damfin kirjoitti: Ti Joulu 08, 2020 9:11 am
Perustuuko tuo homehtumisväite johonkin "löysin polulta sinne jääneet hikiset sukat ja ne oli ihan homeessa" tyyliseen faktaan vai mihin?
Tuo apinasillalta tippuminen voi toki olla mahdollista, mutta itse en oikein usko että tytöt olisivat siinä apinasillan alapuolella olleet, ja kun katson sitä yökuvaa missä näkyy ne vaijereiksi oletetut viivat niin mielestäni siinä viivojen takana näkyvällä kivellä näyttäisi kasvavan jonkinlaista sammaleen kaltaista kasvillisuutta, ja se taas kertoo siitä että kivi ei voi olla kovin kaukana kamerasta, eli vaijereiden pitäisi sitten myös olla lähes kuvaajan vieressä, eli se ei vaan täsmää.

Niinhän siellä vaikuttais kasvavan. Vai onko ne sittenkään edes kiviä (joo kiviltä ne tietty vaikuttaa myös mun silmiin)? Jos valo/varjot taas hämää ja ne onkin vain noita vastarannan pensaita ja ryteikköä?
Mä olettaisin, että tollaset vaijerit, jotka on yössä oikeastaan ainoat valoa edes jotenkin takaisin heijastavat asiat, saattaa näkyä salamavalon kuvassa korostetun selvästi ja siksi vähän vaikea arvioida vaijerien etäisyyttä tossa yökuvassa. Tossa alla on vertailukuva samasta kivestä, ja mun mielestä ne vaijerit asettuu aika lailla samaan kohtaan kuin yökuvassakin. Vähän on kulma erilainen, mutta niin on ollut kuvaajan mielentila ja jäljellä olevan elinajan olettamuskin. Toisella on saattanut käsi täristä ja olla horisontti hakusessa. Itse asiassa näyttäis olevan kivessä aika samanoloiset tummentumat molemmissa kuvissa (toki ne nyt moisessa miljöössä voi elää ja muuttua jopa tunnista toiseen). Jossain oli kyllä oletettu, että yökuva olisi otettu juuri päinvastaisesta suunnasta eli vaijerien suunnasta yläviistosta, mutta mahoton arvioida käymättä itse paikan päällä. Mutta sieltä otetussa kuvassahan ne vaijerit tosiaan olisivat siinä ihan nenän edessä. Mutta en juuri nyt oo tonne menossa, joten jää selvittämättä. Monesti lapsille puhunut, että jos asuttais vähän lähempänä, tehtäis tonne päiväretkiä vaikka joka viikko ja selvitettäis vähän oloja tarkemmin.

Joo totta. Sieltä mikä se luola oli, oliko se joku Pandoran luola, mistä löytyi se (tyttöjen aamulla vieraillun) ruokakaupan muovipussi ja tyhjä Pringles-purkki, niin siellähän oli paljon muutakin. Jogurttipurkin lisäksi oli jotain keksejä ja muuta pientä naposteltavaa. Eli jos ne tavarat on tyttöjen, niin onhan niillä sitten ollut muutakin pikkupurtavaa. Se, että onko toi siltikään vielä kovin järkevää varustautumista, onkin kokonaan eri asia. Tosin se paikka oli ihan helvatan kaukana tästä apinasillasta ja oikeastaan kaikesta muustakin tänne suuntaan liittyvästä, joten menee kyllä ihan ufoiluksi jos sen löytöpaikan saa jotenkin ympättyä samaan teoriaan tänne harhailun kanssa. Mihinkään pitkiin vaihtovaatteisiin mä en jotenkin usko. Eiköhän reppu olisi alkumatkan kuvissa näyttänyt aika paljon pulleammalta jos siellä olis puseroita, housuja tai edes jotain legginsejä ollut.Piu kirjoitti: Ti Joulu 08, 2020 8:21 am Miksi kuvitellaan, ettei tytöillä ollut mukana muuta kuin päälläolleet vaatteet, repun sisältö sen löytyessä ja kuvissanäkyvät asiat? Esimerkiksi se, että mukana on ollut eväänä vain pringles-purkki ja juomana yhteinen pieni pullo vettä on monen mielestä fakta, mutta ei kai sitä voi kukaan tietää?
Itse ajattelen, että repussa on voinut hyvinkin olla lähtiessä vaikka jotain lämpimämpää vaatetta, vettä vähintään toinen pullo ja evästä. Jos ovat olleet leiriytyneenä tai vaikka nukkumassa, kun henki on lähtenyt, on loogista, että reppuun on jäänyt vain ne tavarat, joista ei ole ollut sillä hetkellä apua.
Ymmärtääkseni ei ollut mitenkään helteistä kun lähtivät retkelle, joten olisi ollut ihan normaalia napata mukaan jotain sen varalle, että viilenee entisestään tai ehkä jopa alkaa sataa. Toisaalta varsinkaan punatukkaisena en itse lähtisi minnekään ilman, että varuiksi on edes huivi, jolla voi tarvittaessa suojata olkapäät auringolta. Tytöillähän oli mukana vessapaperiakin (sos-merkki), joten eivät nyt ihan täysin ajattelematta ole reissuun lähteneet.
Samoin tuskin on puhelimet ja kamerat olleet missään erillisessä pussissa. Ei kai niiden kuivana olemista olisi erikseen raporteissa moneen kertaan ihmetelty jos ne olis olleet jossain minigrip-pussissa tiiviisti pakattu muutenkin? Mokia noi tutkijat on tehneet roppakaupalla, mutta ei kai nekään sentään ihan tyhmiä ole.
Pitää myös huomioida, että tytöt ottivat edellisenä päivänä (vai oliko se saman aamuna) netistä paljon tietoja tosta reitistä. He tiesivät aivan varmasti, että reitin kesto on kunnosta riippuen n. 4-5 tuntia. Ei sellaselle pienelle iltapäivän reippailulle oteta mitään sadevaatteita ja sämpylöitä erikseen mukaan. Eri asia jos on joku laavu makkarapaikkoineen odottamassa, mutta ei tuolla ollut. Luolalaavuja piisaa joka lähtöön, mutta niitä tulentekovermeitäkään ei näillä hömelöillä tainnu olla minkäänlaista. Mä väitän, että kompassin ja kartankin olis voinu unohtaa, mutta puukko, tulitikut ja taito saada nuotio syttymään olisivat pelastaneet molempien hengen.