Sivu 12/18

Re: Epäily: 18-vuotias ajoi Teslalla 72-vuotiaan pyöräilijän päälle Helsingissä – pyöräilijä kuoli

Lähetetty: Su Syys 18, 2022 3:15 pm
Kirjoittaja 0uts1der
Likeavirgin kirjoitti: Su Syys 18, 2022 12:54 pm Siinä lienee sellainen ongelma, ettei ole myöskään turvallista rajoittaa nopeutta.
Niin varmaankin. Kuolemantapauksia, vammautumisia ja aineellisia vahinkoja tulisi enemmän jos nopeuksia teknisesti rajoitettaisiin muilta kuin hälytysajoneuvoilta.
Siksi noin ei ole tehty.
Eikä sähköautoja kukaan ostaisi, jos ne olisivat pienempitehoisia kuin polttomoottoriautot, jos ne kiihtyisivät hitaammin ja olisivat nopeuksiltaan hitaampia.
Pitäähän liikkumisessa olla vapaus.

Re: Epäily: 18-vuotias ajoi Teslalla 72-vuotiaan pyöräilijän päälle Helsingissä – pyöräilijä kuoli

Lähetetty: Su Syys 18, 2022 3:41 pm
Kirjoittaja Kirmukarmu
Antaako Tesla ajaa jäniksen yli, jos on rekka perässä kiinni ja vauhtia 90kmh?
Ja onpas hiljaista ollut tästä tapauksesta tiedottaminen. Poliisi ei ymmärrä, että nyt kiinnostaa enemmän auto, kuin kuskin etninen tausta.

Re: Epäily: 18-vuotias ajoi Teslalla 72-vuotiaan pyöräilijän päälle Helsingissä – pyöräilijä kuoli

Lähetetty: Su Syys 18, 2022 3:55 pm
Kirjoittaja Larva
Kirmukarmu kirjoitti: Su Syys 18, 2022 3:41 pm Antaako Tesla ajaa jäniksen yli, jos on rekka perässä kiinni ja vauhtia 90kmh?
Ja onpas hiljaista ollut tästä tapauksesta tiedottaminen. Poliisi ei ymmärrä, että nyt kiinnostaa enemmän auto, kuin kuskin etninen tausta.
Tämä! On kaiketi eka kerta, kun Teslalla perseillään Suomessa? Olisi kiva tietää onko kaikki "turva"systeemit toimineet ja jos ei niin miksi, mitä tietoja autosta pystyy kaivamaan/mitä jää talteen yms.

Re: Epäily: 18-vuotias ajoi Teslalla 72-vuotiaan pyöräilijän päälle Helsingissä – pyöräilijä kuoli

Lähetetty: Ma Syys 19, 2022 12:25 am
Kirjoittaja Whicher
Larva kirjoitti: Su Syys 18, 2022 3:55 pm Olisi kiva tietää onko kaikki "turva"systeemit toimineet ja jos ei niin miksi, mitä tietoja autosta pystyy kaivamaan/mitä jää talteen yms.
Tesla model3:n manuaalissa sanotaan, että antaisi varoituksen kun huomaa että törmäys on tulossa, ja jos siihen ei heti reagoi tekee hätäjarrutuksen, jos ominaisuus on aktivoitu.

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... C0A85.html

Re: Epäily: 18-vuotias ajoi Teslalla 72-vuotiaan pyöräilijän päälle Helsingissä – pyöräilijä kuoli

Lähetetty: Ma Syys 19, 2022 6:52 am
Kirjoittaja Likeavirgin
0uts1der kirjoitti: Su Syys 18, 2022 3:15 pm
Likeavirgin kirjoitti: Su Syys 18, 2022 12:54 pm Siinä lienee sellainen ongelma, ettei ole myöskään turvallista rajoittaa nopeutta.
Niin varmaankin. Kuolemantapauksia, vammautumisia ja aineellisia vahinkoja tulisi enemmän jos nopeuksia teknisesti rajoitettaisiin muilta kuin hälytysajoneuvoilta.
Siksi noin ei ole tehty.
Eikä sähköautoja kukaan ostaisi, jos ne olisivat pienempitehoisia kuin polttomoottoriautot, jos ne kiihtyisivät hitaammin ja olisivat nopeuksiltaan hitaampia.
Pitäähän liikkumisessa olla vapaus.
Pyöräilijän ajatusmaailmalla ette varmaankaan ymmärtäne kuinka tappava tuollainen automaattinen nopeuden säädin on ohitustilanteissa, jos joku tuleekin kovempaa vastaan ja takaisin omalle kaistallekkaan ei pääse :mrgreen: Tai punaisissa valoissa, jotka muuttuvat juuri punaisiksi, mutta nopeutta on liikaa pysähtyä jnejne..

..palataan astiaan, kun olette saaneet mopokortin :wink: :lol:

Re: Epäily: 18-vuotias ajoi Teslalla 72-vuotiaan pyöräilijän päälle Helsingissä – pyöräilijä kuoli

Lähetetty: Ma Syys 19, 2022 7:35 am
Kirjoittaja Murheli
Whicher kirjoitti: Ma Syys 19, 2022 12:25 am
Larva kirjoitti: Su Syys 18, 2022 3:55 pm Olisi kiva tietää onko kaikki "turva"systeemit toimineet ja jos ei niin miksi, mitä tietoja autosta pystyy kaivamaan/mitä jää talteen yms.
Tesla model3:n manuaalissa sanotaan, että antaisi varoituksen kun huomaa että törmäys on tulossa, ja jos siihen ei heti reagoi tekee hätäjarrutuksen, jos ominaisuus on aktivoitu.

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... C0A85.html
Tämä on mielenkiintoista. Nyt alkoi minuakin kiinnostaa tuo edellä ollut jänis ja rekka skenaario? Eli kuinka siinä kävisi? Jäisikö rekan jyräämäksi? Ja onko tuollaista vielä käynyt, jos se on mahdollista?

Re: Epäily: 18-vuotias ajoi Teslalla 72-vuotiaan pyöräilijän päälle Helsingissä – pyöräilijä kuoli

Lähetetty: Ma Syys 19, 2022 11:13 am
Kirjoittaja Kräki
Likeavirgin kirjoitti: Ma Syys 19, 2022 6:52 am Pyöräilijän ajatusmaailmalla ette varmaankaan ymmärtäne kuinka tappava tuollainen automaattinen nopeuden säädin on ohitustilanteissa, jos joku tuleekin kovempaa vastaan ja takaisin omalle kaistallekkaan ei pääse :mrgreen: Tai punaisissa valoissa, jotka muuttuvat juuri punaisiksi, mutta nopeutta on liikaa pysähtyä jnejne..
Mä epäilen,että sinä et ole ollut edes teslan kyydissä,saati omistanut moista.
Täällä on hieno päteä asioista,mistä ei tiedä itse mistään mitään.
T: teslakuski🤣

Palataanpa ketjun aiheeseen ja jätetään ne jankkaamiset ominaisuuksista ohitustilanteissa vähemmälle
-NILS-

Re: Epäily: 18-vuotias ajoi Teslalla 72-vuotiaan pyöräilijän päälle Helsingissä – pyöräilijä kuoli

Lähetetty: Ma Syys 19, 2022 8:24 pm
Kirjoittaja meitzi
Kräki kirjoitti: Ma Syys 19, 2022 11:13 amMä epäilen,että sinä et ole ollut edes teslan kyydissä,saati omistanut moista.
Täällä on hieno päteä asioista,mistä ei tiedä itse mistään mitään.
T: teslakuski🤣
Suurimmassa osassa käyttämistäni ja omistamistani autoista on teknisesti rajoitettu nopeus enintään 120km/h vauhtiin, ja hyvin olen selvinnyt vailla kuolonkolarin kuolonkolaria noin 1,7-2 miljoonaa kilometriä.

Mikä siitä teslasta tekee niin vaarallisen, että rajoitus aiheuttaisi välittömästi hengenvaaraa?

Re: Epäily: 18-vuotias ajoi Teslalla 72-vuotiaan pyöräilijän päälle Helsingissä – pyöräilijä kuoli

Lähetetty: Ma Syys 19, 2022 10:11 pm
Kirjoittaja poikani
0uts1der kirjoitti: Su Syys 18, 2022 12:14 pm Autoihin kyllä laitetaan tekniikkaa, mm. sellaista, joka pyrkii estämään törmäyksen.
Miksi se estäminen ei lähde nopeuden rajoittamisesta. Olettaisin Teslankin "tietävän" aina nopeusrajoituksen, joka ajettavalla tieosuudella on. Miksi se sallii ratanopeudet taajamassa? Tai vaikkapa kilvanajon moottoritiellä?
Jos järjestelmä jarruttaisi aina kulloisenkin nopeusrajoituksen lukemissa, eli esimerkiksi 50:n alueella ei antaisi ajaa yli viittäkymppiä, se voisi johtaa siihen, että osa kuljettajista painaisi vain aina menemään kaasu pohjassa kyseiseen järjestelmään nojaten, vaikka liikennetilanteesta johtuen olisikin hetkellisesti perusteltua ajaa hitaammin.

Sellainen ihminen, joka on tottunut siihen, että kaikki on aina aidattua, merkittyä ja pehmustettua, liukastuu varomattomuuttaan luonnonsuojelualueen kalliolla ja putoaa jyrkänteeltä alas.

Re: Epäily: 18-vuotias ajoi Teslalla 72-vuotiaan pyöräilijän päälle Helsingissä – pyöräilijä kuoli

Lähetetty: Ti Syys 20, 2022 3:27 pm
Kirjoittaja 0uts1der
meitzi kirjoitti: Ma Syys 19, 2022 8:24 pm
Mikä siitä teslasta tekee niin vaarallisen, että rajoitus aiheuttaisi välittömästi hengenvaaraa?
Varmaankin kuljettaja

Re: Epäily: 18-vuotias ajoi Teslalla 72-vuotiaan pyöräilijän päälle Helsingissä – pyöräilijä kuoli

Lähetetty: To Tammi 05, 2023 10:26 pm
Kirjoittaja Larva
Onko tietoa missä vaiheessa tän kaaharin case menee? Kyllä autoilijat edelleen tuon suojatien kohdalla aika varovasti menevät vaikka kaikki kynttilät yms siivottiin jo ajat sitten.

Re: Epäily: 18-vuotias ajoi Teslalla 72-vuotiaan pyöräilijän päälle Helsingissä – pyöräilijä kuoli

Lähetetty: La Tammi 07, 2023 6:12 am
Kirjoittaja Tessu
Niin tuota täytyyhän sen rekan pysähtyä silloinkin jos edellä menee jokin muu kuin Tesla.
Minunkin pitää pysähtyä ennen edellä ajavan perää jos hän jarruttaa enkä edes näe syytä miksi hän jarruttaa.
Että kyllä syy melkeen aina sen joka päälle tulee ellei edellä menevä tee jotain ihan outoa tai sivusta tule joku alle äkisti kuten tässä ehkä pyöräilijä teki. silti syytön päälle ajaja saa sakot melkein aina varomattomasta ajosta.
Tuskimpa siinä avustimet auttaa jos ajan fillarilla tienlaitaa ja päätänkin sopivassa kohtaa kääntää takaa tulevan auton eteen...liukas keli tuo vielä omat lisämausteet tapahtumaan.

Re: Epäily: 18-vuotias ajoi Teslalla 72-vuotiaan pyöräilijän päälle Helsingissä – pyöräilijä kuoli

Lähetetty: La Tammi 07, 2023 10:48 am
Kirjoittaja Rousku
QwertyKeyboard kirjoitti: Ma Elo 15, 2022 8:23 pm Eipä pyöräilijöiltä vaadita liikennesääntöjen opettelua niin osa ei ole ikinä avannutkaan mitään liikennesääntöihin liittyviä oppaita elämässään ennen kuin ovat lähteneet pyöräilemään.
Tai sitten on avannut ja innolla tankannut ne päähänsä, mutta se on tapahtunut 50 vuotta sitten. Sen jälkeenhän juuri pyöräilijän väistämissäännöt ovat muuttuneet.

Itse olen lopettanut pyöräilyn, kun en vain osaa. Tai ehkä voisin harkita, että pyöräilen vain etukäteen mietittyjä reittejä, joiden väistämiset sevitän etukäteen jostakin.

Ei silti, eihän sääntöjen vastaisestikaan liikkuvaa saa autollaan jyrätä. Eikä pyöräilijäkään jyrätä sitä pyörätiellä toikkaroivaa mummoa tai kakaraa.

Re: Epäily: 18-vuotias ajoi Teslalla 72-vuotiaan pyöräilijän päälle Helsingissä – pyöräilijä kuoli

Lähetetty: La Tammi 07, 2023 11:25 am
Kirjoittaja Rousku
Onko turmapaikka siis tämä?

Siinähän on ainakin vielä tuolloin reilu vuosi ennen tapausta ollut tiemerkintänä pyörätien jatke. Oliko vielä tapahtuma-aikaan, vai onko ehditty poistaa? Tieliikennelakia muutettiin 1.6.2020 pyörätien jatkeen merkitsemissääntöjen suhteen, mutta annettiin kahden vuoden siirtymäaika merkintöjen muuttamiseen.

Jos merkinnät olivat edelleen nuo mitkä tuossa, teoriassa pyöräilijä on voinut osata säännöt hyvinkin ja katsoa, että hänellä on pyörätien jatke, hän saa ajaa ensin. Ei ole jäänyt tähystämään, onko autoilijalle vastaavasti väistämisvelvollisuuden osoittava liikennemerkki, kuten nykyään pitäisi olla. Pelkkiä tiemaalauksilla osoitettuja pyörätien jatkeita ilman vastaavaa väistämisvelvollisuuden merkkiä ei kai nykyään enää pitäisi olla missään? Eli tilanteen pitäisi nykyään aina olla jompi kumpi tämän jutun ylimmästä kuvaparista, mutta ei niiden sekamuoto, joka tuossa google mapsin kuvassa vielä on. (Olkaa huoleti, en pyöräile.) EDIT: Okei, näköjään joku pyöräilijäjärjestö onkin jo kiinnittänyt juuri tähän asiaan huomiota.

Pyöärilijät eivät tunne liikennesääntöjä, se on ihan totta. Mutta eipä taida autoilijatkaan aina pysyä kärryllä muutoksista, joita niihin tulee?

Periaatteessa kai risteysten väistämissäännöt koskevat vain tilanteita, joissa risteykseen saavutaan samanaikaisesti. Jos auto on Googlen kuvassa näkyvän sillan kohdalla tulossa vauhtia, joka kaupunkiliikenteessä on sallittu, pyöräilijänä katsoisin, että ehdin mennä ensin. Jos auto posottaa vaikka 120 kilsan tuntivauhtia, laskelmani osoittautuu kohtalokkaasti vääräksi, mutta ei silti voi sanoa, että olisin rikkonut väistämisvelvollisuuttani, koska ei sen auton olisi kuulunut saapua risteykseen samaan aikaan kanssani.

Re: Epäily: 18-vuotias ajoi Teslalla 72-vuotiaan pyöräilijän päälle Helsingissä – pyöräilijä kuoli

Lähetetty: La Tammi 07, 2023 12:01 pm
Kirjoittaja Rousku
John Kimble kirjoitti: To Elo 18, 2022 7:37 pm Pyörätien jatke-merkintää käytettiin ennen siirtymäajan jälkeen pari kuukautta sitten tullutta lakiuudistusta osoittamaan pelkästään pyörätien jatketta, eikä se antanut pyöräilijälle minkäänlaista etuajo-oikeutta, eikä se sitä anna lain voimaantulon jälkeenkään.
Nykyisen lain mukaan pyörätien jatke -merkintää ei pitäisi olla ilman että autoilijalla on samalla väistämisvelvollisuus. Ei se merkintä etuajo-oikeutta anna, mutta siitä pitäisi voida etuajo-oikeus päätellä. Pitäisi voida, eli mikäli merkinnät kaikkialla olisivat ajan tasalla (mitä tuskin ovat).