Laajasalon perhesurma -Helsinki 10.1.2012
Re: Perhesurma Helsingissä, nainen ja kaksi lasta kuoli
^Ikävä kyllä kukaan ei osaa ennustaa. Ilmeisesti tämän tarinan mies oli ns. poliisin vanha tuttu. Jos kaikki perheriidat/välikohtaukset päätyisivät siihen, että uhkaileva osapuoli vietäisiin hoitoon, niin hoitopaikat kävisivät vähiin. Psykiatriaa pidetään edelleenkin jonkinlaisena romukoppana/yhteiskunnan siistijänä, mihin pitäisi aina päästä. Valitettavasti se on samanlaista erikoissairaanhoitoa kuin esimerkiksi kirurgia: vain hätätapaukset pääsevät jonon edelle. Vastaan samalla myös aikaisemmin esitettyyn kommettiin, että hoitotakuu ei tarkoita sitä, että jokainen pääsee hoitoon juuri silloin kun haluaa.
Olen edelleen siinä käsityksessä, että meillä on vain miehen sana siitä, ettei tämmöistä olisi tapahtunut, jos hän olisi päässyt hoitoon. Olisiko tapaus ollut kokonaan estettävissä sillä tulevaisuudessakin, tätä emme tiedä. Itse surmahan olisi ollut estettävissä, jos mies olisi ollut missä tahansa muualla tai muu perhe esim. turvakodissa - tällä kertaa.
Se on jännää, että harva kertoo surmanneensa koska ei päässyt hammaslääkäriin, markettiin tai alkoon. Jos käy ilmi, että mies on ollut syyntakeeton tekohetkellä, silloin voidaan oikeutetusti kyseenalaistaa viranomaisten toiminta.
Olen edelleen siinä käsityksessä, että meillä on vain miehen sana siitä, ettei tämmöistä olisi tapahtunut, jos hän olisi päässyt hoitoon. Olisiko tapaus ollut kokonaan estettävissä sillä tulevaisuudessakin, tätä emme tiedä. Itse surmahan olisi ollut estettävissä, jos mies olisi ollut missä tahansa muualla tai muu perhe esim. turvakodissa - tällä kertaa.
Se on jännää, että harva kertoo surmanneensa koska ei päässyt hammaslääkäriin, markettiin tai alkoon. Jos käy ilmi, että mies on ollut syyntakeeton tekohetkellä, silloin voidaan oikeutetusti kyseenalaistaa viranomaisten toiminta.
-
Michelangela
- Neuvoja-Jack
- Viesti:
Jos henkilöltä evätään pääsy hammaslääkäriin, Alkoon tai markettiin (ja näihin pääsy evätään paljon harvemmin kuin psykiatriseen hoitoon), hän voi aina kokeilla asioida muissa lähistön vastaavissa toimipisteissä, tai kokeilla seuraavana päivänä uudestaan. Jos sinut taasen on jo kerran käännytetty psykiatrisesta päivystyksestä, ei sinua luultavasti oteta sisään seuraavanakaan päivänä. Eikä sitä seuraavana. Muutenhan päätöksen tehnyt psykiatri joutuisi pyörtämään aiemman päätöksensä, näkemyksensä - tai vastaavasti myöskään kolleegan päätöstä ei taida olla sopivaa mennä kyseenalaistamaan päättämällä itse toisin. Auktoriteetti-kysymys. Psykiatrisia päivystyksiä ei sitäpaitsi ole kovin montaa, jonne voisit yrittää pyrkiä. Toisin kuin vaikka hammaslääkäreitä. Ja potilastietosi ja historiasi näkyvät kaikissa hoitopaikoissa, jonne olet pyrkimässä. Eli yksikin käännytys voi vaikeuttaa seuraavaa hoitoon hakeutumista.
Voisi kuvitella, että ns. tavalliset ihmiset eivät kai hingu pääsyä psykiatriselle osastolle. Eikö kuitenkin yleensä ihmisestä ole mukavampaa asustella omassa kodissaan? Omassa kodissa kun voi herätä koska tahtoo, katsella TV:tä koska tahtoo, käydä vapaasti tupakalla, nettailla mielin määrin, syödä mitä tahtoo, voi vaikka vähän nautiskella alkoholiakin kun siltä tuntuu, ei tarvitse oleskella saatikka nukkua vieraiden ihmisten kanssa samoissa tiloissa, jne? Yleensä kai ihmiset eivät ole kauhean innoissaan myöskään ajatuksesta, että harvase päivä keskusteltaisiin hoitajan, psykologin ja psykiatrin kanssa, sekä osallistuttaisiin erilaisiin keskustelu- ja toimintaryhmiin? Jostakin kumman syystä sitten nämä yhteiskunnan ongelmajätteet tällaisia palveluita kehtaavat kinuta. Väittävät että ovat ne omilla verorahoillaan vielä kustantaneet.
Jos sinut käännytetään sairaalan päivystyksestä kotiin, ja sinulla onkin jo puhjennut umpisuoli, ja sairastut siis pahasti, niin voi olla vähän helpompaa valittaa osaksi tulleesta hoitovirheestä ja laiminlyönnistä, kuin että jos sinut on vaikkapa itsetuhoisena käännytetty psykiatrian päivystyksestä, ja sen jälkeen alatkin vaikka vaipua psykoosiin, ja pilaat työsi, ihmissuhteesi, luottotietosi yms. Kaikilla ei ole edes sellaisia läheisiä, jotka ymmärtäisivät ja jaksaisivat pitää mielenterveyskuntoutujan puolia.
Tottakai ymmärrän, että ongelmajätteitä on enemmän kuin hoitajia. Mutta onko sekään ongelmajätteitten syy? Ennen psykiatrisiin sairaaloihin jouduttiin, ei päästy. Mikä on nykyään toisin? Potilaatko ovat muuttunut, vai resurssien riittävyys? Potilaat ovat tietenkin narinoineen siinä kätevän lähellä, jotta heihin voi kohdistaa sitä turhautumistaan sen sijaan, että pyrkisi itse kansalaisena vaikuttamaan yhteiskunnan arvojärjestyksiin, kun meidän verorahojamme kohdistellaan erilaisiin tarkoituksiin.
Tuossa olen samaa mieltä.Mariacka kirjoitti: Olen edelleen siinä käsityksessä, että meillä on vain miehen sana siitä, ettei tämmöistä olisi tapahtunut, jos hän olisi päässyt hoitoon. Olisiko tapaus ollut kokonaan estettävissä sillä tulevaisuudessakin, tätä emme tiedä. Itse surmahan olisi ollut estettävissä, jos mies olisi ollut missä tahansa muualla tai muu perhe esim. turvakodissa - tällä kertaa.
"Tropic corridor, tropic treasure/ What got us this far, To this mild equator?"
-
HerloCCi Solmunen
- Theo Kojak
Michelangela, kirjoitit juuri sen mitä minä ajattelin. Hyvä kirjoitus.
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
Kiitän myös puolestani Michelangelaa erittäin mielenkiintoisesta ja hyvin perustellusta näkökulmasta, mitä en itse tullut ajatelleeksi. Itse en kutsuisi psyykkisesti sairaita ihmisiä ongelmajätteeksi, tuo "yhteiskunnan siistijä" -termi tulee eräästä väitöstutkimuksesta, mikä koskee psykiatrisen hoidon murrosta. Tosiasia on, että psykiatrista laitoshoitoa on alasajettu 90-luvulta lähtien eikä sille näy loppua, valitettavasti. Tähän eivät pysty ammattilaisetkaan vaikuttamaan muuten kuin tehostamalla avohoitoa, mikä on näkymättömämpää toimintaa.
Jollakulla voi olla tarkempaa tietoa, mutta mielestäni murhiin syyllistynyt mies kommentoi kutakuinkin "sopivaa hoitopaikkaa ei löytynyt". Mielestäni on aika kaukaa haettu, jos automaattisesti annetaan käsitys, että murha oli mielenterveysammattilaisten tai toimimattoman hoitotakuun vika. Kyllä mies itse on tässä syyllinen.
Jollakulla voi olla tarkempaa tietoa, mutta mielestäni murhiin syyllistynyt mies kommentoi kutakuinkin "sopivaa hoitopaikkaa ei löytynyt". Mielestäni on aika kaukaa haettu, jos automaattisesti annetaan käsitys, että murha oli mielenterveysammattilaisten tai toimimattoman hoitotakuun vika. Kyllä mies itse on tässä syyllinen.
-
Michelangela
- Neuvoja-Jack
- Viesti:
Mariacka, kiitos erittäin fiksusta kommentistasi! Pahoittelen pientä provosoitumistani yllä. Aihe liippaa minua aika läheltä, ja siksi ajauduin ilmaisemana itseäni kärkevämmin. Pientä huumoria oli toki tarkoitus viljellä enemmän kuin varsinaista ilkeämielisyyttä.
"Sopiva hoito" on tosiaan hirmuisen epämääräinen ilmaisu. Onhan tosiaan esimerkiksi näitäkin avun hakijoita, jotka eivät kuitenkaan ole yhtään suostuvaisia mihinkään itsetutkiskeluun saatikka päihderiippuvuutensa katkaisemiseen, jotka molemmat ovat oleellisia edellytyksiä psykiatrisen hoidon onnistumiselle.
"Sopiva hoito" on tosiaan hirmuisen epämääräinen ilmaisu. Onhan tosiaan esimerkiksi näitäkin avun hakijoita, jotka eivät kuitenkaan ole yhtään suostuvaisia mihinkään itsetutkiskeluun saatikka päihderiippuvuutensa katkaisemiseen, jotka molemmat ovat oleellisia edellytyksiä psykiatrisen hoidon onnistumiselle.
"Tropic corridor, tropic treasure/ What got us this far, To this mild equator?"
Re: Laajasalon perhesurma -Helsinki 10.1.2012
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012040 ... 3_uu.shtmlLaajasalon perhesurma: Isälle syytteet kolmesta murhasta
Keskiviikko 4.4.2012 klo 15.36
Mies saa syytteen myös tuhotyöstä.
37-vuotias mies surmasi vaimonsa ja 1- ja 4-vuotiaat tyttärensä Helsingin Laajasalossa tammikuussa. Surmat tehtiin teräaseella. Mies sytytti asunnon tuleen tekonsa jälkeen ja pakeni itse parvekkeelle. Hän myönsi surmat paikalle tulleille poliiseille.
Miehelle luetaan syytteet oikeudessa kolmesta murhasta ja tuhotyöstä. Miehen vangitsemisoikeudenkäynti pidettiin Meilahden sairaalassa, jossa syytetty oli surmien jälkeen.
Jutun pääkäsittely alkaa 16. huhtikuuta Helsingin käräjäoikeudessa.
LEENA SEPPINEN
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/laaja ... 99341.html
Laajasalon perhesurmasta syytetty käräjillä - IS seuraa
Itä-Helsingin Laajasalossa tapahtuneen perhesurman käsittely alkaa tänään Helsingin käräjäoikeudessa.
Syyttäjä vaatii perheen isälle tuomiota kolmesta murhasta sekä tuhotyöstä.
Poliisin mukaan mies on myöntänyt henkirikokset. Uhreina olivat perheen yksi- ja nelivuotiaat lapset sekä miehen vaimo.
Perhesurma tapahtui tammikuun alkupuolella. Poliisin mukaan mies sytytti lopuksi asuntoon tulipalon.
Helsingissä on kuollut perhesurmien yhteydessä tänä vuonna seitsemän ihmistä. Viime perjantaina perheenisän epäillään surmanneen kaksi tytärtään ja näiden äidin.
Laajasalon perhesurmasta syytetty käräjillä - IS seuraa
Itä-Helsingin Laajasalossa tapahtuneen perhesurman käsittely alkaa tänään Helsingin käräjäoikeudessa.
Syyttäjä vaatii perheen isälle tuomiota kolmesta murhasta sekä tuhotyöstä.
Poliisin mukaan mies on myöntänyt henkirikokset. Uhreina olivat perheen yksi- ja nelivuotiaat lapset sekä miehen vaimo.
Perhesurma tapahtui tammikuun alkupuolella. Poliisin mukaan mies sytytti lopuksi asuntoon tulipalon.
Helsingissä on kuollut perhesurmien yhteydessä tänä vuonna seitsemän ihmistä. Viime perjantaina perheenisän epäillään surmanneen kaksi tytärtään ja näiden äidin.
Nyt vetää kyllä hiljaiseksi.Iltalehti.fi kirjoitti:Laajasalon perhesurmaajalle syyte kolmesta murhasta
Perheenisä murhasi vaimonsa ja kaksi pientä lastaan kymmenillä veitseniskuilla.
Tammikuussa Helsingin Laajasalossa tapahtuneen perhesurman käsittely alkoi aamulla Helsingin käräjäoikeudessa. Kihlakunnansyyttäjä Eija Velitski vaatii perheenisälle rangaistusta kolmesta murhasta. Teot tapahtuivat perheen kotona 10. tammikuuta.
Syytteen mukaan perheenisä haki keittiön laatikosta 17 senttimetriä pitkän veitsen ja meni makuuhuoneessa nukkumassa olleen vaimonsa viereen. Mies löi vaimoaan ensin kylkeen, jolloin nainen heräsi ja huusi "lopeta".
Mies jatkoi veitsellä lyömistä, ja löi kaiken kaikkiaan vaimoaan kymmeniä kertoja veitsellä päähän, kaulaan, käsiin, selkään ja rintaan.
Perheenäiti kuoli veitsen iskuihin ja massiiviseen verenvuotoon.
Syyttäjän mukaan tekoa on pidettävä törkeänä ja se on tehty on erityisen raa'alla ja julmalla tavalla.
Surmasi nukkuvat lapsensa
Vaimonsa surmattuaan mies meni lastenhuoneeseen, jossa perheen 1- ja 4- vuotiaat tytöt olivat nukkumassa.
Perheenisä surmasi ensin 4-vuotiaan tytön tämän sänkyyn lyömällä tätä kymmeniä kertoja veitsellä päähän, selkään ja vartalon etupuolelle. Tekonsa jälkeen isä peitteli lapsensa ruumiin peitolla.
Viimeisenä mies surmasi 1-vuotiaan tyttärensä. Perheenisä nosti lapsen pinnasängystä lattialle ja löi tätä kymmeniä kertoja veitsellä päähän, kaulan ja rinnan alueelle sekä selkään.
-Erityistä julmuutta osoittaa se, että teot kohdistuivat puolustuskyvyttömiin lapsiin. Lisäksi tekojen erityistä raakuutta osoittaa iskujen lukuisuus, syyttäjä sanoi.
Surmien jälkeen mies kaatoi asunnon eteisessä olleisiin lastenvaunuihin sytytysnestettä ja sytytti ne tuleen. Tulipalosta miehelle vaaditaan rangaistusta tuhotyöstä.
Käsitellään suljetuin ovin
Mies myöntää syyllisyytensä kolmeen murhaan.
- Vastaaja myöntää kolme murhaa erityisen raakuuden ja julmuuden perusteella, mutta hän kiistää harkinnan. Vastaaja ei ole itse aamulla herätessään tiennyt, mitä kyseisen päivän aikana tulee tapahtumaan. Tuhotyö myönnetään, miehen asianajaja Heikki Lampela sanoo.
Omaisten asianajaja vaati aamulla oikeuskäsittelyä salaiseksi kirjallisten todisteiden ja henkilökuulemisten osalta.
Käräjäoikeus suostui asianomistajien pyyntöön. Oikeudenkäynti jatkuu nyt syytteiden lukemisen jälkeen salaisena.
Tuo tekotapa on vielä järkyttävämpi mitä saattoi olettaa
Oksettaa 
" Toto, I've got a feeling, we're not in Kansas anymore.."
-
MollyMalone
- Neuvoja-Jack
Tämä paska ei edes ajatellut tappaa itseään vaan toivoi että tulipalo tuhoaa jäljet ja pakeni parvekkeelle tietäen että apu hänelle tulee ajoissa 
- Westi84
- Nikke Knatterton
Tuli kyllä paha ja todella vihainen fiilis kun luki miten oli murhat tehnyt.
Ei voi muuta toivoa kun että saippua tippuis suihkun lattialle ja monesti.
Ei voi muuta toivoa kun että saippua tippuis suihkun lattialle ja monesti.
Engineer: “Kimi , you are on pole”.
Kimi: Thank You
Kimi: Thank You
-
Tiina
- Sherlock Holmes
Jos tästä ei tule elinkautista niin sitten ei mistään.
...Petohan tuo on. Miten voi lyödä puukolla omia lapsiaan?
Onko tälle jo mielipuolitutkimus tehty? Ei voi käydä täysillä.
Outoa tuo, että lehdistö peittää kasvot, vaikka itse ei ja on niin selvä tapaus. Aueria kuvattu eestä ja takaa millin päästä ja julkistettu ilman mitään pimentämistä, vaikka ei ole edes syyllisyyttä tunnustanut (muuta kuin väsymyksestä
)
Onko tälle jo mielipuolitutkimus tehty? Ei voi käydä täysillä.
Outoa tuo, että lehdistö peittää kasvot, vaikka itse ei ja on niin selvä tapaus. Aueria kuvattu eestä ja takaa millin päästä ja julkistettu ilman mitään pimentämistä, vaikka ei ole edes syyllisyyttä tunnustanut (muuta kuin väsymyksestä
^ Mutta Auer olikin antanut haastatteluja omilla kasvoillaan jo ennen kuin häntä syytettiin mistään. Hän oli julkisuuden henkilö siis jo valmiiksi.
Nyt joka iikalla peukut pystyyn, että mielentilatutkimus näyttäisi vihreää valoa. Tosin pelkään pahoin, että tämä paskahousu on latvastaan oikein kunnolla laho. Mutta mikäli ei ole, on edessä varmasti yksi Suomen historian pisimmistä elinkautisista.
Nyt joka iikalla peukut pystyyn, että mielentilatutkimus näyttäisi vihreää valoa. Tosin pelkään pahoin, että tämä paskahousu on latvastaan oikein kunnolla laho. Mutta mikäli ei ole, on edessä varmasti yksi Suomen historian pisimmistä elinkautisista.
Jotenkin itse olin ajatellut, että jos kerran puukolla/veitsellä lapset surmannut, olisi sen tehnyt jotenkin "armeliaammin" (tiedän, väärä sana, tuossa ei ole mitään armeliasta..)eli esim osannut pistolla parilla tehdä sen, mutta tuollainen jokapuolelle kehoa puukottaminen useita kertoja kyllä on jo ihan sairasta
Ylipäätään on vaikea ymmärtää, miten ihminen joka tuntuu kuitenkin paljon nauttineenkin ongelmista huolimatta vanhemmuudestaan ja on yrittänyt ainakin olla hyvä isä, pystyy väkivaltaisesti surmaamaan omat pienet lapsensa ja vielä kaksi kappaletta. Toki olisi huolestuttavaa jos voisin ymmärtää, mutta silti..Jos pitää lapsetkin surmata, eikö sitä voisi tehdä vähemmän kivuliaasti?? Toisaalta jos on niin sairas päästään, että ylipäätään pystyy tappamaan lapsensa, eipä sillä tekotavalla kai tekijän näkökulmasta ole väliä
Ihan järkyttävä juttu kyllä
Ylipäätään on vaikea ymmärtää, miten ihminen joka tuntuu kuitenkin paljon nauttineenkin ongelmista huolimatta vanhemmuudestaan ja on yrittänyt ainakin olla hyvä isä, pystyy väkivaltaisesti surmaamaan omat pienet lapsensa ja vielä kaksi kappaletta. Toki olisi huolestuttavaa jos voisin ymmärtää, mutta silti..Jos pitää lapsetkin surmata, eikö sitä voisi tehdä vähemmän kivuliaasti?? Toisaalta jos on niin sairas päästään, että ylipäätään pystyy tappamaan lapsensa, eipä sillä tekotavalla kai tekijän näkökulmasta ole väliä
Ihan järkyttävä juttu kyllä
" Toto, I've got a feeling, we're not in Kansas anymore.."