Kuopion nailonsukkamurhat

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
finnbar87
Jack Bauer

Re: Kuopion nailonsukkamurhat

Viesti Kirjoittaja finnbar87 »

NancyDrew taisi tuolla jo edeltävillä sivuilla tuoda esille Ilkan uuden nimen. Google tiesi kertoa, että Ilkka Veli Pitkäsalmi (1947-2020) on haudattu Honkanummen hautausmaalle, Vantaalle. Näyttää löytyvän häneltä FB-tilikin ihan julkisena.
Oikeus ennen kaikkea
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Ilkka Veli Pitkäsalmi
s.10.1.1947
k.31.8.2020
Ilkka Veli Pitkäsalmi.jpg
Ilkka Veli Pitkäsalmi.jpg (103.07 KiB) Katsottu 1964 kertaa
Waatkuli
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Waatkuli »

joo nuo löytyy. 70-80 ajasta ei taida olla tietoa. Entä onko noi Nykypostin haastattelut jossain kokonaisuudessaan
paccasucco
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja paccasucco »

Minulla pitäisi olla tallella kaikki ne vanhat Nykyposti-lehtien artikkelit, joissa Kiviojaa oli aikanaan haastateltu. Ja ihan alkuperäisinä kappaleina.

Kiviojan lisäksi tarunhohtoinen Nykyposti- lehti oli erityisen kiinnostunut Pihtiputaan poliisisurmista ja varsinkin niiden tekijästä Tauno "tauno" Pasasesta. Molemmista kirjoitettiin toistuvasti, joskus ehkä kyllästymiseenkin asti.
Maksalaatikko on helpompi käsittää, kuin rakkaus- Seppo Räty
Aldrig
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Aldrig »

paccasucco kirjoitti: Su Huhti 27, 2025 3:22 am Minulla pitäisi olla tallella kaikki ne vanhat Nykyposti-lehtien artikkelit, joissa Kiviojaa oli aikanaan haastateltu. Ja ihan alkuperäisinä kappaleina.

Kiviojan lisäksi tarunhohtoinen Nykyposti- lehti oli erityisen kiinnostunut Pihtiputaan poliisisurmista ja varsinkin niiden tekijästä Tauno "tauno" Pasasesta. Molemmista kirjoitettiin toistuvasti, joskus ehkä kyllästymiseenkin asti.
Olen lusinut samaan aikaan Riksussa niin Kiviojan kuin Pasasenkin kanssa.Kun tulin Riihimäelle 60-luvun lopulla Kivioja oli jo valmiina siellä ja Pasanen tuli mielentilasta Riksuun muistaakseni -71. Kivioja oli loppukakulla pihapaavalina ja taisi olla jopa jonkinlainen luottovankikin.Kesällä -71 Kivioja pääsi samoihin aikoihin kanssani Röykän työsiirtolaan .Pasasen oli aluksi dunnnissa ainakin räätälinverstaalla jossa sekä paikattiin että tehtiin mm postisäkkejä.Myöhemmin puusepissä.Kivioja oli rauhallisen oloinen tyyppi,päinvastoin kuin Pasanen joka menetti hermonsa helposti. Siviiliin päästyään -72 Kivioja asui aluksi KRIMin asuntolassa Vaasankadun ja Pengerkadun Kurvissa.kulmassa,sittemmin ainakin Vallilassa ja myöhemmin Espoon Sunassa.
Olenkin kertoillut jotain Kiviojasta tässä langassa aikaisemmilla sivulla.Samoin kuin nimim.Rundi joka lusi siellä samoihin aikoihin.Eipä taida montaa ukkoa minun ja Rundin lisäksi enää olla hengissä jotka Kiviojan ja Pasasen kanssa on lusinut.
Waatkuli
Alibin satunnaislukija

Aldrig kirjoitti: Su Huhti 27, 2025 10:39 am
paccasucco kirjoitti: Su Huhti 27, 2025 3:22 am Minulla pitäisi olla tallella kaikki ne vanhat Nykyposti-lehtien artikkelit, joissa Kiviojaa oli aikanaan haastateltu. Ja ihan alkuperäisinä kappaleina.

Olen lusinut samaan aikaan Riksussa niin Kiviojan kuin Pasasenkin kanssa.Kun tulin Riihimäelle 60-luvun lopulla Kivioja oli jo valmiina siellä ja Pasanen tuli mielentilasta Riksuun muistaakseni -71. Kivioja oli loppukakulla pihapaavalina ja taisi olla jopa jonkinlainen luottovankikin.Kesällä -71 Kivioja pääsi samoihin aikoihin kanssani Röykän työsiirtolaan .Pasasen oli aluksi dunnnissa ainakin räätälinverstaalla jossa sekä paikattiin että tehtiin mm postisäkkejä.Myöhemmin puusepissä.Kivioja oli rauhallisen oloinen tyyppi,päinvastoin kuin Pasanen joka menetti hermonsa helposti. Siviiliin päästyään -72 Kivioja asui aluksi KRIMin asuntolassa Vaasankadun ja Pengerkadun Kurvissa.kulmassa,sittemmin ainakin Vallilassa ja myöhemmin Espoon Sunassa.
Olenkin kertoillut jotain Kiviojasta tässä langassa aikaisemmilla sivulla.Samoin kuin nimim.Rundi joka lusi siellä samoihin aikoihin.Eipä taida montaa ukkoa minun ja Rundin lisäksi enää olla hengissä jotka Kiviojan ja Pasasen kanssa on lusinut.
Uskotko, että kiviojan teot jäi noihin? Hänhän oli noidenkin tekojen jälkeen, mistä jäi kiinni koittanut esim työkaverille jutella muina mieheniä, että kukahan nuoki murhat teki jne. Vissiin ainakin tuon tuula-kumppanin kanssa jotain kähinää ja pari tuomiota. Tuossa olen spekuloinut kun on tätä paikkayhteneväisuuttä näihin Susannen ja Onervan kellarisurmiin. Varsinkin tuo sturenkatu on paikkana ehkä Onervaa ja Susannea yhdistävä. Eli kumpikin ois sen kautta kulkenut surmayönä ja eikö toi nyt ole periaatteessa samoja huudeja missä kiviojakin ois voinut kuljeskella? Pitkäsalmellahan on tuolla faceen jääneessä profiilissa kuvia esim Sammaltien ympäristöstä, josta ei vissiin kauhean pitkä matka ole sofianlehdonkadulle kävellen. Oliko Kiviojalla autoa vai kulkiko aina jalan?
Aldrig
Remington Steele

Ei ollut Kivioja automiehiä.Eikä omistanut vapauduttuaan niin ajokorttia kuin autoakaan. Täällä joku kirjoitteli että oli Ilkka oli naisten mieleen ja komea mies.En ole oikea ihminen arvioimaan miesten komeutta mutta han oli lyhyehkö , mielestäni ei kyllä yhtään hurmurityyppiä.Ei myöskään mikään sujuvapuheinen naistennaurattaja tai myyntimies.
Olen kirjoittanut Ilkasta aiemmin.nimimerkillä Never sivuilta 7 alkaen jotain juttua (hukkasin ,siis unohdin salasanat ja jouduin vaihtamaan nimen Aldrig ) Syyllistyikö Kivioja uusiin selvittämättömien murhiin kuten täällä jotkut epäilevät ? Uskoisin poliisin tutkineen myös Kiviojan liikkeet esim Lindholmin jutussa erittäin perusteellisesti.Hän taisi kyllä tämän tapahtuman aikoihin asua Vallilassa Sammmatintiellä josta on Kumpulaan n reilu kilometri . Silti en oikein jaksa uskoa Kiviojan syyllisyyteen uusiin hengenriistoihin.
Waatkuli
Alibin satunnaislukija

Aldrig kirjoitti: Ma Huhti 28, 2025 3:42 pm Ei ollut Kivioja automiehiä.Eikä omistanut vapauduttuaan niin ajokorttia kuin autoakaan. Täällä joku kirjoitteli että oli Ilkka oli naisten mieleen ja komea mies.En ole oikea ihminen arvioimaan miesten komeutta mutta han oli lyhyehkö , mielestäni ei kyllä yhtään hurmurityyppiä.Ei myöskään mikään sujuvapuheinen naistennaurattaja tai myyntimies.
Olen kirjoittanut Ilkasta aiemmin.nimimerkillä Never sivuilta 7 alkaen jotain juttua (hukkasin ,siis unohdin salasanat ja jouduin vaihtamaan nimen Aldrig ) Syyllistyikö Kivioja uusiin selvittämättömien murhiin kuten täällä jotkut epäilevät ? Uskoisin poliisin tutkineen myös Kiviojan liikkeet esim Lindholmin jutussa erittäin perusteellisesti.Hän taisi kyllä tämän tapahtuman aikoihin asua Vallilassa Sammmatintiellä josta on Kumpulaan n reilu kilometri . Silti en oikein jaksa uskoa Kiviojan syyllisyyteen uusiin hengenriistoihin.
Kiitos vastauksesta. Myönnetään, että onhan toi aika hakuammuntaa. Itellä noissa Kuopion murhian kuvauksissa pistää tämä jotenkin vaivaamaan, että sikälaisetkin piti kilttinä ja kohteliaana mutta sitten löytyi tämä puoli joka halusi tieten tahtoen nämä naiset surmata. Halusi vielä jäljitellä tätä Bostonin kuristajaa jne. Semmoinen Jekyl ja Hyde persoona. Siinä vielä, että oli mennyt tämän toisen murhatun surmapaikalle esittämään ja taivasteleen jotain. Vasta siis 17 vuotiaana, niin hiukan sitä epäilee oisko päässy mieltymyksestä eroon, vaikka kai se sekin on mahdollista. Tuntuu, että jostain "normaaleista" rikoksista ihminen osaakin parantaa tapansa helpommin, entä tämmöisistä.
finnbar87
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja finnbar87 »

Kiviojalla oli selkeästi kaksi persoonaa. Kiltti poika ja sitten vastapainona tämä, jonka uhrinsa velikin näki painitatamilla Ilkan kuristaessa paininukkea.

Yhtä kaikki, en usko, että Kivioja on Helsingin kellarimurhien takana. Ennemmin vaikka Jalo Seppänen, joka todistetustikin pyöri alueella tuohon aikaan ja tappoi ja raiskasi naisia.
Waatkuli
Alibin satunnaislukija

finnbar87 kirjoitti: Ma Huhti 28, 2025 5:35 pm Kiviojalla oli selkeästi kaksi persoonaa. Kiltti poika ja sitten vastapainona tämä, jonka uhrinsa velikin näki painitatamilla Ilkan kuristaessa paininukkea.

Yhtä kaikki, en usko, että Kivioja on Helsingin kellarimurhien takana. Ennemmin vaikka Jalo Seppänen, joka todistetustikin pyöri alueella tuohon aikaan ja tappoi ja raiskasi naisia.
Niin.. ehkä Ilkka parantui murhanhimostaan ja sai lääkityksen kohilleen, vaikka ei kyllä oikein nuo sen haastattelutkaan oikein vakuuta.

Oddsit vaan eioo kovin isot, että noin miljoonan populaation alueella eläis usiampi seksuaalikuristajamurhaaja samaan aikaan.
Rundi
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Waatkuli kirjoitti: Ti Huhti 29, 2025 8:28 am
finnbar87 kirjoitti: Ma Huhti 28, 2025 5:35 pm Kiviojalla oli selkeästi kaksi persoonaa. Kiltti poika ja sitten vastapainona tämä, jonka uhrinsa velikin näki painitatamilla Ilkan kuristaessa paininukkea.

Niin.. ehkä Ilkka parantui murhanhimostaan ja sai lääkityksen kohilleen, vaikka ei kyllä oikein nuo sen haastattelutkaan oikein vakuuta.

Oddsit vaan eioo kovin isot, että noin miljoonan populaation alueella eläis usiampi seksuaalikuristajamurhaaja samaan aikaan.
Kolmisen vuotta ennen kuolemaansa hän täytti 70 ja oli perustanut FB profiilin viimeisellä nimellään. Tosin vähän muutettuna kosa FB ei liene hyväksynyt ä kirjainta, joten I K eli Pitkäsalmi käytti yhdistelmää ae.
Oli muuttanut jo takaisin Helsinkiin, en muista missä vaiheessa huomasin hänen kadonneen Espoosta samoilta asuinkulmilta, josta itsekin muutin lopullisesti 2018. Kyllä mies moikkasi minua, jos itse moikkasin aika harvoin kun osuttiin kohdille. Ei juteltu kylläkään mitään, viimeisimmät keskustelut oli Kurvista jostain vuodelta 1972 - 1973.
Nuorelle vaimokkeelleni hän jäi eniten mieleen pistäväkatseisena naisia tuijottelevana samoilla bussipysäkeillä, joita vaimokkeenikin käytti. Vaimokkeeni luki dekkareita paljon ja kertoi kylmistä väreistään aina kun oli nähnyt "kiviojan". Itse olin kertonut vaiokkeelleni mikä on miehen historia ja vitsaillut, että se tuijottelee sinun kaulaasi :D
No tein työkeikkoja niin hektisesti eniten Helsingissä, että en pahemmin siinä asuinkulmillani liikkunut muutenkaan. Ilmeisesti Pitkäsalmi asui ja eli viimeisimmän kihlatunsa kanssa finaaliin saakka ja tekivät jopa New Yorkin reissun.
Nuorempanahan miehellä oli silmiinpistäviä näppyjä kasvoissaan, läpi elämän. Ilmeisesti hän leikkautti ne, koska ikäkuvissa ei enää näy.
Liitteet
Kivioja - pitkäsalmi2 70v.jpeg
Kivioja - pitkäsalmi2 70v.jpeg (101.66 KiB) Katsottu 1305 kertaa
Kivioja - Pitkäsalmi1 70v.jpeg
Kivioja - Pitkäsalmi1 70v.jpeg (118.06 KiB) Katsottu 1305 kertaa
Kivioja - Pitkäsalmi 70v.png
Kivioja - Pitkäsalmi 70v.png (267.81 KiB) Katsottu 1307 kertaa
On kalteriverhot muisto vain, muisto vain... https://www.google.com/search?client=fi ... uisto+vain
paccasucco
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja paccasucco »

Kyllähän noista kuvista Ilkka Kivioja on jollain tavalla tunnistettavissa.

Superkiitokset Rundille kuvien lähettämisista!

Täytyykin etsiä vanhasta Hymy-lehdestä Ilkka Kiviojan haastattelu. Lehti pitäisi löytyä.
Maksalaatikko on helpompi käsittää, kuin rakkaus- Seppo Räty
Aldrig
Remington Steele

Kylläpä.oli Kivioja vetänyt itsensä heikkoon kuntoon vanhoilla päivillään.En tiennytkään että oli noin deekiksellä.
Kiitos Rundille todella hyvistä kuvista! Ja vielä haluan sanoa tuosta Kiviojan katseesta, eli kuten Rundikin kertoi Ilkalla oli järkyttävän jäätävä,pistävä katse.Se suorastaan porautui toisen sisään.En ole eläissäni nähnyt kenelläkään vastaavaa.Eli nähtävästi todella mielenvikaisen sairaalloinen katse.
Waatkuli
Alibin satunnaislukija

Aldrig kirjoitti: Ma Touko 05, 2025 8:53 am Kylläpä.oli Kivioja vetänyt itsensä heikkoon kuntoon vanhoilla päivillään.En tiennytkään että oli noin deekiksellä.
Kiitos Rundille todella hyvistä kuvista! Ja vielä haluan sanoa tuosta Kiviojan katseesta, eli kuten Rundikin kertoi Ilkalla oli järkyttävän jäätävä,pistävä katse.Se suorastaan porautui toisen sisään.En ole eläissäni nähnyt kenelläkään vastaavaa.Eli nähtävästi todella mielenvikaisen sairaalloinen katse.
joo, itehän en tosiaan miestä tunne ja eikä henkilökohtaisesti ei ole mitään vastaan. Itestä vain erikoista, että 17v ikäisenä jo aika suunnittellusti teki noi temput ja sen jälkeen ei mitään. En osaa sanoa kuinka pro suomen poliisi oli tuohon aikaan. Aika monta tapausta on selvittämättä noilta vuosilta. Niistäkin mistä Ilkka jäi kiinni meinasiko jopa ensin selvitä. Toinen tapaus tapaus taisi paljastaa.

tuommoinen kommentti on Suomi24 -palstalla Ilkasta. Voiko pitää paikkansa:
Näin Ilkan 1970 luvun puolivälissä Helsingissä muutaman kerran. Erityisesti se jäi mieleen, kun näin Ilkan Vanhan Maestron naistentansseissa. Ilkalla kävi hyvä flaksi ja naiset hakivat häntä kilvan, olihan hän komea mies. Yksikään nainen tuskin tiesi ketä hän tanssiin kävi hakemassa ?
Toi jotenkin kanssa jännä, että asui ilmeisti silloin 70-luvulla siinä sammatintiellä. Valissä muutti Espoooseen ja ties minne mutta tuossa vuoden 2018 aikaan millon facen tili tehty, niin näyttää muuttaneen takaisin sinne. Siis Kuvat, mitä ilmeisesti lattanut asuntonsa ikkunassa vaikuttaa sammatintien miljööltä ja yhdessä kuvassa näkyy esimerkiksi paavalinkirkon torni.
Liitteet
96870500-a270-4545-8d64-9e1dd1c12239.jpg
96870500-a270-4545-8d64-9e1dd1c12239.jpg (74.44 KiB) Katsottu 1112 kertaa
84a2548b-fbea-480b-9d86-8f1e08a9b544.jpg
84a2548b-fbea-480b-9d86-8f1e08a9b544.jpg (164.55 KiB) Katsottu 1112 kertaa
7d8fe426-71c1-45ea-af01-5f336ad14ed0.jpg
7d8fe426-71c1-45ea-af01-5f336ad14ed0.jpg (249.58 KiB) Katsottu 1112 kertaa
Rundi
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Aldrig kirjoitti: Ma Touko 05, 2025 8:53 am Kylläpä.oli Kivioja vetänyt itsensä heikkoon kuntoon vanhoilla päivillään.En tiennytkään että oli noin deekiksellä.
Jos jotakin yhteenvetoa määrittelisi, niin vapautumisesta 1972 - 1978 mies eli omintakeista elämää sidos paikkana Kurvi - Helsinginkatu ja tanssiravintolat…

”Nykyposti 10 / 1980” ( Muuten Hurriganes levykin on 10/80, yksi parhaista :D )

- ”Me tavattiin Tuulan kanssa kaksi ja puoli vuotta sitten (kevät 1978) ja rakastuttiin heti toisiimme. Tuula sairastaa maanisdepressiivista mielitautia ja siitä johtuu, että hän on joskus kauhean ilkeä minulle.”

(Voisi ajatella, että siinä tapasi kaksi sadomasokistia)

- ”Silloin viime vuoden keväällä (1979) Tuula tuli kotiin ja alkoi haukkua minua sanoi, että painut, jätkä, helvettiin täältä. Hän haukkui minua kauhean ilkeästi ja minä suutuin hänelle, sidoin hänen jalkansa ja vähän raavin häntä leipäveitsellä. 
Vaikka me tuo asia lopulta sovittiin, silti hän teki minusta rikosilmoituksen. Mä sain tuomiota yksi vuosi neljä kuukautta. Istuin Helsingin Lääninvankilassa Katajanokalla 11 kuukautta talveen 1980.
- Tuula kirjoitti mulle vankilaan ja anoi, että tule takaisin. Tuula on muuten kauhean mukava ihminen, mutta kun se sairaus alkaa vaivata häntä, hän muuttuu hirvittävän ilkeäksi ja pyrkii loukkaamaan minua kaikin mahdollisin tavoin.”

Keväällä (1980) Tuula teki jälleen Ilkasta rikosilmoituksen. Oikeudessa hänelle vaadittiin rangaistusta väkisinmakaamisesta, siveellisyyttä loukkaavasta haureudesta ja pahoinpitelystä. Virallinen syyttäjä vaati Ilkalle tosi kovaa rangaistusta, mutta useimmat vaateista kaatuivat nurin toteen näyttämättä. Ilkka sai ainoastaan tuomion pahoinpitelystä: 4 kuukautta vankeutta.

- ”Minusta on aina kirjoitettu, että mä olen julma ja raaka ihminen ja sen takia pahoinpitelen ihmisiä. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Tuula vain on sellainen ihminen, että hän niin kuin tiedostamattomasti haluaa kuritusta.

- Tuo viimeisin tapaus sattui niin, että me tässä vähän lemmittiin, jolloin Tuula sanoi, ettei hän saa tyydytystä. Mä otin television johdon tosta noin ja löin häntä sillä takapuoleen muutaman kerran. Hän kehui, että hän sai valtavan orgasmin.
- Seuraavana päivänä hän kuitenkin meni poliisin luo ja nosti jutun. Mä olin äärettömän katkera ja ensin ajattelin, että en enää koskaan ota häneen minkäänlaista yhteyttä. Mutta tässä sitä asutaan edelleen.” (Syksy 1980)
On kalteriverhot muisto vain, muisto vain... https://www.google.com/search?client=fi ... uisto+vain
Vastaa Viestiin