Tupakoiva pikkutyttö -video

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Re: Tupakoiva pikkutyttö -video

Viesti Kirjoittaja teppo »

Kivaa moralisointia. Ilmeisesti siis pienen lapsen kehottaminen tupakoimaan on kaikkien mielestä väärin. Mutta missä kohtaa kenelläkin menee tupakan, tupakan polton myönteisten piirteiden tarjoilemisen ja aikuisena esimerkkinä toimimisen hyväksyttävyyden raja?

Olisiko tupakan tarjoaminen ok, jos lapsi on 7, 13 tai 17? Entä onko hyväksyttävää vetää tupakkia itse ja samalla näyttää, että näin aikuiset toimivat? Jos terveys on joku pointti, niin miksi se on sitä vain pienellä lapsella?
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Tupakoiva pikkutyttö -video

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

^Todennäköisesti suurin syy lienee siinä, ettei pieni lapsi tiedä terveydestä ja terveellisyydestä tuon taivaallista. Lapsi näkee vain sen mitä aikuiset tekevät ja tuon ikäiselle aikuinen on kaikkitietävä jumala, jonka kaikki teot ovat ookoo ja oikein (vaikka koko muun yhteiskunnan mielestä olisikin aivan päin persettä). 13-vuotiaskin on vielä lapsi, mutta jonkinlaista esikäsitystä alkaa jo olemaan siitä, että kaikki ei ole terveellistä ja aikuinenkin voi olla väärässä. 17-vuotias lähentelee jo aikuisuutta ja hänelle varmasti on jo selitetty vähintään koulussa terveystiedon tunneilla myös tupakoinnista - siinä vaiheessa sitten onkin enää kiinni siitä, mitä tämä 17-vuotias itse päättää terveydellään tehdä ja minkä tien valitsee. Selkeästi aikuiset on puolestaan asia erikseen - kukin tehköön mitä haluaa, mutta kantakoon myös omat ristinsä sitä myötä.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Verna
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 92
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 1:16 pm

Re: Tupakoiva pikkutyttö -video

Viesti Kirjoittaja Verna »

teppo kirjoitti:Kivaa moralisointia. Ilmeisesti siis pienen lapsen kehottaminen tupakoimaan on kaikkien mielestä väärin. Mutta missä kohtaa kenelläkin menee tupakan, tupakan polton myönteisten piirteiden tarjoilemisen ja aikuisena esimerkkinä toimimisen hyväksyttävyyden raja?

Olisiko tupakan tarjoaminen ok, jos lapsi on 7, 13 tai 17? Entä onko hyväksyttävää vetää tupakkia itse ja samalla näyttää, että näin aikuiset toimivat? Jos terveys on joku pointti, niin miksi se on sitä vain pienellä lapsella?
Lapsi on fyysisesti ja psyykkisesti keskeneräinen. Eli kaksivuotiaalla saattaa vaikuttaa esim. keuhkojen kehitykseen.
URSA
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11516
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Tupakoiva pikkutyttö -video

Viesti Kirjoittaja URSA »

teppo kirjoitti:Kivaa moralisointia. Ilmeisesti siis pienen lapsen kehottaminen tupakoimaan on kaikkien mielestä väärin. Mutta missä kohtaa kenelläkin menee tupakan, tupakan polton myönteisten piirteiden tarjoilemisen ja aikuisena esimerkkinä toimimisen hyväksyttävyyden raja?

Olisiko tupakan tarjoaminen ok, jos lapsi on 7, 13 tai 17? Entä onko hyväksyttävää vetää tupakkia itse ja samalla näyttää, että näin aikuiset toimivat? Jos terveys on joku pointti, niin miksi se on sitä vain pienellä lapsella?
Helppo moralisoida, koska harva on opettanut alle kouluikäistä lasta tupakoimaan. Ensimmäiset uutisotsikot videosta nähdessäni luulin sen olevan taas jossakin Pakistanissa kuvattu video. Siellä päin maailmaa ei vielä tiedosteta tupakoinnin haittoja etenkin lapsille.

Sekin olisi eri asia, jos videolla lapsen annettaisiin vain maistaa tupakkaa, niin että lapsi huomaa sen maistuvan pahalta. Niin voi tehdä jo varhaisteini-ikäiselle (mutta ei videon selvästi alle kouluikäiselle lapselle), niin jää omat kokeilut toivottavasti aikuisiälle. Mutta tuossa videossa lasta nimenomaan opetetaan ja yllytetään polttamaan. Ja pisteenä iin päälle lapsen oma äiti julkaisi videon, kuin siinä ei olisi mitään vikaa. Jos tuollaista lapsen terveydelle haitallista tekoa ei moralisoitaisi joka paikassa netissä ja kahvipöydissä, Suomi olisi pian täynnä kitukasvuisia ja tupakkayskäisiä varhaisteinejä.
URSA
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11516
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Tupakoiva pikkutyttö -video

Viesti Kirjoittaja URSA »

Uutiskynnys ylittyi.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... pos=ok-nln
Pikkutytön tupakointivideo järkyttää maailmalla – lasta neuvotaan polttamaan selvällä suomella
Julkaistu: 4.2.2014 18:32

Videopalvelu Youtubeen ladattiin hiljattain video, jossa noin 2–3 vuoden ikäinen tyttö polttaa tupakkaa. Sosiaalisessa mediassa viikonloppuna levinnyt video päätyi kansainväliseen mediaan.
Taustalta kuuluu aikuisen miehen ääni, joka neuvoo selvällä suomen kielellä taaperoa tupakoinnissa.

- Nyt tee niin. Näin. Tee näin, tytölle ilmeisesti mallia näyttävä mies sanoo.

Videon alkuperästä tai kuvauspaikasta ei ole varmaa tietoa. Vain 11 sekunnin pätkä poistettiin maanantain vastaisena yönä. Videosta sunnuntaina kertoneen Iltalehden mukaan sitä ehdittiin jakaa sosiaalisessa mediassa joitakin satoja kertoja.

Sittemmin video ladattiin myös ainakin Liveleak-palveluun, jossa se oli vielä tiistaina nähtävissä. Järkytystä ja raivoa aiheuttanut video on päätynyt nyt myös ulkomaiseen mediaan.

Brittilehti Daily Mail kertoi asiasta tiistaina otsikolla Pelottava video tupakkaa tupruttavasta pikkutytöstä tulee Suomesta – missä tupakkalaki on yksi maailman kovimmista. Lukijakommenteissa lapsen vanhemmille vaaditaan muun muassa vankeustuomiota.

Uutisoitu Intiaa myöten

Brittilehden lisäksi videosta oli tiistaihin mennessä kertonut ainakin Times of Mumbai. Intian suurimmassa kaupungissa ilmestyvä lehti kertoi otsikossaan: "Suomalainen taapero kuvattiin polttamassa tupakkaa".

Muutama vuosi sitten maailmaa kuohutti indonesialaisen kaksivuotiaan Ardi Rizalin tapaus. Kuvat ja videot ketjussa polttavasta taaperosta pöyristyttivät levitessään verkossa.

Kohu sai lopulta Indonesian hallituksen käynnistämään kampanjan lasten tupakoinnin suitsimiseksi. 40 savuketta päivässä polttanut Ardi ja hänen perheensä saivat terapiaa, jonka avulla lapsi pääsi tupakasta eroon. Daily Mailin mukaan hän on kärsinyt paino-ongelmista tupakoinnin lopetettuaan.
Avatar
Thelea
Martin Beck
Viestit: 846
Liittynyt: Ke Marras 23, 2011 1:22 pm

Re: Tupakoiva pikkutyttö -video

Viesti Kirjoittaja Thelea »

Jees, minä ja pikkuveli saatiin n 13-15 v maistaa tupakkaa (siis yksi imaisu), ihan vanhempien valvomana. Minä en maistanut, pikkuveli maistoi. Ja yski jälkeenpäin aivan älyttömästi. Kumpikaan ei nyttemmin aikuisena polta, veli siksi että se oli kuulemma niin kamalaa, ja minä siksi, että näin veljen reaktion :mrgreen:

Ja asiaan.. meidän luokalla pahimmat "korsteenit" yläasteaikana olivat mustalaisia. En tiedä saivatko vanhempien luvan, tai olivatko saaneet tämän lapsen tyyppistä opetusta.
"Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end." - Maxine (kertoi isänsä sanoneen näin), Amyn lailla.
debbie

Re: Tupakoiva pikkutyttö -video

Viesti Kirjoittaja debbie »

Muistan kun yhden naapuritalon pihalla oli säännöllisesti alaikäinen romanipoika röökillä. Toisessa kädessä hänellä oli astmapiippu ja toisessa rööki, imaisi kummastakin vuorotellen. Yski kovasti.
Minulle tuli mieleeni ne Hölmöläis-tarinat.
Mikähän siinä on, että heidän kulttuurinsa ei arvosta tai ymmärrä terveyteen liittyviä asioita? Miksi röökin polttaminen kuuluu heidän kulttuuriinsa? Olen useamman kerran nähnyt lasta opetettavan sekä varastamaan että polttamaan, ja keksimään selityksiä sille, ettei tarvi mennä kouluun. Lapsesta asti opetetaan elämään ikäänkuin yhteiskunnan ulkopuolella. Olen myös huomannut, että lapset kärsivät siitä, he haluaisivat usein olla niinkuin muutkin. :(
TollRoad
Remington Steele
Viestit: 220
Liittynyt: Ma Kesä 24, 2013 12:26 am

Re: Tupakoiva pikkutyttö -video

Viesti Kirjoittaja TollRoad »

https://www.facebook.com/datjaana.tamminen?fref=ts

Siinä äiti


Ennenkuin kukaan syyttää mistään niin äiti on itse laittanut videon jakoon joten mielestäni silloin voi jakaa tuon profiilin. Ylläpito poistakoon jos kokee tarpeelliseksi.
Kikki Hiiri
Martin Riggs
Viestit: 606
Liittynyt: Ma Tammi 28, 2013 8:54 pm

Re: Tupakoiva pikkutyttö -video

Viesti Kirjoittaja Kikki Hiiri »

Tää osaltaan selittää sen miksi mannet on eläkkeellä ennen armeijaikää.Keuhkolaajentumaa sun muuta pientä kivaa.
Olen mä kyl kerran nähnyt mustalaisen juoksevan mut sil oliki kaks stevaria perässä.
Everything in the world is either a potato or not a potato
tunppi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Tammi 13, 2014 3:11 pm

Re: Tupakoiva pikkutyttö -video

Viesti Kirjoittaja tunppi »

Vaikka olen suvaitsevainen ihminen, ja vaikka joka paikassa sitä huudetaan että "se on vain kulttuuri ja se pitää hyväksyä" tai "muutama rikollinen pilaa loppujen maineen" niin en minä siltikään tajua. Yhtään hyvää kokemusta ei tästä heimosta ole, negatiivisia senkin edestä, niin henkilökohtaisesti kuin näin median välityksellä. Tässäpä taas yksi lisää.
Katniss
Lauri Hanhivaara
Viestit: 130
Liittynyt: Pe Huhti 12, 2013 7:19 pm

Re: Tupakoiva pikkutyttö -video

Viesti Kirjoittaja Katniss »

Yläasteaikoina tutustuin yhteen mustalaispoikaan. Kertoi, että kun oli kärähtänyt tupakanpoltosta, niin isä oli pannut hänet polttamaan putkeen askin punaista norttia. Oksennus ja karsea olohan siitä tuli. Sen jälkeen ei kuulema kessuihin puuttunut, se poika siis.

No mutta pahoinpitelynimikkeellähän tätä varmaan käsiteltäisiin? Tätä kessuvideota siis. Ja ihan syystä. Ihan kuin se engl äiti, joka opetti tyttärensä vetämään viinaa juuri tuossa samassa iässä, että siitä saa sitten hyvän biletyskaverin, kunhan aikuiseksi pääsee. Voi jumaleisson, joidenkin päässä ei vaan näköjään liiku yhtään mitään.
Katjaliini
Remington Steele
Viestit: 214
Liittynyt: Ke Helmi 05, 2014 2:33 pm

Re: Tupakoiva pikkutyttö -video

Viesti Kirjoittaja Katjaliini »

^ samoin täällä yläaste aikoina oli luokalla mustalaistyttö, tupakkaa hänki poltti. Oli koko aika hankaluuksissa opettajien kanssa ja hänellä tuntu aina olevan ihan omat säännöt..
murjaani
Martin Beck
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 5:09 pm

Re: Tupakoiva pikkutyttö -video

Viesti Kirjoittaja murjaani »

Mustalaisen lapsen suhteen on monessa tapauksessa turha väittää välittävänsä, jos ei hommaa pois perheeltä.

Kovin paljon ei ole mustalaisperheitä, joissa lapsilla olisi kaikilla osa-alueilla turvalliset ja hyvät puitteet (mutta niitäkin on!). Esimerkiksi oppivelvollisuuden suhteen erilaiset laiminlyönnit ovat sääntö enemmän kuin poikkeus. Sosiaalitoimi ei niihin juuri puutu. Ehkä siksi, että on vaikea tietää, minkä kunnan viranomaisten pitäisi toimia, kun perheet seilaa Suomesta Ruotsiin ja maiden sisällä.

Että ihan samahan se on vaikka kessuttelee ihan penskana, ei siitä kunnon eläjää tule eikä normaalikuvioissa saa varttua.
murjaani
Martin Beck
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 5:09 pm

Re: Tupakoiva pikkutyttö -video

Viesti Kirjoittaja murjaani »

tunppi kirjoitti:Yhtään hyvää kokemusta ei tästä heimosta ole, negatiivisia senkin edestä, niin henkilökohtaisesti kuin näin median välityksellä. Tässäpä taas yksi lisää.
Mulla on hyviä kokemuksia muussa mielessä, mutta ei kovin paljon lasten huoltajina ja hyvän arjen tekijöinä.
Vastaa Viestiin