Pirunviinateoriat
Sorry, sattuhan tätä. Jäinkin miettimään että sanoinko oikein, kun en tarkistanut. Ehkä ei ollut ketään amerikkalaista, mutta teema toki sen suuntainen.papillon kirjoitti:^ Olen ollut käsittävinäni että se olisi ollut Suomi-Amerikka seuran retki.
Sitä että oliko mukana ensimmäistäkään jenkkiä, en tiedä.
Tästä "pirunviinasta" - eikös tämä Gustafsson sanonut, että ei olleet nämä murhaajat janoisia olleet kun juomat jättivät.
Neljännes jäi pulloon, teltan ulkopuolelle, Gustafsson näin tarinoi.
- hymm -
Neljännes jäi pulloon, teltan ulkopuolelle, Gustafsson näin tarinoi.
- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Kiitos awa; tuon olin unohtanut. No sitten ei ole ehkä viinasta ollut kysymys, vaan aivan jostakin muusta. Pohtia pitää.awa kirjoitti:Tästä "pirunviinasta" - eikös tämä Gustafsson sanonut, että ei olleet nämä murhaajat janoisia olleet kun juomat jättivät.
Neljännes jäi pulloon, teltan ulkopuolelle, Gustafsson näin tarinoi.
- hymm -
Croisetin näkemästä kumivasarasta on aiemmin mainittu, että slangisana leka on mm. tarkoittanut sekä kilon kumivasaraa että puolen kilon (täyttä) viinapulloa.
Citruslikööriteorian kannalta on kiinnostavaa tästä seuraava mahdollinen tulkinta, että kädessä ollut kumivasara olisikin merkinnyt vaakunaviinapulloa, jota oltiin viemässä vaihdettavaksi citruslikööriin ja salmisaareen, jotka erehdyksessä olivat joutuneet Bodomille.
Tämä verbaalinen leikittely olisi kuitenkin mahdollista vain suomenkieliselle selvänäkijälle (tai toimittajalle). Croisetin tapauksessa kumivasara täytynee ottaa "kirjaimellisesti", mitä vielä tukevat rasvassa olleet kädet ja ajoneuvon rättisitikkamainen ulkomuoto. Rättäristit usein huolsivat autojaan itse, tarvittaessa tien päällä.
Citruslikööriteorian kannalta on kiinnostavaa tästä seuraava mahdollinen tulkinta, että kädessä ollut kumivasara olisikin merkinnyt vaakunaviinapulloa, jota oltiin viemässä vaihdettavaksi citruslikööriin ja salmisaareen, jotka erehdyksessä olivat joutuneet Bodomille.
Tämä verbaalinen leikittely olisi kuitenkin mahdollista vain suomenkieliselle selvänäkijälle (tai toimittajalle). Croisetin tapauksessa kumivasara täytynee ottaa "kirjaimellisesti", mitä vielä tukevat rasvassa olleet kädet ja ajoneuvon rättisitikkamainen ulkomuoto. Rättäristit usein huolsivat autojaan itse, tarvittaessa tien päällä.
Saranoidut ikkunat, kangaskatto? Ehkä joku amerikkalainen pick-up, ellei rättäri.matkaaja kirjoitti:^Voihan sitä leikitellä, mutta uskon minäkin että Croisent tulkitsi oikein. Ja tuo rättäri, niin voisiko se olla jokin korjaamo-auto? Auto, joka olisi vaikkapa lava-Datsun (nyk. siis), ja siinä lavalla pressu. Siinäpä se 'rättäri' olisi?
Ensimmäiset Datsunit tulivat muistaakseni 1963 vaiheilla ja olivat pieniä, sieviä henkilöautoja, jotka eivät lainkaan sovi tuohon kuvaukseen.
En mää tarkoitakkaan että se olisi Datsun, vaan sen tapainen lava-auto kuin nykyisin siis lava-Datsun on.teemu kirjoitti:Saranoidut ikkunat, kangaskatto? Ehkä joku amerikkalainen pick-up, ellei rättäri.matkaaja kirjoitti:^Voihan sitä leikitellä, mutta uskon minäkin että Croisent tulkitsi oikein. Ja tuo rättäri, niin voisiko se olla jokin korjaamo-auto? Auto, joka olisi vaikkapa lava-Datsun (nyk. siis), ja siinä lavalla pressu. Siinäpä se 'rättäri' olisi?
Ensimmäiset Datsunit tulivat muistaakseni 1963 vaiheilla ja olivat pieniä, sieviä henkilöautoja, jotka eivät lainkaan sovi tuohon kuvaukseen.
Minkälainen pic-up auto olisi? En taida osata hahmottaa. Mutta saranoidut ikkunat ei ole mahdottomuus, ja kangaskatto olisi pressu lavalla. Noo, ei voi tietää.
Oli hyvä näkijä. Jos ymmärtää miten näkeminen toimii, ymmärtää miten on nähnyt.MEG kirjoitti:Mitenkäs Croisent olisi nämä "tietonsa" ja näkynsä muodostanut?
tarkoitan että jos joku niitä ryhtyy suuremmin pohtimaan niin pitäisi olla käsitys miten hän periaatteessakaan pystyisi "näkemään" murhayön tapahtumia "kumivasaroineen "ja autonmalleineen?
Lava-Datsun on japanilainen pick-up.matkaaja kirjoitti:
En mää tarkoitakkaan että se olisi Datsun, vaan sen tapainen lava-auto kuin nykyisin siis lava-Datsun on.
Minkälainen pic-up auto olisi? En taida osata hahmottaa. Mutta saranoidut ikkunat ei ole mahdottomuus, ja kangaskatto olisi pressu lavalla. Noo, ei voi tietää.
Autojen tuontisäännöstely taisi olla osin päällä vielä 1960. Amerikkalaiselle lava-autolle olisi saattanut tarvita erikoisluvan. Ne eivät muistaakseni olleet yleisiä siihen aikaan. Sotia ennen maaseudulla oli linja-auton ja kuorma-auton yhdistelmiä, sekajunia. Sellaisesta tuskin on kysymys.
Vielä harvinaisempi kuin lavapaku oli urheiluauto. Muuan valkoinen alfa-romeo veti neitojen katseita puoleensa Helsingissä touko-kesäkuussa 1960. Sitä ajoi kaitakasvoinen, vahva ja rohkea mies, joka jossain vaiheessa elämäänsä lienee kantanut maahanlaskujoukkojen barettia vieraan maan erikoisjoukoissa. On käynyt mielessä, että Croiset olisi voinut lukea hänestä, ja siitä olisi tullut osa hänen näkyään. Mutta mitäpä tällä miehellä olisi ollut tekemistä Bodomilla telttailevien nuorten kanssa? Ei mitään, arvelen.
Tjaa, eikös se ollut, ettei niille ollut viina kelvannut.awa kirjoitti:Tästä "pirunviinasta" - eikös tämä Gustafsson sanonut, että ei olleet nämä murhaajat janoisia olleet kun juomat jättivät.
Neljännes jäi pulloon, teltan ulkopuolelle, Gustafsson näin tarinoi.
- hymm -
Tästä ei ole enempää tietoa, mutta mielenkiintoinen lausahdus. Olikohan Gustafsson todella ollut vähän aikaa unten mailla, ja muut retkeläiset olivat yrittäneet sovitella lupaamalla viinaa myöhemmin, kun kaupat aukeaisivat. Viina ei ollut enää myöhemmin kelvannut, vaan se olisi pitänyt saada heti. Ehkä on totta, että Gustafsson oli juonut leijonaosan, ja sitten rupesi väsyttämään. Pirunviinaksi sopisi. No, kukapa sen varmaksi tietää. Tai ehkä joku tietääkin.
Miehellä olleen sormuksen kuvio voisi esittää kahta päällekkäistä siipiparia. Sellainen sormus sopisi jonkin laskuvarjojoukko-osaston tunnukseksi. Näky on sinne päin kallellaan.teemu kirjoitti: ... lienee kantanut maahanlaskujoukkojen barettia ...
Siitä urheiluautosta vielä, että siinä oli myöhemmin ruttuja, kunnes taas korjattiin. Tämä kerrotaan miestä koskevassa kirjassa.
En oikein usko että olisi lukemisen perustella saanut näkynsä; ei yleensäkään niin näkyjä nähdä. Mutta kyllä tässä herää pieni kiinnostus, että olisiko voinut olla tuo mies sitten tuolla Bodomilla? Ehkä hän oli vieraana siellä Suomi-Amerikka-yhdistyksen leirissä? Saattaapa olla ollut.teemu kirjoitti:
Vielä harvinaisempi kuin lavapaku oli urheiluauto. Muuan valkoinen alfa-romeo veti neitojen katseita puoleensa Helsingissä touko-kesäkuussa 1960. Sitä ajoi kaitakasvoinen, vahva ja rohkea mies, joka jossain vaiheessa elämäänsä lienee kantanut maahanlaskujoukkojen barettia vieraan maan erikoisjoukoissa. On käynyt mielessä, että Croiset olisi voinut lukea hänestä, ja siitä olisi tullut osa hänen näkyään. Mutta mitäpä tällä miehellä olisi ollut tekemistä Bodomilla telttailevien nuorten kanssa? Ei mitään, arvelen.
Ja mitä asiaa hänellä olisi ollut tuonne leiriin? Jos kioskimies on ollut mukana, niin olisipa saattanut olla asiaa. Kioskimies on yllyttänyt?