Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 1)
Re: Raisan tapaus
Ääh, jäi harmittamaan tuo ettei Teerenpelissä tullut kysyttyä henkilökunnalta mitään.
Matkalla Lapinniemeen vielä oli mielessä, että voisi siellä uudelleen käydä kääntymässä. Nuorta väkeä oli kuitenkin töissä - tuskin olivat ko. baarin palveluksessa vielä 99-vuonna. Jotain juttuja olisivat tietysti voineet kuulla.
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)
Teerenpelin ihmisiä ei jututettu, (olivat nuorta porukkaa) vaan Seurahuoneen iäkästä portsaria, joka esittikin oman, erittäin vankan mielipiteensä siitä, ettei Raisa koskaan edes olisi ollut paikalla. En tiedä muista, mutta minulle jäi jotenkin vaivautunut olo tuosta portsarista..
Silloin lokakuu oli ollut poikkeuksellisen lämmin, Raisan katoamisyönä oli ollut nollakeli. Silloin vielä pystyisi kaivamaan maata. Ja jos sen jälkeen on ilma kylmennyt (oliko kenties satanut, vai miten se meni) niin miten se vaikuttaa, jos maahan on haudattu ihminen? Jos on satanut ja sen jälkeen ollut ne kylmemmät säät, niin miten se vaikuttaa siihen millainen haju ruumiista maan alta lähtee? Tällä siis mietin sitä, että olisiko koirat haistaneet ruumista. Ja koska metsä on tiheää niin miten siellä mahdataan lenkkeillä, tai lenkkeiltiin silloin, vai mentiinkö vain kiltisti polkuja pitkin (jos oli katuvalotkin?). Isän luota olisi tosiaan lyhyt matka Tammelaankin.
Se tehdastyöläisen havainto voisi pitää paikkaansakin. Julkisuuteenhan on kerrottu vain, että ei sovi kuvaan koska Raisalla ei ollut sitä korua mukana minkä todistaja kertoi nähneensä. Onko tuo ainut minkä takia se näköhavainto on kumottu? Jos, niin miten voi olla, että jotkin näköhavainnot (seurahuone) ovat olleet niin tarkkoja, ettei niitä ole tarvinnut tarkistaa henkilökunnalta? Tehdasalueelle menee oma pieni tie tuosta lapinniementieltä, siinä vieressä on bussipysäkki. Onkohan työntekijä siinä tehnyt havaintonsa Raisasta? Siinä menee molemmin puolin kävelytie ja hyvin näkee kyllä kun toiselta puolelta joku kävelee. Tästä vähän matkaa ja alkaa tuo metsä.
Minua jäi ihmetyttämään se, että työntekijän havainto oli 04 aikoihin. Mitenkäs nuo yövuorot ovat mahdollisesti loppuneet? Eipä sillä sinänsä suurta merkitystä, kuin että jos tekijä ei ole silloin vielä lähtenyt työpaikaltaan eli ollut esim. tupakalla, on hän voinut nähdä Raisan kävelemässä sillalla, (sen metsän lähellä, bussipysäkin jälkeen) mutta siihen taas ei näe yhtä hyvin ja matkaakin on. Se taas selittäisi miksi koru nähtiin väärin.
Spekulointia
Silloin lokakuu oli ollut poikkeuksellisen lämmin, Raisan katoamisyönä oli ollut nollakeli. Silloin vielä pystyisi kaivamaan maata. Ja jos sen jälkeen on ilma kylmennyt (oliko kenties satanut, vai miten se meni) niin miten se vaikuttaa, jos maahan on haudattu ihminen? Jos on satanut ja sen jälkeen ollut ne kylmemmät säät, niin miten se vaikuttaa siihen millainen haju ruumiista maan alta lähtee? Tällä siis mietin sitä, että olisiko koirat haistaneet ruumista. Ja koska metsä on tiheää niin miten siellä mahdataan lenkkeillä, tai lenkkeiltiin silloin, vai mentiinkö vain kiltisti polkuja pitkin (jos oli katuvalotkin?). Isän luota olisi tosiaan lyhyt matka Tammelaankin.
Se tehdastyöläisen havainto voisi pitää paikkaansakin. Julkisuuteenhan on kerrottu vain, että ei sovi kuvaan koska Raisalla ei ollut sitä korua mukana minkä todistaja kertoi nähneensä. Onko tuo ainut minkä takia se näköhavainto on kumottu? Jos, niin miten voi olla, että jotkin näköhavainnot (seurahuone) ovat olleet niin tarkkoja, ettei niitä ole tarvinnut tarkistaa henkilökunnalta? Tehdasalueelle menee oma pieni tie tuosta lapinniementieltä, siinä vieressä on bussipysäkki. Onkohan työntekijä siinä tehnyt havaintonsa Raisasta? Siinä menee molemmin puolin kävelytie ja hyvin näkee kyllä kun toiselta puolelta joku kävelee. Tästä vähän matkaa ja alkaa tuo metsä.
Minua jäi ihmetyttämään se, että työntekijän havainto oli 04 aikoihin. Mitenkäs nuo yövuorot ovat mahdollisesti loppuneet? Eipä sillä sinänsä suurta merkitystä, kuin että jos tekijä ei ole silloin vielä lähtenyt työpaikaltaan eli ollut esim. tupakalla, on hän voinut nähdä Raisan kävelemässä sillalla, (sen metsän lähellä, bussipysäkin jälkeen) mutta siihen taas ei näe yhtä hyvin ja matkaakin on. Se taas selittäisi miksi koru nähtiin väärin.
Spekulointia
Nanika ga tooku matteiru to
Noh, koskas otetaan koirat messiin ja lähdetään kuleksimaan noihin metsiin?
Baareissa tosiaan henkilökunta saattaa vaihtua tiuhaankin, mutta voi toki olla, että juttuja siirtyy eteenpäin seuraaville työntekijöille. Tosin jos mitään juttua ei ole, niin se ei luonnollisesti siirry eteenpäin kenellekään (niin kuin itse uskon Teerenpelin kohdalla).
Baareissa tosiaan henkilökunta saattaa vaihtua tiuhaankin, mutta voi toki olla, että juttuja siirtyy eteenpäin seuraaville työntekijöille. Tosin jos mitään juttua ei ole, niin se ei luonnollisesti siirry eteenpäin kenellekään (niin kuin itse uskon Teerenpelin kohdalla).
Minkäslaisesta korusta nyt olikaan kyse? Rannekorusta? Uskoisin, että yövuorot loppuvat kuuden-seitsemän aikoihin, jolloin taas päivävuorolaiset tulevat töihin. Mikäli havainto on tehty neljän aikoihin, voisi uskoa, että Raisa on ollut sisätiloissa, siis muuallakin kuin baarissa, muutaman tunnin yön aikana. Mahdollisesti jossain poliisinkin mainitsemassa liike- tai toimistotilassa keskusta-alueella?Clyde kirjoitti:Minua jäi ihmetyttämään se, että työntekijän havainto oli 04 aikoihin. Mitenkäs nuo yövuorot ovat mahdollisesti loppuneet? Eipä sillä sinänsä suurta merkitystä, kuin että jos tekijä ei ole silloin vielä lähtenyt työpaikaltaan eli ollut esim. tupakalla, on hän voinut nähdä Raisan kävelemässä sillalla, (sen metsän lähellä, bussipysäkin jälkeen) mutta siihen taas ei näe yhtä hyvin ja matkaakin on. Se taas selittäisi miksi koru nähtiin väärin.
Spekulointia
E-D, samaa mietin tuolla, että missä Raisa on ollut noiden välillä. Koska sisäänpääsy on ollut siihen(kin) aikaan kallis Seurahuoneelle niin tuli mieleen, että oliko tanssittaja mahdollisesti maksanut kahta tanssia vastaan Raisan sisälle. Liekö matka jatkunut miehen luo asunnolle, josta Raisa sitten kävellyt aamun varhaisina tunteina isälleen? Tanssittaja tosin sanoi poliiseille, että oli tanssinut kaksi tanssia ja sen jälkeen tyttö oli kadonnut.
Jostain syystä eilisen reitin jälkeen itse vielä vähemmän uskon tuohon auto -teoriaan joka on on/off vähänväliä.
Mietit samaa noista vuoroista, kun minäkin eilen. Olen aina käsittänyt että yövuoro loppuu siinä 5-7 aikoihin, kun seuraava vuoro tulee töihin. Mutta, eikös tehtailla yleensä ole ns. porrastettu tuo töihintulo? Riippuu toki, montako yövuorossa on ollut. Yksi lähtee neljältä, toinen viideltä ja niin edelleen.
Ja tuosta korusta, jostain uutisesta luin että olisi ollut kyse rintakorusta, mutta myös kaulakorusta puhutaan.
Jos Raisa on nähty siellä, mitä nuo kaksi havaintoa tukevat, niin johonkin on kulunut tuo mysteerinen muutaman tunnin aika.
Jostain syystä eilisen reitin jälkeen itse vielä vähemmän uskon tuohon auto -teoriaan joka on on/off vähänväliä.
Mietit samaa noista vuoroista, kun minäkin eilen. Olen aina käsittänyt että yövuoro loppuu siinä 5-7 aikoihin, kun seuraava vuoro tulee töihin. Mutta, eikös tehtailla yleensä ole ns. porrastettu tuo töihintulo? Riippuu toki, montako yövuorossa on ollut. Yksi lähtee neljältä, toinen viideltä ja niin edelleen.
Ja tuosta korusta, jostain uutisesta luin että olisi ollut kyse rintakorusta, mutta myös kaulakorusta puhutaan.
Jos Raisa on nähty siellä, mitä nuo kaksi havaintoa tukevat, niin johonkin on kulunut tuo mysteerinen muutaman tunnin aika.
Jos on mennyt voimalaitoksen ohi niin sitten ei todennäköisesti ole mennyt Petsamoon. Paitsi jos havainto on Käpytiellä niin sieltä kyllä pääsee. Suorin reitti Lapintien kautta olisi mennä Kaupin sairaalan vierestä Petsamoon. Voimalaitoksen ohi menee varmaan paljon yöllä nuorisoa kun vieressä on opiskelija-asunnot.
Mulla on semmonen muistikuva että aluehälytyskeskusta rakennettiin juuri silloin Kaupin metsään.
Mulla on semmonen muistikuva että aluehälytyskeskusta rakennettiin juuri silloin Kaupin metsään.
Kuinka varma tuo Petsamo on Raisan isän asuinpaikaksi?
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)
Siihen aikaisempaan havaintoon vielä, ruusunmyyjä ja pariskunta. Raisa jutteli KappAhlin edessä nuorisojoukon kanssa, miksei tämä joukko ole ilmoittautunut? Heillä voisi olla tietoa siitä mihin Raisa on suunnitellut menevänsä.
/muoks; pisti silmään, tai no, korvaan tuossa Kadonneet -jaksossa Raisan äidin kommentti "en mä usko että hän pelkäs vieraita tai tuttuja sen kummemmin".
/muoks; pisti silmään, tai no, korvaan tuossa Kadonneet -jaksossa Raisan äidin kommentti "en mä usko että hän pelkäs vieraita tai tuttuja sen kummemmin".
Ei varmaankaan 100 % varmaa. On ollut puhetta sekä Petsamosta, että Kaupista, useilla eri palstoilla. Alue voisi kylläkin olla myös Lappi, mikä tukisi paremmin Raisan oletettua kulkusuuntaa. Raisa asui äitinsä kanssa Ruotulassa, eikö vain?Spider kirjoitti:Kuinka varma tuo Petsamo on Raisan isän asuinpaikaksi?
Uskon, että mies puhuu totta, koska on ilmoittautunut poliisille. On tanssinut pari tanssia ja Raisa on häipynyt. Ehkä löytänyt parempaa seuraa, ja lähtenyt jonkun matkassa asunnolle tai työpaikalle ja viipynyt siellä useamman tunnin. Selvää kuitenkin on, että jossakin sisätiloissa hänen on täytynyt olla, koska on ilman takkia ollut liikkeellä. Eli joku, jonka seurassa hän on ollut, ei ole ilmoittautunut!Clyde kirjoitti:Koska sisäänpääsy on ollut siihen(kin) aikaan kallis Seurahuoneelle niin tuli mieleen, että oliko tanssittaja mahdollisesti maksanut kahta tanssia vastaan Raisan sisälle. Liekö matka jatkunut miehen luo asunnolle, josta Raisa sitten kävellyt aamun varhaisina tunteina isälleen? Tanssittaja tosin sanoi poliiseille, että oli tanssinut kaksi tanssia ja sen jälkeen tyttö oli kadonnut.
Toisaalta se, että Raisa on mahdollisesti kulkenut neljän aikoihin Lapinniemen suunnalla, sopisi aikataulullisesti siihenkin, että olisi ollut pilkkuun asti baarissa. Eli valomerkin jälkeen olisi heti lähtenyt kävelemään isänsä luo. Ja on hyvinkin saattanut kävellä Käpytietä, josta on oikaissut jollekin polulle, jos isä on asunut jossakin Lapin ja Petsamon rajoilla.
Onkos siitä Kappahallin edessä olleesta nuorisojoukosta ollut muualla mainintaa kuin Raisan äidin sivuilla?
^Näinpä. Tuskin ilmoittautuvat ne, jotka jotain olisivat tehneet. Ja mikäli Raisa on kävellyt neljän aikoihin vielä niin ei kyseinen tanssittaja voi liittyä tapahtumaan sen enempää. Ellei tässä käydä läpi jotain saippuadraamaa, kuinka tanssittaja tullut mustasukkaiseksi ja jäänyt varjostamaan Raisaa 
Muistaakseni ruusumyyjä on se, joka on Raisan nähnyt juttelemassa tuolle poikaporukalle. Seurahuoneen lähellä on muutama muukin baari, esim. Onnela. Onko Onnela ollut jo silloin? Kuulemma melkoisen sekava paikka, se selittäisi sen miksi Raisaa ei ole ulkosalla näkynyt muutamaan tuntiin.
Olisi kiva tietää miten noita valvontakameroita on ollut Raisan tapauksen aikaan keskustassa.
Muistaakseni ruusumyyjä on se, joka on Raisan nähnyt juttelemassa tuolle poikaporukalle. Seurahuoneen lähellä on muutama muukin baari, esim. Onnela. Onko Onnela ollut jo silloin? Kuulemma melkoisen sekava paikka, se selittäisi sen miksi Raisaa ei ole ulkosalla näkynyt muutamaan tuntiin.
Olisi kiva tietää miten noita valvontakameroita on ollut Raisan tapauksen aikaan keskustassa.
Onnelaa ei tuolloin ollut olemassa mutta samassa paikassa sijaitsi kaksikin nuorten suosimaa ravintolaa, muistaakseni L.A Garage ja Tenderville tai jotain. Ja ainakin Garage näistä oli semmoinen paikka mihin useasti pääsi alaikäisetkin.Clyde kirjoitti:^Seurahuoneen lähellä on muutama muukin baari, esim. Onnela. Onko Onnela ollut jo silloin? Kuulemma melkoisen sekava paikka, se selittäisi sen miksi Raisaa ei ole ulkosalla näkynyt muutamaan tuntiin.
^Eli mahdollista voisi olla, että Raisa on ollut Garagessa sisällä..
Itse pitäisin todennäköisempänä Garagea kuin Seurahuonetta.OT: Kerran kävin kyseisessä paikassa ja silloin paikalla oli myös Virpi Butt haastamassa miehiä kädenvääntöön sadan markan panooksella.
Näin itse eilen illalla keskustassa kaksikin täsmälleen Raisan tuntomerkkeihin sopivaa henkilöä. Jäin miettimään, että montakohan sellaisia mahtuu yhteen koko iltaan alueella?
Monet tuntemani miehet eivät pysty erottamaan meikattua naista meikkaamattomasta, jos ei nyt ihan ole ripsarit poskilla ja luomivärit otsalla - olen itse asiassa "keskustellut kiivaaseen sävyyn" asiasta monestikin, kun esim. joku televisiossa esiintyvä missi on kuulemma ollut luonnonkaunis eli täysin ilman meikkiä. Toinen versio tästä on, että jos kaksi naista on puettu samalla tavalla, he muistuttavat miehen mielestä toisiaan, vaikka naama meikin alla on aivan eri näköinen.
Tätä taustaa vasten, ja ottaen huomioon eilen ilmenneet seikat esim. sisäänpääsymaksussa, pidän itse nyt Seurahuoneen havaintoa todennäköisesti vääränä.
Tästä tietysti seuraa sellainen mielenkiintoinen seikka, että jos Raisan kavereiden Huittisten Seurahuone -väite on saatu vasta sen jälkeen, kun he ovat jo tienneet mahdollisesta Seurahuoneen havainnosta, saattaa myöskin meno Huittisiin olla keksitty juttu.
Monet tuntemani miehet eivät pysty erottamaan meikattua naista meikkaamattomasta, jos ei nyt ihan ole ripsarit poskilla ja luomivärit otsalla - olen itse asiassa "keskustellut kiivaaseen sävyyn" asiasta monestikin, kun esim. joku televisiossa esiintyvä missi on kuulemma ollut luonnonkaunis eli täysin ilman meikkiä. Toinen versio tästä on, että jos kaksi naista on puettu samalla tavalla, he muistuttavat miehen mielestä toisiaan, vaikka naama meikin alla on aivan eri näköinen.
Tätä taustaa vasten, ja ottaen huomioon eilen ilmenneet seikat esim. sisäänpääsymaksussa, pidän itse nyt Seurahuoneen havaintoa todennäköisesti vääränä.
Tästä tietysti seuraa sellainen mielenkiintoinen seikka, että jos Raisan kavereiden Huittisten Seurahuone -väite on saatu vasta sen jälkeen, kun he ovat jo tienneet mahdollisesta Seurahuoneen havainnosta, saattaa myöskin meno Huittisiin olla keksitty juttu.
Every ship must sail a world.
Tuli mieleeni, mutta saattaa olla kaukaa haettua: mitä jos Raisan "vastapuolen" joukkueessa oli joku, joka oli todella ärsyyntynyt Raisan hyvästä pelitaidosta? Tai jos joku muu oli vaan pahuksen kateellinen?
Muista lähdekritiikki!
Onko Lappi tuolla äidin asunnon suunnalla? Olisiko myös mahdollista, että Raisa lähtikin kodin suuntaan?elisa_day kirjoitti: Ei varmaankaan 100 % varmaa. On ollut puhetta sekä Petsamosta, että Kaupista, useilla eri palstoilla. Alue voisi kylläkin olla myös Lappi, mikä tukisi paremmin Raisan oletettua kulkusuuntaa. Raisa asui äitinsä kanssa Ruotulassa, eikö vain?