Onnettomuusteoria

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
papillon
Perry Mason

Re: Onnettomuusteoria

Viesti Kirjoittaja papillon »

yövuoro kirjoitti:Bongari Salonen saapuu pääpolkua pitkin, huomaavat prätkät,
uhrikuvassa Gustafssonin prätkästä saa katse kiintopisteen ja ohjautuu luontevasti melko suoraan Boismanin jalkoihin,
Valo itä/kaakko tuolloin. Salonen sanoo jalkojen olleen 90asteen kulmassa?

KO tulkitsi valokuva nro 5 perusteella, että Boismanin jalat olivat katveessa.
Olen ollut käsityksessä että Salonen ei saapunut " pääpolkua " pitkin -oletan että sillä tarkoitat tätä paljon huomiota osakseen saanutta niemn päällä kulkevaa väylää.

Jos olisi sitä pitkin saapunut, olisivat honanneet prätkät jo ainakin 30m päästä. Toki olen sitä mieltä että tiesivät niiden paikallaolosta jo Högnäsistä lähteissään, se muutti bongaussuunnitelmankin Matalajärveltä kohti niemiä.

Eli mielestäni tulivat rantapolkua Högnäsistä, josta ainakin nykyisin hankala leppäviidakon takaa nähdä niemeen, miten lie tuolloin, tulivat siis rantaa, kääntyivät rannassa kohti niemenkärkeä, mutta nousivat sitten juuri ennen pyöriä rannasta siihen pääpolulle humps, ja tekivät havainnot.

Tätä mieltä, paikalla havaintoja tehneenä ja aineistoa tutkiskellen .
Eli vastoin sariolan mielipidettä, ei paikalla käynneistä haittakaan ole.
Ellei satu samaan aikaan jonkun kanssa jota on härnännyt, siinä on haittapuolensa, ehkä. :lol:
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
yövuoro
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Papillon, aivan oikein tulivat Högnäsistä itärantaa ja sitten pääpolulla 10m päässä tekivät havaintoja , eli ylösnousu hieman aiemmin pyöriä.
Pitänee olla tarkempi ilmaisussa, tiesin toki asian laidan.

Tuo pääpolkukin on hieman epätarkka, tietääkseni varsinkin länsirantapolkua paljon käytettiin, olihan uimapoukamakin sielläpäin.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
papillon
Perry Mason

^ Joo mutta uimapaikkana toimi myös se itäpuoli, teltan, Sivin kiven kohdalta kärkeenpäin, kuten tässäkin kesän - 60 ilmakuvassa polskivat osoittavat.
Huomatkaa miten avointa maasto on verrattuna nykypäivään.
Oulunmies
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

Olisiko oletetun toisen retkikunnan telttapaikka ollut tuossa kuvassa näkyvällä vastarannan metsikössä? Jos näin oli niin ihmettelen epäilijöitä jotka sanoo ettei huudot olisi sinne kuuluneet?
papillon
Perry Mason

Oulunmies kirjoitti:Olisiko oletetun toisen retkikunnan telttapaikka ollut tuossa kuvassa näkyvällä vastarannan metsikössä? Jos näin oli niin ihmettelen epäilijöitä jotka sanoo ettei huudot olisi sinne kuuluneet?
Jatta merkkasi leirin kahteenkin paikkaan, toisessa piirroksessaan se on lähes kartanon rannassa, toisessa, poliisin kanssa tehdyn retken tuloksena paikannuksessa se on tuo vastapäinen niemi, ei ihan taida paikka näkyä, se on tun murhaniemen viivan suunnasta aavistuksen vasemmalle.

Pers pektiivi hieman hämää, on sinne matkaa se 300-400m kumminkin.
teemu
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja teemu »

^KRP:n karttaan merkitty leiri on lähellä sitä kohtaa, missä Rackaruddenin rantaviiva leikkaa kuvan ylälaidan, ehkä parinkymmenen metrin sisällä.

Ylätasanteen puuston latvat muodostavat "sitikanviiksen" murhaniemen keskivaiheilla. Viiksen kärjessä on telttapetäjän latvus. Teltta on siitä parikymmentä metriä (perspektiivissä) alaspäin ja viitisen metriä maata pitkin pellolle päin. Nuoli osoittaa oikeaa nientä alatasanteen kohdalla.
teemu
Javier Pena

teemu kirjoitti:Mysteeriossa ja mallinnuksessa on kuultu vaihtelevia ja näennäisesti ristiriitaisia mielipiteitä. Arvoin niitä yhdelle teemakartakkeelle, että paremmin sopisivat samaan raamiin. Punainen nuoli kuvaa rinteestä alkavaa kauhusekunttia nopeudella 5 m/s.

Kiitokset aakkosjärjestyksessä mm. seuraaville Hessu52, konsta, kujala, kukkuu ja sariola, sekä kaikille muillekin, jotka ovat esittäneet huomioon otetun mielipiteensä.

Voi se olla noin, vaan voi olla ettei olekaan.
Vallattoman arvailun vastapainoksi esitän toisiinsa kohdistetun valokuvaparin. Lisäsin telttapetäjän juurelta koivun suuntaan otettuun kuvaan uhrikuvan ja selvensin teltan paikan sekä nykyään käytetyn polun keskilinjan. Hahmottelin myös mahdollisen vanhan polun jota pitkin on ehkä päästy pellolta telttapaikalle. Sitä ei niemen puoleiselta osaltaan ole missään kartoissa, joten se on epävarma.

Kuvan perusteella näyttäisi, että keskipolku on kulkenut teltan kulman ohi. Jalusvaaja on mahdollisesti ollut polulla. Tuossa asemassaan UL-901 olisi varjostanut teltan päälle ajamista harjanteelta tulevan polun suunnasta, kuten Hessu52 on sanonut. Lönnbergin kuvaamassa moottoripyörän asemassa tilaa olisi ollut enemmän. Toista, nykyään tuntematonta polkua ajaen UL-901 ei olisi ollut edessä. Mutta oliko sitä polkua siinä vai ei? Mitä tietä Johansson tuli Myllykylästä ja mitä tietä meni vesilaitokselle?
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

teemu kirjoitti: Vallattoman arvailun vastapainoksi esitän toisiinsa kohdistetun valokuvaparin...uhrikuvan ja selvensin teltan paikan sekä nykyään käytetyn polun keskilinjan. Hahmottelin myös mahdollisen vanhan polun jota pitkin on ehkä päästy pellolta telttapaikalle. Sitä ei niemen puoleiselta osaltaan ole missään kartoissa, joten se on epävarma.
Kyllä teemu onkin taitava noissa kuvien käsittelyissään. Hänen käsittelemiensä kuvien avullahan voidaan todistaa vaikka mitä.
Muista lähdekritiikki!
teemu
Javier Pena

^^^ Tarkoituksena oli havainnollistaa sitä, millaisia asioita voisi tulla testattavaksi tai todistettavaksi, jos niiden pohjana olevat valokuvien kohdennukset pitäisivät paikkansa. Siten kuvat on tarkoitettu ideointiin.

Sariola ja Kujala ovat päätelleet valokuvista sellaisen teltan aseman, jonka mukaisesti suuaukko olisi suunnilleen itäkoilliseen. Tämän jatkopäätelmiä havainnollistin kartakkeella. Tässä tapauksessa tulisi tutkittavaksi se, onko keskipolulta ollut sivupolku itärantaan etelä-kaakon - kaakon suunnassa, ja millainen keskipolku olisi ollut luonteeltaan.

Kuvista on myös päätelty, että uhrikuvan kapea polku olisi keskipolku. Tällöin tulisi tutkittavaksi se, onko keskipolulta johtanut sivupolku uimarannan suuntaan. Tästä esitin yhdistelmäkuvan.

Onnettomuusteorian kannalta on olennaista tietää se, mistä suunnista leiripaikkaa on voinut lähestyä moottoripyörällä. Mahdollisuuksien hahmottamiseen voi käyttää mm. kuvia ja teemakartakkeita, kuten edellä on tehty.

Todisteet on hankittava erikseen. Sulan maan aikana voisi käydä katsomassa maastoa sen selvittämiseksi, olisko jompikumpi mainituista sivupoluista joskus todella ollut siellä. Jos niitä ei löydy, niin täytyy tyytyä siihen, että vain keskipolkua pääsi eteläsektorista käsin teltan luokse.

Edellisessä sivupolkuvaihtoehdossa lintupojat olisivat voineet nähdä sen, mitä kertoivat nähneensä, tullessaan pitkin sivupolkua rannasta ylös kohti telttapaikkaa. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa he olisivat voineet keskipolulle tultuaan nähdä moottoripyörän takaa yhden kolmanneksen teltasta ja sillä makaavan miehen jalat.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

teemu kirjoitti:......

Kuvista on myös päätelty, että uhrikuvan kapea polku olisi keskipolku. Tällöin tulisi tutkittavaksi se, onko keskipolulta johtanut sivupolku uimarannan suuntaan. Tästä esitin yhdistelmäkuvan.

....
Teemu on tehnyt ansiokkaasti ja kovasti töitä tämän asian kimpussa. En voi väittää, että minun näkemykseni olisi täsmälleen oikea. Esitän kuitenkin oman arvioni eräästä yksityiskohdasta.

Kun tarkastelin tuota ns. uhrikuvaa, niin havaitsin siinä näkyvän sen moottoripyöräkoivun oikealla puolella lähellä tumman pitkäoksaisen kuusen. Sen oksat yltävät aivan sen koivun taakse asti. Kun vertasin toisen areenan tarkkoja kuvia alueesta, niin niistä kävi ilmi, että niin tuuheaoksaista kuusta ei ole polun oikealla puolella olemassakaan lähimailla. Lisäksi tuosta kuusesta vähän oikealle, sen tiellä seisovan poliisin selän takana on jo seuraava tuuhea tumma kuusi. Itse tulin siihen tulokseen, että tuo koivu ja kaksi mainitsemaani tiheäoksaista kuusta ovat todellisuudessa siinä keskipolun vasemmalle puolella kun katsotaan pohjoisesta etelään päin. Siellä on juuri vastaavat kuuset - sellaisia ei ole tien oikealla puolella.
Muuten en pystynyt niitä pitkäoksaisia kuusia selittämään. Niinpä minun mielestäni se harjanteen päällä kulkeva pääpolku ei voi mennä sinne tuuheaoksaisen, pitkäoksaisen kuusen vasemmalle puolelle, vaan kulkee noiden molempien mainitsemieni kuusten oikealta puolelta.

Tämä on minun näkemykseni, ja perustuu noiden kuvien tutkimiseen ja niiden vertailuun toisella areenalla esitettyihin tarkkoihin kuviin. Tässä yksityiskohdassa minulla on eri näkemys.
Sariola
Horatio Caine

Tuo mainitsemani pitkä- ja tuuheaoksainen kuusi ei kylläkään näy itse varsinaisessa "uhrikuvassa", koska kuva on rajattu heti moottoripyärän yläpuolelta. Melkein samaan suuntaa on otettu ns. vanha lavastuskuva. Siinä näkyy aluetta korkeammalle moottoripyörän yläpuolelle. Vertailemalla polulla olevia yksityiskohtia toisiinsa näissä kahdessa kuvassa, voidaan todeta, että ns. vanha lavastuskuva on otettu hieman enemmän oikealle. Arvio on noin 10 ympyräastetta. Mielestäni näyttää varmalta, että uhrikuvan kuvaussuunta on vähä enemmän vasemmalle kuin vanhan lavastuskuvan. Tässä vanhassa lavastuskuvassa tuo tuuhea kuusi heti koivun oikealla puolella näkyy hyvin. Se on sikäli tuuhea ja pitkäoksainen, että mielestäni ei ole mahdollista, että polku menisi siihen suuntaan. Nämä taustakuuset näkyvät paremmin juuri tässä vanhassa lavastuskuvassa. Noiden tuuheiden kuusten täytyy olla polun vasemmalla puolella minun arvioni mukaan. Minä olen tässä yksityiskohdassa tullut tähän tulokseen. Seurailen myöhemminkin kumpi näkemys osoittautuu oikeaksi. Kyllähän se varmaan selviää myöhemmin. Olen varautunut olemaan väärässäkin - katsotaan nyt kaikessa rauhassa. 8)

Toivon tähän mielipiteitä! :P :)
teemu
Javier Pena

^Uhrikuva ja samassa perspektiivissä oleva toinen lavastuskuva lienee otettu telttapetäjän juurella olevan maakiven päältä. Tähän sopivat koivun kuoresta havaittava vaakasuunta, motskarista havaittava kuvauskorkeus ja kuvan leveydestä arvioitava etäisyys.

Yhdistelmäkuvan taustalla oleva talvikuva on otettu koivun suuntaan kiven ja männyn välistä, eli hieman kauempaa, kuin kaksi alkuperäistä poliisin ottamaa kuvaa. Polttoväli on vastannut kinokoossa 35mm. Sovitettaessa olen sijoittanut uhrikuvan kuvan siten, että koivujen keskilinjat kohdistuvat sivusuunnassa ja kaarnakuviot korkeussuunnassa. Hienosäätöä olen tehnyt vasemmalla edessä ja takana olevien maaston muotojen avulla.

UL-901:n taakse menevä polku sopii hyvin keskipoluksi. Arvelen, että ensin paikalle tullut Gustafsson olisi jättänyt pyöränsä perä tulossuuntaan. Jos he tulivat uimarannan kautta, niin sieltä mahdollisesti tuli oikopolku taustalla näkyvän vinon koivun ja sen oikealla puolella olevan maakiven välistä. Suunta sopisi hyvin Lönnbergin kuvaamaan UL-901:n suuntaan koivua vasten. Toisena tullut Boisman olisi pyöräyttänyt UN-331:ä vasemmalle, vastapäisen koivun rungon varaan. Polun suunta sopii myös poliisien seisoskeluun uhrikuvassa, ja on suunnilleen sama, minkä Sariola esittää polun suunnaksi, tosin toisin perustein.

Mielenkiintoista on, että Sariola näyttäisi katsovan asiaa uimarannalta tulleen kannalta, kun Hessu52 taas on usein katsonut paikkaa itärannalta tulevan näkökulmasta. Ehkä myös sieltä on ollut viisto polku ylös telttapaikalle, vaikkei sellaista kuvaa olekaan.
Sariola
Horatio Caine

Kaikessa ystävyydessä meillä näyttää olevan erilainen näkemys kuvaussuunnista. Olen kyllä huomannut, että "kujalan" näkemys on ollut samanlainen kuin minulla, mutta kumpikin on päätynyt näkemykseensä aivan oman päättelynsä avulla riippumatta toisesta.

Minun mielestäni se talvinen kuva, johon tuo uhrikuva on sijoitettu, ei ole otettu samaan suuntaan kuin ns. uhrikuva. Sen kuvaussuunta on enemmän oikealle, eli sen polun suuntaisesti. Sekä uhrikuva, että ns. vanhempi lavastuskuva on otettu enemmän vasemmalle minun arvioni mukaan. Eniten vasemmalle suuntaus on ns. uhrikuvassa. Vertailemalla kuvia tarkasti, on tämä havaittavissa kuvien yksityiskohdista. Sama asia näkyy myös siitä moottoripyörän lyhdystä, kun katsoo tarkasti.

"Vanhassa lavastuskuvassa" näkyy tosiaan siinä koivun oikealla puolella aivan vieressä hyvin pitkäoksainen tumma kuusi, jossa oksat ovat lähes maanpinnalle saakka. Tämän pitkäoksaisen kuusen oksat ovat lisäksi hyvi tuuheita. Mielestäni polku ei voi mennä sinne, sillä sen kuusen pitkät ja tuuheat oksat löisivät kulkijaa päin näköä. Sekä kulkijan, että polun pitäisi kiertää se kuusi melkoisen kaukaa, eli käytännössä näyttää mahdottomalta, että polku menisi sinne. Polun oikealla puolella ei ole vastaavia kuusia riittävän lähellä. Tuollaisia kuusia noin lähellä on vain siinä polun vasemmalla puolella. Sen tiellä seisovan poliisin selän takana näkyy jo se seuraava tuuhea tumma kuusi, joka myös on polun vasemmalle puolella pohjoisesta etelään katsoen. Minä perustelen itselleni tällä tavalla. Kuulostellaan mitä muut sanovat.

Kuulostellaan, tuleeko muita mielipiteitä! Nämä eivät ole helppoja asioita havaita hämäristä kuvista. Erehtymisen vaara on suuri, ite kelläkin.

Alla ns. "vanha lavastuskuva". Sen kuvaussuunta on aavistuksen enemmän oikealle kuin ns. uhrikuvassa, mutta kuitenkin hyvin lähellä sitä. Huomaa tuuheaoksainen kuusi koivun oikealla puolella. Tuo kuusi pitäisi kiertää aika kaukaa!

Kuva
Sariola
Horatio Caine

Tämä kuvaussuunnat onkin mielenkiintoinen ja vaikea tehtävä. Vertasin vielä noita kahta kuvaa. 1.uhrikuva 2.vanha lavastuskuva

Lopputulos oli, että niiden kuvaussuunnat ovat erittäin lähellä toisiaan. Tarkka lopputulos näytti vaihtelevan riippuen siitä, mitä yksityiskohtaa milloinkin käytti vertailussa. Käytännössä voi hyvinkin olla, että ne on otettu, jopa samalla kivellä seisten - ero niiden välillä on niin pieni. Ei tule paljon virhettä vaikka katsoo ne aivan samaksikin, siis kuvausuunta sama.

Tällöin tosiaan tuo takana oleva pitkäoksainen kuusi tekee mahdottomaksi sen vaihtoehdon, että polku menisi sinne, mitä on kannattanut Hessu52, awa, kujala aluksi mutta on muuttanut näkemystään, ja nyt Teemu. Tuo tumma kuusi mielestäni estää sellaisen vaihtoehdon. Minä jään sille kannalle, että tuo kuusi ja sen polulla seisovan poliisin selän takana oleva toinen tumma kuusi, ovat tosiaan polun vasemmalla puolella pohjoisesta etelään katsottaessa. Nyt jään kuuntelulle! 8)
teemu
Javier Pena

^Uhrikuvan ja talvikuvan koivut kohdistuvat oikein hyvin. Sen sijaan kohdistusmerkit sopivat huonosti lännen puolella olevan koivun luota itään päin kuvattuna.

Uhrikuva on mielestäni otettu telttapetäjän edessä olevalta kiveltä käsin etelän sektoriin. Samoin lienee otettu teltan IV-sivua kuvaava lavastuskuva. Lavastuskuvan suunta on metrin verran enemmän länteen koivusta mitattuna. Telttaa näytään kuvassa pystytettävän n. 40 cm lännemmäs maastoon kuin mitä uhrikuvan lysähtänyt teltta on.

Nykyisen pääpolun suuntaan näyttää johtavan kapea polku. Mahdollisesti siitä oikealle ja vasemmalle ovat olleet sivupolut niemien väliselle uimarannalle (länteen) ja Pesosen ja Öhmanin venepaikoille johtavalle rantapolulle (itään). Kumpaakaan polkua ei näy kuvissa, joten jää epävarmaksi, onko niitä ollut lainkaan. Läntinen sivupolku sopisi hyvin motskarilla tulemiseen uimarannalta käsin ja Gustafssonin parkkeeratun motskarin suuntaan Lönnbergin muistikirjan kuvassa.

Olen varovainen sanomaan paljoakaan lavastuskuvan taustasta. Kuva ei ole tutkintamateriaalia, toisin kuin uhrikuva. Lehdistössä julkaistut kuvat eivät aina pidä paikkaansa Bodomin tapauksessa. Kuitenkin odottaisin näkeväni taustalla vettä, jos keskiselänteen polku kulkisi kuusien puolella kameraa. Vettä ei näy, joten luulen, että järvi on vasemmalla poissa kuvasta eikä edessä tai etuviistossa kuusien takana.
Vastaa Viestiin