Lasten riehuminen lehmilaitumella päättyi tragediaan − rikosilmoitus harkinnassa

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
McPanty
Martin Beck

Re: Lasten riehuminen lehmilaitumella päättyi tragediaan − rikosilmoitus harkinnassa

Viesti Kirjoittaja McPanty »

Sopuli kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 7:36 am Juu ei tietenkään saa mennä eläimiä jahtaamaan, tai ylipäätään laitumille luvatta. Todella typerää toimintaa lapsukaisilta. Silti en voi aina olla vähän hymähtämättä, kun eläintuottaja jeesustelee miten eläimiä onkin kehdattu sillä tavalla kiusata. Teuraaksi nyt varmaan joutuu ihan, raukkaparka. Ei, lypsykarjaa ei missään nimessä kohdella hyvin. Se, että orja saa sentään nauttia puuvillapellolla ulkoilmasta, on varmaan ollut samanlainen selitys.
No tuohan nyt oli aivan paska vertaus.
Tiedätkö mitä ne lehmät tekisivät täysin vapaana ollessaan? Ilman minkäänlaisia rajoituksia ja aitoja?
Ne laiduntaisivat samalla tavalla niityillä ja pelloilla sekä metsissä. Samalla tavalla kuin nytkin, mutta ilman aitoja.
Ne orjat puuvillapelloilta eivät tuskin keräisi puuvillaa vapaa ollessaan.
olenoikeassa
Remington Steele

Re: Lasten riehuminen lehmilaitumella päättyi tragediaan − rikosilmoitus harkinnassa

Viesti Kirjoittaja olenoikeassa »

Svimba kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 10:13 am ^ missä kohtaa mä oon väärässä?
Esimerkiksi tuossa: "jos syntyy poikana menee varmaan lihoix, en tiedä"

Arvokasta sonnivasikkaa ei todellakaan laiteta vain "lihoix", vaan se jätetään kasvamaan ja tilan tuotantotavasta riippuen se kasvatetaan joko aikuiseksi sonniksi tai myydään hieman kasvettuaan toiselle tilalle. Ei ole mitään järkeä suurella vaivalla kantavaksi saadun emolehmän jälkeläistä laittaa teuraaksi.

Muita tietämättömiä kommenttejasi ovatkin muut jo oikaisseet.
Viimeksi muokannut olenoikeassa, Ti Elo 25, 2026 10:28 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
_________________________________________________________________________________

Viimeksi porttikiellon saaneet:

NeroKatti – syy: viikon selviämiskuuri, porttikielto päättyy: 2026-08-16 08:46:10
Rubiskreebeli
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Rubiskreebeli »

McPanty kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 10:24 am
Sopuli kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 7:36 am Juu ei tietenkään saa mennä eläimiä jahtaamaan, tai ylipäätään laitumille luvatta. Todella typerää toimintaa lapsukaisilta. Silti en voi aina olla vähän hymähtämättä, kun eläintuottaja jeesustelee miten eläimiä onkin kehdattu sillä tavalla kiusata. Teuraaksi nyt varmaan joutuu ihan, raukkaparka. Ei, lypsykarjaa ei missään nimessä kohdella hyvin. Se, että orja saa sentään nauttia puuvillapellolla ulkoilmasta, on varmaan ollut samanlainen selitys.
No tuohan nyt oli aivan paska vertaus.
Tiedätkö mitä ne lehmät tekisivät täysin vapaana ollessaan? Ilman minkäänlaisia rajoituksia ja aitoja?
Ne laiduntaisivat samalla tavalla niityillä ja pelloilla sekä metsissä. Samalla tavalla kuin nytkin, mutta ilman aitoja.
Ne orjat puuvillapelloilta eivät tuskin keräisi puuvillaa vapaa ollessaan.
Unohdit mainita, että ne myös ihan luonnostaan hankkiutuisivat tiineeksi niin usein kun mahdollista ja raahaisivat niitä utareitaan *gasp* ilman rintsikoita. Mutta joo tämä on hiukan hankalaa käydä keskustelua ihmisten kanssa jotka eivät ymmärrä "vapaan lehmän maidon" olevan vain markkinointia. Ainakin Suomessa.
aumari
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja aumari »

Svimba kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 7:13 am Ihan hirvee kohtalo lehmillä, melkein heti syntymän jälkeen erotetaan emosta, jos syntyy poikana menee varmaan lihoix, en tiedä, mutta jos syntyy tyttönä joutuu lypsylehmäx ja koko lyhyen elämänsä ajan aina paxuna tai utareet täynnä maitoa niin että joutuu käyttämään rinzikoita ettei astu niitten päälle.
Kaikkee muutakin sairasta, esim.jotkut ei pääse ikinä ulos.
Maito kuuluu vasikalle.
Varsinainen eläinten suojelija!
Mietintämyssyttelijä
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Mietintämyssyttelijä »

Maitoa ja piimää mene keskimäärin pari litraa päivässä.
On se niin hyvää ja terveellistä. 🤗
"Tilastojen mukaan joka viides ihminen on häiriintynyt. Jos ympärilläsi on neljä ihmistä, jotka vaikuttavat normaaleilta, se ei ole hyvä merkki.”
- Jean-Claude van Damme
aumari
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja aumari »

Svimba kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 9:09 am [
Totta kai kohdellaan hyvin. Sinä et vain tiedä asiasta mitään.
[/quote]

Eikä kohdella hyvin.
Se että lehmä tuottaa paljon maitoa johtuu siitä että ne on jalostettu tuottamaan aivan liikaa.
Sitä paizi lehmä on kuin nainen, ei siltä tule maitoa jos se ei saa kakaraa, niin se elää jatkuvassa synnytys kierteessä.
Ihmiset eivät tarvize lehmän maitoa.
[/quote]

Lehmä on tuottanut maitoa aina, se johtuu sen elintoiminnoista. Ei johdu jalostuksesta. Jokaisella elollisella on tehtävä, johon osallistua. Siksi Kelan elättämien joutilaidenkinkin kuuluisi tehdä jotain leipänsä eteen. Oliko kaukaa haettu? Ehkä, mutta totta!
Svimba
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Svimba »

AAAAARRRGG, mä en jaxa!!!
Kyllä menee vasikka lihoix, oon nähny koiran ruuassa on sitä.
Maito EI ole terveellistä.
En tiedä esim.että kukaan aikuinen jossain Espanjassa joisi maitoa, oon vaan kuullut että siellä jos tilaat ruuan kanssa maitoa ravintolassa niin sut heitetään ulos.
Onnex nykyään nuoret ei enää lipitä maitoa samalla tavalla kuin joskus 80-luvulla.
Menkää vaikka imemään lehmän utareita, minä lähden nyt käymään kaupassa.
jee, MV-LEHTI on taas hengissä!!
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

olenoikeassa kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 6:34 am”Olen ihan varma, että jos jokin lehmistä olisi sattunut töytäisemään jotain lasta siellä laitumella, niin me saataisiin tässä syyte.”
Lypsykarjatilallinen on tässä 100 % oikeassa. Siihen päälle tulisi vielä vanhempien uhriutumisvideot somessa ja samanmielisten lynkkausjengin huutelut ja uhkailut.
Rescuer
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

^
Ja siihen vielä päälle kaikkien eläinoikeusaktivistien ja muiden elämästä vieraantuneiden x- ja z- kirjaimia teksteihin työntävien idioottien kirjoitukset.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
URSA
James Bond (Roger Moore)

Viesti Kirjoittaja URSA »

"Menkää te vaikka niittämään viljaa, minä menen nyt kauppaan ostamaan leipää" t. kaupunkilainen. :)

Oli tosiaan lapsukaisilla onni ettei laitumella ilmeisesti ollut jo syntynyttä vasikkaa ja sitä puolustavaa emolehmää.

Johtuukohan se somevideoista tai pelien pelaamisesta kun monien lapsien mielestä eläimissä ei ole mitään kiinnostavaa elleivät ne vähintään juokse vauhkoina ympäri laidunta.
Anom
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Anom »

Svimba kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 11:53 am AAAAARRRGG, mä en jaxa!!!
En tiedä esim.että kukaan aikuinen jossain Espanjassa joisi maitoa, oon vaan kuullut että siellä jos tilaat ruuan kanssa maitoa ravintolassa niin sut heitetään ulos.
Onnex nykyään nuoret ei enää lipitä maitoa samalla tavalla kuin joskus 80-luvulla.
Käy matkalla ilmoittautumassa äidinkielen alkeiden iltakouluun. Rasittavaa lukea tuollaista teinitekstiä.
Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta; joutuu alentumaan niiden tasolle ja lopulta ne voittaa sut kokemuksella.
kerpeikkari
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja kerpeikkari »

Svimba kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 9:09 am [
Totta kai kohdellaan hyvin. Sinä et vain tiedä asiasta mitään.
[/quote]

Eikä kohdella hyvin.
Se että lehmä tuottaa paljon maitoa johtuu siitä että ne on jalostettu tuottamaan aivan liikaa.
Sitä paizi lehmä on kuin nainen, ei siltä tule maitoa jos se ei saa kakaraa, niin se elää jatkuvassa synnytys kierteessä.
Ihmiset eivät tarvize lehmän maitoa.
[/quote]

Hyvää ja terveellistä ravintoa. Sää voit keskenäs olla sitä käyttämättä. Tuo jeesustelu ei auta mitään. Muutenkin tässähän oli kyse siitä mitä kärsimystä nuo kakarat aiheutti.
kerpeikkari
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja kerpeikkari »

Svimba kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 11:53 am AAAAARRRGG, mä en jaxa!!!
Mitä se mitä joku Espanjassa tekee meille kuuluu? Mekö ei saada juoda maitoa, koska Espanjassa ei juoda? Ps. Samaa mieltä tuosta teinitekstistä, kirjoita kuin aikuinen.
-Martta-
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja -Martta- »

Eihän välttämättä vanhematkaan älyä, ettei lehmiä jahdata.

Todella törkeää mennä toisten maille remuamaan. Se ettei kakaroille sen vertaa opetettu, ettei eläimiin ja toisen omaisuuteen kosketa.

Tämä vielä, et teet elinkeinoksesi mitä vaan aina väärin toimittu. Poliisi, hoitohenkilökunta ja nyt maatalousyrittäjä.

Parempi vaan tehdä KELA:n ropoilla ruuasta paskaa.
Kukin saa ansionsa mukaan, niin muista... sinäkin saat... Älä väitä, ettet olisi ansainnut ;)
Pamsu
Alokas

Viesti Kirjoittaja Pamsu »

Haluaisin kyllä kuulla, miten tää eteni, mitä tuosta seuraa noille pennuille. Suututtaa niin vietävästi elukoiden ja tilanpitäjän puolesta. Nykynulikat on kasvatettu itsekeskeisiksi ja ilkeiksi. Ja vanhemmat ei sen kummempia. Tietenkin on poikkeuksia, kuten aina, mutta näkeehän tuon, mikä meno on kouluissa. Opettaja ei saa puuttua kasvatukseen, muuten on vanhemmat vauhkoina uhkailemassa ja ties mitä.

Tämä lehmä-case ehdottomasti poliisille.
Vastaa Viestiin