanomaisessa keittiökäytössä. Teroitus on tapahtunut pyörivällä laikalla.

Keittiöveitset normaalissa keittiökäytössä on helppo teroittaa tarvittaessa roll-sharp veitsenteroittimella. Itselläni ei ole koskaan ollut muunlaista veitsenteroitinta käytössä. Aivan älyttömän kätevä, jos leikatessa tuntuu että terä on tylsä, niin pari pyyhkäisyä veitsenteroittimen kanssa ja taas mennään.

Mutta tuo Ulvilan surmassa käytetty ase, ei ole kotirouvan roll-sharp veitsenteroittajaa nähnytkään. Se on teroitettu välineillä, joita ei tyypillisesti keittiössä säilytetä, saati käytetä.
erämaaetsivä
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja erämaaetsivä »

Vareksenpoikanen kirjoitti: La Tammi 04, 2025 1:26 pm
erämaaetsivä kirjoitti: La Tammi 04, 2025 11:49 am Olen joskus kommentoinut Fiskarssin lausuntoa ja tuominnut sen. Tuo terä ei ole nähnytkään teroituspuikkoa, tai no ovat voineet joskus tavata, mutta jäljet (naarmut) veitsessä koko lappeen alueella näyttävät jollain karkealla aiheutetun, ehkäpä muutaman kerran rälläkällä pyyhkästy. Teroituskertoja vähän ei ole kulunut ohueksi.
Siis ei ole käyteety pääasiallisesti kalan fileointiin on tehty jotain karkempaa työtä,
Tuo veitsi on minun mielestäni teroitettu smirgelillä, pöytähiomakoneella. Ja vieläpä hiljakseen, käsin veivattavalla.
Jotai -60 tai -70 luvulla myytiin pieniä käsikäyttöisiä smirgeleitä. Meillä oli punainen väriltään.
Parempi lopputulos kuin sähkökäyttöisellä.
Teroituspuikolla ainoastaan viimeisteltiin.

Olisiko ollut jossain pikkukaupassa liha-/kalatiskillä, jossa käyttö kuitenkin vähäistä mutta päivittäistä.
Tarkoitat varmaan käsin veivattavaa tahkoa, joo se ja smirgeli varmaan sopis.
Terän lappeella olevat naarmut voineet tulla kun jotain jyystetty, vaikkapa sitä teräsverkolla vahvistettua villaa, tai mikkihirmun kertoman mukaan. En usko elintarvikekäyttöön ainakaan ennen surmaa, jäljet ei kuulu ammattilaisen veitsiin.
Mutta voi olla toki hyvinkin jossain pikku putiikissa ollu myös. Käsittääkseni Jukka oli luku miehiä, eikä harrastanut autojen ja muun rassausta, tuskin muurasikaan.
Vareksenpoikanen
Theo Kojak

Hermione kirjoitti: La Tammi 04, 2025 2:40 pm Kylläpäs on hyvä kuva veitsen teroitusjäljistä. Tuo veitsi ei ole ollut tavanomaisessa keittiökäytössä. Teroitus on tapahtunut pyörivällä laikalla.

Keittiöveitset normaalissa keittiökäytössä on helppo teroittaa tarvittaessa roll-sharp veitsenteroittimella. Itselläni ei ole koskaan ollut muunlaista veitsenteroitinta käytössä. Aivan älyttömän kätevä, jos leikatessa tuntuu että terä on tylsä, niin pari pyyhkäisyä veitsenteroittimen kanssa ja taas mennään.

Mutta tuo Ulvilan surmassa käytetty ase, ei ole kotirouvan roll-sharp veitsenteroittajaa nähnytkään. Se on teroitettu välineillä, joita ei tyypillisesti keittiössä säilytetä, saati käytetä.
Niitä roll-sharp vekottimia ei ollut vielä silloin kun puukko tuli tehtaasta. (1984)
Mutta pöytäsmirgeleitä oli.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Tuosta surmaveitsen kuvasta ei kyllä näy yhtään mitään teroitusjälkiä.

Miten voikin olla noin huonot kuvat tarjolla veitsestä, jonka alkuperää kuulutettiin mediassakin.
Ainoa selkeä kohta veitsessä on se sulamisjälki kahvassa.
Muusta ei kyllä tuon kuvan perusteella voi tehdä mitään päätelmiä.

Onko porin poliisilla ollut lasten pokkari käytössä?
Vareksenpoikanen
Theo Kojak

Miss Holmes #1 kirjoitti: La Tammi 04, 2025 3:01 pm Tuosta surmaveitsen kuvasta ei kyllä näy yhtään mitään teroitusjälkiä.

Miten voikin olla noin huonot kuvat tarjolla veitsestä, jonka alkuperää kuulutettiin mediassakin.
Ainoa selkeä kohta veitsessä on se sulamisjälki kahvassa.
Muusta ei kyllä tuon kuvan perusteella voi tehdä mitään päätelmiä.

Onko porin poliisilla ollut lasten pokkari käytössä?
Aivan!
Ja tää veitsi kun on se "savuava ase". Jäi teloitus paikalle. Tai jätettiin.
Samaa oon ihmetellyt.
Hermione
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Vareksenpoikanen kirjoitti: La Tammi 04, 2025 2:50 pm
Hermione kirjoitti: La Tammi 04, 2025 2:40 pm Kylläpäs on hyvä kuva veitsen teroitusjäljistä. Tuo veitsi ei ole ollut tavanomaisessa keittiökäytössä. Teroitus on tapahtunut pyörivällä laikalla.

Niitä roll-sharp vekottimia ei ollut vielä silloin kun puukko tuli tehtaasta. (1984)
Mutta pöytäsmirgeleitä oli.
Jep. Roll sharp veitsenteroittimet tulivat markkinoille vuonna 1988. Ja veitsi on ajalta ennen 1984.

Minusta olisi korkea aika lopettaa vääntö siitä, mistä veitsi on peräisin, kun se ei ole peräisin Tähtisentien keittiöstä. Toivottavasti KRP pääsee tutkimuksissaan veitsen omistajan jäljille.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Mistä sä Hermione voit päätellä ettei ole Annelin veitsi?

Kuva terästä on niin heikko, ettei siitä pysty päättelemään mitään.

Askarteluun tuota on voitu myös käyttää. Kahva on liian hyvässä kunnossa siihen nähden, että olisi työkalupakissa pyörinyt.
Petu
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Petu »

Hermione kirjoitti: La Tammi 04, 2025 2:40 pm Kylläpäs on hyvä kuva veitsen teroitusjäljistä. Tuo veitsi ei ole ollut tavanomaisessa keittiökäytössä.
Se kahvan sulamisjälki viestii mielestäni juurikin sitä, että se on ottanut osumaa esim. kuumaan levyyn keittiössä. Onko se sitten ollut käytössä Tähtisentien keittiössä vai muualla..
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Tuota teräosan kunnon kuvaa huhuiltiin jo Joutsenlahden aikaan.
Eikä sitä edelleenkään ole saatavilla.

Uskomatonta😣

Tähtisentien keittiön hella oli ”vanhaa mallia”, sellaiset rautaympyrät. Yksi jos toinenkin on siihen levyn reunaan veitsiä ja kauhoja sulattanut.

Toinen potentiaali paikka on tiskikone.
Lämpövastukset oli vanhoissa koneissa näkyvissä ja itsekin olen sulattanut moneen veitsen kahvan tiskikoneessa.

Mutta takaisin asiaan.
Katsokaa kahvaa.
Näyttääkö tuo muka jonkun mielestä siltä, että sitä olisi työkalujen seassa tai auton takakontissa säilytetty?
Liitteet
IMG_6225.jpeg
IMG_6225.jpeg (94.2 KiB) Katsottu 778 kertaa
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Hups! Tuli tuplana.

Ekaa kuvaa olen kirkastanut. Tämä on alkuperäinen.
Liitteet
IMG_6225.jpeg
IMG_6225.jpeg (77.08 KiB) Katsottu 776 kertaa
Vareksenpoikanen
Theo Kojak

Miss Holmes #1 kirjoitti: La Tammi 04, 2025 3:39 pm Hups! Tuli tuplana.

Ekaa kuvaa olen kirkastanut. Tämä on alkuperäinen.
Nuo kraapaleet varressa on nähtävästi kirveestä. Ihan selvästi. Kirves osunut kahvaosaan.

Ihan hyvin saattaa olla työkalupakista. Tollasia on käytetty joskus karhuntaljan leikkaamiseen?

Askartelusta siihen tarttuisi liimaa, väriä väreistä ja muuta askartelu möhnää. Eikä oo ollut maalarilla.
Viimeksi muokannut Vareksenpoikanen, La Tammi 04, 2025 4:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin