Pankkien "palvelu" on mielenkiiintoista...
Nordea pankki , jossa valitettavasti tilimme ovat, on tylyydessään vitsailun ja päivittelyn kohde mieheni kanssa.
Esimerkiksi lainan saaminen on vuosien asiakkuudesta huolimatta omituisen nihkeää.
Asuntolainaa tuossa vähän tiedustelin. Oma rakas Nordeamme vastasi kyselyyn nopeasti, että ei noin paljoa eikä missään tapauksessa ilman takaajia..
Sitten kysyin mm pienistä säästöpankeista ja Hypoteekki-yhdistykseltä, jotka olivat valmiita antamaan lainaa tietyin ehdoin.
Sitten Osuuspankista meille puolittain luvattiin, mutta kun kävimme paikanpäällä, ei ilman takaajia tai erityisiä vakuuksia kuitenkaan mitään luvattu. Sentään luvattiin seuraavana päivänä soittaa ja kertoa miten kävi. Ei ole kuulunut mitään vielä kuukaudenkaan jälkeen..
Sitten kyselin vielä Nordeasta uudestaan, kun tuttava otti juuri asuntolainan k.o. pankista ja osti itselleen takauksen.
Vastaus tuli todella nopeasti ja puhelimitse oikein. Sama akka sieltä taas soitti ja kertoi, että ehdottomasti ei lainaa tule ilman kahta henkilö takaajaa.. Sanoin, että eihän kukaan nykyään lähde takaamaan, saati että pyytäisin! Koska edes ns ostettu takaus ei käynyt pankille, aloin pohtia josko pitää vaihtaa sitten pankkia. Tähän virkailija vastasikin iloisesti, että näin varmaan kannattaa tehdä!
Sampo- pankki lupasi laainat ja ostettavat takaukset yhdellä käynnillä.
Siispä asuntoja etsimään..
Joka sekään ei ole aivan helppoa!
Eräskin asunto kiinnosti etuovi.comissa, joten laitoin firmalle mailia ja kyselin esittelyä. Koska oli viikonloppu, en saanut vastausta. Ei hätää, soitin maanantaina firmaan itse ja kyselin esittelyä. Herra henkilö lupasi ottaa yhteyttä vielä samana päivänä ja kertoa käykö toivomani aika.
Illalla minulle soittikin kyseisestä firmasta joku toinen mie, joka kertoi juuri lukeneensa sähköpostiviestini ja oli valmis kertomaan kohteesta yms.
Sanoin, että olin hätäisenä jo soittanut heidän firmaansa päivällä ja eräs miespuolinen välittäjä oli luvannutkin etsiä minulle tietoja ja esittelyaikaa. Tästä tämä toinen välittäjä tuntui vetävän melkein herneen nenäänsä. Ääni muuttui kireäksi ja hän sanoi: "Toivottavasti se joku nyt sitten on yhteydessä. Kiitos ja moi."
Tämän jälkeen täytyi käydä lisää sähköposti ja puhelinneuvotteluja jotta päästiin siihen tulokseen, että näyttö saatiin sovittua.
Joskus melkein tuntuu, että välittäjä ei edes ole kovin innokas myymään. Tai että välittäjällä on jo joku "suosikkiasiakas", joka saa kaiken huomion, kun toisille jaksetaan tuskin edes suoriin kysymyksiin vastata.