Musiikin imurointi rikos?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Onko musiikin luvaton imurointi mielestäsi rikos?

Ei ole
58
72%
On
23
28%

Ääniä yhteensä: 81

EuroJR
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Nyt kaatuu musiikkimyymälöitä ja -ketjuja. Seuraavaksi tulee ketjun edellisiä linkkejä aina sylttytehtaalle, eli levy-yhtiöihin saakka. Tänä vuonna tulee päitä tippumaan ja paljon. Musiikkiteollisuus saa kyllä syyttää itseänsä, kaikki näkivät jo noin 10 vuotta sitten mitä tulee tapahtumaan, paitsi nuo liian helpolla selvinneet pamput, jotka sitten kehittelivät tuhoon tuomittuja kopioinninestoja tms. Vielä jokin aika sitten ihan vakavalla naamalla yritettiin väittää, että levyjen hinta nousee, koska on piratismia. Muutenkin koko hommassa ei ole nähty metsiä puilta. Joitakin harrastelijanäpertelijöitä, kuten Tallinnan torin piraatteja on metsästetty ja isoja otsikoita saatu lehtiin. Tämä ei ole edes pisaraa meresssä. On suorastaan hämmästyttävää, kuinka uunoja on oltu. Omasta puolestani toivotan ahneet levy-yhtiöt tuhoon, pitäkää väkisin tunkemanne hiphopit ja nu-metallit. Ei se halvennut se cd:n hintakaan, vaikka 80-luvun lopulla mainostettiin, kuinka koneiden yleistyttyä, hinta tippuisi murto-osaan.

Koko bisnes menee uusiksi. Voidaan bändin kautta ajatella, että rahat tehdään nyt keikkailulla entisen levy-myynnin sijaan. Uudeksi tienestiksi on syntynyt soittoäänibisnes ja eri mediat, joihin kappaleensa voi myydä. Tarvitaan siis hyvä kappale. Periaatteessa ollaan palaamassa terveempään aikaan, jolloin singleillä oli merkitystä. Kappaleen melodia ratkaisi. Ei MTV:n pakkosyöttö tai levy-yhtiöiden manipuloimat radioiden soittolistat. Eli siis rustaamaan hyviä biisejä, esille medioihin, kansaa keikoille ja ilman välikäsiä oheistavaran myynnillä rahastamaan.

Entäs sitten tulevaisuus? Kyllä tuosta jaloille noustaan, kunhan tajutaan tarjota kansalle jotain rahansa eteen. DVD:n myynnit ovat rajussa nousussa. Markkinoille vaikkapa uusi cd kylkiäisenään DVD, jostain vanhasta keikasta tms saa kyllä vipinää ostoihin.
Bombay
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Se on muuten minusta naurettavaa, kun myydään netissä biisejä niin ne maksaa yleensä n. 1€/$ kappale. Kun tipahtaa todella monta kuluporrasta pois verrattuna oikeaan CD:seen niin pitäisi kyllä tuosta 1/3 olla hinnan.
EuroJR
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

^Niinpä. Toi bisnes on niin kerrostunut ja byrokraattinen, että mitään järkevää ei siinä saada aikaiseksi. Kaikki haluaa helppoa mania vaan itselleen ja joka väliporras maksaa veroja. Ei ihme, että aina maksaa.

Koko cd-levybisneksen olisi pitänyt mennä itseensä milleniumia ennen ja panna cd-levyt 5 euroa kappale ulos. Siihen hintaan kaikki ostaisivat/olisivat ostaneet pelkästään alkuperäistä heikompitasoisen (mp3) sijaan, kansineen päivineen. Raakamateriaalihan ei noilla painatusmäärillä juuri mitään maksa. Ahneella nyt sitten on paskainen loppu.
Herkkis
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

Ylihinnoittelun huomaa kun meidänkin marketissa on Matin ja Tepon humppalevyt 3€ per kipale kun ei mene oikein kaupaksi :P
I am an African!
Primavera
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Primavera »

Muusikot tekevät musiikkia työkseen. Olisitko itse valmis tekemään työsi ilmaiseksi?
Merope
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Merope »

JR:ltä on kyllä tullut tiukkaa asiaa. Näinhän se juuri menee. Kyllähän popula mieluiten aitoa tavaraa ostaisi, tottakai. Vaan minkäs teet, kun ei ole hintasuhde oikein kohdallaan! Nykyäänhän tosiaan pelaillaan paljon juuri noilla DVD:illä, erikoispainoksilla, erikoisilla pahvikansilla, jne., tämä muoti jatkuu varmaan tulevaisuudessakin.
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.
Bombay
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Primavera kirjoitti:Muusikot tekevät musiikkia työkseen. Olisitko itse valmis tekemään työsi ilmaiseksi?
Jotenkin se on kyseenalaista, että työstä saa n. 0,5-1% itselleen ja muut tahot vetää loput, paska provisio.
Tumppi
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Tumppi »

Minua lisäksi ärsyttää levy-yhtiöiden laskutyylit näistä piratismista aiheutuvista menetyksistä. Itse olen ottanut paljon biisejä netistä, joista en maksaisi edes 1 centtiä. Eli jos waretus ei olisi enää mahdollista, niin jättäisin ostamatta suurimman osan nykyisestä soittolistastani. Eivät ne levy-yhtiöiden tulot niin suuresti nousisi jos levyt pitäisi kaikki ostaa. Syynä on mielestäni se, että nykyään musiikki on suurelta osin kertakäyttökamaa, kiinnostaa hetken ja vaipuu sitten unholaan. Warettamalla olen kuitenkin löytänyt monta bändiä, joiden levyt olen ostanut myöhemmin ja käynyt keikalla. Näin menettelen koska haluan tukea heitä tekemästään työstä.
DonHessu
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja DonHessu »

Tumppi kirjoitti:Minua lisäksi ärsyttää levy-yhtiöiden laskutyylit näistä piratismista aiheutuvista menetyksistä. Itse olen ottanut paljon biisejä netistä, joista en maksaisi edes 1 centtiä. Eli jos waretus ei olisi enää mahdollista, niin jättäisin ostamatta suurimman osan nykyisestä soittolistastani. Eivät ne levy-yhtiöiden tulot niin suuresti nousisi jos levyt pitäisi kaikki ostaa. Syynä on mielestäni se, että nykyään musiikki on suurelta osin kertakäyttökamaa, kiinnostaa hetken ja vaipuu sitten unholaan. Warettamalla olen kuitenkin löytänyt monta bändiä, joiden levyt olen ostanut myöhemmin ja käynyt keikalla. Näin menettelen koska haluan tukea heitä tekemästään työstä.
Asiaa. Voisin kyllä itsekkin ostaa In Flamesin ja Leevi and the Leavingsin levyjä..Tosin...Gösta R.I.P
What you do... Makes you who you are.
Wuulffi
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Wuulffi »

Kyllä se luvatonta on, vaikka asiaa kuinka itselleen selittelisi. :|
McAbre
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja McAbre »

En mä ainakaan edes jaksaisi isoissa määrin imuroida, kun en ole saanut mp3-soitintakaan aikaiseksi. "Virallisia" nettimaistiaisia ja artistien MySpace-sivuja käytän lähinnä tutustumiseen ja ostopäätöksen tueksi. Ja sitäpaitsi vinyylilevyjen näpräämisessä on selittämätöntä taikaa.
Noelie
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Noelie »

Onko musiikin luvaton imurointi mielestäsi rikos?
Ei ole 80% [ 40 ]
On 20% [ 10 ]
Ääniä yhteensä : 50

Olen todella järkyttynyt! Vitun vaikeaa maksaa niistä levyistä!!?
hipsulainen
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja hipsulainen »

Ei se minusta mikään rikos ole... :)
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Bombay kirjoitti:
Primavera kirjoitti:Muusikot tekevät musiikkia työkseen. Olisitko itse valmis tekemään työsi ilmaiseksi?
Jotenkin se on kyseenalaista, että työstä saa n. 0,5-1% itselleen ja muut tahot vetää loput, paska provisio.
Joten teet työsi sitten mieluummin ilmaiseksi?

Itselleni on äärimmäisen tärkeää, että myös muusikko saa jokusen kolikon tekemästään työstä. Myös se merkitsee, että pystyn kasvattamaan levymyyntitilastoja: haluaisin itsekin tietää, kuinka monta kipaletta levyäni myydään, jos sellaisen joskus tekisin. Eli, kyllä, pidän ehdottoman rikollisena musiikin imuroimista netistä. Musiikkiin tutustuminen on sille typerä syy, koska musiikkia kuulee laidasta laitaan esimerkiksi radiossa, tai artistin omilla nettisivuilla, joilla on usein näytteitä kappaleista. Tämän lisäksi voi käydä vaikkapa youtubettamassa haluamaansa biisiä ja kerrata sitä kautta lyriikoita, jos radiokuuntelulla jäi jotain vielä hampaankoloon.

Sitten on toinenkin suuri syy sille, etten koskaan lataa musiikkia netistä: minusta musiikista katoaa siten sielu. Kuuntelen itse musiikkini mieluiten vinyylilevyiltä, tai sitten cd-levyiltä, katselen kansilehtiön kuvia ja grafiikoita. Ostan taidetta itselleni.

Mitä tulee hintoihin, mielestäni cd-levyt ovat juuri sopivan hintaisia, varsinkin nykyään, kun hintoja on tuotu alas hyvin paljon cd-levyjen kulta-ajalta. Ellei ihan uusimpaa levyä ole ostamassa, hakemansa saa usein alle 15 eurolla (hintahaarukka ainakin omille ostoksilleni on n. 7-18€). Se, mikä mielestäni on osasyynä levymyynnin inflaatioon, on levyliikkeiden puute. Free Record Shopin lopetettua toimintansa, Suomessa ei ole yhtään valtakunnallisesti toimivaa, musiikkiin erikoistunutta ketjua, anttiloista ja citymarketeista en periaatteellisista syistä musiikkia osta, sillä haluan tukea erikoisliikkeitä (esimerkiksi Helsingin Eirasta löytyy erinomainen valikoima) kaikessa, missä suinkaan sen kykenen tekemään. Uskoisin, että moni muukin ostaisi levynsä mieluiten persoonallisen, laajalle levinneen (huom. vaikutus hintoihin) levyliikeketjun myymälöistä mieluummin, kuin tavaratalon nurkasta. FRS meni loppuaikanaan aika surulliseen suuntaan, keskittyi enemmän elokuviin, ja mukaan tuli myös kaikenlaista popkulttuurikrääsää (HIM -laukkuja ja vöitä, esimerkiksi). Tämä toisaalta on kyllä voinut myös johtua cd-levyjen huonosta myynnistä... Mutta silti uskoisin myynnin nousevan uuden ketjun myötä.

Sitä odotellessa: kiitos, CDON.COMille ja niille Eiran Viiskulman ympärillä sijaitseville muutamille liikkeille, jotka pitävät levykulttuuria pystyssä.

...Tälleen lyhyesti ja ytimekkäästi taas :lol:
vasikka
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Itse tympäännyin teoston ahneuteen ja lopetin kokonaan levyjen ostamisen joskus 8 vuotta sitten. Levyjen polttamistakaan en ole harjoittanut, kun en osaa. Enkä ole edes varma, että pystyisikö koneellani polttamaan niitä.

Olen ajatellut vähän niin, että en ole niin suuri musiikin ystävä, ettenkö voi elää ilman musiikkiakin tai sitten tyydyn kuuntelemaan vaan sitä mitä radiosta sattuu soimaan. Autossa olen pitänyt jotain 90-luvulla ostamiani levyjä ja kuunnellut niitä pitemmillä matkoilla.

En näe levyjen kopioimisessa mitään väärää. Suurin syy levyjen kopioimiseen on teoston ahneus ja uusien levyjen liian korkea hinta.
Vastaa Viestiin