Vuoden ikäinen menehtyi jokeen Kannuksessa
-
J.Maybrick
- Axel Foley
Re: Vuoden ikäinen menehtyi jokeen Kannuksessa
Omalla asuinalueellamme on ojat olleet täynnä vettä taas keväällä, ja täällä ihan navan korkuiset menee kenenkään vahtimatta ojiin. Äidit puhuvat känny korvalla eivätkä todellakaan vahdi pieniään. Tuntemani henkilö on jo kahdesti lyhyen ajan sisällä onkinut ihan pienen, just kävelemään oppineen syvästä lähiojasta. Kaulaan asti jäistä vettä, äitiä ei mailla halmeilla. Sorry OT, mutta kyllä äitejä voi syyttää huolimattomuudesta. Se on se kännykkä niin paljon rakkaampi kuin oma lapsi.
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö
Mikähän se on, että pienten lasten äidit tai pieniä lapsiaan joskus hoitaneet äidit ovat niin kovasti aina syyllistämässä vanhempia tällaisissakin hirvittävissä tapauksissa?
E, lisään tähän vielä, että kovasti posmotetaan, ettei niitä lapsia voi hetkeksikään jättää silmistään. Mitäs jos on vaikka ripuloimassa tai tyhjentämässä pesukonetta ja sillä aikaa taapero tukehtuu lemmikkikanin papanaan. Miten tällaisista asioista voi syytellä toisia äitejä ja isiä, jos itse tietää, että hilkulla se on aina?
E, lisään tähän vielä, että kovasti posmotetaan, ettei niitä lapsia voi hetkeksikään jättää silmistään. Mitäs jos on vaikka ripuloimassa tai tyhjentämässä pesukonetta ja sillä aikaa taapero tukehtuu lemmikkikanin papanaan. Miten tällaisista asioista voi syytellä toisia äitejä ja isiä, jos itse tietää, että hilkulla se on aina?
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
No kun hyvä äiti pitää lapsen kantoliinalla kiinni rinnassa ripuloidessaan, ja aivan lapsen iästä riippumatta, tietenkin.taavetti kirjoitti:E, lisään tähän vielä, että kovasti posmotetaan, ettei niitä lapsia voi hetkeksikään jättää silmistään. Mitäs jos on vaikka ripuloimassa tai tyhjentämässä pesukonetta ja sillä aikaa taapero tukehtuu lemmikkikanin papanaan. Miten tällaisista asioista voi syytellä toisia äitejä ja isiä, jos itse tietää, että hilkulla se on aina?
Mutta joo, ulos ei pentua jätetä, jos ripuloimaan lähdetään. Tai jos lähdetään laittamaan perunoille vesi kiehumaan. Tai ei surffailla älypuhelimella fb:ssä, kun pitäisi vahtia taaperoa pihalla.
En sano, että tässä niin olisi käynyt. Tässä on voinut olla kaikki ihan hyvästi, ja sitten käynyt perinteinen "luulin, että sinä vahdit" -kuvio. Se on sitten onnettomuus.
Kuusamon kutsuma jo kohta seitsemättä vuotta
Minä kyllä korostin, ettei ole tarkoitus sormella osoittaa mutta myönnän, että yleisellä tasolla vituttaa kun tietää, että lähes kaikki noista tapaturmista olisi estettävissä ihan terveellä maalaisjärjellä ja valvonnalla, mutta aikuiset on niin mukavuudenhaluisia, ettei viitsitä nähdä sitä vaivaa. Myönnän itsekin äitinä, että ei se ole helppoa valvoa aina mutta se vaiva on vaan turvallisuuden vuoksi nähtävä ja riskit pyrittävä minimoimaan mahdollisimman hyvin. Siitä huolimatta jotain pientä voi esim. kotona sattua mutta jos lapsi päätyy jokeen, riskejä ei ole todellakaan minimoitu millään lailla. Maalaisjärki hoi!taavetti kirjoitti:Mikähän se on, että pienten lasten äidit tai pieniä lapsiaan joskus hoitaneet äidit ovat niin kovasti aina syyllistämässä vanhempia tällaisissakin hirvittävissä tapauksissa?
Jos perheessä on asiat järkevästi järjestetty, asiat ei ole hilkulla. Omassa tuttavapiirissäni ainakin, oma koti mukaanlukien, on koteja jouduttu tekemään lapsille turvalliseksi sitä mukaa kun lapset kasvaa ja täähän on ihan normaali tapa kaikissa lapsiperheissä. Ainakin pitäisi olla. Kun lapsi on siinä iässä että alkaa kontata ja tutkia paikkoja, huolehditaan ettei lattian tasolla tai alimmissa laatikoissa ole mitään vaarallista ja kun lapsi kasvaa niin pitää huolehtia vaarojen poistamisesta siltä korkeudelta johon lapsi yltää. Meillä esim. on tällä hetkellä kaikki terävät veitset ja vastaavat aika ylhäällä kaapeissa koska muksut yltää jo aterinlaatikoihin. Hullultahan se näyttää mutta olkoon sen aikaa kunnes se iskostuu päähän mitä niillä saa tehdä ja mitä ei. Myös pääsy rappusiin estettävä jos ei voi olla valvomassa. Se on yksinkertaisesti vanhempien tehtävä valvoa ja taata lapsen turvallisuus, ei siitä ole tinkimistä minkään ripulin varjolla.taavetti kirjoitti:E, lisään tähän vielä, että kovasti posmotetaan, ettei niitä lapsia voi hetkeksikään jättää silmistään. Mitäs jos on vaikka ripuloimassa tai tyhjentämässä pesukonetta ja sillä aikaa taapero tukehtuu lemmikkikanin papanaan. Miten tällaisista asioista voi syytellä toisia äitejä ja isiä, jos itse tietää, että hilkulla se on aina?
Minä toivon, että Amyn, joka edellä kuvaa vanhempien osuutta lapsen turvallisuudessa, ei koskaan tarvitse tinkiä näkemyksestään. Samaan aikaan ihan silkkaa faktaa on, että lapselle VOI tapahtua hyvinkin vakavia, jopa kuolemaan johtavia tapaturmia vaikka olisi miten tunnolliset vanhemmat. Se on milleistä, sekunnin osista, tuurista niin monesti kiinni.
Jos vanhemmat vaikkapa nukkuvat samaan aikaan, on lapsella ruhtinaallisesti aikaa tehdä vaikka mitä "kokeita ja tutkimuksia".
Toki sitten holtittomuudella saa niitä riskejä kasvatettua. Mutta mikään tunnollisuus maailmassa ei kasva suojakuplaksi lapsen ympärille.
Jos vanhemmat vaikkapa nukkuvat samaan aikaan, on lapsella ruhtinaallisesti aikaa tehdä vaikka mitä "kokeita ja tutkimuksia".
Toki sitten holtittomuudella saa niitä riskejä kasvatettua. Mutta mikään tunnollisuus maailmassa ei kasva suojakuplaksi lapsen ympärille.
Lapselle voi sattua onnettomuuksia ja sattuukin. Mutta vanhemman työ kuitenkin on vahtia lastaan. Etenkin jos puhutaan ihan pikkulapsesta. Ihan liian usein sää nykyään nähdä miten ihan pienet lapset ovat omin päin ulkona. Viimeeksi muutama päivä sitten oli tilanne jossa sisarukset alle 5v olivat keskenään ulkona. Toinen heistä meni polkupyörällä autotielle ja äiti kävi huutamassa ovesta että tielle ei saa mennä. Äiti samantien meni takaisin sisälle ja yllätys yllätys, lapsi painui takaisin tielle.
Itse ole sitä mieltä että huolellisella lapsenhoidolla kyllä saa monet onnettomuudet vältettyä.
Itse ole sitä mieltä että huolellisella lapsenhoidolla kyllä saa monet onnettomuudet vältettyä.
Elli puhuu asiaa, en muuta väitä.
Minä viittasin omalla kommentillani tilanteisiin, joissa Ellin kirjoitukseen viitaten vanhempi olisi kyllä ulkona lasten kanssa, mutta toinen pyyhältäisi auton alle sillä aikaa, kun vanhempi on kumartuneena niistämään toista tai auttaa vaikka kaatumisen jälkeen ylös.
En toki osaa sanoa, mikä on tilanne ollut Kannuksessa, siis onko ollut harkitsemattomuutta mukana.
Minä viittasin omalla kommentillani tilanteisiin, joissa Ellin kirjoitukseen viitaten vanhempi olisi kyllä ulkona lasten kanssa, mutta toinen pyyhältäisi auton alle sillä aikaa, kun vanhempi on kumartuneena niistämään toista tai auttaa vaikka kaatumisen jälkeen ylös.
En toki osaa sanoa, mikä on tilanne ollut Kannuksessa, siis onko ollut harkitsemattomuutta mukana.
-
J.Maybrick
- Axel Foley
...tai olisi juuri kaivamassa kännykkää taskusta tai puhumassa siihen kiihkeästi tai näpyttelemässä hirmu tärkeää viestiä frendeille.toinen pyyhältäisi auton alle sillä aikaa, kun vanhempi on kumartuneena niistämään toista tai auttaa vaikka kaatumisen jälkeen ylös.
Kiintoisaa olisi saada tarkempaa tietoa tästä puheena olevasta tapauksesta. Itse ^kertomassani tapauksessa (toisessa niistä) äiti ei edes ottanut kännykkää pois korvaltaan, kun tuttuni palautti kaulaa myöten lionneen lapsen. Meitä riittää moneen ojaan ennenkuin loppuu.
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö
No totta kai voi tapahtua, kenelle tahansa voi tapahtua, lapsille ja aikuisille. Mutta puhuinkin riskien minimoimisesta. Enkä ole hetkeäkään väittänyt, että yhdessäkään lasten hukkumistapauksessa olisi jotain tahallista mukana, olen vain sanonut että suuren osan olisi voinut asianmukaisella valvonnalla estää. Niin kuin viime kesänäkin tuli näitä tapauksia, joissa oli oletettu että isompi lapsi valvoo mutta olikin lähtenyt omille teille tai sitten on oletettu ettei se pihasta mihinkään lähde kun ei ole ennenkään lähtenyt. Täydellisen turhia kuolemia ihan huolimattomuuden vuoksi.murjaani kirjoitti:Minä toivon, että Amyn, joka edellä kuvaa vanhempien osuutta lapsen turvallisuudessa, ei koskaan tarvitse tinkiä näkemyksestään. Samaan aikaan ihan silkkaa faktaa on, että lapselle VOI tapahtua hyvinkin vakavia, jopa kuolemaan johtavia tapaturmia vaikka olisi miten tunnolliset vanhemmat. Se on milleistä, sekunnin osista, tuurista niin monesti kiinni.
Ja mitä tulee tuohon nenän niistämis-esimerkkiin niin ei niitä neniä tarvitse niistää siellä missä autot kulkee. Ja jos on täysin holtiton pikkulapsi niin kerää lauman kasaan kun niistää toiselta nenää. Musta on aivan järjetöntä että aikuiset keksii tekosyitä valvonnan laiminlyönnille, pitää pyyhkiä neniä eikä voi samalla katsoa muita. Järjestäkää ne asiat sillä lailla että riskit pysyy mahdollisimman pieninä.
Ja Ellin kanssa samaa mieltä, valitettavan paljon näkee noita tapauksia joissa vanhemmat uskoo kiellon riittävän ja jälleen kerran OLETTAVAT lapsen toimivan toivotulla tavalla sen sijaan että valvoisivat. Meidänkin naapurustossa on monta tikittävää aikapommia, jotka vain tuurilla seilaavat kun valvonta ei pelaa. On vain ajan kysymys milloin sattuu joku haaveri.
-
kid
Ihme hommaa että heti syytetään vanhempia kun tapahtuu onnettomuus. Todella kamalaa mielestäni. Vanhemmat ovat varmasti aivan tarpeeksi hajalla ihan ilman ulkopuolisten panettelua ja syyttelyäkin. Miettikää nyt oikeasti vähän mitä suustanne päästätte. Jokaisella on omat tapansa lastenkasvatuksessa eikä mitään absoluuttista totuutta ole.
Tummentamani kohta on se, joka saa multa toistuvasti karvat pystyyn. Nykyään sitä pahaa, nykyään tätä kauheutta. Kehoittaisin kaikkia, jotka luulevat, että suomalaiset lapset ovat nykyään huonossa valvonnassa ja huolenpidossa tutustumaan esimerkiksi THL:n tarjoamiin tilastoihin lasten ja nuorten tapaturmaisiin kuolemiin liittyen. Lisäksi suosittelen haastattelemaan ikäpolvea tai kahta vanhempia ihmisiä ja vertailemaan heidän lapsuusmuistojaan ja lastenkasvatusmetodeja omiinne. Omasta lähipiiristäni sen verran, että äitini jätettiin vauvana yksin sisälle pinnasänkyyn siksi aikaa, kun vanhemmat olivat navetassa hoitamassa työt. Isäni puolestaan kulki 4-vuotiaasta alkaen yksin bussilla päiväkotiin. Myös useat ammattilaiset ovat puhuneet siitä, kuinka Suomessa ollaan siirtymässä jopa ylivarovaiseen lastenkasvatukseen.elli72 kirjoitti:Lapselle voi sattua onnettomuuksia ja sattuukin. Mutta vanhemman työ kuitenkin on vahtia lastaan. Etenkin jos puhutaan ihan pikkulapsesta. Ihan liian usein sää nykyään nähdä miten ihan pienet lapset ovat omin päin ulkona. Viimeeksi muutama päivä sitten oli tilanne jossa sisarukset alle 5v olivat keskenään ulkona. Toinen heistä meni polkupyörällä autotielle ja äiti kävi huutamassa ovesta että tielle ei saa mennä. Äiti samantien meni takaisin sisälle ja yllätys yllätys, lapsi painui takaisin tielle.
Ei sillä, olen itsekin sitä mieltä, että on parempi olla liian varovainen kuin holtiton. Mutta se nyt ei varsinaisesti liittynyt tähän avautumiseen.
-
nuusku-nella
- Adrian Monk
^ Tuo on ihan totta mitä tuossa yllä kirjoitettiin, kyllä minä väitän että omat vanhempani ovat olleet paljon pienemmästä asti ajoittain "oman onnensa nojassa" kuin minä tai minun lapseni. Onko muutos sitten tapahtunut olosuhteissa osittain? Ei toki joen kohdalla, jokia ja vesistöjä on kotien vieressä ollut aina ja useampi lapsi niihin on hukkunut.
Vuoden ikäisen lapsen hukkuminen jokeen ei ole selitettävissä oikein millään, toisaalta harva onnettomuus on. Kaikkea ei vaan voi ennakoida eikä kaikkea voi hallita. Emme edelleenkään tiedä mitkä olosuhteet tuolla on ollut ennen lapsen jokeen joutumista, poliisi on niistä syystäkin vaitonainen - mikäli rikosta ei epäillä niin kyse on perheen yksityisestä surusta eikä asia kuulu meille.
Vuoden ikäisen lapsen hukkuminen jokeen ei ole selitettävissä oikein millään, toisaalta harva onnettomuus on. Kaikkea ei vaan voi ennakoida eikä kaikkea voi hallita. Emme edelleenkään tiedä mitkä olosuhteet tuolla on ollut ennen lapsen jokeen joutumista, poliisi on niistä syystäkin vaitonainen - mikäli rikosta ei epäillä niin kyse on perheen yksityisestä surusta eikä asia kuulu meille.
Anteeksi kirjoitin huonosti. Nykyään samalla tarkoitin verrata ihan lähimenneisyyteen eli siihen aikaan kun omat lapset olivat pieniä, eli 90-lukuun. Tiedän kyllä että vielä vanhemmalla ajalla lapset ovat saaneet todella puuhata mitä sattuu, koska vanhemmilla ei todellakaan ole ollut aikaa katsoa lasten perään. Mutta tuolloin lapsetkin olivat kyllä tottelevaisempia kuin nykyään.
Mutta se aika mihin vertasin. 90-luvulla lasten vieressä istuttiin hiekkalaatikolla todella tiiviisti, ainakin enemmistö äideistä. Tiedän vaan lähipiiristä ikävä kyllä niin paljon tilanteita joissa nykyäideillä ja isillä puuttuu reaaliteetti. Esim. perhe kertoo että lapsi oli saanut takasta palovammoja, lapsi oli n. 10 kk ja osasi jo kontata. Äiti kertoo tohkeissaan että kyllähän me meidän piltille oltiin monta kertaa sanottu ettei takkaan saa koskea. No se paljon mitään riitä että sanotaan tuon ikäiselle lapselle. Sen ikäistä pitää vahtia ihan koko ajan. Tuo nyt ei yhtään liittynyt itse tähän aiheeseen, mutta kerroin kuitenkin.
Ja tänään taas lukee lehdessä että 2 vuotias putosi ikkunasta.
Mutta se aika mihin vertasin. 90-luvulla lasten vieressä istuttiin hiekkalaatikolla todella tiiviisti, ainakin enemmistö äideistä. Tiedän vaan lähipiiristä ikävä kyllä niin paljon tilanteita joissa nykyäideillä ja isillä puuttuu reaaliteetti. Esim. perhe kertoo että lapsi oli saanut takasta palovammoja, lapsi oli n. 10 kk ja osasi jo kontata. Äiti kertoo tohkeissaan että kyllähän me meidän piltille oltiin monta kertaa sanottu ettei takkaan saa koskea. No se paljon mitään riitä että sanotaan tuon ikäiselle lapselle. Sen ikäistä pitää vahtia ihan koko ajan. Tuo nyt ei yhtään liittynyt itse tähän aiheeseen, mutta kerroin kuitenkin.
Ja tänään taas lukee lehdessä että 2 vuotias putosi ikkunasta.
Päivää taloon taas! Olin viikon kauniissa Sydän-Hämeessä lomalla, ja mieleeni tuli tätä asiaa koskien, että aika vähän tällaisia hukkumistapauksia on sattunut kuitenkin. Koska nytkin tuolla katselin, että ihmiset asuvat paljon järvien ja jokien varsilla.
Taloissa on tai ainakin on ollut lapsia, mutta eivät he ole hukkuneet. OLiko valvonta kuitenkin parempi näillä lapsilla?
Ja miten tämä hukkunut oieni oli joutunut veden varaan? Oliko karannut sängystään? Pitikö jonkun isomman lapsen katsoa perään?
No eiköhä selviä.
Taloissa on tai ainakin on ollut lapsia, mutta eivät he ole hukkuneet. OLiko valvonta kuitenkin parempi näillä lapsilla?
Ja miten tämä hukkunut oieni oli joutunut veden varaan? Oliko karannut sängystään? Pitikö jonkun isomman lapsen katsoa perään?
No eiköhä selviä.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Olikohan tämä vuoden ikäinen jo lähempänä kahta vuotta? Ainakin omalla kokemuksella sen ikäiset voivat olla todella nopeita!
Itse olin juuri viikolla lasten kanssa kerrostalomme pihalla. Päätimme lähteä sisälle. Pienin, juurikin hiukkasen vajaa 2-vuotias, oli ala-asteikäisen sisaruksen sylissä. Itse kävelin takana muiden lasten kanssa.
Olimme jokusen metrin päässä kerrostalon alaovelta. No, porukan viimeinen alkoi temppuilla ja suutuksissaan heitti hattunsa ym. maahan. Sitten kinattiin nostatko maasta ihan itse vai et. Tilanne vei ihan mennessään ja hetkeksi vain unohtui, missä pienin olikaan. Seuraavaksi kun katsoin eteenpäin, näin sisaruksensa sylistä lasketun pikkuisen asettelemassa jalkaansa autotien puolella `minäpäs karkaan`-ilme kasvoilleen. Huudahdin lujaa ja ampaisin mitään ajattelematta tielle, koska välissämme oli kadun laitaan pysäköityjä autoja ja eräs auto oli juuri ajamassa kohdallemme. Onneksi sisarus sai pienestä kiinni ja itsekin olisin ehkä ennättänyt lapsen ja auton väliin ennenkuin olisi ollut myöhäistä. Pikkuinen vain nauroi "jahtaamisesta", kun itse vapisin vielä sisälläkin.
En yhtään ihmettele, jos pienten lasten kanssa sattuu ja tapahtuu. Voihan sitä aina jälkiviisastella, että eihän meillekään olisi tullut kuvaamaani tilanne, ellen olisi A.antanut lasta sisaruksen syliin B.jos olisin antanutkin, olisin kulkenut vieressä C.en olisi jäänyt kinaamaan toisen lapsen kanssa D. olisin hakenut pienimmän syliini ja puinut asiaa vasta sitten toisen lapsen kanssa, E. olisin jäänyt lasten kanssa vain sisälle.
Surullinen tapaus
Itse olin juuri viikolla lasten kanssa kerrostalomme pihalla. Päätimme lähteä sisälle. Pienin, juurikin hiukkasen vajaa 2-vuotias, oli ala-asteikäisen sisaruksen sylissä. Itse kävelin takana muiden lasten kanssa.
Olimme jokusen metrin päässä kerrostalon alaovelta. No, porukan viimeinen alkoi temppuilla ja suutuksissaan heitti hattunsa ym. maahan. Sitten kinattiin nostatko maasta ihan itse vai et. Tilanne vei ihan mennessään ja hetkeksi vain unohtui, missä pienin olikaan. Seuraavaksi kun katsoin eteenpäin, näin sisaruksensa sylistä lasketun pikkuisen asettelemassa jalkaansa autotien puolella `minäpäs karkaan`-ilme kasvoilleen. Huudahdin lujaa ja ampaisin mitään ajattelematta tielle, koska välissämme oli kadun laitaan pysäköityjä autoja ja eräs auto oli juuri ajamassa kohdallemme. Onneksi sisarus sai pienestä kiinni ja itsekin olisin ehkä ennättänyt lapsen ja auton väliin ennenkuin olisi ollut myöhäistä. Pikkuinen vain nauroi "jahtaamisesta", kun itse vapisin vielä sisälläkin.
En yhtään ihmettele, jos pienten lasten kanssa sattuu ja tapahtuu. Voihan sitä aina jälkiviisastella, että eihän meillekään olisi tullut kuvaamaani tilanne, ellen olisi A.antanut lasta sisaruksen syliin B.jos olisin antanutkin, olisin kulkenut vieressä C.en olisi jäänyt kinaamaan toisen lapsen kanssa D. olisin hakenut pienimmän syliini ja puinut asiaa vasta sitten toisen lapsen kanssa, E. olisin jäänyt lasten kanssa vain sisälle.
Surullinen tapaus
kun kuitenkin aina on elämä laina